PDA

View Full Version : 787 og winglets?


Wig-wag
16-12-2009, 19:55
Det later til at den nye "dilla" er winglets. Enten bestiller man fly med winglets, eller så ettemonterer man dem. Motivasjonen skal være at man sparer fuel, og en flyver sa til meg at flyet ble bedre å fly. Jeg tviler ikke på disse påstandene.

Men hvorfor kommer da det mest moderne flyet i dag, B787, som fløy for første gang i går, uten winglets?

Eller skal de komme som "ekstrautstyr":confused:?

BSSW
16-12-2009, 19:57
Den kommer med raked wingtips som er mer effektive på lengre flighter. Men faktiskt så kommer faktisk B787-3 med winglets, pga den er beregnet på kortere strekninger, hvor winglets er mer effektive.

seilfly
16-12-2009, 19:59
Raked wingtips blir også brukt på en spesifikk 737-800-modell; Boeing P-8A Poseidon; United States Navy (og Indias Navy) sin nye plattform for Antiubåt/Antioverflate/Intel/Surveillance/Recce som sakte skal begynne å ta over for USN's P-3C sånn etterhvert.

BSSW
16-12-2009, 20:01
...Og som Seilfly en dag drømmer om å fly ;) :D

Wig-wag
16-12-2009, 20:23
Den kommer med raked wingtips som er mer effektive på lengre flighter.

Ja, jeg kan jo ikke kverulere med deg på dette, for det har jeg ikke kompetanse til. Men 747-400 har da winglets, og den flyr da vel for det meste langdistanse? Er det fordi disse raked wingtips ikke er en option på den?

BSSW
16-12-2009, 20:29
Usikker på om man kan få raked til B744, men tror ikke at raked wingtips var påteknt engang da Boeing kom med wingletsen til den. Husk at B744 er en "gammel" maskin.

seilfly
16-12-2009, 20:56
Nei raked wingtips er vel relativt nytt

BSSW
16-12-2009, 20:58
Det kom vel med 777en, eller?

B764 har ihvertfall raked wingtip, men om den har vært der siden PAE vet jeg ikke. Dag J?

grindstein
16-12-2009, 22:18
Boeing 764, 772LR, 773ER samt to av B787 moddelene leveres med raked wingtip

Vede
16-12-2009, 22:53
Her (http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6732913) kan "raked wingtip" sees veldig godt.

Roxman
16-12-2009, 23:22
Den nye B747-8 kommer vell også med raked wingtips?

BSSW
16-12-2009, 23:33
Ja, mener å huske at den gjør det.

seilfly
17-12-2009, 00:06
Fysjameg! Jetphotos er glad i popup-windows!

Her vises raked wingtips ennå bedre:
http://www.airliners.net/photo/USA%20-%20Navy/Boeing%20P-8A%20Poseidon/1520678/L

branserud
17-12-2009, 06:52
Nå er jo vingen på 787 en helt ny design. En 100 % optimal vinge går ikke å bygge.Alle vinge profiler har fordeler og ulemper. Löft/drag i forhold til fuel forbruk. Fikk läre meg på midten av 90-tallet hvor viktig det var med winglets pga trykk forskjellene over og under vingen.Winglets skulle jo begrense dette. Men det tok närmere 15 år för man fikk se dette i större utstrekkning. Men så erdet med mye i flyindustrien. Allt tar veldig lang tid å implementere. Bli ikke overrasket om det kommer mindre endringer av denne vinge inne "noen år"

dc-8-63
17-12-2009, 06:54
Raked wingtips blir også brukt på en spesifikk 737-800-modell; Boeing P-8A Poseidon; United States Navy (og Indias Navy) sin nye plattform for Antiubåt/Antioverflate/Intel/Surveillance/Recce som sakte skal begynne å ta over for USN's P-3C sånn etterhvert.

Og sakte er noekkelordet her...Poseidon hadde winglets til aa begynne med, men en fant raskt ut at WingLetsene ikke fungerte optimalt ved lave hastigheter....

En annen maskin som "mistet" Winglets er Dreamlifter'en - som ogsaa floey de foerste test flightene med Winglets....men det var heller ingen god kombinasjon...

seilfly
17-12-2009, 07:48
Vi får se hvor lang tid det tar til Raked Winglets kommer :D

Dag Johnsen
17-12-2009, 12:41
Heisann!

Naa trodde jeg dette var tatt opp tidligere, men faktisk saa er ikke en "raked" wingtip et helt nytt konsept og winglet gaar tilbake mange aar. En raked wingtip virker paa samme maate som en winglet ved aa oeke det effektive aspect ratio av vingen og bryte opp vortexen ved vingetuppen. Dette vil oeke parasitt drag noe, men vesentlig senker loeft-indusert drag.

Tidligere NASA eksperiment viser at en raked wingtip faktisk har (1~2%) bedre perfromance enn en winglet, med det er alltid kompromiss i et flydesign. Ett av problemene med en raked wingtip er at vingespennet oeker betraktelig i forhold til en winglet og der (gate) plass er begrenset kan dette vaere et problem.

Dag

brendas
18-12-2009, 00:00
Hei igjen Dag :)


Tidligere NASA ekspriment viser at en raked wingtip faktisk har (1~2%) bedre perfromance enn en winglet, med det er alltid kompromiss i et flydesign. Ett av problemene med en raked wingtip er at vingespennet oeker betraktelig i forhold til en winglet og der (gate) plass er begrenset kan dette vaere et problem.

En annen negativ effekt med raked wingtips er at det genereres mer løft lenger ut på vingen, slik at vingen bøyes mer. Derfor må en vinge designet for raked wingtips normalt lages sterkere enn vinger uten.

Dag Johnsen
18-12-2009, 12:41
Heisann!

En annen negativ effekt med raked wingtips er at det genereres mer løft lenger ut på vingen, slik at vingen bøyes mer. Derfor må en vinge designet for raked wingtips normalt lages sterkere enn vinger uten.

Dette stemmer nok bra! Vi hadde et moete med APB ganske nylig da vi ser paa en performance enhancement for B777-200ER flyene vaares og akkurat dette ble diskutert. Selv om -200LR og -300ER har disse allerede vil -200ER trenge en del mer struktur modifikasjoner for aa installere disse.

Vi har satt paa nye, mindre vortex generatorer paa toppen av vingen, satt inn et nytt PFC (Primary Fligth Computer) software program med "aileron droop" paa cruise og et modulerende PACK eksos louvers system og til sammen kan vi plukke opp cirka 1% fuel burn forbedring.

Dag