PDA

View Full Version : Whistler


Someone
25-02-2008, 23:16
Så var det omsider klart for årets vinterferie som ble tilbrakt sammen med Fattern og Brodern i Whistler med en uke på ski. Utreisen var som følger: CPH-FRA-YVR og returen var YVR-LHR-CPH.

Hadde første flyet til FRA en tidlig søndag morgen og med avgang 0715 ble det ikke allverden med søvn natten før. Hadde sikret meg seter på nettet dagen før med henholdsvis 21A på MDen til FRA og 31A på 340en fra FRA til YVR. Ankom CPH i relativt god tid og fikk sjekket bagasjen hele veien gjennom, men som så mange ganger før fikk jeg ikke boarding card for flighten videre. Gikk greit gjennom sikkerhetskontrollen og fikk meg en juice og en muffins før jeg satte kursen mot tuppen av B-piren hvor LN-RMM ventet for å fly SK639 til FRA.

Fant meg fort til rette og fikk to seter for meg selv. Push back 10 minutter før rutetid, noe som gjorde at vi ble stående i noen minutter ved enden av rullebanen å vente på slot tid i Frankfurt.

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010115.jpg

Knyttnevnetesten er mer enn bestått på nødutgang på SAS sine MDer
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010117.jpg

Hadde en "stjålet" voucher som var i ferd med å gå ut og kjøpte meg derfor en frokost ombord, som var helt grei, men ikke noe mer
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010118.jpg

På tross av stor trafikk i Frankfurt så landet vi nesten 15 minutter før rute og parkerte nesten innerst på A-piren. Fikk så skaffet meg et boarding card for neste leg før jeg møtte resten av følget som hadde ankommet samtidig fra OSL. Prøvde å komme oss inn i Business Lounges på non-Schengen etasjen på A-piren, men Hildegunn ze Lounge Dragon var i "One guest only" modus så satte oss på en cafe og tok lit mat og øl istedet for. Pre-boarding begynte 1 time før avgang og fant ut at vi like gjerne kunne sitte der å sløve. Var D-AIGC som er LH sin Star Alliance 340 som var satt opp på LH492 til YVR denne dagen.

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010120.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010121.jpg

Ombordstigning startet først 11:55, men allerede 12:10 var vi klare for å pushe fra gaten. Trodde et øyeblikk jeg hadde hele 2 seteren på rad 31, som er den 2 raden etter bakre nødutgang, for meg selv da jeg hørte "boarding completed", men tilslutt så dukket det opp en franskmann som knapt nok kunne engelsk. Men heldigvis så flyttet han seg bak til kamerater da setebelte signalet ble slukket så endte allikevel med å ha 2 seteren for meg selv, noe som gjorde det det til en langt mer behaglig flytur. For selv om LH sine 340 består knyttnevetesten så er det ikke mer enn akkurat.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010123.jpg

Belegget bak på turist vil jeg anslå var rundt 85%, men jeg tror det var fullt på business

Noen bilder fra Frankfurt
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010122.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010124.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010125.jpg

Over UK
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010126.jpg

Avgangen var som med en fulllastet 340-300 flest.....det trengtes mye rullebane før hårfønerene fikk bussen opp og climb raten er ganske proporsonal med jordens krumning og det virket som det tok en evighet å nå cruise høyden. Men bortsett fra det er 340 er nydelig fly og som er blant klassens stilleste. Routingen over til Vancouver var ca som følger: Frankfurt-Amsterdam-Glasgow-Island-Baffin Island-Vancouver. Ulempen med LH sine 340-300 er mangelen på AVOD/PTV. Hovedfilmen de viste, på en knøttliten skjerm, var King of California som ikke var helt min type film og når lap toppen gikk tom for strøm etter 2 Prison Break episoder var det lesing som var hovedunderholdningen på turen. Itillegg er også Canada et sammenhengende isøde i flere tusen kilometer. Flyturen var også den roligste jeg noen gang har hatt og det er ikke ofte man flyr over 8000km i prinsippet uten noe som helst turbulens
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010129.jpg

Første servering bestod av saltstenger som jeg valgte å skylle ned med litt øl
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010127.jpg

Til hovedrett kunne man velge mellom kylling Hong Kong style eller laks og pasta. Valgte kyllingen som var OK i smaken og fikk meg en øl til.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010128.jpg

Ca 1,5 time før landing var det klart for dagens andre servering. Denne gangen stod valget mellom biff og kylling og valgte biffen denne gangen som minnet om en kryssning mellom en slags gryte og lapskaus. På dette tidspunktet hadde de også gått tom for øl så nøyde meg med en cola
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010130.jpg

Landet nesten 20min før oppsatt rute tid og parkerte ved siden av en 777 fra NZ
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010131.jpg

På denne tiden av døgnet ankommer det en god del internasjonale flighter på ca samme tiden og var da relativt lang kø gjennom immigration, men siden de ikke spør om så veldig mye så ventet vi ikke mer enn 20-30 min, mot over 2t for en tilsvarende kø i USA. Eller la jeg merke til at på ankomst tavlen på YVR bruker de forsatt Janne-fargene for SAS-codeshare flighter (SK har code-share på AC sin YVR-LHR flight) Etter tips fra DC-8-62 hadde vi bestilt plass på bussen som går direkte fra flyplassen til Whistler og som setter deg av på det hotellet man skal på, noe som selv om en buss "hater" som meg fungerte utmerket

Someone
25-02-2008, 23:16
Oppholdet i Whistler var meget bra. Eneste var at vi savnet litt mer pudder, men hadde til tider strålende solskinn og skianleggene var veldig bra. Whistler Blackcomb som området heter er et enormt stort skianlegg som består av to fjell, hendholdsvis Whistler og Blackcomb og hvor heissystemene henger sammen i bunnen.

Her kommer noen bilder fra oppholdet:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010132.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010133.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010135.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010136.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010140.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010141.jpg

Heldigvis er det ikke KRF som bestemmer alkoholpolitikken i Canada så man kan fullt lovlig ta seg en øl utendørs i 2200m over havet:colgate:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010142.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010144.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010145.jpg

På vei ned Whistler Bowl
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010146.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010168.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010169.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSC00185.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSC00186.jpg

Someone
25-02-2008, 23:17
Så var det tid for turens høydepunkt og en av hovedgrunnene vi dro til Canada. Nemlig en dag med Heli-skiing, som så mye annet morro er forbudt i Norge:rolleyes:

Ble hentet på hotellet klokken 8 om morgenen og etter å ha blitt delt inn i grupen og fått en guide som så til at alle visste sånn hvordan skredsøkerene vi fikk utdelt fungerte var det tid for transporten til Whistler Heliport.

http://www.whistlerheliskiing.com/
Whistler Heli-skiing som selskapet vi brukte het bruker normalt Bell-205 helikoptere som er den sivile utgaven av gode gamle "Huey" så fikk definitivt litt Vietnam vibber over det hele, noe som kommer godt frem av enkelte av bildene. Og fordi som ikke vet hva heli-skiing innebærer så er det at man blir satt av med helikopter på en fjelltopp eller lignende som normalt ligger langt avsted og i uberørt og avsiddesliggende terreng noe som gjør at man er garantert å finne "jomfrusnø". Heli-skiing i Canada fungerer slik at vært selskap har konsesjon på at bestemt område (som normalt er på mange mange tusen kvadrat kilometer) og hvor de betaler en avgift til provinsen, i dette tilfellet British Colombia

Klar for avgang med C-GFHA (Bell 205A) som var helikopteret vi brukte den dagen. Vi var tilsammen 3 grupper som delte helikopter den dagen.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010148.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010151.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010153.jpg

Litt grått den dagen, men det var for det en kjempe dag og definitivt den beste dagen jeg har hatt på ski noen gang
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010155.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010154.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010156.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010158.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010160.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010161.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSC00193.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSC00203.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSC00204.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSC00205.jpg

Ellers var det imponerende hvor nøyaktig piloten satte helikopteret ned og det var en grunn til det. Etter at vi hadde kjørt ned og skulle hentes i bunn av bakken klar for neste topp så ble skiene og staver lagt i en haug som guiden lastet ombord i en hvite kurven man ser på siden av helikopteren. Resten av oss samlet oss i en klynge 5 meter fra skiene også var det for piloten å lande mellom der, samtidig som vi måtte holde hodet lavt så vi ikke risikerte å bokstavlig talt miste det.

Dette gir definitivt Vietnam vibber......eneste som mangler er at man spiller Wägner med Ride of the Valkyres
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSC00212.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSC00217.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSC00219.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010164.jpg

Video av en avgang. Sitter 1 gruppe i helikopteret mens neste gruppe av gjort seg klar for å blir hentet senere
http://s76.photobucket.com/albums/j4/Some83/?action=view&current=P1010166-1.flv

En annen video.
http://s76.photobucket.com/albums/j4/Some83/?action=view&current=P1010159.flv



Siste del av rapporten kommer plutselig.....

Someone
26-02-2008, 00:36
Så var det klar for returen fra Whistler og å stifte bekjennskap med et nytt flyselskap; Air Canada. Hadde bestilt plass på bussen som kom og hentet oss på hotellet klokken 10 og må si det var litt kjipt å forlate dette
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010170.jpg

Ankom YVR i svært god tid for flyet skulle gå og ruslet litt rundt og tok oss litt a spise. YVR består av 3 deler. En domestic, en international og en for flygninger til USA. Den internasjonale delen virker relativt ny og det var god plass der. Itillegg var flyplassen generelt ren og virket lys og åpen.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010171.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010174.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010175.jpg

Resten av avgangene den dagen fra den internasjonale terminalen
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010177.jpg

Cathay har inntil 3 daglige flyninger mellom HKG og YVR, itillegg til Oasis sin og YVR har generelt svært mange flygninger til Asia
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010173.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010178.jpg

Opprinnelig da jeg bestilte billettene var det meningen at det var en 767-300 med AC sitt nye AVOD system som skulle fly oss til LHR og trodde det fortsatt da jeg sjekket inn siden jeg hadde samme sete, 32A, som jeg hadde reservert da jeg bestilte billettene. Derfor ble jeg litt skuffet da det stod en 330-300 ved gaten da disse mangler AVOD/PTV
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010176.jpg

32AC som er toseteren rett bak bakre bulkhead på AC sine 333 visste seg å ha litt ekstra benplass i forhold til resten av flyet, som man ser av bildene her, noe som i stor grad oppveiet for at det hadde blitt et flybytte
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010179.jpg

Flyet var helt fullt, inkludert noen på krykker og i fatle som tydeligvis hadde trynet i bakken. Det var også en god del normenn ombord og vi havnet i samme del som 15-20 andre nordmenn som hadde vært på skiferie, itillegg til det Norske Alpinlandslaget som hadde kjørt verdenscup i Whistler. Routingen fra YVR til LHR denne dagen var også en relativt sørlig rute. Istedet for å fly korteste veien, så gjorde jetstrømmene et slikt at vi en stundt fløy rett nord for den Amerikanske grensen for vi satte kursen mot Calgary, sør kysten av Hudson Bay, sør spissen av Grønnland før vi kom inn over Europa over Nord Irland.

Som snack før maten fikk man to poser med noe chilli snack som jeg valgte øl til
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010182.jpg

Til hovedrett var valget mellom biff og kylling og valgte biff. Itillegg kom den med noe revet gulerot greier og en kake med noen ekle bær på
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010183.jpg

Filmen som ble visst ombord som hovedfilm var The Game Plan som var en real møkkafilm, med mindre man synes en film med The Rock hvor han prøver kombinere rollen som Quarterback og pappa høres spennende ut.
Litt usikker på hvor mye jeg sov da det ble litt sånn "av og på" søvn, men våknet ihvertfall til frokost som bestod av en kjedelig muffins og en yoghurt.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010184.jpg

Itillegg la jeg merke til at AC sine 333 er uten fuel-jettison (trodde dette var standard)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010185.jpg

Landet 25 min før rute også var det å gå i noen endeløse ganger før jeg kom til sikkerhetskontrollen hvor skoene måtte av, itillegg til at de ønsket å gjennomføre en kjemisk analyse av endel av veskene i toalettmappen min som stort sett bstod av "stjålne" hotell shampoo, såpe og lignende.

Imotsening til i FRA en uke tidligere så var det ikke noe problem i SK og AC sin The London Lounge for en med Gullkort å ta med seg 2 familiemedlemmer så satt der sammen med fattern og brodern i 45 min før de gikk for å ta flyet til OSL. Ble så sittende på Scanair frem til det ble boarding på SK504 til CPH

Utsikt fra The London Lounge
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010186.jpg

Kom frem til gaten å ga boardingkortet som jeg hadde fått i YVR til agenten og etter ikke å ha først klart å finne meg i systemet fant hun ut at Air Canada av en eller annen merkelig grunn og på eget initiativ hadde kastet meg av og siden flyet var fullt ble jeg nødt til å ta neste (som egentlig var fullt det også). Siden det var AC som hadde kastet meg av og ikke SAS regnet ikke SAS det iforhold til dem som denied boarding og at jeg derfor ikke kunne få vouchere av dem. Uasnett var hun agenten såpass hyggelig og vi ble enige om at for å gjøre det enkelt så fikk jeg heller bli oppgradert til business.

Så var det da å gå til SAS sin transfer desk, få skrevet ut ett nytt boarding card å gå tilbake til loungen.....denne gangen med en biz-billett så jeg fikk tilgang på egenhånd. Med det samme jeg satt der så syntes jeg at jeg fikk gjøre maks ut av det så forsynte meg bra av både buffet/snacks og i baren og satt der å surfet med en GT i den ene hånden og en øl i den andre
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010187.jpg

Ble så omsider boarding og gikk mot gaten for pre-boarding for SE-DMB i Star Alliance fargene stod klar. Boarding var rimelig på tiden, men pga slot i CPH ettersom de kjører inn et nytt system i tårnet ble avgangen nesten 1 time forsinket så fikk litt å drikke mens vi satt å ventet.

Hadde fått sete 3C som er første 2 seteren ombord så knyttnevetesten ble definitivt bestått her også
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010189.jpg

BAs 777 som "bommet" litt står fortsatt på stylter utenfor hangeren
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010191.jpg

Som vanlig var det en stille flytur i den fremre delen av MDen og maten i dag var en biffrett med fried rice til som jeg valgte Champagne til. Itillegg ble den en Cognac til desserten.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010192.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010193.jpg

Landet ca 1 time etter opprinnelig rutetid og måte vente ca 15min på bagasjen. Gikk også akkurat glipp av toget og etter nesten 26 timer på reise begynte jeg å bli såpass lei at jeg da valgte å bruke 100kr på taxi for å komme meg hjem.


Konklusjon:
Både LH og AC har gode IC produkter, men LH er hakket bedre. Begges problem er deres delvise mangel på AVOD og hadde de bare fått det i alle flyene hadde det blitt riktlig bra. AC sine 333 har forresten seter som er klargjort for det og selv boksen under setet foran er på plass. Eller er Whistler definitivt et sted å anbefale og Heli-Skiing er hel-rått:colgate:

litt-amatør
26-02-2008, 00:59
Takk for en strålende rapport! Flotte bilder fra både flyplasser og Whistler. Denne må defintivt sees nærmere på imorgen også. Merkelig historie med at du ble kastet av SK av AC. Jammen godt du skaffet deg business-billett i alle fall, og fikk utnyttet dine rettigheter til fulle i loungen.:D

Someone
26-02-2008, 01:09
Merkelig historie med at du ble kastet av SK av AC.

SGS-agenten skjønte det like lite som meg:8:



Og vet heller ikke om det bare var tilfeldigheter siden vi var så mange eller som et skyldes code-share, men da vi dro fra YVR ønsker AC spesielt velkommen alle SAS og BMI passasjer ombord.

Itillegg hadde den ene piloten med moren sin til turen og ønsker henne velkommen til London over PA-anlegget like før vi landet i London

Tommy777
26-02-2008, 01:31
Se der ja. Kjempegreier!

Takker for den.


Det er j**** lenge på kjipklasse, mann! :D

Dag Viking
26-02-2008, 05:26
Fin-fin rapport, med mange bilder utenom det vanlige. Det er tydeligvis ikke helt som Hemsedal der borte;)

Moro å sitte på med helikopter?
Det hender jeg blir imponert over gutta her ute, som setter mixmasteren ned i vind på 60 knop (og mer i kastene) på et lite helidekk med kraner på flere kanter.

Min til nå mest spesielle helikoptertur var på lørdag som eneste passasjer i en Superpuma med lite fuel, på "sightseeing" rundt på Statfjord. Når et helikopter plutselig har 5% av payloaden og en brøkdel så mye fuel som vanlig, blir performancen deretter:p

EB
26-02-2008, 05:52
Nok en knallbra rapport fra Someone!!!! LH er jo i ferd med å installere PTV i alle seter - så i løpet av året tar de der opp kampen på en bedre måte.

Savipix
26-02-2008, 07:12
Flott rapport Espen!

snag
26-02-2008, 09:00
Flott rapport!

Blubird
26-02-2008, 09:38
Artig lesning!

SQ 777
26-02-2008, 10:48
FLOTT RAPPORT :exclaimation

Bizflyer
26-02-2008, 13:32
Fin rapport! Fikk ikke sett bildene pga brannmuren på jobben, men får se dem hjemme i kveld.

Kom din far og bror seg med samme flyet til CPH som du ble "kastet av"?

Forresten dårlig gjort av din far å ikke spandere biz billetter på dere på slik en lang tur! Er du adoptert, kanskje? :colgate:

BF:cool2

Someone
26-02-2008, 13:38
Kom din far og bror seg med samme flyet til CPH som du ble "kastet av"?

BF:cool2


De fløy til OSL, mens det bare var jeg skulle til CPH.

AirbusTrond
26-02-2008, 13:44
Kjempeartig lesning!

Men hva er det AC serverer, revet gulrot, litt asiatisk biff, en kake med ekle bær - den frokosten så heller ikke kongelig ut..... :-(

Thomas
26-02-2008, 14:00
Veldig bra!!!

VoiceCom
26-02-2008, 16:45
Takk for flott rapport!

Nevøen min var på tilsvarende heli-ski-tur i Canada tidligere i vinter og var like fornøyd som deg. Spesielt opplevelsen med å sitte på huk mens helikopteret lander rett ved siden av deg.

De var vel opp og ned på 4-5 ulike topper tror jeg i løpet av dagen. Var det slik med dere og?

Someone
26-02-2008, 16:50
Takk for flott rapport!

Nevøen min var på tilsvarende heli-ski-tur i Canada tidligere i vinter og var like fornøyd som deg. Spesielt opplevelsen med å sitte på huk mens helikopteret lander rett ved siden av deg.

De var vel opp og ned på 4-5 ulike topper tror jeg i løpet av dagen. Var det slik med dere og?

Jeg hadde 6 runs. I pakken vi valgte var det egentlig 4, men kjøpte 2 ekstra.

6 turer høres kanskje ikke mye ut, men det er det når det er snakk om Heli-skiing da hver tur er lang. På siste turen hadde jeg omtrent ikke krefter igjen og hadde skikkelig melkesyre i bena

view
26-02-2008, 17:42
Ser ut som en kjempetur, spesielt heli-skiing!

Someone
26-02-2008, 18:11
Glemte også et viktig poeng. LH gjør på economy noe SK ikke gjør på business: Fjerner plasten fra maten før den serveres!


Nok en knallbra rapport fra Someone!!!! LH er jo i ferd med å installere PTV i alle seter - så i løpet av året tar de der opp kampen på en bedre måte.

Joda, men foreløpig kun i 333 og 346 maskinene

LN-Q
26-02-2008, 18:30
Kjempe rapport!

Whistler er ett knallbra sted... Var der borte for 8 år siden og deltok i VM for flyselskap...

LCH78
26-02-2008, 18:47
kjempebra rapport dette da :)

FlightDeck
28-02-2008, 23:57
Takk for en kjempebra rapport, som vanlig underholdende lesning med mange fine bilder. Hvordan er Air Canada på EB-poeng?

Someone
29-02-2008, 00:12
Hvordan er Air Canada på EB-poeng?

Både og......

http://www.sas.se/en/EuroBonus/EuroBonus_Partner/Eurobonus_Partners2/Star_Alliance_Partner/Air_Canada/

Er Canada er litt vanskelige definere om de er bra eller dårlige. Det er lettere å oppnå 100% enn hos mange andre selskaper, men samtidig må man være obs på at mange klasser gir 0 poeng (og kun L gir 25%). Jeg fløy dem på H og dermed 100% på YVR-LHR og fikk 4800 poeng for det. På business må man også vite at de kun gir 200% på fullpris, mens alle rabaterte business kun gir 100%


Dette var forresten Eurobonusregnskapet etter turen:

25 Feb 2008 London - CopenhagenSK 0506E H Economy
Grunnpoeng 800
24 Feb 2008 Vancouver - LondonAC 0854 H Economy Discounted
Grunnpoeng 4 800
17 Feb 2008 Copenhagen - FrankfurtSK 0639E W Economy Discounted
Grunnpoeng 200
17 Feb 2008 Frankfurt - VancouverLH 0492 W Economy Discounted
Grunnpoeng 1 275

Billetten kostet 6919kr inkludert en 50-lapp til Farmer og co hvilket gir en krone poeng ratio på såvidt over 1:1



Hvis man ser bortifra SAS sine VKAMP billetter så er det faktisk AirBaltic og Lot av *A selskaper jeg har fløyet med som det har vært billigst å oppnå 100% med

MountainDew
29-02-2008, 00:39
Takk for rapporten! De bratte skibakkene så veldig skummel ut. Sist jeg var på ski (1996) så måtte jeg ta skiene av og krabbe ned de bratteste bakkene :D
Maten på SK business så definitivt best ut. Trodde ikke det var så bra på en slik kort strekning.

Tommy777
29-02-2008, 00:52
Du kunne gjort som min kompis bruker å gjøre når han skal denne veien. Eks: Han skal til SJC via her neste uke. W kosta litt over 6700 t/r. Han kjøpte billetten på Widerøes side og chatta umiddelbart med dem for å få endra til V klasse på alle flygninger, inkludert UA. Det kosta han noen hundrelapper ekstra og han har nå tatt seg av 1/3 av gullkortet


Både og......

http://www.sas.se/en/EuroBonus/EuroBonus_Partner/Eurobonus_Partners2/Star_Alliance_Partner/Air_Canada/

Er Canada er litt vanskelige definere om de er bra eller dårlige. Det er lettere å oppnå 100% enn hos mange andre selskaper, men samtidig må man være obs på at mange klasser gir 0 poeng (og kun L gir 25%). Jeg fløy dem på H og dermed 100% på YVR-LHR og fikk 4800 poeng for det. På business må man også vite at de kun gir 200% på fullpris, mens alle rabaterte business kun gir 100%


Dette var forresten Eurobonusregnskapet etter turen:


Billetten kostet 6919kr inkludert en 50-lapp til Farmer og co hvilket gir en krone poeng ratio på såvidt over 1:1



Hvis man ser bortifra SAS sine VKAMP billetter så er det faktisk AirBaltic og Lot av *A selskaper jeg har fløyet med som det har vært billigst å oppnå 100% med

FlightDeck
29-02-2008, 00:59
Både og......

http://www.sas.se/en/EuroBonus/EuroBonus_Partner/Eurobonus_Partners2/Star_Alliance_Partner/Air_Canada/

Er Canada er litt vanskelige definere om de er bra eller dårlige. Det er lettere å oppnå 100% enn hos mange andre selskaper, men samtidig må man være obs på at mange klasser gir 0 poeng (og kun L gir 25%). Jeg fløy dem på H og dermed 100% på YVR-LHR og fikk 4800 poeng for det. På business må man også vite at de kun gir 200% på fullpris, mens alle rabaterte business kun gir 100%


Dette var forresten Eurobonusregnskapet etter turen:


Billetten kostet 6919kr inkludert en 50-lapp til Farmer og co hvilket gir en krone poeng ratio på såvidt over 1:1



Hvis man ser bortifra SAS sine VKAMP billetter så er det faktisk AirBaltic og Lot av *A selskaper jeg har fløyet med som det har vært billigst å oppnå 100% med

Okei, da var du heldig med billettklassen til Air Canada. Uansett er tipset til Tommy bra - som regel finner man jo bare et lite utvalg av billettklassene liggende ute, gjerne dårlige, og da kan man få hjelp av bestillingsmotoren/reisebyrået til å løfte poengopptjeningen, uten at det skal koste så mye mer. Har selv gjort det. Men snart har du vel kortet som står til sølv? Jeg har startet gulljakten - men som student er det ikke bare lett...

Someone
29-02-2008, 09:05
Glemte rett og slett å be om å få "oppgradert" en klasse

Men snart har du vel kortet som står til sølv? Jeg har startet gulljakten - men som student er det ikke bare lett...

Jepp, sølv ble plassert en gang over Atlanteren på returen så venter bare nå at SAS skal sende meg nytt kort. Gull har jeg uansett ikke sjans på iår. Men etter 2,5år som EBB har jeg ihvertfall nå kommet meg tilbake på sølvnivå

Fredrik Propell
29-02-2008, 10:18
En liten ting jeg lurer på med tanke på EB. Har vært EBB i nesten fire år nå, men har ikke reist nok til noen status. Men det kommer til å bli en del reising i tiden fremover, hvordan er det da med å kvalifisere seg som sølv eller gull? Er det bare å tjene 20000 eller hva det er så er jeg sølvkortholder?

Someone
29-02-2008, 11:24
Er det bare å tjene 20000 eller hva det er så er jeg sølvkortholder?

20.000 grunnpoeng gir sølv. Og grunnpoeng får man når man reiser med alle *A selskaper pluss Widerøe, AirBaltic og Estonian

http://www.sas.se/sv/EuroBonus/EuroBonus-partners/EuroBonus-flygpartners/Ovriga-flypartners/

Tommy777
29-02-2008, 14:52
20.000 hvert år for sølv i kvalifiseringsperioden din. (måneden du ble medlem i) Ellers finner du all info i linken Espen postet