PDA

View Full Version : Øya - AES - OSL


AirbusTrond
03-01-2009, 17:58
Her kommer en liten utvidet tripreport. Hjemreisen etter årets juleferie skulle egentlig skje forrige søndag, men ble utsatt nesten en uke pga sykdom. Jeg fikk booket meg en billett med SAS fra AES til OSL lørdag kl 1425. Ca 1250 kr for denne billetten. Litt ergerlig at den kostet 400 kr mindre da jeg sjekket dagen før jeg bestilte.

Øya jeg reiste fra ligger noen øyer nord for Vigra. Transportalternativer er bil-ferge-bil eller bil-hurtigbåt-bil. Hurtigbåten går bare 3-4 ganger om dagen, så det er ikke alltid så lett å finne en flyavgang som passer. I tillegg må man jo legge inn usikkerhetsfaktorer som vær, vind og andre årsaker til forsinkelser som kan oppstå.

Denne gangen gikk det realtivt lett å finne en avgang som passet. Første etappe: Bil Steinshamn-Myklebust. Min fars nye Golf gjorde nytten, selv på smale og lettere isete veier.

Neste etappe var med en båt som var omtrent like ny som bilen: Tidevind! Møre og Romsdals Fylkesbåtar har tapt anbudet på alle hurtigbåtene i fylket, og Tide har nå tatt over. En fordel er helt nye båter. Utsikten er bra, med større vindu enn den gamle "Fjørtoft". Det ble nytt medbrakt: Brød m/diverse julepålegg og klassikeren for oss møringer: Pærebrus! Det var ellers vindstille, men noen snøybyger underveis. Det tar 1 time og 10 min fra Myklebust til Valderøyas hurtigbåtkai.

Jeg hadde bestil taxi på forhånd og fikk en grei bekreftelse per SMS under båtreisen. Da jeg kom opp på kaia rådet det reneste kaoset, ikke skjønte jeg noe av dette, da det bare var 5-6 passasjerer fra båten jeg kom med. Det viste seg at bussen hadde sviktet båten som kom fra Hareid. Drosjen jeg hadde bestilt ville ha med noen småbarn (inkludert et spedbarn) og ba meg vente 10 min. Visstnok skulle det gå 4-5 drosjer i skyttel pga denne manglende bussen. Jeg hadde ikke veldig god tid, men tenke jeg kunne vente 10 min - ville uansett rekke innsjekkingen. En annen mente at jeg burde få være med i en annen bil (det var enkelte privatpersoner som tilbød seg å kjøre andre når de likevel hadde plass). Men så viste det seg likevel at det ble plass i drosjen. Dama som jeg hadde ofret taxien for mente hun skulle betale, men jeg foreslo vi betalte halvparten hver. Og slik ble det: Egentlig ikke så ille med 100 kr for taxi på denne strekningen..

Ved innsjekkingen var det usedvanlig mye folk, og vi kom akkurat bak en buss. På Vigra viste det seg at samtlige bagasjebånd stod. Bagasjen kunne kun tas gjennom luka for spesialbagasje! Makan til kaos, som ble enda verre av at annonseringen var dårlig. Jeg fikk tilfeldigvis med meg at strekkode og fingeravtrykk måtte registreres før jeg stilte meg i kø. Ikke alle fikk med seg dette, og ble tydelig irritert over manglende informasjon.

Etter en stund begynte de å prate om at det burde dannes to køer, en for SAS og en for DY, som skulle gå en halvtime senere. Dette ble ikke gjort før jeg var ferdig sjekket inn. Det er ombygging på Vigra, og sikkerhetssjekken foregår nå før man går opp i kafeen i andre etasje.
Det var fullt og ganske kaotisk i kafeen også. Men ombordstigningen begynte kjapt, og det var bare å stille seg i kø. Og så var det å gå ned den provosoriske trappa ned på bakken. Visstnok er det slik at utenlandsavganger skal foregå fra 2. etg i fremtiden. Skal være ferdig til sommeren, trur eg.

Hadde sjekket inn på forhånd og valgt sete 4A. Dette skulle være en utmerket plass. Men det satt en 11-12-åring på plassen min som reiste alene. Jeg nevnte dette for flyvertinnen, som sa at hun hadde gitt ham lov til å sitte der, så kunne jeg velge om jeg ville ha plassen eller ikke. Nå vil jeg nødig jage bort barn som reiser alene, så nøyde meg med 4B. Greit for en slik kort reise, men hadde det vært en lengre tur ville jeg nesten hatt litt kompensasjon for å gi bort plassen min på denne måten... Beinplassen på denne 737NG var for øvrig meget bra på rad 4.

Kapteinen kom på og forklarte at det ville bli en 15-20 min forsinkelse pga bagasjeproblemene og måking etter en snøbyge. Flyturen gikk udramatisk, men med en ganske bratt start fra Vigra og nord-øst. Mange som ville ha gratis kaffe på denne turen. Selv var jeg tørst etter all jobbingen med drosje og køståing, og bestilte meg selv en Ringnes pils for å feire at det var lørdag og at reisen tross visse problemer så ut til å gå greit.

Landing noe sent på OSL. Gate helt ytterst, så et stykke å gå. Men det gjorde ingenting, for det ble en del venting på bagasjen. Akkurat så mye venting at det ble 15 min venting på Flytoget også.

Oppsummert: En fin SAS-reise, tross alt. Reiste med DY oppover, men deres mer "ribbede" fly med reklame og for korte seterygger (det individet jeg reiste med) virker noe billigere. Så når alt ellers er relativt likt, foretrekker jeg SAS.

Bildetekst:
1. Valgte den nyeste bilen som transportmiddel.
2. Smale og isete veier ute på øyene...
3. Store vinduer gir flott utsikt om bord i Tidevind
4. Nordvestlandsk julebrunsj
5. Meget provosorisk trapp på Vigra
6. Trapp
7. Tidevind legger til kai. Fin båt!

FlightDeck
04-01-2009, 12:11
Takk for rapport og hyggelig lesning. Hvordan var kabinfaktoren i 73G'en? Ser at Norwegian har fått opp prisnivået på Ålesund-ruten sin, men tidtabellen er fortsatt relativt begrenset med en avgang morgen, ettermiddag og kveld fra Oslo og en morgen, formiddag og ettermiddag fra Ålesund. Hvordan har de blitt tatt i mot Ålesund?

wf145
04-01-2009, 12:38
Ahhhh... Syltaflesk og fårerull!!!! mmmmmmmmmmm :D

AirbusTrond
04-01-2009, 13:03
Takk for rapport og hyggelig lesning. Hvordan var kabinfaktoren i 73G'en? Ser at Norwegian har fått opp prisnivået på Ålesund-ruten sin, men tidtabellen er fortsatt relativt begrenset med en avgang morgen, ettermiddag og kveld fra Oslo og en morgen, formiddag og ettermiddag fra Ålesund. Hvordan har de blitt tatt i mot Ålesund?

Det var overraskende høy kabinfaktor på lørdagen. Om det ikke var helt smekkfullt, så var det over 90.

Leste i Sunnmørsposten at Norwegian ikke helt har nådd målet om 80 prosent (!) på denne ruta, men at man er i nærheten av å nå det. Men DY skal være meget godt fornøyd med ruta, og det ble vel antydet at AES gikk bedre enn KRS.

AirbusTrond
04-01-2009, 13:04
Ahhhh... Syltaflesk og fårerull!!!! mmmmmmmmmmm :D

Syltaflesk fra en slakter som lager gammeldags type. Rullen er heimelaga. ;)

EB
04-01-2009, 15:59
Morsomt å se Tidevind - er det slike båter vi får i Oslo når Tide overtar trafikken til og fra Nesodden i 2009?

PW14
04-01-2009, 23:09
Da jeg kom opp på kaia rådet det reneste kaoset. Det viste seg at bussen hadde sviktet båten som kom fra Hareid.

Bra rapport som bringer tilbake mange minner!

Ingenting er så stressende som kombinasjonen hurtigbåt/buss når man skal reise fra/til Vigra. Alltid stresset når man lander på om man skal få bagasjen før bussen til Valderøya går. For bussen venter ikke, den må korrespondere med hurtigbåten til Hareid. Alternativet er å ta bussen til Ålesund og vente der i timesvis. Andre veien er det stress å finne en hurtigbåt som "passer" med flyavgangen. Jo billigere flybilletten er, jo mindre sannsynlig er det at den passer med noe som helst.

Takk Gud (og Samferdselsdepartementet) for Eiksundsambandet, som nå bringer oss på det sørlige Sunnmøre båtfritt til Ørsta/Volda (Hovden). Reise til og fra Oslo er blitt en fornøyelse med Widerøe!

Blackhawk
05-01-2009, 00:23
Herlig! Takker for trip-report som inkl. AES også, tydeligvis store
forandringer der på gang ja. Husker i det minste at svelene
oppe på kaféen alltid er en innertier, aj aj aj..

wf145
05-01-2009, 08:24
Bra rapport som bringer tilbake mange minner!

Ingenting er så stressende som kombinasjonen hurtigbåt/buss når man skal reise fra/til Vigra. Alltid stresset når man lander på om man skal få bagasjen før bussen til Valderøya går. For bussen venter ikke, den må korrespondere med hurtigbåten til Hareid. Alternativet er å ta bussen til Ålesund og vente der i timesvis. Andre veien er det stress å finne en hurtigbåt som "passer" med flyavgangen. Jo billigere flybilletten er, jo mindre sannsynlig er det at den passer med noe som helst.

Takk Gud (og Samferdselsdepartementet) for Eiksundsambandet, som nå bringer oss på det sørlige Sunnmøre båtfritt til Ørsta/Volda (Hovden). Reise til og fra Oslo er blitt en fornøyelse med Widerøe!

Amen!! :) Og i dag vert det avgjort om det framleis er Widerøe som skal flyge der på neste konsesjonsperiode

BSSW
05-01-2009, 14:27
Amen!! :) Og i dag vert det avgjort om det framleis er Widerøe som skal flyge der på neste konsesjonsperiode
Er det fremdeles 800m på HOV, eller har banen blitt forlenget?

wf145
05-01-2009, 14:31
Det er vel no 1160 meter med Asfalt der, men TORA er vel fortsatt berre 890 meter?? Dette står sikkert i ein eller annan NOTAM somewhere...:)

BSSW
05-01-2009, 14:53
Da er det vel ikke noe annet enn WFs -100 som kan lande der.

S. Holberg
05-01-2009, 16:08
Flott rapport fra AES!
Kjekt å lese hvordan dere har det litt lengre ned i fjordene ;)

Desk pilot
07-01-2009, 12:12
Fin rapport. Tide-navnet bare ber om blødmer:
- Kommer ikke Tidevind snart?
- Den kommer vel med tidevannet
- Det var på tide
- Kan du snakke litt tideligere?

(best jeg slutter her......) :lol

Hickok
07-01-2009, 12:37
Det er enda en artig effekt med navnet Tide!

http://www.ba.no/nyheter/article2422666.ece

LN-REF
09-01-2009, 08:04
Morsomt å se Tidevind - er det slike båter vi får i Oslo når Tide overtar trafikken til og fra Nesodden i 2009?

Dei blir nok lignandes, men enda større...

"Tidevind" tar 147 passasjerer, mens dei to som kommer til Oslofjorden "Tidebaronessen" tar 180 passasjerer og "Tidebaronen" tar 250 passasjerer.

Her et bilde av "Tidebaronessen" fra teknisk prøvetur. Blir overlevert fra verftet i desse dager
http://www.refvik.info/Forum/Tidebaronessen.jpg
Foto: via Br. Aa

LN-TIB
17-01-2009, 21:13
Er det OMA som bygger disse?

sail4fun
17-01-2009, 21:18
Br. Aa i Hyen

MD11
19-01-2009, 12:59
Flott rapport, jeg ser du drikker Oskar sylte pærebrus, den er bare nydelig. Synd man ikke får tak i den i Trondheim. Bruker å bunkre opp når jeg er på familiebesøk på Valderøya.

Northrider
19-01-2009, 15:34
Flott rapport. Og den pærebrusa har jeg aldri sett før, men den så sinnsykt god ut! :)

EB
19-01-2009, 15:36
Nok e-stoffer i brusen i allefall...

AirbusTrond
19-01-2009, 20:31
De har både ananas og pære i 1,5 litersflaske på Ultra. Finnes også hos Deli de Luca i Bergen hører jeg. Ellers bruker studenter fra Møre syltebrus som "hard valua", sies det. Pære er best, mener jeg, men ananas er mer berømt bl.a. på statsministernivå hjemme og ute:

http://no.wikipedia.org/wiki/Brus_med_ananassmak

Northrider
20-01-2009, 22:30
Nok e-stoffer i brusen i allefall...

Tenk på alt det skadelige koffeinet i tillegg!:colgate:

Tommy777
21-01-2009, 02:48
Genialt. Aarets matbilde!! Syltebrus er konge, blingsene saa meget gode ut

Stian
21-01-2009, 15:28
Pærebrusen til Sylte er utrolig god! Det samme er ananasbrusen.
Noen som vet om det er noen butikker i Oslo som selger den?

Hickok
21-01-2009, 15:35
Du får studere denne.

http://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t618392-50.html

Stian
21-01-2009, 15:41
Takker. Får stikke innom Ultra på Bryn i kveld og se..

Stian
21-01-2009, 21:37
Da har man vært på Ultra, Bryn og fått tak i både pære og ananasbrus. De står nå på kjøling. Gleder meg til å nyte et glass iskald ananasbrus!:cheers:

LN-REF
22-07-2009, 17:43
Og her er 250-seteren som kommer snart til Oslofjorden, "Tidebaronen"
http://www.refvik.info/Forum/Tidebaronen.jpg
Foto: Via Br. Aa