Log in

View Full Version : Hinderløp til Mosjøen


LN-MOW
24-02-2010, 16:07
Så langt har jeg skrevet mine tripreporter i ettertid, men denne gangen er det et par utenforstående elementer som gjør at denne turen kan bli litt mer interessant enn vanlig, så jeg fraviker dette prinsippet og velger å gå step-by-step med start i dag.

Reisen er på fem etapper med start fredag, hvor jeg regner med at annen etappe vil bli den mest spennende på mer enn en måned. Den er planlagt med en fransk hval, og ettersom den tekniske regulariteten på denne har vist seg å være høyst variabel (visstnok hovedsaklig fuelfordelingsproblemer), vil første spenningsmoment bli om jeg i det hele tatt vil få en tur i hvalens buk ...

Neste variabel er fransk ATC som har bestemt seg for ytterligere å forsure reiseplanene mine, men de skal visstnok avslutte sine aksjoner lørdag morgen, men kjedereaksjoner fra denne kan potensielt også gjøre dagen spennende.

Så planlagt rute er som følger:
- Atlanta-JFK med Delta 767-400
- JFK-CDG med Air France A380
- CDG-OSL med SAS smågris
Så skal det bli fly&øll i Oslo før det blir ....
- OSL-TRD-Mosjøen med den vanlige 737/Dash-blandingen ...

Så langt ser alt bra ut - vil følge opp denne etterhvert som ting utvikler seg.

Twin Otter
24-02-2010, 16:14
God tur og lykke til! Vi gleder oss til å lese hvordan det ender. Hvem vet? Det meste kan gå godt!

Gandalf
24-02-2010, 16:30
Neste variabel er fransk ATC som har bestemt seg for ytterligere å forsure reiseplanene mine, men de skal visstnok avslutte sine aksjoner lørdag morgen, men kjedereaksjoner fra denne kan potensielt også gjøre dagen spennende.



Har du hørt David Gunsons after dinner speech "what goes up must come down"? Han beskriver en fransk ATC streik der......

Mvh,

Utflyttet
24-02-2010, 23:12
Har du hørt David Gunsons after dinner speech "what goes up must come down"? Han beskriver en fransk ATC streik der......

Mvh,

Jeg har den liggendne et sted, den er bare genial. :)

-A

Discus
24-02-2010, 23:26
Jeg har den liggendne et sted, den er bare genial.
Finnes som CD i bokhandelen til CK og som MP3
og et lite klipp her (http://www.nmplive.co.uk/viewTalent.aspx?id=1210&Pre=TopTen&TCat=Dinner)

LN-MOW
24-02-2010, 23:29
Glemte å nevne nok et hinder - værutsiktene for JFK fredag antyder snø og vind, så det vil muligens by på ytterligere utfordringer.

Imidlertid har DL gitt meg en bursdagsgave - oppgraderingen på ATL-JFK er gått igjennom, og siden det er en internasjonal 767, betyr det Business Elite-sete. :up:

jcnorway
24-02-2010, 23:38
Ser fram til videre rapport. Krysser fingrene for at du kommer deg over dammen med hvalen ;)

EB
25-02-2010, 07:24
God tur - gleder meg til referat "live" på fly&vin lørdag kveld...

SQ 777
26-02-2010, 00:28
Dette blir gøy....:old

LN-MOW
26-02-2010, 01:07
Ser lovende ut .. var A380 i dag - ser nå lovende ut for i morgen. Været er imidlertid et usikkerhetsmoment, men det ser ut til å lette utover dagen ... jeg har også rimelig god connectiontid, så vi krysser fingrene.

Har sjekket inn på første flight og sikret meg 5G - elektronikken er ladet, lesestoffet parat og DVD-mappa frisket opp. Jeg er klar .....

seilfly
26-02-2010, 01:32
God tur! Vi i FL, samt SC skal passe på at GA ikke flyter ut i havet i mellomtiden!

SpottAir
26-02-2010, 06:04
Det ser ikke veldig bra ut, snøstorm i NYC i dag.

LN-KGL
26-02-2010, 13:25
Kanskje det største hinderet til herr Mowickel kan bli den pågående streiken blant flygeledere i Frankrike. Det er nå fjerde dagen, da spørs det om det hjelper at flighten har nummeret: Air France double O seven?

SQ 777
26-02-2010, 15:02
Andreas den har dratt fra CDG.. Hurra:up:

Flight number : AF006
Departure :Paris, 26/02/2010 13:30
CHARLES DE GAULLE TERMINAL 2 E
Arrival : NEW YORK JFK on 26/02/2010 15:45

Status : The flight took off at 14:22 *

Nå er det noki boks. Stenger de CDG kan de jo diverte til OSL ??

LN-MOW
26-02-2010, 15:21
Nå er det noki boks. Stenger de CDG kan de jo diverte til OSL ??

Skal foreslå det til skipper'n! ;)

Streiken skal uansett være avsluttet i morgen klokken 0700. Den 27. Mye syvtall her - dette må jo gå bra.

Første og tredje boardingpass er i boks - nå er det avgårde til ATL.

LN-KGL
26-02-2010, 15:30
Og det er F-HPJB (sist leverte) som flyr AF006 nå. Juliett Bravo kom inn i dag morges fra JNB hvor den fløy AF995 og befinner seg akkurat nå på FL380 rett over Cork i Irland.

SpottAir
26-02-2010, 17:36
JIPPIIIII!!

:D

LN-MOW
26-02-2010, 17:47
Det har jeg ingenting imot Kurt!

DL166 er meldt halvtimen sen, trolig pga ATC, men jeg har god tid. Sitter på gaten med en Starbucks latte og har det egentlig helt ålreit.

Strålende vær her på ATL og det er uvant mange Airbusser og DC-9'ere å se. Tydelig at flåteintegreringen er i full gang.

SpottAir
26-02-2010, 18:03
Det kommer nok til a riste litt, sarlig i descent til JFK fra ATL

LN-MOW
26-02-2010, 18:35
Og her er doningen.

http://i789.photobucket.com/albums/yy172/amowinckel/eeed6ac3.jpg

kjerra skal videre til Accra, og det synes .. både på folket og håndbagasjen. FAA melder gjennomsnittlig 88 minutters forsinkelse pga sneen. Tipper vi havner i samme området, og det er OK.

Stinn brakke og fortsatt 59 på venteliste ... wazzup, people???

SpottAir
26-02-2010, 20:00
Du far rapportere om ristingen til oss nar du komem rtil JFK :)

SQ 777
26-02-2010, 20:08
Apropos risting, fikk denne "tripreport" fra en kompis i Topeka, KS.

Han fløy QF A380 fra LAX-SYD og NZ 744 AKL-LAX , any comments ?

"Comparing the A-380 to the 747-400, I'll take the Boeing anytime. In turbulence (and there was plenty) the trailing edge of the A-380 wing twists up and down exagerating the chop. The Boeing wing seems even more flexible and absorbs the turbulence. The tail of the A-380 switches back and forth like an angry cat. I've never seen that before. Quantas has special headrests with folding sides to restrain your head. The best ride was the B-757. From LAX to DFW there wasn't even a bump. I noticed there were no rivets on the top of the 57's wing, just caulked joints. The wing was smooth from root to the gorgeous tip. "

SpottAir
26-02-2010, 20:14
Kanskje han opplevde mer turbulens pa a380-flighten enn pa de/den flighten(e) han/hun har hatt pa 747?

Etter det min kjare naturfaglarer har fortalt meg, er at jo mer noe veier, jo storre kraft trengs for at gjenstanden beveger seg. (Derfor har en A380 storre motorer enn en 737)

LN-MOW
26-02-2010, 23:18
JFK .. landet i strålende sol og uten noen form for turulens. En og annen snebyge fyker forbi, men dette burde gå bra. Franskmannen landet rett bak meg, og står nå på gate rett borti her.

Turen fra ATL gikk greit .. Fikk en god kylling teryaki wrap og et par GT, og rakk også en episode av Deadliest Catch. Som tidligere nevnt, var dette en biz-elite maskin med internasjonal konfigurasjon, så setene er hakket bedre enn den vanlige F-klassen. Men 2-2-2 på en 767 gjør at setene er ganske smale. Men hvem klager? Til 97 dollar er dette god valuta for penga. Elite-statusen min går imidlertid ut søndag, så dette var nok siste Delta-oppgradeingen på en stund ...

LN-MOW
27-02-2010, 00:35
Da er boarding igang på Hvalen. Litt fullere enn beregnet pga en kansellering,men det er viss fortsatt god plass. Det er antydet ledig sete ved siden av meg ihvertfall.

Next stop CDG ...

Twin Otter
27-02-2010, 00:43
Da er boarding igang på Hvalen. Litt fullere enn beregnet pga en kansellering,men det er viss fortsatt god plass. Det er antydet ledig sete ved siden av meg ihvertfall.

Next stop CDG ...

God tur!

*fyllepåtekst*

LN-MOW
27-02-2010, 01:02
Ledig treseter - o lykke! :)

SQ 777
27-02-2010, 09:07
0837 på CDG, så hinderløp for å sjekke humøret til immigration.. Har de kaffepause ??:(

FlightDeck
27-02-2010, 09:39
Litt fullere enn beregnet pga en kansellering

Denne kan forstås både på den ene og den andre måten ... :drink Ser frem til å høre hvordan du opplevede hvalen!

LN-MOW
27-02-2010, 10:25
Da er jeg på CDG .. Neste utfordring blir å komme med en overbooket SK830 ...

EB
27-02-2010, 11:20
I følge facebook er du på et klappsete mot oslo og kveldens treff...:drink

LN-MOW
27-02-2010, 23:19
Og jeg klarte det. Mer følger etterhvert.

MountainDew
28-02-2010, 22:03
Spennende rapport. Gleder meg til bilder av A380 :)

LN-MOW
28-02-2010, 22:21
Det ble ikke så veldig mye bilder ... skal prøve å komme med resten i morgen.

SQ 777
28-02-2010, 22:50
Jeg som ikke kan bilder, liker mest tekst, så Andreas, venter på txten.. ;)

Egenes
01-03-2010, 01:27
Andreas, skal ærlig innrømme at jeg nyter bedre når du skriver enn full t/r, og ikke en live. Du er så god til og skrive t/r at jeg håper det kommer en full og hel t/r!

LN-MOW
01-03-2010, 21:10
OK .. da er det på tide med resten ... la oss gå littegrann tilbake i tid og ta med et par bilder til.

http://www.enfb.net/Flybilder/100226_380/01.jpg
Benplassen på DL er helt OK.

http://www.enfb.net/Flybilder/100226_380/02.jpg
Det ble servert en lett lunch .. en helt OK wrap.

http://www.enfb.net/Flybilder/100226_380/04.jpg
Det hadde snedd på JFK et par dager og brøyterne var ute i fullt antall.

http://www.enfb.net/Flybilder/100226_380/03.jpg
Den Store gjennom vinduet i terminalen.

http://www.enfb.net/Flybilder/100226_380/05.jpg
På vei ut fra stand ..

Ledig treseter, ja .... det var imidlertid ikke så behagelig som det høres ut. Setene var lite komfortable og kjentes nedsittet ut, selv om maskinen er spliterny. Mulig de er resirkulert ... Knytteneve testen ble ikke antydningen til bestått .. Jeg var på rad 48 - nesten helt bakerst i underetasjen.

Selve maskinen var imidlertid svært komfortabel. Stille og fint, og det gynget lett der bakerst - ikke den der slingringen man finner bakerst i f.eks. 747... Vi brukte forbausende lite rulllebane, til tross for god last. Jeg vil anslå belegget til nærmere 90% pga en værkansellering tidligere. Avgangen var nesten på tid - kun ca 5 minuter for sent, og det var pga litt dusjing av vingene. Kjapt og effektivt gjort.

Underholdningen var helt grei. Stort og variert utvalg, men desverre måtte de restarte anlegget et par ganger ... Irriterende når man er midt i en film. Fikk en helt grei middag med valg mellom kjøtt og pasta.... dette er kjøtt:

http://www.enfb.net/Flybilder/100226_380/06.jpg

.. og en relativt miserabel frokost.

http://www.enfb.net/Flybilder/100226_380/07.jpg

Vi landet på tid ....

http://www.enfb.net/Flybilder/100226_380/13.jpg

.. og etter en lang, lang ventetid kunne også vi bakerst få gå i land. Kjerra er LANG!

http://www.enfb.net/Flybilder/100226_380/09.jpg

Og slik så den ut utenfra...

http://www.enfb.net/Flybilder/100226_380/10.jpg

På grunn av ATC-konflikten som var over et par timer før jeg landet, hadde DY kansellert en Oslo-kjerre og resten av setene på maskinen jeg skulle med var blitt solgt. Endte derfor opp i styrhuset med to hyggelige gutter og gjorde mitt beste for å holde øyelokkene fra hverandre og lykkes sånn delvis ...

http://www.enfb.net/Flybilder/100226_380/11.jpg

Landet på 01R i et forrykende snevær. Rolig og avslappet i cockpit - just another day at the office ... ;)

LN-MOW
01-03-2010, 21:22
Etter å ha hentet ut bagasjen, ble det buss til Hotel Scandinavia, hvor aftenens Fly & Øl skulle finne sted. Etter middagen ble det forflytning til Håndverkeren, hvor et utvalg av stedets ølsorter ble testet ut.

http://www.enfb.net/Flybilder/100226_380/14.jpg

I seng ved midnatt - opp klokken åtte - verdens beste kur mot jetlag. :)

Etter å ha inntatt en sedvanlig glimrende frokost, bar det opp til OSL igjen hvor jeg traff Farmer som var kommet inn fra BKK sent på kvelden. Dagens -400 var byttet ut med en Euro-800 og Farmer scoret stort med 2A. Jeg satt på andre siden og hadde en tungt medisinert pensjonist ved siden av meg som akkurat var skrevet ut .... Hun ble etterhvert litt for hyggelig ....

Vi kom etterhvert fram til TRD og ble noen minutter sene pga at vi måtte vente på tre UM'er. Turen var av vanlig standard og vi landet på skarp rute.

Tatt i betraktning alt som kunne gått galt, var jeg usedvanlig heldig med denne turen. Intet fly mer enn 5 minutter forsinket til tross for både vinterstormer og ATC-trøbbel.

Men neste gang jeg flyr A380 blir det nok i et mer behagelig sete ....

Farmer
03-03-2010, 20:47
Jeg satt på andre siden og hadde en tungt medisinert pensjonist ved siden av meg som akkurat var skrevet ut .... Hun ble etterhvert litt for hyggelig .... ....

Så ut som du hadde draget der ja :p

Bizflyer
03-03-2010, 23:23
Takk for rapport! Vanligvis pleier dine bilder å være noe skarpere;)

Den franske hvalen virket ikke særlig fristende på toalettklassen! De bilder jeg tidligere har sett av businessclass'en deres er heller ikke spesielt fristende i forhold til andre selskaper.

Når både KLM og AF setter inn ekstra seter i bredden i forhold til sine konkurrenter, så kan man vel kanskje få antyde at AF og KLM for alvor kan regnes som LCC selskaper på langdistanse!

BF:cool2

Egenes
04-03-2010, 07:44
Må man ikke ha lave priser for og kalle seg for ett lavprisselskap da?

Discus
04-03-2010, 08:18
Må man ikke ha lave priser for og kalle seg for ett lavprisselskap da?

Bare for å pirke - hvis du tenker på at BF skrev LCC = Low Cost Carrier ;) dvs. at selskapet har lavere kostnadsstruktur enn andre.