View Full Version : Flyr konkurs
Da var det slutt
Flyr begjærer seg konkurs – Alle avganger og billettsalg er som en konsekvens kansellert og billettsalget avbrutt, skriver Flyr.
https://www.nrk.no/nyheter/flyr-begjaerer-seg-konkurs-1.16279003
Twin Otter
31-01-2023, 19:01
Another one bites the dust.
raider66
31-01-2023, 19:03
Trist :-(
Espen
SAS-Steward
31-01-2023, 19:05
Ikke veldig overraskende, men utrolig trist og kjipt.
Først og fremst for alle de flotte folka som jobber i selskapet.
Kjipt .. men en måtte gå. Det er bare ikke plass til tre i et så lite og ujevnt marked. :(
Desverre ingen bombe det. Alle som har fulgt med har sett at deres strategi og utvikling ikke ville bli noen suksess.
Leit. Fikk faktisk 8 turer med selskapet, men ikke flydd siden 9 april i fjor. Håper alle ansatte får ny jobb asap, flinke folk alle jeg var borti. Dette ble siste bilde jeg tok i en flyr-maskin
https://pbs.twimg.com/media/Fn0ejf9WYAAUt-I?format=jpg
Rakk å få 6 turer med dem, og var de jeg hadde min første 737MAX tur også
joandreas
31-01-2023, 19:28
Går ennå å logge inn På appen dems.
Oppdatert webside på det.
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
Jeg rakk 5, ser jeg (OSL-TOS-OSL, BLL-OSL, BRU-OSL og OSL-OPO). Hadde utelukkende gode erfaringer med dem, men innser at de fleste gangene jeg valgte dem var det fordi de hadde OK eller lave priser på tidspunkter da andre alternativer var svinedyre eller vanskelige (SAS-streik, for eksempel). Det er jo ikke noe utgangspunkt for varig drift, dessverre.
Solguden
31-01-2023, 19:50
Tanker til mange tidligere kolleger fra bransjen som nå mister jobben for andre gang på 3 år. Det var en fin bransje å jobbe i, men jeg er glad i dag for at jeg forlot den bransjen da SAS gikk til masseoppsigelser sist. Det er ikke lett å ta valget, men det er et fint liv utenfor bransjen også. Etter nesten 10 år bak spakene var det ikke lett å se for seg å gjøre noe annet, men den kompetansen man har etter årene i luften er etterspurt om man leter rett sted. Denne bransjen er passert top of decend for lenge siden, spørsmålet er om man vil bli med på nedturen hele veien til den dagen dette er helautomatisert.
EspenLia
31-01-2023, 19:57
Trist beskjed for de ansatte. Ett eksempel på hvor vanskelig det er å komme seg inn i det norske flymarkedet. :(
Boeing_fan
31-01-2023, 19:58
Rakk bare en reise med Flyr tur/retur Malaga i januar 2022. Reiste med ungdomsbillett til under 800kr tur/retur. Dette inkluderte da to kolli innsjekka bagasje hver vei (brukte dog bare ett…)
Hyggelig opplevelse, men tror ikke det var så lønnsomt for dem.
Fikk bare en tur, TOS-OSL i august 2021. Hyggelig tur, men ikke noen spesiell opplevelse utover SAS eller DY (dog kanskje preget av at det fortsatt var covid og munnbind). Bortsett fra at flyvertinna laget ballongdyr til mini (da nesten 2) av en gummihanske :) Hvis Flyr hadde satset på den nye strategien de kom opp med i fjor høst med en gang, kunne de vært liv laga. Men de startet som et Norwegian 2.0, satset kanskje på at 1.0 skulle gå konk, og da ble det for trangt ved siden av storebror når han klarte seg.
Det var sykt trist faktisk. Jeg likte dem kjempegodt. Men jeg var kanskje ikke alene om å ikke tørre å booke dem mer etter i fjor vår og sommer når rutene man hadde booket plutselig ble nedlagt og det begynte å lukte muffens.
Men kudos til dem for forsøket. Til investorene som har satset og ansatte som har jobbet.
Da ble vel dette siste mailen fra dem, men tittelen: Flyr går inn for landing
https://live.staticflickr.com/65535/52661493004_0d9e46761a_h.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52660709647_8fde065afd_h.jpg
Veldig dumt. Fikk bare prøvd de en gang. Jeg små innvisterete litt på børsen og tapte desverre litt på det. Flyselskap aksjer holder jeg meg unna i fremtiden :)
raider66
31-01-2023, 20:44
Hadde de kunne overlevd som wetlease- og charteroperatør, slik som f.eks Jettime? Eller er markedet fullt for slike operatører også?
Espen
Veldig dumt. Fikk bare prøvd de en gang. Jeg små innvisterete litt på børsen og tapte desverre litt på det. Flyselskap aksjer holder jeg meg unna i fremtiden :)
Hehe det sies at den beste veien for å bli millionær er å være milliardær fra før av og starte flyselskap.
Jeg ser det ligger ute meldinger i avisene nå om at Norwegian tilbyr billigere billetter frem til 15. februar for strandede Flyr passasjerer.
EspenLia
31-01-2023, 20:48
Norwegian tilbyr billigere billetter hjem for Flyr-passasjerer som er ute å reiser skriver Rikskringkastingen. https://www.nrk.no/nyheter/flyselskapet-flyr-1.15516176#1.16279109.1.16279109
Concorde98
31-01-2023, 20:57
Trist er det ja. Likte den enkle bookingen og betaling på Vipps når man skulle ta en kjapp tur. Likte godt det blokkerte midtsetet foran, prøvde kun den avdelingen. Sete 1A tre ganger, sete 2A en gang og 2F til sist.
Gratis vann ved boarding var fint.
Mine turer var tre B737-800 og to MAX.
Min første B737 MAX tur var med Flyr...
Tenker på alle ansatte, dette var kjipt.
Midtiblinken
31-01-2023, 21:00
Sjokk at blokkert midt sete og en plan om at SAS og NAS skulle dø ikke var bærekraftig…..
Hadde de kunne overlevd som wetlease- og charteroperatør, slik som f.eks Jettime? Eller er markedet fullt for slike operatører også?
Espen
Hadde de begynt med dette for et år siden og fått maskiner i kontinuerlig drift slik Norse har det, tror jeg det er stor sannsynlighet for det. Markedet er trangt, men flåten til Flyr er attraktiv.
Jeg tror Norse også hadde vært borte hvis de ikke hadde fått satt ut de fire-fem 787'ene til Air Europa. Og litt biinntekt fra TUI de siste månedene har sikkert også gjort godt i kassa.
Alle dere som savner et friskt pust i norsk luftfart kan ta det helt rolig. Det kommer ikke til å ta lang tid før det er eller annen arving med altfor mye penger som skal svi av noen kroner og samtidig skylle sparepengene til norske idioter rett ned i dass.
Hehe det sies at den beste veien for å bli millionær er å være milliardær fra før av og starte flyselskap.
Ja. Tapte heldigvis ikke så mye. Jeg gikk litt i pluss før de plutselig stengte landet på nytt. Tapte rundt 8 ish tusen. Skulle solgt når jeg var 200 i pluss hehe.
Trist at listen over norske flyselskap jeg aldri fikk prøvd, bare blir lenger og lenger: Braathens SAFE, Colorair, Fly Nonstop, Flyr. Jeg fant aldri noen destinasjon Flyr, fløy til, som jeg hadde tid og lyst til å reise til.
Folk, asså ..... Blir matt ...
Han mener informasjonen fra flyselskapet har vært dårlig. På selskapets Facebook-sider ble kundene bedt om å ringe kundeservice.
– Jeg ringte ikke, men skrev et sinna innlegg på Facebook, sier Paulsen.
I rest my case .....
https://www.nrk.no/norge/kjopte-flyr-billett-med-debetkort-_-pengene-trolig-tapt-1.16279134
joandreas
31-01-2023, 21:43
Websiden er nok nede. har ikke testet appen etter det.
livinspeed
31-01-2023, 21:54
Websiden er nok nede. har ikke testet appen etter det.
Den er da oppe den, etter et lite avbrutt etter å ha fått en "internett-klem" i det absolutt alle skulle inn samtidig.
Har fulgt noe flight crew i FS og det virket som et fint selskap å jobbe for, dumt det ikke lot seg gjennomføre i lengden. Synd jeg aldri rakk å prøve de (mye grunnet at de ikke var reisebyråvennlige), håper de involverte ikke sliter for lenge med å finne seg nye arbeidsplasser.
Folk, asså ..... Blir matt ...
I rest my case .....
https://www.nrk.no/norge/kjopte-flyr-billett-med-debetkort-_-pengene-trolig-tapt-1.16279134
"Må" ut med 6-7000 hos Lufthansa så han ikke taper 3000 kroner for golfbane?
Stakkars fyr...
I følge DN skal Flyrs tentative avtale om wetlease av 6 maskiner vært med SAS, som mangler kapasitet til sommeren
I følge DN skal Flyrs tentative avtale om wetlease av 6 maskiner vært med SAS, som mangler kapasitet til sommeren
Seriously?? Nå ble jeg litt overrasket. Men da er vel kanskje døren åpen for Jettime, som allerede er 'inne'.
joandreas
31-01-2023, 22:27
Den er da oppe den, etter et lite avbrutt etter å ha fått en "internett-klem" i det absolutt alle skulle inn samtidig.
Har fulgt noe flight crew i FS og det virket som et fint selskap å jobbe for, dumt det ikke lot seg gjennomføre i lengden. Synd jeg aldri rakk å prøve de (mye grunnet at de ikke var reisebyråvennlige), håper de involverte ikke sliter for lenge med å finne seg nye arbeidsplasser.
Kun denne som fungerer per nå(rød tekst kan jeg aldri huske blitt brukt)
https://web.archive.org/web/20230131205555/http://www.flyr.com/
Kun denne som fungerer per nå(rød tekst kan jeg aldri huske blitt brukt)
https://web.archive.org/web/20230131205555/http://www.flyr.com/
Både flyr.no og .com fungerer fint.
joandreas
31-01-2023, 22:53
Neppe hos meg.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230131/800a1198f414ac6fdaf95352e6e0622c.jpg
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
Hadde de begynt med dette for et år siden og fått maskiner i kontinuerlig drift slik Norse har det, tror jeg det er stor sannsynlighet for det. Markedet er trangt, men flåten til Flyr er attraktiv.
Jeg tror Norse også hadde vært borte hvis de ikke hadde fått satt ut de fire-fem 787'ene til Air Europa. Og litt biinntekt fra TUI de siste månedene har sikkert også gjort godt i kassa.
Er det noen mulighet for at Norwegian overtar Flyr sine Maxfly? De er jo nye og Norwegian sin leveranse av nye Max forsinket.
Er det noen mulighet for at Norwegian overtar Flyr sine Maxfly? De er jo nye og Norwegian sin leveranse av nye Max forsinket.
De går dit det passer best for leasor,
kanskje er andre 737 MAX-fly andre steder i verden «bedre» for Norwegian ut fra deres kriterier. Så har ikke noe å si at disse maskinene er i Norge nå.
Syntes Flyr har opptrådt ryddig og vært et godt selskap sett fra passasjersiden. Godt jobbet dere som fikk det til. Som andre har nevnt feilet det nok litt på revenue management og det at det ikke er plass nok i markedet. De fleste (og aksjonærene) trodde nok en av konkurrentene skulle kollapse. Når så ikke skjedde var vel dette kanskje uungåelig.
Neppe hos meg.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230131/800a1198f414ac6fdaf95352e6e0622c.jpg
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
Da er det ditt nettverk.
AndreasN
01-02-2023, 00:11
Ble litt vemodig når "Flyr går inn for landing" mailen tikket inn.
De skal ha for forsøket selv om det raskt ble klart at dette var lite bærekraftig.
Folkelige, profesjonelle og enkle å ha med å gjøre er mitt inntrykk etter to flighter der den ene ble mitt første bekjentskap med MAX.
Vi får håpe at de ansatte får seg nye jobber med det aller første.
Da er det ditt nettverk.
500? Da er det 98% ikke din egen feil.
500? Da er det 98% ikke din egen feil.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230201/fe654354352b7d6f45294c6e02b6efd9.jpg
Cessna182
01-02-2023, 01:19
Trist, et godt forsøk ! Paxen var meget fornøyd med service og konsept.
Som Aftenposten skriver; Flyr ble favoritten som ingen fløy (nok) med. Tror også det var særdeles dumt å ikke benytte salgskanalen til de store bedriftene i landet…nemlig reisebyråene fra start.
Folk, asså ..... Blir matt ...
I rest my case .....
https://www.nrk.no/norge/kjopte-flyr-billett-med-debetkort-_-pengene-trolig-tapt-1.16279134
Tsja, hva hadde vært poenget med å ringe?
Leit med Flyr-konkurs, men veldig, veldig forutsigbart. Dette så både jeg og antagelig de fleste her komme i det de satte igang. Har tro på at det er plass til en annerledes aktør på norsk innenriks -- men å fly Norwegian/SAS-fly på Norwegian/SAS-vis med mindre frekvens og uten å kunne bærekraftig tilby lavere priser ville alltid gå galt.
Heier på Widerøe nå -- mindre fly og økt frekvens fungerer, det har de vist der de konkurrerer med SAS -- så venter vi på fortsettelsen.
Stusser over at noen synes det er leit eller overraskende at Flyr er konkurs, det var jo dødsdømt fra første dag. Om du fikk jobb der måtte du jo regne med konkurs.
Priser til under 1000kr pr vei er også for billig i mine øyne.
Stusser over at noen synes det er leit eller overraskende at Flyr er konkurs, det var jo dødsdømt fra første dag. Om du fikk jobb der måtte du jo regne med konkurs.
Priser til under 1000kr pr vei er også for billig i mine øyne.
Overraskende er en ting -- men leit er det uansett når folk mister jobbene sine. Man skal ha litt respekt for de som er rammet av dette.
Selv om du (og jeg) synes dette har virker tvilsomt fra dag 1 betyr det ikke at de som jobber der tenker likedan. Jeg vil på mange måter håpe de ikke gjorde det -- er jo litt leit å jobbe for et selskap man ikke tror på.
Det finnes folk der ute som jobber for Flyr med huslån, med familie, med behov for å få lønning hver måned. Viktig i midten av det hele å ikke trivialisere det.
Stusser over at noen synes det er leit eller overraskende at Flyr er konkurs, det var jo dødsdømt fra første dag. Om du fikk jobb der måtte du jo regne med konkurs.
Priser til under 1000kr pr vei er også for billig i mine øyne.
Selvfølgelig er det leit at folk mister jobben.. Også veldig lett for mann78 å sitte og si at folk burde skjønt dette da de tok jobb der med fasit i hånd. Ting kunne utviklet seg helt forskjellig fra første flight i juni 2021, men det er like meningsløst å spekulere i hvisomattedersomatte som det er å subtilt kalle folk for lite smarte som tok jobb i et selskap som etter din påstand var dødsdømt før fødsel.
Neppe hos meg.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230131/800a1198f414ac6fdaf95352e6e0622c.jpg
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
Har det noen betydning nå?
joandreas
01-02-2023, 12:31
De går dit det passer best for leasor,
kanskje er andre 737 MAX-fly andre steder i verden «bedre» for Norwegian ut fra deres kriterier. Så har ikke noe å si at disse maskinene er i Norge nå.
Tviler boet har noe med leasing kontraktene å gjøre.
om ikke eiendelene er nedbetaling på 737 max, om da noen vil ha boet med det.
I følge DN skal Flyrs tentative avtale om wetlease av 6 maskiner vært med SAS, som mangler kapasitet til sommerenKunne mistenke at sas hadde kjøpt boet for å slippe unna de eldste flyene dems. men det er bare en tanke. Boet er bare noen hundre millioner unna
Av kjennelsen til Oslo tingrett går det frem at den samlede gjelden til Flyr er på 2,44 milliarder kroner.
Selskapets aktiva, altså eiendeler, er på 2,17 milliarder kroner, ifølge opplysninger selskapet har gitt til tingretten.
Per nå er det statusen for nettsiden.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230201/3c618a7ed3871981ce4ea3aa5f94202c.jpg
Total gjeld ved konkurs er foreløpig beregnet til 2,44 milliarder, men det alle meste av dette er knyttet til fremtidige leasingforpliktelser
https://www.dn.no/luftfart/flyr/stine-snertingdalen/flyr-med-24-milliarder-i-gjeld-stine-snertingdalen-far-jobben-som-bostyrer/2-1-1396800
Der kommer det frem at advokat Stine Snertingdalen fra Kvale Advokatfirma får oppdraget som bostyrer og at den samlede gjelden er på 2,44 milliarder kroner. Samtidig er posten for aktiva summert opp til å være 2,17 milliarder kroner.
Tviler boet har noe med leasing kontraktene å gjøre.
om ikke eiendelene er nedbetaling på 737 max, om da noen vil ha boet med det.
Kunne mistenke at sas hadde kjøpt boet for å slippe unna de eldste flyene dems. men det er bare en tanke. Boet er bare noen hundre millioner unna
Per nå er det statusen for nettsiden.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230201/3c618a7ed3871981ce4ea3aa5f94202c.jpg
Rotete kommentarer , selvfølgelig har det oppnevnte bostyret alt ansvar for bobehandling inklusive leieavtaler for fly.
Å antyde at SAS skulle ha noen interesser i boet er bare tøv.
Midtiblinken
01-02-2023, 13:38
Trist, et godt forsøk ! Paxen var meget fornøyd med service og konsept.
Lett og bli populær når du gir folk biff for samme pris som pølser.
Per nå er det statusen for nettsiden.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230201/3c618a7ed3871981ce4ea3aa5f94202c.jpg
Pussig at det bare er hos deg, da .. ;) Har fått dette hele tiden, både på .com og .no
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230201/b2854a440c9acb29e56ce910f270f0b5.jpg
Aktiva/eiendeler i selskapet skal være 2,17 milliarder. Hva består dette av dersom flyene er leaset?
Aktiva/eiendeler i selskapet skal være 2,17 milliarder. Hva består dette av dersom flyene er leaset?
Leasingrettighetene, pluss eventuelt da de har igjen av småpenger på konto
Dette blir litt teoretisk og regnskapsteknisk, men på samme måte som leasingforpliktelsene synes på balansen på gjeldssiden, så kommer en tilsvarende "right to use" del på eiendelssiden av balanse.
I Flyr sitt tilfelle så fremstår da både gjeld og eiendeler litt kunstig høye. Så når flyet da hentes tilbake, så "forsvinner" jo da både gjeld og eiendel
Aktiva/eiendeler i selskapet skal være 2,17 milliarder. Hva består dette av dersom flyene er leaset?
Størsteparten av aktivaene er nok knyttet til bruksrett for x-antall 737-maskiner. Det har en verdi å ha tilgang til disse maskinene.
Takk for gode forklaringer! Lite å hente av verdier da.
joandreas
01-02-2023, 22:00
ikke mye mer å hente enn 50 millioner
https://e24.no/naeringsliv/i/q1kdJw/flyrs-bobestyrer-uvanlig-ryddig-konkurs
Inntil 50 millioner av eiendeler til den totale verdi av 2,2 milliarder kroner kan realiseres i Flyrs konkursbo. Kundefordringene er på nesten 100 millioner.
Er det noe som overrasker deg ved konkursen?– Nei, men det må være at den er uvanlig ryddig. Gjeld er betalt helt opp til oppbud, sier Snertingdalen.
Tsja, hva hadde vært poenget med å ringe?
.
Han ville antagelig fått tilbud om refusjon ...
joandreas
02-02-2023, 12:15
8 flygninger der OSl-SVG ironisk nok etter fjorårets flyprat.
synd aldri fikk testet ln-fgc.
SAS tilbyr 200 kabinansatte i Flyr jobb. Dog er jeg usikker på hvor fristende det måtte være for dem
https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio/?p=lc-5353534-6650
SAS tilbyr jobb til 200 kabinansatte i Flyr, melder NRK
Hangar.no melker som vanlig,
og kan varsle at det nå er 15 år siden forrige konkurs som rammet norske passasjerer. - Kvalitet ja!
joandreas
02-02-2023, 16:24
Når man legger atlas 747 bak betalingsmur sier det litt.
syntes web løsningen ved login var for utdatert.
joandreas
02-02-2023, 21:23
Får ikke helt e24 til stemme med hva jeg leser her på forumet.
https://e24.no/boers-og-finans/i/Q7jbA4/flyrs-bostyrer-ansatte-har-loennskrav-paa-over-30-millioner-kroner
Leasingselskapene begynner i disse dager å hente flyene tilbake. 11 fly står på Gardermoen og ett i Tsjekkia.
Får ikke helt e24 til stemme med hva jeg leser her på forumet.
https://e24.no/boers-og-finans/i/Q7jbA4/flyrs-bostyrer-ansatte-har-loennskrav-paa-over-30-millioner-kroner
Hva er det som ikke stemmer?
Jeg sliter med å finne noen motsetning mellom det som står der og hva som er skrevet her
Får ikke helt e24 til stemme med hva jeg leser her på forumet.
Som f.eks?
joandreas
02-02-2023, 21:33
ryktene på at Norwegian skal lease max flyene.
Rykter er rykter til de blir bekreftet. Er skeptisk selv, men DY sliter med forsinkelser så det kan jo være Boeing er inne i bildet her også.
Time vil sjå.
LN-DYI skal tydeligvis flys til NWI i morgen. Er vel primært maintenance og omlakkering som foretas der, skulle den langtidsparkeres hadde den vel blitt fløyet annet steds.
ryktene på at Norwegian skal lease max flyene.
Det er ikke noe motsetning der. Enten flyene skal til Norwegian eller andre, vil jo leasing selskapene for det "hente tilbake" flyene. Om ikke rent fysisk, så juridisk
Alt dette er ordnet under Cape Town-konvensjonen, så er normalt ganske rett frem. Tror omtrent eneste konkursen hvor det ble krøll her, var Cimber sin, men der var det dansker involvert :stir
Så får man følge med om Nomadic og Steve Giordano plutselig dukker opp på OSL :p
Fra DN bak betalingsmur ...
Kenneth Utsikt, leder for kabinpersonalet i Flyr, har gjennom 20 år blitt overtallig i SAS, Norwegian og senest Flyr. Nå skal han ha en tenkepause for å se om han vil jobbe videre i bransjen. – Men det er noe helt spesielt med denne bransjen, sier han.
I feel your pain, brother .... Men du er fortsatt godt bak meg. :D
LN-DYI skal tydeligvis flys til NWI i morgen. Er vel primært maintenance og omlakkering som foretas der, skulle den langtidsparkeres hadde den vel blitt fløyet annet steds.
Flyes med callsign LNDYI kl 1100 UTC ENGM-EGSH (Spire flt sollutions)
Rykter er rykter til de blir bekreftet. Er skeptisk selv, men DY sliter med forsinkelser så det kan jo være Boeing er inne i bildet her også.
Time vil sjå.
Men Flyprat er jo til tider en ryktebørs;-)
joandreas
03-02-2023, 14:01
Rykter ja.
https://e24.no/naeringsliv/i/eJdgKa/norwegian-snuser-paa-flyrs-flyflaate
I tillegg til de seks nesten nye Max-flyene gjelder det også en ti år gammel Boeing 737–800. fga og fgd er eneste på listen som er 10 år (fgc og fgb ganske nærme)
Kunne egentlig vært en fordel å rydde opp i diskusjoner her.
Verdt å merke seg at ryktet er startet hos DnB Markets, som prøver å snakke opp aksjekursen ….
fga og fgd er eneste på listen som er 10 år (fgc og fgb ganske nærme)
Det må være FGD, siden det er eneste av de som eies av omtalte Air Lease Corp.
Sakset fra Flight International idag;
How significant are exits of Flybe and Flyr from Europe’s airline market?
flybe-flyr
The collapses in recent days of UK carrier Flybe and Norwegian operator Flyr might give the impression of a harsh operating environment for European airlines.
But despite the airline industry having plenty of reasons to curse its luck over the past few years, these new failures offer few fresh business lessons in a region where most established players are looking forward to 2023 with some optimism regarding improved financial prospects.
Ultimately, both carriers were small start-up businesses that were struggling to gain footholds in highly competitive markets – nothing new in the airline industry. Add in the fact that they launched operations during a pandemic which then transitioned into a period of high costs, staffing shortages and supply-chain challenges, and the odds were never in their favour.
When considering the impact of their demises, both have failed in markets that had recently become accustomed to replacing capacity lost to struggling or collapsed rivals. In the case of Flybe, this was the brand’s second collapse in three years, meaning the revived airline entered a market in April 2022 where regional and other competitors had already had time – albeit during a pandemic – to hoover up commercially interesting routes that it previously operated.
In Flyr’s case, Norwegian’s pre-Covid retrenchment and quasi-hibernation in the first months of the pandemic had theoretically left a capacity hole in Scandinavia’s low-cost market that still looked appealing when it launched operations in mid-2021 – but perhaps less so as time went on, with Norwegian re-establishing its credibility as a sustainable business that had a much larger footprint than Flyr.
In capacity terms, then, their absences will not be keenly felt. They exit their markets with similar fleet sizes: nine De Havilland Canada Dash 8-400 twin-turboprops in the case of Flybe and 12 737-family jets in the case of Flyr.
In network terms, Flyr faced competition from the much-larger Norwegian and SAS on most of its domestic and international routes.
Flybe, meanwhile, was up against airlines variously including Aer Lingus, British Airways, EasyJet, Emerald Airlines and Longanair on UK domestic services from its key cities, if not always on the same routes.
And days before Flybe’s collapse, Ryanair had announced its return to UK domestic operations, including several routes from Belfast.
On international flights, Flybe faced a similarly competitive environment, often including Europe’s biggest low-cost and leisure operators, making thin, niche routes the only likely sustainable option for growth.
All told, in an industry notoriously challenging for start-ups, both Flybe and Flyr never really got out of the traps, leaving them to join the long list of failed airlines.
EspenLia
03-02-2023, 14:52
Kan man bare overføre leasingavtale fra ett flyselskap til ett annet eller må man forhandle frem en ny kontrakt? Det kan jo hende avtalen Flyr hadde ikke er attraktiv for DY.
Men når de skal passe på flyene mens de er på OSL så har de vel meldt seg på interesselista om ikke annet. Regner ikke med de ble pålagt å være barnepike.
Avinor tar seg vel betalt for denne parkeringen også, hvem betaler den?
Regningene går til boet.
En leasingkontrakt er mellom eier og operatør. Misligholder operatøren, går flyet tlbake til eier. En ny operatør må inngå ny kontrakt.
Norwegian får betalt av ALC boet for å utføre tredjeparts-arbeid på flyene for å holde dem luftdyktige. Om de er interessert i å lease dem, er det en helt separat sak.
Kan man bare overføre leasingavtale fra ett flyselskap til ett annet eller må man forhandle frem en ny kontrakt? Det kan jo hende avtalen Flyr hadde ikke er attraktiv for DY.
Men når de skal passe på flyene mens de er på OSL så har de vel meldt seg på interesselista om ikke annet. Regner ikke med de ble pålagt å være barnepike.
Avinor tar seg vel betalt for denne parkeringen også, hvem betaler den?
Leieavtalene mellom lessor og Flyr er i det vi kaller for "default" og dermed har de opphørt. Nye brukere av flyene må forhandle frem nye leieavtaler med de sikkerhets krav utleier stiller.
Boet tar seg av hvem som skal ha det tekniske oppsynet med maskinene inntil eierne henter flyene og leier dem ut videre til andre selskaper.
Midtiblinken
03-02-2023, 16:33
Samme som om Per leaser en bil og slutter og betale. Pål kan ikke bare ta den over på samme kontrakt.
joandreas
03-02-2023, 19:21
Ser ut til kun være de 7 fra air lease Corp igjen. Da 3 til forsvinner fra Oslo ikveld.
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
Ser ut til kun være de 7 fra air lease Corp igjen. Da 3 til forsvinner fra Oslo ikveld.
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
FGA/B/C til Shannon
De tre på Shannon i går .. Foto Oisin Tierney
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230205/91f957a83288f009dc0b4a859d70479d.jpg
Taxet forbi 4 stk på OSL, trolig siste gang jeg så Flyr.
Hyggelig å lese at bobestyrer (som vi kjenner) skryter av måten Flyr og deres ansatte jobber og tilrettelegger best mulig etter at det var kroken på døren. Flyr var/er liksom skikkelig både før og etter konkursen…mange har mye å lære.
Hyggelig å lese at bobestyrer (som vi kjenner) skryter av måten Flyr og deres ansatte jobber og tilrettelegger best mulig etter at det var kroken på døren. Flyr var/er liksom skikkelig både før og etter konkursen…mange har mye å lære.
Ja de var skikkelige ovenfor passasjerene, men de var overhodet ikke skikkelig ovenfor aksjonærene.
Emisjonen i mai var skikkelig grisete, og den siste de kjørte i november fullt vitende om at den ikke var stor nok til å komme gjennom vinteren er kanskje noe av det minst proffe og skikkelige jeg har sett.
Og Maxene får røde snuter. https://e24.no/boers-og-finans/i/4omyqo/norwegian-vil-lease-seks-boeing-737-max-fly
Sent from my iPhone using Tapatalk
Og Maxene får røde snuter. https://e24.no/boers-og-finans/i/4omyqo/norwegian-vil-lease-seks-boeing-737-max-fly
Sent from my iPhone using Tapatalk
"Han legger til at en endelig avtale forutsetter at visse vilkår oppfylt."
Power by the hour?
Neppe. De er nok enige om pris. Går sikkert på klargjøring, innfasing etc.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Neppe. De er nok enige om pris. Går sikkert på klargjøring, innfasing etc.
Trolig noen juridiske forbehold også. Min erfaring fra en annen bransje er at kontrakter hadde gått vesentlig raskere å få signert uten advokater involvert :stir
Synd ikke Flyr hadde ChatGPT tilgjengelig da de startet opp .. ;)
Synd ikke Flyr hadde ChatGPT tilgjengelig da de startet opp .. ;)
Hahaha. Tenk så mye trøbbel og økonomiske tap de kunne spart seg for om de hadde hatt ChatGPT. :D
Synd ikke Flyr hadde ChatGPT tilgjengelig da de startet opp .. ;)
Tipper de hadde fått samme svarene om de hadde stilt det spørsmålet på flyprat i juni 2021
Trolig noen juridiske forbehold også. Min erfaring fra en annen bransje er at kontrakter hadde gått vesentlig raskere å få signert uten advokater involvert :stir
Mest sansynlig på at det ikke er noen heftelser på flyene , som blant annet ubetalte landingsavgifter , underveisavgifter (Eurocontroll) , osv.
Litt sent, men der kom godkjenninger for å fly charter til USA
https://twitter.com/WandrMe/status/1623771591346733056
https://pbs.twimg.com/media/FojLmygWIAE9nlL?format=jpg&name=large
Midtiblinken
10-02-2023, 14:58
Sesongen har ikke startet opp for fullt enda.
https://www.dn.no/luftfart/flyr/stine-snertingdalen/norwegian/flyr-bostyrer-med-forste-rapport-etter-konkursen-fikk-et-driftsunderskudd-pa-963-mill-i-fjor/2-1-1404532
Selskapet hadde et driftsunderskudd på 963 millioner kroner i fjor. Underskudd før skatt ble 1,2 milliarder kroner i fjor.
Hadde 2 betalte billetter med dem (1.flight, og opp til Bodø i fjor sommer), men fikk faktisk aldri flydd med dem.
Ser ut som mange av de flyvende ansatte alt er på vei til nye jobber hos både Norwegian og SAS. Flere allerede før konkursen da de ble permitert
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/flyr/geir-karlsen/norwegian-sluker-flyr-rester-veldig-attraktive-vilkar/2-1-1405153
Anslagsvis mer enn 100 piloter og kabinansatte har så lagt fått på seg Norwegian-uniform. 40 kabinansatte var på kurs sist uke, og 40 nye denne uken.
SAS melder at 72 tidligere Flyr-kabinansatte så langt har fått tilbud om jobb i SAS så langt.
Midtiblinken
16-02-2023, 17:04
Det er bra. Tror nok at det blir mangel på personell i Europa og om ikke så altfor lenge.
Blir vel så spennende å se hvor ledelsen i Flyr får nye jobber…
Blir vel så spennende å se hvor ledelsen i Flyr får nye jobber…
Ser nå ut på linkedin som de fleste allerede er i ny jobb, utenom ex-sjefen som måtte gå rett før jul og hr-sjefen som sluttet rett før konkursen. E nok ikke noe problem i dagens arbeidsmarked.
Vel, først og fremst. Når du har en forretningsplan som er basert på at en veletablert konkurrent skal gå konkurs... Da fortjener du egentlig å gå på snørra selv.
Men! Det som irriterer meg mest med konkursen er at de gikk glipp av en FANTASTISK mulighet. Dagen før konkursen skulle de sendt inn en samordnet registermelding til Brønnøysundregisteret med kun én endring: Firmanavn endret fra Flyr AS til Fløy AS. Gå ut med litt humor til en forandring, alle visste jo at det kom til å gå overende uansett. Men neeeida...
Vel, først og fremst. Når du har en forretningsplan som er basert på at en veletablert konkurrent skal gå konkurs... Da fortjener du egentlig å gå på snørra selv.
Men! Det som irriterer meg mest med konkursen er at de gikk glipp av en FANTASTISK mulighet. Dagen før konkursen skulle de sendt inn en samordnet registermelding til Brønnøysundregisteret med kun én endring: Firmanavn endret fra Flyr AS til Fløy AS. Gå ut med litt humor til en forandring, alle visste jo at det kom til å gå overende uansett. Men neeeida...
Det er viktig å kødde med arbeidsplassen til 500 mennesker på den måten
Vel, først og fremst. Når du har en forretningsplan som er basert på at en veletablert konkurrent skal gå konkurs... Da fortjener du egentlig å gå på snørra selv.
Men! Det som irriterer meg mest med konkursen er at de gikk glipp av en FANTASTISK mulighet. Dagen før konkursen skulle de sendt inn en samordnet registermelding til Brønnøysundregisteret med kun én endring: Firmanavn endret fra Flyr AS til Fløy AS. Gå ut med litt humor til en forandring, alle visste jo at det kom til å gå overende uansett. Men neeeida...
Da måtte de ha kjøpt opp Fløy AS som allerede finnes...
Her ser man jo noen av årsakene hvorfor de aldri helt fikk det til, basert på tall for 2022 fra RDC, så klarte de aldri få skikkelig betalt for billettene sammenligned med Norwegian. Og de klarte heller aldri oppnå store nok markedsandeler annet enn til AGP/ALC av de litt større utenriksrutene, til de middels store som for eksempel FCO, BCN, NCE og MAD
https://live.staticflickr.com/65535/52749238977_47808f0882_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52750018009_400c7e9083_k.jpg
Staralliance
16-03-2023, 12:56
Veldig interessante tall.
Også interessant å se forskjellen mellom SAS og Norwegian på ulike strekninger. Ser ut som Harstad/Narvik (EVE) var innenlands-destinasjonen de klarte å ha høyest billettinntekt på. Hva viser "OSL" i dette tilfelle....er det alle reiser til OSL som det vises til?
Hva viser "OSL" i dette tilfelle....er det alle reiser til OSL som det vises til?
Innenriks, fra OSL
Og litt etterdønninger:
Finanstilsynet: Seks investorer får gebyr for udekket shortsalg i Flyr-emisjonenhttps://e24.no/boers-og-finans/i/vebJe4/finanstilsynet-seks-investorer-faar-gebyr-for-udekket-shortsalg-i-flyr-emisjonen
Ikke overraskende, det var vel ganske klart at det var noen investorer som ikke fulgte reglene i emisjonen her
På terminal 1 i Roma står det fortsatt skilt med logoen til Flyr på inngangsdøren til der de hadde sin innsjekking.…
Siden de ikke leverte inn klimakvotene i tide ble de ilagt et gebyr på 235 millioner kroner. Dog er det uansett penger som Staten kan se kangt etter, for boet er relativt tomt.
https://e24.no/naeringsliv/i/gE8xaJ/flyr-ilagt-gebyr-paa-235-millioner-etter-konkurs
Flyr ilagt gebyr på 235 millioner etter konkurs
De pengene må staten se langt etter, ifølge bostyrer Stine Snertingdalen.