View Full Version : US Airways begynner PHL-OSL i mai 2009
Er det slik at ruten skal flys helt til 30.september?
Er det slik at ruten skal flys helt til 30.september?
I utgangspunktet, men US Airways ser allerede på muligheten for en helårsrute.
Og de har vel, såvidt jeg har forstått ansatt salgsagenter på helårsbasis - ala "WIAS i Thailand om vinteren" - men de hadde vel neppe gjort det om det ikke var aktuelt med helårsdrift...
Hvis det viser seg at dette blir en helårsrute i disse nedgangstider så sier det litt om hvor undervurdert OSL har vært de siste årene..
Hvis det viser seg at dette blir en helårsrute i disse nedgangstider så sier det litt om hvor undervurdert OSL har vært de siste årene..
Da blir det ny pils på Park teateret!!!!!!!
Ikke snakk! Men, la oss håpe dette er starten på oppturen for OSL ;)
FBU 4EVER
27-04-2009, 15:48
CO startet OSL ruten foer 757 var sertifisert med winglets....og de kom seg over dammen den gang ogsaa....
Jo, det gikk stort sett greit, men det var uforholdsmessig ofte mellomlandinger i Bangor og noen i Boston.
Kan man da saksøke US Airways for eventuelle leverskader som måtte komme... ?
Tror det blir mye park teateret for enkelte :colgate:
Genialt! Ny pils og nye nyheter. Nesten så man skulle beramme en dato allerede :colgate:
Ut med språket Jetblue!
Det har neppe leveren din godt av!
Jeg er redd at vi nå er på vippen til å miste et betydlig antall flypassasjerer og kanskje også flyseter over Atlanteren og kanskje også andre steder. Det skal lite til nå før vi får full panikk pga svineinfluensaen ...
Det blir vel en velkomstpils den dagen US tar av for første gang også?
Kanskje unødvendig å si at JEG ER MED!
Strengt talt burde vi bytta til Mir-Grunerløkka lufthavn men...
Det blir vel en velkomstpils den dagen US tar av for første gang også?
kjenner jeg meg selv rett så er jeg sikkert med på det også
Jeg er redd at vi nå er på vippen til å miste et betydlig antall flypassasjerer og kanskje også flyseter over Atlanteren og kanskje også andre steder. Det skal lite til nå før vi får full panikk pga svineinfluensaen ...
Nei, det hauses jo virkelig opp. Dog - vi så vel i grunnen det samme med SARS og fugle(?)influensaen for ikke så alt for lenge siden.
Ut med språket Jetblue!
La oss møtes over den øl´en, så tar vi der derfra!
La oss møtes over den øl´en, så tar vi der derfra!
Skal vi spikre 22.mai? Regner med at Uppercur og Someone blir med!
Jeg har fri hele dagen, så tenkte også å ta meg en tur opp og se med mine rørte øyne at maskinen tar norsk asfalt.
22. mai er jeg ledig, så det passer..........
Touchdownpils på Parkteateret 22.mai høres ikke så dumt ut.
Skal vi legge ut dette i en egen pils/nyhetstråd??
Skal vi legge ut dette i en egen pils/nyhetstråd??
Kjør på :)
Skal denne ruten gå videre til Fort Lauderdale, eller er det kun flynummeret som går OSL-PHL-FLL (med flybytte i PHL)?
Flybytte PHL. Spiller imidlertid ingen rolle om det er eller ikke - man må likevel gjennom immigrasjon og toll i PHL.
Går videre med 734.
Dette skjer forøvrig hvis jeg prøver å gå inn på USAirways.com ....
USairways.com funker fint her...
De nye BETA-sidene ser jo faktisk ganske tiltalende ut.
Leser på Setexpert at de bruker de tidligere ATA-flyene over dammen, og der er det:
Due to the lack of refrigeration and galley space, Envoy Class passengers are offered only two meal choices, vs. the normal three to four on the US Airways wide-body planes.
Står ingen ting om det andre steder. Noen som vet?
Bare tre rader First-seter på setekartet jeg sjekket så man bør uansett få rask service der fremme.
FlightDeck
30-04-2009, 23:34
Jeg får fortsatt ikke til å bestille billetter på US Airways' nettsider. Ser at de har åpnet en norsk side med bestillingsmulighet, men det er jo rimelig sløvt at man ikke kan bestille på de ordinære sidene.
We're sorry, but we were unable to complete your request.
Here's what happened:
We are unable to complete your reservation at this time.
Here's how to fix it:
Please wait a moment and then try again. If you continue to receive this message, please call our 24-hour Internet Help Desk at 1-800-327-7810 to complete your reservation over the phone.
FlightDeck
30-04-2009, 23:34
Flybytte PHL. Spiller imidlertid ingen rolle om det er eller ikke - man må likevel gjennom immigrasjon og toll i PHL.
Går videre med 734.
Det er jo et håpløst system å bruke samme rutenummer når det er to forskjellige ruter og to forskjellige fly.
Det er jo et håpløst system å bruke samme rutenummer når det er to forskjellige ruter og to forskjellige fly.
Det virker å være ganske vanlig i USA
FlightDeck
04-05-2009, 10:41
Det virker å være ganske vanlig i USA
Ja, men like fullt et meningsløst system. Det morsomme er at norske reisebyråer/bookingsider ikke skjønner dette og bare utsteder en billett til det som egentlig er to avganger. Dermed kan den reisende lett komme i problemer, om man f.eks. bare har en papirbillett.
Ja, men like fullt et meningsløst system. Det morsomme er at norske reisebyråer/bookingsider ikke skjønner dette og bare utsteder en billett til det som egentlig er to avganger. Dermed kan den reisende lett komme i problemer, om man f.eks. bare har en papirbillett.
Sannsynligvis ikke bare et US Airways-problem, men det går jo at å ta det i en egen tråd, både det med gjennomgående rutenummer og billettering. ;) (har jo vært oppe her får også)
Det skal bare utstedes en billett paa en gjennomgaaende flyvning. Dette er Standard Operating Procedure og noe alle som er involvert kjenner til. Man har et boardingkort og det er alt man trenger videre. Naatildags river man for det meste ikke av slippen en gang.
Noen DCS-systemer utsteder to boardingpass ved flybytte, og slik loeser 'problemet' ogsaa seg selv.
Noen som kan påvirke at denne lander på vestre rwy når den kommer ???
19R eller 01L alt etter vindretning.
Er det fredag den kommer første gang?
ankost 10.35.. Må ha med fotoapparatet på fredag skjønner jeg :-)
PointMergeArrival
20-05-2009, 19:26
Værmeldingen sier vind fra syd så da er det 19R som gjelder for spotterne/fotografene. Men siden flyet skal parkere på østsiden og det kan være noe avganger på 19R rundt dette tidsrommet er det mulig den havner på 19L. Er det ingen gode foto/spotte-sites på østsiden?
Værmeldingen sier vind fra syd så da er det 19R som gjelder for spotterne/fotografene. Men siden flyet skal parkere på østsiden og det kan være noe avganger på 19R rundt dette tidsrommet er det mulig den havner på 19L. Er det ingen gode foto/spotte-sites på østsiden?
Var derfor jeg lenger opp håpet noen med bekjentskaper i twr kunne få dem til å styre den inn på 19R :)
Kjedelig å stå på vollen å se den kommer på østre bane.
PointMergeArrival
20-05-2009, 19:45
Jeg skal selv jobbe den formiddagen og hvis det lar seg gjøre så kommer den på 19R. Skulle det derimot være 01 som brukes kan du stort sett glemme 01L. Der er det mye strengere mht støy.
Skal ha det i minne... men på 01R er det helt greie plasser å ta bilder på final, så det er ikke noe probl.
Men kommer den inn på 19 så er 19R absolutt og foretrekke.
Da smeller det snart. Er det noen barmhjertelige forum medlemmer som kunne tipse en "på volden fersking" om hvor de tror maskinen lander, hvordan jeg kommer meg dit og når den er ventet? Har lyst til å se den lande i morgen! Regner med at det blir flere som skal opp? Send gjerne PM. Takker på forhånd for hjelpen.
'Canonen' blir med på jobb imorgen tidlig, for sure!
Det er klin umulig og forutse hvor den lander, om de bruker 19's avhenger det av trafikken, og siden den parkerer ytterst på non-schengen kan 19L også være ett alternativ.
Dog.. brukes 01R, lander den der om ikke noe annet er nevnt i f.eks NOTAM for ENGM.
Jeg skal selv jobbe den formiddagen og hvis det lar seg gjøre så kommer den på 19R. Skulle det derimot være 01 som brukes kan du stort sett glemme 01L. Der er det mye strengere mht støy.
Vi kan satse på 19R om den kommer nordfra og event. 01R om den lander sydfra. Med forbehold at vår venn her klarer hjelpe oss og tenker på oss.
Dere får dele dere utover hele plassen, også får den som får den beste posisjonen dele broderlig;)
og de ulike betegnelsene er hvor? Hvordan finner jeg beste utsikts plass? Er det mulig å slenge seg med noen erfarene spottere?
og de ulike betegnelsene er hvor? Hvordan finner jeg beste utsikts plass? Er det mulig å slenge seg med noen erfarene spottere?
Jeg skal ihvertfall oppover så det skulle ikke by på store problemer...
Bare si hvor det passer å møtes
Airbus 330
21-05-2009, 22:54
Ikke meldt bra vær imorgen ser jeg, det er meldt MYE regn på dagen. :cry:
putzmeister
21-05-2009, 22:59
Her er værmeldingen for dagen :)
http://www.yr.no/sted/Norge/Akershus/Ullensaker/Oslo_Lufthavn,_Gardermoen/
Nå for tiden melder de aldri godt vær, jeg tar turen uansett... kan sitte i bilen.
Hva er egentlig problemet med 19L? Nå er ikke jeg noen fotograf eller spotter, men jeg kjørte til den Sessvollmoen via Trandum igår og men mine amatørbriller så det ut som om det var flere steder i området der hvor man burde få fikset bilder av fly som lander på 19L?
Airbus 330
21-05-2009, 23:05
Hva er egentlig problemet med 19L? Nå er ikke jeg noen fotograf eller spotter, men jeg kjørte til den Sessvollmoen via Trandum igår og men mine amatørbriller så det ut som om det var flere steder i området der hvor man burde få fikset bilder av fly som lander på 19L?
Kan fint ta bilder fra vollen ved 19L tidlig på morgenen, men etter ca kl 12 får du motlys...
Airbus 330
21-05-2009, 23:13
Og på sidene til Philadelphia Int http://www.phl.org/flight_departures.asp
Så finner vi dette: 788 OSLO 8:35 PM A18 AT GATE
Det nærmer seg. :)
På Flightstats står den til departure: ON TIME
http://www.flightstats.com/go/FlightStatus/flightStatusByFlight.do?&id=160343404&airlineCode=US&flightNumber=788
Får sjekke statusen i morgen tidlig.
Tommy777
22-05-2009, 03:32
Se der ja. Ser ut til at den lander tidlig. Blir artig aa hoere Cactus callsign for foerste gang paa OSL. Haaper de blir mottatt med vannkanoner.
Noen som vet hvilken reg det er som flyr?
Det er N939UW som kommer.
Tommy777
22-05-2009, 05:37
takker, saa denne: http://www.airliners.net/photo/US-Airways/Boeing-757-2B7/1526253/L/&sid=ffb6810762cc064fafd486d5c422085e
Ser ut til at den deiser ned omtrent 0800z
757`n er flott i US sin design og med winglets... Velkommen til Norge!
Ser ut til at det blir 01R for øyeblikket.
http://www.osl.no/osl/omoss/_forvarenaboer/_status
Det begynner å bli aktivitet på innsjekk nå også. En hel gruppe "suits" fra USA og diverse "striper" fra SGS. Litt artig å ha CO og US ved siden av hverandre.
ENGM RAMP
22-05-2009, 09:23
Daaaa kommer den inn over Bergen i skrivende stund...
Daaaa kommer den inn over Bergen i skrivende stund...
Snart på tide å rive seg bort fra arbeidet å tusle bort til 51 da. Og så i stillhet skjefte litt på seg selv for å ha glemt kamera i dag............. :p
Hmmm... skjermbildet på innsjekk er jo rett og slett skjeeeeedelig.
Landet 09:56, 39 min før rutetid, ifølge osl.no
Ser forresten at det står USAir og ikke USAirways på ankomst oversikten....
Antar det ble/eller blir brannbil på dem?
Ingen vannportal, det landet, det takset og det parkerte og det var det. Ingen blomster eller noe på innskjekk heller, muligens det blir litt mer festlig på gaten ved avgang???
Litt interessant er det at det er ICTS som har sikkerhetssjekken på både CO og US men tydeligvis med dedikerte ansatte for begge selskap for de har forskjellig uniform.
Ingen dusj? Det var dårlig!
Både undertegnede og learjet fikk knipset litt før morroa brått ble stoppet.. :p
Kingstone
22-05-2009, 10:33
Ingen dusj desverre.
Merkelig.. Hva kan være grunnen til det? Da Air Berlin fikk det.. Underbemanning på brannstasjon :p
BTW, regner med han løfter fra 01L??
Hvem er det som avgjør om det kommer en dusj eller ikke for nye selskap? Dersom det er OSL så synes jeg det er veldig stusselig at de ikke kan stille opp med noen liter vann. :angry:
OSL vil vel unngå å irritere sin største kunde, som BTW er Norwegian
Selvsagt elendig at de ikke fikk noen dusj ved ankomst, men det kan hende brannvesenet var opptatt med andre ting, øvelse feks. Tror nok dusj av fly har ganske lav prioritet, hvis de har andre ting på programmet.
De kommer vel bare hvis noen ber om det. Air Berlin fikk dusj fordi Menzies ba om det, jeg tror ikke det sitter noen hos OSL eller brannvesenet som planlegger hvem som skal bli dusjet eller ikke.
Og for alt vi vet så ville ikke US har slikt "fjas"? Ikke vet jeg, men det er ingen selvfølge at nye selskap får dusj i hvert fall.
Hehe, ser vel kanskje ikke helt at det ville fått allverdens konsekvenser, verken fra Norwegian eller SAS sin side ^_^
Både undertegnede og learjet fikk knipset litt før morroa brått ble stoppet.. :p
Kanskje fordi Learjet kom på jobb med brekkjern under armen??? :cool:
Kommer det noen bilder av ankomsten snart??;)
Twin Otter
22-05-2009, 13:25
Her har vi fått inn de første bildene i bildeforumet (http://forum.scanair.no/forumdisplay.php?f=26).
Var det mange som kom med/tok dette flyet i dag?
Herlig å se bildene...
Gleder meg til avreise med US789 om bare 15 dager til PHL :)
Gratulerer OSL. Artig syn med ny maskin der oppe i dag:)
For min del kommer jeg nok til å se maskinen mest fra utsiden.
Så mange timer i en 752, mangel på personlig IFE og ankomst til PHL blir nok ikke mitt valg over dammen med det første..
Ingen vannportal, det landet, det takset og det parkerte og det var det. Ingen blomster eller noe på innskjekk heller, muligens det blir litt mer festlig på gaten ved avgang???
Litt interessant er det at det er ICTS som har sikkerhetssjekken på både CO og US men tydeligvis med dedikerte ansatte for begge selskap for de har forskjellig uniform.
Og her er grunnen folkens:D http://hangar.no/permalink/20779.html Kan man da legge det dødt at Brannvesenet ikke kan, handling ikke har bestillt, DY ikke vil osv osv??
Ha en flott helg alle sammen!!
DYA
Superhai
22-05-2009, 15:06
Ja, det er riktig, den offisielle åpningen er tirsdag den 26. mai. Vet ikke grunnen til det, men det er vel en slags generalprøve i dag da.
Tertit54
22-05-2009, 16:31
I følge mine info så gikk US789 tilbake til PHL uten pax ?? Kan dette stemme??
Da har du dårlig info, de holdt på å boarde i nesten 25min.
Kan bekrefte at det var pax ombord.
n.
Så mange timer i en 752, mangel på personlig IFE og ankomst til PHL blir nok ikke mitt valg over dammen med det første..
Det med mangel på personlig IFE kan jeg skjønne, men ikke at det skulle være noe negativt med ankomst PHL...?
Med mindre man skal til NYC må det da være bedre å connecte i PHL. EWR er jo ikke akkurat en drømme-flyplass å connecte fra, overfyllt, stressende og kronisk forsinket . Og 752 må du jo finne deg i hvis du skal dit også (non-stop).
PHL er en flyplass der ting går langt mer smooth enn på EWR.
Jeg er iallefall ikke i tvil om hvilken flyplass av de to jeg ville valgt dersom jeg skulle videre i nord-Amerika.
Tertit54
22-05-2009, 19:09
Kan bekrefte at det var pax ombord.
Klart det var PAX ombord, men det gikk ihvertfall ikke fram av PALCO :D
Så benytter vel US sitt eget Shares-system, og ikke palco...
Ich habe meine metoden .... ;)
Tertit54
22-05-2009, 20:00
Så benytter vel US sitt eget Shares-system, og ikke palco...
Det er mulig de bruker noe annet også men ifølge Palco så var det altså NIL pax ombord med 99kll bagasje.:colgate: men jeg skal jo ikke "sitere" så mye fra interne systemer.
De 99 kolliene høres litt mye ut til å være crewbagasje .. ;)
Tommy777
22-05-2009, 23:20
Ser i artikkelen at det kan bli helaarsrute. Det er jo gode nyheter. Jeg har selv hatt transfer i PHL mange ganger og det er ti ganger bedre enn IAD og 20 ganger bedre enn EWR
Ser i artikkelen at det kan bli helaarsrute. Det er jo gode nyheter. Jeg har selv hatt transfer i PHL mange ganger og det er ti ganger bedre enn IAD og 20 ganger bedre enn EWR
Så du tror at jeg lander på tid på ORD på torsdag?
US Airways har iallefall litt bedre benplass i sine 752 enn CO. I tillegg har de færre businessklasse-seter og bedre benplass også der enn hva CO har. Mangelen på IFE i coach trekker imidlertid kraftig ned. Kan ikke si at en tur med US eller CO sine 752 over dammen i economy frister meg noe særlig, men hver sin lyst.
US Airways har iallefall litt bedre benplass i sine 752 enn CO. I tillegg har de færre businessklasse-seter og bedre benplass også der enn hva CO har. Mangelen på IFE i coach trekker imidlertid kraftig ned. Kan ikke si at en tur med US eller CO sine 752 over dammen i economy frister meg noe særlig, men hver sin lyst.
Er flere som reiser i økonomi enn i biz, så tror folk overlever reisen uten problemer. Utrolig at mange greier 5 timer i 737, men ikke 7 timer i en 757.
Etter å ha reist med Herkules noen ganger, så klager ikke jeg iallefall....
Aftenposten i dag !! Bedre tilbud er vel vanskelig å få .. NYC/LGA kr 2.839
SFO-LAX-LAS kr 3.974 !:rolleyes:
http://www.usairways.com/awa/content/international/no-NO/specials.aspx
jcnorway
23-05-2009, 08:36
Må være skrivefeil på nettsiden deres:
- Priser gjelder fra 1. mai 2009.
- Billettpris krever minst ett lørdagsopphold og er gyldig for reise til og med 30. juni 2009.
- Fra 2. juli tilbyr vi Oslo en ny måte å se Amerika på.
:drunk:
Ikke noe å si på prisene, de er superlave! :)
Det er veldig gode priser i annonsen, men noen som klarer å få dem på bookingsidene også? Laveste pris jeg finner med litt leting er:
LGA 3.485 (2.839 i annonsen)
MSP 4.105 (3.459 i annonsen)
LAX 4.620 (3.974 i annonsen)
FlightDeck
23-05-2009, 11:21
Aftenposten i dag !! Bedre tilbud er vel vanskelig å få .. NYC/LGA kr 2.839
SFO-LAX-LAS kr 3.974 !:rolleyes:
http://www.usairways.com/awa/content/international/no-NO/specials.aspx
US Airways hadde tilbud fra Oslo til Seattle og Los Angeles til 2600 kr. t/r i mars, har booket selv!
Superhai
23-05-2009, 14:14
Det var pax ombord, jeg skal ikke fortelle hvor mange eller hvor mye bag. Men PAH/PCI brukes ikke.
Synd at US ikke har en slik webside som CO så vi flygærne kan følge med i belegget !:lol:
Eller har de , bortgjemt ( CO's e rjo bortgjemt også ):question::9:
Fredrik Propell
23-05-2009, 16:10
Har et lite spørsmål.. Jeg trenger 7900 poeng til å få sølvstatus. Hvem gir meg mest poeng for penga? US eller TG? Frist for å få sølv går ut i August i år.
Og her var dagens US Airways (N201UU)
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/N201UU.jpg
Flott bilde :)
Men står det en Amerikaner i bakgrunn der også ?
Jeg kan i alle fall ikke klage på prisene til US!! Kjøpte på onsdag en reise til min familie (4 voksne) STO-SAN og det betalte jeg kun 17232 SEK for!! Da gjør det meg ikke noe om at det er en 757 uten IFE! Kan jo kjøpe iPods til hele familien for prisforskjellen til den som var nest billigst, og det var ikke CO eller DL!! Det var SAS!! Jeg må jo innrømme at det hadde vært deiligere med en 330/340!!
Fellowship
23-05-2009, 20:01
Ja, det er av USAF sine Boeing C-40C BBJ (B737-700) som står ved 135. luftving sine bygninger.
50730 (http://www.airliners.net/photo/USA---Air/Boeing-C-40C-BBJ/1385431/L/)
Ja, det står en USAF C-40B/C VIP sør for Gardermoen Base - fikk ikke med meg reg-en dessverre.
Takk for flott bilde.. 757 med winglets er fortsatt det vakreste som finnes ( før 787 kommer ? ):exclaimation:up:
Takk for flott bilde.. 757 med winglets er fortsatt det vakreste som finnes ( før 787 kommer ? ):exclaimation:up:
Enig, for en elegant flyvemaskin!
... og med amerikansk flagg i halen blir den jo ikke mindre pen da, synes jeg... :USA
Ja, det er av USAF sine Boeing C-40C BBJ (B737-700) som står ved 135. luftving sine bygninger.
50730 (http://www.airliners.net/photo/USA---Air/Boeing-C-40C-BBJ/1385431/L/)
Damn... det var også en nydelig maskin... tanks Fellow
Damn... det var også en nydelig maskin... tanks Fellow
Kan en gris være nydelig???:colgate::p
Aleksander Maaland
24-05-2009, 06:32
Da får jeg sannsynligvis et bilde av denne i dag:):nor
Blir spennende med rapporter. Så vidt jeg kan se så er Someone først ute ?
:9:
Ser at de nå er igang å reklamere både her og der. Et stort banner på db.no for eksempel.
US stod ved siden av en SAS 737 og en CO 757 - mye blå haler på tuppen av utenrikspiren i dag...
Steinsdottir
25-05-2009, 14:56
Take off fra OSL i dag :)
runethomas
25-05-2009, 19:32
(VG Nett) US Airways er strålende fornøyde med mottakelsen av den nye ruten mellom Gardermoen og Philadelphia.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=553795
Bizflyer
25-05-2009, 21:17
I morgen er det vel den offisielle åpningen, med dusjing, fanfare osv.
Er noen på stedet for å dokumentere med bilder?
BF:cool2
Har et familiemedlem som kom hjem med US igår var det vel og rapporterte om tilnærmet tomt fly. Det florerte av tomme treradere. Men utifra ovennevnte avisartikkel var forhåpentligvis dette unntaket.
Har tittet på loaden i helgen og til å være ny rute i lavsesongen er den helt akseptabel.
Var ute og kikket på ankomsten, men ikke noe spesielt å melde. Får se hva som skjer når de forlater åstedet kl 1300
S
Æresrunde med dusjing foran terminalen ved avreise. OSL og deres fotograf har nok fått noen kule bilder rett forfra. Jeg har nok noen mindre kule skrått bakfra.
skal se om jeg ikke kan få lagt ut noen i ettermiddag.
S
Omtaler ruten på TV Norge-nyhetene nå straks, men med vinklingen om at OSL satser friskt! :) Artig uansett og god reklame for US :)
Blackhawk
27-05-2009, 15:38
He he, ja det var også en måte å si det på. Slik de omtalte dette, var
at OSL satset friskt - og tok "sjanser" med å sette opp enda flere
direkteruter. Så lærte man noe nytt i dag også... ^_^
runethomas
27-05-2009, 15:46
Her er sak fra VG Nett:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=543675
Amerikanerne kommer
GARDERMOEN (VG) Mens SAS blir tvunget til ytterligere nedskjæringer i sin interkontinentale flåte, inntar amerikanerne Gardermoen.
ENGM RAMP
27-05-2009, 15:49
Ikke alle fakta stemmer i artikkelen gitt...
Siden sommeren 2007 har også amerikanske Continental vært tilstedeværende på Gardermoen, men direkteflygninger til Newark
;)
runethomas
27-05-2009, 15:52
Her er sak fra VG Nett:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=543675
Amerikanerne kommer
GARDERMOEN (VG) Mens SAS blir tvunget til ytterligere nedskjæringer i sin interkontinentale flåte, inntar amerikanerne Gardermoen.
Kult med cockpit-bildet!
Har tittet på loaden i helgen og til å være ny rute i lavsesongen er den helt akseptabel.
Ikke dårlig med over halvfult på første avngang. Ser og at det begynner å bli få seter igjen på mange av avgangene i juni, juli og starten av august. Noe færre passasjerer i okt, men det tar seg nok opp. Veldig gledelig med direkterute til PHL.! Håper at dette blir en helårsrute fra 2010.
He he, ja det var også en måte å si det på. Slik de omtalte dette, var
at OSL satset friskt - og tok "sjanser" med å sette opp enda flere
direkteruter. Så lærte man noe nytt i dag også... ^_^
Ja det var helt klart OSL som fikk æren for at det ble åpnet en rute til USA. Det ble vel nevnt i forbifarten at det US Airways som oppererer. Det var jo helt ufortjent mot både OSL og US Airways.
MEN på en annen side er det vel uansett slik det oppleves av folk flest, uansett mediadekning. Det er startet en ny rute fra Gardermoen til USA, navnet på flyet og boardingkortet er ikke så vesentlig.
Ja det var helt klart OSL som fikk æren for at det ble åpnet en rute til USA. Det ble vel nevnt i forbifarten at det US Airways som oppererer. Det var jo helt ufortjent mot både OSL og US Airways.
Nå er det et faktum at OSL er langt mer på hugget hva angår ruteakkvisisjoner, så jeg tror nok vi skal se frem mot mer spennende satsninger fra den kanten.
Beskrivelsen du henviser til er jo bare et nytt eksempel på uvitenhet.
Selv med høy-dollarkurs flyr visst Nordmenn til Statene som aldri før:
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3090455.ece
Rekordstrøm av nordmenn til USA
I fjor besøkte 214.000 nordmenn landet, en økning på 41.000 nordmenn fra 2007. Det som er enda mer imponerende er at besøket sprenger alle tidligere prognoser som amerikanske turistmyndigheter har laget.
Mer interessant, er i grunnen det som står under i artikkelen, forsåvidt ikke noe nytt, men positivt.
Det andre selskapet som flyr fra Oslo er nykommeren US Airways. De startet opp i forrige uke og flyr direkte til Philadelpia, som ligger mellom New York og Washington D. C.
- Vi vil fly til oktober, men er allerede så fornøyd med mengden bestillinger at vi kommer tilbake neste vår også. Blir dette bra, så gjør vi det om til en helårsrute, enten direkte eller i samarbeid med vår rute fra Stockholm, sier Erik Mathieu til Aftenposten.no.
Han leder US Airways' internasjonale salgsavdeling, og var i Oslo denne uken for å åpne ruten til USA.At de allerede nå vil si at de uansett kommer tilbake neste år, er jo positivt!
Hyggelig lesing. At USA er så populært overrasker meg ikke. Tipper da at US starter helårsrute fra OSL mai 2010.
Vil anta det var 65% fullt. Vi hadde en 3 seter for oss selv og vil ante benplassen var 33". En grei tur, men mangel p[ IFE trekker ned
FlightDeck
29-05-2009, 18:30
Hadde det vært mulig å bestille billetter via US Airways' egne nettsider, og hadde selskapet begynt markedsføringen før ruten startet - hadde de sikkert hatt enda bedre kabinfaktor også...
Har US Airways planer om å innstallere IFE i economy?
Med konkurransen som er over atlanteren må det jo være en ganske stor ulempe å ikke ha personlige skjermer.
Ja, med US uten PTV, blir valget til USA enkelt for meg: CO!
Men når det gjelder business har jeg inntrykk av at Envoy er et minst like bra produkt som CO sin Business first.
Kunne godt tenkt meg å teste ut Envoy. Har lest noen glimrende Trip reports.
jikswoboB
29-05-2009, 22:19
Hyggelig lesing. At USA er så populært overrasker meg ikke. Tipper da at US starter helårsrute fra OSL mai 2010.
Det spekulerades om helårslinje när US öppnade på PHL-ARN men så här tre år senare flyger man fortfarande bara under sommarsäsongen. Och detta trots att antalet svenskar som besöker USA vuxit ganska rejält under de senaste åren.
Men så har også svenskene flere direkte-alternativer.
Facebook er også nyttig, jeg så en statusupdate som jo er interessant for oss - i morgen går visst US første gang smekkfull... Ihvertfall i forhold til bookinger... Og det er ikke skoleferie ennå heller!
Men så har også svenskene flere direkte-alternativer.
Facebook er også nyttig, jeg så en statusupdate som jo er interessant for oss - i morgen går visst US første gang smekkfull... Ihvertfall i forhold til bookinger... Og det er ikke skoleferie ennå heller! Se der ja. Bare fem ledige seter igjen på Economy og fire på Envoy ifølge setekartet på usairways.com.
Enig med et av innleggene lengere oppe at markedsføringen rundt ruten har vært dårlig. Også er det helt utrolig at man fremdeles ikke kan booke på hjemmesiden!
Men når det gjelder business har jeg inntrykk av at Envoy er et minst like bra produkt som CO sin Business first.
Kunne godt tenkt meg å teste ut Envoy. Har lest noen glimrende Trip reports.
CO har vunnet endel priser for sin bizklasse.....US har aldri:rolleyes:
Facebook er også nyttig, jeg så en statusupdate som jo er interessant for oss - i morgen går visst US første gang smekkfull... Ihvertfall i forhold til bookinger... Og det er ikke skoleferie ennå heller!
Og da var det synd dagens flyging ble kansellert... Inbound var den før rute, men det gikk ikke tilbake.
Flight # 789
Depart Oslo, Norway (Oslo)
Date 5/31/2009
Gate
Scheduled 1:00 PM
Actual
Status Cancelled
Flight Status
Det var altså den 30. jeg hørte rykter om at skulle gå full, ikke 31...
Noen som vet hvorfor den ble cancelled i dag da?
Tech, fuel leak gikk det rykter om på SAS Museet
Hva gjør man så - blir den ferget tom tilbake til PHL?
Airbus 330
31-05-2009, 19:53
Hva gjør man så - blir den ferget tom tilbake til PHL?
Deler kommer ikveld til OSL for skifte, også er den klar til imorgen hørte jeg de sa på SAS Museet idag.
Men at de velger å kanselere. Når man får slikt trøbbel etter lunch, er det fort vanskelig å reroute så mye pax til USA samme dag. Da er det nesten bedre å putte bølingen på hotell og gjøre klart for en tidlig avgang neste dag.
S
Tommy777
01-06-2009, 20:26
CO har vunnet endel priser for sin bizklasse.....US har aldri:rolleyes:
Tja, men inntil CO kommer med nye seter, er nok Envoy helt klart å foretrekke
http://www.usairways.com/awa/content/traveltools/intheair/envoyfirst/envoyclass.aspx
I følge de sidene som Tommy777 linker til, så er det ikke lounge-tilgang for Envoy-passasjerer i Oslo. Stemmer dette?
AWE788 har ETA 0739z
Er det sånn at de bruker den gamle ICAO-koden til America West og IATA-koden til U.S. Airways? (US?)
Tommy777
01-06-2009, 21:01
I følge de sidene som Tommy777 linker til, så er det ikke lounge-tilgang for Envoy-passasjerer i Oslo. Stemmer dette?
Nei, det er nok ikke oppdatert. Du kan selvsagt bruke SAS sin business lounge på OSL, Star Gold kan bruke Scandinavian Lounge
Denne lå ute som annonse på dagbladet nå...
http://www.usairways.com/awa/Content/international/no-NO/specials.aspx?c=00635_3PO
FlightDeck
01-06-2009, 21:43
Denne lå ute som annonse på dagbladet nå...
Skrivefeil her - 2839 NOK står det i ingressen, 4195 NOK står det i overskriften. Og da er faktisk SAS billigere!
Har maskinen som stod med snag på OSL reist hjem? Tom?
Airbus 330
01-06-2009, 21:55
Har maskinen som stod med snag på OSL reist hjem? Tom?
I bildeforumet, så er det bilder av begge US maskinene under Takeoff idag....
I bildeforumet, så er det bilder av begge US maskinene under Takeoff idag....
Den er reist ja... den het N941UW og er som han sier over her i en av bildetrådene.
Ja, fant disse bildene litt etterhvert:) Men som nevnt over her, syns jeg det er rart de kansellerte og ikke forsinket flighten. Hvordan er connection ute på kontinentet så sent på dagen?
Veldig uheldig for US at en flyvning blir kansellert såpass kort tid etter ruteoppstart. For mange skulle vel dette bli første flytur med US, og at pax må vente 24t på ny avgang/bli ombooket, gjør at US allerede har fått et dårlig rykte på seg blandt mange av de reisende.
Gikk hjem som AWE9010: http://flightaware.com/live/flight/AWE9010
Tommy777
02-06-2009, 02:49
Gikk maskinen tom tilbake??
Northrider
02-06-2009, 06:58
Da var da ingen bombe? Du kan jo ikke sette maskinen inn i drift når det uansett må sendes èn maskin fra PHL til OSL med pax. Da sitter du igjen med samme oppskrift når du skal hjem igjen.
Legger merke til at USAirways i de norske avisene ikke har med Star Alliance logoen...
Tertit54
02-06-2009, 10:22
Den er reist ja... den het N941UW og er som han sier over her i en av bildetrådene.
Det forklarer hvrofor jeg ble så forvirret i går. Jeg så en US taxe for take-off ca kl 1305 (rutetid) men så den igjen i Takeoff kl. 1500 !! Så var det tom maskinen som gikk kl 1500.
Begynner å bli mye hummer og kanari her også, og USAirways har jo kommet i gang på OSL. Hvis man starter nye tråder ved konkrete saker (som med andre selskaper) så blir det sikkert lettere for både forumister og arkeologer å finne frem i ettertid.
Begynner å bli mye hummer og kanari her også, og USAirways har jo kommet i gang på OSL. Hvis man starter nye tråder ved konkrete saker (som med andre selskaper) så blir det sikkert lettere for både forumister og arkeologer å finne frem i ettertid.
Enig. Er vel like greit å stenge tråden.