View Full Version : Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?
fallberg
28-09-2008, 19:21
Hei! Undertegnede tok DY fra Gardermoen til Evenes tirsdag morgen 16. sept. 2008. Grunnet teknisk feil ble vi noe forsinket (bytte av flytevester opplyst som grunn..??). Turen gikk greit, men på vei ned flytrappen etter landing registrerte jeg en merkelig "skrapelyd" fra venstre motor. Det virket nesten som rotorbaldene skrapet borti et eller annet?? Like før vi skulle boarde på returreisen (samme kveld kl. 19.05) fikk vi atter beskjed om at det måtte påregnes noe forsinkelse grunnet teknisk feil (ikke skifte av flytevester denne gangen). Samtidig ble det opplyst at "det var telefonkontakt med teknisk avdeling, og at man forhåpentligvis snart kunne starte boardingen". Utenfor kunne vi observere kapteien som lyste inn i venstre motor med lommelykt, samtidig som han snakket i mobiltelefonen med andre hånden. Ca. 20-25 minutter forsinket tok vi av. Etter en stunds flygning kom kapteinen på høyttalersystemet (for anledningen SVÆRT tydelig høyttalersystem). Han beklaget forsinkelsen, fortalte om flyværet, høyde etc. etc., men da han skulle beskrive teknisk feil ble det plutselig mumling, før han med tydelig stemme avsluttet ved å ønske oss en fin tur videre. Nøyaktig det samme gjentok seg på engelsk: Med andre ord svært klar tale på alt utenom forklaringen av teknisk problem! Det virket altså som han ikke ønsket at passasjerene skulle få med seg info om "problemet". Vi landet selvsagt trygt på Gardermoen, men da vi gikk ut av flyet registrerte jeg fortsatt "skraping" fra motoren. Den svært observante lytter kunne for øvrig så vidt registrere "skrapingen" da vi var i luften, men det var sikkert fordi jeg satt på venstre side like ved motoren. Er det noen sakkyndige som har en formening om hva som var galt med flyet denne kvelden (16.09.2008) fra Evenes til Gardermoen??
Rekner med det var en classic du fløy med og at det var raslingen fra fan blad du hørte.
Dette er helt vanlig.
Tror nok ikke noen her inne har lov og opplyse deg om hva som var feil med flyet utover det som kaptein allerede har opplyst om.
Feilen var ikke kritisk .. Er vel egentlig det som kan sies.
Er riktig som stuer75 sier. Kan ikke opplyse om detaljer..
Ja "skrapingen" som du hørte fra motoren er ikke skraping men bare fanbladene som flytter litt på seg og festene dunker borti hverandre fordi det er litt mellomrom noen plasser. Vanskelig å forklare men det er helt normalt. Noen motorer lager litt mer lyd enn andre.
Det at Kapteinen lyste inn i Venstre motor med lommelykt var vel bare for en normal sjekk av flyet før avgang. Noe som er vanlig hos alle flyselskap.
Fanbladene sitter vel ikke skrudd fast, men bare skjøvet innpå noen fester? Sånn kort forklart..
Veldig grei forklaring det ja :)
De må nesten få bevege seg litt for å forminske vibrasjoner osv :)
fallberg
29-09-2008, 12:03
Jeg takker for tilbakemeldinger :-)
Forøvrig så er det jo greit å spørre ombord på flyet, dersom det blir gitt informasjon som du ikke oppfatter.
Fly high
29-09-2008, 17:32
Kan ikke opplyse om detaljer..
Hvorfor ikke?
Er bare noen interne regler som er. Gjelder bilder osv. De er vel mest redde for media, samt å "skremme" passasjerer.. Mange som får panikk hvis de hører det er feil med flyet.
Er selvfølgelig forskjell på å opplyse om detaljer her på forumet, og til media.. Men velger å følge reglene.
Er selvfølgelig forskjell på å opplyse om detaljer her på forumet, og til media..
Ja er det det? Siden det er en del fra media som er her og snoker, tror jeg det er riktig å ikke opplyse om detaljer her... :)
Speedbird
29-09-2008, 21:18
Hei, Fallberg!
Klipper og limer litt innlegget ditt for å forklare etter beste evne.
Grunnet teknisk feil ble vi noe forsinket (bytte av flytevester opplyst som grunn..??).
- Ikke uvanlig i den forstand, ofte passasjerer tar med seg vester, spesielt når båt-sesongen starter..
Samtlige vester sjekkes at er på plass - minst hver tredje dag (typisk S-check item),
og i tillegg har man jo egne "infant" (småbarn) vester.
Disse byttes på dato/hvis de er slitt - noe de gjerne blir, siden disse deles
ut etter behov (når voksne har barn på fanget).
Turen gikk greit, men på vei ned flytrappen etter landing registrerte jeg en merkelig "skrapelyd" fra venstre motor.
- Denne lyden hadde du garantert også hørt fra høyre motor, og det som skjer er at fan og booster (lavtrykkskompressoren) roterer pga vind (skal veldig lite til - bare se på flyene som står parkert til gate).
Det er ikke det at fan'en skraper borti chassiet, men generelt av lagre, etc..
Utenfor kunne vi observere kapteien som lyste inn i venstre motor med lommelykt, samtidig som han snakket i mobiltelefonen med andre hånden.
- Kapteinen/evt. F/O skal alltid inspisere motor/skrog/vinger/dekk/etc før avgang,
og på motor er det generelt to ting en kaptein er opptatt av.
1. Bird-strike - evt. andre FOD (foreign object damage, f. eks. skruer, poser, bagasjetag'er, etc..).
2. Lekasje av olje (hyd/motor) evt. fuel.
Uten at jeg vil spekulere i den forstand, er det jo mulig at det var mistanke om noe,
og kapteinen fulgte safety regel 1: Er du i tvil, er du IKKE i tvil - ring teknisk!
Deretter har de gjerne kommet frem til at det ikke var noe kritisk,
og blitt enig i at flygingen kunne gjennomføres.
Dette viser kun god airmanship fra kapteinens side.
Ellers stiller jeg meg svært tvilende til at du har hørt en skrapelyd fra motoren under cruise.
CFM56-3B motoren som står i denne type fly, har noe som heter Active Clearence Control.
Dette er ett system som består av to seperate systemer, LPTACC og HPTACC.
Enkelt sagt: Ett for lavtrykkskompressoren, og ett for høytrykkskompressoren.
Disse systemene justerer klaringen mellom rotorbladene i de respektive kompressorene, og chassiet rundt.
fallberg
30-09-2008, 18:44
Takker så mye for god og betryggende tilbakemelding, Speedbird! :)
Men, Speedbird, da... Bokstaven "T" i LPTACC og HPTACC står IKKE for "compressor."
;)
Du får ta ham med deg og vise han forskjellen på kompressor og turbin, Erik ;)
Han bør kunne det til fagprøven :)
Speedbird
30-09-2008, 19:47
:72:Men, Speedbird, da... Bokstaven "T" i LPTACC og HPTACC står IKKE for "compressor."
;)
Pinlig, pinlig, pinlig - ikke si det til nemda i morgen!! :72:
Gikk litt fort i svingene der, ja..
..men uansett - skrapelyder fra motoren hører man ikke med farten dette spinner rundt i..! *ro, ro, ro...* ;)
Men nå må jeg ikke lære noe nytt om 737'en, kun fokus på MD80 de neste ukene nå!
:72:
Pinlig, pinlig, pinlig - ikke si det til nemda i morgen!! :72:
$$$? Hehe.
Men altså, Active Clearance Controll på LPT? Ikke såvidt jeg kjenner til..det er cooling tubes rundt der, men den får kun bypass luft, ikke noe aktivt system som HPT.
Ja, på -3B1/B2/C1 er det vel bare et hull i t/r enheten som slipper luft inn i LPT cooling manifold, mens på -7B er det noe rør system og ventil osv.
Husker ikke helt 100% alle systemene på -7B, men -3 føler jeg at jeg fortsatt har ganske god kontroll.
HPTACC er ganske avansert med timere og ganske avansert styring.