View Full Version : Oksygen i småfly
Northrider
27-03-2009, 23:57
Hei,
Det er fortsatt en liten stund til jeg har PPL'en i hånda, og hormonene kan sprade fritt ut av meg.
Men jeg har lekt litt med tanken om å ta noen turer høyere enn FL100.
Vurderer å kjøpe meg en jagerflyhjelm fra ettellerannet sted. ( Ebay etc.)
Men jeg lurer litt på om disse kan kobles til en oksygentank? Eller bedere, hvor enkelt det er?
Er det noen universal-utgang på alle maskene?
Ja det er mulig. Nei, det er ikke bare rett frem. Du må jo ha tank og regulator som passer masken og typen maske du skal bruke. Maske og regulator hører sammen, og regulatoren settes på flasken vha overganger. Det funker hvertfall i seilfly: http://www.wavecamp.no/gallery/album27/IMG_2414
Selv flyr jeg seilfly med demand-utstyr (EDS tilkoblet nesekanyler) fra levert av Mountain High
http://www.mhoxygen.com/index.phtml?nav_id=28&product_id=65
NB! Man må vite hva man driver med her. Flaskene har høyt trykk, og det er heller ikke bare å fylle opp på nærmeste bensinstasjon. (Du må få tak i ren oksygen)
Northrider
28-03-2009, 19:02
Ingen tvil om at det skal leses grundig om dette før jeg i det hele tatt tester det ut i lavere høyder.
Hvor lenge kan du holde deg i lufta på en slik liten tank? Og kanskje det største spørsmålet. Hvor mye koster det? :)
Takker for svar!
Prisen finner du på weben jeg refererer til. Varighet er både avhengig av trykk i flasken størrelse, samt og flow - her er det bare å sette i gang med å regne! Med et demand system har du luft lenger (da det bare gir ved pusting) ifht. et som har konstant flow.
EDS-systemet er elektronisk og doserer også ut ifht. høyden man befinner seg i. Det har også innebygget alarm-funksjon som gir lyd hvis man puster for sjelden. Veldig fint system. Tror vi har greid å fly 4-5 timer på en 1-liters-flaske (termosstørrelse, 175 bar) med varierende flyging opp til FL200 med EDS. Skal du kuske rundt i vanlig stempelmotor er det vel grenser for hvor høyt du kommer, og hvor lege du er der, så med EDS holder det nok lenge med en liten nett flaske. Utfordringen er å få fylt flasken.
For de som er veldig interessert (og er medlem av NLF) anbefales kursene seilflyseksjonen kjører sammen med Flymedisinsk institutt (FMI). Da får man testet utstyret kontrollert og lære hvordan kroppen reagerer. FMI kjører også kurs for Forsvaret og andre: http://www.dfk.no/arkiv/turer/2007FMI/
F35Landing
28-03-2009, 22:35
Spørsmålet er vel om man bare kan dra med seg slikt utstyr om bord i motordrevne småfly, eller om spesiell tillatelse må foreligge.
Og som Discus sier så er det en utfordring i seg selv å få et enmotors fly med stempelmotor noe særlig over FL100 uansett. Så høyt er det mildt sagt slapp climb performance.
Og: hvorfor ønsker du å fly så høyt? Jeg kan garantere deg at verden ikke ser mer spesiell ut fra over 10000 fot enn på 10000 fot. Det er morsommere å fly lavt:)
Northrider
29-03-2009, 00:29
Jeg har fundert på det også, og må naturligvis forholde meg til hva klubben min sier angående dette.
Er som sagt bare en tanke som hadde vært litt kult å gjennomføre. :)
Det er vel mere det at mennesket alltid vil mer og mer, som gjør at jeg har lyst. :)
Om det kun gjelder å komme seg litt over FL100, så har du jo mulighet for det i henhold til regelverket. Maks. 30 min. og ikke over FL130 sålenge du ikke har ekstra oksygen.
Northrider
30-03-2009, 22:57
Greit nok med regelverket. Men jeg akter ikke å utsette meg selv som testpilot for hvordan min kropp reagerer der oppe. Da flyr jeg heller i FL95.
Men time will show. Jeg er vel egentlig mest fornøyd over å kunne fly jeg. Det var som sagt mer en tanke. :)
Testpilot er du ikke. Jeg har selv vært i FL130 i 30 minutter, og det er ikke noe problem så lenge du har normal og god helse.
Det er nok neppe å anbefale på en lang nattflyging (siden nattsynet blir vesentlig påvirket). Men på en godværsdag er det ikke noe problem.
Det betyr ikke at andre kan oppholde seg i FL130 i 30 minutter uten å få symptomer på hypoksi... Det er individuelt selv med normal og god helse...
Jeg ville iallefall ikke hatt noen betenkeligheter med å ta en runde over FL100 for et kortere tidsrom og det selv etter kurs og en runde i tanken på Flymedisinsk :)
Ikke jeg heller, men det skader ikke å kjenne til problemområdene/symptomene - god tur!
Northrider
31-03-2009, 22:12
Bedre føre var er vel litt av min tankegang. Tar iallefall med meg en opp den aller første gangen sånn bare for sikkerhets skyld.
Jeg tror ikke jeg er kapabel til å bedrive å kjempe mot hypoksi når jeg kun har 50 timers erfaring. :)
Blir neppe snakk om "å kjempe mot hypoksi" i den høyden. Om du må kjempe mot hypoksien er det antagelig allerede for sent, men da har du høyst sannsynlig stukket snuten et godt stykke over FL130 :)
Kos deg iallefall, det er som sagt gjerne mere å se i de lavere luftlag.
Northrider
31-03-2009, 22:36
Det var nok å ta litt i det med å kjempe ja. Du skal endel lenger opp før du begynner å få dårlig tid med å komme deg ned igjen. :) Men vi får som sagt se.
Det virker hvertfall som du er klar over sakene, og har det i bakhodet. Bare du ikke flyr leeeeenge i høyden er det høyst sannsynlig null problem. "Fordelen" med hypoxi, om man flyr eller klatrer, er at man blir kvitt symptomer og problemer med en gang man kommer ned i tykkere luft (gitt at man ikke har fløyet til FL380 og O2-sakene streiker).
Har selv vært i nesten 6000m (til fots) uten oksygen. Det var veldig merkbart, men jeg overlevde det også!
Det er nok ikke flyturen mellom FL95 og FL130 som er den farligste delen av turen. Som nevnt - god tur!
Du glemmer å nevne ulempen med hypoksi... du merker det kanskje ikke selv før det er for sent, om du merker det i det hele tatt. Vi var i en trykktank med hypoxia demonstrasjon i FL250. Veldig interesssant :-) Lenger ned, FL180 fikk vi testet ut fargesynet og det fungerte svært dårligere med lite trykk / oksygen.