PDA

View Full Version : Gater på OSL?

PerJen
15-10-2007, 16:17
Ser på OSL.no/flytider og er litt forvirret... Har skjønt at 33 og 34 er samme gate... Men hvor er f.eks gate 60 og 62? Er jo ikke noe gate 60 eller 62 på utsiden av terminalen (flyparkering) Noen som kan forklare meg hvordan det systemet der funker og hvor evt gate 60 og 62 er? Altså hvilken gate takser flyene til når det står en slik gate på osl.no/flytider?

Utflyttet
15-10-2007, 16:19
60-62 pluss noen til er vell bussgater utenfor Schengen?

-A

Thomas
15-10-2007, 16:19
Gate 60 og 62 er såkalte bussgater som er plassert i "kjelleren" på non-schengen området. Derifra busses pass. til flyet som f.eks er parkert på fjernparkering eller andre steder på plassen, men som uansett krever at pass. passerer passkontrollen.

ENGM RAMP
15-10-2007, 16:21
vi har som følger:

BUSSGATER:

8, 9, 10 - innland

35A, 35B, 37A, 37B - Schengen

60,61,62 - NON Schengen....

;)

Martin
15-10-2007, 16:23
Mens vi er inne på det med gater: Er det noen spesiell grunn til at kombigatene har to navn?

ENGM RAMP
15-10-2007, 16:42
Det er det Martin....

Gate 30 er 29 når brukt på innland, 30 på utland,
Gate 32 er 31 på innland, 32 utland,
Gate 34 er 33 innland, 34 utland...

laurenz
15-10-2007, 16:54
Originally posted by ENGM RAMP

vi har som følger:

BUSSGATER:

8, 9, 10 - innland

35A, 35B, 37A, 37B - Schengen

60,61,62 - NON Schengen....

;)

Huff borte ett år og så er ingenting som det var!

Hilsen,
Laurenz

Martin
15-10-2007, 17:01

Det er det Martin....

Det skjønte jeg, men hvorfor??

Hvorfor kan ikke f.eks. 30 hete 30, enten flyet som står der skal til Bergen eller Stockholm?

Someone
15-10-2007, 17:06
Originally posted by Martin

Det er det Martin....

Det skjønte jeg, men hvorfor??

Hvorfor kan ikke f.eks. 30 hete 30, enten flyet som står der skal til Bergen eller Stockholm?

Nå vet jeg ikke om det er det som er fasiten, men hvis f.eks flyet til Stockholm hadde gått fra 30 "utland" tør jeg vedde på at minst 10 passasjerer hadde stått utenfor døren til 30 "innland" og ikke skjønt hvorfor de ikke slapp inn og når de først hadde kommet inn, og gått glipp av tax free for de ikke fikk tid hadde de hylt opp om dårlig service etc etc.

Husk at hvis det er mulig å gjøre en feil, er det garantert at den vil bli gjort og da er det bedre å lage ting idiotsikkert

laurenz
15-10-2007, 17:16
Det er for passasjerene sin del ja. Internt(parkering) har gaten sine gamle nummer. Skilting til gaten hadde vært problematisk også. Et skilt som peker mot gate 34 forbi Tax-Free og et som bare peker til venstre. Det hadde det blitt tul av.

Hilsen,
Laurenz

B767
15-10-2007, 17:16
det er glassrom.. der ene dør på innland stenges.. så passasjer kommer seg inn fra utlandet.. og folk vet jo at man ska passere gjennom en slags kontrolpost for å kome inn i utlandsdelen..

laurenz
15-10-2007, 17:25
og folk vet jo at man ska passere gjennom en slags kontrolpost for å kome inn i utlandsdelen..

Veeeeeeel........

De fleste gjør det ja men om jeg hadde fått en tier for alle som har stått å banket på glassveggen for å komme inn så hadde ikke blitt rik men det hadde vært nok til et par uker på Las Palmas :D

Hilsen,
Laurenz

Martin
15-10-2007, 18:02
Det var faktisk en ganske logisk forklaring, det..

Takker ;)

gustavf
15-10-2007, 20:49

Jeg hadde avgang fra gate 33 (eller var det muligens 31) på torsdag. Over skiltet til Utland står det at bak der ligger gate 30 og oppover. Det er litt forvirrende å ha en innenlandsavgang samtidig som de mest tydelige skiltene viser at denne gaten befinner seg på utland.

Flying-news
27-07-2010, 23:04
Av ren nysgjerrighet, hva er forskjellen på gate 50 og 50R?

Foxtrot
27-07-2010, 23:21
Gate 50 har både R og L. Det er høyre og venstre side av gaten. Denne betegnelsen brukes blant annet for å indikere hvilken side fuelbilen har tanket på.

sarpingen87
28-07-2010, 10:32
Ett veldig godt spørsmål fra Justin der gitt.

Hva er forskjellen på 35 A og B og kan de brukes samtidig. Og som Justin sier 50 R og L, kan de brukes samtidig eller hva er forskjellen. Regner med at det ikke er hovedgrunnen at passasjerene skal vite hvor bensinen er fylt.

Someone
28-07-2010, 10:44
Hva er forskjellen på 35 A og B og kan de brukes samtidig. Og som Justin sier 50 R og L, kan de brukes samtidig eller hva er forskjellen.

50L og R er flyoppstillingsplasser og ikke gater (selv om det er en gate 50) L og R handler mest om hvordan flyet står parkert på gate 50, og nei det kan ikke brukes samtidig.

35 (og 37) A og B derimot kan brukes samtidig, da det er snakk om bussgater. Dvs det er et "busstopp" som heter 35A og et annet som heter 35B.

Grunnen til at 35 og 37 har fått A og B er vel for å passe inn i nummereringen. Dvs man måtte legge på A og B der når de ble bygget i sin tid for å unngå å måtte re-nummere resten av utenlandspiren

FBU 4EVER
28-07-2010, 11:58
Husk at hvis det er mulig å gjøre en feil, er det garantert at den vil bli gjort og da er det bedre å lage ting idiotsikkert

Det er umulig å lage idiotsikre løsninger fordi idiotene er så smarte!:old

sarpingen87
28-07-2010, 13:08
Det har tatt sin tid, men endelig har jeg forstått gatesystemet på Gardermoen.

Gate 2 - 6: Commuter gater lengst ute til venstre på Gardermoen
Gate 8 - 10: Bussgater innenlands plassert mellom gate 14 og 16
Gate 11 - 28: Brogater innenlands
Gate 29/30, 31/32 og 33/34: Kombigater innenlands og utenlands innen Schengen
Gate 35A/B og 37 A/B: Bussgater utenlands innen Schengen, plassert like innenfor området
Gate 36 - 45: Brogater utenlands innen Schengen
Gate 46/56, 47/57, 48/58 og 49/59: Kombigater utenlands innen Schengen og utenlanfs utenfor Schengen
Gate 50, 51 og 53: Brogater utenlands utenfor Schengen
Gate 60 - 62: Bussgater utenlands utenfor Schengen.

Fly som bruker buss kan stå overalt på flyplassen, eks. er stand 171 - 179 og 181 - 187.

Da tror jeg at jeg har oppsummert det ganske greit.

Flying-news
28-07-2010, 14:27
Det ser vel ganske så oversiktlig og flott ut det! Hvorfor ikke prøve deg på å spå gatene på den nye piren? :P (Next level!)

Vede
28-07-2010, 14:28
Finnes det ikke kombigater innland-non-schengen?

Someone
28-07-2010, 14:30
Finnes det ikke kombigater innland-non-schengen?

Nei, det er uansett litt vanskelig å få til da det mellom innenland og non-schengen området er noen hundre meter med schengensone som blokkerer den muligheten ;)

Vede
28-07-2010, 14:32
Ser den, men visste ikke om det fantes en eller annen gang eller noe. ;)

Flying-news
30-07-2010, 02:57
En slik gang finnes nok ikke... og selv om denne kombinasjonen muligens høres litt "spennende" ut etc, så er nok ikke dette en bra løsning i verken teorien eller praktisk, med mindre det er snakk om en midlertidig løsning eller en flyplass med dårlig økonomi...

Kombi-gater av typen du nevner her passer heller bedre på "uoversiktlige" flyplasser (slike jeg gjerne kaller stygge/dårlige, og ofte bare er et lappeteppe bestående av forskjellige typer betong som bygges ut med 10kvm pr 15 år...) feks enkelte av terminalene på JFK og LHR.

Med andre ord: ikke en god løsning for en fin og oversiktlig flyplass som OSL :D

amatør
30-07-2010, 09:37
En slik gang finnes nok ikke... og selv om denne kombinasjonen muligens høres litt "spennende" ut etc, så er nok ikke dette en bra løsning i verken teorien eller praktisk, med mindre det er snakk om en midlertidig løsning eller en flyplass med dårlig økonomi...

Kombi-gater av typen du nevner her passer heller bedre på "uoversiktlige" flyplasser (slike jeg gjerne kaller stygge/dårlige, og ofte bare er et lappeteppe bestående av forskjellige typer betong som bygges ut med 10kvm pr 15 år...) feks enkelte av terminalene på JFK og LHR.

Med andre ord: ikke en god løsning for en fin og oversiktlig flyplass som OSL :D

Du mener slik OSL vil bli etterhvert, når de nå har valgt å bygge ut ved å klatte på den gamle terminalen, istedenfor å bygge flunkende nytt og lekkert, slik BCN, PEK, MAD, LHR osv har gjort?:headbang

ENGM RAMP
30-07-2010, 11:06
Av ren nysgjerrighet, hva er forskjellen på gate 50 og 50R?

Dette med gater er jo mitt spesialtfelt så jeg får vel nesten svare her :)

Før i tiden var det noe som het 50 Left & Right, og det er fortsatt noen remains etter den tiden der ute....

Det var meningen at vi kunne parkere to mindre fly, f.eks 2 stk E-135/145 eller CRJ ved siden av hverandre der ute, på en og samme gate, for på denne måten få litt flere plasser til fly....

Men sååå kom Schengenavtalen og man fikk Non-Schengen og det var ikke helt det samme behovet der da, det eneste var jo stort sett BA med E145 fra Manchester samt Swissair / Crossair etc som kom med E-145. Men, fordi de ble handlet av WF dengangen ville gjerne de parkere på ANDRE siden av piren, nemlig commuterdelen på innland....

Dessuten viste det seg at plasseringene av fuelkummene ikke var helt heldig for noen flytyper, og dermed bestemte man seg for å droppe det i det hele og store å ha disse Left & Right på noen av gatene der ute....

Håper dette er avklarende :)

Flying-news
31-07-2010, 23:26
Du mener slik OSL vil bli etterhvert, når de nå har valgt å bygge ut ved å klatte på den gamle terminalen, istedenfor å bygge flunkende nytt og lekkert, slik BCN, PEK, MAD, LHR osv har gjort?:headbang

Vel, nå mente jeg ikke at OSL burde "bygge flunkende nytt og lekkert, slik BCN, PEK, MAD, LHR osv har gjort"... Det er er STOOOR forskjell på "å klatte på den gamle terminalen" slik OSL skal, og slik feks JFK og LHR har gjort(!), nettopp av den grunn at ny-delen av OSL ser greit/fint ut, mens enkelte av terminalene på JFK og LHR IKKE gjør det. OSL har forsåvidt bygget i tilsvarende samme stil som opprinnelig tidligere (utbyggingen mot øst). Det er IKKE samme tilfelle ved enkelte av terminalene ved JFK og LHR! Dog håper jeg at den nye piren endres, mot en mer "pr dags dato stil", MEN med et slags nyere preg enn vest-øst-piren. Dagens terminal kan man jo ikke klage på, men på den andre siden så går det også an å bygge mer moderne pr idag enn det slik det opprinnelige bygget er...

Ved enkelte av terminalene får man et inntrykk av at det eneste som er tatt i betraktning det økonomiske og det faktum at terminalene trenger utvidelse. Resultatet blir da et lappeteppe av forskjellige typer stiler, hvor alt er bygget under et lavt tak... med andre ord; man får et cheap't inntrykk! Det gjør man derimot ikke med OSL, og jeg tviler på at den nye piren vil gi et slikt inntrykk den heller... Skal se etter eksempler nå, så skjønner dere.. ;)

Someone
31-07-2010, 23:37
Vel, nå mente jeg ikke at OSL burde "bygge flunkende nytt og lekkert, slik BCN, PEK, MAD, LHR osv har gjort"... Det er er STOOOR forskjell på "å klatte på den gamle terminalen" slik OSL har gjort, og slik feks JFK og LHR har gjort! OSL har forsåvidt bygget i tilsvarende samme stil som opprinnelig. Det er IKKE samme tilfelle ved enkelte av terminalene ved JFK og LHR!

Ved enkelte av terminalene får man et inntrykk av at det eneste som er tatt i betraktning det økonomiske og det faktum at terminalene trenger utvidelse. Resultatet blir da et lappeteppe av forskjellige typer stiler, hvor alt er bygget under et lavt tak... med andre ord; man får et cheap't inntrykk! Det gjør man derimot ikke med OSL, selvom det ikke hadde skadet med en flunkende ny terminal istedenfor en "ekstra klatt" der heller :P

Ja, forhåpentlig har man lært og unngår at man bygger noe ala Fornebu denne gangen.....hvor mange stilarter og påklattninger var det der?

Discus
31-07-2010, 23:40
<mod>
OSL T2 tar vi her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28037
...denne tråden handler om dagens gater ved OSL :old
</mod>