![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Jeg lurer på en liten sak.
Jeg har enkelte ganger vørt bort i at det har vørt problemer med drivtoffmåler og at piloten derfor har bedt om en dip stick check av drivstoffnivået. En fungerende drivstoffmåler er jo ganske essentielt for et fly og min logikk sier at den bør stå på minimum equipment list. Men hva er fakta her. Hva kan mann fly med? Og når det er feil med måleren hva er proseduren utover nevnte sjekk? Kan mann fly uten fungerende målere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Det kommer helt an på type fly. I hvilket fly har du hørt snakk om det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
Disse fløy hvertfall med det, og det gikk ikke bra (eller det gikk bra når det gikk så dårlig): http://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_g...dicator_System
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
737 og 757 så vidt jeg kan huske.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
|
![]()
Vi kan fly med en av to målere inop, men må som du sier i såfall bruke dipsticks for å verifisere hvor mye fuel vi har før vi drar. I tillegg sjekkes i såfall også hva målerne ved fuelpanelet viser.
Det er også krav til at fuel flow målerne skal fungere, man skal gjøre en fuel check ved hvert waypoint på operasjonell flygeplan. Man skal ikke regne med å ha behov for å gjennomføre fuel transfer fra den ene tanken til den andre underveis under normale forhold. Er ikke nødvendigvis noe feil med målerne når man ber om dipstick sjekk heller. Om forskjellen mellom det som skal være i tankene etter påfylling og det målerne viser er over en viiss verdi, er det også krav til at man skal sjekke med dipsticks får å fjerne evt. tvil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Takk for svar, ja jeg har opplevd det siste et par ganger. Fint å få frisket opp minnet litt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
Join Date: Mar 2007
Location: Down South
Posts: 33
|
![]()
28-06 Flight Deck Fuel Quantity
indicators (Main Tanks) (M)(O) One may be inoperative provided: a) All Boost pumps in associated tank operate normally, b) Fuel flow meters operate normally, c) Center tank indicator operates normally, d) Flight Crew periodically computes fuel remaining, or checks fuel remaining against the computer flight plan, and e) Fuel Quantity in associated main tank is verified by an acceptable procedure. -OR- (M)(O) a) All boost pumps in associated tank operate normally, b) Fuel Flow meters operate normally, c) Center tank indicators operate normally, d) Flight Crew periodically computes fuel remaining, or checks fuel remaining against the computer flight plan, and e) Dripstick readings are taken by maintenance crew after each refuelling to verify the quantity in tank with inoperative indicator. 28-07 Flight Deck Fuel Quantity indicator (Center Tank) (M) May be inoperative provided: a) One Center tank boost pump operates normally, and b) Center tank remains empty. (M) Except for ER operations, may be inoperative provided: a) Both Center Tank boost pumps operate normally, and b) Fuel Quantity in center tank is verified by an acceptable procedure. ...åsså er det en masse småting man kan/ikke kan gjøre. VNAV funker ikke, og speed tape vil ikke kunne ta hensyn til gross mass osv... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Inop APU? | Fnate | Flyteknisk forum | 16 | 27-02-2015 11:56 |
Internett på DYC INOP ? | stistens | Småprat | 6 | 11-03-2011 19:41 |