View Full Version : B737 øyenbryn
svgspotter
13-12-2009, 10:35
Noen som vet hvorfor de fjerner disse på noen av Classic og NGene? :) skulle jerne vite hvorfor!
Her er en B737-300 med
http://www.aviafilms.com/photos/737nose.jpg
B737-800w uten
http://farm4.static.flickr.com/3575/3285507058_e7a6001048.jpg
Grunnen til at det ikke blir levert nye 737 med eyebrows. Og at mange selskaper fjerner disse, er at en sparer omtrent 10 kg vekt og mange timer med vedlikehold, dermed sparer også flyselskapene penger.
Hvis noen har et godt svar på hva hensikten var med disse vinduene, mottas det med glede;)
Dag Johnsen
13-12-2009, 14:27
Heisann svgspotter!
Det er mye kostnader aa holde disse ved like med problemer som delaminerng osv. Vet ikke om norske luftfartsmyndigheter har implementert dette enda, men her i USA har FAA publisert et Airworthiness Direktiv der disse vinduene maa rutinelig inspiseres. I tillegg saa har Boeing oppdatert B737 Airplane Flight Manualen der flight crew maa ta operative restriksjoner om disse vinduene har sprekker eller delaminering i de yttre eller middel pane.
Nye B737NG fly kommer uten disse vinduene og vi setter inn aluminium "plugger" i de tidligere B737NG og classic flyene.
Mange teorier om hvorfor disse vinduene var installert, og den mest troverdige er at B737 nese seksjonen, som kom fra "dash 80" (B707) var den sivile vesjonen av KC-135 Stratotanker, og disse vinduene var et militaert design requirement. Jeg har aldri funnet noe i CFR 14 part 25 som beskriver dette...?
Dag
svgspotter
13-12-2009, 18:06
Takk for svar! :) ser enda at SK sine B737-500 har enda eyesbrowns samt lufthansa sine. Ser mer ut som om de fjerner de På 733 og 734, men ikke 735?
S. Holberg
13-12-2009, 23:55
Heisann!
En teori er vel også at de opr. var der for stjernenavigasjon?
Dag Johnsen
14-12-2009, 00:36
Heisann sindreh!
En teori er vel også at de opr. var der for stjernenavigasjon?
Jo, det er mulig det, men som et veldig lavt nivaa hobby astro-navigatoer har jeg vanskelig aa se hvordan man skal klare aa faa noen maalinger med sekstanten oppe i disse vinduene. Det er mulig du tenker paa astrodomen, som var vanlig paa mange eldre transportfly, og faktisk fortsatt brukes i dag paa enkelte militaere fly.
Dag
Fredriksen
15-12-2009, 18:13
Fokker 28 hadde også "øyebryn" Mens F70 og F100 ikke har dette.
DC-9- og MD-maskiner har også "øyebryn"
Må vel ha hatt en hensikt siden en del eldre fly har dette?
ENGM 911
15-12-2009, 18:36
Jeg har forhørt meg med flyteknikere på B737 som ikke har noe godt svar på hvorfor disse var montert. Selv tror jeg dette bare er "pimp my cockpit".
Jeg trodde disse vinduene var for at flyverne skulle se RWY i bank på base-turn.
Etter noen søk på nettet fant jeg noen teorier om "øyebryna". en av de gikk ut på at, de var der for å lette innflygningen. Når en svingte fra downwind til base var det altså lettere å rulle ut på riktig kurs, da en kunne se rullebanen gjennom disse små vinduene.
Skulle tro at det bare er plagsomt med alt det sollyset inn i cockpit. Det er vel en grunn til at de grønne plast platene er montert i mange fly.
Så ikke innlegget ditt Wig-wag..
Det er veldig mye riktig i det å kunne se frem til rullebanen når du ligger i sving. (Astro-nav, nei) I dag er jo ikke det behovet så stort, de som styrer ser jo nesten kun på skjermene. Ja, delaminering gjelder alle vinduer i styrhuset, så der er det restriksjoner. Skitt å måtte parkere pga et vindu du ikke bruker. Jo, men den "grønne skjermen" kan du svinge ned også, sola står noen ganger litt lavere?
Robin882
18-12-2009, 18:06
Står litt her også: http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/252762/ mulig det kan hjelpe ;)
svgspotter
18-12-2009, 21:58
Alikevel synes jeg det er rart at de dekker over dem! :8: det blir liksom ikke B737! :rolleyes: ser ikke hensikten at disse skal vekk heller!?
ser ikke hensikten at disse skal vekk heller!?
Les post #3 ... $$$$$$$$$$ ...
Northrider
19-12-2009, 23:08
Alikevel synes jeg det er rart at de dekker over dem! :8: det blir liksom ikke B737! :rolleyes: ser ikke hensikten at disse skal vekk heller!?
Ja takk, begge deler! :)
Den ser flott ut med øyenbryn,(Spesielt med Winglets) men den får en mer moderne look uten. g
Enig med Nortrider , den får en mer moderne look uten.
Jumper G5
28-12-2009, 18:17
I dag er jo ikke det behovet så stort, de som styrer ser jo nesten kun på skjermene.
Tro meg, de viktigste "skjermene" under en visuell inn- eller utflyvning er vinduene - enten det er natt eller dag. Men at det ikke er så voldsom bruk for akkurat de lille eyebrow windows er nok korrekt.
det er jo selfølgelig at piloten skal kunne se ut i bank og se det man hadde sett om man hadde sett ut side vinduet når man flyr rett fram? er ikke det veldig logisk, ser at man har et poeng med at dem sparer penger med å ikke ha dem for det. men joda det er jo sikkert mange grunner