View Full Version : Atlanta 17. juni 2024
Tok turen til ATL for den første SAS-ankomsten. Alltid spennende om man står på riktig bane for å få best mulige bilder, men hadde fått et forhåndstips om at det ville bli på nordsiden ettersom de skulle 'døpes'. Så da plasserte jeg meg på taket av garasjen ved North Termnal, som gir best utsikt til ankomster på 8L.
Heldigvis holdt det og LN-RKS kom seilende godt foran rutetid med flere VIP'er ombord, deriblant SAS-bossen og minst ett forummedlem.
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/SAS01.jpg
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/SAS02.jpg
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/SAS03.jpg
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/SAS04.jpg
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/SAS05.jpg
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/SAS06.jpg
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/SAS07.jpg
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/SAS08.jpg
Fortsettes ....
Del 2:
Men det var jo litt annet som skjedde også. Det var godt og varmt og litt hetedis så lyset var litt ekkelt. Men det ble vel stort sett brukbart ..
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/01.jpg
American Airlines Airbus A319-112 N709UW. Levert til USAirways i 1999.
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/02.jpg
Westjet B737-8CT C-FXMS. Levert i 2016.
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/03.jpg
Delta MD95/B717-235 N988AT, levert til airTran i 2002.
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/04.jpg
Delta B757-351 N588NW - levert til Northwest i 2002.
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/05.jpg
United B737-754 N13750. levert til Continental i 1999.
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/06.jpg
Spirit A320-200 N956NK. Levert ny i 2022.
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/07.jpg
En liten overraskelse var denne Air Canada Rouge A319 C-FYJE, som det viste seg opererte en vanlig Air Canada-rotasjon til Toronto.
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/08.jpg
Southwest B737-752 N7886A
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/09.jpg
Mye A350-trafikk .. Dette er Delta's A350-941 N508DN.Virgin og Qatar valgte en annen bane ..
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/10.jpg
Alaska B737 9-MAX N967AK - drøye året gammel.
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/11.jpg
Aeromexico Embraer ERJ-190AR XA-GAR
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/12.jpg
Frontier A321-211 N706FR 'Max the Lynx '
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/13.jpg
Frontier A320-251N N388FR 'Rocket the Hammerhead Shark'
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/14.jpg
Frontier A320-251N N348FR 'Clover the Deer Fawn'
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/15.jpg
jetBlue A220-300 N3125J 'Blueteus Maximus'
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/16.jpg
Delta 767-332 N197DN, levert 1997.
Til slutt to bilder av 'Olympiaflyet' - A350-941 N521DN. Levert 30. april i år.
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/17.jpg
http://enfb.net/Flybilder/240617_ATL_SAS/18.jpg
Dett var dett. Takk for titten!
regnerden
19-06-2024, 02:33
Veldig fine bilder! For en som er vandt til enkle flyregistreringer må jeg si disse amerikanske registreringene er harde å følge med på…Ta Team USA flyet feks, N521DN. Ikke opplagt for meg hva som kommer etter det. Er det N521DO?
Veldig fine bilder! For en som er vandt til enkle flyregistreringer må jeg si disse amerikanske registreringene er harde å følge med på…Ta Team USA flyet feks, N521DN. Ikke opplagt for meg hva som kommer etter det. Er det N521DO?
Nei, N522DZ. Det er tallene som styrer. For det meste. For Delta har N521DN flåtenummer 3521. (350 nummer 21). N522DZ vil ha 3522. Leasede maskiner har numre lenger ut, som f.eks N572DZ, som har flåtenummer 3572.
I regelen velger selskapene nummerserier selv, ‘hullene’ fylles med alternative bokstavendinger men flåtenumrene er statiske og er det som brukes internt. Og enkelte registreringer er opptatt, som N522DN, som er en Piper PA-22.
De fleste amerikanske selskapene har lignende system.
regnerden
19-06-2024, 10:58
Nei, N522DZ. Det er tallene som styrer. For det meste. For Delta har N521DN flåtenummer 3521. (350 nummer 21). N522DZ vil ha 3522. Leasede maskiner har numre lenger ut, som f.eks N572DZ, som har flåtenummer 3572.
I regelen velger selskapene nummerserier selv, ‘hullene’ fylles med alternative bokstavendinger men flåtenumrene er statiske og er det som brukes internt. Og enkelte registreringer er opptatt, som N522DN, som er en Piper PA-22.
De fleste amerikanske selskapene har lignende system.
Nå har jeg lest dette 10 ganger, og forstår fremdeles ikke. 521->522 skjønner jeg, men hvorfor DN->DZ?
Hvis DN er opptatt, bruker de DZ. Eller noe annet. Se på flåtelisten, så er det kanskje litt tydeligere.
Tusen takk for fantastiske bilder av LN-RKS!! :)
Den skulle ha vært i de nye fargene.
regnerden
19-06-2024, 22:16
Hvis DN er opptatt, bruker de DZ. Eller noe annet. Se på flåtelisten, så er det kanskje litt tydeligere.
Aha, nå skjønner jeg, hvertfall litt. Hørtes ut på måten du sa det på at det var en logikk bak DN->DZ, men jeg ser nå at det er de to de har brukt på 350. Tallene er altså stigende, og så velger den noe bokstaver bak random, og DN og DZ vil da ikke brukes på noe annet enn 350. Er vel bare at det er ekstremt mange maskiner på amerikansk registrering som gjør at systemet er sånn? I Europa vet jeg at Tyskland, Frankrike og England fikk enbokstavskoder fordi de var store/først, men det er jo unektelig en fordel å ha fire bokstaver å differensiere på for dem kontra tre som vi har i Skandinavia.
I USA har de altså 999*antall bokstaver*antall bokstaver differensieringsmuligheter, klart det blir mye
Det er bortimot umulig å finne ledige komplette serier fra 100-999 med samme bokstavkombinasjon bak. Alltid en eller annen random tjoms som skal ha initialene på Cessna'en sin .. ;)
Så derfor har man flåtenumre isteden til intern- og planleggingsbruk. Når man har 990 aktive fly (Delta), 968 (American), 956 (United) og 816 (Southwest), trenger man et robust system.