LN-KGL
16-06-2009, 03:15
Litt av en overskrift, men dessverre er det riktig når de skal sammeligne seg med Lufthansa og Swiss International Air Lines. Bakgrunnen for den kritikken er min nettopp avsluttede tur til Provence i løpet av helgen (en oval i begge ender). Så litt mer konkret (ikke bilder i kveld/natt dessverre):
Fredag 12. juni - OSL-MUC - Lufthansa LH3141 - A320 D-AIPB
Pushback en del forsinket, men behandlingen om bord gjorde mer enn godt igjen. Med så lang flytur kunne de også ta inn det meste av forsinkelsen selv med flere rundturer og S-er over Bayern. Siden knyttenevetesten er en gjenganger i disse testene, så var det ingen problemer å få inn en knytteneve på tvers selv på 25F. At stolene til Lufthansa er nesten som støpt for meg gjorde at opplevelsen måtte bli bra. Det som forundret meg var hvor fresh kabinen var og ikke et knirk kunne høres, D-AIPB er tross alt nummer 70 bygget og vil runde 20 år i oktober. Så til mat og drikke - gratis selvsagt - og jeg valgt en et laugerundstykke med kalkun og siden det var så lenge til jeg skulle ut å kjøre så ble det en Warsteiner Premium til - i posen med rundstykket var det også en liten Marsbar. Personalet var høffelige, hyggelig, unge og arbeidssomme - ingen gjemte seg bak gardinene der.
Karakter: 5+
Fredag 12. juni - Besucherpark
Henger på litt om Besucherpark-en på MUC, har man over et par-tre timer å vente på MUC er et besøk et must (det er bare å ta S1 eller S8 en stasjon inn mot byen). Tre riktig gamle fly står utstilt der - Ju52, DC-3 og en Connie og i tillegg er det en ADAC Bo105 på en pidestall utenfor utstillingslokalet. Det å ta seg en tur opp på toppen av utsiktspyramiden er også obligatorisk (1€ Eintritt). Currywursten mit Pommes er også vesentlig bedre enn den på det tyske teknikk-museum i Berlin, men prisen er litt stivere - en femmer. Forøvrig kan det sies at Lufthansa ikke viste noen 747 på MUC mens jeg var der, men det var en mengde A346er.
Karakter: 5- på grunn av den kraftige varme vinden
Fredag 12. juni - Besucherterrasse
Det ble også til en tur opp på toppen av Terminal 2 og Besucherterrasse-n. Det eneste som er synd er at den ikke er på toppen av Terminal 1, men siden den er der den er så har man full utsikt over østre deler av flyplassen. Å finne den er også enkelt med god merking, og det koster 2€ å komme inn.
Karakter: 5- på grunn av ikke utsikt mot vestre deler av flyplassen
Fredag 12. juni - MUC-NCE - Lufthansa LH4156 - A319 D-AILX
Ni år nyere fly enn første legg, men også denne like fresh - og det ble bussing ut. Knyttenevetesten gav jeg opp siden jeg ikke hadde nok never - det ble exit-rad og vindu på høyre siden for meg på denne leggen. Push var fem minutter før tid og med ingen kø, bar det det rett direkte over Alpene i retning Nice Côte d'Azur. Rask service og mitt valg var et osterundstykke og denne gang ble det bare Cola og vann-med-bobler siden det stod en bil og ventet på NCE. Igjen var det ekstremt hyggelige og høffelige C/Aer og selvsagt hjelper det når en er flytende i an, auf, hinter, ... Ankomsten kom litt tidlig for bakkepersonellet i NCE (15 minutter før tid), men etter en fem minutter fikk vi slippe ut, eller mer korrekt inn i terminalen. Etter en rask tur på toan for å lense sjarken (Provence er kjent for sine vidunderlige dufter, men toan hadde definitivt ikke fått en spray av dette), så kom kofferten ut på båndet. Å komme seg over til terminal 2 for å plukke opp leiebilen var også a piece of cake.
Karakter: 5+ duften på toan - strengt tatt ikke Lufthansas ansvar, men sekseren henger høyt.
Fredag 12. juni-mandag 15. juni - Provence i leierbil
Var glad at jeg tok med meg Tomtommen, en GPS på relativt ukjente steder er et must!!! Hos Europcar var de tom for den biltypen jeg hadde bestilt og da bar det oppover i størrelse til samme gode weekendpris. Da ble det en ni-seter Fiat Scudo med bare 27km på telleren. De neste dagene var vi seks med base i Bagnols-en-Forêt på besøk i Fayence (stedet med seilfly og et bra lørdagsmarket), Fréjus, Saint-Raphaël, Grasse og Saint Paul de Vence. Ved returen av bussen så ble den klokket inn på rett over 0,70 l/mil og da var det ingen bremsing (den fikk en frisk innkjøring kan man si, og 130 km/h er ikke toppfarten).
Karakter: 5+
Mandag 15. juni - NCE-ZRH - Swiss LX569 - A320 HB-IJN
Forsinket ankomst, og dette var hovedsaklig på grunn av at NCE var overbefolket (en AirTransat A310 gikk tech og fikk minst fem timer forsinkelse). Og på grunn av dette ble det ekstra fransk kaos på innsiden av sikkerhetskontrollen - og man sier at OSL er har kapasitetsproblemer!!!
Så etter bortimot et kvarter etter tiden bar det av sted over til Zürich. Ekstra hyggelig var det å ha et yndig vesen fra Russland på siden av som var flytende på fransk, engelsk og tysk i tillegg til morsmålet. Katarina var et hyggelig reisefølge den snaue timen [drømme]hadde en bare vært 20 år yngre så[/drømme]. Dette var en avsporing; setene var det gode fra Recaro, men de knirket litt. Severingen på den korte turen var en herlig oliven-ciabatta med ost og pesto og til det ble det i forfjamslen valgt Cola (også Katarina likte best Cola ;)). Ankomsten til Zürich var så 10 minutter forsinket.
Karakter: 5 for Swiss og 6 for K
Mandag 15. juni - Zuschauerterrasse
Igjen var det flere timer mellom avgangen, og dermed var det å finne buss-stasjonen slik at en kom over til remote-terminalens tak (den gamle på toppen av hovedterminalen er stengt). Fra terrassen kan man følge alle tre rullebaner, men lyset kan være vanskelig. At ZRH har installert en høytalerboks for ATC-kommunikasjon gjør det enkelt å følge med. Det koster 2SFR å ta bussen over (eller mer korrekt gjennom tunnelen under den ene rullebanen), og selv sikkerhetskontrollpersonalet er ekstremt hjelpsomme for oss entusiaster!
Karakter: 4/5 - og det bare på grunn av lyset på ettermiddagen
Mandag 15. juni - ZRH-OSL - Swiss LX4670/SK842 - B736 LN-RCU
Forsinket inn og det tok 50 minutter å snu - med andre ord over 20 minutter for sen start. Og skrekk og gru, nye seter - jeg vil si SAS dårligste innkjøp ever - etter en halvtime sitter jeg med låst rygg. Plassen er ellers ålreit (på 5C i hvert fall). Etter å ha flydd Airbus på de tre andre leggene, så er det to ting jeg legger merke til - dårligere luftkvalitet og ikke minst 736en er en ku på cruise, selv i rolig luft girer den i alle retninger. Så var det serveringen - den starter over 30 minutter inn i flighten (da var Swiss allerede ferdig med sin) og her er det ikke noe gratis. Min anbefaling er: ikke finn på å prøve pastasalaten og i hvert fall ikke prøv Chardonnay-en de selger for NOK40, noe søtere kliss har jeg aldri vært ute for før. Etter en halvtime var servering over og etter dette så vi ikke noe til det to gamle med tre striper foran bak forhenget, bare den litt yngre fruen bak våget seg frem mindre enn ti minutter før landing for å samle inn søppel. Hadde det ikke vært for råkjøringen til de foran og ikke minst landing fra sør, så hadde ankomst vært etter tiden - nå ble det on time. Tax-freeinnkjøpet ble gjennomført før noe av bagasjen viste seg på båndet.
Karakter: 3- den gode karakter får SAS bare på grunn av råkjørerne i den skarpe enden
Til slutt en hederlig omtale av wideroe.no - takket være Farmer og hans folk er det mulig for oss som ikke benytter oss av reiseselskaper å sy sammen reiser som passer litt spesielle - fly og bil var bestilt gjennom dem
Karakter: helt klart 6!!!
Fredag 12. juni - OSL-MUC - Lufthansa LH3141 - A320 D-AIPB
Pushback en del forsinket, men behandlingen om bord gjorde mer enn godt igjen. Med så lang flytur kunne de også ta inn det meste av forsinkelsen selv med flere rundturer og S-er over Bayern. Siden knyttenevetesten er en gjenganger i disse testene, så var det ingen problemer å få inn en knytteneve på tvers selv på 25F. At stolene til Lufthansa er nesten som støpt for meg gjorde at opplevelsen måtte bli bra. Det som forundret meg var hvor fresh kabinen var og ikke et knirk kunne høres, D-AIPB er tross alt nummer 70 bygget og vil runde 20 år i oktober. Så til mat og drikke - gratis selvsagt - og jeg valgt en et laugerundstykke med kalkun og siden det var så lenge til jeg skulle ut å kjøre så ble det en Warsteiner Premium til - i posen med rundstykket var det også en liten Marsbar. Personalet var høffelige, hyggelig, unge og arbeidssomme - ingen gjemte seg bak gardinene der.
Karakter: 5+
Fredag 12. juni - Besucherpark
Henger på litt om Besucherpark-en på MUC, har man over et par-tre timer å vente på MUC er et besøk et must (det er bare å ta S1 eller S8 en stasjon inn mot byen). Tre riktig gamle fly står utstilt der - Ju52, DC-3 og en Connie og i tillegg er det en ADAC Bo105 på en pidestall utenfor utstillingslokalet. Det å ta seg en tur opp på toppen av utsiktspyramiden er også obligatorisk (1€ Eintritt). Currywursten mit Pommes er også vesentlig bedre enn den på det tyske teknikk-museum i Berlin, men prisen er litt stivere - en femmer. Forøvrig kan det sies at Lufthansa ikke viste noen 747 på MUC mens jeg var der, men det var en mengde A346er.
Karakter: 5- på grunn av den kraftige varme vinden
Fredag 12. juni - Besucherterrasse
Det ble også til en tur opp på toppen av Terminal 2 og Besucherterrasse-n. Det eneste som er synd er at den ikke er på toppen av Terminal 1, men siden den er der den er så har man full utsikt over østre deler av flyplassen. Å finne den er også enkelt med god merking, og det koster 2€ å komme inn.
Karakter: 5- på grunn av ikke utsikt mot vestre deler av flyplassen
Fredag 12. juni - MUC-NCE - Lufthansa LH4156 - A319 D-AILX
Ni år nyere fly enn første legg, men også denne like fresh - og det ble bussing ut. Knyttenevetesten gav jeg opp siden jeg ikke hadde nok never - det ble exit-rad og vindu på høyre siden for meg på denne leggen. Push var fem minutter før tid og med ingen kø, bar det det rett direkte over Alpene i retning Nice Côte d'Azur. Rask service og mitt valg var et osterundstykke og denne gang ble det bare Cola og vann-med-bobler siden det stod en bil og ventet på NCE. Igjen var det ekstremt hyggelige og høffelige C/Aer og selvsagt hjelper det når en er flytende i an, auf, hinter, ... Ankomsten kom litt tidlig for bakkepersonellet i NCE (15 minutter før tid), men etter en fem minutter fikk vi slippe ut, eller mer korrekt inn i terminalen. Etter en rask tur på toan for å lense sjarken (Provence er kjent for sine vidunderlige dufter, men toan hadde definitivt ikke fått en spray av dette), så kom kofferten ut på båndet. Å komme seg over til terminal 2 for å plukke opp leiebilen var også a piece of cake.
Karakter: 5+ duften på toan - strengt tatt ikke Lufthansas ansvar, men sekseren henger høyt.
Fredag 12. juni-mandag 15. juni - Provence i leierbil
Var glad at jeg tok med meg Tomtommen, en GPS på relativt ukjente steder er et must!!! Hos Europcar var de tom for den biltypen jeg hadde bestilt og da bar det oppover i størrelse til samme gode weekendpris. Da ble det en ni-seter Fiat Scudo med bare 27km på telleren. De neste dagene var vi seks med base i Bagnols-en-Forêt på besøk i Fayence (stedet med seilfly og et bra lørdagsmarket), Fréjus, Saint-Raphaël, Grasse og Saint Paul de Vence. Ved returen av bussen så ble den klokket inn på rett over 0,70 l/mil og da var det ingen bremsing (den fikk en frisk innkjøring kan man si, og 130 km/h er ikke toppfarten).
Karakter: 5+
Mandag 15. juni - NCE-ZRH - Swiss LX569 - A320 HB-IJN
Forsinket ankomst, og dette var hovedsaklig på grunn av at NCE var overbefolket (en AirTransat A310 gikk tech og fikk minst fem timer forsinkelse). Og på grunn av dette ble det ekstra fransk kaos på innsiden av sikkerhetskontrollen - og man sier at OSL er har kapasitetsproblemer!!!
Så etter bortimot et kvarter etter tiden bar det av sted over til Zürich. Ekstra hyggelig var det å ha et yndig vesen fra Russland på siden av som var flytende på fransk, engelsk og tysk i tillegg til morsmålet. Katarina var et hyggelig reisefølge den snaue timen [drømme]hadde en bare vært 20 år yngre så[/drømme]. Dette var en avsporing; setene var det gode fra Recaro, men de knirket litt. Severingen på den korte turen var en herlig oliven-ciabatta med ost og pesto og til det ble det i forfjamslen valgt Cola (også Katarina likte best Cola ;)). Ankomsten til Zürich var så 10 minutter forsinket.
Karakter: 5 for Swiss og 6 for K
Mandag 15. juni - Zuschauerterrasse
Igjen var det flere timer mellom avgangen, og dermed var det å finne buss-stasjonen slik at en kom over til remote-terminalens tak (den gamle på toppen av hovedterminalen er stengt). Fra terrassen kan man følge alle tre rullebaner, men lyset kan være vanskelig. At ZRH har installert en høytalerboks for ATC-kommunikasjon gjør det enkelt å følge med. Det koster 2SFR å ta bussen over (eller mer korrekt gjennom tunnelen under den ene rullebanen), og selv sikkerhetskontrollpersonalet er ekstremt hjelpsomme for oss entusiaster!
Karakter: 4/5 - og det bare på grunn av lyset på ettermiddagen
Mandag 15. juni - ZRH-OSL - Swiss LX4670/SK842 - B736 LN-RCU
Forsinket inn og det tok 50 minutter å snu - med andre ord over 20 minutter for sen start. Og skrekk og gru, nye seter - jeg vil si SAS dårligste innkjøp ever - etter en halvtime sitter jeg med låst rygg. Plassen er ellers ålreit (på 5C i hvert fall). Etter å ha flydd Airbus på de tre andre leggene, så er det to ting jeg legger merke til - dårligere luftkvalitet og ikke minst 736en er en ku på cruise, selv i rolig luft girer den i alle retninger. Så var det serveringen - den starter over 30 minutter inn i flighten (da var Swiss allerede ferdig med sin) og her er det ikke noe gratis. Min anbefaling er: ikke finn på å prøve pastasalaten og i hvert fall ikke prøv Chardonnay-en de selger for NOK40, noe søtere kliss har jeg aldri vært ute for før. Etter en halvtime var servering over og etter dette så vi ikke noe til det to gamle med tre striper foran bak forhenget, bare den litt yngre fruen bak våget seg frem mindre enn ti minutter før landing for å samle inn søppel. Hadde det ikke vært for råkjøringen til de foran og ikke minst landing fra sør, så hadde ankomst vært etter tiden - nå ble det on time. Tax-freeinnkjøpet ble gjennomført før noe av bagasjen viste seg på båndet.
Karakter: 3- den gode karakter får SAS bare på grunn av råkjørerne i den skarpe enden
Til slutt en hederlig omtale av wideroe.no - takket være Farmer og hans folk er det mulig for oss som ikke benytter oss av reiseselskaper å sy sammen reiser som passer litt spesielle - fly og bil var bestilt gjennom dem
Karakter: helt klart 6!!!