Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-07-2007, 13:53   #1
PerJen
ScanFlyer Silver
 
PerJen's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 885
Default Fare for Widerøe streik

Samtlige av Widerøes fly VIL stå på bakken fra og med midnatt 17 Juli dersom Ledelsen i Widerøe og pilotene ikke kommer til enighet Streik i Widerøe
__________________
Mvh
Per-Kristian Jensen
PerJen is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2007, 14:04   #2
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,236
Default Re: Fare for Widerøe streik

Står 17. august i artikkelen. Hva er riktig?
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2007, 15:18   #3
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,840
Default Re: Fare for Widerøe streik

17 August vil jeg tru 17 juli er i morra isåfall
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2007, 15:43   #4
PerJen
ScanFlyer Silver
 
PerJen's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 885
Default Re: Fare for Widerøe streik

Tror ikke de sier at de streiker om en måned dersom de ikke kommer til enighet i en mekling som pågår nå da...
__________________
Mvh
Per-Kristian Jensen
PerJen is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2007, 16:05   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,823
Default Re: Fare for Widerøe streik

Quote:
Originally posted by CNO1015

Tror ikke de sier at de streiker om en måned dersom de ikke kommer til enighet i en mekling som pågår nå da...
Meklingen har ikke begynt ennå. Hvis du leser artikkelen en gang til ser du det står at fornhandlingene har strandet og vil bli sendt til mekling. Og det tar fort noen uker
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2007, 17:43   #6
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,088
Default Re: Fare for Widerøe streik

Så de måtte bare gå til media. Det er jo ganske vanlig egentlig å bruke media... Men jeg syns den hadde en agurk ettersmak...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2007, 19:19   #7
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Re: Fare for Widerøe streik

Litt av poenget er jo å bruke media. Slik at "streiken" skal bli så plagsom som mulig for ledelsen. Dessuten så må det jo gis plassoppsigelser osv. Og det må gjøres i god tid.
storg is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2007, 21:34   #8
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: Fare for Widerøe streik

Tja, hva sier Mats Jansson til det her? Streikekulturen i SAS konsernet skal bort. Widerøe har vel ingen SAS kultur så det blåser de vel i!
Kua is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2007, 22:17   #9
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Fare for Widerøe streik

Det handler selvsagt om 17.august, ikke 17.juli.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2007, 10:24   #10
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: Fare for Widerøe streik

Kan man ikke heller ansette polske flygere, de er sikkert bare glade for å få seg jobb!?!

Eventuelt vil jeg foreslå at militære flygere tar over, da slipper man personell som skal streike og kreve ting! Jeg kan ikke forstå annet enn at militære flygere kan ta over jobbene på et par dagers varsel, de har jo god trening fra forskjellige flytyper!
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2007, 10:30   #11
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Fare for Widerøe streik

Quote:
Originally posted by LN-ATC

Kan man ikke heller ansette polske flygere, de er sikkert bare glade for å få seg jobb!?!

Eventuelt vil jeg foreslå at militære flygere tar over, da slipper man personell som skal streike og kreve ting! Jeg kan ikke forstå annet enn at militære flygere kan ta over jobbene på et par dagers varsel, de har jo god trening fra forskjellige flytyper!
Det som er litt synd er om de monopolansatte ikke ser forskjellen her...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2007, 10:52   #12
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Fare for Widerøe streik

...men mer synd er det vel at andre ikke eier et snev av humor...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2007, 14:43   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Fare for Widerøe streik

Quote:
Originally posted by KennethGS

...men mer synd er det vel at andre ikke eier et snev av humor...
Que...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2007, 07:08   #14
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,236
Default Re: Fare for Widerøe streik

Klokken 10.00 i formiddag starter meklingen for pilotene i Widerøes Flyveselskap. Fristen går ut imorgen - torsdag den 16. august klokken 24.00. - Widerøe går til mekling med tro og håp om at det ikke blir streik, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.

http://www.boarding.no/art.asp?id=27752

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1938045.ece
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2007, 08:04   #15
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Re: Fare for Widerøe streik

var det de gode resultatene i år som har bgitt pilotgene blod på tann? "Nå skal vi ha vår del!!" Det er den samme leksa hver gang WF tjener penger, da skal fagfopreningene ha høyere lønninger og bedre betingelser, ledelsen gir etter for streiketrusselen, kostnadene øker, resultatene blir dårlige, ledelsen kommer med sparetiltak, legger ned ruter og sier opp ansatte, får ned kostnadene, resultatene blir bedre.... snakk om ond sirkel...
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2007, 08:50   #16
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Fare for Widerøe streik

Ser poenget ditt, CK....., men hvis det som kommer fram i media er riktig, er jo 0,7% lønnsøkning med det overskuddet der et skambud da, i forhold til de prosentene vi har fått ellers i samfunnet.

Jeg sitter og forhandler på arbeidstakersiden selv en gang i året, og har ved flere anledninger anmodet om "ro i rekkene" nettopp fordi lønns- og sosiale kostnader drar i vei slik det gjør. Men slik er det jo blitt i Norge, at vi alle skal ha tilnærmet lik økning i kjøpekraft innenfor den lønnsskalaen vi har, så det er nok ikke bare piloter i WF som vil ha en større bit av kaka når det går bra.

Jeg skjønner dem veldig godt, samtidig som man må balansere på eggen slik at man ikke "priser seg og sin stilling" ut av systemet.
Da er vi tilbake til den sirkelen du snakker om, men jeg vil allikevel tro at det i et selskap som WF er rom for en tanke mere enn 0,7% lønnsvekst i år.

Nå har jeg kanskje ikke fulgt så godt med i historietimen, men piloter i WF er vel ikke dem som har herjet villest på streikearenaen oppgjennom vel...?
Og det kan vel ikke være slik at man lar være å streike fordi det har vært så mye streikebråk i bransjen? Det er jo ikke et argument en gang...

Så sparkes det litt på leggen til fagforeningene...
Hva hadde arbeidslivet vært i dag om vi ikke hadde hatt fagforeninger?
Det er iallefall ikke de uorganisertes fortjeneste at vi har et godt regulert forhold mellom arbeidstakere og arbeidsgivere, så de som velger å være uorganisert behøver kanskje ikke skrike så høyt?

For det første slipper de å bruke en del av lønna på medlemsskap i et forbund, og for det andre får de som oftest både de samme lønnsbetingelser og rettigheter som organiserte. Dette fordi bedriften er organisert i en arbeidsgiverorganisasjon, og ikke vil gjøre forskjell på ansatte.
Til og med den 5. ferieuka får alle, den som i utgangspunktet er tariffestet og ikke nedfelt i ferieloven.

Årsaken, iallefall mye av den, til at de fleste har det så bra som man har det i arbeidslivet i dag, er organisasjonene (i alle bransjer) som har kjempet fram rettigheter..., og lønn....., og så har "gratispassasjerene" gått bak med syting og klaging og bare skummet fløten....

Nei, pilotene i WF er i det minste i sin fulle rett til å kreve, for deretter å forhandle.
Kommer man ikke til enighet er det mekling, og strander den har man heldigvis lovlige kampmidler på begge sider av bordet
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2007, 09:36   #17
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,978
Default Re: Fare for Widerøe streik

Jeg er redd CK beskriver WFs problem på en meget presis måte. Lykke til, PAW og andre gode eks-kolleger.

Onkel Viggo
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2007, 11:18   #18
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Fare for Widerøe streik

Quote:
Originally posted by LN-ATC

Kan man ikke heller ansette polske flygere, de er sikkert bare glade for å få seg jobb!?!

Eventuelt vil jeg foreslå at militære flygere tar over, da slipper man personell som skal streike og kreve ting! Jeg kan ikke forstå annet enn at militære flygere kan ta over jobbene på et par dagers varsel, de har jo god trening fra forskjellige flytyper!

Gud bedre meg! Hvilken planet befinner du deg på! Det fungerer nok på helt andre måter enn slik du tror.

Hvorfor alt dette maset med polske piloter? Det er mangel på dem.Norwegian trodde de skulle vasse i søknader fra polakker,men det gjorde de ikke.Det er faktisk mangel på piloter i Polen og LOT har måttet sette opp lønninger,etc. ganske betraktelig for å holde på de pilotene de har.

Og militære ta over på 2 dagers varsel? LOL.En typerating på Dash'en tar flere uker.Og hvor skal forsvaret ta piloter fra? Det mysser ikke akkurat med militære piloter.De skal også ha sivile sertifikater,helst med et ICAO-kurs i tillegg.Det alene tar noen måneder.For alle de 250-300 pilotene det måtte gjelde.

Nei. Et bud på 0,7% er konstruert for å provosere,ikke for å skape fred på arbeidsplassen.Når man vet hva pilotene i WF har bidratt med de siste årene,så holder jeg definitivt med de gutta (og jentene)!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2007, 11:23   #19
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Fare for Widerøe streik

Aksjonærene har heller ikke hatt stor avkastning på investert kapital. Og jeg vil tro at også de er interessert i sin del av overskuddet.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2007, 11:32   #20
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,187
Default Re: Fare for Widerøe streik

Yes!

Det er faktisk på tide at vi piloter i WF står litt på krava her. Som FBU4EVER skriver så har vi faktisk bidratt mye de siste årene med alt fra nulloppgjør til mer effektiv programmering, færre/kortere pauser, mer fleksibilitet på endringer av schedule osv. Alt dette har vært svært lønnsomme endringer for selskapet og har spart MYE penger.

Men så har det vært samme historien i flere år nå; samtlige avdelinger innenfor selskapet oppfordres til de samme moderate kravene, store innrømmelsene i forhandlingene. WF har forhandlet med pilotene og pilotene har gitt mye. Så forhandles det rett etterpå med kabin og teknikere (og sikkert mange flere) og hva skjer?? De får relativt store lønnstillegg og betingelser vi ikke var i nærheten av en gang.

Skal ikke ta mer detaljert diskusjon om dette her, blir jo helt feil. Men jeg må himle med øynene når jeg leser meninger som "nå skal vel pilotene i WF ødelegge det store overskuddet igjen". Den store inntjeningen og effektiviseringen for selskapet ligger HELT andre steder enn våre lønninger.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fare for streik i BA The Ticketor Flyforum 3 21-02-2008 16:13
Fare for streik i SAS DK Trety Flyforum 35 23-10-2006 10:22
Fare for ny streik Hurum Flyforum 4 08-04-2006 14:40
fare for streik i MyTravel CK Flyforum 0 22-06-2005 08:06
Fare for streik i Finnair Trety Flyforum 1 14-01-2005 21:32


All times are GMT +2. The time now is 11:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.