Log in

View Full Version : Live rapport - endelig til DC?

SudCaravelle
24-03-2023, 05:31
Da er tredje forsøk på Washington i gang.. Første forsøk var 13 mars 2020 helt i tuppen på 748, men den ble jo stoppet av halvstekt flaggermus.. Andre forsøk var i fjor sommer når Oslo flighten gikk i stykker og SAS gikk ut i streik. Denne gangen er det streik.. men vi Jar dratt ut og prøver.

Private Driver hentet oss om avtalt 0400 i en strøken, ny S Klasse som Dragen gledelig sponset da arving #1 er med og sikkerhet i høysetet. Nå må vi tusle bort til gate B11.

53075

SudCaravelle
24-03-2023, 06:03
I gullstuen var det en meget oppegående ung fyr som så at det allerede lå en nød-booking på gang med SAS hjem på søndag og at Lufthansa rad 1 var avlyst. Han følte med oss og var enige i at vi kan prøve et stunt med de som jobber på FCT om de kan vippe oss over på Swiss eller noe lignende. Sabla proft uansett.

På vei til B11 mente den yngre kompanjongen St det var D11 som hun hadde helt rett og og vi sparte litt av den forslåtte stortåen til senior.

Tett i tett med folk på D11 og en god del som var innenfor billettmaskinene som nå var satt i rødt. Agenten så coveret til billettene som jeg holdt diskret opp og da ble vi faktisk guidet inn en egen luke foran hele gjengen og først på flyet - sånn synes jeg er litt gøy. Nå er det vel to ganske kjedelig timer foran oss..

53076

SudCaravelle
24-03-2023, 10:02
Veldig hyggelig betjening på OSL-MUC og enda hyggeligere i First loungen.. I dag var det favoritten Pommery Louise 2004 som gjaldt som faktisk Gunther insisterte på.. Nydelig lokale pølser og smoothie til arvingen.

Damene i loungen kunne faktisk ikke bistå med returen og de på SAS telefonen le te seg også tilbake og kunne ikke gjøre så mye. Så vi er faktisk så langt uten returbillett som blir spennende.

Nå er vi ombord 787en som er snasen for en såpass kort tur.

53077

53078

53079

53080

SudCaravelle
24-03-2023, 12:07
Voldsom oppvartning på mini-turen MUC-FRA med mat, etternavn osv.. noe annet enn BGO-OSL.

Nå er vi på drømme-terminalen. Gunda klarte å hoste opp to alternativer: Lufthansa First fire dager senere enn planlagt eller United Polaris en dag senere.. Pokker.. Et grusomt dilemma som ender med United grunner skole/jobb og skikkelig hjemmelengsel.

Nå er snart Gunther klar med Porschen.

53081

53082

SudCaravelle
24-03-2023, 13:26
Neida.. så sitter vi her da.. nesten litt sentimentale (i alle fall han som ikke er tenåring) ombord på dette vakre vesenet og inn i denne fantastiske loungen som First Classen er. Super hyggelig betjening og de tre andre her er amerikanere og usedvanlig utadvendte. Føler at man er på et atlanterhavscruise in The good old days.

Porschen er nå en sekssylindret hybrid istedenfor V8 Turboen som forrige gang - men så tenker jeg, rund som jeg er "Dette skal ikke få ødelegge opplevelsen."

53083

53084

53085

53086

53087

53088

53089

KnutW
24-03-2023, 13:37
Sehr gut. 787’en ser jo bra ut, er dette den nye businessen til Hansaen?

Someone
24-03-2023, 13:59
Sehr gut. 787’en ser jo bra ut, er dette den nye businessen til Hansaen?

Hvis du tenker på den nye Allegris business class konseptet, så er svaret nei. Ingen maskiner har fått det ennå. Derimot har de 787 maskinene de hittils har mottatt en form for "ny" business class ved at det ikke er Lufthansa sin, men det som i praksis er Hainan sin. De har bare trukket om stoffet fra rødt til Lufthansagrått, litt sånn forenklet

SudCaravelle
24-03-2023, 15:12
Deilig.. dette er som i gamle dager med Dag Viking på banen også og vi måker på..

Her er vi i full gang og vi har fått mye stæsj utdelt og ganske hissig skjenking de 90 minuttene før det gikk oppover. Etegildet er i gang og tenåringen satt ikler Ole pris på cabaret med and som gammern.

53120

53122

53123

Dag Viking
24-03-2023, 15:54
Herlig, kjør på, den sovemaska var jo bare så morsom at jeg faktisk tok den med hjem

SBT
24-03-2023, 20:52
I det første bildet, kan det se ut som det er first class billetthefter, akkurat som i gamle dager, men det finnes vel ikke billetter lenger, hva ligger inni de omslagene ?

SudCaravelle
24-03-2023, 20:56
Masse mat.. passe godt skal jeg være ærlig.. Herlig service og en halvtime på øyet. Nå lander vi om en times tid så får vi se om er noe som helst energi igjen i skrotten før det er steakhouse. Kjenner nå at noen dager med rehab hadde vært lurt innimellom.

53124

53125

53126

53127

53128

Martin
24-03-2023, 21:02
I det første bildet, kan det se ut som det er first class billetthefter, akkurat som i gamle dager, men det finnes vel ikke billetter lenger, hva ligger inni de omslagene ?

Boardingkort?

SudCaravelle
24-03-2023, 21:24
Boardingkort?

He he, det Martin sa.

De kjører alltid boardingkort på First, allerede på OSL. Og apekatter som meg er litt krye når vi går rundt med dem, selv om vi later som vi ikke er det.

TG923
24-03-2023, 22:32
De kjører alltid boardingkort på First, allerede på OSL

Alltid og alltid - fikk ikke omslaget på OSL da jeg reiste i midten av februar. Hun lette rundt i skuffer og skap, men fant ingen ting
Ordnet seg selvfølgelig i FCT i Frankfurt

SudCaravelle
24-03-2023, 22:50
Alltid og alltid - fikk ikke omslaget på OSL da jeg reiste i midten av februar. Hun lette rundt i skuffer og skap, men fant ingen ting
Ordnet seg selvfølgelig i FCT i Frankfurt

Mappen er en ting, men selve boardingkortet får man alltid. Stort sett på OSL, men alltid på Uber-sjappa.

TriStar
25-03-2023, 04:28
Fantastisk, LH First er nå definitivt ført opp på min bucket list. Og har heller ikke 747-8i i loggen enda, så her må noe gjøres…

krølle
25-03-2023, 22:43
Må du gå fra bilen og opp i flyet, eller er der heis:8:

Spør for en venn

Polaris
25-03-2023, 23:50

Spør for en venn

Vet ikke helt hva det er et tegn på når jeg helt seriøst forventet spørsmålet «må du gå fra bilen og inn i flyet, eller kommer noen med rullestol» :lol:

SudCaravelle
26-03-2023, 00:24

Spør for en venn

Det er faktisk en heis og denne gangen kom man ombord litt tidligere enn vanlig (pleier å være til sist) så sjåføren og en annen klarte å irritere på seg en del passasjerer med å rope "move away, First Class". Nesten litt asiatisk over det.

Hypern
26-03-2023, 11:30
Good times good times. Jeg husker jo i US Airways dagene da jeg tok A380. Heisen helt opp på øverste plan fra FCT. Hadde den gang samme crew fra Tokyo som til Tokyo så de kjente meg igjen og servicen ble veldig bra. De visste da hva jeg ville ha osv. Tror nesten jeg ble oppvartet litt mer enn noen HON circlees som var ombord. Turte ikke å si hvordan jeg haddde kjøpt billetten :D

Cecilie
26-03-2023, 11:41
Good times good times. Jeg husker jo i US Airways dagene da jeg tok A380. Heisen helt opp på øverste plan fra FCT. Hadde den gang samme crew fra Tokyo som til Tokyo så de kjente meg igjen og servicen ble veldig bra. De visste da hva jeg ville ha osv. Tror nesten jeg ble oppvartet litt mer enn noen HON circlees som var ombord. Turte ikke å si hvordan jeg haddde kjøpt billetten :D

Samme opplevelse da jeg fløy FRA-ORD-FRA med samme crew, og da jeg boardet i ORD så ble jeg ønsket velkommen med "Welcome back Miss Larsen, we have your favorite Champagne ready for you" :wow::colgate:

fluxie
26-03-2023, 12:26
Haha. Akkurat samme opplevelse vi hadde når man dro på en langhelg til Buenos Aires. Samme crew begge veier, og fantastisk service på tur hjem.

OttoL
27-03-2023, 09:55
Er det egentlig ikke mest gøy å besøke disse byene fordi en kan fly slike fjonge klasser over dammen? Jeg føler USA er veldig been there done that, men merker jo at jeg tråkker på noen føtter når jeg sier det. Er ikke like gøy å trøkke seg inn i sas plus til en by i Europa, selv om byene har mye mer å gi enn USA.

Midtiblinken
27-03-2023, 13:23
Hmm, byer i Europa har mer og gi enn USA? 50 stater med stor variasjon har mindre og by på enn Krakow? Som jeg gjerne vil se.

dc-8-63
27-03-2023, 15:23
Er det egentlig ikke mest gøy å besøke disse byene fordi en kan fly slike fjonge klasser over dammen? Jeg føler USA er veldig been there done that, men merker jo at jeg tråkker på noen føtter når jeg sier det. Er ikke like gøy å trøkke seg inn i sas plus til en by i Europa, selv om byene har mye mer å gi enn USA.

Never stop Exploring ! Utvilsomt har Paris mye mer å by på enn Portland Oregon, men selv etter halve livet (så langt) i Europa og andre halvparten her i USA, er jeg veldig langt fra «been there done that» hverken her i USA eller i Europa. Begge verdensdeler har masse å by på (og noen av oss må fly litt mer fjongt enn SAS Klus for å nå frem til Europeiske byer også ;))

Absolutt en Espresso i Napoli er fantastisk, men det er også South by Southwest i Austin også. Dette er jo på mange måter er fly entusiast forum, så at flyreisen og opplevelsene ombord, fjonge eller ikke, står i fokus er heller ikke så rart, vi er forskjellige - noen av oss stortrives i Venice California og Venezia.

Jeg vet bare en ting, jeg er absolutt ikke ferdig med noen ting, til det er jeg alltfor ung (er yngre enn LN-MOW);)

SudCaravelle
27-03-2023, 17:13
Vi synes det er morsomt å besøke nye kjente Amerikanske byer med jevne mellomrom. De fleste har vært virkelig morsomme og se, men samtidig holder med en gang. Optimalt for oss er storby noen dager før varm ferie etterpå - både i US og Asia.

SudCaravelle
27-03-2023, 17:22
Kjapp oppdatering.. nå er det straks ut mot flyplassen53140

53141

53142

53143

53144

53145

53146

53147

53148 og vi er enige om at vi tar en time på museet og får med oss noen godbiter der.

Washington vokste definitivt på oss, men helt klart en by vi ikke kommer til å bruke ressurser på å oppleve igjen. Jeg må si fremdeles Miami og det området er uten tvil favoritten fremdeles.

Sofitel var flott, men ser ikke helt alle fem stjernene. Lott slapp betjening og virkelig utrivelig bar og restaurant. Beliggenheten er helt super og rommet ok, men i overkant dyrt. Du må grine deg til Gold fordelene som jeg ikke har sans for. Kult å se Cherry Blossom og Old Ebbit og Martins var legendarisk.

SudCaravelle
27-03-2023, 21:47
Det gikk meget greit å Ubre til museumet og der var jo litt av en sjappe.. Mye gåsehud på far. Det rareste å se var faktisk Enola Gay med tanke på hvor mye rabalder hun (eller da sønnen hennes) klarte å lage.. Uber til var med en fra El Salvador, og fra museet til IAD var Egypt.. Herlig.

53149

53150

53151

53152

53153

53154

53155

53156

53157

SudCaravelle
27-03-2023, 22:05
Wow.. Polaris opplegget på flyplassen.. innsjekken super (Veninnen var fra Syria og gledet seg til klokken 1930). Ingen fast track litt minus.. Voldsomt stor flyplass og voldsomt t-bane nett mellom terminalene.

Denne Polaris loungen som vi sitter i nå er jo helt utrolig. Deilig klientell (ingen kort-kunder tror jeg?) Nydelig mat, gode viner og en utrolig service. True story: Datter tippet Etiopia på kelner #1 og jeg tippet Bangladesh på kelner #2 og vi hadde begge rett. Dette synes de er gøy og du får ikke helt samme reaksjonen som når du spør pakistanere i Norge hvor de erfra.

53158

53159

53160

53161

53162

53163

SudCaravelle
27-03-2023, 22:20
Problemet er jo at man"koser opp" før man i det hele tatt kommer seg ombord på børsa. Herlig klientell her også, men svært få av de tipser så man får virkelig cred når vi tipser de rundhåndet. (Jeg gidder ikke fortelle at vi flyr gratis og at det er Dragens penger)

PS! Til og med toalettene her er jo nesten FCT nivå. Vil faktisk si at denne loungen er bedre enn lille-FCLen vi var på MUC sett bort i fra at her er det Lanson og ikke Louise.

53164

SudCaravelle
27-03-2023, 23:38
Da var vi ombord.. Dette er faktisk temmelig eksotisk da alt er en ny opplevelse. Veldig hyggelig, men ganske voksen betjening, kule seter, sinnsyk morsom safety video, grusom musserende i plastglass, tar i mot bestilling av mat før takeoff. Putene og pleddene er virkelig bra med en kosepute og en rene Tempura-puten.

Ganske godt førsteinntrykk og nesten som de røffer det litt til i kantene så det ikke blir for bra.

Sender denne jeg da jeg er lit usikker på om denne har ISDN. Gleder meg til lyden av 777 rusingen.

53168

53169

53170

53171

53172

dc-8-63
27-03-2023, 23:43
For meg er det SR-71 som gir mest gåsehud, vi har jo en stående på et museum nede i Oregon, et merkelig museum som har meget nær tilknytning til Air America. Igjen takk for at du deler - som litt fly interessert er dette langt mer av interesse enn Heiniken Piss i Brussel.

SudCaravelle
27-03-2023, 23:51
som litt fly interessert er dette langt mer av interesse enn Heiniken Piss i Brussel.

Skjønte ikke helt h a du mente, men humret av formuleringen. Fortalte faktisk tenåringen om litt av storyen med SR-71 og det fenget.

Litt oppdatering før nettet forsvinner - Sabla bra utvalg av filmer OG de listes med IMBD score. Elendige høretelefoner.

Koser oss og jeg er spent på hvordan bestemor blander Bloody Maryen senere..

dc-8-63
28-03-2023, 02:03
Skjønte ikke helt h a du mente, men humret av formuleringen. Fortalte faktisk tenåringen om litt av storyen med SR-71 og det fenget.

Litt oppdatering før nettet forsvinner - Sabla bra utvalg av filmer OG de listes med IMBD score. Elendige høretelefoner.

Koser oss og jeg er spent på hvordan bestemor blander Bloody Maryen senere..

Beklager jeg «outsourcet» til GPT-4 ;)

SudCaravelle
28-03-2023, 08:06
Så var vi allerede i "Great" Britain. Den overfarten var proff og komfortabel. Maten var skikkelig brekke seg ekkel både fisk og kjøtt, men nydelig dessert og gode viner. Fisken som badet i noe sitrus var så vond at det var nesten litt "Jackass" moro å spise den. Tror vi sov 4-5 timer. Det var som nevnt lave forventninger, men det var en proff totalopplevelse som jeg helt klart kan gjøre igjen. Trikset er å gafle i seg i Polaris loungen og eventuelt ta desserten om bord.

Litt kjipt at de som de fleste andre selskapene lager ett sant helvete ombord 90 minutter før landing hvor de kaster trallene så hardt de kan i veggene, slår kjeler mot hverandre og hyler som høner. Hadde vært kult å våkne i det flyet lander.

53173

53174

53175

53176

53177

53178

SudCaravelle
28-03-2023, 08:17
Så landet man uthvilt og så til stor glede at SAS flyet gikk fra samme terminal som United kom inn og hvor alle god-loungene ligger. Synd de ikke alltid går derifra og skjønner ikke hvorfor de bytter frem og tilbake.

Gleden var litt kortvarig da av en eller annen grunn så måtte vi gå hele veien til den andre terminalen for sikkerhetskontroll, og der var det VM i carry on. En indisk familie med fire kofferter og fire bagger hvor samtlige inneholdt en eller annen form for flytende. Så spaserte vi hele veien tilbake og rakk faktisk en liten frokost på SQ loungen. Liker LHR.

SAS Plus fra LHR gidder jeg ikke kommentere da det er vel ganske klart hva jeg mener om den overgangen fra biz på langdistanse.

53179

53180

53181

53182

SudCaravelle
29-03-2023, 09:36
Snipp snapp snute.. Så konlusjonen.. Som nevnt fantastisk å oppleve disse amerikanske storbyene, og alltid morsomt å se hvor forskjellige de er. Kommer nok aldri til å dra tilbake til DC privat, men vil for det anbefale å se den.

Det å reise med en som akkurat ble tenåring var som forventet ufattelig hyggelig. Tror dagens tenåringer er langt mer reflekterte og empatiske en tidligere og er ufattelig morsomme.

Nå har det blitt 12 atlanterhavsflighter siste året av foaskjellige slag, og som vanlig har forventingene alt å si.. United overrasket positivt. Forhold til utsalgsprisen på billettene vil jeg rangere turene slik :

1. Swiss Biz
2. Lufthansa Biz
3, United Polaris
4. SAS Economy (A350)
5. Lufthansa First
6. SAS Biz (A350)
7. SAS Biz (A330)
8. SAS Plus

USA-savnet er der allerde, og det er lagt ned veto om Florida neste tur.. Dog godt med en uke pause før det er 06.00 flighten til ALC i påsken.

Hypern
29-03-2023, 13:03
Snipp snapp snute.. Så konlusjonen.. Som nevnt fantastisk å oppleve disse amerikanske storbyene, og alltid morsomt å se hvor forskjellige de er. Kommer nok aldri til å dra tilbake til DC privat, men vil for det anbefale å se den.

Det å reise med en som akkurat ble tenåring var som forventet ufattelig hyggelig. Tror dagens tenåringer er langt mer reflekterte og empatiske en tidligere og er ufattelig morsomme.

Nå har det blitt 12 atlanterhavsflighter siste året av foaskjellige slag, og som vanlig har forventingene alt å si.. United overrasket positivt. Forhold til utsalgsprisen på billettene vil jeg rangere turene slik :

1. Swiss Biz
2. Lufthansa Biz
3, United Polaris
4. SAS Economy (A350)
5. Lufthansa First
6. SAS Biz (A350)
7. SAS Biz (A330)
8. SAS Plus

USA-savnet er der allerde, og det er lagt ned veto om Florida neste tur.. Dog godt med en uke pause før det er 06.00 flighten til ALC i påsken.

Hehe jeg savner de dagene hvor USDen var i 6 kroner jeg. Det var good old times. Og euroen på 8 helst. Nå er det jo faktisk sånn ca dritdyrt å dra til USA og særlig når man skal dar ut og spise hvor tipsen gjerne bør være minst 15-20% helst mer.

Er det en ting jeg ikke savner med USA er det tipsingen som forventes overalt, det er til å bli sprø av selv når servicen ikke har vært sånn der.

Men ja jeg liker jo USA egentlig jeg og. Takk for en fin rapport!

SudCaravelle
29-03-2023, 13:29
Hehe jeg savner de dagene hvor USDen var i 6 kroner jeg. Det var good old times. Og euroen på 8 helst. Nå er det jo faktisk sånn ca dritdyrt å dra til USA og særlig når man skal dar ut og spise hvor tipsen gjerne bør være minst 15-20% helst mer.

Er det en ting jeg ikke savner med USA er det tipsingen som forventes overalt, det er til å bli sprø av selv når servicen ikke har vært sånn der.

Men ja jeg liker jo USA egentlig jeg og. Takk for en fin rapport!

Takker for tilbakemeldingen. Det er helt forferdelig dyrt ja, og tipsingen på restauranter begynner på 20% når de setter opp forslagene. Man er jo samtidig dritredd for å gi for lite, så man runder fort opp i tillegg.

Vi vurderte å leie bil - men så senere at parkering var 75USD per natt, og igjen da tips til valet-gutten.

Noe av det som var merkelig dyrt er jo småting på 7Eleven som vanlig vann eller en sjokoladebit - en ting er dollarkursen, men det var jo helt ville utsalgspriser. En kopp svart kaffe lå fort på 6 dollar på frokosten og sa snakker vi 80-85 kroner inkludert tax og tips.

Jeg må jo si at det nå faktisk er for dyrt til at det er forvarlig å dra dit på lengre ferier. Vi hadde jo pappaperm der borte i 7 uker hvor dollaren lå på 5 kroner og Miller på happy houren kostet 2 USD. Du merker den fort når de fort tar 8 USD for flasken.

Midtiblinken
29-03-2023, 15:03
Fortsatt ganske billig utenfor de største byene. Kronekursen hjelper dere selvsagt ikke, men en svart kaffe på Starbuck$ er vel ca $3. Da har nok 7/11 tatt betaling for hellig melk i kaffen. Jeg betalte vel $1.50 for veldig god kaffe på en stor truckstop på interstaten forrige helg. Fikk både hamburger og chicken sandwich for $6, på Wendy’s.

SudCaravelle
29-03-2023, 15:24
Fortsatt ganske billig utenfor de største byene. Kronekursen hjelper dere selvsagt ikke, men en svart kaffe på Starbuck$ er vel ca $3. Da har nok 7/11 tatt betaling for hellig melk i kaffen. Jeg betalte vel $1.50 for veldig god kaffe på en stor truckstop på interstaten forrige helg. Fikk både hamburger og chicken sandwich for $6, på Wendy’s.

Sorry - feil skrevet av meg. Kaffen var på restaurant ikke 7-11:D

OttoL
03-04-2023, 10:03
Never stop Exploring ! Utvilsomt har Paris mye mer å by på enn Portland Oregon, men selv etter halve livet (så langt) i Europa og andre halvparten her i USA, er jeg veldig langt fra «been there done that» hverken her i USA eller i Europa. Begge verdensdeler har masse å by på (og noen av oss må fly litt mer fjongt enn SAS Klus for å nå frem til Europeiske byer også ;))

Absolutt en Espresso i Napoli er fantastisk, men det er også South by Southwest i Austin også. Dette er jo på mange måter er fly entusiast forum, så at flyreisen og opplevelsene ombord, fjonge eller ikke, står i fokus er heller ikke så rart, vi er forskjellige - noen av oss stortrives i Venice California og Venezia.

Jeg vet bare en ting, jeg er absolutt ikke ferdig med noen ting, til det er jeg alltfor ung (er yngre enn LN-MOW);)
Er kjekkere å reise rundt i land hvor kollektivtransport ikke er så ghetto og en ikke er avhengig av leiebil eller fly.. Der henger USA virkelig langt bak alle andre vestlige land. Men som sagt, hver sin smak

dc-8-63
07-04-2023, 15:21
Er kjekkere å reise rundt i land hvor kollektivtransport ikke er så ghetto og en ikke er avhengig av leiebil eller fly.. Der henger USA virkelig langt bak alle andre vestlige land. Men som sagt, hver sin smak

En kan jo også reise for å holde seg oppdatert og følge med i utviklingen rundt om verden. F.eks. når jeg kommer hjem på tirsdag til Seattle Ghettoèn - fra SEATAC som ligger 21.5 km fra Sentrum (Flesland (ikke Ghetto) ligger vel 19 km fra sentrum) har jeg tilbud om Light-rail hvert 7 minutt, reisen tar 30-35 minutter meget komfortabelt med Siemens S700 «tog». Det koster litt under NOK 30.00.

Bergen har vel høyhastiget´s trikk (noe må jo være betydelig bedre siden Bergen ikke er Ghetto mens vi er).

Hvis jeg var avhengig av rullestol kunne jeg når jeg reiste på mandag fra Bainbridge til Kolbotn fint ha klart meg uten hjelp fra huset vårt ned til bussholdeplassen - alle lokal bussene har rullestol rampe som virker ! (Når jeg pendlet til AWS før pandemien var det 2 rullestoler med 06:26 bussen fra Fletcher Bay) - fergen er også tilrettelagt for rullestolbrukere (og selv med en heis (ut av 5 ombord) er ute av drift sendes det e-post varsel). Fra fergen til Light Rail går det helt greit med rullestol og Light Rail er lav gulv - null problem. Flyselskaper har tatt rullestolbrukere alvorlig siden jeg satt å trøkka billetter på Fornebu (og helt sikkert før min tid) så uansett reiserute ville jeg lett ankomme OSL.

Flytoget (orginalen) er lite tilrette lagt, mens VY (om med vil jfr. NRK reportasjen om Lillestrøm - Drammen og hvorfor VY mener de må kjøre fra Rullestol brukere) men la oss si at det var konduktører som var villige til å yte ekstra service (I USA er dette lov pålagt med alvorlige bøter ved brudd) så jeg kom meg fra OSL til OSLO S, så etter Desember 2022 har VY og vennene deres lagt lista noe høyere for rullestol brukere - 69 settene på L2 er ikke akkurat lav gulv og den rampa som finnes ombord er langt i fra elegant eller på noen som helst bruker vennlig !

Men la oss igjen tenke tanken at en kom seg ombord L2 på vei til Kolbotn, hvor min far praktisk talt bor på stasjonen - om han stod på Kolbotn Stasjon når L2 i retning Ski ankom, ville jeg kunne vinke til han, men ikke gå av toget (rulle av toget) fordi platformen fra Oslo kun har en meget meget bratt trapp, noe den alltid har hatt. Så jeg ville måtte dra videre sydover til Myrvoll hvor jeg kunne vente på L2 mot Oslo og ta dette toget tilbake til Kolbotn, hvor det i retning Oslo er mulig å være rullestol bruker.

Utvilsomt finnes det dårlige / elendige kollektiv muligheter i USA, men det er også et området det har vært solide investeringer i, selv har jeg fra 2005 inntil pandemien reist 100% kollektivt (ok i et år 2018 var 737-900ER mitt mest benyttete kollektivt transport middel).

Vi får neppe høyhastighets tog, vi har endel strekninger med «Norsk Høyhastighet - 200-225 Km/t) men Italia - Frankrike varianter tviler jeg at vi ser, det er et prosjekt i California mellom Los Angeles og Bakersfield (tanken var å bygge til San Francisco) dette pga at vi har minimalt muligheter for ekspropriasjon - «right away» må kjøpes til markedspris - noe som i praksis forhindrer de fleste prosjekter.

Et annet lite paradoks var at Ruter# i Oslo - kom til oss i Ghetto`n i Seattle og studerte vår Orca Card løsning tilbake i 2007-2008. Så mye er galt, men den som reiser oppdager at ikke er så galt allikevel. Reis og lær noe nytt.

Hypern
08-04-2023, 09:31
En kan jo også reise for å holde seg oppdatert og følge med i utviklingen rundt om verden. F.eks. når jeg kommer hjem på tirsdag til Seattle Ghettoèn - fra SEATAC som ligger 21.5 km fra Sentrum (Flesland (ikke Ghetto) ligger vel 19 km fra sentrum) har jeg tilbud om Light-rail hvert 7 minutt, reisen tar 30-35 minutter meget komfortabelt med Siemens S700 «tog». Det koster litt under NOK 30.00.

Bergen har vel høyhastiget´s trikk (noe må jo være betydelig bedre siden Bergen ikke er Ghetto mens vi er).

Hvis jeg var avhengig av rullestol kunne jeg når jeg reiste på mandag fra Bainbridge til Kolbotn fint ha klart meg uten hjelp fra huset vårt ned til bussholdeplassen - alle lokal bussene har rullestol rampe som virker ! (Når jeg pendlet til AWS før pandemien var det 2 rullestoler med 06:26 bussen fra Fletcher Bay) - fergen er også tilrettelagt for rullestolbrukere (og selv med en heis (ut av 5 ombord) er ute av drift sendes det e-post varsel). Fra fergen til Light Rail går det helt greit med rullestol og Light Rail er lav gulv - null problem. Flyselskaper har tatt rullestolbrukere alvorlig siden jeg satt å trøkka billetter på Fornebu (og helt sikkert før min tid) så uansett reiserute ville jeg lett ankomme OSL.

Flytoget (orginalen) er lite tilrette lagt, mens VY (om med vil jfr. NRK reportasjen om Lillestrøm - Drammen og hvorfor VY mener de må kjøre fra Rullestol brukere) men la oss si at det var konduktører som var villige til å yte ekstra service (I USA er dette lov pålagt med alvorlige bøter ved brudd) så jeg kom meg fra OSL til OSLO S, så etter Desember 2022 har VY og vennene deres lagt lista noe høyere for rullestol brukere - 69 settene på L2 er ikke akkurat lav gulv og den rampa som finnes ombord er langt i fra elegant eller på noen som helst bruker vennlig !

Men la oss igjen tenke tanken at en kom seg ombord L2 på vei til Kolbotn, hvor min far praktisk talt bor på stasjonen - om han stod på Kolbotn Stasjon når L2 i retning Ski ankom, ville jeg kunne vinke til han, men ikke gå av toget (rulle av toget) fordi platformen fra Oslo kun har en meget meget bratt trapp, noe den alltid har hatt. Så jeg ville måtte dra videre sydover til Myrvoll hvor jeg kunne vente på L2 mot Oslo og ta dette toget tilbake til Kolbotn, hvor det i retning Oslo er mulig å være rullestol bruker.

Utvilsomt finnes det dårlige / elendige kollektiv muligheter i USA, men det er også et området det har vært solide investeringer i, selv har jeg fra 2005 inntil pandemien reist 100% kollektivt (ok i et år 2018 var 737-900ER mitt mest benyttete kollektivt transport middel).

Vi får neppe høyhastighets tog, vi har endel strekninger med «Norsk Høyhastighet - 200-225 Km/t) men Italia - Frankrike varianter tviler jeg at vi ser, det er et prosjekt i California mellom Los Angeles og Bakersfield (tanken var å bygge til San Francisco) dette pga at vi har minimalt muligheter for ekspropriasjon - «right away» må kjøpes til markedspris - noe som i praksis forhindrer de fleste prosjekter.

Et annet lite paradoks var at Ruter# i Oslo - kom til oss i Ghetto`n i Seattle og studerte vår Orca Card løsning tilbake i 2007-2008. Så mye er galt, men den som reiser oppdager at ikke er så galt allikevel. Reis og lær noe nytt.

Jeg tenker dette som så mye annet i USA varierer fra by til by. Selv sent på kveldinga følte jeg meg ikke noe utrygg på trikken i Seattle (tok den fra SEA).

BARTen i San Francisco derimot er det mye rart etter mørkets frembrudd.

SudCaravelle
08-04-2023, 10:29

Nå finnes det jo ganske bra Uber/Lyft muligheter de aller fleste steder da. Men heldigvis er som vanlig smaken delt og jeg personlig bruker ikke tid av ferien på kollektivt ua sett hvor jeg er - det et u-Ghetto det.

Uansett så synes jeg korte turer på nye steder er et langt bedre alternativ til å være hjemme. ;)

SBT
11-04-2023, 18:50
"Et annet lite paradoks var at Ruter# i Oslo - kom til oss i Ghetto`n i Seattle og studerte vår Orca Card løsning tilbake i 2007-2008. Så mye er galt, men den som reiser oppdager at ikke er så galt allikevel. Reis og lær noe nytt."
Orca er vel ikke originalen, ble ikke den til i Shanghai eller Hong Kong ? Og Londons Oyster er likt. Men Oslo Sporveier liker å reise langt, en gang dro de til Brasil for å se på trikker, og et av styre-medlemmene, hadde flyskrekk, så han og kona tok båt.