PDA

View Full Version : Retur fra Kina! Jeg trodde bunnen var nådd SK994 PEK-ARN


B777ER
22-10-2008, 11:04
Det var den også

Jeg ankom flyplassen i veldig god til og fikk se køfrie innsjekkingsskranker. Det gjorde meg ingenting. Da jeg var ferdig bar det mot subwayen som skulle ta meg til avgangshallen. I kjent kinesisk stil var vogna sprikkfull. Vi stod bokstavelig talt som sild i tønne. Da vi endelig var gjennom alt, security, immigration osv var det endelig tid for litt spotting.

Avstandene på denne vakre flyplassen, er enorme og jeg tror det tok meg halvannen time for å passere alle gatene på terminalbygget.

Etihad til Abu Dhabi

Air China til New York (stod faktisk ikke om det var EWR eller JFK)

Fikk tatt bilde av en 767 i Star Alliancedelivery som jeg først trodde var Air India sin maskin siden det med liten skrift stod India helt foran på maskinen. Da den takset ut, fikk jeg se at det var en av maskinene til Austrian. Som sikkert skulle til Wien.

United Airlines (UA888) hadde en maskin som ifølge skjermene skulle til LAX. Det stusset jeg over, UA har ingen direkte flighter til PEK fra LAX. Så jeg måtte lete litt, og det så ut som den skulle til SFO, med flybytte for dem som skulle videre til LAX!

Fikk tatt bilde av Stockholmmaskinen som takset inn. Den parkerte elegant ved siden av CPHmaskinen. Stockholmflyet har en veldig rask turnaround i Peking sammenlignet med Københavnflyet. CPHen stod i mange timer, men jeg så at den ble lastet med en bråte med cargo, og at det trolig er grunnen til at den står så lenge. Stockholmflyet har avgangstid 1445 lokal og Køben har 1455. Fikk tatt bilde av flyene side om side. CPH til venstre og ARN til høyre.

Nok om alt dilldall før flyturen! Boarding startet ca 1415 og jeg gikk etterhvert ombord på Astrid Viking OY-KBM. Ble høflig tatt i mot av en flyvert som viste meg den lange veien fra inngangen til setet mitt, som denne turen var 1A. Champagne ble etter hvert delt ut og jeg stusset da jeg så at jeg fikk 2/3 fullt. Denne turen begynte langt bedre enn den andre. Kabinen var drøyt halvfull og det stusset jeg på, da jeg hadde sjekket dette opp på forhånd, og at den skulle gå med langt flere ledige seter. Riktignok hadde kabinbesetningen blokkert 7. og 8. rad som i 340-maskinene er i egen kabin. Det viste seg jo selvfølgelig at det var en del pax som hadde oppgradert seg med poeng. Jeg fikk imidlertid ingen mann ved siden av med på denne flyningen. 1B forble ledig, og det passet meg ganske greit.

Besetningen kom med champagnepåfyll rett før vi pushet. Hva er det som skjer? Flyr jeg med samme flyselskap som sist gang?

Jeg kan huske fra en annen post at noen spurte om 330 stiger raskere enn 340. Ja, det gjør den!

Vi pushet rett før oppsatt avgangstid. Jeg begynte å se på menyen som lå i stollommen. Der var det 3 retter å velge mellom. Siden kabinbesetningen kom ut med "nye" menyer da vi hadde lettet, (hvorfor har de menyer i stollommene som blir erstattet av andre?) gjengir jeg kun den som ble brukt.


Menu:

A snack with your drink?
Savory apetizers

The big deal
Our menu for this flight offers these choices

Mixed salad with dressing of the day

First course
Grilled scallops served with beetroot sauce

Main Course

1. Seared Salmon with barley and wild rice, broccoli, roasted cherry tomatoes and lemon saffron sauce

2. Roast lamb loin with potato gratin, zucchini, carrots and lavender sauce

3. Beef and vegetable ragout with roasted potatoes and onion

4. Tagliatelle with mushrooms, braised mixed peppers, fava beans and sour cream and herb sauce (vegetarian)

Cheese
Dutch Maasdam and French Brie with grapes

A sweet finish
Raspberry and chocolate cake and fresh fruit salad



Light and quick
If you prefer a lighter option you can order our quick meal with your drink and we will serve you as soon as possible
-Mixed salad
-First course
-Cheese

Before landing

Main course
1. Grilled ling fish with potatoes, broccoli, roasted mixed vegetables and mustard sauce

2. Diced veal in creamy dill sauce with baby potatoes, carrots and fava beans

Dessert
Apple tart with vanilla sauce



Wine

White wine

Val de Vid Verdejo 2007

Anselmi San Vincenzo 2005


Red Wine

Maranges Premier Cru Clos des Roussot 2006

Tim Adams Shiraz 2005



Kort tid etter takeoff fikk vi tildelt amenitykit. En kort tid etter dette kom drinkene. Ville ha rom og cola, men de var tom for Rom. Valget ble da Gin tonic. Fikk den servert sammen med hvitløkskrutonger og et glass vann. Apertizers ble så delt ut, var noe kylling med melon plantet i mellom. Smakte ganske så greit. Fikk beskjed av det supre personalet som i dag var helsvenske personalet at det var litt mangler på mat i dag. Dette gjaldt bare forretten, og siden jeg i utgangspunktet ikke var særlig lysten på scallops, gjorde det meg ingenting å få kylling og potetsalat til forrett. Den ble spist sammen med vinen som var Shiraz.

Jeg kan vel egentlig ikke få sagt dette nok. Kabinbesetningen på denne avgangen virket som de jobbet i et annet flyselskap. De hadde stort sett alt det de gretne nordmennene ikke hadde på turen ned. All servering ble gjort med smil, humør og oppmerksomhet. Det gjorde meg slett ingenting at det var et par mangler på matsiden. Den var uansett minimal. Det som betyr noe for meg, om noe mot formodning ikke er slik som det burde, er viljen til å rette det opp. Dette ble gjort med glans.

Forretten var helt ok. Noe annet kan sies om hovedretten. Valget falt på lammet, og det er noe av det beste jeg har spist ombord på et fly. Mørt og fint, kjempegode poteter og tilbehør. Det eneste negative som kan sies om hovedretten er: Hvorfor var det ikke større porsjoner?

Desserten smakte også helt superb. Den ble servert med et glass portvin som også var upåklagelig.

Det ble tid for å teste ut AVOD. Det ble film på meg. Hancock. Helt grei underholdning, knapt nok det. Ikke en film som anbefales for dem som ikke har sett den. Besetningen var flinke til å gå rundt i kabinen for å sjekke om vi trengte noe. Det ble et par GT til ;)

Prøvde å sove, det ble i dag komplett umulig. Jeg ba forsåvidt om det også, da jeg drakk 3 kopper med kaffe etter maten. Men på denne turen koste jeg meg virkelig og hadde egentlig ikke lyst å sove.

Self servicekafeen ble hyppig brukt. Ble flere kaffekopper og flere glass med vin. I kafeen fantes det twist, Anton Bergsjokolade, konfekt, brus, kjeks, vin, kaffe og sandwicher. Skikkelig flott konsept :) Glemte å ta bilde av denne :( Fikk en is rett i hånden av en av de veldig blide vertinnene. Hadde egentlig ikke lyst på is, men spiste den likevel. Mest bare for omtanken fra henne. Den var veldig god :)

Tiden jeg mest til å slappe av og høre på musikk før det etter hvert ble servert et andre måltid. Fisk på meg, men spiste veldig lite da jeg egentlig var stappmett etter is, vin, GT, mat, kaffe osv fra hele flyturen. Bet meg merke i at vi også fikk servert signaturrundstykkene til Lufthansa! Det er disse man alltid får på LH sine fligher, som jeg aldri har opplevd å få på SAS. Det er for øvrig noe av det beste brødet man kan få ombord, synes nå jeg.

Landet 1746, 24 minutter før rutetid. Dette var en flytur som jeg kommer til å huske lenge. Fantastisk personell og veldig god mat.

Hadde halvannen time på ARN. Jeg var helt utslitt når jeg ankom. Var enda litt halvfull og forferdelig trøtt. Det ble lang venting i transfer sikkerhetskontroll. Der stakk de selvfølgelig av med det sårt trengte vannet jeg fikk av besetningen rett før landing:( Skulle videre med SK1483 til OSL 1925. Boarding rundt 1900. Sete 8A. Veldig lite å fortelle om fra denne flighten. Den gikk på rutetid, landet på rutetid. Ca 75% belegg, mesteparten i Flex. Fikk servert noe kyllinggreier med vann. Bøtta i meg vannet, rørte ikke kyllingen, da jeg var stappmett. Sov resten av turen. Vi landet på 19L, og faktisk har jeg aldri landet på 19L før.

Lite skjedde på OSL. Skulle i utgangspunktet ha utgang 18 for SK4057 med avgangstid 2205 til Stavanger. Ble utgangs- og flybytte da maskinen vi skulle ta, hadde tekniske problemer. LN-RCW som var en 800-maskin. (Litt morsomt, jeg hadde OY-RCW til Køben på vei til PEK. Jeg trodde RCW var en 600-maskin. Noen som har en god forklaring? Sete 4a. Avgang på tid 19L, landet på rute, R18.

Det ble lite rapport fra de siste flighene. Det skyldes rett og slett at jeg var helt utmattet. Men fikk rapportert fra den lengste og viktigste flighten. Som var en opplevelse!

Da er det bare å glede seg til juletider da det blir ny longhaul SAStur!

Someone
22-10-2008, 12:26
Flott rapport. Og den viser til et av problemene SAS har, ved at de varierer for mye på kvallitetsnivået. Fra veldig bra til skuffende alt etter om man har dagen eller ikke.

TG923
22-10-2008, 13:18
Anbefaler at du sender en e-post til SAS, spesielt settes det jo pris på positive tilbakemeldinger (men du bør jo nevne det som ikke fungerer bra også).

Bizflyer
22-10-2008, 13:53
Godt å høre at mine siste opplevelser og din nest siste ikke var kjennetegnende for servicen på SAS IC! Og jeg håper ikke det betyr at nattservice er rævva og dagservice er super!

Fine bilder. Moro å se Asiana i nye farger. Hadde ikke fått med meg at de hadde skiftet livery fra det trøtte grå de hadde før. Det var virkelig et flyselskap som trengte ansiktsløfting.

Menyen som lå i stollommen din var sikkert noe passasjeren på forrige flight hadde lagt igjen. Har opplevd det før jeg også.

Men hadde det ikke vært lettere for deg å ta flighten til CPH og så direkte videre til SVG derfra?

Hvilken lounge bruker SK i PEK?

Fin rapport! Takk skal du ha!

BF:cool2

B777ER
22-10-2008, 15:00
Godt å høre at mine siste opplevelser og din nest siste ikke var kjennetegnende for servicen på SAS IC! Og jeg håper ikke det betyr at nattservice er rævva og dagservice er super!

Fine bilder. Moro å se Asiana i nye farger. Hadde ikke fått med meg at de hadde skiftet livery fra det trøtte grå de hadde før. Det var virkelig et flyselskap som trengte ansiktsløfting.

Menyen som lå i stollommen din var sikkert noe passasjeren på forrige flight hadde lagt igjen. Har opplevd det før jeg også.

Men hadde det ikke vært lettere for deg å ta flighten til CPH og så direkte videre til SVG derfra?

Hvilken lounge bruker SK i PEK?

Fin rapport! Takk skal du ha!

BF:cool2

De var helt sikkert fra forrige flight ja. Men det var bare 3 hovedretter der. Mot 4 jeg fikk fra CPH.

Det hadde vært lettere å dratt via Køben. Det var likevel 2 grunner til å dra via ARN! Den første er at jeg aldri har dratt via ARN interkontinentalt før. Jeg ville for en gangs skyld møte et svensk crew.

Dessuten får jeg en ny fin rute på my.flightmemory.com ;)

Loungen brukte jeg ikke, men tror det var Air China sin. Det var noen hinsides avstander på terminalen. Hvis du ser på kartet av terminalbygningen -> Det tok ca 20 min fra nederst til høyre på kartet til øverst til høyre med normal gange. Og da tar man ikke høyde for all den tiden jeg brukte på å finne og lete etter fly som jeg fant interessante. Jeg var stort sett overalt i terminalbygningen og tiden fløy. Terminalen som ble brukt, skal visstnok være *A terminalen.

Jeg så at Skyteam var representert med Continental sin 777 og AF sin 777ER på en annen terminal, som så langt eldre ut. Det var for langt bort til at jeg fikk noen bilder derfra, men fikk heldigvis med meg AF sin når den takset bort mot 36R

RolfL
22-10-2008, 15:03
LN-RCW som var en 800-maskin. Jeg trodde RCW var en 600-maskin. Noen som har en god forklaring?

Och visst är LN-RCW en -600. Forklaring/fråga: hur många GT blev det efter AVOD ?

B777ER
22-10-2008, 15:06
Och visst är LN-RCW en -600. Forklaring/fråga: hur många GT blev det efter AVOD ?


Er det noen som har mulighet til å finne ut hvilken maskin som fløy 4057 i går da? Jeg var så skråsikker på at det stod RCW!

Tror ikke det ble mer enn 2

LN-MOW
22-10-2008, 15:08
Det var RCN .. ;)

3tflyer
22-10-2008, 16:24
Kjempebra rapport. Dine erfaringer med denne flighten ligger mer opp til de erfaringer jeg har hatt de siste årene med SAS i C både til PEK og BKK, skuffer sjelden, selv om det selvsagt er noe avhengig av hvilket crew som er om bord. Du var muligens noe uheldig - en dårlig dag på jobben - på veien til PEK!

Eirik
22-10-2008, 20:23
Gøy lesning :-)

Sas A-340 er et fint skue i rødt, hvitt og blått (737 likeså, MD-maskinene derimot burde aldri vært malt på den måten)

pgaa
22-10-2008, 20:35
Kjempeflott rapport, virker som du har hatt en fin tur heimatt! :)
Så god ut den kaken der :p

Tommy777
23-10-2008, 04:26
Saa bra ut dette! Takker for fyldig rapport. Men hva i h... er det de serverte deg sistemaaltidet foer landing i??? Den metalldingsen maten er servert i hoerer hjemme bak i bussen, IKKE paa business class (siste bildet)

Dag Viking
23-10-2008, 10:21
United Airlines (UA888) hadde en maskin som ifølge skjermene skulle til LAX. Det stusset jeg over, UA har ingen direkte flighter til PEK fra LAX. Så jeg måtte lete litt, og det så ut som den skulle til SFO, med flybytte for dem som skulle videre til LAX!



Joda, UA888 er en direkte flight til LAX. Den går non-stop til SFO og så videre til LAX med en A320.
Dessuten går det en non-stop til LAX senere på dagen, UA4455

Bizflyer
23-10-2008, 10:27
Joda, UA888 er en direkte flight til LAX. Den går non-stop til SFO og så videre til LAX med en A320.
Dessuten går det en non-stop til LAX senere på dagen, UA4455

I mitt vokabular er det ikke en direkterute når den mellomlander en plass og krever flybytte!! :old

Ellers enig med Tommy i at det siste måltidet minnet mer om et turistklassemåltid!

Tenk så bra det hadde blitt om SAS hadde tatt konseptet fra frokostserveringen buffet style og benyttet samme prinsipp til middagsserveringen. Da kunne de hatt flate tallerkner, og man kunne få servert det man ønsket, og i ønsket størrelse på porsjonen. Da hadde de vært milevis foran deres konkurrenter i service!

BF:cool2

FlightDeck
23-10-2008, 10:32
Takk for flott rapport! Hyggelig å høre at returen var desto mye bedre enn utreisen - bare så synd at kvaliteten dermed varierer såpass mye. Du bør sende SAS en mail om dette.

litt-amatør
23-10-2008, 10:37
Takk for flott rapport! Bra at det bedret seg på returen. Viktig med hvilken form crewet er i på en flygning.

TG923
23-10-2008, 11:49
Det var likevel 2 grunner til å dra via ARN! Den første er at jeg aldri har dratt via ARN interkontinentalt før. Jeg ville for en gangs skyld møte et svensk crew.

Dessuten får jeg en ny fin rute på my.flightmemory.com ;)



I tillegg får du jo flere bonuspoeng når du flyr via ARN

Concorde
23-10-2008, 11:53
SK994 er i morgen cancelled og jeg har blitt booket om til Air China.

Bizflyer
23-10-2008, 12:10
SK994 er i morgen cancelled og jeg har blitt booket om til Air China.

Stakkars deg! Det blir nok fælt!

BF:cool2

Concorde
23-10-2008, 16:50
Jeg aner ikke hvordan de er og hva slags maskin jeg skal fly, men jeg kommer meg hjem i hvertfall!

Tommy777
23-10-2008, 17:02
Joda, UA888 er en direkte flight til LAX. Den går non-stop til SFO og så videre til LAX med en A320.
Dessuten går det en non-stop til LAX senere på dagen, UA4455

UA4455 er en code share. Det er Air China som flyr.

Tommy777
23-10-2008, 17:06
SK994 er i morgen cancelled og jeg har blitt booket om til Air China.

Ja, det staar visstnok en A340 med tech borte i Stockholm. Aner ikke hva som er gaernt, men den er visst ikke klar igjen foer paa loerdag. Det er lenge aa ha en 340 staaende.. :rolleyes:

Savipix
23-10-2008, 17:34
Jeg aner ikke hvordan de er og hva slags maskin jeg skal fly, men jeg kommer meg hjem i hvertfall!

767-200 blir det

Concorde
23-10-2008, 17:47
Det er det mange aar siden jeg har floyet! Kan sitte aa mimre om SK907/08 :)

Dag Viking
23-10-2008, 19:36
I mitt vokabular er det ikke en direkterute når den mellomlander en plass og krever flybytte!! :old



Nei, de fleste vil vel egentlig tro at en direkte flight er det samme som non-stop. Flyselskapene bruker derimot direkte på en annen måte, og det er jo de som bestemmer:lol:

B777ER
23-10-2008, 19:38
I mitt vokabular er det ikke en direkterute når den mellomlander en plass og krever flybytte!! :old

Ellers enig med Tommy i at det siste måltidet minnet mer om et turistklassemåltid!

Tenk så bra det hadde blitt om SAS hadde tatt konseptet fra frokostserveringen buffet style og benyttet samme prinsipp til middagsserveringen. Da kunne de hatt flate tallerkner, og man kunne få servert det man ønsket, og i ønsket størrelse på porsjonen. Da hadde de vært milevis foran deres konkurrenter i service!

BF:cool2

Jeg klarer heller ikke se at det er direkterute når den lander i en annen by med flybytte! Men det var LAX som stod. Men det kan kanskje ha noe med prisingen av billetten å gjøre?

Det minnet om turistmåltid ja, det tenkte jeg faktisk ikke over. Men siden jeg var både sliten og ikke minst mett, brydde jeg meg lite om det akkurat da.

B777ER
23-10-2008, 22:20
I tillegg får du jo flere bonuspoeng når du flyr via ARN

Nei, får 8400 poeng til ARN fra PEK, 9000 til CPH. Poengene videre til Norge er 1200 uansett.

TG923
23-10-2008, 22:51
Det har du jammen rett i, PEK er eneste interkontinentale destinasjon hvor du får færre poeng fra ARN enn fra CPH med SAS.

DonRuud
24-10-2008, 11:32
Fin rapport, og blir enda bedre av å høre at SAS IC var bra:) gleder meg til å prøve dem på IC selv..

LN-SEK
27-10-2008, 11:55
Lurer litt på følgende:

Etter å ha lest forskjellige trip reports her og ut fra egne erfaringer, så virker det som det er dåligere service på nattflygninger til Østen med SK?

Virker litt som om CA ene forventer at folk skal sove hele veien og ferdig med det ?

Skal til BKK i januar, ut fra CPH (natt) og tilbake via ARN (dag). Skal bli interessant å se om teorien stemmer.....

Tommy777
27-10-2008, 16:12
Lurer litt på følgende:

Etter å ha lest forskjellige trip reports her og ut fra egne erfaringer, så virker det som det er dåligere service på nattflygninger til Østen med SK?

Virker litt som om CA ene forventer at folk skal sove hele veien og ferdig med det ?

Skal til BKK i januar, ut fra CPH (natt) og tilbake via ARN (dag). Skal bli interessant å se om teorien stemmer.....

Ikke bare oesten, men nattfly generelt. Skal selv fly med SAS i business til CPH fra ORD i desember. Vi faar se om det blir en GT foer maten paa meg..

LN-MOW
28-10-2008, 01:09
Ikke bare oesten, men nattfly generelt. Skal selv fly med SAS i business til CPH fra ORD i desember. Vi faar se om det blir en GT foer maten paa meg..

Det ble det ikke på meg i sommer ...

Siden de skulle gaa rett paa matserveringen, var det aa faa en g-t foer maten en umulighet.

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33583

TG923
29-10-2008, 08:43
Reiste selv med SK975 ARN-BKK mandag 27.10., den har avgang 2020 og dermed en del tidligere enn BKK-flighten fra CPH.

Inntrykket her var bra (reiste i biz) - sjampisglasset var i alle fall halvfullt, ingen problemer med leselyset (som jeg og flere andre har opplevd mange ganger tidligere), valg mellom 4 hovedretter. Bra service stort sett hele veien, kunne kanskje ryddet vekk etter frokosten litt tidligere. Fikk takket purser for god flight ved utgangen i BKK.

Bizflyer
29-10-2008, 14:02
Reiste selv med SK975 ARN-BKK mandag 27.10., den har avgang 2020 og dermed en del tidligere enn BKK-flighten fra CPH.

Inntrykket her var bra (reiste i biz) - sjampisglasset var i alle fall halvfullt, ingen problemer med leselyset (som jeg og flere andre har opplevd mange ganger tidligere), valg mellom 4 hovedretter. Bra service stort sett hele veien, kunne kanskje ryddet vekk etter frokosten litt tidligere. Fikk takket purser for god flight ved utgangen i BKK.

Fikk du tilbud om drink før maten?
Hadde de tatt av plasten over maten?
Serverte de dessert, eller bare noen petit fours?
Måtte du vente lenge på å få påfyll av vin?
Hvordan var humøret på crewet?
Kommer det en tripreport?
Med bilder?;)

BF:cool2

B777ER
29-10-2008, 15:42
Fikk du tilbud om drink før maten?
Hadde de tatt av plasten over maten?
Serverte de dessert, eller bare noen petit fours?
Måtte du vente lenge på å få påfyll av vin?
Hvordan var humøret på crewet?
Kommer det en tripreport?
Med bilder?;)

BF:cool2

Ja takk... ;)