View Full Version : Støt av å holde i dørhåndtak?
MountainDew
25-09-2009, 21:25
Fikk høre av en arbeidskollega forleden dag at jeg ikke måtte holde i metalldørhåndtaket på B737 da jeg kunne få støt om lynet traff flyet. Jeg må stille meg sterkt tvilende til at Boeing har konstruert dørene slik at dette skulle utøve en fare for crew. Hva ville konklusjonen vert om gutta og jenten i Mythbusters testet dette? ^_^
sirpjalle
25-09-2009, 21:46
Fikk høre av en arbeidskollega forleden dag at jeg ikke måtte holde i metalldørhåndtaket på B737 da jeg kunne få støt om lynet traff flyet. Jeg må stille meg sterkt tvilende til at Boeing har konstruert dørene slik at dette skulle utøve en fare for crew. Hva ville konklusjonen vert om gutta og jenten i Mythbusters testet dette? ^_^
Et stort smell og masse røyk?! ^_^
Tror det skal gå veldig bra jeg ! Døra er godt jorda til resten av skroget, så det skal ikke utgjøre noen fare for noen!
Et fly (og en bil) opptrer som et Faradays bur.
Et faradaisk bur kan være frittsvevende eller koplet til noe, i sistnevnte tilfelle helst til jord. Dersom buret er frittsvevende kan buret (og innholdet) oppta hvilkensomhelst ladning i forhold til omgivelsene, men det indre volumet blir ikke påvirket; i prinsipp kan innmaten ikke måle burets spenningspotensiale i forhold til de ytre omgivelser - eller noe som helst.
http://no.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur
Dem ville sagt BUSTED ! :)
Strømmen tar, som det meste annet, inkl. våre 737, korteste veien. Og korteste veien vil ikke være i håndtaket, via deg, og tilbake i skroget. Til det vil nok desverre du være for mye motstand i. Om jeg ikke husker feil så regnes menneskekroppen for å være rundt 500 ohm, og metall er tett på 0 ohm.
Men, at du ikke bør holde i håndtaket er forsåvidt riktig. Kommer det ett skikkelig hopp som følge av turbulensen (som det som oftest er i forbindelse med lyn og tordenvær) kan du jo komme i skade for å skyve håndtaket opp, slik at vi får varsel om åpen dør i cockpit.
Det skal ikke være mulig det siden alle døra i en 737 er av typen "plug type". Dvs at døra er litt større enn døråpningen, og at så lenge du har kabintrykk så vil du ikke få opp døra. Dør switchen føler på selve døra, ikke håndtaket
Nevermind the plane-noob, men han mener kanskje at det kommer warning i cockpit bare av at selve dørhåndtaket flyttes på? Døra trenger ikke nødvendigvis å gå opp. Slik forstod jeg det :)
Nå skal ikke jeg påstå noe her, men ligger ikke bryteren i sporet der "rolleren" legger seg? Og "rolleren" er vel direkte koblet til dørhåndtaket (via rods), så da vil den bevege seg hvis man klarer å bevege holdtaket med trykk i kabinen. Døren vil jo aldri gå opp, men håndtaket kanskje. Og man får varsellys i cockpit.
Eller er jeg ute og plukker blåbær nå... :love
Dag Johnsen
30-09-2009, 12:28
Heisann BSSW!
Nå skal ikke jeg påstå noe her, men ligger ikke bryteren i sporet der "rolleren" legger seg? Og "rolleren" er vel direkte koblet til dørhåndtaket (via rods), så da vil den bevege seg hvis man klarer å bevege holdtaket med trykk i kabinen. Døren vil jo aldri gå opp, men håndtaket kanskje. Og man får varsellys i cockpit.
Eller er jeg ute og plukker blåbær nå... :love
Nei, ikke helt... ;)
The switch assemblies are on the door frames, near a latch track. They are reactance-type proximity sensors and have two principal parts:
- The sensor unit (inductive coil)
- A pin-driven target unit (ferrous metal)
The target couples the sensor inductively. The couple is loose (target far) or close (target near), depending on the proximity of the target to the sensor.
As the latch mechanism engages, it pushes on the pin-driven target. This moves the target closer to the sensor, and reactively loads the sensor circuit.
This causes the door warning light to go off.
...men jeg ville tro at siden roller sporet paa door latch fitting er kurvet ville du ha vanskligheter med aa faa rolleren til aa flytte paa seg...?
Dag
Hva ville konklusjonen vert om gutta og jenten i Mythbusters testet dette? ^_^
At det smeller godt når man sprenger en 737 ?