View Full Version : Knall åpning for "the northern light ekspress"
80 prosents belegg på Tromsø-London
Norwegians direkterute mellom Tromsø og London-Stansted er blitt en suksess. Kabinfaktoren er oppe i 80 prosent etter få måneders drift og hele 60 prosent av bookingene gjøres i England.
- Vi er særdeles godt fornøyd med salget på denne ruten, og det er sjelden vi har sett så gode salgstall så tidlig på en helt ny rute i et marked som er nytt for oss, sier rutedirektør i Norwegian, Daniel Skjeldam til Radio Tromsø.
Direkteruten mellom Tromsø og London-Stansted ble omtalt som et "sprøtt eksperiment" da den ble lansert høsten 2007.
Etter noen måneders drift har pipen fått en annen lyd. Tromsø, Hurtigruten og det nordlige Norge har takket være direkteflyvningene fått en ny og mere omfattende markedsføring i Storbritannia.
Relaterte saker:
http://boarding.no/art.asp?id=30765
Dette er knall! Det er så morsomt når Norwegian gjør det godt :)
FlightDeck
22-03-2008, 14:26
Veldig hyggelig at ruten går så bra! Drar jo Norwegian-snittet opp - både kabinfaktor og billettpris. Enkelte dager er det jo billigere å reise via Oslo enn direkte...
Ja, Norwegian har uttalt seg i meget pene ordelag om denne ruten flere ganger alt. Meget hyggelig!
Det nevnes at 60 % av bestillingene foretas fra UK. Noen som vet tilsvarende tall for f.eks BGO, TRD og OSL?
MountainDew
24-03-2008, 21:18
Sommerrute STN/LGW - LYR har jeg troen på. Problemet på Svalbard er vel mangel på hotellrom.
Kjempeflott!!! Noen som vet hvor mange som f.eks drar videre med Hurtigruten?
Nå går det tydeligvis mindre godt. Det er salget i Storbritannia som svikter, DY skylder på turistnæringens manglende reklamering for flyvningene.
Norwegian er svært misfornøyde med markedsføringen til reiselivet.
Misnøyen kan føre til at direkteruten mellom Tromsø og London kan bli lagt ned.
- Vi har vært sterkt misfornøyd med måten reiselivet i Nord-Norge har markedsført produktet. Man har bare markedsført egne produkter, og ikke selve flyruten, sier kommersiell direktør Daniel Skjeldam i Norwegian til NRK.
Kilde: itromso.no (http://www.itromso.no/nyheter/article325994.ece)
Nå er det vel strengt tatt Norwegian sin oppgave å reklamere for egne ruter, så her er det rett og slett snakk om furting fra Norwegian sin side
Nå er det vel strengt tatt Norwegian sin oppgave å reklamere for egne ruter, så her er det rett og slett snakk om furting fra Norwegian sin side
Ruten var et resultat av et sammarbeid med reiselivs næringen og Norwegian.
Forutsetningen for trafikk grunnlaget det samme.
Syting blir for barnslig Someone!
Syting blir for barnslig Someone!
Helt enig;) Dette er barnslig syting fra Norwegian sin side!
Er det ikke er liv laga, så er det ikke liv laga. Sånn er det bare av og til. Så sent som i slutten av september gikk de ut å sa at "Både Norwegian og Hurtigruten har hatt stor suksess med direkteruta mellom Tromsø og London" og at de vurderte flere ruter: http://www.itromso.no/nyheter/article291192.ece
I løpet av bare 4 måneder går man altså stor suksess hvor man vurderte flere ruter, til "fiasko" hvor man nå vurderer nedleggelse. Det kan tyde på at det ikke bare skyldes dårlig markedsføring, men kanskje det faktum at det rett og slett ikke er marked for en slik rute?
Saken har også en annen side, og det er at Visit Tromsø har gått konkurs og at de har lagt skylden på nettopp Norwegian og London-ruta: http://www.itromso.no/nyheter/article265581.ece
Visit Tromsø garanterte sammen med Hurtigruta for et gitt belegg overfor Norwegian. Det viste seg å bli dyrt, så det kan tyde på at belegget egentlig aldri har vært det de hadde håpet på. Og hvis man starter ruter på grunnlag av at bedrifter og organisasjoner skal garantere for et visst belegg, og det har vist seg å ikke fungere, så blir det desto vanskeligere å gjøre det på samme måte i neste omgang. Det er jo ikke så interessant å drive ruta videre hvis de ikke lenger har noen til å garantere mot dårlig belegg.
Ellers er Norwegian ærlige nok overfor NRK: "Norwegian vil ikke betale for selve markedsføringen. Hvis flyselskapet skal gjøre det så må de legge på billettprisene, sier Skjeldam. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6948010
Samtidig sier Skjeldam følgende: "- Men jeg vil legge til at vi er veldig godt fornøyd med etterspørselen i det nordnorske markedet. Den har vært over all forventning, sier Norwegian-direktøren.". Hva hjelper det med stor etterspørsel hvis ingen likevel vil reise...
Jeg vet ikke hva som er normalt i reiselivsbransjen, men DY vil ikke bruke egne penger på markedsføring og de sier seg samtidig svært misfornøyd med den markedsføringen er gjort. For meg virker det som DY ikke vil ta noe risiko selv og kun "melke" dersom ruta går bra. Blir ikke det litt enkelt? Skjønner selvsagt det er billig og sikkert smart for å bygge opp et grunnlag, men likevel...
Helt enig;) Dette er barnslig syting fra Norwegian sin side!
Helt enig - men når hørte vi sist Norwegian ta selvkritikk og ikke skylde på alle andre rundt seg? :p
Da ser det ut til at ruta er litt nærmere nedleggelse med titalls millioner i underskudd.
Dundrende underskudd: http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article327347.ece
Helt enig - men når hørte vi sist Norwegian ta selvkritikk og ikke skylde på alle andre rundt seg? :p
Om du søker på google med kriterier til påstanden du siker til, vil du finne svært mange saker der Norwegian har beklaget og lagt seg flate for ulike hendelser:)
Om du søker på google med kriterier til påstanden du siker til, vil du finne svært mange saker der Norwegian har beklaget og lagt seg flate for ulike hendelser:)
Det tror jeg desverre tilhører sjeldenheter MartinL.
Svært sjelden. Som regel er det en eller annen part som blir dratt inn for å "dele" på skyld.
Minnet er kanskje kort, men kan ikke huske i det siste at de har gjort dette, senest gikk det vel utover Røros Handling.
Når det gjelder TOS ruten håper jeg de kan markedsføre den SELV, slik at det blir en link der i sommerhalvåret i det minste.
Kjos var jo tidlig ute å love nordlendinger flyruter til london såvel som London, Praha eller de baltiske landene.
http://www.an.no/nyheter/article1801174.ece
Gammel artikkel men ville ta den med for å vise at det er lett å gå i markedet å "love" uten å følge opp.
For som du selv sier i tråd
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=8580&highlight=troms%F8+london
sitat:
"I ett land med fire mill er det like viktig å være attraktiv i begge ender når man lanserer en ny rute!"
Da må man vel kanskje markedsføre sine egne rute selv ?
Det tror jeg desverre tilhører sjeldenheter MartinL.
Svært sjelden. Som regel er det en eller annen part som blir dratt inn for å "dele" på skyld.
Minnet er kanskje kort, men kan ikke huske i det siste at de har gjort dette, senest gikk det vel utover Røros Handling
Det får i såfall stå for din egen regning. Jeg deler ikke den oppfatningen. Tvert i mot synes jeg Norwegian viser svært mye ydmykhet ovenfor de reisende. De har gjort mange blemmer, men blir de utfordret på det har de nesten alltid ryddet opp. Jeg kan gjerne sende deg en PM med konkrete eksempler hvis du øsnker det.
Når det gjaldt Røros så har Norwegian sagt at de har for tett program, sammen med at bemanningen har vært for dårlig ved Røros på Osl.
Røos har også tatt sin del av ansvaret gjennom uttalelser i pressen.
Når det gjelder TOS ruten håper jeg de kan markedsføre den SELV, slik at det blir en link der i sommerhalvåret i det minste. For ente gang så har ikke denne ruten nok potensiale i sin enkelhet. Skal det være mulig å fylle disse flyene må det være et bra belegg med reisende som betaler godt. Det var også forutsetningen for oppstarten av denne ruten. dersom ikke turistnæringen klarer å bidra med reisende, kan den heller ikke fortsette!
Kjos var jo tidlig ute å love nordlendinger flyruter til london såvel som London, Praha eller de baltiske landene.
http://www.an.no/nyheter/article1801174.ece
Gammel artikkel men ville ta den med for å vise at det er lett å gå i markedet å "love" uten å følge opp.
Stemmer det, men glem ikke at Air Baltic kom til Tromsø med rute fra Riga.
Når det gjelder utenlandsruter fra Tromsø, så har vi neppe sett den siste med Norwegian selv om London forsvinner!
Dessuten skal man være rimelig fartsblind om man ikke ser at Norwegian har vært svært dyktige på å skape direkte trafikk fra distriktene. Da som oftest i sammarbeid og etter ønske fra lokale politikere, næringsliv og de reisende. Se på rutekartet og jeg vil mene at du har en dårlig case!
For som du selv sier i tråd
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=8580&highlight=troms%F8+london
sitat:
"I ett land med fire mill er det like viktig å være attraktiv i begge ender når man lanserer en ny rute!"
Stemmer og det er her det hele svikter. Ruten er godt profilert og markedsført i Tromsø. Desverre er ikke trafikken av nordlendinger som skal ut, nok til å få lønnsomhet i dette. Ruten ble startet opp fordi reiselivet skulle sørge for at markedet ute fylte setene. Som du leser av artikkelen beskriver blandt annet hurtigruten dette.
Jeg hadde derimot stilt meg 100% bak din mening dersom dette hadde vært en rute som ble åpnet med forutsetninger i å ta markedsandeler fra eksisterende direkte trafikk!
Men nå foreslår jeg at denne diskusjonen fortsetter i den hennsikt trådstarter har staket ut!
Tja, senest i går for eksempel, i forbindelse med setegebyret?
Ifølge Nordlys på papir (på torsdag tror jeg det var) er diskusjonen om rutens fremtid utsatt til oktober. Forøvrig ble det antydet at det ikke var belegget på ruten som var for lavt, men at yielden var noe lav.
Hurtigruten, som DY mener burde ha stått for en større del av bookingen, skyldte til dels på DYs uforutsigbare prisfastsettelse. Dette medførte at det var vanskelig å lansere faste priser, prisene varierte rett og slett for mye. Av den grunn er det visstnok en god del reisende som istedenfor reiser via OSL med SAS.
Burde jo være mulig for Hurtigruta og DY å komme frem til faste priser som gir den nødvendige forutsigbarheten.
Når avgjørelsen er utsatt til oktober, tyder det jo på at det er bevegelse her!
Når avgjørelsen er utsatt til oktober, tyder det jo på at det er bevegelse her!
Det har du nok rett i. Ingen gidder å drive en rute som er fullstendig uten potensiale, så DY har nok et håp om å få dette på rett kjøl igjen. Ellers hadde de lukket den umiddelbart. Får håpe det lykkes.
FlightDeck
14-02-2010, 15:06
Et alternativ er vel å gjøre den om til en ren sommerrute.
Ifølge Nordlys på papir (på torsdag tror jeg det var) er diskusjonen om rutens fremtid utsatt til oktober. Forøvrig ble det antydet at det ikke var belegget på ruten som var for lavt, men at yielden var noe lav.
Hurtigruten, som DY mener burde ha stått for en større del av bookingen, skyldte til dels på DYs uforutsigbare prisfastsettelse. Dette medførte at det var vanskelig å lansere faste priser, prisene varierte rett og slett for mye. Av den grunn er det visstnok en god del reisende som istedenfor reiser via OSL med SAS.
Burde jo være mulig for Hurtigruta og DY å komme frem til faste priser som gir den nødvendige forutsigbarheten.
Min erfaring, etter å ha reist en god del ganger med denne ruten, er at flyene jevnt over er nokså fulle. At yielden er lav kan jeg også tro, selv om jeg har vurdert direkteavgangen flere ganger, men slått det fra meg fordi prisene lå på et sted mellom 1500 og 2000 en vei. Da blir det fort rimeligere å fly med f.eks. SAS. Jeg har vel max betalt 1000kr en vei, og vært så langt nede som 278,-. Etter påske reiser vi LGW-TOS for knappe 1600,- inkl seter og baggasje og kredittkortgebyr for 3 voksne (nuvel, det sitter langt inne å kalle en 12 åring voksen, men i denne sammenhengen er han regnet som det) og 1 barn - ikke dyrt det....:).
At prisene varierer veldig mye er vel en kjent sak også fra de fleste andre flyselskap, men det burde være mulig for DY å operere med noenlunde faste priser (innenfor rimelighetens grenser iallefall) overfor en partner som Hurtigruten.
Min erfaring, etter å ha reist en god del ganger med denne ruten, er at flyene jevnt over er nokså fulle. At yielden er lav kan jeg også tro, selv om jeg har vurdert direkteavgangen flere ganger, men slått det fra meg fordi prisene lå på et sted mellom 1500 og 2000 en vei. Da blir det fort rimeligere å fly med f.eks. SAS. Jeg har vel max betalt 1000kr en vei, og vært så langt nede som 278,-. Etter påske reiser vi LGW-TOS for knappe 1600,- inkl seter og baggasje og kredittkortgebyr for 3 voksne (nuvel, det sitter langt inne å kalle en 12 åring voksen, men i denne sammenhengen er han regnet som det) og 1 barn - ikke dyrt det....:).
At prisene varierer veldig mye er vel en kjent sak også fra de fleste andre flyselskap, men det burde være mulig for DY å operere med noenlunde faste priser (innenfor rimelighetens grenser iallefall) overfor en partner som Hurtigruten.
Har flydd ruten 4-5 ganger og har akkurat de samme erfaringer som du.
Hurtigruten nøyer seg ikke lenger bare med å fly inn vinterpassasjerer med rutefly fra England og Tyskland.
Fra neste vinter starter Hurtigruten egne charterflygninger fra Gatwick utafor London til Tromsø.
Det betyr flere vinterturister og forutsigbare priser for passasjerene.
Kilde: nrk.no (http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7067388)
Det er snodig at Hurtigruta ser seg nødt til å chartre egne fly når DY har et direktetilbud som enkelt burde kunne samkjøres med Hurtigrutas ønsker. Har vanskelig for å tro at begge tilbudene kan opprettholdes. Mulig det blir spikeren i kista for DY på strekningen.
Hvem og hva blir disse charterflyene da, that's the interesting part! :p
det var visst ikke helt godt samarbeid mellom DY og Hurtigruten....
det var visst ikke helt godt samarbeid mellom DY og Hurtigruten....
Nei, som omtalt tidligere i tråden...