PDA

View Full Version : All I want for Xmas is a great Bizflight

Tommy777
17-12-2008, 08:43
Etter mange blandede tilbakemeldinger paa SAS International sitt Intercont Business produkt, er det endelig paa tide med en grundig rapport fra undertegnede. Skal teste baade sen kveldsflygning og dagflygning paa returen.

Jeg krysser fingrene og haaper SAS leverer varene. Innsjekk i morgen, avreise paa torsdag

18. desember: ORD-CPH, SK944, 2205, seter 1AB, Business Class

27. desember: CPH-IAD, SK925, 1220, seter 1DE, Business Class
27. desember: IAD-ORD, UA951, 1728, seter 9AB, Business Class

Stian
17-12-2008, 08:59
Får håpe de leverer da. God tur.

Eriksan
17-12-2008, 19:48
Som vi alle nå vet er det noe redusert meal- og drikkeservice på sene kveldsavganger. Dette er du forberedt på og ikke la det alene ødelegge flighten din, selv om du nå får en ypperlig mulighet til å fortelle crewet ombord og ikke minst SAS i etterkant at dette kan de bli bedre på.

Tillater meg å gjengi hovedforskjellen i meal- og drikkeservicen på sene kveldsavganger mot andre SK IC avganger, opprinnelig fra denne tråden: http://forum.scanair.no/showthread.php?p=262016&highlight=kveldsavganger#post262016

- Er ikke snack og drink tilbud før måltidet (dvs at det fort går 1 time i luften pluss bakketid før man får noe flytende etter pre-dep. drinken)
- Man har valget mellom tre hovedretter, ikke fire
- Hovedretten blir servert samtidig med salaten, forretten og osten, der velger man også drikke for måltidet. På dagflygninger kommer først brettet med salat, forrett og ost + drikkevalg, senere rydder crewet bort restene av forretten og man får nytt drikkevalg til hovedretten som da blir servert
- Mindre ost på kveldsavgangene, kommer kun i en bitteliten skål mot fat på dagen
- Dessert består som regel av petit fours og ikke mer spennende dessertvalg som på dagtid

LN-MOW
18-12-2008, 00:59
Som vi alle nå vet er det noe redusert meal- og drikkeservice på sene kveldsavganger. Dette er du forberedt på og ikke la det alene ødelegge flighten din,

Dette har vi forlengst funnet ut .... men jeg har ennå tilgode å høre en passasjer som bifaller dette konseptet .... og hvis feedbacken er dårlig kan det jo hende at det tas opp til revurdering..? Å dele ut en runde drinker til max 45 pax tar ikke så veldig lang tid .....

gardkarlsen
21-12-2008, 13:06
Lykke til. Vi ser frem til rapporten ;)

Dag Viking
21-12-2008, 14:36
Aner jeg en dårlig review av SAS her? Skulle jeg satset penger så hadde det ikke blitt på en positiv overraskelse for Tommy ;)

Tommy777
22-12-2008, 21:12
For en utvandret stakkars, skal det ikke mye til for aa faa dugg i oeyekroken naar man opplever ting som gir hjemlengsel. En god roeykelaks og det aa takse forbi en SAS maskin paa ORD, se 943 komme inn for landing 4-5000 fot over hodet mens man gaar tur med bikkja rett etter jobb er nok til aa faa skikkelig hjemlengsel for meg.

Flyselskapet SAS har helt klart en spesiell plass i hjertet til denne nordlenningen og naar det er saapass sjelden at man har sjansen til aa sette foettene sine paa ett SAS fly, er det soleklart at man gleder seg, selv om man har tusenvis av flighter med SAS gjennom aarene.

Dessverre er selskapet I troebbel som mange andre flyselskaper og jeg maa si at jeg er passe forbanna fordi SAS i min mening gjoer tingene mye vanskeligere for seg selv. Pepper har det blitt nok av paa forumet jeg modererer, og her paa Scanair, saerlig for SAS International. Jeg har blitt flau paa SAS sine vegner mange ganger og det er nesten som at man har gitt opp selskapet man alltid har vaert saa glad i. Nesten..

Saa dugget i oeyekroken legges paa hylla, sinnet over at SAS International graver sin egen grav likesaa. Naa skal man paa juleferie og er sikra de to beste setene ombord i undermotorisert franskmann. Man skal kose seg, lese VG, snakke norsk og forhaapentligvis spise og drikke godt.

Fruen er passe paranoid og bestilte taxi til 1915, hele 2 timer og 50 minutter foer SK944 har avgang fra Terminal 5 paa ORD.

Vaar venn fra India troppet opp 10 minutter tidlig og vi var ikke helt klar til aa forlate heimen. Yellow Cabs automatiserte varslingssystem ringte og ringte mobiltelefonen til fruen og ti minutter over sju tasset vi ut til vinterbil nr. 1. Ford Crown Victoria. 20 minutter senere rullet vi inn foran Terminal 5 og betalte karen 26 daler for strevet.

I innsjekken har SAS alliert seg med BMI og de har 3 koeer aa velge mellom. Economy Class som var meget godt skiltet. Saa Economy Extra og Business de sistnevnte koeene saa litt uklare ut. Ved naermere oeyesyn saa man at sprittusj merkene paa skiltet pekte Business Class til hoeyre, Economy Extra til venstre… Blir nok endringer her snart siden BMI dessverre forlater ORD for godt i januar. Ingen koe, vi ble ekspedert med en gang. Vaar venn i innsjekk ba om pass og sa faktisk ingenting under innsjekkingsprossessen. Han merket det ene kolliet vi oensket aa sjekke inn med en Priority tag og sendte kofferten avgaarde. 2 boardingpass med SAS logo ble overrukket med sete 1A og B printet paa. (maa nesten takke en av forummedlemmene som fikset favorittsetene paa denne flighten). Vi fikk beskjed om at vi var velkommen i SAS sin Business Lounge mellom gate M14 og M15. Han var litt Lufthansa denne karen, kald, men grei.

Vi satte kursen mot sikkerhetskontrollen som som vanlig ikke hadde noe koe i T5. Bye bye TSA, hello SAS Business Lounge. Innsjekk i loungen paa ORD gaar som vanlig relativt tregt. De har faktisk kun en arbeidsstasjon i skranken saa mens folk proevde aa registrere seg i loungen drev en ung og flott froeken av polsk opprinnelse aa oppgradere en Pandion kunde til Business Class, saa vi maatte pent vente paa tur for aa faa bruke loungen. SK944 var nok full i dag, det skulle jaggu bare mangle torsdagen foer jul. Det var ganske en del op ups som ble uttdelt i loungen allerede. Etter ca. 5 minutter var vi endelig sjekket ut og fikk adgang til loungen. Oppussingen er i hoeyeste grad vellykket. Veggen bak skranken har naa blitt en halvvegg og det er mye aapnere i inngangen. De har fortsatt gratis PCer til laans, disse er naa plassert langs veggen istedetfor aa ha en egen avdeling. Har du din egen PC er det bare aa spoerre etter brukernavn og passord for gratis WLAN. Paa tide med litt forfriskninger. Kjoeleskapet er fyllt med oel, basic brennevin er paa plass sammen med noen billige, men helt greie viner staar klare. Ferskt broed, ost, salami og annet paalegg er tilgjengelig. En lounge man kan vaere stolt over i forhold til alt annet soeppel man finner her i USA. Det er aapenbart at SAS har kuttet. Loungedamene som er ansatt av SAS rydder naa glass og asjetter og fyller opp mat i tillegg til seating, ombooking, innsamling av Visa Waiver kort etc. Tidligere var det en meksikansk froeken som tok seg av dette.

Ganske folksomt denne aftenen, vi slo oss ned i den gamle roeykeavdelingen, fruen med ett glass roedt, jeg med en Carlsberg som ble til to og tre. Kom i prat med ett hyggelig, svensk par som var bosatt i Naperville utenfor Chicago. Far jobbet for Caterpillar og han var skikkelig amerikansiert. Boots og Cowboyhatt var paa plass for sin tur hjem til Sverige. Hyggelig var de ihvertfall og vi hygget oss frem til 50 minutter foer avgang. Vi spaserte da mot gate M15, eller SAS gaten i Chicago.

Hele 5 mann i aktivitet ved gaten, omrokkeringer var underveis for aa faa kabalen til aa gaa opp. En normal dag paa jobben for gate personell.

Boarding startet nesten umiddelbart og etter at barnefamiliene var sluppet ombord, var det oss Business Class passasjerer sin tur. Dagbladet, Aftenposten og DN var tilgjengelig paa jetwayen rett foer man gikk ombord i haarfoenerexpressen. I doeren fikk man den velkjente “faa se paa boardingkortet ditt” velkomsten. „Velkommen velkommen, vennligst ta til venstre nedover der“ var det plutselig naar man saa 1A og 1B paa boardingkortene. Og de var paa hoegget i kveld – heldigvis. Vi hadde ikke faatt satt oss foer man var paa plass med velfyllte plastglass med Champers, juice eller vann. Fruen tok ett glass vann, jeg tok ett glass Champers. De hadde satt ett sett foran midtsetene paa rad en flott presentert med duker, blomster og Henriot flaske. Kabinen var fresh og besetningen var klar til dyst. Fruen fikk plutselig lyst paa ett glass Champers, men det lot seg dessverre ikke gjoere.

Doeren ble klappet igjen rett etter rute og vi pushet back raskt. De fyret igang de 4 Braun 1000 watt haarfoenerne etter faa minutter og vi takset raskt ut til naermeste rullebane. Fullt hus og stormende jubel betyr at UAs 767 som tok av foran oss ble som en Ferrari sammenlignet mot oss som heller var tilnaermet en 1978 Mercedes 123 240D.

Men vi kom oss ihvertfall i luften og siden jorden er rund kom vi oss sakte men sikkert popover mot cruice.

Saa var det dette med serveringen paa natteflygninger og tidsaspektet. Jeg forstaar meget godt hva det er SAS forsoeker aa gjoere og det er tilnaermet smart dersom det blir gjort rett. Skal man ha som et overordnet maal aa faa folk til sengs snarest mulig og face it, paa Business har man krangla seg til en dyr billett fordi man skal paa arbeide dagen etter og da er soevn primaermaalet.

Somler og fomler man er hele poenget med rask servering borte, da kan man heller kjoere en konvensjonell servering med full pakke som ett alternativ, quick meal som alternativ nr. 2.

I dag fungerte det som SAS har ment at det skal fungere.

2229 Setebelteskiltet av
2233 headset og amenity kit deles ut
2244 vaat klut
2249 meny deles ut
2251 duk paa bordet (bordet var en av tingene som virket slitt ombord)
2259 matbrettet kom paa bordet
2320 portvinbrettet kom
2329 petit four og cognacvogna kom

Det hele var unnagjort paa timen. Slik det (sannsynligvis) er ment at det skal gjoeres.

Og det er et bra system. Men den menneskelige faktoren gjoer at SAS dessverre skyter seg selv i foten dersom det ikke blir gjort akkurat slik.

Det er en stund siden jeg har flydd SAS Intercont i Business Class og jeg kan med glede melde at man har blitt bedre. Mye bedre.

Hvordan hoeres hvitloeksbroed og mikrobryggeri julebrygg ut? Mimosa og XO Cognac? Vintage Henriot?

Men de tingene som irriterer mange er fortsatt der. Ingen drinkservering foer maten men naar man ser logikken i det SAS forsoeker aa gjoere er det helt greit. Ber du om en drink kommer den paa ett oeyeblikk, ihvertfall paa min flight. Brettet kom paa bordet med plastikk over salat, laks, ost og hovedrett. Huff. De tar ut brettet av vogna (alufolie har en stor B paa hovedrettbeholderen for Biff), retter opp glasset som ligger paa brettet, fyller glasset med vann, organiserer alt paa brettet og deretter serverer det. Gi meg en logisk forklaring paa hvorfor man ikke kan ta av plastikken i samme slengen..

Ok, paa brettet var det roekelaks, en liten salat, litt ost og en biff med potetmos. Maten smakte godt bortsett fra at hovedrette svoemte i saus. Saus maa serveres ved siden av naar man har en saapass liten asjett. Saa det ble biff med potetmosutvannet i saus.

Men det smakte godt. Hvitloeksbroed og masse annet ferskt bakverk ble synkront servert (ja, absolutt alt ble servert synkront). Viner er visstnok naa utvalgt av et panel istedetfor en Sommelier. Burgunderen jeg smakte paa var fra 2004 og var en vin alle kan like, litt kjedelig, men helt grei.

De var paa hoegget med vinpaafyll og jeg bestemte meg for aa bestille mikrobryggeriets julebrygg. Mens crewet fortsatte med sitt innoevde rituale, kom det en reservedame med mitt julebrygg paa under minuttet, dette mens synkron vinpaafyll foregikk.

Julebrygget var alkoholsterkt og godt, maten smakte og jeg kunne puste lettet ut.

Portvinen kom akkurat naar jeg skulle proeve meg paa osten. Perfekt timing. Ikke mye ost, men akkruat det jeg foelte for aa spise. Ble ett par flate rugbroed til osten som ogsaa ble servert. Akkruat naar jeg hadde sagt aaaahh kom ryddeteamet og tok alt mens brennvins og Petit Four vogna ventet bak gardin nr. 1 og 2.

Calvados var valget i dag og ett par velsmakende Petit Fours. Akkurat nok mat klokka sent om kvelden.

Lyset gikk raskt, men de store LCD skjermene ombord ble staaende paa. Da jeg alikevel skulle paa toalettet, spurte jeg i samme slengen om det ikke gikk an aa slaa av LCD skjermene til frokost, det gikk dessverre ikke. Saa det ble ganske lyst paa rad 1. Vil vel si at ca. Halvparten av pursere skrur av lyset, halvparten gjoer ikke det.

Tommy777
22-12-2008, 21:13
Etter toalettbesoeket paa det stoerste toalettet paa langdistansefly over atlanteren er en flott touch. Plukka med meg ett av de mange magasinene som var tilgjengelig for biz pax.

Setet ble satt i sovestilling som er flatt, men fortsatt i nedoverbakke. Setene er ok, men plastvalget, saa vasker man ikke plasten ofte, er det merker og riper fra ett utall vogner som har kollidert med setene. I tillegg er putene ganske slitt allerede og passelig harde. Men jeg fikk sove godt ett par, tre timer og siden flighten var passe kjapp, var det faktisk rett under to timer til landing allerede. Da jeg skulle paa toalettet, la jeg merke til at buffeten var stengt allerede.

Naar det var halvannen time til landing, kommer LCD skjermene paa full gass (de er dimmet litt om natten), minutter senere kom hovedlyset i kabinen paa full gass. Det aa skru paa lyset og servere frokost halvannen time foer ankomst, er alt for tidlig, saerlig naar man kun serverer en enkelt frokost paa ett brett.

Fruen tok paa oeyemaska, jeg leste litt og bestemte meg kun for aa ta den lille, quick breakfasten. Den besto av ett glass syltetoey, en ting med cream cheese med tilbehoer servert paa en liten asjett med den vanlige kaffekoppen paa siden.

Mye godt bakverk igjen, da kaffen kom i koppen, ankom det skikkelig med turbulens slik at jeg og andre soelte mesteparten av kaffen over brettet. Besetningen maatte sette seg i 5 minutter.

Espressomaskinen var ute av drift paa denne flighten og buffeten var stengt til lenge etter middag og var dermed kun aapen i ca. 2 timer (?).

En time og 15 minutter foer landing var all frokost ferdig og ryddet, saa igjen, kjempemiss i naar man skal servere frokost paa en slik flight.

Halvtimen foer landing kom kapteinen paa hornet igjen og kunne fortelle at vi kom til aa lande fra oest. Landingen gikk greit, foer rute og etter passkontrollen tok det faktisk kun 10 minutter foer kofferten kom paa baandet, og vaar koffert var en av de foerste. (holdt paa aa svime av :P)

Ferden var over og SAS sine kvinner og menn hadde levert en fin opplevelse. Kanskje forventningene var for lave, men produktet i seg selv kan konkurrere med de fleste over atlanteren – dersom man timer servicen bedre

jcnorway
22-12-2008, 21:25
Godt å høre at turen over gikk såpass greit. Så blir det spennende å se om SAS IC klarer å prestere et nogenlunde ok produkt 2 ganger på rad når du skal tilbake over dammen etter jul :)

Takk for finfin rapport!

Tommy777
22-12-2008, 21:50
Dette høres jo bra ut, bedre enn jeg fryktet. Likevel ser det ut som at ARN-flighten er å foretrekke dersom man skal nyte mat&drikke-delen av biz-opplevelsen skikkelig.
Du dro vel ikke frem speilrefleksen på rad 1?

Det gjorde jeg faktisk ;) Bildet blir opplastet i morra (kun av maten, med plastikk:p)

3tflyer
22-12-2008, 22:45
Bra å lese at du overlevde bra på turen heimat! Mine erfaringer med SAS IC er udelt positive, men selvsagt litt smårusk av og til, særlig dette med serveringen på seine nattflyvniger er noe variabel. Skulle være unødvendig å "tigge seg til" en G/T før maten! Det er jo obligatorisk for de fleste av oss??

Eriksan
22-12-2008, 23:24
Hyggelig å høre at selv SK944 ble en positiv opplevelse for deg. Når konseptet på sene kveldsavganger er å få servert maten hurtig og effektivt, og det faktisk fungerer, så har man forståelse for hvorfor dette blir praktisert. Men jeg foretrekker likevel tidligere avganger med mere tid til å nyte servicen ombord med bl.a. pre-meal snack og drink. Jeg har heller aldri skjønt hvorfor frokostserveringen på flighter fra USA skal begynne hele 90 minutter før estimert ankomst, hvordan praktiskerer andre flyselskaper dette i biz?

Jeg ser allerede frem til min neste tur i biz med SAS International, kun en drøy måned igjen.

Farmer
23-12-2008, 08:54
Bra rapport Tommy. Slik jeg også kjenner SAS på IC, så leverer de i de aller fleste tilfeller et bra og gjennomført produkt. På alle måter forutsigbart og greit.
Jeg vil tro tilbakereisen på dagtid vil falle enda bedre i smak!

MountainDew
23-12-2008, 18:42
Flott at det ble en positiv tur :)

Ser frem til returen. Kanskje det blir noen bilder også?

FlightDeck
24-12-2008, 13:33
Fin lesning før julekvelden, dette. Hyggelig at du ble fornøyd og at SAS leverte, selv om man så å si alltid kan sette fingern på noe - uansett selskap. Følelsen av å gå om bord hos SAS etter å ha vært lenge i utlandet, er som regel helt spesiell. Her er et bilde fra SAS' og bmi's innsjekkingsområde på O'Hare som du beskriver i starten av rapporten:

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/47.jpg

Bildet er fra da jeg var der i februar (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28583).

LN-MOW
24-12-2008, 15:56
Hehe .. jeg gjorde samme observasjon sist jeg var der ... men det var kun de uvaskede massene som hadde kø, så jeg kom greit igjennom.

Tommy777
25-12-2008, 17:46
Her er bildet av maten. Poster hele menyen i kveld:

http://i533.photobucket.com/albums/ee335/mordi777/Picture034.jpg

view
25-12-2008, 18:30
Hehe, jeg liker hvordan du viser bildet med plasten på, dette evig gamle ankepunktet med SAS IC biz er fortsatt aktuelt.

Hørtes forøvrig ut som en bra tur, SAS kan absolutt levere og jeg må si jeg liker en god SAS flight foran gardina. En bra måte å starte hjemreisen på :)

Bizflyer
25-12-2008, 20:17
Kan det være at SAS synes at det er mest hygienisk slik?

BF:cool2

pgaa
25-12-2008, 21:20
Foretrekker at maten kommer uten plastfolie jeg når jeg setter meg tilbords jeg, enten det er i et biz-sete eller på en restaurant.. Ikke no særlig i det hele tatt:( Kunne minste tatt av plasten i galley før den kommer på bordet..

Tommy777
25-12-2008, 21:21
Kan det være at SAS synes at det er mest hygienisk slik?

He he... Ja, det maa vaere grunnen :rolleyes:

Da hadde nok paranoide, amerikanske selskaper gjort det samme for lengst

Tommy777
25-12-2008, 21:22
Foretrekker at kommer uten plastfolie jeg når jeg setter meg tilbords uten jeg, enten det er i et biz-sete eller på en restaurant.. Ikke no særlig i det hele tatt:( Kunne minste tatt av plasten i galley før den kommer på bordet..

Helt klart. Det som er det artige er at de organiserer brettet paa SAS foer de serverer det, samt fyller paa vann. Det aa ta av plasten hadde vaert gjort paa no-time

FlightDeck
25-12-2008, 22:19
Skal sende en mail til SAS og spørre..!

Tommy777
26-12-2008, 00:07
Saa faar vi se hvor hjelpsomme SAS er paa loerdagen. Har billett booket i business, award via CPH/IAD loerdag, mens at vi ankommer OSL i morgen kveld.

Har selvsagt lyst til aa komme oss med SK945 via ARN (som er wide open i C, super wide open i Y og open i M istedetfor) saa i morgen skal jeg foerst: Ringe SAS og hoere om de kan vaere greie dagen foer avreise og hjelpe oss med det. Dersom det blir nei, skal jeg forsoeke aa snakke med SAS paa Evenes, dersom det ikke gaar sjekker man ved ankomst Gardermoen dersom det fortsatt er aapent eller til slutt, ta det ved innsjekk tidlig loerdag.

Blubird
29-12-2008, 21:58
Og hjemreise tilsvarte utreise?

Tommy777
29-12-2008, 22:03
Rapport kommer forhaapentligvis i morra

EB
31-12-2008, 07:08
...som ble til dagen etter i morra og som blir til...

EB
31-12-2008, 09:26
Går det an det da??? Du skal ikke ha andre liv enn...

Blubird
31-12-2008, 11:59
...ditt eget?

Antar at vi kan tolke det dithen at returen ikke var noe stort å skrive om, ellers hadde vi antageligvis kjent innholdet forlengst.

LN-MOW
31-12-2008, 14:24
Hehe .. han dukker nok opp .. foroevrig hoeres det ut som returen var helt OK .. i luften.

Tommy777
05-01-2009, 18:17
Her er jeg!

Mye kos og avslapping i nyttaarshelga ble til tilnaermet null internet tid.

Har ett bud paa en kontrakt som maa ut i dag, skal sette meg ned aa skrive om returen naar jeg er ferdig

Tommy777
07-01-2009, 19:53
Da ble det endelig tid til aa skrive om returen:

Etter en meget hyggelig SAS flight fra Evenes til OSL, spaserte vi raskt over til SAS hotellet som ligger helt inntil terminalen. Jule/weekendtilbudet tror jeg er det billigste jeg noen gang har betalt for ett hotellrom der. 895 kosta det.

Vi ble raskt sjekka inn, ble oppgradert til ett business rom i den nye floeya, men ikke noe suite denne gangen selv om jeg baade har Gold Points gull og EBG. Spillte ingen trille.

Rommet var omtrent dobbelt saa stort som rommet vi fikk paa Grand, Nespressomaskinen som sto plassert i hjoernet paa ett bord var ett meget hyggelig touch. Det var 6 pod'er tilgjengelig. 3 av dem var decaf :rolleyes:

Fruen sovna veldig raskt, jeg slet litt med aa faa sove.

Reiseruta paa returen saa slik ut:

27. desember: OSL-CPH, SK455, 0925, seter 5AC, Economy Extra
27. desember: CPH-IAD, SK925, 1220, seter 1DE, Business Class
27. desember: IAD-ORD, UA951, 1728, seter 9AB, Business Class

Vi spaserte mot terminalen ca. 0815 og siden EBG skranken hadde koe, satsa vi paa Business Class innsjekk som det ikke var koe overhodet paa.

En hyggelig ung mann sjekket oss inn og paa request plasserte han oss paa 1AB over atlanteren istedetfor de bestilte 1DE. Innsjekk gikk meget raskt og vi satte kursen mot Fast Track som dessverre var stengt denne morgenen. Ventetiden i sikkerhetskontrollen var ca. 10 minutter. Ble ett kjapt pitstop i Tax Free butikken der fruen plukka opp sjokolade/godterigaver for venner og familie i US and A.

Deretter bar det opp i loungen, Scandinavian Lounge var ganske busy denne loerdagsmorran, (ja, SAS EBG folk reiser ogsaa i jula og jula er ganske saa busy). Det var ikke en eneste norsk avis tilgjengelig i loungen. Da man ikke visste hva SAS ville servere ombord OSL-CPH, var det greit med litt ferske rundstykker med paalegg og litt god kaffe.

20 minutter foer boarding satte vi kursen mot gate 36 (tror jeg det var). Da vi boardet, ble det kun tilbydt DN av norske aviser, den hadde vi allerede faatt levert paa hotelldoera. Flyet var igjen fullt og igjen valgte SAS aa oppgradere 10-15 personer istedetfor aa flytte borrelaas skiltet noen rader bak. Hyggelig gjort. Vi hadde en behagelig 2 seter for oss selv. Dansk crew denne morgenen ombord i denne utrolig freshe MD-80. God benplass var det selvsagt ogsaa.

Da vi kom oss opp i luften begynte serveringen ganske raskt. Frokosten var en vanlig frokostboks og jeg la merke til at det lille syltetoeyglasset av meget godt merke var erstattet av en kopi. Maten var fersk og god, kaffen var varm og stemningen upaaklagelit. Tenk om SAS hadde kunne hatt denne enkle servicen over hele flyet.

Som vanlig, var de ikke ferdig med salget foer man var paa innflygningen til CPH.

Landet paa rute og parkerte paa en gate som ligger rett ved siden av loungene. Fruen heiv seg i shoppinga og jeg gikk inn i loungen. SAS har endelig konsolidert det slik at det naa er en inngang til begge loungene som paa OSL og ARN. Sparer nok en del der. Scandinavian Lounge hadde stengt denne dagen og jeg ble husjet inn i Business Loungen som var pakkfull. Der saa det ut som en svinesti. Ingen ryddet og paa bordet jeg fant, var det masse soeppel og gamle asjetter fra timesvis tilbake. Avskyelig. Utvalget var det helt normale utvalget, intet ekstra for aa kompensere for at go'loungen var stengt, ingen julehygge som det var i etasjen over da vi besoekte loungen en uke tidligere. Og igjen, ikke en eneste norsk avis.

Jeg plugga inn PCen for aa ladde litt, men det viste seg at kontaktene paa den bordrekka jeg satt paa ikke var plugget i masterpluggen saa ingen av dem virket. Skikkelig halvaatte opplegg.

Da fruen kom, forlot vi svinestien og satte kursen mot gatene. Etter passkontrollen la jeg merke til at de har fjernet den ekstra sikkerhetskontrollen som var plassert der. Meget bra! EWR flighten gaar jo omtrent samtidig og det var mye folk i gate omraadet for USA flightene ytterst paa pieren. Vi gikk igjennom slusa og satset paa aa finne ett sted aa sitte paa andre siden. Ingen tilfeldig screening heller denne morgenen, saa behagelig. Ingen sted aa sitte paa andre siden saa vi valgte aa vente ved gaten siden det alikevel var kun 45 minutter til avgang.

De kallte igjen foerst opp folk med smaa barn/folk som trenger assistanse foer business var velkommen. Som ofte skjer kutta det ett par dresskarer foran oss siden de sikkert trodde at de var de eneste som reiste i business i dag. For foerste gang paa CPH (som jeg har opplevd) brukte de faktisk 2 broer denne dagen. en for business, en for resten. Vi fikk derfor spasere rett inn igjennom doer 1 og se paa SAS sine fagforeninger sitt aller helligste. Foran rad 1, der alle andre flyselskaper har toaletter for business / F pax er det nemlig forbudt for pax paa SAS.

En meget hyggelig dansk dame oensket velkommen ombord og vi fant oss raskt tilrette paa rad 1. Settet som sto pyntet med roser og en flaske Henriot Vintage paa flighten fra USA sto ogsaa foran rad 1 paa midten, men denne gangen sto det den billigste flasken med Piper istedetfor den mye mer kostbare og bedre Henriot Vintage..

Jakker ble tatt raskt og crewet var igjen meget hyggelige. Champagnen kom ogsaa raskt paa bordet, glassene var fyllt godt over halvveis ;) og de kom ogsaa med paafyll.

Det oppsto en del diskusjoner bak oss, en del folk som forsoekte aa oppgradere seg selv til noen ledige seter i biz og igjen tipper jeg at 80% av alle pax var oppgradert. Det fikk vi snart bekreftet, mer om det senere.

I midtsetene vi hadde bestilt satt dattera til kapteinen og en venninne og kosa seg, paa rad en paa motsatt side av oss, var det ogsaa SAS ansatte som fikk plass.

Jeg kosa meg med Champers da Gus Hansen (verdens kuuuleste pokerspiller) kom opp. Jeg hilste og slo av en prat med han. Jeg spurte om han skulle videre med Ted fra IAD-LAS, han lo godt og fortalte at han heldigvis ble henta i IAD ;) Han satt paa midtraden litt lenger bak.

Doerene klappet igjen og vi kom oss avgaarde litt etter rute. Da vi kom opp i lufta kom purseren personlig til oss, presenterte seg, oensket velkommen, takket for min lojalitet/for at vi hadde valgt SAS i dag og dersom vi oensket noe var det bare aa plinge. Jeg var maalloes!! :wow:

Dette repeterte hun til 4 andre 2 setere. Har jeg aldri opplevd foer. Etter denne runden var ferdig tok hun en runde til og sa noe til resten av passasjerene og satte en DND sticker paa setene deres... Lurte faelt paa hva som skjedde, etterhvert fant vi ut at det ikke var nok mat og at kun de som var booket i business fikk full service. SAS familier og upgrade trash fikk kun redusert service (quick meal paa ett brett og restene av varmmaten)

Menyer og headset ble uttdelt, rett bak fulgte vaate kluter og drinkvogna. Jeg bestilte en GT.

SAS har i sitt vinkart "dagens spesial" som valg. Denne dagen var det en hvit, eksotisk franskmann som virkelig var langt over det man vanligvis faar ombord Châteauneuf-du-Pape Blanc! Siden vi hadde valgt laks til hovedrett, var det soleklart at det maatte testes. Ble en innertier. Maten smakte meget godt, 3 forskjellige utsoekte oster ble smakt paa med tilhoerende portvin av den kjedelige typen og til dessert ble det en ok XO Cognac. Desserten var enten dansk juledessert (riskrem med kirsebaersaus) eller iskrem. Valgte den danske juledesserten som var krute god.

Jeg hadde sovet lite natten foer, saa jeg fant raskt horisontalen og sov helt frem til servering nr. 2. Fruen vekte meg nederst i bakken der jeg vanligvis havner naar jeg sover ombord hos AA/SK eller LHs "nye" generasjons business seter.

Sprang en tur paa toalettet og var akkurat paa plass til runde to som besto av en lekker vogn med meget godt utvalg av dankse smoerrebroed. Valgte reker, roasbeef og blue cheese. Heldigvis ble billig Piperen satt i skammeskapet etter take off og den meget gode Henriot Vintage kom igjen frem. Denne Vintage'en er utrolig mye bedre enn den billigste Henriot'en SAS brukte aa servere ombord. Ble ett par, tre glass frem til innflygningen startet.

Vi landet omtrent paa rute og siden jeg har Green Card var det absolutt ingen koe for meg da vi etter en moon buggey tur ble sluppet av ved immigrasjonen. Og kofferten? Den kom ut som nr. 5, saa de klarer i USA og paa CHP det man ikke klarer paa OSL..

Til slutt kan jeg si at jeg gleder meg til neste SAS tur i Business. Dette var ett sterkt terningkast 5!

Martin
07-01-2009, 20:03
Da vi kom opp i lufta kom purseren personlig til oss, presenterte seg, oensket velkommen, takket for min lojalitet/for at vi hadde valgt SAS i dag og dersom vi oensket noe var det bare aa plinge. Jeg var maalloes!! :wow:

Det skjedde faktisk med meg og Marius på CO også, da vi ble oppgradert der.. Han presenterte seg, og spurte bl.a. hvor vi skulle, og forklarte så at vi måtte hente ut bagasje og ta den igjennom tollen på EWR, siden vi skulle videre til ORD. Husker faktisk ikke om han gjorde til noen andre.. At det skyltes lojalitet tror jeg ikke, da jeg enda ikke hadde en eneste OnePass Mile akkurat da..

Tommy777
07-01-2009, 20:07
Det er helt normalt for amerikanske selskaper, men da en kar forsoekte aa si at dette hadde skjedd han paa SAS paa Flyertalk, ble han kallt en loegnhals

LN-MOW
07-01-2009, 21:01
Jeg kosa meg med Champers da Gus Hansen (verdens kuuuleste pokerspiller) kom opp. Jeg hilste og slo av en prat med han. Jeg spurte om han skulle videre med Ted fra IAD-LAS, han lo godt og fortalte at han heldigvis ble henta i IAD ;)

Javel? Flyr ikke Sands SP'en sin over dammen? :colgate:

Tommy777
07-01-2009, 21:03
Tror nok han maatte noeye seg med en Citation eller no. Knuser Ted uansett.

Bizflyer
07-01-2009, 22:23
Det er helt normalt for amerikanske selskaper, men da en kar forsoekte aa si at dette hadde skjedd han paa SAS paa Flyertalk, ble han kallt en loegnhals

Du store alpakka! Det hadde jeg ikke trodd. Leste en annen plass her at noen påstod at det med å hilse gjestene personlig ikke var en service SAS drev med.

Det er forøvrig første gang jeg hører at SAS oppgraderer noen uten å ha mat nok til alle. Er dette noe nytt fra SAS? Gjaldt det kun non-rev, eller var det også dem som hadde oppgradert med poeng?

Ellers var jeg godt fornøyd med å lese din berettning. Godt å vite at SAS kan når de vil. Vi skulle vel alle bare ønske at de ville litt oftere!?:wow: Og også på turene som starter på kvelden!

Takk for fin rapport!

Utflyttet
07-01-2009, 23:56
Det er forøvrig første gang jeg hører at SAS oppgraderer noen uten å ha mat nok til alle. Er dette noe nytt fra SAS? Gjaldt det kun non-rev, eller var det også dem som hadde oppgradert med poeng?

Jeg stusset også på dette, og hvis det er så at man ikke hadde fullt produkt til folk som oppgraderte på poeng på eget initiativ så hadde jeg blitt rimelig grinete.

-A

Eriksan
08-01-2009, 00:36
Hørtes ut som en meget bra tur og litt utover hva man vanligvis forventer av personlig service ombord på SAS. Takker ja til rapport på siste segmentet også!

Etter noen negative rapporter fra SAS C her i høst har vi nå fått en serie med svært positive rapporter, må si jeg gleder meg til en tre ukers tid ;)

Tommy777
08-01-2009, 00:48
Tror nok det gjaldt alle som ble oppgradert (tror ikke 80% paa biz er non-rev, det er vel bare paa BKK ruta prosentandelen er saa hoey :P)

Tror alle sammen fikk operational upgrade, saa gratis. Da har de overhodet ingenting aa klage paa

ILS2
08-01-2009, 01:11
Tror nok det gjaldt alle som ble oppgradert (tror ikke 80% paa biz er non-rev, det er vel bare paa BKK ruta prosentandelen er saa hoey :P)
På CPH-PEK er det slett ikke uvanlig at de må nedgradere passasjerer fra C og Y+ fordi de er oversolgt begge steder. Vet om minst tre tilfeller de siste par månedene - etter OL.

Bizflyer
08-01-2009, 01:14
På CPH-PEK er det slett ikke uvanlig at de må nedgradere passasjerer fra C og Y+ fordi de er oversolgt begge steder. Vet om minst tre tilfeller de siste par månedene - etter OL.

Hadde det skjedd meg hadde jeg blitt usedvanlig gretten....

Tommy777
08-01-2009, 01:19
Vel, de forsoeker seg med relativt mye bestikkelser mm. foer de nedgraderer. Klekkelig kompensajon er ofte noe som frister folk til aa godta nedgraderinger, saerlig dersom jobben betaler. Vi snakker ikke om fislete 300 Euro her..

Discus
08-01-2009, 08:52
Fikk spørsmål om frivillig nedgradering fra C til Y+ på SEA-CPH en gang, €1000 var tilbudet da.

jb1
08-01-2009, 09:39
Y+ hos SAS på langdistanse er bra. JEg har kun prøvd det en gang, da jeg ble oppgradert på vei hjem fra Beijing ifjor. Jeg hadde godtatt nedgradering til Y+, men til Eco hadde vært skikkelig kjipt, men om kompensasjonen er bra, kan man jo være litt grei.

Bizflyer
08-01-2009, 11:31
Nei for 1000 euro, ny biz billett, poeng som om man reiste biz og 5000 ekstra poeng som plaster på såret, hadde nok jeg også tuslet bak til Y+ :colgate:

TG923
08-01-2009, 11:53
Tja - hvis man har betalt for en C-klassebillett er vel ikke 1000 euro kompensasjon noe kupp akkurat for nedgradering til Y+

Discus
08-01-2009, 11:53
Hører med til historien at C-billetten var betalt med poeng, så €1000 hadde vært en grei deal for meg.

Pakken ble enda bedre når jeg heller fikk lov til å bo og spise i SEA på SK regning, C-klasse neste dag på 1A med blokkert 1C, i tillegg til SAS-vouchers. Ellers så synes jeg Y+ hos SAS er helt grei, sover godt der også jeg.

Bizflyer
08-01-2009, 12:03
Det er klart at dersom man har tid og anledning er det å vente til neste dag, fly hjem i C og i tillegg få kompensasjon helt grei skuring!

Det er verre å bli nedgradert uten å ha noe valg til å si det ene eller andre, men det skjer vel kanskje heller skjeldent?

FlightDeck
08-01-2009, 12:30
Takker for flott fortsettelse av rapporten! Godt at du ble fornøyd... for både din egen og SAS' del!