Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-02-2009, 19:59   #1
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Feul gauge inop/dip stick check

Jeg lurer på en liten sak.
Jeg har enkelte ganger vørt bort i at det har vørt problemer med drivtoffmåler og at piloten derfor har bedt om en dip stick check av drivstoffnivået.
En fungerende drivstoffmåler er jo ganske essentielt for et fly og min logikk sier at den bør stå på minimum equipment list. Men hva er fakta her. Hva kan mann fly med? Og når det er feil med måleren hva er proseduren utover nevnte sjekk? Kan mann fly uten fungerende målere?
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 20:02   #2
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Feul gauge inop/dip stick check

Det kommer helt an på type fly. I hvilket fly har du hørt snakk om det?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 20:13   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
Default Re: Feul gauge inop/dip stick check

Disse fløy hvertfall med det, og det gikk ikke bra (eller det gikk bra når det gikk så dårlig): http://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_g...dicator_System
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 20:14   #4
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Feul gauge inop/dip stick check

737 og 757 så vidt jeg kan huske.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 20:15   #5
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
Default Re: Feul gauge inop/dip stick check

Vi kan fly med en av to målere inop, men må som du sier i såfall bruke dipsticks for å verifisere hvor mye fuel vi har før vi drar. I tillegg sjekkes i såfall også hva målerne ved fuelpanelet viser.
Det er også krav til at fuel flow målerne skal fungere, man skal gjøre en fuel check ved hvert waypoint på operasjonell flygeplan. Man skal ikke regne med å ha behov for å gjennomføre fuel transfer fra den ene tanken til den andre underveis under normale forhold.

Er ikke nødvendigvis noe feil med målerne når man ber om dipstick sjekk heller. Om forskjellen mellom det som skal være i tankene etter påfylling og det målerne viser er over en viiss verdi, er det også krav til at man skal sjekke med dipsticks får å fjerne evt. tvil.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 20:21   #6
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Feul gauge inop/dip stick check

Takk for svar, ja jeg har opplevd det siste et par ganger. Fint å få frisket opp minnet litt.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2009, 10:32   #7
Styrmainn
Newcomer
 
Join Date: Mar 2007
Location: Down South
Posts: 33
Default Re: Feul gauge inop/dip stick check

28-06 Flight Deck Fuel Quantity
indicators
(Main Tanks)

(M)(O) One may be inoperative provided:
a) All Boost pumps in associated tank
operate normally,
b) Fuel flow meters operate normally,
c) Center tank indicator operates
normally,
d) Flight Crew periodically computes
fuel remaining, or checks fuel
remaining against the computer
flight plan, and
e) Fuel Quantity in associated main
tank is verified by an acceptable
procedure.

-OR-

(M)(O) a) All boost pumps in associated tank
operate normally,
b) Fuel Flow meters operate normally,
c) Center tank indicators operate
normally,
d) Flight Crew periodically computes
fuel remaining, or checks fuel
remaining against the computer
flight plan, and
e) Dripstick readings are taken by
maintenance crew after each
refuelling to verify the quantity in
tank with inoperative indicator.

28-07 Flight Deck Fuel
Quantity indicator
(Center Tank)

(M) May be inoperative provided:
a) One Center tank boost pump
operates normally, and
b) Center tank remains empty.
(M) Except for ER operations, may be
inoperative provided:
a) Both Center Tank boost pumps
operate normally, and
b) Fuel Quantity in center tank is
verified by an acceptable
procedure.


...åsså er det en masse småting man kan/ikke kan gjøre. VNAV funker ikke, og speed tape vil ikke kunne ta hensyn til gross mass osv...
Styrmainn is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Inop APU? Fnate Flyteknisk forum 16 27-02-2015 11:56
Internett på DYC INOP ? stistens Småprat 6 11-03-2011 19:41


All times are GMT +2. The time now is 13:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.