View Full Version : MD-83 med buklanding i Istanbul
http://www.nettavisen.no/verden/article1383071.ece
Ser ut som om det er SU-BOY såvidt jeg kan se av bildet. Er isåfall en MD-83
md80forum
11-10-2007, 23:37
Jovisst, SU-BOY är den enda MD-83 bolaget har kvar. Allting annat har kraschat förut... Norsk kapten på planet, påstås det för övrigt. Mera här:
http://www.md80.net/yabbse/index.php?topic=3920.0
Ingen tegn til brann saavidt jeg kan se, men det var nok et gedigent gnistregn ....
Her er foroevrig noen av crewet - skipper'n ser ut som han kan vaere nordisk, ja ..
Bilde fra en tyrkisk avis ...
http://fotogaleri.hurriyet.com.tr/LiveImages%5CFoto%20Haber%5Cucak_kazas%FD_kas%FDm2 007%5C25.jpg
sail4fun
12-10-2007, 06:51
Norsk kaptein i følge vg (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174218)
Originally posted by md80forum
Allting annat har kraschat förut...
Virker som et trygt flyselskap...
Aftpoftn har også, som god norsk avis, kapteinens nasjonalitet som hovedsak:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2044226.ece
Fint at det gikk så bra. "Erik" er en bra mann.
Vi liker Erik. God mann å ha når hjulene ikke kommer ut.
Ser ut til å ha vært en landing uten flaps og slats.
Sier litt om designen dette her i tillegg til pilotskill.
ENGM RAMP
12-10-2007, 11:56
Sier litt om designen dette her og tillegg til pilotskill.
For en som IKKE er teknisk ingerniør Ole Johan, tenker du da på at maskinen er en god "glider"?
Og hmm, noen må da finne ut snart vel hvem "Erik" er vel? :)
Godt gjort uansett!
Aj fan, han der kjenner jeg jo!!! Ikke hørt fra ham siden i fjor og lurte hvor han var.
Meget dyktig, vært kaptein på bl.a B-727 (lead-sled) og MD-80 i mange år.
Definitivt en av de flygere jeg ville ønsket å ha foran "when the shit hits the fan". :wow:
Edit: Han bor til vanlig på andre siden av dammen.
Er dette samme Erik som var MD80-kaptein i Vanguard? Snakket med ham et par ganger, men rakk aldri aa moete ham foer vi gikk dundas ..
Husker ikke navn på selskap, det var visst engang noe MD til/fra Canada(?) eller ihvertfall nordlig område.
Har bare fått bruddstykker gjennom årene, slik man vanligvis spør etter kjente via andre kjente.
Vi floey til Buffalo - det er jo veldig naerme ... :p
Det siste jeg hoerte fra 'min' Erik, var at han fikk seg jobb i indonesia etter Vanguard .. dette var paa hoestparten 2002.
Skulle du hoere fra ham, og det skulle vaere samme mann, faar du hilse!
Originally posted by ENGM RAMP
Sier litt om designen dette her og tillegg til pilotskill.
For en som IKKE er teknisk ingerniør Ole Johan, tenker du da på at maskinen er en god "glider"?
Godt gjort uansett!
De fleste maskiner er vel gildere , men jeg tenkte helst på det faktum at kjerra traff moder jord med høy hastighet.
Originally posted by LN-MOW
Er dette samme Erik som var MD80-kaptein i Vanguard? Snakket med ham et par ganger, men rakk aldri aa moete ham foer vi gikk dundas ..
Det heter AD UNDAS. Dundas er et familienavn av Skotsk opprinnelse.:old
Hehe, 'dundas er vel helt gangbart som forkortelse for ad undas!
MOW, tror den jeg tenkte på må ha vært litt senere enn din Vanguard. Får ham sikkert i tale om ikke så lenge.
Ettersom flaps (evt slats) ikke var utfelt, kan muligens de også vært del av det "uspesifiserte tekniske problem" nevnt her (http://www.jacdec.de/news/news.htm).
I så fall var det j***a godt gjort å komme fra landingen med flyet i ett stykke.
Desk pilot
12-10-2007, 14:46
Jeg bet meg merke i denne:
NOTE: This is the 3rd serious incident with an AMC MD-80 within three years after overruns occured in Poland (2005) and Sudan (2006).
Erik fra Andenes (http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=19433)
For ordens skyld – hvis jeg ikke husker mye feil skal navnet være med i: Eirik. :cool:
Traff ham på et annet flyforum for endel år siden og har fått høre mange interessante historier om f.eks hvordan takle B-727-100 i ørkenomgivelser...
Hm. Det står jo at pax fortalte at strømmen forsvant. FBU4EVER: Er ikke flap/slat elektrisk operert på MD-80? Sånn ca hvor mye høyere hastighet må den ha for ”clean” landing?
Eirik stemmer og dette er samme mann som floey for Vanguard. Verden er stor ...
FBU 4EVER
12-10-2007, 17:15
Det er noe som ikke stemmer her: Hjulene skal kunne felles ut ved hjelp av tyngdekraften, man trenger ikke hydraulikk til det. Bare åpne en luke i gulvet til venstre for 2/p-setet og dra en spak opp til den låser, så detter hjulene ned i posisjon. Hjuldørene kan ikke trekkes opp, man mangler nesehjulstyring, men man har bremser via akkumulatorer
Anbefalt konfigurasjon ved nødlanding på land og til vanns er 25 grader med flaps. Det er den flapssettingen man vanligvis bruker på landing med MD-80 i SAS i disse dager. Full flaps er 40 grader. Flaps og første del av slats er elektrisk kontrollert, men hydraulisk operert. Den aller siste operasjonen av slats er også elektrisk operert. En landing uten flaps og slats medfører en temmelig høy nesestilling under innflyging/landing og og nesepartiet vil slå j***** hardt i bakken med understellet inne. Jeg tror skadene på flyskroget ville fortonet seg mye verre hvis det hadde vært tilfellet her. Flaps ville nok bli skjøvet inn/bøyd opp pga. kontakt med bakken.
Men det som jeg lurer på er hvorfor de ikke felte ut hjulene. Kan ikke tenke meg noen grunn til at de ikke skulle vært ute.
FBU 4EVER
12-10-2007, 17:24
Når jeg går inn på Jan-Erik Andelin sin side, så ser jeg at nesehjulet er felt ut delvis. Det virker som at også hovedhjulene har vært helt eller delvis ute og at det høyre er revet løs og ligger bak vingen, foran motoren. Det er vel en mulighet for at det har vært en hydraulisk svikt slik at ikke flaps/slats har latt seg felle ut, at pilotene har brukt nødutfelling av understellet, men ikke lykkes med å få de helt ned i låst stilling. Håndboka på flyet sier at i noen tilfelle må man kanskje "side-slip'e" flyet for å skape aerodynamisk trykk på hovedunderstellet for å få de til å låse.
Hva vil si å slide slip'e?
Vingle med stjerta. Mao bruke rudder for å få sideveis bevegelse.
FBU4EVER:
Antydet at de mista strømmen på cruise (mørkt, nil aircond), altså uaktuelt å få ut full flap?
Uten slats/flaps - hvor mye høyere landingshastighet vil du anslå? 50 kts eller mer?
Hjulene var nok ute, men evt ikke indikert låst som vist her (http://fotogaleri.hurriyet.com.tr/galeridetay.aspx?cid=6763&p=26&rid=2 ).
Bilde 27 viser definitivt et ødelagt høyrehjul, så det må ha vært ute av brønnen.
Hørte at han satte den ned på gresset (altså ikke overrun), men ikke fått det verifisert.
Uansett tror jeg utfallet kunne blitt annerledes med en mer uerfaren kaptein... :(
Speedbird
12-10-2007, 20:29
Originally posted by ANX
FBU4EVER:
Antydet at de mista strømmen (mørkt, nil aircond), altså uaktuelt å få ut full flap.
Feil, fullt mulig å få ut flap/slat/gear/whatever..
..motorene leverer hyd. trykk og på en -80 er omtrent ALT regulert via wire.
Dette flyet påstås det med litt humor at har mer wire enn wireing (elektriske ledninger).
Flap kjøres ut med at du drar i ett wire-trekk, som så - hvis det er ulik possisjon mellom
aktuell posisjon (som den får via flap followup kabel som går inn på øvre del i en sektor) -
så vil dette styre en ventil som sender hyd-trykk til flap extend.
På en MD-80 kan man operere så godt som alt uten elektrisitet.
Selv hovedsikringen for Batteribus resettes med wiretrekk på venstre side av pedestallen.
OK greitt, bare spekulerer ut fra det som er publisert i media og det FBU4EVER sa ovenfor.
Sikkert fint for ikke-flygende medlemmer av forumet om dere insidere kunne "oversette" faguttrykk slik at de fleste kan forstå hva det gjelder.
Alle her er jo nysgjerrige når noe gjelder et norsk fly eller en norsk flyger... :cry:
Originally posted by LN-MOW
Eirik stemmer og dette er samme mann som floey for Vanguard. Verden er stor ...
For de gammle av oss er nok fader Tormod mer kjent. Har fakstisk jobbet sammen med han på ANX for maaaange år siden. Var hyggelig å høre han på NRK's Nordlandssending i går.:old
Her er en del nye bilder .. som dere kan se av artikkelen, vurderer forsikringsselskapet aa sette maskinen i stand ...
http://www.airporthaber.com/hb/detay.php?id=20628
F35Landing
16-10-2007, 20:02
Hva vil si å slide slip'e?
Man sparker sideror til en av sidene og samtidig bruker man balanseror til motsatt retning for å hindre at flyet banker/svinger til samme side som sideroret brukes.
Dette brukes f.eks hvis man kommer for høyt inn på final leg (med mindre fly, eller fly med lite "naturlig" luftmotstand i flaps/slats) for å skape stor luftmotstand og høyt gjennomsynk.
I dette tilfellet brukes det for å skape lufttrykk mot understellet for å presse det i låst stilling.
Manøveren går i hovedsak ut på å fly urent med kryssede ror.
http://en.wikipedia.org/wiki/Slip_(aerodynamic)