PDA

View Full Version : Oppstartssekvens A330/340.


Dreyer
27-11-2009, 15:40
Hei, har hørt at på A340 starter man 1 og 2 først, stemmer dette? Og hvordan er det på A330 og A320 serien?

Takk,
Kai.

Tally-Ho
27-11-2009, 17:12
På A330 starter man normalt motor 1 opp først (den venstre), og slukker normalt nr 2 først ved avsluttet flygning, og dette henger bl.a. sammen med hvordan forbindelsen er lagt opp mellom motor og hydraulisk bremsesystem.
Men teknisk sett kan man godt starte motor 2 først.

På A320 /321 starter man normalt motor 2 først, og slukker motor 1 først. Hyd.systemet til bl.a. bremsene er lagt opp på en litt annen måte.

Oppstartsekvensen til A340 får andre svare på.

Tally-Ho

FBU 4EVER
27-11-2009, 18:02
Oppstart A340 skjer normalt med nr. 1 først, etterfulgt av nr. 2 når nr. 1 passerer 10% N1.. Når begge er stabilisert på idle, startes først nr. 3, så nr. 4 på samme måte som de to første. Dette er standard prosedyren. Vi kan også starte nr. 1 og nr. 4 for å taxe ut med to motorer. 2 og 3 blir da startet ca. 5 minutter før antatt take-off tidspunkt. 2 og 3 blir også stanset etter landing. I begge tilfeller av 2-engine taxi, må APU være igang.

Dreyer
27-11-2009, 18:05
Takk for informasjon :)

Martin
28-11-2009, 00:20
Er det noen grunn til at det er de to ytterste som brukes ved to-motors taxing, og ikke de to innerste?

LCH
04-12-2009, 23:02
Vil tro at det kanskje har noe med kraft x arm å gjøre?