View Full Version : Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten
Ser ut som det etterhvert dessverre trengs en tråd her også.
Foreløpig har ikke den "nye" krisen mellom Ukraina og Russland påvirket dagens trafikk. Jeg holder da nedskytningen av Malaysia i 2014 og alt det påfølgene utenfor, slik at vi for holde oss til 2022
Uansett har nå både Lufthansa og KLM droppet nattstopp i Kiev. KLM har avlyst den rundturen, mens Lufthansa har flyttet den til en dagrotasjon
joandreas
11-02-2022, 19:05
Vel dagsrevyen i dag på å ikke reise dit. Alle nordmenn burde forlate landet.
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
Mange andre land har allerede gått ut med slike varsler, bl.a. USA, Israel og Sør-Korea
KLM innstiller alle flyvninger dit
Ryktes at forsikringsselskap har gitt beskjed til sine kunder at de må ut av Ukraina, da forsikringen innen 48 timer ikke vil gjelde lengre i Ukraina. Løst, men nevnt av flere på Twitter.
DCHalvorsen
13-02-2022, 13:22
Siden verken uavhengige analytikere eller den politiske ledelsen i Ukraina har noe særlig tro på en russisk invasjon, så har Russland med Vestens hjelp nå faktisk lyktes i å isolere Ukraina litt mer.
https://skyup.aero/en/news/komentar-skyup-shodo-vimog-lizingodavciv-ta-pripinennya-strahovok-povitryanih-suden_420
Det betyr vel i praksis at de fleste innstiller fra tirsdag ...
Happyflyer
13-02-2022, 18:53
Saa en UA 777-300ER fra Dresden til Rzeszow tidligere i dag. Det er ikke noe man ser dagligdags. Vet ikke om dette hoerer hjemme her i traaden, men noe sier meg at denne flighten ikke ville skjedd uten denne situajonen.
Noen som vet hva denne flighten gjoer?
tror den gikk paa 25xx flightnumber.
Saa en UA 777-300ER fra Dresden til Rzeszow tidligere i dag. Det er ikke noe man ser dagligdags. Vet ikke om dette hoerer hjemme her i traaden, men noe sier meg at denne flighten ikke ville skjedd uten denne situajonen.
Militærcharter. Det skal flyttes 3000 tropper fra USA til Polen de neste dagene. Er mer nysgjerrig på National's 747-frakter som fløy til Kiev i natt. Men den skulle kanskje hente ut no cargo fra ambassaden.
Edit: Startet på Pope AFB (POB). Det stemmer med at de kommer fra Ft Bragg
Ifølge FR24 hadde United en 777 som gikk Washington/Dulles - Nürnberg - Rzeszow med retur akkurat nå til Nürnberg. Den siste flyvningen opererer på callsign CMB, altså en charter for US Department of defense. Sannsynligvis personell som utplasseres østover, eller en preighter.
Edit: Ser at MOW kom meg i forkjøpet!
Ifølge FR24 hadde United en 777 som gikk Washington/Dulles - Nürnberg - Rzeszow med retur akkurat nå til Nürnberg.
Hvis du sjekker et leg til, så vil du se den kom fra POB - Ft Bragg/Pope AFB. ;)
Satt opp tre Omni 767'er fra Pope i dag. Tipper de skal samme veien etter en stopp i Baltimore.
Edit: Og en 777 som akkurat tok av. Ex-kollega Bob L har det travelt i dag.
Hvis du sjekker et leg til, så vil du se den kom fra POB - Ft Bragg/Pope AFB. ;)
Ja, så det.
Happyflyer
13-02-2022, 21:28
Takk for svar.
Saa Mriya tok veien fra Kiev til Tashkent tidligere i dag ogsaa. Umiddelbart saa tipper jeg dette er en posisjonering for aa vaere paa den sikre siden.
Takk for svar.
Saa Mriya tok veien fra Kiev til Tashkent tidligere i dag ogsaa. Umiddelbart saa tipper jeg dette er en posisjonering for aa vaere paa den sikre siden.
Er nok relatert til posten litt høyere opp om at de ikke vil forbli forsikret.
Happyflyer
13-02-2022, 22:16
Er nok relatert til posten litt høyere opp om at de ikke vil forbli forsikret.
That makes sense.
For en uke eller to siden saa jeg at US Air Force hadde en RQ4 Global Hawk over Ukrania over nesten helt doegn paa 55000 fot. Tipper dette ikke er uvanlig, men Men det er litt spesielt at de viser fram paa en slik maate paa FR.
Fredrik74
13-02-2022, 22:48
Det måste vara för att de vill att Vladimir Vladimirovitj ska se det.
joandreas
13-02-2022, 22:57
forsikringen utgår mandag. sas flyr på tirsdag.
https://e24.no/naeringsliv/i/QyWLOx/sas-vil-fly-til-ukraina-tirsdag-samtidig-foelger-vi-noeye-med
livinspeed
13-02-2022, 23:01
Militærcharter. Det skal flyttes 3000 tropper fra USA til Polen de neste dagene. Er mer nysgjerrig på National's 747-frakter som fløy til Kiev i natt. Men den skulle kanskje hente ut no cargo fra ambassaden.
Edit: Startet på Pope AFB (POB). Det stemmer med at de kommer fra Ft Bragg
National 747 gikk dit med magen full av Javelin-missiler etter det jeg så på Twitter, hva den hadde med på retur vet jeg ei.
joandreas
13-02-2022, 23:31
fareområde øst for finnmark(venner av luftforsvaret)
https://gramsluftfartsblogg.blogspot.com/2022/02/siste-russland-etablerer-fareomrade-st.html
https://gramsluftfartsblogg.blogspot.com/2022/02/siste-russland-etablerer-fareomrade-st.html
Tja ... gjelder fra 16-19/1 ..
Also this warning is activated for the period February 16 to 19.
The alert is marked with “Rocket launches” and is valid from 7 am to 1 pm, which is the timing with daylight so far north this time of the year. Other coastal warnings for the week ahead are published for areas in the eastern Barents Sea and the White Sea.
“We are aware of the NOTAM warning. It is notified via the established channels for international aviation,” says spokesperson for the Norwegian Armed Forces, Preben Aursand, in a phone interview with the Barents Observer.
https://thebarentsobserver.com/en/security/2022/02/russia-activates-aviation-danger-alert-north-norway-days-high-tensions
Scandinavian
14-02-2022, 00:13
That makes sense.
For en uke eller to siden saa jeg at US Air Force hadde en RQ4 Global Hawk over Ukrania over nesten helt doegn paa 55000 fot. Tipper dette ikke er uvanlig, men Men det er litt spesielt at de viser fram paa en slik maate paa FR.
Ikke uvanlig. De har dukket opp jevnlig det siste året. Samme med USAF og RAF sine RC-135 på samme oppdrag. Og annet lignende utstryr.
Happyflyer
14-02-2022, 01:05
Ikke uvanlig. De har dukket opp jevnlig det siste året. Samme med USAF og RAF sine RC-135 på samme oppdrag. Og annet lignende utstryr.
Har ikke sett slik droneaktivitet foer. Men poenget her er vel egentlig ikke at det er uvanlig, men heller det at de viser seg fram paa denne maaten.
Litt pussig vinkling på dette av Hr Gram, terror alarm..?
Nuvel, dette var kjent for flere dager siden og det norske Notam-kontoret fikk beskjed natt til lørdag.
Sannsynligvis en motreaksjon fra russisk side på NATO-øvelsen nordpå, ikke uvanlig at russerne bruser med fjøra ifm øvelsesaktivitet på Nordkalotten.
Master Caution
14-02-2022, 07:36
https://skyup.aero/en/news/komentar-skyup-shodo-vimog-lizingodavciv-ta-pripinennya-strahovok-povitryanih-suden_420
Den ukrainske regjeringen legger en halv milliard USD i statsgarantier på bordet for å holde luftfarten åpen:
https://simpleflying.com/ukraine-government-insurance-funding-airlines/
Norwegian stopper overflyvninger av Ukraina. Dog ikke den helt store effekten, da de vel bare toucher deres luftrom på østlige routinger til Tyrkia?
DCHalvorsen
14-02-2022, 12:18
I skrivende stund er fire B738 til Ukraina International underveis fra Kiev til Castellon i Spania. Det er vel et sted hvor man lagrer fly. Så er spørsmålet om flyene sendes dit for eventuelt å gjemme unna noe, eller forventet lavere trafikk.
I skrivende stund er fire B738 til Ukraina International underveis fra Kiev til Castellon i Spania. Det er vel et sted hvor man lagrer fly. Så er spørsmålet om flyene sendes dit for eventuelt å gjemme unna noe, eller forventet lavere trafikk.
Ser ut som det er flyene eier (og utleier) som styrer det her
https://newsroom.aviator.aero/uia-official-information-on-current-fleet-operations/
In this regard, UIA, at the request of lessors, sends 5 Boeing 737-800 aircraft to Spain while retaining other aircraft in the company's fleet. In addition, 2 aircraft of the airline are sent for scheduled engine maintenance in Belgrade.
Mod:
Det har blitt ryddet litt i tråden. Minner om at den handler om konsekvenser for lufttrafikken, ikke selve konflikten.
M
Lufthansa kansellerer ale flighter til Ukraina fra mandag av
Lufthansa kansellerer ale flighter til Ukraina fra mandag av
Og Austrian.
SAS meldte akkurat at tirsdagens flyvning er innstilt. De flyr kun en gang i uka for tiden.
Scandinavien_Airlines
20-02-2022, 13:21
Swiss og AirFrance stopper også.
Airbus 330
21-02-2022, 22:17
Nå som krisen er forverret ytterligere i kveld etter Putins tale, kan man forvente at flyselskapene ikke lengre vil fly Sibir korridoren HVIS det bryter ut i krig slik at alle flyselskapene vil unngå å fly over Russland?
Tviler. Det er vel ingen fare for lufttrafikken i de områdene .. Det er vel mer sannsynlig at russerne stenger dem ute. Men det er mye penger de sier nei takk til isåfall...
Nå som krisen er forverret ytterligere i kveld etter Putins tale, kan man forvente at flyselskapene ikke lengre vil fly Sibir korridoren HVIS det bryter ut i krig slik at alle flyselskapene vil unngå å fly over Russland?
Så lenge de kan og får lov, jeg jeg ikke se at de ikke fortsetter å fly der
Det er jo ikke noe rent sikkerhetsmessig som er endret her. I motsetning til fra/til/over Ukraina
Boeing_fan
24-02-2022, 03:41
Ukrainsk luftrom ser ut til å nå være helt stengt for sivil luftfart.
En LOT flight fra Warszawa til Kyiv som skulle landet i natt ble kraftig forsinket og etter avgang tok den en u-sving mens den fortsatt var i polsk luftrom og returnerte til WAW.
Så også en B787 tilhørende EL AL underveis fra Tel Aviv til Toronto tok en en u-sving ut av ukrainsk luftrom inn til rumensk luftrom igjen og istedenfor tok veien over Ungarn og Slovakia.
Boeing_fan
24-02-2022, 03:56
Ser Ukraine International Airlines sin Boeing 737-800 underveis fra Kutaisi i Georgia til Kyiv nå er omdirigert til Chișinău, Moldova.
Tertit54
24-02-2022, 09:38
Den russiske invasjonen av dette landet gjør at det vil bli omfattende konsekvenser for flytrafikken i tiden som kommer.
- mangel på gass/olje = pristigning
- stenging av luftrom over Europa/hele verden for russiske fly.
- Russland stenger sitt luftrom for overflyging ?
Dette vil på sikt ha alvorlige konsekvenser for et allerede hardt rammet luftfarts industri.
-
Flightradar24 har serverproblemer pga 'ekstremt stor pågang'
Ikke rart når noen av de topp-fulgte flyene blir tracket av over 30000 personer samtidig.
https://twitter.com/flightradar24/status/1496733374547099649?s=20&t=HGnVu-I69KzPJfgXUrb--Q
joandreas
24-02-2022, 10:40
Flyaksjer mellom 3 og 9 prosent ned. Sas norge har høyest.
USA setter VEB Leasing på svartelisten, uten at jeg helt ser hvilke direkte følger det vil få for dem. Utenom vanskeligheter vedrørende finansiering fra Vesten
https://www.ch-aviation.com/portal/news/112952-washington-sanctions-russias-veb-leasing
Washington sanctions Russia's VEB-Leasing
USA setter VEB Leasing på svartelisten, uten at jeg helt ser hvilke direkte følger det vil få for dem. Utenom vanskeligheter vedrørende finansiering fra Vesten
Det er vel ikke leasingfirmaet som har ansvaret for vedlikehold, men det vil også gjøre det veldig vanskelig for dem å få tak i reservedeler.
Ser at trafikken går langt øst for grensen til Russland. Noen som har sett informasjon om at Russland har stengt dette luftrommet?
Ser at trafikken går langt øst for grensen til Russland. Noen som har sett informasjon om at Russland har stengt dette luftrommet?
Tyder veldig på det. Selv russisk innenriks virker til å unngå områder så langt øst som Volgograd og Astrakhan, og tar omveien om Kasakhstan mellom Kaukasus og Moskva
FR24 virker slite, så klarer ikke se om all trafikk fra de nevnte byer også er kansellert?
joandreas
24-02-2022, 18:06
ser at turkish tar en lang omvei her.
https://globe.adsbexchange.com/?icao=4ba9d2
Boris Johnson annonserer sanksjoner mot Russland,blant annet blir Aeroflot nektet adgang til Britisk luftrom.
Glean EBG
24-02-2022, 18:16
Har EU mulighet til å stenge luftrommet over Europa for rusiske selskaper som del av sanksjonene? Og vil det bli vurdert?
Har EU mulighet til å stenge luftrommet over Europa for rusiske selskaper som del av sanksjonene? Og vil det bli vurdert?
Ja, og ja
Mye som er mulig, også er det alltid et spørsmål hva som tilslutt hva som har effekt og hva som er ren symbolpolitikk. Men blir fort at man slipper så mange russere på endel destinasjoner i Europa i sommer
Den russiske invasjonen av dette landet gjør at det vil bli omfattende konsekvenser for flytrafikken i tiden som kommer.
- mangel på gass/olje = pristigning
- stenging av luftrom over Europa/hele verden for russiske fly.
- Russland stenger sitt luftrom for overflyging ?
Dette vil på sikt ha alvorlige konsekvenser for et allerede hardt rammet luftfarts industri.
-
Nå får man se hva som skjer. Økte drivstoffkostander er selvsagt en utfordring, men samtidig ikke noe nytt og heller ikke noe som er uløselig
Om Russland stenger sitt luftrom så er det litt flaks i uflaks at trafikken til Asia (da Japan, Kina og Korea) er på et relativt lavpunkt pga korona. Hvis de må fly rundt så blir det dyrere og tar lenger tid. Men for de færreste selskap noe som ikke kan løses
Det er derimot en annen effekt som kan delvis motveie dette, og det er hvis dette signifikant øker fraktratene mellom Asia og Europa. Det kan bli god business for flyselskapene, men dårlig for norske lakseeksportører
Spørs om det er lite AirBridgeCargo og endel andre på OSL fremover....
joandreas
24-02-2022, 18:34
open skies har vel mye med det, men det har vel nesten blitt kald krig på det punktet. vet ikke om hvilken side av konflikten her som vil tillate det.
DCHalvorsen
24-02-2022, 18:35
Jeg har også hørt sentrale tyske politikere kreve at russiske flyselskaper utestenges fra Vesten. Men det slår jo tilbake på vestlige flyselskaper som flyr på og over Russland.
Reisebehovet forsvinner jo ikke for en god del folk. Man må bare finne andre og dyrere reiseruter og fortjenesten går over til andre selskaper. Tror for eksempel neppe Turkish slutter å fly på Russland, så da får eventuelt de som må ta turen vi Istanbul.
Boris Johnson annonserer sanksjoner mot Russland,blant annet blir Aeroflot nektet adgang til Britisk luftrom.
Slik VG skriver det er det snakk om å nekte de å lande. Står ikke noe om overflyvninger, foreløpig
open skies har vel mye med det, men det har vel nesten blitt kald krig på det punktet. vet ikke om hvilken side av konflikten her som vil tillate det.
Hva prøver du å få frem her?
Nå prøver jeg søke, men såvidt jeg finner har ikke EU og Russland noen Open Skies avtale for sivil luftfart i dag uansett
joandreas
24-02-2022, 18:47
Hva prøver du å få frem her?
Nå prøver jeg søke, men såvidt jeg finner har ikke EU og Russland noen Open Skies avtale for sivil luftfart i dag uansett
Den var vel brutt lenge før konflikten min feil.
Den var vel brutt lenge før konflikten min feil.
De har aldri hatt.
Og du må heller ikke blande inn den «Open Skies» delen som handler om overvåkning fra luften. Som er en helt annen sak, bare med samme navn
jameson82
24-02-2022, 19:00
Slik VG skriver det er det snakk om å nekte de å lande. Står ikke noe om overflyvninger, foreløpig
Ser ut som det gjelder både til og over
Kan slå feil også. Hvis Russland stenger sitt luftrom for de som boikotter, blir det travelt i Anchorage, for å si det sånn.
Men jeg mistenker at dette ikke kommer til å vare veldig lenge. Hvis russerne allerede er i Kiev, er det bare et tidsspørsmål til de kaster president og styrende ..
MountainDew
24-02-2022, 19:33
Da gjelder nok det samme i Russland for Britiske selskaper etter midnatt.
Forstår jeg det rett så rammes eksport av flydeler og avionikk av de foreslåtte sanksjonene? Slik at på sikt vil det da bli krevende (men ikke umulig) for de russiske selskapene å holde flyene i luften?
Da gjelder nok det samme i Russland for Britiske selskaper etter midnatt.
Har ikke sett noe offisielt på om det er stengt eller ikke. Men British Airways har alt startet å unngå Russland
Concorde98
25-02-2022, 09:55
Reuters melder nå at Russland utestenger britiske fly.
Twin Otter
25-02-2022, 10:03
Sky News meldte akkurat det samme.
MountainDew
25-02-2022, 10:50
Har BA noen flyvninger til nordøst asia? Kunne ikke finne noe til Seoul, Beijing eller Tokyo ihvertfall…
Blir langt å fly rundt Sovjetunionen.
joandreas
25-02-2022, 11:34
Vel eu kommer med nye sanksjoner så neppe ferdig med dette før om ca neste uke.
jameson82
25-02-2022, 12:27
BA10 har rettning rett i Russland nå
BA10 har rettning rett i Russland nå
Ser ut til å gå sørover nå.
joandreas
25-02-2022, 13:00
E24 med artikkel på russisk luftrom.
Russland bannlyser britiske fly fra å lande eller fly over russisk luftrom. Luftfartsekspert Espen Andersen tror utestengelsen snart vil gjelde for alle vestlige flyselskaper, gitt at Vesten står samlet i sanksjonene mot Russlan
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/1OzEmM/britiske-fly-utestengt-fra-russisk-luftrom-vil-nok-snart-gjelde-alle
EDIT: og der har Tsjekkia og Polen gjort det samme ifølge NRK.
jameson82
25-02-2022, 15:12
Ser ut til å gå sørover nå.
Ja ble en merkelig rute ut av det
Polen planlegger å stenge luftrommet for russiske selskaper.
Tydelig de har startet å forberede seg da LO94 er på vei på hjem via en «ny» routing
Hvis de etterhvert blir full stopp med EU landene og Russland er det vel Finnair som kanskje kommer dårligst ut. Samt AirBaltic må innstille endel ruter
Airbus 330
25-02-2022, 15:41
Hadde vært digg om Norge kunne stengt luftrommet for alle russiske selskaper til å fly over Norge, men det skjer jo sikkert ikke...
Har BA noen flyvninger til nordøst asia? Kunne ikke finne noe til Seoul, Beijing eller Tokyo ihvertfall…
Blir langt å fly rundt Sovjetunionen.
BA flyr til Tokyo. Stadig over hustaket her.
+Beijing og Shanghai
https://www.flightconnections.com/route-map-british-airways-ba
Jeg synes nå at Skyteam burde kaste ut Aeroflot fra alliansen. Her må det strenge reaksjoner til. Forøvrig ser det ut som dette også rammer russisk innenrikstrafikk mtp at Aeroflot har kansellert en del innenriks til det sørlige Russland
https://www.aeroflot.ru/xx-en/news/62267
Hadde vært digg om Norge kunne stengt luftrommet for alle russiske selskaper til å fly over Norge, men det skjer jo sikkert ikke...
Naa har vel Norge sagt at de foelger EU og hvis EU stenger Luftrommet foelger nok Norge med. Men hva er det av overflyvninger Russerene har naa, det mest Vestover er vel stengt - vil bli stengt. Saa det er vel til Kuba og eventuelt noen Sentral Amerikanske land - men her kommer nok rekkevidden inn og stenges Irland kan det fort bli lite
Naa har vel Norge sagt at de foelger EU og hvis EU stenger Luftrommet foelger nok Norge med. Men hva er det av overflyvninger Russerene har naa, det mest Vestover er vel stengt - vil bli stengt. Saa det er vel til Kuba og eventuelt noen Sentral Amerikanske land - men her kommer nok rekkevidden inn og stenges Irland kan det fort bli lite
Det går endel fra Russland til f.eks Den Dominikanske Republikk og noen andre karibiske øyer ved siden av Kuba. Dog har kanskje 777-300ER rekkevidde nok til å fly rundt Norge?
British Airways til Tokyo, kan de fly en transpolar rute?
Ellers melder Virgin de nå må beregne mellom 15 min og 1 time på deres ruter til Pakistan og India
Russland kommer i veien, må nok innom ANC for refueling.
http://www.gcmap.com/mapui?P=lhr-hnd%2C+lhr-anc
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=50914&stc=1&d=1645807408
Russland kommer i veien, må nok innom ANC for refueling.
http://www.gcmap.com/mapui?P=lhr-hnd%2C+lhr-anc
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=50914&stc=1&d=1645807408
LHR via ANC til HND er vel ca 12.000km. Så er jo mulig for noen av deres flytyper. Bortsett fra rett over polpunktet er de vel også stort sett innenfor ETOPS120?
Jeg vil tro at flytiden blir såpass lang at det vil lønne seg å stoppe i Alaska for bytte av crew og påfyll av fuel. ETOPS skal vel gå såvidt jeg forstår det.
http://www.gcmap.com/mapui?P=lhr-hnd%2C+lhr-anc&MS=wls&DU=mi&E=120&EV=410&EU=kts
https://en.wikipedia.org/wiki/ETOPS
DCHalvorsen
25-02-2022, 18:08
Interessant utvikling. Jeg har uansett tenkt meg en tur til Russland i sommer for å besøke familie og venner (som er like fortvilet over det som nå skjer som jeg). Nå må jeg satse på at togforbindelsen Hensinki-St. Petersburg fungerer, alternativt se om det er en mulighet over Tallin og Narva.
Blir interessant om de stenger i hele EU. Da blir Kaliningrad isolert ut fra hva jeg husker av geografi.
Interessant utvikling. Jeg har uansett tenkt meg en tur til Russland i sommer for å besøke familie og venner (som er like fortvilet over det som nå skjer som jeg). Nå må jeg satse på at togforbindelsen Hensinki-St. Petersburg fungerer, alternativt se om det er en mulighet over Tallin og Narva.
Foreløpig er det vel ikke lov for ikke-russiske/finske borgere å krysse over jernbanegrensa pga covid. Og Storskog er ikke godkjent for norske borgere å krysse over ennå såvidt jeg har skjønt. Kun fly er vel foreløpig godkjent å komme inn til Russland for nordmenn.
Blir interessant om de stenger i hele EU. Da blir Kaliningrad isolert ut fra hva jeg husker av geografi.
Jeg er ganske sikker på at EU neppe vil blokkere alle flyginger til og fra Kaliningrad av rent humanitære årsaker.
Jeg vil tro at flytiden blir såpass lang at det vil lønne seg å stoppe i Alaska for bytte av crew og påfyll av fuel. ETOPS skal vel gå såvidt jeg forstår det.
http://www.gcmap.com/mapui?P=lhr-hnd%2C+lhr-anc&MS=wls&DU=mi&E=120&EV=410&EU=kts
https://en.wikipedia.org/wiki/ETOPS
Det går mye tomotors fraktere samt en og annen paxcharter fra Østen til Alaska, så det er ikke akkurat 'upløyd mark'. Så det går greit.
http://www.enfb.net/Flybilder/ANC050629/053.jpg
Det går mye tomotors fraktere samt en og annen paxcharter fra Østen til Alaska, så det er ikke akkurat 'upløyd mark'. Så det går greit.
http://www.enfb.net/Flybilder/ANC050629/053.jpg
Og det er jo en moderne Terminal med alle fasiliteter som staar klar, den har kapasitet til 8 Widebodies (8 Gater N1-N8).
Jeg er ganske sikker på at EU neppe vil blokkere alle flyginger til og fra Kaliningrad av rent humanitære årsaker.
Til Kaliningrad kan de fly ut i Østersjøen og følge den grenselinjen mellom alle landene nedover Østersjøen og så inn i Kaliningrad. Slik jeg forstår det så flyr de da ikke «over» noen og er i internasjonalt luftrom
Og det er jo en moderne Terminal med alle fasiliteter som staar klar, den har kapasitet til 8 Widebodies (8 Gater N1-N8).
Tror de holder på med oppussing og at den er uvirksom akkurat nå, men de får sikkert til noe hvis det blir behov.
Da har Delta stoppet sitt samarbeid med Aeroflot.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220225/cd0e6c7f7ff1f163ed2e1ec517dd158e.jpg
Tror de holder på med oppussing og at den er uvirksom akkurat nå, men de får sikkert til noe hvis det blir behov. Dutyfree er aapen - ser ut som det er noen gater som blir pusset opp.
Dutyfree er aapen - ser ut som det er noen gater som blir pusset opp.
OK. Ser akkurat at Reuters melder at flere selskaper har kontaktet ANC for å forhøre seg ..
DCHalvorsen
25-02-2022, 20:12
Da har Aeroflot annonsert at de innstiller alle flyvninger til London og Dublin minimum fram til 23. mai. Reisende med billetter dit kan enten få de refundert eller ombestilt til transit via europeiske flyplasser og samarbeidende flyselskaper.
https://www.aeroflot.ru/ru-ru/news/62269 (for de som eventuelt kan russisk)
(Og jeg antar at rike russere som ikke står på visa-nekt-listen uansett ordner seg med privatfly-løsninger)
Fredrik74
25-02-2022, 22:52
Da har Aeroflot annonsert at de innstiller alle flyvninger til London og Dublin minimum fram til 23. mai. Reisende med billetter dit kan enten få de refundert eller ombestilt til transit via europeiske flyplasser og samarbeidende flyselskaper.
https://www.aeroflot.ru/ru-ru/news/62269 (for de som eventuelt kan russisk)
(Og jeg antar at rike russere som ikke står på visa-nekt-listen uansett ordner seg med privatfly-løsninger)
In a Notice to Airmen (NOTAM) published by the Department of Transport, all aircraft 'owned, chartered or operated by a person connected with Russia' will be banned from UK air space from midnight.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10548677/Government-bans-Russian-aircraft-UK-airspace-MIDNIGHT.html
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10548677/Government-bans-Russian-aircraft-UK-airspace-MIDNIGHT.html
Ble postet i går og er omtalt lenger opp.
Happyflyer
25-02-2022, 23:33
Har ventet paa et eksportforbud for Boeing, Airbus, GE, etc. Men dette har ikke skjedd.
MountainDew
25-02-2022, 23:40
Har ventet paa et eksportforbud for Boeing, Airbus, GE, etc. Men dette har ikke skjedd.
Teknologi har blitt nevnt og der tipper jeg denne bransjen passer godt inn.
Hvor mye skal leveres de neste 4-5 dagene ? Dette kommer men, vi ser nok fort at eksiterende flaater ikke vil faa deler.
Happyflyer
25-02-2022, 23:47
Hvor mye skal leveres de neste 4-5 dagene ? Dette kommer men, vi ser nok fort at eksiterende flaater ikke vil faa deler.
Det er deler jeg tenker hovedsakelig paa her, og support.
Happyflyer
25-02-2022, 23:50
Dette blit jo spekulering, men mulig det er et kort de ikke bruker foer evt. det blir et flyforbud over Russland.
I tillegg til Polen, forstår jeg det sånn at også Tsjekkia og Bulgaria har stengt luftrommet for russiske fly
Det er vel det som er i ferd med å bli innført
https://www.flightglobal.com/airlines/eu-to-prohibit-sales-of-aircraft-and-spares-to-russian-carriers/147714.article
Russian airlines will be prohibited from acquiring aircraft, spares and equipment under a sanctions initiative to be imposed by the European Commission.
Dette blit jo spekulering, men mulig det er et kort de ikke bruker foer evt. det blir et flyforbud over Russland.
Det kan hende ikke veldig mange passasjerer vil fly ruter som flyr over Russland.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Scandinavien_Airlines
26-02-2022, 12:26
InsideFlyer har skrevet lidt omkring bandlysning fra EU lande og Deltas "breakup"
https://insideflyer.dk/oeget-bandlysning-af-russiske-selskaber/
Trent600
26-02-2022, 12:46
Vet ikke om dette er gammelt nytt, men Gazeta.ru (som vel er meget Putin vennlig), meldte for litt siden at:
Latvia and Estonia close the sky for Russian airlines . Lithuania stated that it would also discuss this issue.
https://www.gazeta.ru/politics/2022/02/26/14579341.shtml
Oversatt med Google Translate.
Russland har forbudt fly fra Polen, Bulgaria og Tsjekkia å bevege seg inn i det russiske luftrommet, ifølge Reuters. (https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/russland-stenger-luftrommet-for-en-rekke-land.RFzUma6Ej?)
Landet har tidligere gjort det samme for fly fra Storbritannia. (https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/russland-stenger-luftrommet-for-en-rekke-land.RFzUma6Ej?)
Russland blir nok no fly zone for hele Europe i løpet av uken.
DCHalvorsen
26-02-2022, 13:33
Jeg leser også i russiske medier at det sentrale russiske turistbyrået nå har begynt å kartlegge russiske turister i land med flyforbud til Russland. De prøver å finne løsninger på hvordan de skal få disse folkene hjem. Eskalerer flyforbudet nå er det kanskje noen som vil kunne få en ganske langvarig ferie.
jameson82
26-02-2022, 13:43
Da kan også Estland og Romania legges til på lista over land som ikke vil ha russiske fly i luftrommet sitt
TLS at OSL
26-02-2022, 14:20
Det blir spennende å se hva ikke-europeisk land gjør.
Hva vil f.eks. Japan, Korea, India, Pakistan og Thailand gjøre? Kommer de til å reagere på samme måte som de europeiske landene?
Kan vi i ytterste konsekvens få en total blokade av russiske fly slik at ingen russiske fly kan fly utenfor russisk luftrom?
Trent600
26-02-2022, 14:44
Hva vil f.eks. Japan, Korea, India, Pakistan og Thailand gjøre? Kommer de til å reagere på samme måte som de europeiske landene?
Kan vi i ytterste konsekvens få en total blokade av russiske fly slik at ingen russiske fly kan fly utenfor russisk luftrom?
India avsto jo fra å stemme for FN resolusjonen i Sikkerhetsrådet i går og kjøper jo veldig mye av våpnene sine derfra og har vel ingen interesse av å involvere seg. Pakistan kjøper også mye våpen derfra.
Var dog i et Putin vennlig media, men leste tidligere idag at Aeroflot skulle øke antall avganger til flere destinasjoner i Thailand og de er vel kanskje ikke interesserte i å stoppe russere fra å feriere grunnet en konflikt de neppe er så engasjert i.
Det går jo chartere med russiske selskaper til karibien. Ser flere krysse Norge hver eneste kveld. Så de forbereder kanskje å sende dem til Østen isteden ..
Master Caution
26-02-2022, 15:01
Ser ut til at KL903 nå nettopp enten ble hindret i å lande, eller velger å ikke lande i Moskva på egenhånd:
Japan har hittil vel lagt seg på mer eller mindre samme linje som EU/USA hittils. Så jeg blir ikke overrasket om de også følger etter. Mye flyfinansiering fra Japan også, så kan potensielt ha følger
Men tipper det fort blir at de mer siviliserte landene der borte vi følge mer eller mindre etter den vestlige verden. Så blir det mer uklart for de andre bananstatene og de med ymse styresett. Så Russland fikk støtte av juntaen i Burma….
https://www.japantimes.co.jp/news/2022/02/25/national/japan-new-russia-sanctions/
Japan will impose additional sanctions targeting Russia following its invasion of Ukraine, Prime Minister Fumio Kishida said Friday, joining the United States and Europe in piling pressure on Moscow.
The new package of sanctions include export controls on high-tech products such as semiconductors, a freeze on assets held by Russian financial institutions and a suspension of visa issuance for certain Russian individuals and entities.
joandreas
26-02-2022, 15:21
Vel nrk om at Tsjekkia og stenges
EDIT: e24 med bulgaria og Polen ikke kan fly i Russland
Glean EBG
26-02-2022, 15:54
Tror ikke sanksjonene av flydeler vil være effektive kan bare kjøpe av araberne som ikke har noen problemer med å være mellommenn i slike situasjoner om det skulle være vakSiner eller flydeler. Da tjener de sikkert litt på det og.
Tipper de gnir seg i hendene allerede
Ser ut til at KL903 nå nettopp enten ble hindret i å lande, eller velger å ikke lande i Moskva på egenhånd:Samme med KL1395 til St.Petersburg.
-eggs
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Tror ikke sanksjonene av flydeler vil være effektive kan bare kjøpe av araberne som ikke har noen problemer med å være mellommenn i slike situasjoner om det skulle være vakSiner eller flydeler. Da tjener de sikkert litt på det og.
Det er ikke så enkelt. En mellommann som selger til Russland vil også bli sanksjonert.
Det vil alltid være smuglervarer og piratdeler som finner veien, og alt vil heller ikke stå på bakken. Men det vil skape endel vanskeligheter. Man ser jo dette med Iran.
Ser ut til at KL903 nå nettopp enten ble hindret i å lande, eller velger å ikke lande i Moskva på egenhånd:
KLM til St.Petersburg ble også kansellert. I følge nederlandsk presse skal KLM selv ha kalt flyene tilbake. Blant annet siden de ikke vet om de får kjøpt reservedeler hvis noe må fikses før returen
Det vil alltid være smuglervarer og piratdeler som finner veien, og alt vil heller ikke stå på bakken. Men det vil skape endel vanskeligheter. Man ser jo dette med Iran.
Går man den veien, ender man med kun å kunne fly innenriks. Luftfartstilsyn verden rundt vil stå klar for å sjekke maskinene ved første anledning ..
Går man den veien, ender man med kun å kunne fly innenriks. Luftfartstilsyn verden rundt vil stå klar for å sjekke maskinene ved første anledning ..
Som Iran. Og hvem vet, fort blir det mest innenriks og til de land som er tvunget til å være vennligsinnet de får fly til
Ser AirBridgeCargo er på vei til OSL nå. Blir det siste gang på lenge?
joandreas
26-02-2022, 17:27
Ser AirBridgeCargo er på vei til OSL nå. Blir det siste gang på lenge?
Verre med an124 på søndag men regner med volga-dnepr og antonov er opptatt med andre ting.
TLS at OSL
26-02-2022, 17:31
Kazakhstan har sagt nei til å hjelpe Russland i krigen. Skulle de i tillegg stenge luftrommet sitt for russiske fly, vil det få stor betydning for mange russiske flyruter.
Kazakhstan har sagt nei til å hjelpe Russland i krigen. Skulle de i tillegg stenge luftrommet sitt for russiske fly, vil det få stor betydning for mange russiske flyruter.
Med tanke på at det vel fortsatt er noen russiske «fredsbevarende» tropper i landet, ser jeg ikke det som sannsynlig
Jeg tviler på at noen av dissene Ex-Sovjetstanene stenger luftrommet sitt. At de derimot ikke vil hjelpe Russland aktivt i krigen er en annen sak
jameson82
26-02-2022, 17:54
Verre med an124 på søndag men regner med volga-dnepr og antonov er opptatt med andre ting.
Står 2 An124 i Leipzig fra Antonov Airlines. Tipper de er villig til å hjelpe med å få norske soldater nærmere hjemlandet
Glean EBG
26-02-2022, 17:55
Med tanke på at det vel fortsatt er noen russiske «fredsbevarende» tropper i landet, ser jeg ikke det som sannsynlig
Jeg tviler på at noen av dissene Ex-Sovjetstanene stenger luftrommet sitt. At de derimot ikke vil hjelpe Russland aktivt i krigen er en annen sak
Kan være Georgia stenger men det er jo ikke stort å fly rund.
Ellers har vel Estland allerede stengt luftrommet for russiske selskap
joandreas
26-02-2022, 18:20
Albatros travel avlyser alle reiser til Russland
Den danske reisearrangøren Albatros Travel har avlyst alle reiser til Russland med umiddelbar virkning. Selskapet har en norsk avdeling, som også er omfattet av boikotten.
https://flysmart24.no/2022/02/26/etter-ukraina-angrepet-avlyser-alle-reiser-til-russland/
TLS at OSL
26-02-2022, 18:23
Dett ville overraske meg mye hvis ikke både Latvia og Litauen også vil gjøre det, og begge disse er jo tidligere sovjetstater, i tillegg til Estland.
Da stenger Litauen også for russiske fly. Kan bli interessant å følge med på hvor innenriksbussene går til Kaliningrad.
Da stenger Litauen også for russiske fly. Kan bli interessant å følge med på hvor innenriksbussene går til Kaliningrad.
Det forklarte jeg tidligere i tråden [emoji6]
De følger en lille smale internasjonale sonen først ut Finskebukten mellom Estland og Finland. Så nedover Østersjøen mellom Sverige og de baltiske landene
Det forklarte jeg tidligere i tråden [emoji6]
De følger en lille smale internasjonale sonen først ut Finskebukten mellom Estland og Finland. Så nedover Østersjøen mellom Sverige og de baltiske landene
Ja husker det når du sier det så. Vil nå bli en del lenger reisetid iallefall.
Twin Otter
26-02-2022, 19:56
I Dagsrevyen i kveld hørte man fra NRK sin korrespondent fra Russland om at det nevnes at russiske selskaper kan bli nødt å returnere alt av Airbus/Boeing fly tilbake til sine leasing-selskaper eller ut av landet rett og slett for det ikke vil være mulig å holde dem i stend. Dersom det er tilfelle blir det ikke lett å reise rundt i det landstrakte landet fremover.
joandreas
26-02-2022, 19:57
Står 2 An124 i Leipzig fra Antonov Airlines. Tipper de er villig til å hjelpe med å få norske soldater nærmere hjemlandet
C-17 på vei Oslo nå.
I Dagsrevyen i kveld hørte man fra NRK sin korrespondent fra Russland om at det nevnes at russiske selskaper kan bli nødt å returnere alt av Airbus/Boeing fly tilbake til sine leasing-selskaper eller ut av landet rett og slett for det ikke vil være mulig å holde dem i stend. Dersom det er tilfelle blir det ikke lett å reise rundt i det landstrakte landet fremover.
Make Tu-154 Great Again!
Ser på FR24 at LH718 MUC-ICN har snudd midt over R#%%land og returnerer til MUC. LH716 FRA-HND snudde over Estland og returnerer til FRA. Mulige trusler mot LH på bakgrunn av Tysklands godkjennelse for å sende våpen til Ukraina?
Vil togtrafikken til Kaliningrad påvirkes?
Ser på FR24 at LH718 MUC-ICN har snudd midt over R#%%land og returnerer til MUC. LH716 FRA-HND snudde over Estland og returnerer til FRA. Mulige trusler mot LH på bakgrunn av Tysklands godkjennelse for å sende våpen til Ukraina?
Og nå snur også DHL over Russland og returnerer til Leipzig
Hva er det som skjer med British Airways ? først kortdistanse, så langdistanse kansellert, totalt ?
Egen tråd om det, men neppe relatert.
Og nå snur også DHL over Russland og returnerer til Leipzig
Det skal visst ikke være pga. sikkerhetstrussel over Russland, men fordi sanksjoner gjør at flyselskapene ikke kan sende reservedeler til Russland dersom det skulle være behov for det (ved en nødlanding).
MountainDew
26-02-2022, 22:02
Det tyske flyselskapet Lufthansa vil ikke fly gjennom russisk luftrom de nærmeste sju dagene på grunn av situasjonen i Ukraina.
Lørdag kveld har flere av selskapets fly snudd og returnert både i og utenfor russisk luftrom.
Tidligere lørdag varslet nederlandske KLM at heller ikke de vil fly gjennom russisk luftrom den kommende uken. (NRK)
MountainDew
26-02-2022, 22:10
Stusser litt på hvorfor LH kaller tilbake MUC-ICN når er allerede langt inne i Russland?
joandreas
26-02-2022, 22:15
Stusser litt på hvorfor LH kaller tilbake MUC-ICN når er allerede langt inne i Russland?
De får ikke tak i reservedeler visst nødlanding ifølge e24
petter380
26-02-2022, 22:41
Reagerte på den selv, og håper virkelig det stemmer. Evt. at leasing selskapene henter hjem flyene sine, fleste leieselskap er tross alt ikke russiske
jameson82
26-02-2022, 22:48
Da meldes det om at hele EU stenger for Russiske flygninger..https://www.ifn.news/posts/eu-bans-russian-airlines-as-european-airlines-stop-russia-flights/
Da meldes det om at hele EU stenger for Russiske flygninger..https://www.ifn.news/posts/eu-bans-russian-airlines-as-european-airlines-stop-russia-flights/
Da følger vel Norge, med mindre regjeringen er for opptatt med ulv og fylker
jameson82
26-02-2022, 23:02
Da følger vel Norge, med mindre regjeringen er for opptatt med ulv og fylker
Vi får håpe det. Skal komme ett Aeroflot fly til OSL søndag så får man se om den blir kansellert
Ser ikke at det er nevnt noe tidspukt .. ser minst to kjerrer på i ferd med å krysse Sverige/Norge i den neste timen eller så ..
Ser ikke at det er nevnt noe tidspukt .. ser minst to kjerrer på i ferd med å krysse Sverige/Norge i den neste timen eller så ..
Plutselig forsvant alle flyene fra Flightradar24, og så kom de tilbake etter en stund.
Så den nettsiden er nok overbelastet nå.
Plutselig forsvant alle flyene fra Flightradar24, og så kom de tilbake etter en stund.
Så den nettsiden er nok overbelastet nå.
Vært sånn noen dager nå ..
Vært sånn noen dager nå ..
På mange måter gjenstand for egen tråd, men:
Jeg må laste på nytt for at fly skal flytte seg. Her synes jeg for å være helt ærlig at de kunne prioritert betalende kunder/de som bidrar..
Det har jeg ikke opplevd. Men det har hendt at flyene forsvinner for noen sekunder.
Ellers har jeg opplevd norsk ip som mer stabil enn amerikansk.
Står ikke noe om når og er heller ikke implementert ennå
Da er Finland neste ut til å stenge luftrommet for russiske flygninger. Og Aeroflots avgang i dag på OSL står vel oppført som normalt (SU2175)
Tertit54
27-02-2022, 09:08
Mange lange omrutinger fra Russland.
I finskebukta og i Østersjøen driver Aeroflot med presis navigering langs landegrenser for å komme seg til feks NCE og BCN. Der blir de sikkert «godt» motatt.:old
joandreas
27-02-2022, 09:20
Vel en stor ukrainer som tok av fra leipzig. Nordlig retning.
Russisk statsfly med sanksjonerte personer fikk ikke lov til å fly over Sverige og Finland, men dette var greit for Norge ?
https://thebarentsobserver.com/en/2022/02/sweden-finland-closed-sky-sanctioned-duma-chairman-who-chose-north-norway-route
jameson82
27-02-2022, 09:48
Vel en stor ukrainer som tok av fra leipzig. Nordlig retning.
Skal til Gardermoen https://forsvaretsforum.no/litauen-luft-ukraina/forsvaret-leier-gigantfly-til-litauen-oppdrag/248126
SU2174 gikk over både Finland og Sverige på vei til OSL så ingen restriksjoner der i dag.
Står ikke noe om når og er heller ikke implementert ennå
Det er nok bare skremselspropaganda, det er ingen i EU (eller Nato) som tør.
Se på Tyskland de har enda ikke stoppet gass tilførselen, så han tjener masse penger der.
Dessverre har han fyren for stor makt :(
Da sier også KLM opp codeshare med Aeroflot
Antar flere vil følge etter
Scandinavien_Airlines
27-02-2022, 11:02
Så lukkede dansk luftrum
https://ekstrabladet.dk/nyheder/danmark-lukker-fra-soendag-luftrummet-for-russiske-fly/9149282
Det er nok bare skremselspropaganda, det er ingen i EU (eller Nato) som tør.
Se på Tyskland de har enda ikke stoppet gass tilførselen, så han tjener masse penger der.
Dessverre har han fyren for stor makt :(
Stor makt, kanskje, men allikevel mindre militære muskler enn noen skulle tro.
Aeroflot har ett fly på vei til CPH. Noen som ikke har oppdatert NOTAM? https://www.flightradar24.com/AFL2658/2af52c2a
Aeroflot har ett fly på vei til CPH. Noen som ikke har oppdatert NOTAM? https://www.flightradar24.com/AFL2658/2af52c2a
Slik jeg forstår så stenger de ikke luftrommet før senere i dag
TLS at OSL
27-02-2022, 11:21
EU skal senere i dag (søndag) diskutere om de skal innføre flyforbud i alle EU-landene. Det ville overraske meg hvis de ikke går inn for det, og også hvis Norge ikke følger EU-landene.
Sverige förbereder även för en utestängning av ryska flygplan rapporterar Sveriges Radio.
https://sverigesradio.se/artikel/just-nu-sverige-forbereder-en-stangning-av-luftrummet-for-ryska-plan
Ser to Finnair-fly i Russland, en overflyving og en fra Moskva. Også nok en Nordwind på stø kurs mot norskekysten. Så muligens aktivt fra midnatt?
Europa er snart strengt for russiske fly vestover. Det blir vel snart kun mulig mot
syd og øst. Kina stenger vel ikke, men etterhvert blir det vel kun russiskproduserte fly som kan fly, hvis reservedeler for Airbus og Boeing ikke kan importeres.
Europa er snart strengt for russiske fly vestover. Det blir vel snart kun mulig mot
syd og øst. Kina stenger vel ikke, men etterhvert blir det vel kun russiskproduserte fly som kan fly, hvis reservedeler for Airbus og Boeing ikke kan importeres.
.... og leasingfly parkeres.
Flere russiske fly snur nå ved St Petersburg og returnerer tilbake til Moskva
Og da var døra stengt? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220227/5f7759dd53befc7c055081a245febe54.jpg
Står her på CPH nå, ja.
RU793 skulle til Leipzig, så tipper tyskerne avviste den. Øvrig trafikk passerer både Norge, Sverige og Finland fortsatt. Flere karibienchartere på vei vestfra.
joandreas
27-02-2022, 14:00
Og der stenger norge og.
RU793 skulle til Leipzig, så tipper tyskerne avviste den. Øvrig trafikk passerer både Norge, Sverige og Finland fortsatt. Flere karibienchartere på vei vestfra.
Tysk luftrom er stengt for russene fra og med 1500LT idag.
Blir nok siste gang vi får sett Aeroflot på OSL på en god stund nå. Denne beslutningen kan ha halt litt ut i tid på bakgrunn av vinterferie sånn at folk får kommet seg hjem.
Trent600
27-02-2022, 14:18
Og der stenger norge og.
Er det sagt noe om når? F. eks så kommer vel SU124 SVO-JFK over Norge om en time eller to.
https://i.imgur.com/ldjldUN.png
Har de nok drivstoff, kan jo transatlantiske flyvinger på vei til Russland fly nord for Norge og deretter over Kola. Fly uten nok drivstoff får vel fly planlagt rute over européisk luftrom, en flystyrt er vel ikke ønsket uansett.
Er det sagt noe om når? F. eks så kommer vel SU124 SVO-JFK over Norge om en time eller to.
https://i.imgur.com/ldjldUN.png
Stenger USA snart også?
Da ser jeg at både BRU og CDG flightene over har snudd og returnerer til SVO.
Moskva- Havanna, Caracas og ruter til andre vennligsinnede regimer må vel da gå nord for Norge, ettersom Norge, Danmark og Sverige stenger er det vel intet smutthull gjennom hele Østersjøen, Kattegat og Skagerak? Dansk luftrom dekker vel alle streder.
Ser at flere fraktere til Korea (Lufthansa, Cargolux) har valgt sørlig rute via Kina, Kazhakstan og Sør-Europa. Ellers er vel hele Europa stengt for russerne nå? Går ut fra at fly på vei ’hjem’ får passere ….
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220227/03c0e78e3f6095a0556aa1e2be76f4c8.jpg
Trent600
27-02-2022, 15:14
Ellers er vel hele Europa stengt for russerne nå? Går ut fra at fly på vei ’hjem’ får passere ….
Tydeligvis fortsatt ikke stengt over Norge, Sverige og Finland, SU124 til JFK har fortsatt ikke snudd.
Kan se ut som om SU flightene fra Malaga og Barcelona må unngå tysk luftrom:
https://i.imgur.com/zONIIkV.png
Trent600
27-02-2022, 15:44
Omar Alghabra som er Minister of Transport i Canada la ut denne for litt under en time siden
Effective immediately, Canada’s airspace is closed to all Russian aircraft operators.
https://twitter.com/OmarAlghabra/status/1497934660982038532?s=20&t=A_Jy3CS5njq9iYC-x5ztqQ
Tydeligvis fortsatt ikke stengt over Norge, Sverige og Finland, SU124 til JFK har fortsatt ikke snudd.
Kan se ut som om SU flightene fra Malaga og Barcelona må unngå tysk luftrom:
https://i.imgur.com/zONIIkV.png
Spania har nå stengt luftrommet også.
Omar Alghabra som er Minister of Transport i Canada la ut denne for litt under en time siden
https://twitter.com/OmarAlghabra/status/1497934660982038532?s=20&t=A_Jy3CS5njq9iYC-x5ztqQ
AFL124 vil muligens få trøbbel. Den ligger langt nord, så hvis de skal til JFK over vann, må de legge om kursen for å unngå Canada.
Store områder uten synlig trafikk nå så legger inn den "for historiebøkene"
50926
NRK melder: "Samtlige EU-land vil stenge luftrommet for russiske fly, sier EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen."
MountainDew
27-02-2022, 18:21
AFL124 vil muligens få trøbbel. Den ligger langt nord, så hvis de skal til JFK over vann, må de legge om kursen for å unngå Canada.
Mulig den har snudd over Grønland om ikke FR24 tuller litt. Dårlig dekning.
Det kan vaere et unntak for denne flighten - JFK har jo en dobbelt rolle, det er jo ogsaa flyplassen til UN - opp i gjennom aarene har det vaert en rekke «unntaks flyvninger» til JFK og hvis AFL124 har en UN Diplomatisk delegasjon ombord (eller skal hente en slik delegasjon) kan det vaere unntak baade i USA og Kanada.
Det er vel et av omraadene til FR24 hvor vi sett «mye rart(tm)»
Diverted to SVO står det på FR24. Mulig den snudde ved Grønland da.
TLS at OSL
27-02-2022, 18:45
Ifølge FR24 har den snudd og er på vei tilbake til SVO.
Trent600
27-02-2022, 18:46
"Diverting to - Moscow (SVO):
https://i.imgur.com/WSa8PlS.png
Trent600
27-02-2022, 18:58
Vet ikke om dette er reelt, men i følge FR så står denne fortsatt på bakken i Geneve:
https://i.imgur.com/S45rRDw.png
På flyplassen sine websider står det "TOOK OFF AT 16:17"
https://www.gva.ch/en/Site/Passagers/Vols/Departs/Info-vol-detaillee?id=3865343741.0000
Vet ikke om dette er reelt, men i følge FR så står denne fortsatt på bakken i Geneve:
https://www.gva.ch/en/Site/Passagers/Vols/Departs/Info-vol-detaillee?id=3865343741.0000
La merke til den tidligere. Den var ute og takset og gikk tilbake til terminalen.
Ifølge FR24 har den snudd og er på vei tilbake til SVO
Nettopp krysset norsk luftrom og flyr over Sverige nå
MountainDew
27-02-2022, 19:58
Finnair informerer:
«We suspend our flights in Russian airspace for one week. With this, we prepare for the possible upcoming regulatory changes. This means that flights to Seoul, Osaka, Tokyo and Shanghai in Asia and to Moscow and St. Petersburg in Russia are cancelled on 27 February - 6 March 2022. We continue flying to Bangkok, Phuket, Singapore and Delhi but the travel time will be approximately one hour longer. We will contact you personally via email or sms, if there are changes to your flight. We are sorry for the situation.»
NRK melder: "Samtlige EU-land vil stenge luftrommet for russiske fly, sier EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen."
Det er ingen som sier noen dato og klokkeslett.
Norge hadde pressekonferanse kl. 19:00 og de sa bare at de støtter EU.
I EU-kommisjonen sier de at de skal gjøre det, men de kommer ikke med noen dato.
Sannsynligvis fra midnatt.
Og da fraråder UD alle reiser til Russland. Dog med dagens stengte luftrom har det begrenset reell effekt
Står her på CPH nå, ja.
SU2659 CPH -SVO: STD 1305 ATD 1332, fløj over svensk og finsk luftrum
Den ble kansellert og skal nå gå tom(?) til Mineralnye Vody. Blir kanskje lagringsplass?
Sannsynligvis fra midnatt.
Trolig ja. Von der Leyen var ikke nådig i sin uttalelse, og sa at ethvert fly fra Russland er utestengt; rute, charter, frakt og oligarkenes privatjeter.
Den som ratter SU111 ser ikke ut til å bry seg om at Canada er stengt.
Den som ratter SU111 ser ikke ut til å bry seg om at Canada er stengt.
Det er gitt noen unntak for hjemreise. ‘Den som ratter’ må følge akseptert flightplan.
Sverige stengte klokken ett lokal tid. Fortsatt ingenting fra Norge.
AZV778 går rundt på nordsiden på vei til VKO, mens AFL157 ser ut til å ha åpnet flaska..
AZV778 skal helt opp til 71N 10E, 71N 20E, BARUX - så rett igjennom Finnmark
AFL157 skal helt opp til 75N 00, 72N 20E, OLOLI
Hvis noen er interessert i å følge ogliarkenes' privatflys bevegelser.
https://twitter.com/ruoligarchjets?s=21
Det er gitt noen unntak for hjemreise. ‘Den som ratter’ må følge akseptert flightplan.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=86647
Det kanadiske samferdselsdepartementet (Transport Canada) melder på Twitter at et Aeroflot-fly har krenket kanadisk luftrom.
https://twitter.com/Transport_gc/status/1498130837702914064?s=20&t=VLLEQA7WDOHnUT73OwRXEg
Ser ut som flyforbudet over Norge ennå ikke er implementert?
De har sikkert skiftet mening igjen allerede. Det er overraskende mange meldinger i media for tiden der de snur 100% på bare noen timer. Hadde ikke blitt forundret om de hadde skiftet 100% tilbake igjen. Norge er best på snakk.
Trent600
28-02-2022, 08:20
SU159 fra Cancun til Moskva er ved østkysten av Grønland nå og vil muligens også passere over Norge hvis den følger samme rute over Finnmark som SU157 gjorde for et par timer siden.
https://www.flightradar24.com/AFL159/2af74178
Se ser ut til Finland har stengt for overflygning, men ikke Norge. Sjekk ZF777 som fløy opp langs finskegrensen og så over Finmark.
Trent600
28-02-2022, 09:03
Se ser ut til Finland har stengt for overflygning, men ikke Norge. Sjekk ZF777 som fløy opp langs finskegrensen og så over Finmark.
Dette var jo i dag morges. Hvordan funker dette, bare flyr de på eller får de tillatelse av noen (Avinor eller hvem som styrer med dette) før de tar av fra Moskva?
https://i.imgur.com/zZWEppu.png
TLS at OSL
28-02-2022, 09:18
ZF944 LRM - SVX er nå over Norskehavet og ser ut til å være på vei rett mot Norge, Sverige og Finland.
ZF944 LRM - SVX er nå over Norskehavet og ser ut til å være på vei rett mot Norge, Sverige og Finland.
Det ser ut til at den også skal over Finnmark og ned langs Finland.
Eneste NOTAM som nekter adkomst til norsk luftrom er fra 19. feb og gjelder hviterussiske fly og operatører.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=50929&stc=1&d=1646036727
Trent600
28-02-2022, 09:27
Ser ut som den endret kursen nå: https://www.flightradar24.com/AZV944/2af76095
Norge har jo også stengt luftrommet for russerne:
https://www.tv2.no/a/14608433/
Har de stengt, eller sier de at de skal stenge?
Norge har jo også stengt luftrommet for russerne:
https://www.tv2.no/a/14608433/
De har bare sagt de skal stenge, de har ennå ikke iverksatt det. I hvertfall det var status i morgen
TLS at OSL
28-02-2022, 09:40
Jeg snakket nettopp med UDs operative avdeling, og de sa at det trer i kraft "så snart omstillingene lar seg gjøre". De har satt det i verk nå.
Både ZF944 og RU708 ser ut til å gå nord for Finnmark.
Jeg snakket nettopp med UDs operative avdeling, og de sa at det trer i kraft "så snart omstillingene lar seg gjøre". De har satt det i verk nå.
I følge Luftfartstilsynet ble luftrommet stengt nå klokken 09:15 ser jeg :up:
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/det-norske-flyforbudet-mot-russland-har-naa-traadt-i-kraft._7UyU5HWw?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet
I følge Luftfartstilsynet ble luftrommet stengt nå klokken 09:15 ser jeg :up:
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/det-norske-flyforbudet-mot-russland-har-naa-traadt-i-kraft._7UyU5HWw?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet
Men NOTAM er fortsatt ikke publisert? Det tar kanskje litt tid.
Det ser ut til at den også skal over Finnmark og ned langs Finland.
Har Norge avgitt Finmark til Russland? Dette ser ikke helt stuerent ut i følge forbudet mot å fly i Norsk luftrom?
syvtresyv
28-02-2022, 10:17
Stengt fra 28 Feb 2022 08:39 til Tue 31 May 2022 09:00
UKRAINIAN CRISIS - ALL RUSSIAN REGISTERED AIRCRAFT AND AIRCRAFT
OWNED, CHARTERED OR OPERATED BY NATURAL OR LEGAL PERSONS FROM THE
RUSSIAN FEDERATION OR BY OPERATORS HOLDING AIR OPERATOR CERTIFICATE
(AOC) ISSUED BY THE RUSSIAN FEDERATION AUTHORITIES ARE PROHIBITED TO
ENTER, EXIT OR OVERFLY AIRSPACE OVER THE TERRITORY OF NORWAY WITHIN
POLARIS FIR. EMERGENCY LANDINGS ARE EXEMPTED. FOR ANY OTHER PURPOSE
OF FLIGHT APPLICATION MUST BE SUBMITTED TO TRAFFIC(AT)CAA.NO AT LEAST
48 HOURS BEFORE FLIGHT
Stengt fra 28 Feb 2022 08:39 til Tue 31 May 2022 09:00
Merk at tidene er UTC
jameson82
28-02-2022, 12:04
Men leasingselskapene har kanskje ikke lyst til å sitte med masse fly på lager nå som de ikke får betalt for?
Hundreds of Irish-Owned Aircraft To Be Ordered Back From Russia
As Russia continues to be hit by sanctions, Irish-based aviation lessors are expected to terminate their leasing agreements with Russian carriers. Firms have established taskforces to help them get their aircraft out of Russia and calculate the financial impact of impending sanctions.
Under EU sanctions announced on Sunday, leasing firms must terminate all contracts with Russian carriers over the next 30 days.
https://simpleflying.com/irish-planes-russia/?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_content=echo&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1nG37viLyjTtFcQpOA2x-JRRY682EHDrQxpAA_x_BbW6LbJO1K2a6bhQk#Echobox=16460 30130
Men leasingselskapene har kanskje ikke lyst til å sitte med masse fly på lager nå som de ikke får betalt for?
Utfordringen blir kanskje hvordan de skal hentes tilbake fra Russland, nå som de i løpet av den neste måneden må kansellere alle leasingavtaler med russiske flyselskaper
Elelrs har de alt begynte å beslaglegge fly, en 777-300ER til Nordwind ble tat i arrest i MEX og en 737-800 fra Pobeda på IST
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-02-27/russian-fleet-faces-grounding-risk-as-leasing-firms-mull-default?sref=xbLMZ6vH
Russian media outlet RBC reported separately that an Irish leasing firm seized a Pobeda 737 at Istanbul’s Havalimani airport, citing an unidentified Russian airline source.
Ikke overraskende svarer Russland med samme mynt. Flyselskapene har jo alt kansellert eller omdirigert sine Asia-ruter utenom russisk luftrom.
NTB:
"Russland stenger luftrommet for flyselskap fra 36 land – inkludert Norge
Russland stenger luftrommet sitt for flyselskaper fra 36 land, deriblant Norge, etter at EU og en rekke land søndag stengte sine luftrom for russiske fly.
Også Sverige, Danmark og en rekke EU-land står på listen som er lagt ut av russiske luftfartsmyndigheter.
Fra mandag forbys russiske fly å lande, lette og fly over EU-landene."
Utfordringen blir kanskje hvordan de skal hentes tilbake fra Russland, nå som de i løpet av den neste måneden må kansellere alle leasingavtaler med russiske flyselskaper
Elelrs har de alt begynte å beslaglegge fly, en 777-300ER til Nordwind ble tat i arrest i MEX og en 737-800 fra Pobeda på IST
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-02-27/russian-fleet-faces-grounding-risk-as-leasing-firms-mull-default?sref=xbLMZ6vH
Endel fly kan nok bli staaende i Russland, ja. Noen russiske selskaper vil muligens forsoeke aa levere tilbake for aa kunne opprettholde et kundeforhod naar krisen er over. Ferry flights for aa levere tilbake fly kan nok unntas flyforbud etter soeknad. Spoersmaalet er om russiske myndigheter tillater dette.
Twin Otter
28-02-2022, 14:34
Endel fly kan nok bli staaende i Russland, ja. Noen russiske selskaper vil muligens forsoeke aa levere tilbake for aa kunne opprettholde et kundeforhod naar krisen er over. Ferry flights for aa levere tilbake fly kan nok unntas flyforbud etter soeknad. Spoersmaalet er om russiske myndigheter tillater dette.
Et annet spørsmål er om det i det hele tatt er verdt kostnaden.
Ser for meg Steve Giordano og co (https://twitter.com/JTTsteve) reise inn i Russland for å hente inn vestlige fly....
Et annet spørsmål er om det i det hele tatt er verdt kostnaden.
Ser for meg Steve Giordano og co (https://twitter.com/JTTsteve) reise inn i Russland for å hente inn vestlige fly....
Den som hadde en krystallkule. Selskapene vil uansett ikke kunne betale leasingkostnader da swiftbetalinger stenges. Vet noen hvor mange fly dette dreier seg om?
Vet noen hvor mange fly dette dreier seg om?
Flere hundre
https://pbs.twimg.com/media/FMkgxkzWUAcGwHg?format=jpg&name=medium
Utenlandske eiere har leid ut 515 fly til Russland, til en samlet verdi på ti milliarder dollar. Halvparten av dette anslås å være fra europeiske selskaper
https://direkte.dn.no/invasjonen-av-ukraina#105028
Den som hadde en krystallkule. Selskapene vil uansett ikke kunne betale leasingkostnader da swiftbetalinger stenges. Vet noen hvor mange fly dette dreier seg om?
Ca 50% av den sivile aktive flyflåte i Russia.
Dette blir immens.
Du har andre ting som kommer på topp: US Lock-out from $ transactions for Russian Banks.
Alrede idag ved morgen-tida måtte den Russiske Sentralbank øke renten fra 9,5% til 20%. Dette blir absolut toxisk for den russiske næringslivet.
På toppen av dette far de en heftig bank-krise. Sbarbank datterselskaper i Europa gikk alrede konkurs og frykten sprer seg i Russia også. I de store byer started det en bank-run. Folkens gar til bankene og vil ha sine sparepenger. Dette kombinasjon er livs-farlig for en finans-system og dette kan ikke forsette. Ellers er den russiske finans- og næringslivet ødelagt.
Ca 50% av den sivile aktive flyflåte i Russia.
Dette blir immens.
Nå vil de jo spare store summer og da, ettersom det meste av ruter er suspendert .. ;)
#MakeTu154greatagain
Nå vil de jo spare store summer og da, ettersom det meste av ruter er suspendert .. ;)
Nå har jo Russland et betydelig innenriksmarked og der går jo ennå det meste. Og ser man under korona så har russisk innenriks vært relativt sterkt og berget selskapene der
Men på den andre siden, så kan Russland forvente seg en reell finanskrise og dermed en potensielt økonomisk nedgangstid som selvsagt vil påvirke innenrikstrafikken også. Så da kommer det allikevel «godt med» å spare penger på leasing
Andre1980
28-02-2022, 17:36
Utenlandske eiere har leid ut 515 fly til Russland, til en samlet verdi på ti milliarder dollar. Halvparten av dette anslås å være fra europeiske selskaper
https://direkte.dn.no/invasjonen-av-ukraina#105028
Tror nok leasingselskapene kan se langt etter de flyene.
Ingenting står i veien for at Russland tar disse flyene som sine egne, og det er vel egentlig ganske så sannsynlig, i og med at vesten har sanksjonert mot bl.a. salg av flydeler.
De flyene det ikke er behov for pga nedstenging vil bli brukt som delefly.
Tror nok leasingselskapene kan se langt etter de flyene.
Ingenting står i veien for at Russland tar disse flyene som sine egne, og det er vel egentlig ganske så sannsynlig, i og med at vesten har sanksjonert mot bl.a. salg av flydeler.
De flyene det ikke er behov for pga nedstenging vil bli brukt som delefly.
Jo, ganske mye faktisk. Går de til et slikt skritt, vil de ikke få tilgang til nye fly når dette er over. De vil heller ikke kunne bruke disse flyene utenom Russland, repo-gutta vil stå klar med rettsordre så fort de lander.
Så de er nødt til å spille på lag med leasingselskapene hvis de har til hensikt å fly internasjonalt igjen.
Trent600
28-02-2022, 17:54
Ser ut til å ha tatt seg en tur innom gresk luftrom:
https://www.flightradar24.com/AFL7236/2af85b5a
https://i.imgur.com/hH3PoWT.png
Andre1980
28-02-2022, 17:58
Jo, ganske mye faktisk. Går de til et slikt skritt, vil de ikke få tilgang til nye fly når dette er over. De vil heller ikke kunne bruke disse flyene utenom Russland, repo-gutta vil stå klar med rettsordre så fort de lander.
Så de er nødt til å spille på lag med leasingselskapene hvis de har til hensikt å fly internasjonalt igjen.
Vel... Tror det toget gikk for ca 1 uke siden.
Myndighetene der borte er allerede i gang med planer om å nasjonalisere eiendom eid av vestlige land, slik som Equinor, IKEA, osv. Det er også snakk om å tømme vanlige russeres bankkonti.
Kilder:
https://www.dagbladet.no/nyheter/truer-vesten-med-egne-sanksjoner/75476201
https://finance.yahoo.com/news/russia-seize-60t-rubles-citizens-175003496.html
Vel... Tror det toget gikk for ca 1 uke siden.
Myndighetene der borte er allerede i gang med planer om å nasjonalisere eiendom eid av vestlige land, slik som Equinor, IKEA, osv. Det er også snakk om å tømme vanlige russeres bankkonti.
Kilder:
https://www.dagbladet.no/nyheter/truer-vesten-med-egne-sanksjoner/75476201
https://finance.yahoo.com/news/russia-seize-60t-rubles-citizens-175003496.html
Da må de få igang sin egen flyindustri først …. #makeIL62greatagain.
Ser ut til å ha tatt seg en tur innom gresk luftrom:
Tilsynelatende på vei til Verona. Litt usikker på hva de tenkte på her..
Ser ut til at de skal lande i Istanbul nå.
#MakeTu154greatagain
Hvorfor sier du dette?? Ønsker du virkelig det?
Hvorfor sier du dette?? Ønsker du virkelig det?
Tipper det var litt humor i en nitrist situasjon ;)
Tertit54
28-02-2022, 19:00
Får håpe at Tyrkerne beslaglegger både fly og mannskap.:old
Trolig tilbakelevering. Så sikkert litt forvirring om lovligheten. Den var ihvertfall uten pax.
Trent600
28-02-2022, 19:16
Vet ikke om dette har vært nevnt før, fra en russisk avis (oversatt med Google Translate).
Lufthansa Technik has stopped providing technical support to Russian airlines
The German aircraft maintenance provider Lufthansa Technik (LT, part of the Lufthansa air group) has stopped servicing the equipment of Russian airlines since the end of last week, Wolfgang Reinert, head of the LT external communications department, told Izvestia on February 28.
“With the entry into force of US sanctions to stop the export of high-tech products to Russia and EU sanctions against the Russian transport sector, Lufthansa Technik was forced to stop all services for its Russian customers at the end of last week. Of course, we informed them about this as soon as possible,” he said.
Lufthansa Technik has contracts with about a dozen Russian airlines, Reinert said.
“The range of contract services mainly includes the maintenance of components and engines. Aircraft maintenance services play a minor role,” he added.
Lufthansa Technik provided engine repair services to Rossiya Airlines (part of the Aeroflot Group), Smartavia, Ural Airlines, the largest Russian cargo airline, AirBridgeCargo. LT has also collaborated with S7 Technics (part of the S7 Group) on various forms of maintenance. Izvestia sent a request to representatives of these airlines.
Earlier on February 28, a source in one of the leasing companies told Izvestiya that Russian airlines were exploring options for further maintenance of their aircraft after the imposition of EU sanctions. Various options are being worked out on how to maintain airworthiness in accordance with the requirements of the manufacturer.
On February 26, the EU Council banned the sale and supply, including leasing, of aircraft and spare parts for domestic airlines, as well as the provision of any insurance or reinsurance services for these aircraft, as sanctions measures due to Russia's military operation in Donbass. In addition, the European Union has imposed a ban on the repair and modification of these ships. The EU document clarifies that such a measure applies to any aircraft, regardless of whether they are produced in the territory of the EU countries or not.
On February 24, Russian President Vladimir Putin announced a special operation to protect the civilian population of Donbass. After that, President of Ukraine Volodymyr Zelensky accused Russia of hitting the country's military infrastructure and introduced martial law throughout the state, and also announced that Kiev had broken off diplomatic relations with Moscow and recalled Ukrainian diplomats from the embassy .
https://iz.ru/1298372/2022-02-28/lufthansa-technik-prekratila-okazyvat-tekhpodderzhku-rossiiskim-aviakompaniiam
HenrikL92
28-02-2022, 19:39
Ikke overraskende svarer Russland med samme mynt. Flyselskapene har jo alt kansellert eller omdirigert sine Asia-ruter utenom russisk luftrom.
NTB:
"Russland stenger luftrommet for flyselskap fra 36 land – inkludert Norge
Russland stenger luftrommet sitt for flyselskaper fra 36 land, deriblant Norge, etter at EU og en rekke land søndag stengte sine luftrom for russiske fly.
Også Sverige, Danmark og en rekke EU-land står på listen som er lagt ut av russiske luftfartsmyndigheter.
Fra mandag forbys russiske fly å lande, lette og fly over EU-landene."
AY154 HKT-ARN fick flygtiden ungefär 1,5 timme längre efter inte flugit genom Ryssland.
Trolig tilbakelevering. Så sikkert litt forvirring om lovligheten. Den var ihvertfall uten pax.
Tyrkisk CNN melder at det var pax ombord og at de nå skal hjem til Mockba igjen.
(Litt usikker på hvor mye man skal stole på tyrkisk media dog..)
Tyrkisk CNN melder at det var pax ombord og at de nå skal hjem til Mockba igjen.
(Litt usikker på hvor mye man skal stole på tyrkisk media dog..)
Humanitærflight, så jeg senere .. Tydeligvis ikke humant nok.
Tyrkia er en joker i dette spillet. Nato medlem som ikke er med i EU. Iran har vært omfattet av en handelsblokade med EU og USA i mange år til ingen nytte.
MountainDew
28-02-2022, 23:53
Det var ikke mange meter de kom seg inn i Hellas.
Skulle likt å hørt hva som ble sagt på radioen der…