PDA

View Full Version : DC-9-21 lyfter med 80 personer ombord, landar med 3!


HansJ
06-04-2008, 21:23
Vår gamla vän SE-DBO/OY-KIC (DC-9-21) är numera världens enda jetflygplan med tillstånd att släppa fallskärmshoppare, inte illa efter 39 år i luften!

N127NK är hennes officiella namn sedan hon lämnade oss, och på YouTube finns ett mycket actionfyllt klipp. Kolla in!

http://youtube.com/watch?v=VG2sVLSippc

Siger Viking helt ny på Kastrup... (http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/McDonnell-Douglas-DC-9-21/1161294/L/)

...och i USA 38 år senare (http://www.airliners.net/photo/Skydive-Perris/McDonnell-Douglas-DC-9-21/1184607/L/)

Desk pilot
06-04-2008, 21:49
Høydepunktet er vel low-pass'en på slutten. ;)

seilfly
06-04-2008, 21:57
Om det er den eneste, så vet jeg om en viss Jumper G5 som har noe å fortelle om ... tror det var påsken i fjor? :D

C172
06-04-2008, 22:14
Hvor mange DC9-21 maskiner hadde SAS! Jeg har hatt en passasjer tur med en slik maskin i min ungdom. FBU-BGO. Husker godt den turen det var sammen med en kamerat.

LN-KGL
06-04-2008, 22:24
I følge den etterrettelige kilden PLANE-SPOTTER.com, så var det ti (10) DC-9-21 som ble bygget. Den første falt fra fire år og en dag etter at den ble levert til SAS etter å ha landet drinken på FBU. Egentlig som var det best at dette eksemplaret gikk ut av flåten - det var absolutt med mest vinske/skjevbyggede av de ti med egen særs omtale av flyet med sine spesielle trimsettings i DC-9-bulletinen allerede et par måneder etter levering.

LN-KOG
06-04-2008, 22:29
I følge den etterrettelige kilden PLANE-SPOTTER.com, så var det ti (10) DC-9-21 som ble bygget. Den første falt fra fire år og en dag etter at den ble levert til SAS etter å ha landet drinken på FBU. Egentlig som var det best at dette eksemplaret gikk ut av flåten - det var absolutt med mest vinske/skjevbyggede av de ti med egen særs omtale av flyet med sine spesielle trimsettings i DC-9-bulletinen allerede et par måneder etter levering.

Det var vel ikke en landing, men en avbrutt avgang som gjorde at den parkerte, var det ikke? Eller husker jeg helt feil?

Fellowship
06-04-2008, 22:36
Det var vel ikke en landing, men en avbrutt avgang som gjorde at den parkerte, var det ikke? Eller husker jeg helt feil?
Du husker rett. Kveldsavgangen til Tromsø ca kl 2330 om kvelden, instrument feil under avgang på rwy 24 som medførte avbrutt avgang. Kraftig oppbremsing på glatt føre, og dermed bar det utfor ved enden av banen i sjøen mot Torvøya. Den lå akkurat lenge nok på isen til at alle ble evakuert uten at noen fikk alvorlige skader, men de siste måtte dukke under vann for å komme ut. Så sank den til 10meters dyp...

En uke seinere ble flyet hevet og tauet inn til Koksaverkstedet. Etter kort tid ble enda en DC-9-41 bestilt som erstatning.

Det var etter denne ulykken at det ble fastmontert gummiflåte som redningsutstyr ved denne enden av rullebanen :(

FlightDeck
06-04-2008, 22:37
Herlig gjensyn! Skikkelig bråkmaker detta! Liker kraften i Sport'en ved take off.

Et interiørbilde må til:
http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/McDonnell-Douglas-DC-9-21/0093223/L/?width=971&height=740&sok=&photo_nr=3&prev_id=0012118&next_id=0773440

LN-KGL
06-04-2008, 22:39
Kremt, ja "landet i drinken" - våt ble den etter å ha havnet i fjorden.

"W/O after aborted TO at FBU 1973/01/31" sier PLANE-SPOTTER.com

Og Aviation Safety Network gir denne beskrivelsen:

The DC-9, named "Reidar Viking", was operating on flight 370, departing Oslo for a flight to Alta with an intermediate stop at Tromsø. At 23:18 the crew was cleared for takeoff from runway 24. The takeoff run was normal and the DC-9 rotated at VR (125kts). At that moment the stall warning system activated. Although the speed had increased to 140 knots, the pilot decided to abort the takeoff. The remaining 1100m however was not enough to bring the aircraft to a halt. The reversers did not deploy completely and the aircraft overran the runway and onto the ice covered Oslofjord. The DC-9 came to rest 20m from the bank of the fjord. All occupants evacuated before the plane broke through the ice and sank 20 minutes later. It appeared that this particular aircraft had suffered from false stall warnings a couple of times in the past few days. Investigation revealed that ice had accumulated in the pitot tubes.

FlightDeck
06-04-2008, 22:43
Kremt, ja "landet i drinken" - våt ble den etter å ha havnet i fjorden.

"W/O after aborted TO at FBU 1973/01/31" sier PLANE-SPOTTER.com

Og Aviation Safety Network gir denne beskrivelsen:

...noen år senere...
http://www.airliners.net/photo/Untitled-(Airport-Fire/McDonnell-Douglas-DC-9-21/0584832

KennethGS
07-04-2008, 03:22
Er vel tredje gangen dette flyet er temaet nå? :p

Andrev
07-04-2008, 06:27
Fløy en sånn en SVG-ABZ sommeren 98. Da var den vel nesten 30 år gammel, men still going strong :-)

LN-SEK
07-04-2008, 10:20
Det ser ihvertfall ut som fallskjermgjengen på Perris tar gjodt vare på den !

Concorde
07-04-2008, 11:24
Du husker rett. Kveldsavgangen til Tromsø ca kl 2330 om kvelden, instrument feil under avgang på rwy 24 som medførte avbrutt avgang. Kraftig oppbremsing på glatt føre, og dermed bar det utfor ved enden av banen i sjøen mot Torvøya. Den lå akkurat lenge nok på isen til at alle ble evakuert uten at noen fikk alvorlige skader, men de siste måtte dukke under vann for å komme ut. Så sank den til 10meters dyp...

En uke seinere ble flyet hevet og tauet inn til Koksaverkstedet. Etter kort tid ble enda en DC-9-41 bestilt som erstatning.

Det var etter denne ulykken at det ble fastmontert gummiflåte som redningsutstyr ved denne enden av rullebanen :(

Min nabo har dokumentert alt med bilder, men de får jeg ikke før han ligger på Haslum tenker jeg........

Shadow
07-04-2008, 12:58
Ahhh et gledelig gjensyn med Perris Valley .. og ikke minst DC3'rn i bakgrunnen helt på begynnelsen av videoen

LN-MOW
24-03-2013, 19:26
Noen som har oppdatering på om det fortsatt jobbes med å få den hjem til Norge?

sk931
24-03-2013, 23:46
checkede min logbog.
Har noteret i 1974-1976 55 dobbeltture med DBO mellem CPH og RNN og i 1977 og 78
25 ture med den....jo jeg kender SEDBO rigtig godt
Hilsen Ole

dc9-21
25-03-2013, 07:41
Noen som har oppdatering på om det fortsatt jobbes med å få den hjem til Norge?

Hei, dette kjente jeg ikke til. Er det snakk om og benytte den til fallskjerm hopping? Eller noe annet? Vi burde for eks hatt en slik på museum....:old

LN-MOW
03-09-2020, 19:06
Ute og takser i dag ... nærmer seg luftdyktig ser det ut som .. screenshot fra Perris webcast.

Edit: Det antydes at den kan komme i luften neste uke.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200903/68cd9708babc12b1fd6830b6b459ab8a.jpg

Someone
28-11-2020, 07:05
Ute og takser i dag ... nærmer seg luftdyktig ser det ut som .. screenshot fra Perris webcast.

Edit: Det antydes at den kan komme i luften neste uke.
[/IMG]

"Neste uke" var tydeligvis litt optimistisk i september, men nå skal det visstnok nærme seg. Artikkel om flyet i Airways, inkludert bilder fra den tidligere karriere og operatører

https://airwaysmag.com/special-flights/skydive-perris-prepares-historic-dc-9-for-operations/

...but there is one aircraft that is extremely unique to Skydive Perris: the McDonnell Douglas DC-9-21. The aircraft, N127NK, has been with Skydive Perris since 2003, but it has not flown since 2013. However, it is now being prepared to be returned to regular service.

Eirik
28-11-2020, 13:48
"Neste uke" var tydeligvis litt optimistisk i september, men nå skal det visstnok nærme seg. Artikkel om flyet i Airways, inkludert bilder fra den tidligere karriere og operatører
https://airwaysmag.com/special-flights/skydive-perris-prepares-historic-dc-9-for-operations/

DET hadde vært noe å fått med seg, på ene eller andre måten. :)

Appropos tittelen her; for noen år siden fikk vi spontanforhandla oss fram til å joine en Let L-410 med fallskjermhoppere fra en gresstripe nær Kiev. Husker ikke hvor mange vi var alt i alt, men kanskje 10 hoppa ut (de med fallskjerm :cool:), vi andre 6 ble med ned igjen.

LN-MOW
28-11-2020, 13:59
Det skal eksistere planer om å få den til Norge når den går ut på timer. Neppe lønnsomt for Perris å betale for en C-sjekk ...

LN-MOW
05-11-2022, 10:44
Nå søker Perris etter en pilot ... Så da får vi se om det går bedre denne gahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20221105/9c635d3dccd35642f2c6a24277cdcb17.jpg
ngen.

LN-MOW
09-05-2024, 13:40
Var oppe og droppet fallskjermhoppere i går.

lanorge
09-05-2024, 15:27
Var oppe og droppet fallskjermhoppere i går.

Ser at de har blitt kontaktet av en del flyentusiaster som lurer på om de kan bli med på flytur uten å måtte hoppe, men så langt har forespørslene blitt avslått :)

LN-MOW
09-05-2024, 17:16
Ser at de har blitt kontaktet av en del flyentusiaster som lurer på om de kan bli med på flytur uten å måtte hoppe, men så langt har forespørslene blitt avslått :)

Kanskje de skulle tilbudt å kjøpe tur-retur istedet for enveis? ;)