PDA

View Full Version : NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

seilfly
13-01-2010, 17:21
Siden Hamar er ute av AIP så vil Avinor heller ikke kaste bort tid på å utgi viktige sikkerhetsrelaterte meldinger om flyplassen. Derfor er følgende klippet fra en epost til den lokale klubben, fra flyplassens ledelse.

Hamar brannvesen vil drive med kjøreøvelser på Hamar.
Flyplassen vil ikke bli stengt men forsinkelser kan forekomme.

Bilene vil kjøre med BLÅLYS .

Tiden for kjøringen blir:

Mandag 25/1 Kl. 12:00 til 14:00 og 17:00 til 19:00

Tirsdag 26/1 Kl. 12:00 til 14:00 og 17:00 til 19:00

Onsdag 27/1 Kl. 12:00 til 14:00

Onsdag 3/2 Kl. 12:00 til 14:00

Avinor tjener jo ikke en dr!t på flyplassen siden de ikke har fått satt opp en eneste overpriset pølsebod der oppe, så hvorfor bry seg om sikkerheten?

Her i landet (USA) kan du få NOTAM for de aller aller fleste flystriper!

Ikke værst - Avinor er mer kapitaliststyrt enn sin søster i landet som av mange blir oppfattet som kapitalistlandet... Hva blir det neste? Skal vi privatisere Forsvaret slik at også Forsvaret blir lønnsomt? ;)

Keypoint
13-01-2010, 22:33
Det er tragisk å se hvilken retning det går i... Norge er en del å lære fra USA når det gjelder det å ta vare på flymiljø og trafikk. Selv om det på langt nær går rette veien over dammen nå, blir ikke flymiljøet (særlig GA) statlig regulert med avgifter og skyhøye priser slik det gjøres her i Norge. Tross i avgiftene og prisene så viser det statlige serdeles liten godvilje og positiv innstilling. Det dreper flymiljøet. Når ikke de kan få gitt ut NOTAM for Hamar engang, sier det litt om hvor kroner- og ørefiksert noen der i toppen er....

Discus
13-01-2010, 22:40
Når ikke de kan få gitt ut NOTAM for Hamar engang, sier det litt om hvor kroner- og ørefiksert noen der i toppen er....

Ifbm. heftig flyaktivitet (acro-kurs/konkurranser o.l.) i G-luftrom over ENHS kom det tidligere notam da det ligger midt i løypa for de som flyr ENKJ-ENNO, men i det siste "har det ikke vært nødvendig fordi det er ukontrollert luftrom" :8:. Når man da på Oslo Information hører at jagerfly som flyr som kommer dundrende sydover fra Hallingdalen retning Rygge får "no reported traffic" samtidig så, tja...

STARSHIP 2
14-01-2010, 13:08
Merkelig dette her, det sendes NOTAM om andre ting i G-Luft, feks OCAS.. Dessuten burde det være en del av FIS, som i G-luft skal gis dersom det er mulig.. Personlig syns jeg det blir feil av Avinor å tilbakeholde viktig informasjon de blir meddelt da det å gi informasjon er tjenesten som tilbys i G-luft.. Spesielt det som sjer over bakken.. Men samtidig må det være en slags kontroll på hvem som gir ut NOTAM, så ikke "hvem som helst" kan sende ut NOTAM for Hamar.

Når det gjelder gebyrer for oss GA-flygere går det meste til LT, kun årskortet går til Avinor.

Hvem eier Hamar nå?

seilfly
14-01-2010, 16:31
Denne NOTAM i første post stammer fra flyplassjef ENHA. Hamar eies komunalt og det har den vært så lenge jeg har hatt kjennskap til plassen.

Hadde det vært så mye jobb for Avinor å issue NOTAM for kommunale flyplasser? Det er jo så veldig mange flyplasser i Norge, mener jeg :skep :headbang

Wig-wag
14-01-2010, 16:51
Jeg vet nå ikke. Det skal kjøres noen brannbiler på RWY. "Flyplassen er ikke stengt, men forsinkelser kan forekomme", står det i første innlegg..

På hvilken måte settes flysikkerheten i fare ved ikke å utstede NOTAM? Det trengs vel ikke noe NAV-warning da brannbilene ikke befinner seg i G-luftrom, men på bakken.

seilfly
14-01-2010, 17:00
NOTAM utstedes ikke bare for hva som rører seg i lufta... Utstedes NOTAM så vil flygeren kanskje være ekstra påpasselig med å klarere bakken ved å fly over plassen før han eller hun lander... Siden man ikke har hverken AFIS eller tårn til å klarere bakken visuelt for flygeren, så er det verdifull informasjon for flygeren at noe kan begynne å røre seg på bakken når han er i landingsrunden. Og det er ikke alltid like lett å oppdage at noe er på RWY... Det trenger man ikke lang tid i luftfarten for å få seg flere erfaringer med! (Og på RWYs i Texas kan det være ... Texas!) ;)

Men denne diskusjonen gjelder ikke denne NOTAMen i første post men meldinger generelt som Avinor ikke gidder å issue som NOTAM fordi de ikke tjener penger på de stedene...

STARSHIP 2
14-01-2010, 20:41
Det er sikkert en eller annen grunn til at det ikke utstedes NOTAM for ubetjente plasser (for er vel det det er?), kanskje at de ikke er knyttet til AFTN? Jeg sjekker alltid hjemmeside eller ringer eier/"forvalter" av flystripe før jeg drar på tur til ubetjent plass.. For alt vi vet kan det være sirkus der man skal...

Wig-wag
14-01-2010, 20:51
Men denne diskusjonen gjelder ikke denne NOTAMen i første post men meldinger generelt som Avinor ikke gidder å issue som NOTAM fordi de ikke tjener penger på de stedene...

Vet du at dette er grunnen?
Du setter frem to ganske sterke påstander.
1. Avinor gidder ikke å gi ut Notam de ikke tjener penger på
2. De gidder ikke å gi ut sikkerhetsrelaterte meldinger

Vet du at det er sånn, og at det er manglende inntjening som ligger bak så bør du nesten kunne dokumentere det.

Hvis en VFR-flyver ikke ser en skokk med brannbiler med blålys på ute på RWY vil jeg påstå at sikkerheten til det aktuelle flyet var kompomittert lenge før det kom til sluttinnlegget på Hamar.

Dessuten vil jeg si at det første innlegget ditt i høyeste grad var koblet til "Notam'et" fra Hamar, så å prøve å frikoble diskusjonen fra den blir litt pussig. Hadde det vært luftaktivitet i luftrommet rundt Hamar er jeg sikker på at Avinor hadde gitt ut ihvertfall en NAV-warning. Aktiviteter på bakken blir liksom noe annet.

Discus
14-01-2010, 20:56
Hadde det vært luftaktivitet i luftrommet rundt Hamar er jeg sikker på at Avinor hadde gitt ut ihvertfall en NAV-warning. Aktiviteter på bakken blir liksom noe annet.

Akkurat den biten er litt tilfeldig, ref. mitt tidligere innlegg lenger opp.

Wig-wag
14-01-2010, 21:07
Akkurat den biten er litt tilfeldig, ref. mitt tidligere innlegg lenger opp.

Ja, forsåvidt. Men jeg kan ikke se at begrunnelsen fra Avinor er relatert til penger, slik du beskriver det.

Men ta en tur nedover i Europa, der er G-luft virkelig indian territory. I Tyskland blir ofte de som flyr i G-luft bedt om å skru av transponderen og holde kjeft inntil de eventuelt vil inn i kontrollert luftrom.

Og f.eks. seilfly finnes det "overalt".

I Norge gir jo ATC flight-info i G-luft også så langt kapasiteten rekker til. Men det betinger jo at trafikken er kjent, så jeg ville jo si at en Notam var berettiget hvis det foregår ekstra intens trafikk. Men at det ligger en flystripe på Hokksund burde jo være kjent, og få folk som flyr i nærheten til å kikke ut av vinduet, da. Eller hva?

seilfly
14-01-2010, 21:14
JohnnyEagle: Det er ikke bare steder tilkoblet AFTN som kan stå på NOTAM. Hamar har meg bekjent ikke vært tilkoblet AFTN så lenge jeg har hatt noe på plassen å gjøre (som bruker that is). Godt mulig de hadde det da de hadde AFIS i Widerøe-perioden. (De hadde vel kanskje ikke AFTN i tiden hvor Braathens SAFE fløy Heron?).

WigWag: Jeg er uenig med deg i at info om aktivitet på en rullebane ikke er av sikkerhetsmessig karakter (om jeg har forstått deg rett). Det er ikke alle rullebaner i Norge hvor du kan se fra én ende til den andre på grunn av kurven i terrenget hvor rullebanen er...

seilfly
14-01-2010, 21:18
Men at det ligger en flystripe på Hokksund burde jo være kjent, og få folk som flyr i nærheten til å kikke ut av vinduet, da. Eller hva?

NOTAM er en genial kilde til å gi et heads up! Du vet vel at NOTAM også utstedes for bakkerelaterte issues og at det ikke bare finnes NAV-warnings?

Hva om det er mørkt og det ligger noe på rullebanen? "Noen" traff en gang et dyr på en rullebane. Dette var på kvelden, i mørket, og dyret ble liggende. Hverken politi/andre kom for å rydde opp dyreskrotten. Dette var ikke i luften, men på rullebanen. Men fly som kom til flyplassen i mørket kunne ikke vite om det. Hadde det stått på NOTAM (vi ringte i alle fall og gav beskjed om det) så visste i alle fall fly som ankom og tok av at dette var tilfellet. (Dette var ikke i Norge).

Den økonomiske biten ved det jeg skrev i det første innlegget var selvfølgelig uten rot i virkeligheten (håper jeg!).

Wig-wag
14-01-2010, 21:28
JohnnyEagle: Det er ikke bare steder tilkoblet AFTN som kan stå på NOTAM. Hamar har meg bekjent ikke vært tilkoblet AFTN så lenge jeg har hatt noe på plassen å gjøre (som bruker that is). Godt mulig de hadde det da de hadde AFIS i Widerøe-perioden. (De hadde vel kanskje ikke AFTN i tiden hvor Braathens SAFE fløy Heron?).

WigWag: Jeg er uenig med deg i at info om aktivitet på en rullebane ikke er av sikkerhetsmessig karakter (om jeg har forstått deg rett). Det er ikke alle rullebaner i Norge hvor du kan se fra én ende til den andre på grunn av kurven i terrenget hvor rullebanen er...

Nei man kan godt melde inn Notam på annen måte enn med AFTN, noe denne lufthavnsjefen eller hva han nå kaller seg, tydeligvis har forsøkt. Og personlig mener jeg at det er bedre med en notam for mye enn en for lite, så man kan jo alltids stille spørsmål ved Notam-kontorets vurdering. Men du satte fram påstanden at de ga F.. fordi det ikke var noe penger å tjene på det, og det synes jeg du skal dokumentere bedre enn å bare hive ut en påstand.

Selvfølgelig er aktiviteter på en RWY av betydning for flysikkerheten. Men jeg har også tatt av og landet på Hamar og mener fortsatt at hvis man flyr VFR på denne 1400m stripa er det umulig å ikke oppdage brannbiler med blålys når du ligger på final eller før du takser ut. Og det var Hamar vi snakket om, var det ikke?

Så skal jeg unnlate å trekke inn i diskusjonen alle de tilfellene jeg har opplevd selv, og tro meg det er mange, der Ola GA-flyver overhode ikke har sjekket Notam eller andre relevante publikasjoner i det hele tatt før de la ut på tur. (Nei der trakk jeg det visst inn allikevel.)

Wig-wag
14-01-2010, 21:30
Nå skriver vi visst litt om hverandre her.

Southwind
14-01-2010, 21:50
Jeg mener dette skal falle innenfor NOTAM-katigorien uansett. Hvis man er på tur, og passerer over ENHA er greit å vite hva som skjer der. Så man ikke får den overraskelsen når man flyr over ENHA.

Det er litt lett å sitte her å si at enhver småfly-pilot bør legge merke til masse biler på rullebanen, men legg på litt stressfaktor hvis man evt har noen problemer, så skal det ikke mye til før det går på marginer. Hvis det skjer noe, kan man fort bli varm i toppen. Det er såpass få flyplasser, så det er greit å vite litt for mye, enn litt for lite.

Har selv ikke sjekket et NOTAM, og fant ut at det var billøp på rullebanen den dagen. Lesson learned osv.

Med dagens teknologi så bør dette være lett å legge til rette for. Sitter de så opptatt på NOTAM-kontoret? ;)

seilfly
14-01-2010, 22:11
Kan man ikke opprette en klasse NOTAM for de som er uten AFTN da? Noe ala det som i USA heter NOTAM klasse L (Local).