PDA

View Full Version : Mye igjen før SAS kan sammenligne seg med to andre Star-partnere


LN-KGL
16-06-2009, 03:15
Litt av en overskrift, men dessverre er det riktig når de skal sammeligne seg med Lufthansa og Swiss International Air Lines. Bakgrunnen for den kritikken er min nettopp avsluttede tur til Provence i løpet av helgen (en oval i begge ender). Så litt mer konkret (ikke bilder i kveld/natt dessverre):

Fredag 12. juni - OSL-MUC - Lufthansa LH3141 - A320 D-AIPB
Pushback en del forsinket, men behandlingen om bord gjorde mer enn godt igjen. Med så lang flytur kunne de også ta inn det meste av forsinkelsen selv med flere rundturer og S-er over Bayern. Siden knyttenevetesten er en gjenganger i disse testene, så var det ingen problemer å få inn en knytteneve på tvers selv på 25F. At stolene til Lufthansa er nesten som støpt for meg gjorde at opplevelsen måtte bli bra. Det som forundret meg var hvor fresh kabinen var og ikke et knirk kunne høres, D-AIPB er tross alt nummer 70 bygget og vil runde 20 år i oktober. Så til mat og drikke - gratis selvsagt - og jeg valgt en et laugerundstykke med kalkun og siden det var så lenge til jeg skulle ut å kjøre så ble det en Warsteiner Premium til - i posen med rundstykket var det også en liten Marsbar. Personalet var høffelige, hyggelig, unge og arbeidssomme - ingen gjemte seg bak gardinene der.
Karakter: 5+

Fredag 12. juni - Besucherpark
Henger på litt om Besucherpark-en på MUC, har man over et par-tre timer å vente på MUC er et besøk et must (det er bare å ta S1 eller S8 en stasjon inn mot byen). Tre riktig gamle fly står utstilt der - Ju52, DC-3 og en Connie og i tillegg er det en ADAC Bo105 på en pidestall utenfor utstillingslokalet. Det å ta seg en tur opp på toppen av utsiktspyramiden er også obligatorisk (1€ Eintritt). Currywursten mit Pommes er også vesentlig bedre enn den på det tyske teknikk-museum i Berlin, men prisen er litt stivere - en femmer. Forøvrig kan det sies at Lufthansa ikke viste noen 747 på MUC mens jeg var der, men det var en mengde A346er.
Karakter: 5- på grunn av den kraftige varme vinden

Fredag 12. juni - Besucherterrasse
Det ble også til en tur opp på toppen av Terminal 2 og Besucherterrasse-n. Det eneste som er synd er at den ikke er på toppen av Terminal 1, men siden den er der den er så har man full utsikt over østre deler av flyplassen. Å finne den er også enkelt med god merking, og det koster 2€ å komme inn.
Karakter: 5- på grunn av ikke utsikt mot vestre deler av flyplassen

Fredag 12. juni - MUC-NCE - Lufthansa LH4156 - A319 D-AILX
Ni år nyere fly enn første legg, men også denne like fresh - og det ble bussing ut. Knyttenevetesten gav jeg opp siden jeg ikke hadde nok never - det ble exit-rad og vindu på høyre siden for meg på denne leggen. Push var fem minutter før tid og med ingen kø, bar det det rett direkte over Alpene i retning Nice Côte d'Azur. Rask service og mitt valg var et osterundstykke og denne gang ble det bare Cola og vann-med-bobler siden det stod en bil og ventet på NCE. Igjen var det ekstremt hyggelige og høffelige C/Aer og selvsagt hjelper det når en er flytende i an, auf, hinter, ... Ankomsten kom litt tidlig for bakkepersonellet i NCE (15 minutter før tid), men etter en fem minutter fikk vi slippe ut, eller mer korrekt inn i terminalen. Etter en rask tur på toan for å lense sjarken (Provence er kjent for sine vidunderlige dufter, men toan hadde definitivt ikke fått en spray av dette), så kom kofferten ut på båndet. Å komme seg over til terminal 2 for å plukke opp leiebilen var også a piece of cake.
Karakter: 5+ duften på toan - strengt tatt ikke Lufthansas ansvar, men sekseren henger høyt.

Fredag 12. juni-mandag 15. juni - Provence i leierbil
Var glad at jeg tok med meg Tomtommen, en GPS på relativt ukjente steder er et must!!! Hos Europcar var de tom for den biltypen jeg hadde bestilt og da bar det oppover i størrelse til samme gode weekendpris. Da ble det en ni-seter Fiat Scudo med bare 27km på telleren. De neste dagene var vi seks med base i Bagnols-en-Forêt på besøk i Fayence (stedet med seilfly og et bra lørdagsmarket), Fréjus, Saint-Raphaël, Grasse og Saint Paul de Vence. Ved returen av bussen så ble den klokket inn på rett over 0,70 l/mil og da var det ingen bremsing (den fikk en frisk innkjøring kan man si, og 130 km/h er ikke toppfarten).
Karakter: 5+

Mandag 15. juni - NCE-ZRH - Swiss LX569 - A320 HB-IJN
Forsinket ankomst, og dette var hovedsaklig på grunn av at NCE var overbefolket (en AirTransat A310 gikk tech og fikk minst fem timer forsinkelse). Og på grunn av dette ble det ekstra fransk kaos på innsiden av sikkerhetskontrollen - og man sier at OSL er har kapasitetsproblemer!!!

Så etter bortimot et kvarter etter tiden bar det av sted over til Zürich. Ekstra hyggelig var det å ha et yndig vesen fra Russland på siden av som var flytende på fransk, engelsk og tysk i tillegg til morsmålet. Katarina var et hyggelig reisefølge den snaue timen [drømme]hadde en bare vært 20 år yngre så[/drømme]. Dette var en avsporing; setene var det gode fra Recaro, men de knirket litt. Severingen på den korte turen var en herlig oliven-ciabatta med ost og pesto og til det ble det i forfjamslen valgt Cola (også Katarina likte best Cola ;)). Ankomsten til Zürich var så 10 minutter forsinket.
Karakter: 5 for Swiss og 6 for K

Mandag 15. juni - Zuschauerterrasse
Igjen var det flere timer mellom avgangen, og dermed var det å finne buss-stasjonen slik at en kom over til remote-terminalens tak (den gamle på toppen av hovedterminalen er stengt). Fra terrassen kan man følge alle tre rullebaner, men lyset kan være vanskelig. At ZRH har installert en høytalerboks for ATC-kommunikasjon gjør det enkelt å følge med. Det koster 2SFR å ta bussen over (eller mer korrekt gjennom tunnelen under den ene rullebanen), og selv sikkerhetskontrollpersonalet er ekstremt hjelpsomme for oss entusiaster!
Karakter: 4/5 - og det bare på grunn av lyset på ettermiddagen

Mandag 15. juni - ZRH-OSL - Swiss LX4670/SK842 - B736 LN-RCU
Forsinket inn og det tok 50 minutter å snu - med andre ord over 20 minutter for sen start. Og skrekk og gru, nye seter - jeg vil si SAS dårligste innkjøp ever - etter en halvtime sitter jeg med låst rygg. Plassen er ellers ålreit (på 5C i hvert fall). Etter å ha flydd Airbus på de tre andre leggene, så er det to ting jeg legger merke til - dårligere luftkvalitet og ikke minst 736en er en ku på cruise, selv i rolig luft girer den i alle retninger. Så var det serveringen - den starter over 30 minutter inn i flighten (da var Swiss allerede ferdig med sin) og her er det ikke noe gratis. Min anbefaling er: ikke finn på å prøve pastasalaten og i hvert fall ikke prøv Chardonnay-en de selger for NOK40, noe søtere kliss har jeg aldri vært ute for før. Etter en halvtime var servering over og etter dette så vi ikke noe til det to gamle med tre striper foran bak forhenget, bare den litt yngre fruen bak våget seg frem mindre enn ti minutter før landing for å samle inn søppel. Hadde det ikke vært for råkjøringen til de foran og ikke minst landing fra sør, så hadde ankomst vært etter tiden - nå ble det on time. Tax-freeinnkjøpet ble gjennomført før noe av bagasjen viste seg på båndet.
Karakter: 3- den gode karakter får SAS bare på grunn av råkjørerne i den skarpe enden

Til slutt en hederlig omtale av wideroe.no - takket være Farmer og hans folk er det mulig for oss som ikke benytter oss av reiseselskaper å sy sammen reiser som passer litt spesielle - fly og bil var bestilt gjennom dem
Karakter: helt klart 6!!!

EB
16-06-2009, 06:16
Synd du ikke fikk A319 med SAS...Airbus er alltid et bedre alternativ - bare så synd nordmenn elsker Boeing 737.

Someone
16-06-2009, 07:53
Tror rapporten stemmer ganske korrekt med ca det de fleste opplever. At ikke SAS kan lære av LX og LH er en gåte synes jeg.

Og EB, SAS sine 319 er ikke de mest generøse på benplass de heller.....

jcnorway
16-06-2009, 08:05
Takk for en detaljert og grundig rapport! Husker fortsatt tilbake med gru på turen LHR-OSL med SAS tidligere i vinter etter rundturen i Asia med diverse flyselskap (Thai, Emirates) og hjemturen fra HKG med Air New Zealand. Siste leg med SAS fra LHR-OSL var en nedtur etter å ha opplevd hvordan flyselskap bør/kan drives. Og for vår del var det ikke egentlig maskinen som trakk mest ned, men heller konsept og servicenivå.

FlightDeck
16-06-2009, 08:50
Takk for fin rapport. Første gang man reiser med Lufthansa og Swiss, blir man så å si alltid positivt overrasket - særlig om man er vant til SAS og Norwegian. Selv synes jeg ikke at serveringen hos Lufthansa er særlig imponerende - med unntak av ølet :) Men det er liten tvil om at SAS har noe å lære av sine stjernevenner - og jeg tror det ville slått positivt ut for konkurransesituasjonen i Norge om de hadde tatt litt etter dem.

FlightDeck
16-06-2009, 08:52
Og EB, SAS sine 319 er ikke de mest generøse på benplass de heller.....

Før rad 6 er plassen god - etter er det verre. Og setene er de samme benkene som nå er i alle SAS Norges 737-600.

Tommy777
16-06-2009, 17:47
Tror bildet Kurt beskriver er ganske saa likt hva den store mengden opplever.

Den eneste kommentaren jeg har er at aa si at det er foerste gang jeg har hoert at 737 girer mer enn andre flytyper paa cruise. Hva som ihvertfall er allment kjent er at den single aisle flytypen som takler turbulens suverent daarligst er A320 serien. Komfortmessig er 320 serien litt bredere og bedre i saamate. Men naar SAS putter de samme drittsetene i det flyet ogsaa, er man like langt

Tror ogsaa at Kurt maa ha en syvende sans. Floey senest i gaar med en 20 aar gammel 737 ene veien til MSP og en 15 aar gammel 320 tilbake, og foelte at jeg pusta helt likt i begge flytypene

Hickok
16-06-2009, 19:06
Dette er også litt av kjernen i problemene til SAS slik jeg ser det. De leverer et produkt som prosmessig er på høyde med eller over det LX og LH leverer, men som på langt nær kan matche det folk har opplevelsen av å få igjen. Et par eksempler er disse, vist på Oslo-Nice, siden denne rapporten handlet om nettopp denne strekningen. Alle tall er vist fredag-søndag på noenlunde matchende tider.

Til Nice fra Oslo om to helger og fire helger respektivt koster billigste SK 4.753kr og direkte 5.729kr. Om fire helger er tallene 4.253kr og 4.519kr. (25% EB-bonusopptjening)

Hos LH er de samme prisene 4.779kr og 3.128kr. (100% og 25/100% EB-bonusopptjeneing)

Og LX skal ha for samme turen om to og fire helger 3.919kr og 3.289kr. (25% EB-bonusopptjening). Her kan det også nevnes at 2.000kr ekstra hadde gitt biz-klasse begge veier.

Discus
16-06-2009, 23:14
Takk for super sammenligning av "*A-kameratene" ! ! :EU

LN-KGL
17-06-2009, 01:24
Først tre IXUS-bilder tatt på vei ned - bildene fra senere i turen og fra EOSene får vente til en annen anledning.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/June_2009_Tour/LH_in_flight_service.jpg
Egentlig skulle denne vært sladdet siden dette kan oppfattes som en spesielt reklame ;)

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/June_2009_Tour/LH_boarding_at_Munich.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/June_2009_Tour/Landing_at_Nice.jpg
En praktisk opplysning - det var 28°C når vi landet :)

Så må det noen kommentarer til Tommy777s kommetarer. Det er en viden kjent sak at du ikke leser de interessante innleggene/trådene her som omhandler temaet giring/svinger med korte 737, og spesielt 737-600. Den er en ku (noen kaller den også en gris) og oppfører seg deretter i luften. Større vingespenn enn flykropplengde stiller store krav til kvaliteten av styresystemene. Boeing har ikke løst dette bra på 737-600 og den svinger og girer med en frekvens rundt 0,2Hz (midt i det verste frekvensområdet for de som har lett for å bli flysyk). Slike svingninger/giringer er ikke forekommende i noen av Airbus' single aisle fly i "ren" luft!

Så til min sjuende sans og klima, ja jeg er ømfintlig overfor det (som alle allergikere). For alle disse fire flightene var det stinn brakke, så det var ingen forskjell her. Det var heller ikke noen nevneverdig forskjell i temperaturer (med unntak av en heller kjølig OSL). Nei, her snakker vi om operatørfeil. Jeg tror rett og slett ikke fruene med tre streker manglet den nødvendige vilje og kunnen for å gjøre det komfortabelt ombord på SAS-flighten. Det lille som kom ut av "friskluftsdysene" var ikke friskt, men klamt.

Må også pirke litt borti dette med eldre fly. Jeg har til nå til gode å se et Lufthansa-fly som er møkkete og falmet utvendig, men jeg kan nevne en mengde andre selskaper hvor dette er hyppig forekommende. Dette viser kanskje også hvor viktig Lufthansa ser på å holde sine fly i tipp topp stand, og det er ikke uten grunn at brukte fly fra Lufthansa til bidratt til suksesser - Ryanair bl.a. startet opp med flere -230er. Det er ikke bare på utsiden at Lufthansa praktiserer meget godt forebyggende vedlikehold, også i kabinen skiftes gamle veggpaneler ut med nye. Det manglet ikke en eneste sølvprikk på noen av panelene jeg myset rundt på i både Papa Bravo og Lima X-ray. Gulvteppene var som nye i begge LH-maskinene, og det kunne en ikke si om Charlie Uniform fra SAS. I hvor stor grad vi som passasjerer ser også er tilfelle for det øvrige vedlikeholdet vil nok flere stille et spørsmålstegn ved. SAS er nå i ferd med å stille i samme klasse som de fleste LCCene med å sette bort vedlikeholdsoppgavene til andre (gjelder foreløpig for det meste classic 737). Med andre ord så er det helt klare forskjeller mellom SAS og Lufthansa på også dette området.

Når en tenker over det så kan det synes som det er ikke uten grunn at Lufthansa og Swiss gjør penger, mens SAS taper penger. Og EB, jeg forstår nå hvorfor du har skiftet side til LH ;)

LN-MOW
17-06-2009, 01:58
....og spesielt 737-600. Den er en ku (noen kaller den også en gris) og oppfører seg deretter i luften.

Jeg mener å huske at det var en pilot på typen som først kom med betegnelsen 'flyr som en gris' på forumet og at det var slik smågris-begrepet oppsto ...

Jeg er langt på vei enig med deg, men jeg har sett shabby kjerrer hs LH også ...

Someone
17-06-2009, 06:02
Har LH nylig byttet ut Twix'en med Mars, eller er det bare jeg som alltid ender opp med Twix i posen?

Discus
17-06-2009, 08:14
Så til min sjuende sans og klima, ja jeg er ømfintlig overfor det (som alle allergikere). For alle disse fire flightene var det stinn brakke, så det var ingen forskjell her. Det var heller ikke noen nevneverdig forskjell i temperaturer (med unntak av en heller kjølig OSL). Nei, her snakker vi om operatørfeil. Jeg tror rett og slett ikke fruene med tre streker manglet den nødvendige vilje og kunnen for å gjøre det komfortabelt ombord på SAS-flighten. Det lille som kom ut av "friskluftsdysene" var ikke friskt, men klamt.
......
Det er ikke bare på utsiden at Lufthansa praktiserer meget godt forebyggende vedlikehold, også i kabinen skiftes gamle veggpaneler ut med nye. Det manglet ikke en eneste sølvprikk på noen av panelene jeg myset rundt på i både Papa Bravo og Lima X-ray. Gulvteppene var som nye i begge LH-maskinene, og det kunne en ikke si om Charlie Uniform fra SAS.

Man kan vel heller ikke se bort fra at innvendig vedlikehold også har noe med luftkvalitet å gjøre? Kanaler, filter, mer støv i luften o.l.. Ja, jeg har merket at når jeg har fløyet med et fly som ser helt nytt ut/er helt nytt så er inneklimaopplevelsen ofte hakket bedre enn hos litt mer brukte variantene.

Hickok
17-06-2009, 09:33
Har LH nylig byttet ut Twix'en med Mars, eller er det bare jeg som alltid ender opp med Twix i posen?
Jeg tror LH veksler mellom flere typer sjokolade. Jeg har i hvert fall fått både Twix, Mars og Balisto den siste tiden, samt en banan/kjekssak. Mulig den siste er hos Swiss og jeg blander, men de tre første har jeg i hvert fall alle fått hos LH.

Hickok
17-06-2009, 09:34
Man kan vel heller ikke se bort fra at innvendig vedlikehold også har noe med luftkvalitet å gjøre? Kanaler, filter, mer støv i luften o.l.. Ja, jeg har merket at når jeg har fløyet med et fly som ser helt nytt ut/er helt nytt så er inneklimaopplevelsen ofte hakket bedre enn hos litt mer brukte variantene.
Her er du sikkert inne på noe. Både LH og LX bruker skinnseter, mens SK har stoffseter.

Blubird
17-06-2009, 23:56
Dette er god underholdning! Både innledende trip-report, og det faktum at noen tar seg bryet med å ringe tech hos et flyselskap for å ha noe å krangle med andre forumister om.

Ser for øvrig frem til flere bilder, Kurtemann.

jcnorway
18-06-2009, 00:09
Jeg tar gjerne en Airbus vs. Boeing diskusjon igjen, men i dette tilfellet tror jeg Dag får stå for dokumentasjonen

Så lenge den diskusjonen holdes på et saklig nivå og foregår i et annet forum enn Tripreports så er jeg fornøyd ;)

Tommy777
18-06-2009, 01:27
Helt enig. Vil ikke oedelegge Kurts fine rapport, saa jeg har selvmoderert meg selv

LN-KGL
19-06-2009, 00:23
Da legger jeg til tre flere bilder siden Blubird ønsket det

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/D-ANOY.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/HB-IRN.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/D-ALEM.jpg

SQ 777
19-06-2009, 09:03
Tusen takk for flott rapport og flotte bilder.;)

Smilte da jeg så Junkersen. Har passert den flere ganger mens en taxer i
MUC.. Har også sett den lavt over byen flere ganger. Gleder meg til den årlige MUC turen med LH 5. august..

LN-KGL
19-06-2009, 11:02
Og siden MUC ligger i de gode bilers hjemland - her er et par bilder tatt i eller mellom terminalene

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/PorschePanamera4S.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/BMW.jpg

Discus
19-06-2009, 17:33
Bare fortsett med bilder, du. Kvaliteten er som alltid topp!

LN-MOW
19-06-2009, 17:37
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/PorschePanamera4S.jpg



Jeg ser du bruker en annen type autozoom enn Speedbird ... :cool:

Discus
19-06-2009, 17:58
Jeg ser du bruker en annen type autozoom enn Speedbird ... :cool:
Står sikkert på A for Autowagen og ikke M for Mädchen

KrisFlyer
19-06-2009, 22:31
Jeg tror LH veksler mellom flere typer sjokolade. Jeg har i hvert fall fått både Twix, Mars og Balisto den siste tiden, samt en banan/kjekssak. Mulig den siste er hos Swiss og jeg blander, men de tre første har jeg i hvert fall alle fått hos LH.

Neida, man får Choco Banan på LH også=)

LN-KGL
19-06-2009, 22:35
Noen har skjedd mit den Mädeln i München - slik jeg husker dem fra første halvdel på 1980-tallet var korte og tykke altså samme som ølfatene ;)
Det ble mange yndige festet på minnekortene både i München og spesielt nede i Provence, men dem vil jeg holde for meg selv :)

Hva med noen flere flybilder?

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/June_2009_Tour/ViewingHill_at_MunichAirport.jpg
Først fasilitetene på MUC

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/D-AIHS.jpg
Og der kan man ta slike bilder

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/D-ABQH.jpg
eller slike som takser rett nedenfor

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/June_2009_Tour/Fayence.jpg
Så et langdistanse bilde av seilflyhovedstaden i Provence rett nedenfor landsbyen Fayence (bildet er tatt fra lørdagsmarkedet der)

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/No29.jpg
På de mest utrolige plasser kan man finne fly, denne står på standpromenaden i Fréjus (mellom standen og den tidligere marinebasen)

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/HB-IJB.jpg
Så har vi beveget oss nordover igjen og på ZRH er det tilskuerterrasse - og fra der kan man se ned på fly som tar av - med andre ord god utsikt.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/HB-IYS.jpg
Og fargeklatter var det også

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/HB-IZB.jpg
Dette var første Saab 2000 jeg fløy med - passende nok i år 2000 mellom Bologna og Zürich, men da var det Crossair som fløy den

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/HB-JMO.jpg
Denne ground huggeren gjorde en ALBIX One Romeo-avgang og kom dermed tilbake med noen få tusen fots klaring rett over oss

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/I-FXRJ.jpg
Denne Piaggioen som tok av fra rwy 28 var absolutt ingen ground hugger

Dette får holde for i kveld.

SQ 777
20-06-2009, 09:05
Nå er det morgen :lol:, vi er klare for mer !;)

Nok en gang takk...:exclaimation

Tommy777
22-06-2009, 02:35
Takker for flotte bilder. Min Porscheforhandler inviterte til Panamerafest i gaar og jeg stakk innom rett foer stengetid i gaar og proevekjoerte en S. Ser sleek ut og er litt av en kraftpakke. Interioeret er veldig ulikt alt annet fra Porsche bortsett fra turtelleren som er i midten av alt.

Litt av en proevetur, fruen holdt seg godt fast og den er fantastisk aa kjoere.

Meget bra bil, men tror ikke jeg er villig til aa hoste opp 100K USD for denne bilen. Saa utrolig mye annet i den prisklassen.

Kan nevnes at det var mye kake og lite folk, saa jeg tror ikke akkurat det ble solgt mange biler i gaar.