Log in

View Full Version : OSL-AMS-OSL med Norwegian


LN-HSS
21-03-2010, 19:54
Etter å ha lest mye her på scanair var det på tide å registrere seg og poste litt selv også!
Begynner med forrige ukes tur til Amsterdam, desverre uten bilder..

Med pappapermisjon og en lita jente som har blitt 6mnd så var det på tide å med en liten tur til utlandet.
Planen var en tur til København, men når det viste seg at det faktisk var billigere å reise til Amsterdam (611,- pr. person t/r med Norwegian) så ble det byen. Dette kombinert med en god deal hos hotwire.com (hotellnettside omtrent som hotels.com, bortsett fra at du IKKE får vite hvilket hotell du skal bo på før du har betalt) på overnatting hos Grand hotel Amrâth Amsterdam (http://www.amrathamsterdam.com/en/home/) gjorde valget lett.

mandag 15.mars 2010
DY 1256 – LN-KKS
flytid: 19.15-21.10

Sjekket inn på automat, og fikk boardingkort og bagasjetag til to kofferter. Minus til Norwegian for at man ikke får bagasjetag til barnevogn, men må henvende seg til insjekkingskranke eller bagdrop. Har flydd SAS til Trondheim med barnevogn og da fått ut bagasjetag på automat til barnevogn også.

Flyet var satt opp med avgang fra gate 37b, noe som viste seg å være bussgate. Bussen tok oss over til innland, hvor LN-KKS sto på gate 14.
Under innsjekking fikk vi ikke noe setevalg, mulig det ikke går når man reiser med spedbarn, eller at jeg ikke skjønte automaten. Men uansett upraktisk å få vindu og midtsete når man nesten sikkert må ut å gå med ett lite barn under flyturen. Det samme skjedde på vei hjem også. Heldigvis fikk vi byttet med pasasjeren på midtgang begge veier, så det gikk greit.

LN-KKS er av de eldre Norwegian maskinene, en 737-300 og det var trangt om plassen, i tilegg så var flyet helt fullt. Veldig mange nederlendere om bord.
Fordelen med at det var buss ut til flyet var at alle kom ombord samlet, og vi taxet ut fra gate 10 minutter før rutetid og tok av umiddelbart.
Flytiden er satt opp til å være 1.55 men med god hjelp av vinden var det estimert til 1.30 denne kvelden.

Serveringen om bord gikk greit, stort pluss for varme og gode kanelboller!
Når nedstigningen startet så var vanskelig å få utlignet trykket i kabinen, ørene tettet seg kraftig, og mye mer en vanlig, var flere sped og småbarn ombord og mye skriking. En eldre dame på raden foran oss viste frem vannflasken sin - nesten klemt flat på midten. Heldigvis gikk det seg til etter en 3-4minutter og innflygningen til Schiphol gikk greit og vi var på bakken 1.28 etter avgang fra OSL.
Norwegian holder til på en av endene av flyplassen sammen med blant annet Easyjet, og det er ingen broer inn på terminalen fra H/M gatene, slik at man må ut og så inn på terminalen.
Fra gaten var det langt og gå til bagasjeutleveringen, men det gjorde ingenting, det gikk ca 35min fra flyet landet til første bag var på båndet.

Etter å ha hentet bagasjen ble det tog inn til Amsterdam Central og hotellet som ligger ca 500m fra stasjonen.

Grand hotel Amrâth Amsterdam ligger i det gamle skipshuset i Amsterdam, en bygning som er kjent som en av de viktigste innen nederlandsk arkitektur fra tidlig 1900 tall. Bygningen ble bygget som kontorer for de største nederlandske shippingfirmaene på den tiden, og ble først gjort om til hotell i 2004. Bygget er fredet, og det er ved første øyekast lite som minner om ett 5 stjerners hotell, det er en liten inngang, og liten lobby, innsjekking skjer på ett lite kontor innenfor lobbyen.

Når det kom til rommet så var det kjempeflott, helt grei størrelse og med takhøyde på ca 4,5m(!) Alle rom har Nespressomaskin, og fri minibar er inkludert i romprisen. Minibaren var fylt opp med, øl, brus, vin og noen småflasker med sprit, samt peanøtter og sjokolade.
Stort bad med både dusj og badekar adskilt, morgenkåper og tøfler var det også.
I kjelleren på hotellet ligger det velværesenter med svømmebasseng, boblebad, dampbadstu og vanlige badstuer. Det er også trimrom og muligheter for å bestille massasje.
Vi betalte $420,- for 3 netter noe som tilsvarer ca 850,- pr.natt.

3 dager i Amsterdam ble brukt til å gå i byen, spise god mat og shoppe.
Amsterdam er en fin by å være fotgjenger i, så lenge man passer seg for sykelistene, de følger ingen trafikkregler ☺
Med 12-15 grader og pent vær så gikk dagene fort, og det var straks klar for hjemreise.

Torsdag 18.mars 2010
DY-1257 – LN-DYB (Bjørnstjerne Bjørnson)
Flytid: 21.40-23.25
Møtte opp på Schiphol ca 3t før avgang for å ha tid til å handle litt og spise før avreise. Derfor var skuffelsen stor da det viser seg at Norwegian og de andre lavprisselskapene som flyr på Schiphol (i hvertfall Easyjet og AirBerlin) ikke har tilgang til butikkene og spisestedene etter sikkerhetskontrollen.
Heldigvis oppdaget vi dette før vi gikk igjennom sikkerhetskontrollen og kunne gå ned til Schiphol Plaza.
Ca 1t før avgang gikk vi gjennom sikkerhetskontrollen og inn i lounge 4 som er venteområdet for gatene på M. Her er det sånn at man venter i lounge 4 til ca 30min før avgang, da blir det satt opp hvilken gate flyet skal gå fra og man kan gå til gaten. I lounge 4 er det en liten kiosk og en liten taxfree butikk, taxfree butikken er på størrelse med bokhandelen mellom innland og utland på OSL.
30 min før avgang kom gaten opp og vi gikk bort til M5 hvor LN-DYB akurat hadde ankommet. Her var det pre-boarding og de 8 sitteplassene på gaten var reservert barnefamilier. Når det åpnet for ombordstigning ble barnefamiliene sluppet ombord først, noe som ikke har skjedd på OSL/TRD når vi har reist.
Flyturen hjem var en helt annen opplevelse enn turen til Amsterdam, de nye flyene med nye seter gir helt ok beinplass, knyttnevetesten bestått for meg som er 1,80m lang, noe det ikke var snakk om på LN-KKS nedover.
Lang taxing på Schiphol, og vi tok av ca 15min etter rute. Turen oppover gikk greit, og vi landet på OSL 23.25 som var rutetid.

Oppsummert så synes jeg at flyopplevelsen med Norwegian avhenger veldig av hva slags fly man får, det kan være veldig bra, eller veldig dårlig. Vi fikk en av hver…
Det at man som passasjer hos Norwegian ikke har tilgang til alle fasilitetene på Schiphol (taxfree og restauranter etter security) trekker veldig ned, og jeg tror at ved en eventuell ny tur til Amsterdam så vil jeg velge KLM eller SAS for å kunne bruke disse.

SQ 777
21-03-2010, 19:58
Velkommen, og takk for flott rapport... ;)

Discus
21-03-2010, 20:00
Velkommen på forumet. Takk for en fin DY-rapport.

LN-MOW
21-03-2010, 20:25
Lang taxing på Schiphol, og vi tok av ca 15min etter rute. Turen oppover gikk greit, og vi landet på OSL 23.25 som var rutetid.


Velkommen og dette var en bra debut. :)

Til info er rutetid den tiden dørene er lukket og bremsene released, ikke takeoff. Likedan er ankomsttiden den tiden er 'på blokk' ankomststedet. 15 minutter taxetid på AMS er relativt normalt.

AirbusTrond
21-03-2010, 20:43
Takk for rapport! Har også vurdert en Amsterdam-tur, for DY har veldig lave priser for tiden. Men det er jo ganske kjipt å reise fra B-klasse terminaler. Liker alltid å ha god tid på hjemreise, så her har de andre selskapene et stort konkurransefortrinn i mine øyne. Ellers er det litt gambling å reise med DY når det gjelder flytype, man får vente det verste og håpe det beste...

Glenn
21-03-2010, 21:08
Takk for en fin rapport!

Dessverre flyr DY fra mange dårlige terminaler. Et "godt" eksempel er den de bruker i BUD, den er svært dårlig etter min oppfatning.

Ellers er det litt gambling å reise med DY når det gjelder flytype, man får vente det verste og håpe det beste...

Enig med deg der, men heldigvis blir det bedre etterhvert. :)

AirbusTrond
21-03-2010, 21:27
Dessverre flyr DY fra mange dårlige terminaler. Et "godt" eksempel er den de bruker i BUD, den er svært dårlig etter min oppfatning..

Ja, har selv en svært dårlig erfaring der. Trangt ved innskjekking og lang kø. Enda verre: Et av serveringsstedene var overtatt av en rølpete guttegjeng fra de britiske øyer som skulle hjem med EasyJet.

Someone
21-03-2010, 21:32
Ja, har selv en svært dårlig erfaring der. Trangt ved innskjekking og lang kø. Enda verre: Et av serveringsstedene var overtatt av en rølpete guttegjeng fra de britiske øyer som skulle hjem med EasyJet.

Tja, man får hva man betaler for så ser ikke problemet;)

LN-AØR
21-03-2010, 23:04
Velkommen og takk for rapport. Dette kombinert med en god deal hos hotwire.com (hotellnettside omtrent som hotels.com, bortsett fra at du IKKE får vite hvilket hotell du skal bo på før du har betalt...) Lastminutetravel.com har også en slik søkemotor. Leser du denne tråden kan du få tips til hvordan man avslører de "hemmelige" hotellene: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=48526 ;)

Edricson
22-03-2010, 00:30
Velkommen! Kjempebra rapport også.

Sjekket inn på automat, og fikk boardingkort og bagasjetag til to kofferter. Minus til Norwegian for at man ikke får bagasjetag til barnevogn, men må henvende seg til insjekkingskranke eller bagdrop. Har flydd SAS til Trondheim med barnevogn og da fått ut bagasjetag på automat til barnevogn også.


Dette kanskje fordi Norwegian betrakter barnevogner uten en sånn PramPack (som koster i underkant av 2000,- tror jeg...nei takk, ihvertfall ikke for en paraplyvogn) som limited release, og da må du komme til skranken og signere bagasjelappen. SAS tar den som "vanlig" spesialbagasje, altså ikke limited release. Til gjengjeld er plastpose til barnevogn gratis hos Norwegian, men koster 100,- hos SAS (men SAS sine er bedre). Dette er iallefalle min erfaring i både TOS og OSL.

Litt rart ang. terminaler i AMS... Jeg har aldri flydd DY dit, bare KL og SK, men da jeg fløy AMS-LPL med Easyjet måtte man vente i fellesområdet bak grensekontroll, altså med både mat og butikker. Og da insisterte skjermen på at man skulle vente og ikke gå til gaten - så det ble en skikkelig kappløp når de åpnet boarding - security ligger mellom shoppingområdet og gaten. Men jeg synes det var H- og ikke M-pir

Discus
22-03-2010, 09:19
Litt rart ang. terminaler i AMS... Jeg har aldri flydd DY dit, bare KL og SK, men da jeg fløy AMS-LPL med Easyjet måtte man vente i fellesområdet bak grensekontroll, altså med både mat og butikker. Og da insisterte skjermen på at man skulle vente og ikke gå til gaten - så det ble en skikkelig kappløp når de åpnet boarding - security ligger mellom shoppingområdet og gaten. Men jeg synes det var H- og ikke M-pir

Forskjellig lowcost-terminal for innenfor/utenfor Schengen(?), M og H ligger ved siden av hverandre ;)

Kart: http://www.schiphol.com/Travellers/AtSchiphol/Maps.htm

Edricson
22-03-2010, 09:28
Forskjellig lowcost-terminal for innenfor/utenfor Schengen(?)

Sannsynlig. Som jeg husker var det lowcost til Storbritannia og Sveits (det var i 2008, altså før Sveits opphevet grensekontroll med Schengen-landene) på denne piren...

DCHalvorsen
22-03-2010, 09:32
Forbilledlig trip report som både forteller en historie og evaluerer gode og dårlige sider ved flyselskapet.

Amsterdam er et flott reisemål. Eneste ulempen er at hotellprisene tidvis kan være avskrekkende. Ja - og så er det alltid noen som forbinder reiser til den byen med aktiviteter av tvilsom moralsk kvalitet.

I og med at Nederland har korte avstander og meget gode kommunikasjoner er det lett å ta dagsturer til koselige byer rundt om, som for eksempel Leiden.

LN-HSS
22-03-2010, 20:51
Hei igjen, og takk for masse god tilbakemelding på trip-reporten!



Dette kanskje fordi Norwegian betrakter barnevogner uten en sånn PramPack (som koster i underkant av 2000,- tror jeg...nei takk, ihvertfall ikke for en paraplyvogn) som limited release, og da må du komme til skranken og signere bagasjelappen. SAS tar den som "vanlig" spesialbagasje, altså ikke limited release. Til gjengjeld er plastpose til barnevogn gratis hos Norwegian, men koster 100,- hos SAS (men SAS sine er bedre). Dette er iallefalle min erfaring i både TOS og OSL.

Vi har kjøpt PramPack (www.prampack.no) siden vi reiser med bagvogn og både Norwegian og Sas tar den med som vanlig spesialbagasje (og erstatter skader på vognen hvis den er pakket i PramPack under reisen)
Forsåvidt ikke noe problem å måtte innom bagdrop får å få bagasjetag, men det burde ikke være vanskelig å få den funksjonen inn i automaten..

OSL-MRU
22-03-2010, 21:29
Flott debutt på forumet med en superrapport! :up:
Velkommen! :colgate:

FlightDeck
24-03-2010, 12:02
Takk for fin rapport!

Fløy Amsterdam-Oslo med Norwegian i går, med LN-KKZ - bygget i 1997 for Cameroon Airlines. Den nye lavpristerminalen på Schiphol er ikke mye å skryte av - nesten ikke noe servicetilbud og ikke tilstrekkelig med sitteplasser. Norwegian-gaten var bare et stort rom uten sitteplasser og ingen brotilknytning. Opprinnelig avgangstid kl. 21.40 er i utgangspunktet litt sent, og med 40 minutter forsinkelse i tillegg, var vi vel et av de siste flyene ut fra Schiphol i går. Ca. 70 prosent kabinfaktor, og klientellet var merkbart ganske annerledes sammenliknet med i den fullastede SAS Boeing 737-800 vi fløy med mandag morgen.

Vi bodde også på Grand Hotel Amrâth Amsterdam, bestilt gjennom Hotwire, og hotellet kan definitivt anbefales.