View Full Version : Fly IL-18 og B-707 i oktober !
http://www.airevents.de/index.php?language=en
Var med på Airevents´ tur til Iran i februar i fjor, fløy B707, 747-200, 727, TU-154 og F-100, en fantastisk tur på alle måter, anbefales ! Har dessverre ikke tid selv denne gangen, heller ikke til IL-18 , men den fikk jeg fløyet fra Havana til Nassau i fjor :-)
Toppet det hele med å fly Iran Airs 747-SP Tehran-Damascus-Caracas i Homa (C) class i påsken i fjor, DAM-CCS tok 14 timer, krysset først Middelhavet på langs; fløy over Lisboa før turen fotsatte over Atlanteren. Minneverdig ! Turen hjem var det også en viss stil over; Cubana´s IL-96, Havana-Madrid, igjen i business :-)
Blackhawk
27-09-2008, 12:50
Aj aj aj.. Både B747SP og IL-95, himmel og hav! Har du bilder av disse
turene eller? *logrer ivrig*
yepp, i alle fall noen, men sliter foreløpig med å finne ut hvordan jeg laster opp på best måte .. fil-størrelse, bredde, høyde osv. :-)
MountainDew
27-09-2008, 16:22
yepp, i alle fall noen, men sliter foreløpig med å finne ut hvordan jeg laster opp på best måte .. fil-størrelse, bredde, høyde osv. :-)
Vil anbefale å bruke photobucket.com og linke bildene direkte inn i forumet !
Her er noen få bilder fra Iran/ Syria og Venezuela. Brorparten av -SP bildene er tatt av Sebastian fra ´Airevents´, som svært generøst inviterte meg med på denne turen over Atlanteren. Begynner å finne ut av opplasting; kommer mer senere :-)
S. Holberg
27-09-2008, 20:09
Fin fine bilder!
Artig å se de tynne motorne på 707`n i forhold til dagens 737 er :)
Fellowship
27-09-2008, 20:15
Flott å få se bildene fra en annen del av verden, takk for at du viser oss.
Morsomt å se 707 i lufta!!!!!!! Har opplevd en avgang emd 707 i 1986...
Og Iran Air er jo enste som har fløyet 747SP i rute til Oslo.
Flere bilder fra Iran, februar 2007.
Fotografering på flyplasser i landet er i utgangspunktet strengt forbudt, derfor mye ´interiør og lite eksteriør her :-)
Bilder tatt av meg, David Bolger og Guy Van Herbruggen.
MountainDew
28-09-2008, 04:50
Fikk lyst å reise til Iran :)¨
Takk for spennende bilder !
Fantastisk!!! Har det ikke vært en reportasje fra denne reisen i Airways?
Herlig. Hva måtte du ut med for en slik reise mellom THR og CCS ?
Ja, Jan Koppen hadde en artikkel på trykk i ´Airways´, fra tilsvarende tur i september 2006.
Vil anbefale på det sterkeste til de som har lyst og anledning til å ta turen, det er et fantastisk fasinerende og vakkert land, tilsynelatende sulterforet på besøk og impulser vestfra, veldig hyggelige , nysgjerrige og imøtekommende mennesker, Mehrabad flyplassen i Tehran er i tillegg som en tidsmaskin, du er med ett tilbake i de glade -70 og -80-åra; B707, 727, 747-100/200/SP, mye russisk; TU-154 an mass, Yak 40/42, A-300 B2/B4/600, A-310, MD´s, Fokker og annet gøy :-) Og du får 5 dagers visa ved ankomst !
Var så heldig å bli invitert med på 747-SP turen over Atlanteren i påsken av ´Airevents´, som igjen var invitert av Iran Air.
Køln-Tehran (A-300-600) og Tehran-Damascus-Carasas (747-SP, Homa class) kostet meg da den nette sum av kr. 0 ! :-)
Utgiftene bestod av rimelige bill. til Dussedorf (SK) i forkant, og Css-Hav-Mad med Cubana, + en liten IL-18 avstikker til Nassau, Bahamas :-)
-SP´n fløy denne ruten bare et halvt år ca, er nå overtatt av Conviasa (A-340-200) som har bedre forutsetninger for å gjennomføre denne UL-turen, -SP´n hadde et tak på ca. 90 ! passasjerer for å kunne fly nonstop.
Manuel Kliese fra Airevents fløy samme ruten som oss en måned senere, les hans skildring av turen her :
http://www.airliners.net/aviation-articles/read.main?id=108
sjekk ev. denne og :
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/3335438#menu26
eller denne :
http://www.airliners.net/aviation-forums/trip_reports/read.main/98977/?threadid=98977&searchid=99274&s=saha+707#ID99274
Blackhawk
28-09-2008, 15:20
Rett og slett herlig! Takker så mye for bildene, B747SP er jo bare
en lekker liten sak - nice!
747-SP over dammen, IL-96, ATR og IL-18 hjemover :-)
ENGM RAMP
28-09-2008, 21:07
Nydelige bilder, og sikkert en kjempefin tur, men som Prop-fan de luxe, hvordan var det å fly en IL18 da?
mens vi er inne på IL-96 :
Her kommer i samme slengen noen visuelle minner fra et annet av fjorårets fly-høydepunkter;
2 turer til Antalya via Moskva med Aeroflots IL-86 ! :-) Fikk i tillegg fine tilslutningsturer fra Riga og St.Petersburg m. henholdsvis TU-154 og TU-134.
Har overhodet ingen lyst å fly med russiske maskiner...men det er morsomt å lese. Teori og praksis er og blir en forskjell...
IL-18 var fantastisk; robust og litt skummelt spennende. Har dessverre ingen bilder fra selve turen, da jeg fikk kjøpt meg nytt kamera først etter landing i Nassau (fløy ATR tilbake til Havana) Flyet hadde en fasinerende kupe-inndeling ombord, hele 3 eller 4 helt adskilte sådanne og STORE vinduer. Større fly enn jeg trodde, tok 100 passasjerer. Maskinen så ut som- luktet som- og opplevdes som et flygende museúm, en ganske fysisk opplevelse som på en måte sitter i kroppen enda, mye røyk, lyd og action under takeoff :-)
Er dette samme turen som er omtalt her?
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=22184
nei.. Er kanskje litt uklart, men bildene mine er fra 2 (etter hvert 3) forskjellige turer.
´Airevents´ har diverse nye ´utflukter´på gang; bl.a. Iran og Boeing 707 m.m i oktober og tur m. IL-18 i november. Les mere her :
http://www.airevents.de/index.php?language=en