PDA

View Full Version : Enda en velvalgt reiserute

Dag Viking
23-05-2005, 06:21
I det siste har jeg begynt å planlegge en tur hjem til Norge, i månedsskiftet juni/juli. Billett på økonomi ligger på ca 1100 dollar, noe jeg mener er i meste laget. I dag fant jeg ut at om jeg legger på noen hundre dollar til og utsetter turen en uke, så kan jeg fly hele turen på 1.klasse og BizFirst med CO. 1850 dollar med tax er det ikke noe å si på. Reiseruten jeg har i sikte gir meg følgende:
Ett nytt flyselskap, CO
To nye flyplasser, Cleveland og Houston
To nye flytyper, 753 og 762
Ett nytt selskap over Atlanterhavet
En ny flytype over Atlanterhavet, 752

Forløbig reiserute blir da:

Flight Details:
Depart:12:10 p.m.Fri., Jul. 1, 2005 Orlando, FL (MCO)
Arrive:2:33 p.m.Cleveland, OH (CLE)
Flight Time:
2 hr 23 mn
Aircraft: Boeing 737-800
Fare Class: First (Z)
Meals: Lunch

Depart:3:30 p.m.Fri., Jul. 1, 2005 Cleveland, OH (CLE)
Arrive:5:15 p.m.New York/Newark, NJ (EWR)
Flight Time:
1 hr 45 mn
Aircraft: Boeing 737-800
Meals: None

Depart:8:15 p.m.Fri., Jul. 1, 2005 New York/Newark, NJ (EWR)
Arrive:9:45 a.m. +1 DayOslo, Norway (OSL)
Flight Time:
7 hr 30 mn
Travel Time:
15 hr 35 mn
Total Miles:
5,083
Aircraft: Boeing 757-200
Fare Class: International Business (Z)
Meals: Dinner

Depart:11:25 a.m.Sun., Jul. 17, 2005 Oslo, Norway (OSL)
Arrive:1:55 p.m.New York/Newark, NJ (EWR)
Flight Time:8 hr 30 mn
Aircraft: Boeing 757-200
Fare Class: International Business (Z)
Meals: Lunch

Depart:3:10 p.m.Sun., Jul. 17, 2005 New York/Newark, NJ (EWR)
Arrive:6:04 p.m.Houston, TX (IAH - Intercontinental)
Flight Time:
3 hr 54 mn
Aircraft: Boeing 767-200

Depart:7:15 p.m.Sun., Jul. 17, 2005 Houston, TX (IAH - Intercontinental)
Arrive:10:48 p.m.Orlando, FL (MCO)
Flight Time:
2 hr 33 mn

Total Miles:
5,956

Aircraft: Boeing 757-300

Selvsagt går det an å fly direkte Orlando-Newark, men flere bonuspoeng mer flere flighter for samme pris gjør at jeg gjerne flyr en liten omvei.

Det blir utrolig flott å fly direkte til Oslo, og slippe mellomlanding i CPH/ARN eller enda verre, CDG/AMS om morgenen etter en lang flight.

Jeg har også et par andre muligheter, fly via Houston eller Miami ene veien, og dermed besøke en ny flyplass og kanskje prøve Embraer 120. Bestemmer meg trolig i morgen.

Stay tuned for bilder, video og full rapport:hi2

Edit: Ble litt frem og tilbake med datoer og flytyper, men tror jeg fikk det riktig til slutt

sail4fun
23-05-2005, 06:56
Originally posted by Dag Viking

Selvsagt går det an å fly direkte Orlando-Newark, men flere bonuspoeng mer flere flighter for samme pris gjør at jeg gjerne flyr en liten omvei.

Det blir utrolig flott å fly direkte til Oslo, og slippe mellomlanding i CPH/ARN eller enda verre, CDG/AMS om morgenen etter en lang flight.

Hm, en liten selvmotsigelse Dag ?

Ellers som du sier , en velvalgt reiserute.

Dag Viking
23-05-2005, 07:06
Selvmotsigelse? Tja, kanskje jeg ikke var tydelig nok. Jeg flyr gjerne på kryss og tvers for å fly mer og få mer bonuspoeng, men akkurat når jeg har krysset Atlanterhavet østover, er jeg mest gira på å hoppe på flytoget fortest mulig.
Etter denne turen, og billetten jeg har hjem 16.des ser det ut som jeg blir gullmedlem i Flying Blue neste år. Det kan jo også være noe å ta med seg:cheers:

DY
24-05-2005, 00:02
Det var nok mer enn selvmotsigelse siden han mente du burde fly med SAS over dammen.....og heller bytte fly i CPH eller ARN.....

...men godt å se at ikke alle ser verden gjennom SAS briller hele tiden ;)

God tur i alle fall:hi2

OEH
24-05-2005, 00:47
Er utrolig deilig å reise nonstop fra NY.
Reiste selv med CO hjem fra statene for et par uker siden, og flybyttett på ARN/CPH var ikke akkurat noe savn, for å si det slik. Er det noe som ikke frister etter en lang transatlantisk flytur er det... ventetid på enda en flyplass og enda en kjip flytur.
Er rimelig uaktuelt for meg å bruke SAS til statene igjen før de får på beina en nonstop rute fra Oslo.

sail4fun
24-05-2005, 07:52
Selvsagt enig i at NONSTOP er å foretrekke.
Reiser dog ikke OSL-ARN-CPH , for så å fly til CPH-ORD.
(Skal jeg til NewYork så flyr jeg CO, men USA er mer en NewYork ...)

dc-8-63
24-05-2005, 21:03
Originally posted by DY
Det var nok mer enn selvmotsigelse siden han mente du burde fly med SAS over dammen.....og heller bytte fly i CPH eller ARN.....

Naa er vel brillene dine litt ute av fokus ogsaa
:p ...Dag skriver jo CPH/ARN CDG/AMS altsaa 50% IKKE SAS alternativer noe du glatt overseer...eller brillene dine ser kanskje ikke saa langt som til AMS eller CDG ???:p

DY
24-05-2005, 22:26
Originally posted by dc-8-63

Originally posted by DY

Naa er vel brillene dine litt ute av fokus ogsaa
:p ...Dag skriver jo CPH/ARN CDG/AMS altsaa 50% IKKE SAS alternativer noe du glatt overseer...eller brillene dine ser kanskje ikke saa langt som til AMS eller CDG ???:p

Men det var PA Viking som mente Dag kom med en selvmotsigelse....ikke Dag selv.
Du må skille de 2 "Vikingene" fra hverandre og lese innleggene på nytt kronologisk så skjønner du hva jeg mener :)

Forøvrig trenger jeg ikke briller for å se verden og realitetene:D

dc-8-63
25-05-2005, 00:38
...etter aa ha fulgt dine instrukser, skillt de 2 vikingene i fra hverandre kan jeg fremdeles ikke se hvor P.A.Viking henviser til SAS over dammen (det er og forblir din kommentar).

Slik jeg forstaar P.A.Viking er selvmotsigelsen at Dag er villig til aa bytte fly i USA, men ikke i Europa (vaere seg SAS i CPH/ARN eller KLM/NW i AMS eller DL/AF i CDG)

Det Dag svarer er at han ikke vil bytte fly etter en Transatlantisk strekning - likegyldig om det er SAS, KLM, NW, AF eller DL og her kommenterer du at det maa dreie seg om SAS.

Dag har et svaert godt poeng....ta flybyttet foer du krysser atlanteren og ankom direkte til destinasjonen din er aa foretrekke....

Paa samme maate som du er rask til aa kommentere naar SAS favoritiseres, maa det ogsaa vaere lov aa kommentere naar du strekker deg utenfor diskusjonen for aa sette SAS i et negativt lys...her var det snakk om hvor en skulle bytte fly uavhengig av selskap:naughty:

Dag Viking
25-05-2005, 01:01

Det Dag svarer er at han ikke vil bytte fly etter en Transatlantisk strekning - likegyldig om det er SAS, KLM, NW, AF eller DL og her kommenterer du at det maa dreie seg om SAS.

Dag har et svaert godt poeng....ta flybyttet foer du krysser atlanteren og ankom direkte til destinasjonen din er aa foretrekke....

Nesten det jeg mener ja. Jeg misliker å bytte fly etter transatlantisk flygning ØSTOVER. På vei vestover tar jeg gjerne en ekstra leg, bare for å prøve noe nytt. I fjor vår kjøpte jeg f.eks SAS julekalender til IAD, selv om jeg skulle videre til ORD og derfra til midtre WI, bare for å besøke en ny flyplass og fly 744 innenriks. Av en eller annen "merkelig" grunn blir jeg ikke sliten når jeg flyr vestover, og det har hendt jeg har dratt rett på byen etter 15 timer reise. Det funker definitivt ikke når man lander i Europa på vei øst.

Og som dc-8 sier, mine synspunkter har overhodet ikke noe med valg av flyselskap å gjøre. Hadde SAS flydd til OSL til samme pris, så hadde de vært et vel så bra alternativ. Dessverre priser SAS seg langt over de andre herfra, ca 50%, samtidlig som SAS er et vanskelig valg å få frem ved søk, både hos sitestep, WF og travelocity. SK sine sider med US som residence kan man bare glemme, da blir man kastet over til den svenske siden med Stockholm som utgangspunkt. Imponerende!

SAS via ARN eller CPH er å foretrekke over AF/KLM via AMS/CDG fordi SK sine hyppige avganger gir muligheter for å beregne kortere tid på flybytte, og selve leggen til OSL blir mye kortere. Litt spent på turen hjem til jul, da blir det dusj i CDG etter ankomst. Kanskje det hjelper litt?

Edit for å få det litt ryddigere

DY
25-05-2005, 12:20

Paa samme maate som du er rask til aa kommentere naar SAS favoritiseres, maa det ogsaa vaere lov aa kommentere naar du strekker deg utenfor diskusjonen for aa sette SAS i et negativt lys...her var det snakk om hvor en skulle bytte fly uavhengig av selskap:naughty:

Selvsagt skal en kunne kommentere mine innlegg.....og som du sier kommenterer jeg når jeg synes at SAS favoriseres slik du beskriver.

Siden du synes jeg er utenfor diskusjonen med mine kommenaterer så føler jeg at videre kommentarer fra meg bare vil bli sett på som bortkasta.

Dag Viking
26-05-2005, 03:17
Originally posted by DY
Siden du synes jeg er utenfor diskusjonen med mine kommenaterer så føler jeg at videre kommentarer fra meg bare vil bli sett på som bortkasta.

DY, fortsett gjerne med dine kommentarer, selv om jeg ikke alltid er enig i det du skriver. Dessuten finnes det nok de som har et mindre nyansert syn på SAS enn deg:thumbup

Da var reisen bestlilt. Blir forresten overrasket om jeg rekker 762 til IAH etter ankomst EWR, 75 min på immigrasjon ++ høres lite ut.
Datoene ble endret, til 3 juli og 20 juli. Ikke fly og vin i det tidsrommet vel?

Sun 03JUL05 CO 1870 Z ORLANDO FL 12:10PM CLEVELAND 2:33PM 737-800 LUNCH 2A

Sun 03JUL05 CO 312 Z CLEVELAND 3:30PM NEWARK EWR 5:15PM 737-800 2A

Sun 03JUL05 CO 38 Z NEWARK EWR 8:15PM OSLO/OSL 9:45AM 757-200 DINNER 3A

Wed 20JUL05 CO 39 Z OSLO/OSL 11:25AM NEWARK EWR 1:55PM 757-200 LUNCH 2F

Wed 20JUL05 CO 63 Z NEWARK EWR 3:10PM HOUSTON BUSH INTL 6:04PM 767-200 SNACK 1B

Wed 20JUL05 CO 1586 Z HOUSTON BUSH INTL 7:15PM ORLANDO FL 10:48PM 757-300 SNACK 2A

NB
27-05-2005, 15:31
Skal vestover i sommerferien med bytte på EWR. Vestover har vi 70 minutter fra ankomst til avgang, og hjemover kun 55 minutter. Var ikke jeg som bestilte, men dette skal være godtatt av CO. Noen som vet hvor lang tid det tar normalt? Synes selv det avr litt knapt...

EB
01-06-2005, 18:36
Har CO kampanjepriser på Biz? Etter nattens mareritt på et midtsete så skal det gå lang tid før det blir flytype med kun tresetere på turist ombord...(...men det finnes da fortsatt seslkap som flyr 767 og A340/330...:spin:

Dag Viking
01-06-2005, 19:03
Ja, de har tilbud
http://www.continental.com/specials/offers/bfsummer.asp

Sjekket noen datoer fra OSL til EWR med CO i sommer, og det kommer på knapt USD2000, som jo er overkommelig.

Husker ikke helt hvor lavt det laveste tilbudet jeg har sett er, tror det var ca 1450+ tax tur retur. Første klasse innenriks, bizfirst over dammen, og rikelig med poeng.
Midtsete? En gang, aldri mer på denne karen.

Du fløy FI? Godt det finnes selskap som oppgraderer for penger ved gate. Andre oppgraderinger blir jo sjeldnere og sjeldere.

Nå gleder jeg meg til turen hjem, hadde jeg hatt sete bak i 752 så hadde jeg gruet meg. Og det skal man vel ikke til en ferie?

EB
02-06-2005, 06:02
Ja heretter blir det enten noen som tilbyr 2 setere på turist eller mulighet for oppgradring - eller hvorfor ikke begge deler fra samme selskap?

Dag Viking
12-06-2005, 21:57
Og da har jeg fått vindussete på alle flightene. Hadde egentlig 1B på 762-flighten, men det ble byttet over telefon. 20 min ventetid for en samtale på 40 sekunder er jo litt kjedelig, men når man får flytte en rad lenger bak og 20" til venstre så er alt fint.
Blir moro å få prøve bizfirst-kabinen på en widebody også:up:

OMW
12-06-2005, 23:13
767-200 OG bizfirst?
Misunnelig... :spin:

Dag Viking
03-07-2005, 22:04
Da er jeg i NY. Sitter i Presidets Club i C-concourse og drikker øl og skriver tripreport. Ble en smule endring i planene i dag. Får prøve å ta det kronologisk.
Pepsi 500 i Daytona for tiden, ergo totalt kaos. Var på fest i går, men fikk ikke taxi hjem før halv 6. Klokka på 8,sovna igjen, ble vekket av kammerat på døra kl 9, kom avgårde halv 10. Ankom Orlando i god tid, 1 min i innsjekk kø. Ble spurt om jeg ville fly direkte til EWR i stedet for via CLE. Jeg takket pent nei.
Tid til en Miller Lite og en hotdog før avgang. Boardet, og ble spurt om å bytte sete pga noen unger som ville sitte sammen. Hadde 2A,som er det beste setet i flyet, men flyttet meg motvillig likevel. Bilde av benplassen på 2A

Dag Viking
03-07-2005, 22:10
Byttet til 1D, første rad midtgang. 2 min senere kom en gate agent og spurte etter mr viking. Hun lurte på om jeg var villig til å fly direkte til EWR, i stedet for via CLE. Selv om det muligens betydde tap av bonuspoeng sa jeg ok. Man må jo hjelpe et stakkars selskap i en vanskelig situasjon. Jeg var trøtt og slapp, så å få en flight mindre var egentlig helt ok. Direkteflighten til EWR tok av 20 min senere, og betydde at jeg fikk 1.5 time ekstra i NY.
Jeg var noe usikker på hva slags fly vi fikk oppover, men etter å ha sett på bildet jeg tok innenfra i CLE-flyet, kom jeg frem til at det måtte være en 900. 737 altså. Nytt fly på lista mi, så aldri så galt at det ikke var godt for noe. I tillegg var jegheldig og fikk tilbake 2A,som jeg ga opp på forrige flight.
Her er flyet jeg fløy med, fotografert fra flyet jeg skulle fly med

Dag Viking
03-07-2005, 22:30
Drikke før avgang, jeg valgte diet coke. Det ble også presentert menyen, vi fikk valget mellom en varm sandwich eller salat, med tilbehør. Jeg valgte førstnevnte. Tok av fra 18R, roterte på 7500 fot og klatret i mange steps. Cruise på 27 000 fot, men etter hvert ble det FL330 eller 350. Litt småhumper etter TO, men det er jo ikke noe nytt en sommerdag i FL. Tid enroute var 1.58. Setet i CO sin 1st class er godt og bredt, og benplassen på rad 2, bulkhead, er helt grei. Utrolig godt å sitte med skuldrene ut fra kroppen, og slippe å brette seg sammen.
Etter en stund fikk vi drikke og peanøtter. Det ble vist film, og alle ble bedt om å dra ned gardinene. En helt grei romantisk komedie, noe baseball-greier. Visning av film er et meget bra tiltak, og slår faktisk UA sin ch9

Ekte metallbestikk er et stort pluss i margen!

Dag Viking
03-07-2005, 22:34
Vi fløy nordvest, og gjørde en høyresving for 22L.
Oppsummert så må jeg si at det var en meget fin flight, langt over Delta sin 1.kl. Varm lunsj, varme håndklær og brede seter trekker opp. Eneste minus var at flyvertinnene kunne gått en runde til med drikke på slutten. Karakter 9 av 10!

Videre følger noen bilder. Dette er trolig BWI, uten at jeg skal være for påståelig!

Dag Viking
03-07-2005, 22:44
Innflyging til EWR tok oss forbi LGA også, jeg antar at det er RW 4 vi passerer her

Dag Viking
03-07-2005, 22:45
Forbi Manhatten

Dag Viking
03-07-2005, 22:45
To av SAS sine 333

Dag Viking
03-07-2005, 22:46
Alitalia 772

Dag Viking
03-07-2005, 22:47
Privatair BBJ. Flere enn CO som flyr narrowbody over dammen

Dag Viking
03-07-2005, 22:48
Og her er utsikten fra stolen min der jeg sitter nå.
3 timer til jeg er i flyet, mer av rapporten kommer om noen dager.

LN-KGL
04-07-2005, 01:33
Dag Viking, jeg har tatt meg friheten å tekste bildet ditt. Innflyvingen til EWR over Paterson (PNJ), Teterboro (TEB), OKANO (litt over 5 nm fra EWR RWY 22L - 1800 fot) kan være praktfull hvis sikten er god. Bildet ditt er tatt rundt 8 nm fra flyplassen og da ligger man vanligvis på rundt 2500 fot.

Flott å se bilder fra EWR - slik det ligger an nå, ser det ut til at det blir en tur/retur OSL-EWR-OSL med CO i et åtte forreste setene enten uken 15-20 eller 22-27 august :p

Dag Viking
05-07-2005, 23:06
Bare hyggelig det KGL, er jo bra at noen leser det jeg skriver. Eller ser på bildene i det minste. BTW, CO har 16 seter foran
Her kommer resten av rapporten, om jeg har nok batteri på pcn.

Avgang EWR-OSL var kl 20.15, og kl 1930 fant jeg ut at det var greit å pakke tingene og se om det var noen souvenirer som noen i Norge kunne ha glede av. Jeg var nesten ferdigpakket dag flighten ble oppropt i Presidents Club. Jaja, ingen shopping for min del, men å gå ombord og få et glass sjampis hørtes like fristende ut.
Så at ship 134 dro til ARN, og en annen kjerre med winglets dro til et annet sted i Europa, ergo bare vanlige vingetipper for vår del

Her er flyet ved gate:

Dag Viking
05-07-2005, 23:09
Ved gate fikk jeg kommentaren "ah, there you are" akkurat som om de hadde ventet på meg. Litt rart, tatt i betraktning at det ennå var 35 min til avgang, og biz1.st var bare 1/3 full når jeg kom. Senere ble den helt full.
Setet mitt til høyre.

Edit: husket ikke forskjell på høyre og venstre

Dag Viking
05-07-2005, 23:13
Pitchen hos CO er 55", og setet er det samme som på 762 og 777 så vidt jeg kan se. De ekstra tommene gjør at jeg på 193cm kan strekke helt ut og slappe av uten å treffe noe (i forhold til SAS sine 50"), men må be naboen reise seg når jeg skal forbi og setene foran er lagt ned (i motsetning til DL sine 60" som går an å lure seg mellom).
Setebredden er generøs, og holder til min skulderbredde. Setet i seg selv er komfortabelt, har reguleres elektrisk. Full flat savnes ikke av meg.

Dag Viking
05-07-2005, 23:18
Og her er rad 4, sete DF. Bare 4 rader gjør det til en koselig og intim kabin. Mangel på 2 midtganger gjør NULL OG NIKS.

Dag Viking
05-07-2005, 23:24
Det ble også tid til en tur i cockpit for å ta litt bilder og prate med FO. Han likte seg meget godt på 757 (ikke overraskende, det er jo en sportskjerre av rang)

Her er instrumentene fra setet jeg prøvesatt, med STAR-plate på yoken

Dag Viking
05-07-2005, 23:27
Beklager dårlig kvalitet.. Tror det var det kraftige lyset utenfra som spilte meg et puss.

Dag Viking
05-07-2005, 23:28
Og her er FO. Ikke helt junior som man kan se. Han kom i rutetrafikk som 27åring

Dag Viking
05-07-2005, 23:30
Jeg var vel nr 3 eller 4 ombord foran, og ikke lenge etterpå fikk jeg valget mellom vann, appelsinjus eller sjampis. Valget ser man her

Dag Viking
05-07-2005, 23:33
Den lille kjerra vår brukte ca 6000 fot på å komme i lufta. Temmelig imponerende, siden starten var myk og vi var godt i gang før TO-power var set. Litt til venstre, så en 180 grader sving til høyre og nordover. Her er et bilde av vingen i solnedgangen.
Nå er jeg tom for batteri, så resten kommer om et par dager.

LN-KGL
06-07-2005, 01:24
Høres ut som en standard BREZY-avgang fra RWY 22R:
Turn left and climb on HDG 190°.
At D2.3 108.7 turn right to HDG 220°.
Maintain 5000.
Thence expect vectors via R217 IGN - BREZY.

Spørsmålet er hvor lenge dere måtte putre på 5000 fot? Hvis LGA har TO på RWY31, og mange av disse er westbound, så kan det vare lenge med lavtflygning på 5000 fot for å ligge under disse.

Tristate-området er et mareritt i rushtiden! Eneste gangen jeg har opplevd øyeblikkelig climb var en gang det var sommerrøskevær vest for EWR. Ingen fly kom inn fra vest og EWR var nesten full av fly som ventet med å ta av vestover. Som et resultat av røskeværet var det bare fem passasjerer i fremre Business Class-kabin på SAS 763en til FBU den kvelden.

Savipix
06-07-2005, 10:47
Fin rapport dag.. nu har jag blvit inspirerad att göra underverk under turen till Kina

Dag Johnsen
06-07-2005, 19:20
Hei igjen Dag... dette var jo en kjempeflott reisebeskrivelse med fine bilder...! Du er nok en del flinkere til dette enn meg...!

Det med B757 BusinessFirst kommentaren din var det samme en Boeing exec. jeg traff for litt siden nevnte. Han var veldig skeptisk til dette narrrowbody konseptet, og skulle reise med oss til Europa, men med kun 16 seter og full first class service sa han det lignet mere på en businessjet... :)

Vi kjører både Berlin og Hamburg med B757 om dagen, i tillegg til Stockholm og noen andre ruter, så de andre winglet B757'ene var vel satt opp på en av disse rutene. Ship 105 er den neste som får winglets, og skal være ferdig den 19 Juli.

Vi startet med å legge inn in-seat-power på den første B757'en oppe på IAH i går, så da skulle det ikke bli noe problemer med computer batterier lenger... ;)

Ha en fortsatt god sommer Dag... og ikke jobb for mye for dette er jo litt ferie også... så sees vi på Oshkosh... :up:

Dag

Dag Viking
08-07-2005, 19:01
Dag, grunnen til at jeg var tom for batteri var at jeg bare hadde amerikansk plugg, så når jeg kom til Oslo og ikke hadde adapter så gikk det tomt. Hadde rikelig (7 timer til sammen) til turen, etter å ha ladet i PC på EWR.

Her er menyen:

TO BEGIN

Warm roasted nuts
served with your preferred cocktail or beverage

APPETIZER CART

Smoked, peppered Alaskan salmon
accompanied by salmon roulade with cream cheese
and creamed horseradish

Air-dried beef garnished with melon and oranges

SALAD

Fresh mesclun greens and frisée with buffalo mozzarella cheese,
red tomato slices, chopped chives and a Kalamata olive

Offered with your choice of balsamic vinaigrette
or buttermilk ranch dressing

Freshly baked sourdough bread and assorted rolls with butter

EXECUTIVE MEAL OPTION

If you should prefer more time to work or relax,
we suggest this complete meal presented all at once,
whenever you wish.

Appetizer Salad
Fresh mesclun greens and frisée with buffalo mozzarella cheese,
red tomato slices, chopped chives and a Kalamata olive,
topped with smoked, peppered Alaskan salmon
and salmon roulade with cream cheese

Offered with your choice of balsamic vinaigrette

Entree
Please choose your main course
from the entree selections featured on this menu

Chocolate

MAIN COURSES
The Chef’s Selection
Baby rack of lamb au jus with roasted garlic,
presented on a bed of herbed couscous
Sautéed zucchini, squash, eggplant and red and green bell peppers
Fine green beans

Herbed Breast of Chicken
Enhanced by morel mushroom sauce, served over Italian couscous
flavored with fresh herbs, Roma tomatoes and red onion
Fresh green asparagus spears

Halibut
Seared halibut with toasted fennel and herbs
accented by lemon butter, offered with saffron risotto
Sautéed shiitake mushrooms, cherry tomato and salsify
Fresh green asparagus spears

Pasta Bowl
Vegetable lasagne with goat cheese,
topped with creamy marinara sauce and artichoke hearts

Freshly grated Parmesan cheese will be offered with your pasta

Fresh zucchini and yellow squash sautéed in olive oil
and lightly seasoned with garlic
is available upon request to accompany any entree

FRUIT AND CHEESE

Select American and imported cheeses accompanied by fresh seasonal fruit,
assorted gourmet crackers and bread, served with Port wine

DESSERT CART

Featuring Mark Alexander Country Fresh vanilla ice cream
offered with your choice of toppings
or warm fruit cobbler topped with vanilla ice cream

Fresh Brew® gourmet roasted regular and decaffeinated coffee
made exclusively for Continental Airlines
Tea with your choice of milk or lemon

Enjoy a cup of freshly brewed Emilio Caffè Italian Espresso or Cappuccino
available exclusively in BusinessFirst on our 777 and 767 aircraft.

REFRESHMENT
Will be offered prior to arrival

A selection of juices

Fresh seasonal fruit

Assorted breads
including warm croissants and cinnamon and crusty rolls
with butter and strawberry preserves

Meny ble utdelt når purser presenterte seg før avgang, samtidlig som hun snakket litt om turen, om setet, PTV og annen info.

Etter avgang ble det mer sjampis og varm nøtteblanding. Godt, men vanlige nøtter hadde vært bedre.

Dag Viking
08-07-2005, 19:07
Det var ingen vinliste ombord, men på nettet finnes det en liste. Jeg sjekket litt på forhånd, og de fleste vinene var det umulig å finne ut noe om på nettet. Senere fant jeg kanskje ut hvorfor.

Her er juli-programmet til CO.

Wines

Champagne & Sparkling Wines

CHARLES LAFITTE NV BRUT (Charles lah-feet NV broot)
A hearty champagne with hazelnut aromas, light mineral touches & concentrated grape perfume. Served best with seafood appetizers.

KUPFERBERG GOLD (Koop fur berg Gold)
A bubbly sparking wine with hints of toast & citrus. It has crisp notes with hints of peach. Served best with seafood appetizers.

CHARLES DE FERE JEAN LOUIS BRUT DE BLANCS NV (Charles day fah re Jean Louis)
A pale gold color sparkling wine with fresh, fruity aromas of toast, citrus & peach. Served best with seafood appetizers.

PAUL CHENEAU BRUT BLANC DE BLANCS (Paul shuh-no broot blah-nk dee blah-nks)
A sparkling wine with a toasty, smoky aroma. Best complimented with any type of cheese.

White Wines

New World

HEDGES FUME CHARDONNAY
A tropical fruit & citrus white wine with blends of Sauvignon Blanc flavors. Best Complimented with chicken entrees or halibut dishes.

FERRARI-CARANO FUME BLANC
A white wine with floral & herbal tastes. A great summer sipping wine. Best complimented with seafood dishes with capers & black olives. Also with cheeses such as goat, Parmesan and feta or citrus salads with vinaigrette dressing. Asparagus with fresh cracked black pepper.

EDNA VALLEY CHARDONNAY
A white wine with smoky aromas of vanilla oak. Finishes with white peach and citrus. Best complimented with roasted chicken, sautéed fish, seafood and pasta with white sauce. Also goes good with creamy and delicate foods.

South American - Chilean or Argentian

CASA SILVA SAUVIGNON GRIS
A white wine with scents of apricot, hazelnut, mineral & grass. Best complimented with grilled or smoked meats.

French

E. GUIGAL COTES DU RHONE
A bright yellow fruity wine with tastes of pear & apple, as well as mineral & crisp acidity. Best complimented with pasta dishes with red sauce.

JAFFELIN ST VERAN 2001 CHARDONNAY
Wine with pear, vanilla & floral notes that has lovely lingering finish. Best complimented with poultry dishes.

DOMAIN MARGUERITE DU PASQUIER (Doh main Mar gah reet doh Pas que)
A light white wine w/a fruity taste and a mineral and fruit finish. Best complimented veal, chicken or pork loin dishes.

German

LOWENSTEINER WOHLFANRTSBERG
A fruity wine that is refreshing & soft with aromas of wild roses. Best complimented with chicken or fish dished in white sauces.

Italian

MARCO FELLUGA PINOT GRIS
A fruity white wine with hints of acacia flowers & apples. Best complimented with white meats dishes in a light cream sauce.

ALOIS LAGEDER PINOT BIANCO
A light white wine with fruits of apples & peaches. Best complimented with light pasta dishes.

Red Wines

New World/Burgundy

RIDDOCH CABERNET/ MERLOT
A berry red wine with crushed blackberry leaves & a spicy/smoky oak smell & taste. Best complimented with hearty veal or pork entrees.

GUENOC CABERNET SAUVIGNON
A cherry aromatic red wine with flavors of blueberry & blackberry. Best complimented with dark red meat dishes.

RH PHILLIPS EXP SYRAH 2000
Deep red colored wine with crushed raspberry & boysenberry flavors. Aromas of chocolate & lavender. Best complimented with dark red meat dishes.

French Red

DOMAIN DE LA BARALIERE, VALREAS
An attractive red wine with a bouquet of soft, ripe fruits of raspberry & blackcurrants. Best complimented with poultry dishes, such as duck or chicken dishes.

French Bourdeaux

DOMAIN DE LARIVET 1999
A rich, red wine with a woody aroma. Best complimented with pork roasts & tenderloins or veal dishes.

ADMIRAL DE BEYCHEVELLE 1999
A toasted, buttery scented wine, & yet, fruity with hints of coffee. Best complimented with mushrooms & red meats.

CHATEAU PEYMOUTON
A red wine with smells of red fruits, blackcurrant, & vanilla. Best complimented with red meats and cheeses.

CHATEAU MAYPE BORDEAUX BLEND 2000/2001
A red wine with a caramel taste and smells of leather. Best complimented with red meats and cheeses.

Italian

COPPO BARBERA D'ASTI L'AVVOCATA LYRICUS
Ruby red with a ripened fruit flavor. It is full-bodied & has a harmonic, spicy finish. Best complimented with meats with wine sauces.

TENUTA CAPARZO 2000 ROSSO DI MONTAL CINO
Featured in Wine & Spirits in Oct. 2004 & Wine Enthusiast in Nov. 2004.
A very bold, ripe red wine with ripe cassis, cherry &tannins. Red fruit unfolds continues as its drunk. Best complimented with dark meats and peppers.

Portuguese

DOM MARTINHO
A full-bodied and well-balanced wine with black cherry flavors and aromas of dark chocolate and subtle mint. Best complimented with pasta dishes, such as gnocchi with pesto or tomato based sauces.

South American

VINA TARAPACA GRAN RESERVA MERLOT 2001
A deep ripe red wine with flavors of fruit, vanilla & spices. Best complimented with meat dishes or marinara pasta dishes.

LA CAPITANO REERVE MERLOT 2003
A spicy red wine with hints of chocolate and infused with orange. Best complimented with hearty dishes.

Spanish

ATRIUM MERLOT
A rich, cherry wine with fruit and woodsy flavors. Best complimented with sweet sauce dishes or hard cheeses.

MAS D' ARANYO
A red wine with flavors of black cherry & plum fruit. Best complimented with hearty meat dishes.

Port

DOW FINE WHITE PORT
Best served as aperitif -- before dinner drink. (Lisbon, Portugal Only.)

FONSECA BIN 27
Best served as an after dinner drink with cheese or sweet desserts.

QUINTO DO NOVAL

Som menyen antydet kunne man velge mellom beef og salmon. Or do you prefer both? Of course! Det er det spørsmålet jeg liker aller best... Enten den ene eller andre eller begge!!!
Dette var reisens høydepunkt når det gjelder mat. Kjøttet var godt, omtrent som fenalår, laksen var god, lettrøkt og med god peppersmak. Laksepateen var likevel det beste. Stjerne i boka for den. Drikke var mer sjampis. Det er sjelden feil. I tillegg valgte jeg et glass bordeux. Jeg spurte etter italiensk vin, men det hadde de ikke. Bordeux'en var ikke god, og eneste grunnen til at jeg drakk opp var for at glasset ble tomt så jeg kunne få prøve en annen rødvin.:p

Dag Viking
08-07-2005, 19:12
Så var det klart for salat med mozarella og tomat. Ikke spesielt givende, men er man sulten så går det jo ned. Siden jeg ikke liker dressing, blir det litt kjedelig på smak. Mer sjampis og denne gang forsøkte jeg en Cote du Rhone. Et hakk bedre enn Bordeux'en, men heller ikke denne en vin etter min smak. Det må legges til at jeg ikke er en fan av rød fransk, men så har jeg heller aldri prøvd de dyre og gode derfra.

Dag Viking
08-07-2005, 19:16
Kan forresten legge til at bildene ikke er av topp kvalitet, siden blitz er forstyrrende for medpassasjerer. Lukkertiden blir lang, og dermed blir det uskarpt når man ikke har annen støtte for kamera enn sin egen brystkasse.

Hovedretten ble kylling, og den smakte godt, hverken mer eller mindre. Jeg må si at jeg ikke husker om det er samme vinglasset som jeg hadde til salaten, eller om jeg prøvde en ny en:sarc

Kanskje CO burde få tak i slike stilige sjampisglass som bla Cathay bruker? Du får tipse innad i organisasjonen Dag! Det lille ekstra som gjør seg vet du!

Dag Viking
08-07-2005, 19:19
Neste punkt på menyen var frisk frukt og et utvalg av oster. En av ostene var gode, de andre middels. Jeg har på ingen måte peiling på oster, så ta det utsagnet med en spade salt. Frukten var derimot helt topp, frisk annanas er nydelig. Drikke var et glass portvin. Portvin er heller ikke min sterke side, men det var godt, selv om den smakte litt ung og tynn i forhold til de referanser jeg har.

Dag Viking
08-07-2005, 19:21
Som seg hør og bør avslutter man med is. Jeg valgte vanilje med sjokkis og jordbær. Tilbehør ble Cognac og kaffe. Ikke noe å si på dette, selv om Deltas sundae var hakket over.

Dag Viking
08-07-2005, 19:29
Etter middag ble det en tur på toalettet, og i samme slengen ba jeg om en GT. Min erfaring med amerikanske selskaper gjorde at jeg ba om en svak en, siden jeg synes 60% gin, 20% is og 20% tonic ikke smaker så forferdelig godt. Denne smakte heldigvis godt. Flyvertinnen lurte på hvorfor jeg tok bilder av all maten:D Det var heldigvis helt i orden, men hun var bare litt nysgjerrig. Jeg kunne jo vært en journalist eller noe? Jeg burde kanskje sagt ja om jeg var misfornøyd med servicen, så de kunne tatt seg ekstra godt av meg, men siden jeg ikke hadde noe å klage på var det liten vits.

Jeg ble spurt av en FA om han skulle vekke meg før frokost, og jeg sa ja.
Etter GT og en friendsepisode var det på tide å ta på seg headset med ANR, eyeshades og teppe, og lukke øynene. Jeg ble rimelig fort borte, og våknet av at naboen snakket til meg. Da var vi over Haugesund, og frokosten var over. Jeg må ha vært temmelig langt borte, og det betyr jo at setene til CO ikke er noe å si på:D
Det var ikke noe problem å få frokost likevel, om man kan kalle litt frukt og en croisant frokost. Det holdt for meg, og endelig var vi på vei ned mot OSL.
Total flytid var 6.45, og fra gate til gate var 7 timer.

Dag Viking
08-07-2005, 19:56
Da er det vel på tide med en liten oppsummering fra min side. Jeg gir litt karakterer og kommer med positive og negative synspunkter.

Innsjekk/Boarding:10/10 - Ett min kø i Orlando for innsjekk, gikk rett ombord på begge flightene når jeg kom til gate. Rerouting direkte til EWR var også greit, siden jeg fikk samme setet.

Punktlighet: 10/10 - Begge flighter tok av på tid, og landet før tid. På EWR er jeg ikke helt sikker, men tror vi var ca 10 min tidlig. Til OSL var vi nede 25 min tidlig.

Service: 9/10 - Ikke mye å si på her heller. Eneste minuset er at MCO-EWR kunne hatt en runde med drikkeservering etter maten.

Mat: 8/10 - Servering av varm mat innenriks på en 2 timer flight hører til plussene i USA. Maten var helt ok på smak og mengde. Over Atlanteren var det rikelig med variert mat, og det meste smakte godt. Metallbestikk all over er også meget bra. Vinglassene kunne man derimot jobbet litt med.

Vin: 4/10 - Her er ankepunktet mot flightene mine. Den beste rødvinen var faktisk den amerikanske merloten på innenriksflighten. Ingen italienske viner var skuffende over dammen, det samme var kvaliteten på de franske. En chablis eller en østerrisk riesling eller gruner veltliner hadde også gjort seg. Champagne er alltid godt, selv om det ikke er den aller beste jeg har smakt.
Dag J, du må opprette kontakt med noen italia-fans så de kan få inn en barbaresco, amarone, chianti classico eller barolo i vinlisten.

Setet: 9/10 - God skulderplass og ok benplass innenriks. Ingen følelse av at man hadde en person tett innpå seg, og regulerbare vinger på hodeputen gjorde at man kunne sove uten store problemer uten å risikere å lene seg over på naboen. På bizfirst er setet mye bedre enn det ser ut, benplassen og bredden er god. Man kan lene det tilbake omtrent som en god stressless, og å sove 4-5 timer etter middag går veldig greit. Jeg må vel en eller annen gang prøve lie-flatseter, men fra østkysten av USA til Europa har ikke jeg behov for det. Fra vestkysten eller Europa-Asia hadde jeg sikkert satt pris på det.

IFE vet jeg ikke noe om på 757, siden jeg hadde pc så jeg på 24 sesong 1 og gamle friends-episoder i stedet for. En filmvisning på innenriks trekker opp!

Alt i alt, CO har et produkt som slår både SAS og Delta ut fra mine erfaringer. Det største plusset er likevel direkteflight til OSL, og det burde jo SAS kunne konkurrere på om de vil. Jeg er fortsatt skeptisk til 757 over dammen i Y, både på grunn av støy og at den er trang. Er setet bra hadde jeg sikkert overlevd i et såpass lite fly som G450:D

EB
09-07-2005, 15:37
Flott rapport... Kabinen ligger langt foran det Icelandair tilbyr på sin business klasse. Her er det jo snakk om benavstand... Kommer crewet og retter på glass og kopper fortsatt? Slik at logoen til CO hele tiden vender mot deg? Husker de gjorde det på den gamle førsteklassen mellom Denver og London...:spin:

DY
10-07-2005, 13:00
Originally posted by EB
Flott rapport... Kabinen ligger langt foran det Icelandair tilbyr på sin business klasse. Her er det jo snakk om benavstand... Kommer crewet og retter på glass og kopper fortsatt? Slik at logoen til CO hele tiden vender mot deg? Husker de gjorde det på den gamle førsteklassen mellom Denver og London...:spin:

Eller rett og slett fjerne logoen :)

Men utrolig bra rapport :)

Dag Viking
10-07-2005, 14:19
CO hadde logo på glasset på flighten innenlands, så da måtte jeg bare ta med meg et glass. Over dammen var det ikke logoer i det hele tatt, så da var det ikke noe å rette på for FA.
Stor benavstand, er det det samme som å være hjulbent? Eller mener du stor seteavstand?:D

EB
10-07-2005, 14:35
He he... Er vel seteavstand... Innlegget i går ble nok skrevet i påvirket tilstand...:devot:

Dag Johnsen
10-07-2005, 15:26
Hei igjen Dag... og flott oppsummering. Jeg skal sende kommentaren din om vinene til hun som står for planlegging og innkjøp av viner på flyene våres. Jeg la ut et spørsmål her på forumet for vel et år siden om hvilke hvit viner Nordmenn likte best og fikk mange gode innlegg. Har alltid likt Bordeaux viner men jeg kan nok være enig at en god California vin ofte er bedre enn en ikke-så-god Bordeaux vin... ;)

Nyt ferien din Dag. Niels og jeg skal prøve en variasjon til med GAMI injectors på C-210'en for optimal performance før vi drar til Oshkosh.

Dag

Enhanced
11-07-2005, 14:17
Originally posted by Dag Viking
IFE vet jeg ikke noe om på 757, siden jeg hadde pc så jeg på 24 sesong 1 og gamle friends-episoder i stedet for. En filmvisning på innenriks trekker opp!

Speaking of which; har Continental "nyere" type IFE i de 757-ene som krysser dammen, med skjermer for hvert sete etc., eller er det bare felles filmvisninger og noen radiokanaler i setene?

Morten.

Dag Viking
11-07-2005, 14:36
Dag, jeg husker du spurte om det, og alle (bortsett fra meg) ville bare ha chablis. Jeg liker like godt en god tysker eller østerriker.
God tur oppover til WI, jeg må snart få bestilt meg billett. Problemet er at NWA sine nettsider bare tar visa som er registrert i USA.

Angående IFE så er det samme som SAS har på sine airbusser. En skjerm som hører til hvert sete, med valg mellom flere kanaler.
Planen er kanskje AVOD på litt sikt? Det er jo det som er fremtiden, og CO kommer nok til å bruke 757 en god stund ennå.

EB
11-07-2005, 17:46
Nå skal jo også AA begynne med flere transatlantiske ruter med 757 etter å ha prøvd 757 på Manchester...

Dag Viking
11-07-2005, 23:54
Men de selger hele flyet som Y... En vesentlig forskjell fra CO

EB
15-07-2005, 06:23
Jøss! Har ikke AA samme klasser på 757`n? Innenriks har de vel i allefall første klasse - hvorfor ikke på langruter?

Dag Viking
15-07-2005, 15:14
Flyet har domestic F, noe som gjør at AA ikke vil selge noe annet enn Y. Setene i dom F er ikke bra nok til å selges som hverken F eller C intercont. F-setene blir delt ut etter status i AAdvantage eller hva det nå heter, etter hva jeg har lest. Om AA velger å starte flere destinasjoner etter hvert, så tipper jeg at de oppretter en subflåte 757 med int C klasse.

EB
15-07-2005, 17:25
Spennende og nytt... AA har vel ellers både C og F klasse på sine langdistansefly. CO gjorde et genialt trekk når de i sin tid kom med BusinessFirst...

Dag Viking
22-07-2005, 02:04
Og her kommer da fortsettelsen.
Pga vertskapet i Asker valgte jeg å ta lokaltog inn til Nasjonaltheateret og flytoget videre. Jeg var da på OSL kl kvart på ni, for avgang 11.25. Litt vel tidlig, men jeg overlever noen timer på flyplass. Bizfirst hadde absolutt null kø, og var det første man kom til på toppen av rulletrappen i avgangshallen. Ved innsjekk fikk jeg også en invitasjon til BA¨s lounge, noe som passet bra når man har litt ventetid. Jeg klarte selvsagt å gå feil, dvs gjennom billettkontrollen til utland. Da var det bare å gå ut gjennom tollen igjen, opp til avgang, og gjennom sikkerhetskontrollen på nytt. Til slutt fant jeg endelig loungen jeg lette etter!
Den var uansett verdt turen, siden avgang for CO39 var utsatt med 50 min pga sent innkommende fly. Ny tid var 12.15, dvs jeg hadde ca to timer i loungen. Utvalget av småsnacks, frukt og drikke var ikke så ille, og bedre enn i de loungene jeg har vært i tidligere. Interiøret så fint i fra langt hold, men stolene var forferdelig skitne.
Jeg fant meg en kaffekopp, litt jus, frukt og en muffins til frokost

Dag Viking
22-07-2005, 02:05
Det var bare 4-5 andre i loungen, så jeg hadde tv'n helt for meg selv. Først var det Dawsons Creek:zzz og senere akutten:up: Her er et bilde fra TV-kroken

Dag Viking
22-07-2005, 02:08
Jeg så forresten at Flying Blue Gold har adgang til loungen, så om noen mnd får jeg adgang uansett hva jeg flyr og hvor jeg skal fra OSL.
Baren hadde øl, 3 typer hvitvin og 3 typer rød, samt noe sterkere saker. Det var også youghurt og frokostblandinger, og etter en stund kom det chips og dip. Beklager uskarpt bilde. Slik blir det når man prøver å være litt diskre!

Dag Viking
22-07-2005, 02:13
Omsider var det klart for boarding, jeg tror klokken ble bortimot 12. Siden jeg så ut som en skikkelig turist, med kamera og sandaler, var jeg trolig den eneste i biz-first boardingen som ble spurt om å vise gjenpart av boardingpasset når jeg skulle ned jetbridgen..:thumbup

På langturer er det godt å komme ombord tidlig, få satt seg til rette og få et glass i hånda, men på f.eks domestic norge så er det like greit å være sist inn og først ut
Også på denne flighten ble det tid til et lite besøk i cockpit.

Dag Viking
22-07-2005, 02:16
Kapteinen hadde flydd en del 767 siste par mnd, så han mente det var en kraftig nedtur å komme tilbake til 757. Dessuten mente han at 762 var en skikkelig rakett, så han skjønte godt jeg ville ta turen om IAH på vel til FL. Det var 3 piloter, en av de var en kvinne. De delte på å sitte på 1B og hvile. Vindforholdene var relativt gode over Atlanterhavet, og vi kunne forvente å ta inn en del av forsinkelsen.

Dag Viking
22-07-2005, 02:18
Crewet var veldig hyggelig og pratsomme, det virket egentlig ikke som de fikk besøk der fremme så ofte. Her er siste bilde før jeg gikk tilbake og fant setet mitt igjen (2F, vindu på høyre side)

Dag Viking
22-07-2005, 02:24
Vi tok av på 01L (takk Thomas, det vet jeg egentlig. Kan jeg skylde på jetlag?) fra A3. Roterte på A7, noe som ikke er å forakte. Noen som har lengden tilgjengelig?
Grått og regn på OSL denne dagen, så det var stilig å se på all kondensen som dannet seg foran fan og over vingen. Dessverre ikke noe bilde av dette. Etter takeoff gikk turen mot vest. Trolig fløy vi rett over huset vårt hjemme, men jeg var litt for treg til å få med meg det. Fikk derimot en del bilder av Sognefjorden, men må få sett litt på kart så jeg er 100% sikker på hva jeg har tatt bilde av. Deretter tror jeg turen gikk til Florø. Bilder kommer litt senere.
Når vi nærmet oss kysten så var det klart for sjampis og varme nøtter. Litt sent synes jeg, men godt var det!

Dag Viking
22-07-2005, 02:28
Her er menyen for OSL-EWR i juli.

TO BEGIN

Warm roasted nuts
served with your preferred cocktail or beverage

APPETIZER CART

Baby shrimp wrapped with smoked salmon
accompanied by horseradish sauce

Foie gras parfait with fig
garnished with green grapes and oranges

SALAD

Mesclun salad mix with tomatoes,
cucumbers, red onion rings and julienned red bell pepper

Offered with your choice of tomato and thyme vinaigrette

Freshly baked bread and assorted rolls with butter

EXECUTIVE MEAL OPTION

If you should prefer more time to work or relax,
we suggest this complete meal presented all at once,
whenever you wish.

Appetizer Salad
Mesclun salad mix with tomatoes,
cucumbers, red onion rings and julienned red bell pepper,
topped with baby shrimp wrapped with smoked salmon

Offered with your choice of tomato and thyme vinaigrette

Entree
Please choose your main course
from the entree selections featured on this menu

Chocolate

MAIN COURSES
The Chef’s Selection
Grilled New York strip steak accented by garlic butter
Green asparagus spears Buttered baby carrots
Mashed potatoes

Roasted Duck
Roasted breast of duck with sautéed onions
complemented by balsamic cherry sauce
Baby carrots, fine green beans and roasted parsnips
Celery root purée

Halibut Bouillabaisse
Seared fillet of halibut accompanied by a rich seafood stew,
served on a bed of white wine risotto
Sautéed baby fennel

Pasta Bowl
Ravioli filled with cheese and basil
enhanced by creamy and red pesto sauces,
topped with toasted pine nuts

Freshly grated Parmesan cheese will be offered with your pasta

Fresh zucchini and yellow squash sautéed in olive oil
and lightly seasoned with garlic
is available upon request to accompany any entree

FRUIT AND CHEESE

Select European cheeses accompanied by fresh seasonal fruit,
assorted gourmet crackers and rolls, served with Port wine

DESSERT CART

Featuring vanilla ice cream offered with your choice of toppings
or warm fruit cobbler topped with vanilla ice cream

Enjoy a cup of freshly brewed Emilio Caffè Italian Espresso or Cappuccino
available exclusively in BusinessFirst on our 777 and 767 aircraft.

SKYSNACKSTM A selection of light snacks and refreshments will be available.
•••••

REFRESHMENT

Will be offered prior to arrival

Fresh seasonal fruit

Hot Sandwich
Sliced roast beef with sautéed onions and bell peppers,
served on a focaccia roll,
offered with herb mustard dipping sauce

Chocolate

Forretten hadde jeg stor tro på, og den levde opp til forventningene. Laksen var fet, men god. Foie Gras og reker var virkelig snadder, sammen med sjampis

Dag Viking
22-07-2005, 02:34
Mellomretten var ikke noe å skryte av, en kjedelig salat. Tomat vinagrette er heller ikke min favoritt, men det er sikkert fordi jeg ikke liker dressing overhodet.

Jeg måtte le litt når jeg fikk høre om vinvalget. De hadde en Bourdeux, en sdfjølhg og en shiraz. "You said Bourdeux and shiraz, what was the last one?"
"That is a Burgundy, a Cote du Rhone".
:thumbup
Siden jeg ikke hadde sansen for de to franske på veien til Norge, så ble det til at jeg prøvde shiraz'en. Den var heldigvis ikke så ille, og passet helt fint til anda jeg fikk senere.

Savipix
22-07-2005, 11:11
Jag vill också flyga business :( Får hålla mig till monkey på hemvägen.. Har precis för lite miles.

Thomas
22-07-2005, 14:17
Dere tok nok ikke av fra 01R og A3 nei.. :baeh

01L derimot, de driver med construction work i sydenden der, så alle avganger må smelle ivei fra A3.. hvis de krever mer bane må de pushes ned til enden av tug.

Uansett, max takeoff distance fra A3 til enden er 3109meter, og hvis dere VR'a ved A7 så tipper jeg ca 2000/500 meter.. :love

Kjempe fin rapport btw!

Dag Viking
22-07-2005, 19:07
Stemmer det med rullebanen. Bare jeg som rører litt. Burde vel egentlig være i stand til å skille mellom R og L etter hvert:thumbup

Så var det noen bilder fra vestlandsfjell og fjorder. Kjente meg nemlig igjen:p

Her ser vi Årdalsfjorden gå opp til høyre, Lærdalsfjorden ned til høyre, Kaupangerbukta helt til venstre, og Haukåsen utenfor venstre billedkant

Dag Viking
22-07-2005, 19:10
Her må jeg si at jeg er usikker. Noen som vet? Jeg vil anta i området Leikanger, men får det ikke helt til å stemme.

Dag Viking
22-07-2005, 19:12
Dette tror jeg må være Fjærlandsfjorden, med Jostedalsbreen helt i bakgrunnen.

Dag Viking
22-07-2005, 19:27
En liten wingview. Dessverre uten winglets, men de går mest på Berlin og Stockholm. Kapteinen mente at 757 var bedre å fly i turbulens når den hadde winglets, pga større flate.

Dag Viking
22-07-2005, 19:28
Er dette Florø?

sail4fun
22-07-2005, 20:29
Topp tripreport Dag, det siste bilde er nok Florø .
Vi ser ofte condenstripene på vestbound fly rett syd for Sandane når de stikker ut i havet ved Florø.

Må si at det etter en slik tripreport begynne å "rykke" litt i ITA kortet...

/G

Dag Viking
23-07-2005, 04:22
Ting tar litt tid her, men det kommer litt innlegg i ny og ne. Nå er i det minste alle bilder ferdig redigert, så da får jeg bare velge ut hvem jeg skal legge ut og hva jeg skal skrive.

Etter salaten var det klart for hovedrett. Det var egentlig ikke tvil om at det måtte bli and, NY strip får man nok av andre steder. Anda var meget god, selv om jeg godt kunne tenkt meg noe potet- eller risaktig tilbehør. Sellerirotpure blir ikke helt det samme. Heldigvis var det mye kjøtt, så jeg klarte meg:up:

Dag Viking
23-07-2005, 04:25
Etter middag var det klart for frukt og ost, med portvin som tilbehør. Samme alternativer som østover, men klager aldeles ikke av den grunn. Bårde godt og mettende. Hvilke ostetyper det var vet jeg ikke, og fruktene ser vel de fleste selv.
Rikelig med drikke hadde jeg, champagne, shiraz, portvin og vann!!!

Dag Viking
23-07-2005, 04:28
Så til slutt var det klart for is. Denne gangen kunne man velge mellom is eller varm pai med is. Jeg valgte pai, og jeg tror det var blåbær eller bjørnebær på toppen. Veldig godt, selv om jeg slet med å få ned mer mat på dette tidspunktet:baeh

Tilbehør var kaffe og konjakk, men jeg tror at FA må ha glemt konjakket på ett eller annet tidspunkt, for den kom aldri. Jeg klarte meg ganske så godt uten, og spurte heller etter en GT (svak må vite), for å ha noe å sove på. Sove fikk jeg, en god time.

Dag Viking
23-07-2005, 04:33
Før ankomst var det litt mer mat, denne gang en omelett og litt frukt og sjokolade. Det var en temmelig bra porsjon, og smakte godt. På tidligere atlanterhavskryssinger i C har måltidet før landing vært en nedtur i forhold til måltid etter avgang, men her sto det litt mer i stil. Tilbehør ble bare vann denne gangen, man må jo være klar i toppen til å møte immigrasjonen!:smokin

På denne flighten fikk jeg prøvd videoskjermene og underholdningstilbudet også. Det fungerte, men var ellers ikke noe å skryte av. Det er bedre i økonomiklasse på SAS sine langdistansefly. Jeg håper dere oppgraderer til AVOD og litt større skjermer før neste sommer, Dag!:up:

Dag Viking
23-07-2005, 04:41
Etter ankomst i NY ble vi stående å vente på ledig gate i over 10 minutter. Da forsvant alt håp jeg hadde om å nå flighten til IAH. Jeg var blandt de første av flyet og gjennom immigrasjon, men til ingen nytte. Immigrasjon gikk som en lek, jeg ble ikke stilt ett eneste spørsmål!
Etter tollen skulle jeg levere fra meg bagasjen, og da ble jeg booket om. Direkteflight til MCO ca en time senere. Vel ville jeg komme hjem 3.5 timer tidligere, men det var alldeles ikke min intensjon. Jeg ville prøve to nye flytyper og besøke en ny flyplass, samt få flest mulig poeng. Jeg har allerede klaget på at jeg ikke ble kredittert poengene jeg ble lovet pga ombooking på turen øst, og kommer også til å ta opp turen vest med CO. Fikk svar på mail på¨den første klagen at jeg måtte ringe, og at jeg kom til å få travelcertificate eller noe, og det er jo et fint plaster på såret. Jeg venter med å ringe til jeg har fått poengene for turen vest, så skal vi se hvordan det går.

Turen nedover til Orlando var i det minste med en 739, og jeg fikk vindussete. Pga såpass kort ventetid gikk jeg rett til gate og tok noen telefoner før avgang, en tur i PC ville bare blitt stress. Jeg må si at jeg er imponert over EWR, det må være en av de flotteste flyplassene i USA, med massevis av butikker og steder man kan kjøpe mat. Jeg har sikkert flydd inn og ut av ORD for mange ganger:cool2

Noen som kjenner igjen denne flyplassen?

Dag Viking
23-07-2005, 04:43
Helt utrolig mange stilige skyer på veien nedover. Godt mulig det var en del rester etter Emily, jeg har iallefall ikke sett så mye vær før.

Dag Viking
23-07-2005, 04:47
Flighten nedover skulle ta 2 timer og 5 min, dvs 1 min mer enn turen oppover 17 dager tidligere. Vi fikk valget mellom Caesar Salad og kyllingsalat, jeg valgte kyllingen. Godt var det, og faktisk en del kylling også. I tillegg var det en krepsesuppe, som ikke var så god. Drikke var Fetzer merlot, helt greit. Igjen stort pluss for duker, skikkelig bestikk og glass.

Dag Viking
23-07-2005, 04:49
Mer vær. Etter jeg begynte å fly selv så har jeg blitt mer og mer interessert i skyer, og da er jo FL et paradis. Her kan man se de vokser fra sekund til sekund. Her er en sky ved kysten av Carolina, som strekker seg høyere enn vår flightlevel, 340.

Dag Viking
23-07-2005, 04:50
Enda mer vær. Vi tok flere sikk-sakk svinger nedover, en del av disse skyene flyr man absolutt ikke gjennom!

Dag Viking
23-07-2005, 04:52
Jeg kan vel trygt påstå at det falt en del regn i det område denne ettermiddagen

Dag Viking
23-07-2005, 04:53
En temmelig grå towering cumulus som vokste mens vi fløy forbi. Skumle greier:naughty:

Dag Viking
23-07-2005, 04:56
Etter salaten ble det servert ostekake og kaffe. Ikke servering fra tralle, hver enkelt tallerken ble båret fra galley, på samme måte som salaten. Bestillinger ble forresten tatt før avgang

Dag Viking
23-07-2005, 04:57
Stor!

Dag Viking
23-07-2005, 04:58
En liten wingview, selvsagt uten winglets

Dag Viking
23-07-2005, 05:04
Noen som vet hvor dette er? Jeg hadde ikke klart det, men siden jeg har fløyet dit med C172, så kjente jeg meg igjen. Den turen ligger vel også her under tripreports, en out-of-state cross country solo på 4.5 time, den lengste på PPL

Dag Viking
23-07-2005, 05:06
Her er vi over kysten ved Florida. Som man kan se er det bra aktivitet lenger inne over halvøya mens kysten er ganske fin. For en gangs skyld ser det ut til å være bra vær ved Daytona også:devot:

Dag Viking
23-07-2005, 05:07
Her er Jacksonville, der jeg har landet selv flere ganger. JAX ligger oppe til høyre, mens CRG ligger nede til venstre.

Dag Viking
23-07-2005, 05:11
Så begynte det å bli temmelig artig. Vi fulgte kysten nedover til OMN, dvs at jeg kunne se rett ned på X47, Flagler County Airport. Det var flyplassen jeg hadde min første solo i februar! Av 4 rullebaner er bare to åpne, men vannet i enden av 6 kan brukes av sjøfly!
Det blir nok en tur til Flagler med Seneca om 10 timer:thumbup

Dag Viking
23-07-2005, 05:13
Så kunne vi se ut mot Lake George (den store) og Lake Disston. Området mot Lake George kalles north practice area, og det er der jeg lærte stalls, steepturns, emergencies osv. Rart å se dette fra en 737!

Dag Viking
23-07-2005, 05:19
Siden jeg fløy rett over huset vårt i Norge på vei OSL-EWR, så måtte vi selvsagt gjøre det samme i Daytona på vei EWR-MCO. Jeg fikk desverre ikke tatt bilder av DAB, satt på feil side. Bildene av Deland (der jeg hadde mine første nattlandinger) ble for dårlige til å legge ut.

Videre gikk turen mot Sanford, KSFB, der Delta Connection Academy holder til. Jeg var i Orlando høsten 2003 for å se på denne skolen, men jeg syntes flyparken var for dårlig og prisen for stiv til at jeg ville begynne.

Dag Viking
23-07-2005, 05:21
Etter vi var etablert på ILS fløy vi over Orlando Executive, dessverre litt dårlig bilde.

Sjekket i Jeppesen, og ser ikke ut som vi fløy en vanlig STAR. Kanskje bitho seven med radar vectors fra OMN VOR.

OMW
23-07-2005, 10:35
Wow, masse flotte bilder!!! :up: Gotta love skikkelig sky-bilder.. Det er IAD den første plassen er? Enig at CO og EWR er ypperlig. Må være blant de bedre transferplassene, så lenge man har tid nok. Noe jeg ikke hadde forrige gang :naughty:

Convective action er spennende, om enn litt brysomt. Heldigvis lite sånt vær her borte. ;) (lite vær i det hele tatt egentlig!)

Dag Viking
25-07-2005, 08:52
Stemmer at det er IAD ja. Den andre flyplassen jeg ikke ga navn på, med to kryssende rullebaner, er SAV. Transfer på EWR er veldig greit ja, så lenge man flyr CO-CO i det minste. Husker fra 89 at det var rødbrunt, gammelt og slitt der SAS ankom, men det kan jo være endre nå.
Du får ta en tur hit, så får du convective i bøtter og spann. Når jeg ligger ved poolen ligger jeg ofte og ser på skyene som stiger med minst 1000 fot pr min.
Om noen timer ringer jeg CO og lurer på hva de har å tilby meg som takk for at jeg ble ombooket. I mailen sto det noe om travel certificate.

Nå er jeg blitt FD silver, så da får jeg håpe at det er ledig på 1.kl med NW til MSP tirsdag, da har jeg nemlig krav på upgrade!:thumbup

Edit: Det var post nr 100 gitt!

Dag Johnsen
27-07-2005, 02:30
Heisann Dag og velkommen tilbake.

Super reisebeskrivelse og flotte bilder...! Jeg har sansen for sky-bilder også og kan sitte i timesvis å se på de forskjellige formasjonene. Det er interessant å se hvor forskjellige skyene utvikler seg i de forskjellige verdensdelene. Stillehavet har noen undelige skyer noen ganger...? Les "North Star over my sholder" av Bob Buck, der han beskriver mange værforhold i flygningens barndom.

Vi starter med B757 digital IFE og in-seat power installering straks ship 110 er ute av heavycheck på IAH... ;)

Jeg så du hadder ringt i dag men jeg var opptatt i et møte, men prøv igjen siden. Er du klar for Oshkosh...? Niels, Erik og jeg fyrer opp Cessna'en på Torsdag og setter kursen oppover.

OMV... du må få deg en tur til Oshkosh en gang også.

Dag

OMW
27-07-2005, 05:25
Japp, neste år! Desverre flere enn United som er i "Chapter 11"!! Kanskje det blir lang X-C med student neste gang? :thumbup

Ellers så dro to av sjefene fra Sierra bort dit idag. De skal visst forhandle ferdig dealen med Alarus om nye to-setere til SCK-avdelingen.

God tur opp begge to (alle sammen) :)