View Full Version : DY fly med feil i transponderen
Er det noen her inne som har nytte av denne transponderen blir justert riktig ? Eller noen som kan justere`?
LN-KHC har feil
Er også flere DY med feil, kan poste reg'er hvis ønskelig :nor
sail4fun
02-08-2008, 15:02
Ja takk, kom med de.
LN-KKR er også på bærtur :wow:
LN-KKD også
Og ikke minst LN-BRJ (men den er jo SAS)
Noen her inne er imot det som blir sagt, og det som naboen gjør på i fritiden
mens andre er imot å fortelle andre hvem en er
Sånn er det bare
Begynner å bli en del nå, siste er KKF
MountainDew
09-08-2008, 10:01
Hva er feil?
Feilen er at de viser feil posisjon. Viser på radaren at de lander uten flyplass-området :p:lol:
LN-KKV er også på jordet
LeftSaidFred
10-09-2008, 22:50
Har litt vanskelig for å forstå at det er noe feil med transponderen. Vet ikke hva slags utstyr dere bruker, men genrelt så er det en PSR og SSR på hver flyplass. Der SSR interrogerer flyets transonder, transponderen svarer, men den sender aldri noen posisjons informasjon utenom høyde ( mode-c og mode-s, men mode-s brukes i forbindelse med TCAS)
PSR brukes til å avgjøre flyets posisjon, og systemet har ikke noe med transponderen på flyet å gjøre.
Der SSR interrogerer flyets transonder, transponderen svarer, men den sender aldri noen posisjons informasjon utenom høyde ( mode-c og mode-s, men mode-s brukes i forbindelse med TCAS)
PSR brukes til å avgjøre flyets posisjon, og systemet har ikke noe med transponderen på flyet å gjøre.
Pisspreik!
SSR brukes i 99% av tilfellene til å beregne flyet posisjon for bruk av ATC, ikke ved at flyet sender en posisjon, men at SSR (Eller MSSR som er versjonen som blir mer og mer vanlig) regner ut posisjon på flyet ved å måle tiden det går mellom interregation fra radar og response fra transponderen, samt hvilken azimuth den ligger på fra radar hodet. (SSR/MSSR er mye samme teknologi som en DME)
PSR er bare i bruk ifm enkelte militære flyplasser, samt de mest trafikkerte flyplassene. (For å kunne avvikle fly med total transponder failure)
Av 10 nye radarer i Norwegian Radar Progamme, er kun 1 PSR, nemlig utskiftningen av Kopparen ved Ørlandet. Sier noe om hvor viktig PSR er.......
2 av installasjonene er MSSR som erstatter en eksisterende PSR/SSR installasjon.
(Bakkeradar bruker pr nå mest PSR, men SSR baserte systemer er på full fart inn)