PDA

View Full Version : ILS36/VOR DME36 på Torp !


ENTO
31-10-2008, 20:13
Hva er forskjellen på disse to approachene på Torp ? Jeg tenker på minima/glidebane osv. Hva er den mest "økonomiske" approachen inn til Torp til 36 ? Er det "visual with no restriction" eller en av de to andre jeg nevnte ? Hvilken approach er mest miljøvennlig med hensyn til støy, fuelforbruk osv. ??

F35Landing
31-10-2008, 20:59
ILS Cat 1 har lavere minima enn en non-precision approach som f.eks VOR DME, helt ned til 200 fot over bakken. Med en ILS er det lettere å holde jevnt gjennomsynk hele veien inn på approachen, og dermed mer fuel-økonomisk. Flyr man en dårlig non-precision kan man ende opp med å måtte flate ut på step-down høydene innover, noe som krever mye fuel.
En visuell innflyging gir deg omtrent like mye spillerom som en ILS bortsett fra at du kan generelt holde høyere hastighet lenger.
Hvor det bor mest støysensitive folk rundt Torp må andre svare på:)

KennethGS
31-10-2008, 21:41
Hvor det bor mest støysensitive folk rundt Torp må andre svare på:)

De som klager mest er vel de som bor øst for Torp, som får høre EHC sine landingsrunder på Yankee dag ut og dag inn... :drunk:

espeno
31-10-2008, 21:55
De som klager mest er vel de som bor øst for Torp, som får høre EHC sine landingsrunder på Yankee dag ut og dag inn... :drunk:

Men det er det vel midlertidig slutt på?

REF AIP AD2 ENTO 6-4, LANDING PATTERNS HELICOPTER TO TWY Y SUSPENDED
: NOTAM ENTO/0120/08