View Full Version : Delta 767 N18DN - røyk ved oppstart AMS
Hei,
Jeg var oppe på terassen til AMS for en uke siden og tok noen bilder før jeg skulle dra i et møte.
Det var som vanlig mange fly fra Delta der - men når N180DN startet opp kom det en god del røyk, spesielt fra Babord motor.
Ingen reaksjon fra brann/redning og flyet taxet avgårde på egenhånd så alt var nok i orden.
Er det noen som kan forklare hva som er årsaken, hadde jeg vært passasjer og sett røyken ville jeg nok satt pris på at crewet sa fra om hva som skjedde?
Bildene er tatt i møkkavær (vannrett regn / dis) så kvaliteten er ikke spesielt god - men viser hva som skjer.
Eders
Knut Erik
Rök vid start sade du?
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/5/9/6/0655695.jpg
Hei,
Er det noen som kan forklare hva som er årsaken, hadde jeg vært passasjer og sett røyken ville jeg nok satt pris på at crewet sa fra om hva som skjedde?
Eders
Knut Erik
Se der er jo ikke nogen af os der ved om besætningen sagde noget til pax,og dette er formodentlig kondensvand gennem motoren, tror jeg da nok
Hilsen
Ole
Helt normalt - særlig hvis det er kjølig i luften ... det er fueldamp som er blitt liggende i brennkammeret.
Enkelte motortyper er mer notoriske enn andre -- RR synes å ha de 'beste' ;)
RampSnake
18-03-2010, 17:43
Riktig som LN-MOW sier. Det kan også være nylig påfylt olje som ligger i systemet og sOM "brennes" opp ved oppstart.
Ta en titt på denne; http://www.youtube.com/watch?v=Y2DfLS5TGZM :)
Riktig som LN-MOW sier. Det kan også være nylig påfylt olje som ligger i systemet og sOM "brennes" opp ved oppstart.
Hadde dette skjedd når jeg hadde vært ombord så hadde jeg satt pris på en advarsel og en forklaring.....:)
Flammer er det sjelden man ser ...... da ville jeg også blitt litt bekymret. Den videoen ser ut som en motortest etter en større reperasjon eller bytte .... det er jo ingen tegn til pax i vinduene.
Den videoen der var etter at motoren hadde vært til overhaling hos P&W, og dette var første oppstart. Det er visst ikke uvanlig at slikt skjer, selv om det ikke skjer hver gang, eller like kraftig. Har ikke sett dette selv, men har ikke vært med på så mange motorkjøringer etter skifte.
Det er konserveringsolje som brenner opp.
Her er en stor hval som ryker litt ved oppstart på Paine Field :wow:
Kan ofte skje hvis motoren står og "windmiller". Da kan vinden klare å dra med seg kompressoren, slik at oljepumpa osv på motoren roterer. Det skal ikke ikke mye omdreining på denne før pumpa klarer å sippe litt olje ut til lagermodulene i motoren. Lagrene lekker når motoren ikke går, da de ikke har noe mottrykk i områdene. Da legger det seg litt olje i lagerområdene, og dette "tar fyr" når motoren starter opp..
(Merk at dette er basert på da jeg fikk være med på motortest med SAS i Tromsø for litt over et år tilbake og en del egentenkning :p )
Det meste er vel sagt før her, men jeg vil bare legge til litt angående "wet start". Under første oppstart etter nyoverhalt motor kjørte dem startmotoren rundt en liten stund så de så at alt fungerte. Da begynte det å ryke. Jeg kan tenke meg at det er på grunn av varmen som skapes når luften komprimeres så tar konserveringsolja fyr eller i hvertfall så fordamper den. Røyk blir det i hvertfall.
Så gjorde de det samme igjen, bare med fuel på, men uten tenning. Det er for å se etter lekkasjer. Da fant de en ødelagt solenoid som de fikk byttet eller hva dem nå gjorde. (Jeg stod og tok bilder som vanlig ^_^ ). Deretter gjorde de det samme igjen.
Så er det tid for første oppstart med både fuel og tenning. På grunn av at det ligger en del fuel igjen i brennkammeret og muligens litt i turbinseksjonene etter de første testene så vil denne fuelen ta fyr og vi får etterbrenning. Det ble ekstra mye denne gangen ettersom de måtte gjøre to runs med fuel uten tenning.
Hvordan "wet start" oppstår ellers er jeg litt usikker på. Jeg er bare lærling, så jeg lærer noe nytt hver dag. :)
Her er et bilde jeg tok fra testen. Dette var da motoren akkurat hadde startet med både fuel og tenning. Noen få sekunder etter ble det en fin stikkflamme som stakk noen meter bak.
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/0/7/3/1414370.jpg