PDA

View Full Version : Bremsetester - navn og virkemåte


LN-DAG
22-11-2009, 14:19
Hei!

Lurer på hva denne "bremsetesteren" kalles for og om noen kan gi en kort beskrivelse hvordan den virker (evt. en "link" :) )

http://i811.photobucket.com/albums/zz39/LN-DAG/IMG_0315-2x3-1_1.jpg

Mvh

Dag

Gandalf
22-11-2009, 14:48
Det er et Skiddometer BV11.

Den har tre hjul, hvor det i midten er gearet ned i forhold til de to ytterste som løper fritt. Forskjellen i omløpshastighet på hjulene gir da et inntrykk av hvor glatt det er. Dette avleses direkte i bilen, og danner grunnlaget for bremseffekten oppgitt i SNOWTAM.

Her må jeg legge til at Norge oppgir ikke lenger målt bremseeffekt i SNOWTAM, den oppgis som estimat, men måleutstyret benyttes som grunnlag for estimatet.

Denne (http://www.aflvelar.is/skjol/Skiddometer/Secton_1.pdf) pdf-en beskriver mer om BV11.

Mvh,

LN-DAG
22-11-2009, 16:22
Tusen takk "Gandalf"

Og det vedlegget var kjempebra.

Dag

Dag Johnsen
22-11-2009, 16:43
Heisann LN-DAG

...hvordan den virker...

Hva med ikke i det hele tatt... :p

Fin beskrivelse av Gandalf, men slik teknologi er for lengst utdatert og her i USA, og ogsaa andre land, har man lenge innsett at det er liten korrelasjon mellom slik friksjonsmaaling og flyets bremseeffekt.

Dag

Wig-wag
22-11-2009, 16:58
Heisann LN-DAG
Hva med ikke i det hele tatt... :p

Fin beskrivelse av Gandalf, men slik teknologi er for lengst utdatert og her i USA, og ogsaa andre land, har man lenge innsett at det er liten korrelasjon mellom slik friksjonsmaaling og flyets bremseeffekt.

Dag

http://www.luftfartstilsynet.no/multimedia/archive/00006/AIC-I_07_09_6817a.pdf

http://www.luftfartstilsynet.no/multimedia/archive/00006/AIC-I_08_09_6826a.pdf

I AIP står dette (gå til pkt 2.5.1, rubrikk H):

http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_AD_1_2_en.pdf

seilfly
22-11-2009, 17:10
Er de vanlig med vanlige skilter på slike lufthavnbiler?

Dag Johnsen
22-11-2009, 17:25
Heisan Wig-wag!

...I AIP står dette (gå til pkt 2.5.1, rubrikk H)...

Joda, jeg er klar over hva disse forskriftene sier, og jeg kan bare bekrefte at NTSB, FAA og mange organisasjoner ikke betrakter firksjonsmaalere som paalitelig maaling av flyets bremseeffekt... ;)

Dag

LN-DAG
22-11-2009, 17:41
Er de vanlig med vanlige skilter på slike lufthavnbiler?

Her i Tromsø har de noen biler som må kjøre utenfor inngjerdinga for bl.a. å sjekke hvem som driver og tar bilder av all flyaktiviteten :) + andre "utendørsaktiviteter".
Har hatt noen vennskaps visitter av dem ;)

LN-MEH
22-11-2009, 22:45
Er de vanlig med vanlige skilter på slike lufthavnbiler?

Helt vanlig, det er vel bare brøyteutstyret som ikke har vanlige skilter. Tenker på freserne, sweeperne og hjullasterene og annet matriell som ikke trenger å bevege seg utenfor gjerdet. Gjelder ihverfall her i Tromsø...

Her i Tromsø har de noen biler som må kjøre utenfor inngjerdinga for bl.a. å sjekke hvem som driver og tar bilder av all flyaktiviteten :) + andre "utendørsaktiviteter".
Har hatt noen vennskaps visitter av dem ;)

Det er nok Airport Patrol du har truffet på ja, en litt mindre Toyota har de.

http://www.luftfartstilsynet.no/multimedia/archive/00006/AIC-I_07_09_6817a.pdf

http://www.luftfartstilsynet.no/multimedia/archive/00006/AIC-I_08_09_6826a.pdf

I AIP står dette (gå til pkt 2.5.1, rubrikk H):

http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_AD_1_2_en.pdf

Det har jo ellers kommet en del rapporter fra havarikommisjonen hvor dette er nevnt. Mange av hendelsene de omhandler har jo funnet sted nettopp her i Tromsø.

Dag Johnsen
22-11-2009, 23:27
Heisann!

Her er et utdrag fra FAA AC 91-79 Runway Overrun Prevention.

...Early runway friction measuring device testing for use in determining aircraft runway braking capability indicated that they might generate a value of high correlation, however after more extensive testing it as been determined that no correlation exist between a Mu reading and an aircrafts braking capability...

Det er selvfoelgelig mer informasjon i denne Advisory Circular'en som du kan finne paa www.FAA.gov og du vil finne igjen den samme konklusjonen i mange rapporter.

Litt fra Boeing:

...While the table below includes information published by ICAO correlating runway friction measurements to estimated braking actions, the FAA cautions that no reliable correlation exists. Runway mu values can vary significantly for the same contaminant condition due to measuring techniques, equipment calibration, the effects of contamination on the friction measuring device and the time passage since the measurement. Do not base landing distance assessments solely on runway mu friction reports...

Dag

Marcus W
26-11-2009, 11:14
Där jag jobbat i Sverige har man använt en sån här:
http://www.vti.se/templates/Page____5387.aspx