PDA

View Full Version : Boeing 737-900ER - pro & contra


Blubird
15-02-2010, 21:32
Ble ikke ER-varianten av -900'en lansert som en arvtager for B752 på medium-strekker (f.eks. ikke trans-atlantisk)?
Kan man peke på noen konkrete årsaker ved maskinen som gjør at den ikke har slått an mer enn de forholdsvis få bestillingene den har fått, eller er det markedsmessige forhold som får ta "skylden"?

Det var vel flere som hadde sett for seg at eksempelvis klassiske charter-operatører som Thomson, som har et visst volum med B757 og allerede flyr B738, ville være hete kandidater til denne maskinen. Thomson for sin del fyller i stedet opp parken med nye B738 samtidig som B757 fases ut i slow motion.

dc-8-63
16-02-2010, 02:36
-900 og -900ER har nok klare problemer med aa konkurere med -800, -900 var en Stonecipher variant....(We only need US customers) geniet Stonecipher stod ogsaa tungt bak suksessene 757-300 og 767-400.....-900ER retter opp mye av feilene med -900 men i mellomtiden har jo flere selskaper tatt 757 i bruk tungt over atlanteren...og begge 757 "killere" (A321 og 737-900ER) staar slukoeret igjen.....rykteboersen her i Seattle (som har en liten flyfabrikk nede i gata) skummer med rykter om en 757 arvtager....en 737 NNG....de villeste ryktene snakker om en total ny cockpit seksjon inkludert hoeyere nesehjul (nesehjul modifikasjonen kommer vel uansett paa 737NG) ny vinge og vesentlig bedre rekkevidde.....

Blubird
16-02-2010, 09:18
Med en 737-arvtager som fortsatt er i det blå på den ene hånden og en aldrende B757-flåte som har fått nye bruksområder på den andre hånden, så er det kanskje ikke annet å forvente enn at Boeing ser sitt snitt til å tviste nok en variant ut av NG-serien...spennende rykter om ikke annet!

Someone
16-02-2010, 09:21
Problemet med en eventuell ny 757 variant er vel at det er relativt få av dagens 757 (-200) ruter som ikke kan flyes at enten 321 eller 739ER og salget av en ny 757 lett vil bli begrenset siden både 321 og 739ER er såpass økonomiske fly

Blubird
16-02-2010, 09:48
Basert på Boeings egne tall vil man få problemer med å nå fastlands-Europa med en fullastet 900ER fra eksempelvis NY. Ser man på antallet 757'ere som brukes over dammen på tynnere ruter så ser man jo klart at en arvtager vil bli en niche-modell i så måte, men om man legger til den generelle utviklingen av flere tynnere direkteruter utenom de store navene så blir jo potensialet for denne arvtageren noe større.

LN-MOW
16-02-2010, 12:54
Ja, den faller mellom to stoler. 757'en tok jo egentlig heller ikke helt av. Ser man bort fra de amerikanske 'majors' var den ingen storselger ..

dc-8-63
16-02-2010, 15:57
Ja, den faller mellom to stoler. 757'en tok jo egentlig heller ikke helt av. Ser man bort fra de amerikanske 'majors' var den ingen storselger ..

Vel produksjonen endte jo med 1050...saa helt mellom 2 stoler fallt den vel ikke....

LN-MOW
16-02-2010, 16:19
Nei, men de store amerikanske kjøpte over halvparten ... og den største ikke-amerikanske operatøren er Thomson med 31. I Asia var 757 en total flopp.

BSSW
16-02-2010, 16:28
Hvor mange B757er er fremdeles i drift da?

Roxman
16-02-2010, 17:04
Hvor mange B757er er fremdeles i drift da?

Ved siste oppdatering, 936 stk:)