View Full Version : Hva slags motorer er Dy sine fly utstyrt med ?
hva slags motorer er Dy sine fly utstyrt med ? er det forskjell på de ?
(Mod.note: splittet fra SK-737-diskusjon og flyttet til flyteknisk)
hva slags motorer er Dy sine fly utstyrt med ? er det forskjell på de ?
CFM-56-3 på Classicen og CFM-56-7 på NGen...
http://en.wikipedia.org/wiki/CFM_International_CFM56
Jeg mente ikke hva den heter , men motorkraften.. hvor mange lb. Noen som vet ?
Jeg mente ikke hva den heter , men motorkraften.. hvor mange lb. Noen som vet ?Les wikipediaartikkelen som BSSW linket til du...
står ikke hvor mye dy sine fly har der... NOEN SOM VET?
står ikke hvor mye dy sine fly har der... NOEN SOM VET?
Nei, men det var ikke så veldig vanskelig å finne ut:
Motortype står her:
http://www.norwegian.no/om-norwegian/fakta1/drift/flate/
På linken leger opp finner du tekniske data:
http://en.wikipedia.org/wiki/CFM_International_CFM56
Så ser man at det er meget sannsynlig at 737-800 har 117kN thrust.
737-300ene har forskjellig type motorer.
Har du tid til å vente litt til så kan de hende noen kan bekrefte, men det er lørdag og det er bare noen timer siden du postet spørsmålet off topic i en annen tråd.
står ikke hvor mye dy sine fly har der... NOEN SOM VET?
Slapp av. Du trenger ikke rope. 738 har CFM 56-7B26 og 733 har CFM 56-3B2/CFM 56-3C1. Nå kan du sjekke wikipediaartikkelen. Der står det detaljert beskrevet under hver modell.
klarer meg med infoen om 800.. Wikipediaartikkelen inneholdt ikke info om det jeg ville vite. hah !
klarer meg med infoen om 800.. Wikipediaartikkelen inneholdt ikke info om det jeg ville vite. hah !
Da er det jo flott at du presiserer hva du er ute etter:rolleyes:
klarer meg med infoen om 800.. Wikipediaartikkelen inneholdt ikke info om det jeg ville vite. hah !
Det finnes veldig mye informasjon om dette temaet på nettet, også utenom Wikipedia. Jeg foreslår at du begynner å lete litt rundt, i stedet for å demonstrere latskapen din her inne og å skjelle ut de som forsøker å peke deg i riktig retning.
klarer meg med infoen om 800.. Wikipediaartikkelen inneholdt ikke info om det jeg ville vite. hah !
Ikke noe vits å være frekk. Her er det folk som tross alt prøver å hjelpe. Hvis det ikke er den infoen du er ute etter må du presisere bedre!
Ja, det var frekt. Beklager.
B737-300 har vel en motorkraft på 20 000lbs/20K rating
B737-800 har en motorkraft på maks 26 000lbs/26K rating
Å dette er totalt..:)
Ikke helt riktig. NOEN -300 har 20K rating. DY's -300 har enten CFM56-3B2 eller -3C1, og ALLE har 22K rating.
Alle -800 levert nye til DY har "tech insertion" CFM56-7B3 med 26K rating. Blant de brukte finnes også 27K rating, som er max for -800. Lett blanding, altså...
Northrider
14-02-2010, 02:28
Er vel kun LN-NOC som har 27K rating? (ex. Air Europa)
Jeg mener å huske at NOC har 26K med "thrust bump", dvs at ved motorbortfall vil den andre motoren (den som ennå går) ha 27K tilgjengelig.
Ellers er vel KHD den eneste med "ren" 27K rating.
Tror jeg...
NOC har til vanlig 26K, men den kan bumpes opp til 27K på en viss prosent av avgangene (i tillegg kan den derates til 24K).
KHD er til vanlig 27K, men kan settes til både 26 og 24K i tillegg.
Alle andre NGer er 26K, som kan derates til 24 og 22K.
Alle classicene er 22K, men noen kan derates til 20 og 18K også.
Jeg mener å huske at NOC har 26K med "thrust bump", dvs at ved motorbortfall vil den andre motoren (den som ennå går) ha 27K tilgjengelig.
Ellers er vel KHD den eneste med "ren" 27K rating.
Tror jeg...
Nei, har du tatt av med f.eks. 26K så har du 26K, motorbortfall eller ei. Men dersom du er i deep shit og i panikk skyver throttles helt frem (over det "tillatte") vil du ha maks thrust, som antagelig er endel mere enn 27K (dersom motorene har maks rating på 27K), men samtidig er du også testpilot.
Nei, har du tatt av med f.eks. 26K så har du 26K, motorbortfall eller ei. Men dersom du er i deep shit og i panikk skyver throttles helt frem (over det "tillatte") vil du ha maks thrust, som antagelig er endel mere enn 27K (dersom motorene har maks rating på 27K), men samtidig er du også testpilot.
TAL har et poeng, når du derater en takeoff, så endrer du VMCG, dermed skal du ikke gi på thrust på den motoren som går - på bakken. NOC har opprinnelig 27K, men er automatisk derated til 26, derfor kan du kun derate den et steg til 24.
Classic og NG er litt forskjellige når det gjelder "deep shit" problemet. På NG sitter det en chip i EEC som forteller hvilket fly motoren sitter på, hvis du da dytter throttlene "i bordet" får du max certified thrust for den flytypen, altså på -800 27K.
Hvis du som SAS har en -700 med 20K rating, vet EEC at den sitter på en -700 og kan gi 24K, men FMCperformance data base har derated videre til 20K. Hvis du nå dytter throttlene helt frem, vil du få 24K, men dette skal da IKKE gjøres på bakken.
Classic har en fysisk "plombering", så du kan ikke få mer enn den rating du har kjøpt, selv om Boeing sier at hvis du her dytter throttlene helt frem, kan legge på ca. 2-3 % thrust.
Huey
Jeg bøyer meg for TAL pilot og Huey når det gjelder NG… kan bare tilføye at normal rating sitter i rating-pluggen på EEC og at EEC får info om flytype fra pinnekonfigurasjon i en konnektor fra flyet. Man kan altså flytte EEC fra en -700 til en -800 uten videre, hvis man bare passer på at rating-pluggen IKKE følger med. FMC og autothrottle computer får også ratinginformasjon, fra software og/eller pinnekonfigurasjon/dipswitches.
Som du sier har classic en fysisk plombering, men den har ingenting med den rating du har kjøpt. I SAS’ flåte av -500 har alle samme blokkering, selv om noen har 18,5K og andre 20K rating på sine -3C1-motorer. Så vidt jeg forstår er årsaken at man fremdeles, i den ”deep shit” som omtales, skal kunne ha yaw-kontroll med sideroret med så mye asymmetrisk thrust. Og da ser vi at for ellers identiske motorer, vil en -500 ha større blokkering enn en -300, og en -400 vil være ennå mindre, da -400 er sertifisert for 23,5K med -3C1. (P.g.a. lengden på flyet)
Når vi blander inn -3B2 blir det litt mer uoversiktlig. Denne har mindre max-rating enn -3C1, dermed vil man på -300 ha forskjellig blokkering (throttlebox) alt ettersom hva slags motor man har installert, større blokkering med -3C1 enn med -3B2, altså. TAL kan jo sjekke dette neste gang han sitter i en -300 med engine intermix (-3B2 på ene siden, -3C1 på andre). Throttle’n med -3B2 vil da kunne bevege seg lenger fram enn den med -3C1. Helst når motorene ikke er i gang...;)
Den "kjøpte" rating finner du her i FMC performance database og i pinnekonfigurasjon i rack'et hvor autothrottlecomputer står, såvidt jeg vet.
Dette ble kanskje litt i overkant, men som dere sikkert forstår er jeg mer hjemme med classic enn med NG…
Stone