PDA

View Full Version : Hvorfor 400Hz?

BSSW
08-12-2009, 11:34
Satt her i lunsjen og fikk spørsmålet hvorfor det er 400Hz som blir brukt på fly, og ikke f.eks 100Hz. Og husker ikke hvorfor det er 400Hz som brukes...

Lærte det da jeg gikk på skolen, men har glemt det siden da :8:

Er det noen som har mulighet til å gi meg et svar :)

På forhånd takk :)

LN-TAL
08-12-2009, 11:53
Såvidt jeg husker er det fordi en 400Hz generator er vesentlig lettere enn f.eks. en 50Hz generator. Mener også å huske at dette har med å gjøre at man trenger færre viklinger med kobbertråd eller noe i den dur.

Dog, så er ikke 400Hz systemer så effektive igjen, siden mere effekt går med i "spinninga". Men alt i alt så er det visstnok endel å spare på å kjøre 400Hz istedenfor f.eks. 60Hz som dem har i strømnettet i USA.

Dette er tatt fritt ifra hukommelsen, så noen garanti for at opplysningene er korrekt gjengitt gir jeg ikke :)

BSSW
08-12-2009, 15:23
Tusen takk, det stemmer :)

For å forfriske hukommelsen din kan du (og andre interesserte) lese her: http://www.aerospaceweb.org/question/electronics/q0219.shtml

Aircraft design is a series of compromises since engineers must make tradeoffs between optimum solutions that may conflict with one another. The electrical system on an airplane is a good example of just such a tradeoff. The advantage of running an electrical system at 400 Hz rather than 60 Hz is that the power supplies are smaller and lighter. This benefit is important aboard aircraft since space is always limited, and it is imperative to minimize weight in order to maximize performance. This reduction in weight comes at a price, however, since high-frequency electrical systems are less efficient.

seilfly
09-12-2009, 22:08
Og ikke overraskende er den tonen man noen gang hører i bakgrunn på radio eller opptak fra cockpit på enkelte fly nettopp en tone på... 400Hz. Go figure :) fant det ut med autofil f-16 innslaget og en tonegenerator satt til 400hz