PDA

View Full Version : Da er det slutt på SAS Part M i Norge

msil
01-11-2008, 12:58
Bekreftede rykter sier at SAS Norge legger seg flat etter Konsernviljen (les svenske interesser) og legger ned Part M Engineering & Planning på Sola.

Dette selv etter at den norske modellen har vist seg langt mer effektiv enn SAS sin SOM + STS modell.

Å spare penger er tydeligvis ikke et tema i SAS, men man ønsker heller at allt teknisk vedlikehold skal styres i den nye SAS Tech på Arlanda.
Koste-hva-det-koste-vil.

Lokalene på Sola skal være stenge før utgangen av 3. kvartal 2009.

SAS = Svensk Alt Sammen

De eneste som gleder seg er vel oljeindustrien, som nå får tillgang til høyt kvalifisert arbeidskraft.

storg
01-11-2008, 13:15
Og hvorfor skal de ikke spare penger på å sentralisere vedlikeholdet?

MD11
01-11-2008, 13:21
Trist for de ansatte på Sola. Det er vel siste rest av gamle BU som forsvinner nå. Det eneste som er igjen er vel crewbasene på Sola og Værnes.

msil
01-11-2008, 13:21
Og hvorfor skal de ikke spare penger på å sentralisere vedlikeholdet?

Det var jo det som var poenget. Sentralisert vedlikehold i SAS konsernet har jo vist seg å være 50% dyrere og tar dobbelt så lang tid.

Det er ingen operatør som kan leve med en sånn inneffektivitet som vi har vært vitne til de siste årene !

EB
01-11-2008, 13:31
Opps her var det ikke rent lite bitterhet.

EAGLE
01-11-2008, 14:39
...ikke bare litt bitterhet..... Men de kjenner vel alle fakta i denne saken,så da så...
Kan ikke egentlig SAS få gjør som de vil ? Så lenge de ikke bryter noen lover er det vel helt opp til dem om de vil ha noe på Sola eller ei ? ....de fleste saker har vel to sider..

Vede
01-11-2008, 14:40
Sjekk min signatur Eagle. ;)

EAGLE
01-11-2008, 14:43
..selvfølgelig......,men da ligger vel SAS under den siste - "den rette"... ?

BU662
01-11-2008, 14:51
Vel trist, mens ikke helt uvented.

En god del folk hopped jo av de det tilbödt seg sjanser.

Faktisk er det ikke mye folk som sitter igjen. Noen av disse er blant de beste ingeniörer som finnes i industrien. Dersom SAS virkelig sparker dem, har de en ny jobb innen 5 minuter. Det er jeg absolut sikker pa.

Pa sikt betyr dette vel litt mer. Slutt av all vedlikehold i Norge. Dette er en trend vi har sett i de siste arene, hvor mer og mer av 737NG jobber forsvant over til ARN og 737CL i ökende grad blir flytted til TLL. Dette har noko a gjöre med lönnskostninger i Norge. Denne trenden vil forsterkes da alt styres fra ARN.

Om DY tar seg en sjans og bygger opp litt mer enn bare Line-MX pa Sola, far tida vise. Iallefall er det vel snart mange lokaler til leie...

Egil
01-11-2008, 14:56
Joda SAS har alltid vist seg å ta de "rette" avgjørelser... Det er derfor de har en tilpasset flyflåte i dagens marked og konkurrerer skarpt der øverst med BA, KL, LH etc ;)

E!

BSSW
01-11-2008, 15:50
Vel trist, mens ikke helt uvented.

En god del folk hopped jo av de det tilbödt seg sjanser.

Faktisk er det ikke mye folk som sitter igjen. Noen av disse er blant de beste ingeniörer som finnes i industrien. Dersom SAS virkelig sparker dem, har de en ny jobb innen 5 minuter. Det er jeg absolut sikker pa.

Pa sikt betyr dette vel litt mer. Slutt av all vedlikehold i Norge. Dette er en trend vi har sett i de siste arene, hvor mer og mer av 737NG jobber forsvant over til ARN og 737CL i ökende grad blir flytted til TLL. Dette har noko a gjöre med lönnskostninger i Norge. Denne trenden vil forsterkes da alt styres fra ARN.

Om DY tar seg en sjans og bygger opp litt mer enn bare Line-MX pa Sola, far tida vise. Iallefall er det vel snart mange lokaler til leie...
Helt enig BU662.

Men de kommer nok ikke til å få sparken, selv om det blir nesten slik i realiteten. De vil nok få tilbud om å flytte til OSL eller ARN, men da de aller fleste har familie og venner her, så vil de nok slutte.

Gulboble
01-11-2008, 16:12
Dette viser jo bare at SAS ikke ønsker å satse på Norge. Det er Sverige og CPH som gjelder.
Kom forøvrig på at som vanlig var det ikke Norske aviser på LHR-CPH da vi kom hjem fra Thailand/Laos, men bare Svenske og Danske. Det samme har jeg opplevd mange ganger tidligere hjem fra Europa via CPH.

sail4fun
01-11-2008, 16:25
SAS satset jo f.eks ikke i Norge ved kjøpet av BU
Ei heller når det ble kjøpt inn noen nye 737 i vinter til .. SAS.no....

EB
01-11-2008, 16:28
De norske avisene bør jo være på LHR-OSL...er nok flere svensker som reiser via CPH for å komme til Sør Sverige enn det er nordmenn via CPH.

jikswoboB
01-11-2008, 17:23
Kom forøvrig på at som vanlig var det ikke Norske aviser på LHR-CPH da vi kom hjem fra Thailand/Laos, men bare Svenske og Danske. Det samme har jeg opplevd mange ganger tidligere hjem fra Europa via CPH.

Du reser mellan London och Köpenhamn och förväntar dig norska tidningar...?

wf145
01-11-2008, 18:48
Joda SAS har alltid vist seg å ta de "rette" avgjørelser... Det er derfor de har en tilpasset flyflåte i dagens marked og konkurrerer skarpt der øverst med BA, KL, LH etc ;)

E!

Hehehehe, pin point egil!!!:D

BSSW
01-11-2008, 19:07
Du reser mellan London och Köpenhamn och förväntar dig norska tidningar...?
Han forventer det kanskje ikke, men når Sas først legger ut svenske i tillegg til danske, så hvorfor ikke legge ut norske? Sas er jo, som du vet, eid av bl.a den danske, svenske og norske stat.

Men EB har et godt svar på det.

dc-8-63
01-11-2008, 19:15
Kanskje det har aldri saa lite med broen som ligger like ved CPH...som ender i....hmm Sverige...Aviser som mye annet ombord er basert paa kundegruppene og statistikk over hvem som befinner seg ombord.....og det er kanskje ikke utenkelig at en og annen svenske har krysset nettopp den broen...da CPH er naermeste flyplass for mange destinasjoner for svenske svensker som bor i syd Sverige...

BSSW
01-11-2008, 22:14
Men EB har et godt svar på det.

Kanskje det har aldri saa lite med broen som ligger like ved CPH...som ender i....hmm Sverige...Aviser som mye annet ombord er basert paa kundegruppene og statistikk over hvem som befinner seg ombord.....og det er kanskje ikke utenkelig at en og annen svenske har krysset nettopp den broen...da CPH er naermeste flyplass for mange destinasjoner for svenske svensker som bor i syd Sverige...
Er det der den broen går til? :drunk: Nei da, vet det, men ikke alltid man kommer på slikt med en gang heller:72::)

MartinL
02-11-2008, 08:58
Norske aviser er å finne på de flightene fra CPH som har et høyt antall nordmenn ombord.
SAS bestiller daglig et forholdsvis stort antall norske aviser til ARN og CPH.
Disse avisene er desverre ikke tilgengelig på de aller første flightene.

FlightDeck
02-11-2008, 11:45
Jeg har fått norske aviser når jeg har reist ut fra København flere ganger, jeg - f.eks. til London og München nå i år. Men danske og svenske aviser er generelt mye bedre enn norske, så det er ikke noe must... Sånn bortsett fra når det er lenge siden man har vært i Norge, da er det herlig å fly SAS og å lese norske aviser!

MartinL
02-11-2008, 12:12
Jeg har fått norske aviser når jeg har reist ut fra København flere ganger, jeg - f.eks. til London og München nå i år. Men danske og svenske aviser er generelt mye bedre enn norske, så det er ikke noe must... Sånn bortsett fra når det er lenge siden man har vært i Norge, da er det herlig å fly SAS og å lese norske aviser!

Avismarkedet i de tre SAS landene er nokså ulike.

I Sverige betaler faktisk avisene for å være det produktet som tilbys til passasjerene ved gate som et ledd i markedsføringen av avisene.

I Danmark er det etter Svensk og Norsk standard ingen "store aviser" med samme opplag som de største Norske og Svenske avisene. Det leses også lang færre aviser på danske flighter enn de Norske og Svenske.

I Norge er det noe ganske annet. De største avisene i Norge er også blandt de største avisene i Skandinavia. Vi er også på verdenstoppen når det gjelder å lese avis. Dessuten leses hver avis av langt flere enn i Danmark og Sverige, slik at nedslagsfeltet pr avis er svært høyt i Norge. Uten at jeg kan røpe tall, så er det ikke få aviser som distribueres til flyselskapene og flyplassene i Norge, enten som løssalg eller gratis aviser på fly!

Det er ikke uten grunn at Schibsted er en av europas største mediehus^_^

sail4fun
03-11-2008, 19:17
SAS Norge kommer trolig til å flytte hele den tekniske ledelsen med 32 ansatte fra Sola til Gardermoen

Operativ direktør Dag Falk-Petersen i SAS Norge sier til Aftenbladet.no at det er både operative og utøvende årsaker til at selskapet mener det er bedre og mer effektivt å samle selskapets tekniske ledelse sentralt på Gardermoen. Han understreker at det tross alt er her det meste av selskapets øvrige virksomheter ligger.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1530264.ece?jgo=dne