PDA

View Full Version : forskjellig tall og bokstaver


roy
25-07-2008, 00:46
Vet ikke om dette er rette forumet å poste det på men prøver. Hva er det som er forskjell på 737-500 og 505. Ser de aller fleste har mange forskjellige tall og bokstaver.
eks:
737- 683
737- 85P

skjønner forskjellen på en 800 og 500 men står de bakerste talla for noe annet enn størrelsen?

Gandalf
25-07-2008, 00:50
Boeing bruker "customer codes" til de to siste i modellbetegnelsen. Koden angir hvem som bestilte flyet fra fabrikken.

En B737-705 er således en som er bestilt av Braathens (05). Flyet vil beholde den betegnelsen hele sitt liv, selv om det blir solgt til et annet selskap, f.eks SAS som har 83 som kode. Det vil altså fremdeles være en 737-705.

Kodene finner du her. (http://www.airlinecodes.co.uk/boeing.asp)

Mvh,

roy
25-07-2008, 00:53
takk takk.. da skjønner jeg litt mer... :)

BSSW
25-07-2008, 02:49
Men Airbus har vel et annet system når det kommer til slike ting. Er det noen som kan noe om det systemet?

sail4fun
25-07-2008, 08:26
Airbus codene http://www.aviatorjoe.net/go/airbus/

ThomAAs
27-07-2008, 21:58
Har DY fått en ennå?

Gandalf
27-07-2008, 22:51
I følge denne (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Boeing_customer_codes) listen har de fått FZ, mens denne (http://www.seattle-deliveries.com/boeing-customer-codes.htm) sier JP. Nå ser jeg at i alle fall LN-NOB er en -8FZ, men det kan være fordi den er leaset av Babcock & Brown Asset Management som har FZ i den siste listen jeg linker til.

Mvh,

espenam
05-02-2014, 20:59
Og hva står LN for?

The Ticketor
05-02-2014, 21:51
LN i LN-NOB? Det står for Norge. Registreringen består av nasjonalitetsbetegnelse, bindestrek, og så registreringen. Den er oftest tre bokstaver, men kan være tall også avhengig av hva det landet har valgt å bruke.