PDA

View Full Version : Fare for Widerøe streik

PerJen
16-07-2007, 13:53
Samtlige av Widerøes fly VIL stå på bakken fra og med midnatt 17 Juli dersom Ledelsen i Widerøe og pilotene ikke kommer til enighet Streik i Widerøe (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=151264)

TG923
16-07-2007, 14:04
Står 17. august i artikkelen. Hva er riktig?

LCH78
16-07-2007, 15:18
17 August vil jeg tru :) 17 juli er i morra isåfall :)

PerJen
16-07-2007, 15:43
Tror ikke de sier at de streiker om en måned dersom de ikke kommer til enighet i en mekling som pågår nå da...

Someone
16-07-2007, 16:05
Originally posted by CNO1015

Tror ikke de sier at de streiker om en måned dersom de ikke kommer til enighet i en mekling som pågår nå da...

Meklingen har ikke begynt ennå. Hvis du leser artikkelen en gang til ser du det står at fornhandlingene har strandet og vil bli sendt til mekling. Og det tar fort noen uker

ThomAAs
16-07-2007, 17:43
Så de måtte bare gå til media. Det er jo ganske vanlig egentlig å bruke media... Men jeg syns den hadde en agurk ettersmak...

storg
16-07-2007, 19:19
Litt av poenget er jo å bruke media. Slik at "streiken" skal bli så plagsom som mulig for ledelsen. Dessuten så må det jo gis plassoppsigelser osv. Og det må gjøres i god tid.

Kua
16-07-2007, 21:34
Tja, hva sier Mats Jansson til det her? Streikekulturen i SAS konsernet skal bort. Widerøe har vel ingen SAS kultur så det blåser de vel i!

LN-BRK
16-07-2007, 22:17
Det handler selvsagt om 17.august, ikke 17.juli.

LN-ATC
17-07-2007, 10:24
Kan man ikke heller ansette polske flygere, de er sikkert bare glade for å få seg jobb!?!

Eventuelt vil jeg foreslå at militære flygere tar over, da slipper man personell som skal streike og kreve ting! Jeg kan ikke forstå annet enn at militære flygere kan ta over jobbene på et par dagers varsel, de har jo god trening fra forskjellige flytyper!

sail4fun
17-07-2007, 10:30
Originally posted by LN-ATC

Kan man ikke heller ansette polske flygere, de er sikkert bare glade for å få seg jobb!?!

Eventuelt vil jeg foreslå at militære flygere tar over, da slipper man personell som skal streike og kreve ting! Jeg kan ikke forstå annet enn at militære flygere kan ta over jobbene på et par dagers varsel, de har jo god trening fra forskjellige flytyper!

Det som er litt synd er om de monopolansatte ikke ser forskjellen her...

KennethGS
17-07-2007, 10:52
...men mer synd er det vel at andre ikke eier et snev av humor...^_^

sail4fun
17-07-2007, 14:43
Originally posted by KennethGS

...men mer synd er det vel at andre ikke eier et snev av humor...^_^

Que... :p

TG923
15-08-2007, 07:08
Klokken 10.00 i formiddag starter meklingen for pilotene i Widerøes Flyveselskap. Fristen går ut imorgen - torsdag den 16. august klokken 24.00. - Widerøe går til mekling med tro og håp om at det ikke blir streik, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.

http://www.boarding.no/art.asp?id=27752

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1938045.ece

CK
15-08-2007, 08:04
var det de gode resultatene i år som har bgitt pilotgene blod på tann? "Nå skal vi ha vår del!!" Det er den samme leksa hver gang WF tjener penger, da skal fagfopreningene ha høyere lønninger og bedre betingelser, ledelsen gir etter for streiketrusselen, kostnadene øker, resultatene blir dårlige, ledelsen kommer med sparetiltak, legger ned ruter og sier opp ansatte, får ned kostnadene, resultatene blir bedre.... snakk om ond sirkel...

LN-SSL
15-08-2007, 08:50
Ser poenget ditt, CK....., men hvis det som kommer fram i media er riktig, er jo 0,7% lønnsøkning med det overskuddet der et skambud da, i forhold til de prosentene vi har fått ellers i samfunnet.

Jeg sitter og forhandler på arbeidstakersiden selv en gang i året, og har ved flere anledninger anmodet om "ro i rekkene" nettopp fordi lønns- og sosiale kostnader drar i vei slik det gjør. Men slik er det jo blitt i Norge, at vi alle skal ha tilnærmet lik økning i kjøpekraft innenfor den lønnsskalaen vi har, så det er nok ikke bare piloter i WF som vil ha en større bit av kaka når det går bra.

Jeg skjønner dem veldig godt, samtidig som man må balansere på eggen slik at man ikke "priser seg og sin stilling" ut av systemet.
Da er vi tilbake til den sirkelen du snakker om, men jeg vil allikevel tro at det i et selskap som WF er rom for en tanke mere enn 0,7% lønnsvekst i år.

Nå har jeg kanskje ikke fulgt så godt med i historietimen, men piloter i WF er vel ikke dem som har herjet villest på streikearenaen oppgjennom vel...?
Og det kan vel ikke være slik at man lar være å streike fordi det har vært så mye streikebråk i bransjen? Det er jo ikke et argument en gang...

Så sparkes det litt på leggen til fagforeningene...
Hva hadde arbeidslivet vært i dag om vi ikke hadde hatt fagforeninger?
Det er iallefall ikke de uorganisertes fortjeneste at vi har et godt regulert forhold mellom arbeidstakere og arbeidsgivere, så de som velger å være uorganisert behøver kanskje ikke skrike så høyt?

For det første slipper de å bruke en del av lønna på medlemsskap i et forbund, og for det andre får de som oftest både de samme lønnsbetingelser og rettigheter som organiserte. Dette fordi bedriften er organisert i en arbeidsgiverorganisasjon, og ikke vil gjøre forskjell på ansatte.
Til og med den 5. ferieuka får alle, den som i utgangspunktet er tariffestet og ikke nedfelt i ferieloven.

Årsaken, iallefall mye av den, til at de fleste har det så bra som man har det i arbeidslivet i dag, er organisasjonene (i alle bransjer) som har kjempet fram rettigheter..., og lønn....., og så har "gratispassasjerene" gått bak med syting og klaging og bare skummet fløten....

Nei, pilotene i WF er i det minste i sin fulle rett til å kreve, for deretter å forhandle.
Kommer man ikke til enighet er det mekling, og strander den har man heldigvis lovlige kampmidler på begge sider av bordet;)

Falcon
15-08-2007, 09:36
Jeg er redd CK beskriver WFs problem på en meget presis måte. Lykke til, PAW og andre gode eks-kolleger.

Onkel Viggo

FBU 4EVER
15-08-2007, 11:18

Gud bedre meg! Hvilken planet befinner du deg på! Det fungerer nok på helt andre måter enn slik du tror.

Hvorfor alt dette maset med polske piloter? Det er mangel på dem.Norwegian trodde de skulle vasse i søknader fra polakker,men det gjorde de ikke.Det er faktisk mangel på piloter i Polen og LOT har måttet sette opp lønninger,etc. ganske betraktelig for å holde på de pilotene de har.

Og militære ta over på 2 dagers varsel? LOL.En typerating på Dash'en tar flere uker.Og hvor skal forsvaret ta piloter fra? Det mysser ikke akkurat med militære piloter.De skal også ha sivile sertifikater,helst med et ICAO-kurs i tillegg.Det alene tar noen måneder.For alle de 250-300 pilotene det måtte gjelde.

Nei. Et bud på 0,7% er konstruert for å provosere,ikke for å skape fred på arbeidsplassen.Når man vet hva pilotene i WF har bidratt med de siste årene,så holder jeg definitivt med de gutta (og jentene)!

imm
15-08-2007, 11:23
Aksjonærene har heller ikke hatt stor avkastning på investert kapital. Og jeg vil tro at også de er interessert i sin del av overskuddet.

F35Landing
15-08-2007, 11:32
Yes!

Det er faktisk på tide at vi piloter i WF står litt på krava her. Som FBU4EVER skriver så har vi faktisk bidratt mye de siste årene med alt fra nulloppgjør til mer effektiv programmering, færre/kortere pauser, mer fleksibilitet på endringer av schedule osv. Alt dette har vært svært lønnsomme endringer for selskapet og har spart MYE penger.

Men så har det vært samme historien i flere år nå; samtlige avdelinger innenfor selskapet oppfordres til de samme moderate kravene, store innrømmelsene i forhandlingene. WF har forhandlet med pilotene og pilotene har gitt mye. Så forhandles det rett etterpå med kabin og teknikere (og sikkert mange flere) og hva skjer?? De får relativt store lønnstillegg og betingelser vi ikke var i nærheten av en gang.

Skal ikke ta mer detaljert diskusjon om dette her, blir jo helt feil. Men jeg må himle med øynene når jeg leser meninger som "nå skal vel pilotene i WF ødelegge det store overskuddet igjen". Den store inntjeningen og effektiviseringen for selskapet ligger HELT andre steder enn våre lønninger.

wf145
15-08-2007, 12:17
Originally posted by FBU 4EVER

Gud bedre meg! Hvilken planet befinner du deg på! Det fungerer nok på helt andre måter enn slik du tror.

Hvorfor alt dette maset med polske piloter? Det er mangel på dem.Norwegian trodde de skulle vasse i søknader fra polakker,men det gjorde de ikke.Det er faktisk mangel på piloter i Polen og LOT har måttet sette opp lønninger,etc. ganske betraktelig for å holde på de pilotene de har.

Og militære ta over på 2 dagers varsel? LOL.En typerating på Dash'en tar flere uker.Og hvor skal forsvaret ta piloter fra? Det mysser ikke akkurat med militære piloter.De skal også ha sivile sertifikater,helst med et ICAO-kurs i tillegg.Det alene tar noen måneder.For alle de 250-300 pilotene det måtte gjelde.

Nei. Et bud på 0,7% er konstruert for å provosere,ikke for å skape fred på arbeidsplassen.Når man vet hva pilotene i WF har bidratt med de siste årene,så holder jeg definitivt med de gutta (og jentene)!

Hehe, no var vel dette først og fremst meint som ein spøk, med hentyding til alle dei innlegga som har vore om flygeleiraane. Bizflyer sitt forslagg på alt har vore og sette inn millitære "flygeleiarar", og det er vel dette som vert foreslått her og...:)

STARSHIP 2
15-08-2007, 12:46
Jeg syns LN-ATC var morsom jeg, det var kun humor.. Lykke til WIF'ere!

Kom til å tenke på en miltær pilot som søkte seg inn i WIF og søknaden ble lagt i "ikke"-bunken siden han nesten bare hadde flydd "cessna 130".. så de på C130 har hvertfall ingen mulighet ;)

MD11
15-08-2007, 16:14
Adressa skriver i dagens papirutgave om flygerflukt fra WF, bla til DY. Hele 12 stk. har sluttet hittil i år. Dette skyldes at arbeidstidsordningene i selskapet er dårlige i forhold til SK/DY i følge flygerforeningen. Mange har også sluttet i kabinen.

Egil
15-08-2007, 16:46
I denne tråden http://forum.scanair.no/read.php?TID=20970&page=1 skriver LN-BRK: "Angående konflikten, så kan det være verdt å merke seg at det ikke er lønn det krangles om og som har ført til at forhandlingene ender opp hos Riksmeklingsmannen. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=151264"

Men i dagens artikkel i VG (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=194914) sier nestleder Aleksander W. Gjems i flygerforeningen i Widerøe: "Vi har fått et tilbud fra vår arbeidsgiver som vi ikke kan akseptere. I et rekordår hvor de har 100 millioner kroner i overskudd i første halvår tilbyr de oss 0,7 prosent. Det kan vi ikke leve med."

Hva er korrekt?
Uansett ønsker jeg mine kolleger lykke til med forhandlingene!
Og ved en evt. streik, kan dere holde det gående en liten månede? Føler at jeg trenger litt ferie for å komme meg etter ferien :colgate:

Egil

ANX
16-08-2007, 11:57
Avisene fokuserer jo alltid på lønn, uansett hva intervjuobjektet ellers forteller.

Konflikten dreier seg også om scheduleringen, som ikke har fulgt med i tiden mht fleksibilitet.

ATC-flyradar
16-08-2007, 12:08
Originally posted by LN-SSL

Ser poenget ditt, CK....., men hvis det som kommer fram i media er riktig, er jo 0,7% lønnsøkning med det overskuddet der et skambud da, i forhold til de prosentene vi har fått ellers i samfunnet.

Jeg sitter og forhandler på arbeidstakersiden selv en gang i året, og har ved flere anledninger anmodet om "ro i rekkene" nettopp fordi lønns- og sosiale kostnader drar i vei slik det gjør. Men slik er det jo blitt i Norge, at vi alle skal ha tilnærmet lik økning i kjøpekraft innenfor den lønnsskalaen vi har, så det er nok ikke bare piloter i WF som vil ha en større bit av kaka når det går bra.

Jeg skjønner dem veldig godt, samtidig som man må balansere på eggen slik at man ikke "priser seg og sin stilling" ut av systemet.
Da er vi tilbake til den sirkelen du snakker om, men jeg vil allikevel tro at det i et selskap som WF er rom for en tanke mere enn 0,7% lønnsvekst i år.

Nå har jeg kanskje ikke fulgt så godt med i historietimen, men piloter i WF er vel ikke dem som har herjet villest på streikearenaen oppgjennom vel...?
Og det kan vel ikke være slik at man lar være å streike fordi det har vært så mye streikebråk i bransjen? Det er jo ikke et argument en gang...

Så sparkes det litt på leggen til fagforeningene...
Hva hadde arbeidslivet vært i dag om vi ikke hadde hatt fagforeninger?
Det er iallefall ikke de uorganisertes fortjeneste at vi har et godt regulert forhold mellom arbeidstakere og arbeidsgivere, så de som velger å være uorganisert behøver kanskje ikke skrike så høyt?

For det første slipper de å bruke en del av lønna på medlemsskap i et forbund, og for det andre får de som oftest både de samme lønnsbetingelser og rettigheter som organiserte. Dette fordi bedriften er organisert i en arbeidsgiverorganisasjon, og ikke vil gjøre forskjell på ansatte.
Til og med den 5. ferieuka får alle, den som i utgangspunktet er tariffestet og ikke nedfelt i ferieloven.

Årsaken, iallefall mye av den, til at de fleste har det så bra som man har det i arbeidslivet i dag, er organisasjonene (i alle bransjer) som har kjempet fram rettigheter..., og lønn....., og så har "gratispassasjerene" gått bak med syting og klaging og bare skummet fløten....

Nei, pilotene i WF er i det minste i sin fulle rett til å kreve, for deretter å forhandle.
Kommer man ikke til enighet er det mekling, og strander den har man heldigvis lovlige kampmidler på begge sider av bordet;)

Godt fortalt om arbeidstagere sine rettigheter osv, men vi glemmer vel at det er mere enn lønn som det vanligvis forhandles om. Det kan kortere arbeidstid, planlegging innlagt i timeantallet, overnatting gir et vis antall tilmer jobb, deet kan når tilleggene begynner på kvels/natt helg osv.

Men hvordan ser regnskapet til WF ut ?? - Hvis det er dårlig lønnsomhet for investorene, kankej over lengre tid,¨så hensyntas dette i lønnsoppgjør, å lik linje som vis WF går med dundrene overskudd i årevis.

Jeg kjenner ikke til hverken lønn eller arbeidsforld i denne bransjen, men når alle snakker om bare LØNN så blir jeg litt provosert.

Jan

MD11
16-08-2007, 12:40
Originally posted by CK

var det de gode resultatene i år som har bgitt pilotgene blod på tann? "Nå skal vi ha vår del!!" Det er den samme leksa hver gang WF tjener penger, da skal fagfopreningene ha høyere lønninger og bedre betingelser, ledelsen gir etter for streiketrusselen, kostnadene øker, resultatene blir dårlige, ledelsen kommer med sparetiltak, legger ned ruter og sier opp ansatte, får ned kostnadene, resultatene blir bedre.... snakk om ond sirkel...

Tenk på hvilken gullrute TRD-ARN hadde vært med dagens kostnadsnivå i WF....men neida, her legges det ned for fote....før ruten i det hele tatt var innkjørt. Jeg ser BGO-EDI er blitt nedgradert til sommerrute.....

Falcon
16-08-2007, 13:03
Originally posted by MD11

Originally posted by CK

Tenk på hvilken gullrute TRD-ARN hadde vært med dagens kostnadsnivå i WF....men neida, her legges det ned for fote....før ruten i det hele tatt var innkjørt. Jeg ser BGO-EDI er blitt nedgradert til sommerrute.....

Siden den ruten du nevner var CKs er han sikkert ikke uenig med deg...

Egil
16-08-2007, 16:49
Originally posted by Falcon

Originally posted by MD11

Originally posted by CK

Siden den ruten du nevner var CKs er han sikkert ikke uenig med deg...

Tror nok det var litt krisemaksimering inne i bildet der, men at nedleggelse av ruter har vært med på å få Widerøe hit vi er i dag er det sikkert ingen tvil om!
Og man trenger ikke å være markedsøkonom for å forstå at man legger ned ruter hvor inntjeningen ikke er tilfredsstillende (eller helt fraværende), og heller satser på nye ruter eller forbedrer de rutene man allerede opererer!
Selvfølgelig trist at BGOEDI blir en "sommerrute", men på andre siden satser WF nå på BGOTOS ut året ( i første omgang).

Hva som skjer når WF får levert nye fly er det jo bare å begynne å drømme om allerede nå, men fortsetter vi den gode trenden så går vi nok en spennende framtid i møte!! :-p

Egil

sail4fun
16-08-2007, 21:40
Etter 36 timers mekling kunne meklingsmann Nils Dalseide torsdag klokken 20.30 fortsatt ikke legge fram noen skisse til løsning.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1158217.ece?WT.svl=sistenyheter

ATC-flyradar
16-08-2007, 21:45
Hvem i forumet blir berørt av eventuel streik, ikke bare piloter hvis streiken blir noen uker ??

Jan

Olebno
16-08-2007, 21:54
Vi er nok noen her som "slipper" å stille på jobb på mandagen. I morgen er det full dag uansett.:skuff

Jens W
16-08-2007, 22:07
Originally posted by ATC-flyradar

Hvem i forumet blir berørt av eventuel streik, ikke bare piloter hvis streiken blir noen uker ??

Jan
Jeg tviler egentlig på at streiken blir "noen uker" (hvis det da blir streik, noe jeg også er i tvil om)

Sånn rent hypotetisk, kan staten sette en stopper for en evt streik p.g.a. anbudsrutene, f.eks. i Troms/Finnmark?

gustavf
16-08-2007, 23:17
Originally posted by Cedlind
Sånn rent hypotetisk, kan staten sette en stopper for en evt streik p.g.a. anbudsrutene, f.eks. i Troms/Finnmark?

Fordi de er anbudsruter og dermed statsfinansiert? Nei, det vil ikke i seg selv være noen grunn for tvungen lønnsnemd.

"Fare for liv og helse" er normalt det som skal til for at en streik blir stoppet.

Someone
16-08-2007, 23:18
Originally posted by gustavf

"Fare for liv og helse" er normalt det som skal til for at en streik blir stoppet.

Og definisjonen på hva det betyr er det ingen som vet

gustavf
16-08-2007, 23:25
Originally posted by Someone

Og definisjonen på hva det betyr er det ingen som vet

Humørsyke hos den til en hver tid sittende arbeidsministeren er vel den sykdommen som oftes definerer "liv og helse" i denne sammenhengen, ja.

LN-BRK
16-08-2007, 23:32
Så lenge Lufttransport flyr, så er det vel ikke fare for liv og helse til noen :)

Dag Viking
17-08-2007, 00:10
Originally posted by LN-BRK

Så lenge Lufttransport flyr, så er det vel ikke fare for liv og helse til noen :)

Tror ikke den gjengen er på streikgrensa akkurat

Jens W
17-08-2007, 00:31

Det vet jeg, men jeg bare lufter spørsmålet.. "Liv og helse" kan være så mangt..
Men Christian oppsummerer vel egentlig ganske så fint det jeg selv regnet med var tilfellet..

LN-ATC
17-08-2007, 00:33
Originally posted by FBU 4EVER
Djises krajst... Du strøyk nettopp på eksamen i ironi og historie! Gratulerer! :lol:

Hvilken planet var du på da min yrkesgruppe ble "utsatt for" "ansett polske eller militære flygeledere"?

EB
17-08-2007, 05:57
04:30 trodde de at en streik ville bli unngått...bekreftet?

EB
17-08-2007, 06:31
Ble ikke streik - kom på nyhetene nå 06:30... BRA!!!

Falcon
17-08-2007, 07:47
Veldig bra at streiken er unngått, men nå skal meglingsresultatet ut til avstemning. Jeg håper flygerne har fått et anstendig tilbud.

CK
17-08-2007, 08:21
ja, de bør ha fått et anstending tilbud, men jeg håper ikke at PAW & Co har vært ute med spanderbuksene igjen og lovet for mye. Skal de andr eforeningene også forhandle i år, eller har de lengre kontrakter? Nye streikevarsler i horisonten?

LN-BRK
17-08-2007, 09:12
Originally posted by CK

Skal de andr eforeningene også forhandle i år, eller har de lengre kontrakter? Nye streikevarsler i horisonten?

De andre foreningene ble ferdigforhandlet i vår, og de fikk da normale lønnsoppgjør som resten av samfunnet.

Uansett bra at man unngikk streik!

CK
17-08-2007, 09:16
Originally posted by LN-BRK

Originally posted by CK

Skal de andr eforeningene også forhandle i år, eller har de lengre kontrakter? Nye streikevarsler i horisonten?

De andre foreningene ble ferdigforhandlet i vår, og de fikk da normale lønnsoppgjør som resten av samfunnet.

Uansett bra at man unngikk streik!

BRA!

STARSHIP 2
21-08-2007, 19:02
Nå har det gått litt tid.. noen som vet hva de fikk tilbudt?