PDA

View Full Version : LN-RRB i kveld

flyKSU
10-08-2007, 00:49
For de av dere som husker mine "kunstneriske" bilder fra en tidligere post hvor jeg ikke hadde brukt stativ, her er noen bilder av LN-RRB s første ankomst på KB. Bildene er tatt MED stativ :D

flyKSU
10-08-2007, 00:50
Og så fant jeg denne logoen, da ^_^

Roxman
10-08-2007, 00:58
lekkert:)

SE-DYD
10-08-2007, 01:35
Ja dette var bedre! Første bildet er uskarpt, så der har du nok bomma på avstand, for bakgrunnen er skarp! Med unntak av siste bildet synes jeg de er en tanke mørke. Dette kan fikses ved at du prøver en større blenderåpning og undereksponerer 1 til 2 hakk. Da unngår du at lyskildene blir for lyse og samtidig blir mer av flyet synlig. (Med større blender kan stjerneeffekten i lysmastene forsvinne, men det kommer jo an på hva du vil ha). Stå på!:up:

LN-KGL
10-08-2007, 01:43
Og igjen kan man finne mer informasjon i bildet siden det er undereksponert

flyKSU
10-08-2007, 09:32
Originally posted by LN-KGL

Og igjen kan man finne mer informasjon i bildet siden det er undereksponert
Ja, bildene var uredigerte. trøtt igår når jeg la dem ut. Men hva har du gjort på redigeringsprogram for å få til å ordne bildet slik? Jeg er ikke så flink til sånt, jeg skjønner du :)

Rossiyskie Avialinii
10-08-2007, 10:14
Hvilke innstillinger skal man bruke når man tar bilder i mørket?

Tenkte jeg skulle prøve meg litt på dette snart og lurte litt på hva innstillinger på kamera og hva som må gjøres på pc-en når jeg kommer hjem?

Til fly1980: Canon bilder, med unntak av de to første.

flyKSU
10-08-2007, 10:33
Takker Captein Caveades :)

Når det gjelder innstillinger så har ikke jeg så mye erfaring. Jeg pleier å sette kameraet på "P" og bruker mellom 8 og 25 sekunders lukkertid. En stor fordel er å ha stativ når en skal ta kveldsbilder (henviser til en annen post jeg hadde hvor jeg ikke brukte stativ) :D

SE-DYD: Hvordan stiller man inn større blenderåpning som du sa?

LN-SSL
10-08-2007, 12:41
Hvordan stiller man inn større blenderåpning som du sa?

Jeg vet ikke hva 'DYD' har tenkt å svare, men et lite hefte hvor det står "Bruksanvisning" pleier å være en god plass å starte....:colgate: :D ;)

SE-DYD
10-08-2007, 14:25
Originally posted by LN-SSL

Hvordan stiller man inn større blenderåpning som du sa?

Jeg vet ikke hva 'DYD' har tenkt å svare, men et lite hefte hvor det står "Bruksanvisning" pleier å være en god plass å starte....:colgate: :D ;)

Enig! LN-SSL:D
Men jeg kan jo ta en hurtig Leksjon (ingen fasit, men det funker)!
Bruk f.eks Av. Still inn blender 8 eller mindre (større tall). Ikke tenk på tiden. Den kan være 10-20 eller 30 sek. Kamera velger selv utfra blenderen du setter. Blender 8 er et meget godt utgangspunkt, hvis det er lyskilder i bildet- og det bør det være, ellers bør du stille fokus manuelt, og bruke større blender. ta noen prøveskudd- se på resultatet.

Blir lyskildene for lyse, prøv først å stille inn undereksponering 1/3 ev 2/3. Det demper det værste lyset. Blir resten av bildet fortsatt for lyst, prøv med mindre blender(større tall). God huskeregel- prøv å unngå å bruke største og minste blender uansett.

For å øke eller minske blender- bruk instillingsratt og vri til ønsket tall!

De fleste kameraene på markedet nå har lengste lukkertid= 30sek. Stiller du en blender som krever lenger lukkertid- vil 30" blinke i Canonsøkeren, i Nikon lyser en "LO". Dette gjør ikke noe- du får ikke lenger tid uansett, men bildene blir mørkere. Velg en større blenderåpning eller overeksponer- ev still inn høyrere ISO. Har du stativ- unngå ISO over 400.

Håper dette kan gi en pekepinn. Forklaringen krever at du har lest bruksanvisning og kjenner kamera sånn noen lunde!

Legger ved et 3 bilder som er fotografert med denne teknikken! JAL-Cargo: Bl 5,6/4sek/ISO 100 - Shiphol: Bl 10/10sek/ISO 100 - LN-BRR: Bl8/1,3sek/ISO 200

Sager
10-08-2007, 14:57
Flott begynnelse Fly1980!
Du har et forbedringspotensiale som tidligere nevnt.
Alle må starte en plass, og med litt prøving og feiling så kan jeg garantere deg at du vil få det til før eller senere.
Prøving og feiling er viktig når man driver med fotografering.

Flott forklaring av Nightshots fra SE-DYD.

Ser du har tatt bilde med lang lukkertid når den landet.
En ting du kan prøve på her er følgende.
Still deg opp i bunnen av bakken, ikke så langt fra vind pølsen i Vest (Mot 07).
Øv deg litt på å ta bilder av biler som suser opp og ned.
Når du føler selv at du har fått til det, så er det enkelt å ta bilde av flyene når de tar av.
Gjerne still deg på haugen ved skiltene i svingen ved der du sto.
Knips et par testbilder for å finstille kamera, og vips så er du i gang.

Bilde info på LN-TUM som tar av: (Ikke tatt med DSLR)
Brennvidde: 15mm
Blender: F3,2
Eksponeringstid: 30 Sekunder
ISO: 64
Eksponeringskompensasjon: -2 trinn.

Sager
10-08-2007, 15:02
Dette bildet er tatt uten stativ, og som du ser.
Det gikk overhodet ikke bra :p

Utflyttet
10-08-2007, 16:02
Det viktigste når man tar bilder i mørket er at det taes helt vannrett eller vertikalt så lyset kan samles langs den nederste kanten, og ikke renner ut igjennom hjørnene... ;)

-A

flyKSU
10-08-2007, 16:06
Takk for alle gode råd :) Må vel lese gjennom bruksanvisningen litt mer også ;)

Som sagt er dette første gangen jeg prøver meg på mørkebilder, så jeg var ikke så veldig fornøyd med de, da. Men LN-RRB var jo der, da :)

SE-DYD
10-08-2007, 17:20
Originally posted by Sager

Dette bildet er tatt uten stativ, og som du ser.
Det gikk overhodet ikke bra :p

Syns det var bra og- jeg!;) Artig effekt- du har jo holdt det jevnt urolig!

sail4fun
10-08-2007, 17:23
Ble det noe -rrb på deg (oss) i ettermiddag ?

flyKSU
10-08-2007, 22:12
Ja, Skal bare få ladet kameraet så jeg kan laste opp :)

flyKSU
10-08-2007, 22:43
Istedet for å starte en ny tråd, så legger jeg ved bildene av LN-RRB i dagslys. Heldigvis var det denne som kom på årets siste Chania-charter :)

Håper dere liker bildene.