ex_trd
09-01-2010, 10:01
Har de siste årene hatt for tradisjon å reise bort en tur enten før eller like etter nyttår, men denne gangen ble årets vintertur utvidet og lagt over både jul og nyttår. Totalt ble det fløyet 13 legs, hvorav 3 var i økonomiklasse, 9 i businessklasse og 1 i første klasse.
Routingen var som følger:
TRD-OSL-ZRH-SIN-KUL-KBV/USM-BKK-HKG-NRT/HND-HKG-IST-MUC-OSL-TRD
Jeg har noen bilder, men disse er ikke tiligjengelige akkurat nå, så jeg skal se om jeg får lagt de ut med tid og stunder.
Disclaimer: Jeg er ingen flyekspert, så jeg tar forbehold i feil av flytype-angivelser etc. :-)
1. Trondheim - Kuala Lumpur
a) Trondheim - Oslo, Boeing 737, Scandinavian Airlines, flytid 0:55, Economy class
Første del av turen gikk fra Trondheim til Oslo. Det var lett snødrev denne dagen i Trondheim, og vi ble ca. 20 minutter forsinket etter at maskinen var litt sent inn, samt at det tok tid å de-ice. Som vanlig en lite spennende flyreise med SAS til Oslo, men dette er jo en kort tur og egentlig helt ok. Vel fremme på Gardermoen trodde man at man hadde det travelt med å rekke flyet videre til Zürich, og blodtrykket var høyt helt til man så på skjermene at dette også var forsinket. Det ble derfor å sette seg å vente i SAS-loungen med litt god drikke og snacks mens man lot tiden jobbe med å frembringe flighten vår videre. I god tid før avgang bevegde vi oss i retning gate.
b) Oslo - Zürich, Boeing 737, Scandinavian Airlines, flytid 2:20, Business class
Jeg og reisefølget var de eneste i businessklasse ombord på denne forsinkede flighten til Sveits. Forøvrig var det en familie på 4 i "Economy extra". Vi valgte før take-off å flytte oss frem til rad 1 (satt opprinnelig på rad 2). Dette skulle vi aldri ha gjort, for resultatet ble at den nevente familien fikk flytte seg frem til seterad 2 med tilhørende barneskrik, riving og sparking i setet bak oss. Servicen på denne flighten var også godt under middels, med en litt påtatt småfrekk og fjollete flyvert, og maten var heller ikke noe å skrive hjem om. Følelsen av å sitte i businessklasse blir også noe forringet av at det står 3-4 mennesker rundt deg og henger mens de venter på å få bruke toalettet. Jeg kan ikke forstå at SAS forventer at business-produktet deres skal bli tatt seriøst når det er dette de leverer. Her er f.eks. LH og LX mye mer profesjonelle! Ca. 45 minutter før landing fikk jeg nok av bråk og sete-mishandling fra barnet bak (som satt på mitt opprinnelige sete!), og jeg snudde meg og lurte på om pappaen kanskje ikke kunne holde litt kustus på ungen sin. Det skulle jeg aldri ha gjort, for dette tålte han åpenbart ikke å høre. Han sa ikke et ord til meg, men blikket talte tydelig, og han slo umiddelbart opp alle tray-tablene bak oss knallhardt, samt snakket høylytt om meg til kona si, som satt på rad 3. Fem minutter senere fikk vi servert en hostekule fra vedkommende, og det var åpenbart at han hostet mot oss for å trakassere oss. Resten av flighten ble derfor heller ubehagelig, men jeg valgte å ikke si noe til kabinpersonalet i frykt for å eskalere situasjonen ytterligere. Vi skulle jo tross alt videre til Singapore.
c) Zürich - Singapore, Boeing 777-300ER, Singapore Airlines, flytid 12:10, Business class
Vel fremme i Zürich var det bare å skynde seg til SIAs 777-300ER og boarde denne. Denne har det "nye" interiøret som i Airbus A380, som betyr et enormt skinnsete i business som gjøres om til flat seng. Herlig stemning om bord, og man ble raskt komfortabel med et glass champagne i selskap med både Singapore girls og Singapore boys. Vel oppe i luften ble det servert rikelig med champagne og god mat (3-retters + ost), og servicen var upåklagelig. Det fremstod klart at dette crewet nøt jobben sin. Har tidligere hatt en følelse av at SIA-crewet er roboter, men denne oppfatningen står nå for fall. Etter ca. 3 timer i luften var det tid for å få seg litt søvn, og jeg sov vel ca. 5-6 timer takket være litt hjelp fra dr. Zolpidem. Etter å ha våknet så jeg en film på KrisWorld før var det tid for frokost, og også denne var smakfull. Vi landet nesten på tid i Singapore, og da var det bare å ta seg videre til neste flight.
d) Singapore - Kuala Lumpur, Airbus A330-300, Singapore Airlines, flytid 0:55, Business class
Etter en kort tur til SilverKris lounge var det tid for å prøve et kabininteriør jeg ikke har sett i levende live før, nemlig Singapore Airlines sitt nye A330-300 for regionale ruter (http://www.aviationrecord.com/Portals/0/Airlines-images/Singapore/SQ-A330-Biz-Class2.jpg). En kan ikke annet enn å se det herlige i at SIA bruker denne voksne maskinen på den korte turen til Kuala Lumpur. Det ble en kort tur, hvor det ble servert laksebaguette og kaffe ombord. Vel fremme i KL tok man KLIA Ekspres til KL Sentral, hvor et rom på Hilton Kuala Lumpur ventet.
2. Kuala Lumpur - Krabi
a) Kuala Lumpur - Krabi, Airbus A321, Air Asia, flytid 1:30, Economy class
Etter en natt i Kuala Lumpur gikk turen til KLIA LCCT (Low cost-carrier terminal) med tog og buss, før neste del av turen gikk med Air Asia til Krabi i Thailand. Dette var første gangen jeg var på denne delen av KUL (lavprisselskapene som Air Asia er på den andre siden av rullebanene i forhold til hovedterminalen), samt første gangen jeg har fløyet med Air Asia. Begge deler ble en OK opplevelse, selv om flyet var ca. 30 minutter forsinket. Greit utvalg av mat og drikke man kunne kjøpe ombord, til langt mer humane priser enn hva SAS har å vise til. Fløy inn det meste av forsinkelsen og landet ca. 10 minutter forsinket i Krabi. Her ble det slikket sol noen dager og feiret jul, før man bevegde seg videre til andre siden av Thailand, nemlig Koh Samui, over landjorda. Etter ytterligere noen dager her var det tid for å komme seg videre nordover.
3. Ko Samui - Bangkok
a) Ko Samui - Bangkok, Boeing 737-400, Thai Airways, flytid 0:55, Business class
Tok morgenflighten (9:30) fra Koh Samui, og dette er en maskin med "ekte" business, altså 2x2, og ikke noe blokkert midtsete. God service på den korte turen, og de rakk også å servere et varmt måltid med nudler og kylling, så dette var "smooth as silk". Dog ingen alkohol på innenriksflightene til Thai, men så glad i de sterke drikker er jeg ikke at det var noe savn. Baggasjen kom raskt av båndet i Bangkok med priority-tags. Etter et par dager i englenes by var det tid for å sette kursen mot Tokyo.
4. Bangkok - Tokyo
a) Bangkok - Hong Kong, Boeing 747-400, Thai Airways, flytid 2:45, First class (Royal First class)
Denne flighten gikk i første klasse, og man ble derfor tatt godt vare på når man ankom BKK. Fikk sitte i gode skinnstoler mens de sjekket oss inn og tok seg av baggasjen, og en mann ble med gjennom sikkerhetskontrollen. I bunnen av rulletrappen etter sikkerhetskontrollen ble vi møtt av en buggy/golfbil, og denne kjørte oss raskt til førsteklasse-loungen til Thai. Selv om det var tidlig om morgenen ble det rom for et glass champagne, men ikke så mye mer. Kort tid før oppsatt avgang ble vi hentet av en Thai-ansatt og geleidet gjennom flyplassen til gate, hvor flyet stod og ventet. Det ble en kort men fin flytur, hvor flyvertinnen vår var meget god i engelsk, og virket til å like jobben sin. En flereretters frokost ble fortært, samt avsluttet med et glass champagne. Landet på tid i Hong Kong, og man ventet så i Thais førsteklasselounge her på neste fly til Tokyo.
b) Hong Kong - Tokyo, Boeing 777-200, All Nippon Airways, flytid 3:40, Business class (Club ANA)
Denne flighten var også i rute, og det var et meget hyggelig crew som betjente oss denne dagen. Det gikk med noen Pommery champagne på overfarten, men den japanske maten er av og til litt for spesiell for den vestlige gane. Litt søvn ble det også tid til, og man landet i rute på Narita-flyplassen. Lang og smertefull tur inn til byen med toget Narita Express (1 time og 25 minutter på drøye 80 km er langsomt i lyntogenes hjemland!).
Routingen var som følger:
TRD-OSL-ZRH-SIN-KUL-KBV/USM-BKK-HKG-NRT/HND-HKG-IST-MUC-OSL-TRD
Jeg har noen bilder, men disse er ikke tiligjengelige akkurat nå, så jeg skal se om jeg får lagt de ut med tid og stunder.
Disclaimer: Jeg er ingen flyekspert, så jeg tar forbehold i feil av flytype-angivelser etc. :-)
1. Trondheim - Kuala Lumpur
a) Trondheim - Oslo, Boeing 737, Scandinavian Airlines, flytid 0:55, Economy class
Første del av turen gikk fra Trondheim til Oslo. Det var lett snødrev denne dagen i Trondheim, og vi ble ca. 20 minutter forsinket etter at maskinen var litt sent inn, samt at det tok tid å de-ice. Som vanlig en lite spennende flyreise med SAS til Oslo, men dette er jo en kort tur og egentlig helt ok. Vel fremme på Gardermoen trodde man at man hadde det travelt med å rekke flyet videre til Zürich, og blodtrykket var høyt helt til man så på skjermene at dette også var forsinket. Det ble derfor å sette seg å vente i SAS-loungen med litt god drikke og snacks mens man lot tiden jobbe med å frembringe flighten vår videre. I god tid før avgang bevegde vi oss i retning gate.
b) Oslo - Zürich, Boeing 737, Scandinavian Airlines, flytid 2:20, Business class
Jeg og reisefølget var de eneste i businessklasse ombord på denne forsinkede flighten til Sveits. Forøvrig var det en familie på 4 i "Economy extra". Vi valgte før take-off å flytte oss frem til rad 1 (satt opprinnelig på rad 2). Dette skulle vi aldri ha gjort, for resultatet ble at den nevente familien fikk flytte seg frem til seterad 2 med tilhørende barneskrik, riving og sparking i setet bak oss. Servicen på denne flighten var også godt under middels, med en litt påtatt småfrekk og fjollete flyvert, og maten var heller ikke noe å skrive hjem om. Følelsen av å sitte i businessklasse blir også noe forringet av at det står 3-4 mennesker rundt deg og henger mens de venter på å få bruke toalettet. Jeg kan ikke forstå at SAS forventer at business-produktet deres skal bli tatt seriøst når det er dette de leverer. Her er f.eks. LH og LX mye mer profesjonelle! Ca. 45 minutter før landing fikk jeg nok av bråk og sete-mishandling fra barnet bak (som satt på mitt opprinnelige sete!), og jeg snudde meg og lurte på om pappaen kanskje ikke kunne holde litt kustus på ungen sin. Det skulle jeg aldri ha gjort, for dette tålte han åpenbart ikke å høre. Han sa ikke et ord til meg, men blikket talte tydelig, og han slo umiddelbart opp alle tray-tablene bak oss knallhardt, samt snakket høylytt om meg til kona si, som satt på rad 3. Fem minutter senere fikk vi servert en hostekule fra vedkommende, og det var åpenbart at han hostet mot oss for å trakassere oss. Resten av flighten ble derfor heller ubehagelig, men jeg valgte å ikke si noe til kabinpersonalet i frykt for å eskalere situasjonen ytterligere. Vi skulle jo tross alt videre til Singapore.
c) Zürich - Singapore, Boeing 777-300ER, Singapore Airlines, flytid 12:10, Business class
Vel fremme i Zürich var det bare å skynde seg til SIAs 777-300ER og boarde denne. Denne har det "nye" interiøret som i Airbus A380, som betyr et enormt skinnsete i business som gjøres om til flat seng. Herlig stemning om bord, og man ble raskt komfortabel med et glass champagne i selskap med både Singapore girls og Singapore boys. Vel oppe i luften ble det servert rikelig med champagne og god mat (3-retters + ost), og servicen var upåklagelig. Det fremstod klart at dette crewet nøt jobben sin. Har tidligere hatt en følelse av at SIA-crewet er roboter, men denne oppfatningen står nå for fall. Etter ca. 3 timer i luften var det tid for å få seg litt søvn, og jeg sov vel ca. 5-6 timer takket være litt hjelp fra dr. Zolpidem. Etter å ha våknet så jeg en film på KrisWorld før var det tid for frokost, og også denne var smakfull. Vi landet nesten på tid i Singapore, og da var det bare å ta seg videre til neste flight.
d) Singapore - Kuala Lumpur, Airbus A330-300, Singapore Airlines, flytid 0:55, Business class
Etter en kort tur til SilverKris lounge var det tid for å prøve et kabininteriør jeg ikke har sett i levende live før, nemlig Singapore Airlines sitt nye A330-300 for regionale ruter (http://www.aviationrecord.com/Portals/0/Airlines-images/Singapore/SQ-A330-Biz-Class2.jpg). En kan ikke annet enn å se det herlige i at SIA bruker denne voksne maskinen på den korte turen til Kuala Lumpur. Det ble en kort tur, hvor det ble servert laksebaguette og kaffe ombord. Vel fremme i KL tok man KLIA Ekspres til KL Sentral, hvor et rom på Hilton Kuala Lumpur ventet.
2. Kuala Lumpur - Krabi
a) Kuala Lumpur - Krabi, Airbus A321, Air Asia, flytid 1:30, Economy class
Etter en natt i Kuala Lumpur gikk turen til KLIA LCCT (Low cost-carrier terminal) med tog og buss, før neste del av turen gikk med Air Asia til Krabi i Thailand. Dette var første gangen jeg var på denne delen av KUL (lavprisselskapene som Air Asia er på den andre siden av rullebanene i forhold til hovedterminalen), samt første gangen jeg har fløyet med Air Asia. Begge deler ble en OK opplevelse, selv om flyet var ca. 30 minutter forsinket. Greit utvalg av mat og drikke man kunne kjøpe ombord, til langt mer humane priser enn hva SAS har å vise til. Fløy inn det meste av forsinkelsen og landet ca. 10 minutter forsinket i Krabi. Her ble det slikket sol noen dager og feiret jul, før man bevegde seg videre til andre siden av Thailand, nemlig Koh Samui, over landjorda. Etter ytterligere noen dager her var det tid for å komme seg videre nordover.
3. Ko Samui - Bangkok
a) Ko Samui - Bangkok, Boeing 737-400, Thai Airways, flytid 0:55, Business class
Tok morgenflighten (9:30) fra Koh Samui, og dette er en maskin med "ekte" business, altså 2x2, og ikke noe blokkert midtsete. God service på den korte turen, og de rakk også å servere et varmt måltid med nudler og kylling, så dette var "smooth as silk". Dog ingen alkohol på innenriksflightene til Thai, men så glad i de sterke drikker er jeg ikke at det var noe savn. Baggasjen kom raskt av båndet i Bangkok med priority-tags. Etter et par dager i englenes by var det tid for å sette kursen mot Tokyo.
4. Bangkok - Tokyo
a) Bangkok - Hong Kong, Boeing 747-400, Thai Airways, flytid 2:45, First class (Royal First class)
Denne flighten gikk i første klasse, og man ble derfor tatt godt vare på når man ankom BKK. Fikk sitte i gode skinnstoler mens de sjekket oss inn og tok seg av baggasjen, og en mann ble med gjennom sikkerhetskontrollen. I bunnen av rulletrappen etter sikkerhetskontrollen ble vi møtt av en buggy/golfbil, og denne kjørte oss raskt til førsteklasse-loungen til Thai. Selv om det var tidlig om morgenen ble det rom for et glass champagne, men ikke så mye mer. Kort tid før oppsatt avgang ble vi hentet av en Thai-ansatt og geleidet gjennom flyplassen til gate, hvor flyet stod og ventet. Det ble en kort men fin flytur, hvor flyvertinnen vår var meget god i engelsk, og virket til å like jobben sin. En flereretters frokost ble fortært, samt avsluttet med et glass champagne. Landet på tid i Hong Kong, og man ventet så i Thais førsteklasselounge her på neste fly til Tokyo.
b) Hong Kong - Tokyo, Boeing 777-200, All Nippon Airways, flytid 3:40, Business class (Club ANA)
Denne flighten var også i rute, og det var et meget hyggelig crew som betjente oss denne dagen. Det gikk med noen Pommery champagne på overfarten, men den japanske maten er av og til litt for spesiell for den vestlige gane. Litt søvn ble det også tid til, og man landet i rute på Narita-flyplassen. Lang og smertefull tur inn til byen med toget Narita Express (1 time og 25 minutter på drøye 80 km er langsomt i lyntogenes hjemland!).