PDA

View Full Version : Feul gauge inop/dip stick check


laurenz
25-02-2009, 19:59
Jeg lurer på en liten sak.
Jeg har enkelte ganger vørt bort i at det har vørt problemer med drivtoffmåler og at piloten derfor har bedt om en dip stick check av drivstoffnivået.
En fungerende drivstoffmåler er jo ganske essentielt for et fly og min logikk sier at den bør stå på minimum equipment list. Men hva er fakta her. Hva kan mann fly med? Og når det er feil med måleren hva er proseduren utover nevnte sjekk? Kan mann fly uten fungerende målere?

TCAS
25-02-2009, 20:02
Det kommer helt an på type fly. I hvilket fly har du hørt snakk om det?

Discus
25-02-2009, 20:13
Disse fløy hvertfall med det, og det gikk ikke bra (eller det gikk bra når det gikk så dårlig): http://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_glider#Fuel_Quantity_Indicator_System

laurenz
25-02-2009, 20:14
737 og 757 så vidt jeg kan huske.

CFM
25-02-2009, 20:15
Vi kan fly med en av to målere inop, men må som du sier i såfall bruke dipsticks for å verifisere hvor mye fuel vi har før vi drar. I tillegg sjekkes i såfall også hva målerne ved fuelpanelet viser.
Det er også krav til at fuel flow målerne skal fungere, man skal gjøre en fuel check ved hvert waypoint på operasjonell flygeplan. Man skal ikke regne med å ha behov for å gjennomføre fuel transfer fra den ene tanken til den andre underveis under normale forhold.

Er ikke nødvendigvis noe feil med målerne når man ber om dipstick sjekk heller. Om forskjellen mellom det som skal være i tankene etter påfylling og det målerne viser er over en viiss verdi, er det også krav til at man skal sjekke med dipsticks får å fjerne evt. tvil.

laurenz
25-02-2009, 20:21
Takk for svar, ja jeg har opplevd det siste et par ganger. Fint å få frisket opp minnet litt.

Styrmainn
26-02-2009, 10:32
28-06 Flight Deck Fuel Quantity
indicators
(Main Tanks)

(M)(O) One may be inoperative provided:
a) All Boost pumps in associated tank
operate normally,
b) Fuel flow meters operate normally,
c) Center tank indicator operates
normally,
d) Flight Crew periodically computes
fuel remaining, or checks fuel
remaining against the computer
flight plan, and
e) Fuel Quantity in associated main
tank is verified by an acceptable
procedure.

-OR-

(M)(O) a) All boost pumps in associated tank
operate normally,
b) Fuel Flow meters operate normally,
c) Center tank indicators operate
normally,
d) Flight Crew periodically computes
fuel remaining, or checks fuel
remaining against the computer
flight plan, and
e) Dripstick readings are taken by
maintenance crew after each
refuelling to verify the quantity in
tank with inoperative indicator.

28-07 Flight Deck Fuel
Quantity indicator
(Center Tank)

(M) May be inoperative provided:
a) One Center tank boost pump
operates normally, and
b) Center tank remains empty.
(M) Except for ER operations, may be
inoperative provided:
a) Both Center Tank boost pumps
operate normally, and
b) Fuel Quantity in center tank is
verified by an acceptable
procedure.


...åsså er det en masse småting man kan/ikke kan gjøre. VNAV funker ikke, og speed tape vil ikke kunne ta hensyn til gross mass osv...