PDA

View Full Version : RYKTE: Novairs A321neo til SAS?


Scandinavien_Airlines
24-02-2023, 08:41
Ifølge Hangar.no så overtager SAS de 2 A321 fra Novair.

https://www.hangar.no/flyselskapet-novair-legges-ned-sas-overtar-flyene/

SK384
24-02-2023, 08:47
Novair maskinene er vel vanlig A321NEO og ikke A321LR.

Someone
24-02-2023, 08:49
Novair maskinene er vel vanlig A321NEO og ikke A321LR.


Det stemmer

Dessuten er vel dette langt fra bekreftet, og er vel også tegn på at noen som har skrevet artikkelen i Sverige hvor dette stammer fra, også har misforstått

Scandinavien_Airlines
24-02-2023, 09:10
Det stemmer

Dessuten er vel dette langt fra bekreftet, og er vel også tegn på at noen som har skrevet artikkelen i Sverige hvor dette stammer fra, også har misforstått

Ville da ikke gøre noget at få 321NEO ind i SAS, ligeså. Jeg vidste bare ikke om jeg kunne smide det i CEO debatten, derfor røg den her ind, da LR, jo principielt også er en NEO.

Someone
24-02-2023, 10:16
Et element er at Novairs NEOer har den gamle dørkonfigurasjonen. Da er de potensielt litt odde maskiner, da det vel ikke er noen som lenger bestiller nye A321neo med denne

CRJ1000ER
24-02-2023, 11:18
SAS har stor charterproduksjon hele året, så to stk A321NEO med 221 seter, inkl "extra legroom" seter på de første radene samt stort galley gjør jo at disse flyene er nyttig å ha i flåten. Innimellom charter kan de ta unna på travle kortruter.

Smart løsning å la SAS ta over Novair's A321NEO.

SBT
24-02-2023, 21:06
Et element er at Novairs NEOer har den gamle dørkonfigurasjonen. Da er de potensielt litt odde maskiner, da det vel ikke er noen som lenger bestiller nye A321neo med denne

Kan det forklares nærmere, det med dørkonfigurasjonen ?

Swedeline F28
24-02-2023, 21:16
Kan det forklares nærmere, det med dørkonfigurasjonen ?


SAS A321-251NX:

https://jcai.dk/images/SAS%20A321-200LR%20CFML.jpg



Novair A321-251N:

https://i0.wp.com/jcai.dk/images/FAIB_A321_NVR_NC.jpg


NX har en ny uppsättning där dörr nummer två framför vingen har ersatts med dubbla mindre över vingen (likt A320 och vissa A319) och fått en ny dörr bakom vingen (nu tillverkas den av Saab i Linköping). SAS har den bakom vingen inaktiverad, så deras A321LR ser ut som en lång A320.

haakonks
25-02-2023, 22:34
Kan det forklares nærmere, det med dørkonfigurasjonen ?
Airbus introduserte får noen år tilbake det som de kaller Airbus Cabin Flex (ACF), hvor kundene kan velge å endre konfigurasjonen av dører.

Standard A321 har 4 dører på hver side av flyet, og har plass til opp mot 220 pasasjerer. Med ACF så fjerner man dør nummer 2, og i stedet har nødutganger over vingene. Det gjør at man får plass til opp mot 240 seter i en A321neo med ACF.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=MQgW3h-iOvM

På en A321LR som SAS bruker på long-haul har man også færre seter, forran er det Business, og noen rader er Premium Economy. Da er det kun 157 seter ombord, og da trenger man heller ikke alle nødutgangene. Hvis jeg husker rett så har SAS deaktivert dør 3 bak vingen, og bruker begge nødutgangene over vingene. Novair sine A321neo har alle fire dørene, og ingen utgang over vingene.

Mitt inntrykk er at de fleste A321neo som leveres nå er med ACF.

Someone
25-02-2023, 22:49
På en A321LR som SAS bruker på long-haul har man også færre seter, forran er det Business, og noen rader er Premium Economy. Da er det kun 157 seter ombord, og da trenger man heller ikke alle nødutgangene. Hvis jeg husker rett så har SAS deaktivert dør 3 bak vingen, og bruker begge nødutgangene over vingene. Novair sine A321neo har alle fire dørene, og ingen utgang over vingene.

Mitt inntrykk er at de fleste A321neo som leveres nå er med ACF.


SAS har som du sier deaktivert dør 3, slik at det kun har to overwing exit, på sine LR. TAP derimot har valgt en annen løsning, med dør 3 aktiv, mens 1 av 2 overwing exit-par er blokkert

I praksis tror jeg nå bortimot alle A321neo leveres som ACF. En rask kikk ser ut som siste ikke-ACF var en maskin til ANA i 2021.

matsemann
27-02-2023, 20:13
Novair mangler også brake fans på sine maskiner, noe som kan bli problematisk med kortere turer hvor bremsene akkumulerer varme i løpet av dagen. Sånn som Novair bruker disse maskinene er ikke dette noe problem, men skulle de gått på f.eks hovedstadtriangelet kan det fort bli et problem.