View Full Version : Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten
Tyrkia er en joker i dette spillet. Nato medlem som ikke er med i EU. Iran har vært omfattet av en handelsblokade med EU og USA i mange år til ingen nytte.
Helt uten nytte har det vel sanksjonene mot Iran ikke vaert, Iran har en sterkt svekket oekonomi og kanskje ikke den mest aktive Luftfart Nasjonen ?
Som joker er vel ogsaa Tyrkia ganske aktive i stoette til Ukraina - de har levert et betydelig antall Droner og de stengte vel akkurat naa Bosperus Stredet for Militaere Fartoey - noe som har en enorm virkning paa Putin’s muligheter men det vil sette stoerre press paa de landene som ligger til Baltic Sea (og kan Danmark / Sverige stenge Oeresund ???
Travelt rundt Nordkapp i natt. Men hvor lenge før disse kjerrene blir beslaglagt eller groundet?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220301/c3fa580104b5a05e1763eaaebc28a704.jpg
Tertit54
01-03-2022, 08:32
SU7002 (VP-BHN)nå på veg fra Moskva til Alicante (!!!)
Er kanskje en overlevering flight dette også?
Travelt rundt Nordkapp i natt. Men hvor lenge før disse kjerrene blir beslaglagt eller groundet?
De kan vel heller ikke fly særlig lenge uten teknisk vedlikehold/deletilgang fra Boeing/Airbus.
Flyr store selskaper fra land som ikke har sluttet seg til sanksjonene inkludert flere gulfstater og Kina, som Qatar og Emirates og China fortsatt til Russland? De er kanskje bekymret for manglende muligheter til vedlikehold av sine fly?
SU7002 (VP-BHN)nå på veg fra Moskva til Alicante (!!!)
Er kanskje en overlevering flight dette også?
De har nå flydd i snart fire timer og er på vei mot Tyrkisk luftrom... Står heller ikke noe om ALC som destinasjon lengre, står nå N/A...
Kim
Twin Otter
01-03-2022, 12:09
De har nå flydd i snart fire timer og er på vei mot Tyrkisk luftrom... Står heller ikke noe om ALC som destinasjon lengre, står nå N/A...
Kim
Landet i Sochi.
SU7xxx er nok charter og flightnummeret ble brukt til ALC sist.
Tilbakelevering blir nok SU9xxx
TLS at OSL
01-03-2022, 12:31
Russerne stiller ikke til start i Drammen eller Holmenkollen, og den russiske treneren sier at de skal fly hjem til Russland i morgen (onsdag).
Hvem skal fly dem hjem? Får et russisk selskap lov til å fly hit for å hente dem?
Russerne stiller ikke til start i Drammen eller Holmenkollen, og den russiske treneren sier at de skal fly hjem til Russland i morgen (onsdag).
Hvem skal fly dem hjem? Får et russisk selskap lov til å fly hit for å hente dem?
De kom hit med Turkish
En mulighet er å ta fly til Kirkenes, bakketransport til Murmansk over Storskog og deretter fly til Moskva eller eventuelt andre steder. Dette betinger at det er mulig for russiske borgere å passere over Storskog. Det virker ikke som det er noe restriksjoner på det ut fra det jeg klarte å google.
Edit: Turkish er jo en mulighet som Someone er inne på. De flyr fra Istanbul til Moskva
De kom hit med Turkish
Russiske laget kom vel direkte fra Lahti til Oslo. De har vel neppe hyret inn Turkish for å fly fra Helsinki til Oslo?
Russiske laget kom vel direkte fra Lahti til Oslo. De har vel neppe hyret inn Turkish for å fly fra Helsinki til Oslo?
Husker ikke hvor jeg leste det, men et eller annet sted stod det. Turkish rutefly via IST er vel nå enkleste rute mellom Europa og Russland
Trent600
01-03-2022, 12:59
I utgangspunktet ikke, men er vel bare å reise via f.eks Istanbul.
Husker ikke hvor jeg leste det, men et eller annet sted stod det. Turkish rutefly via IST er vel nå enkleste rute mellom Europa og Russland
Ja det ser slik ut nå. Emirates via Dubai er også en mulighet, men det blir jo en laaang reise. Russiske laget dro nok til Lahti før luftrommet ble stengt i og med at konkurransene der gikk på lørdag og søndag.
Hurtigtoget mellom Helsingfors og St Petersburg går fortsatt. Så vidt jeg har klart å tolke fra finske nyheter, så er det et ønske om at det toget fortsatt skal fungere for å ha et minimum av reisemuligheter mellom Russland og EU.
Toget er kun tilgjengelig for finske og russiske statsborgere. Dette er rester av korona-restriksjoner i Russland, som jeg tviler på at noen kommer til å løfte så mange fingre for å oppheve nå.
Scandinavien_Airlines
01-03-2022, 14:52
DAT henter ukrainere på egen regning
https://www.tvsyd.dk/krig-i-ukraine/jysk-flyselskab-vil-hente-ukrainske-flygtninge
Boeing_fan
01-03-2022, 15:27
Turkish Airlines fortsetter å fly til Russland og ingenting som foreløpig tyder på at de vil stanse. Air Serbia flyr også, selv deres nettverk er veldig lite i forhold så er det et ok alternativ om de har forbindelser som passer.
Ellers finnes det vel også andre mer eller mindre tungvindte reiseruter mellom Europa og Russland.
Tyrkia har stoppet Bosporus-stredet, er det noen grunn til at luftfarten ikke stoppes opp?
Tertit54
01-03-2022, 16:07
En mulighet er å ta fly til Kirkenes, bakketransport til Murmansk over Storskog og deretter fly til Moskva eller eventuelt andre steder. Dette betinger at det er mulig for russiske borgere å passere over Storskog. Det virker ikke som det er noe restriksjoner på det ut fra det jeg klarte å google.
Edit: Turkish er jo en mulighet som Someone er inne på. De flyr fra Istanbul til Moskva
Send dem tilbake til HEL også får de gå på ski derfra ;)
Trent600
01-03-2022, 16:12
Tyrkia har stoppet Bosporus-stredet, er det noen grunn til at luftfarten ikke stoppes opp?
Uten at jeg har satt meg så veldig grundig inn i det så har de vel referert til Montreux-konvensjonen og sagt at krigsskip som ikke har hjemmebase i Svartehavet ikke vil få passere.
Stenger de luftrommet for russiske selskaper så vil jo Russland stenge for tyrkiske selskaper.
Tertit54
01-03-2022, 17:34
Ser ut som om Qatar har flere forskjellige policy for sine flighter.
QR302 HELDOH flyr utenom russisk luftrom mens QR338 MOWDOH opererer sin normale rute .
Ser OSL har byttet ut reklamene på «firkanten» midt i avgangshallen med bilde av Ukrainske flagg
https://www.instagram.com/tv/CakPNaOq5fT/?utm_medium=copy_link
Ser ut som om Qatar har flere forskjellige policy for sine flighter.
QR302 HELDOH flyr utenom russisk luftrom mens QR338 MOWDOH opererer sin normale rute .
Tror nok ikke det har noe med policy å gjøre. Blir lenger omvei å fly mot øst.
Ser ut som SAS avlyser HND frem til mai, og PVG legger i en sørlig rute som innebærer 1,5t ekstra flytid
American kutter ikke bare codeshare med S7, men også interline med både de og Aeroflot i samme slengen.
Er vel ikke umulig flere følger etter, nå det fort blir stopp i pengestrømmene i oppgjørene mellom flyselskapene her?
https://airwaysmag.com/airlines/american-severs-oneworld-aeroflot-s7/
petter380
01-03-2022, 22:32
Jeg og lurer spent på når flyene blir beslaglagt eller grounded. Hva venter leasingsselskapene på?
Jeg og lurer spent på når flyene blir beslaglagt eller grounded. Hva venter leasingsselskapene på?
At fristen for neste betaling går ut?
Airbus 330
01-03-2022, 22:40
Snappet opp denne nå:
There is also concern that the Kremlin could unilaterally act, passing a new law that would seize ownership of all aircraft in Russia by requisitioning the title of the assets.
Snappet opp denne nå:
There is also concern that the Kremlin could unilaterally act, passing a new law that would seize ownership of all aircraft in Russia by requisitioning the title of the assets.
Blir vel som å pisse i buksa ....
Ja det ser slik ut nå. Emirates via Dubai er også en mulighet, men det blir jo en laaang reise. Russiske laget dro nok til Lahti før luftrommet ble stengt i og med at konkurransene der gikk på lørdag og søndag.
Herskeren av Abu Dhabi, som er president i UAE har støttet Putin og sagt at de har rett til å "Ensure their national security" UAE avholdt seg fra å stemme (Sammen India og Kina) da Sikkerhetsrådet prøvde å fordømme Russlands invasjon i Ukraina, så da ser det ut til at UAE selskapene kommer til å fortsette å fly til Russland.
Da stenger også USA luftrommet
Russiske laget er på Gardermoen nå og gjør seg klar for hjemreise. Dagbladet sender direkte derfra. I innslaget sier de at de flyr først til KKN, men de visste ikke hvordan de kom seg videre derfra. Tipper det blir buss til Murmansk og fly derfra.
Wizz Air tilbyr hundre tusen gratisbilletter til Ukrainske flyktninger:
https://sol.no/nyheter/lar-ukrainske-flyktninger-fly-gratis/75502243
Russiske laget er på Gardermoen nå og gjør seg klar for hjemreise. Dagbladet sender direkte derfra. I innslaget sier de at de flyr først til KKN, men de visste ikke hvordan de kom seg videre derfra. Tipper det blir buss til Murmansk og fly derfra.
Har vi ikke fortsatt en drøss med sykler som kom over grensen for noen år siden som de kan sykle tilbake på?
<mod>
Vi styrer oss pent tilbake til:
Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten
</mod>
Dette kom ut på NRK kl. 19:53
Det Svenske forsvaret: Russiske fly har krenket svensk luftrom
Fire russiske fly har krenket svensk luftrom onsdag, hevder det svenske forsvaret på sine hjemmesider.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2022/03/ryska-stridsflygplan-krankte-svenskt-luftrum/
Hendelsen skal ha vært kortvarig og skjedd øst for Gotland, over hav.
Det svenske luftforsvaret skal ha dokumentert hendelsen, blant annet gjennom bilder.
– Med tanke på den gjeldende situasjonen, ser vi meget alvorlig på hendelsen. Det er uprofesjonell og uansvarlig oppførsel fra russiske side, sier luftforsvarssjef Carl-Johan Edström.
https://www.nrk.no/
DCHalvorsen
02-03-2022, 21:24
Russisk media melder nå i kveld at det russiske samferdselsdepartementet vurdere å nasjonalisere alle Airbus- og Boeing-maskiner som russiske flyselskaper leaser fra Vesten. I klartekst: Disse flyene kan beslaglegges av den russiske staten.
Russisk media melder nå i kveld at det russiske samferdselsdepartementet vurdere å nasjonalisere alle Airbus- og Boeing-maskiner som russiske flyselskaper leaser fra Vesten. I klartekst: Disse flyene kan beslaglegges av den russiske staten.
I praksis betyr det null flytrafikk mellom Russland og den Vestlige verden, frem til det er løst/erstattet, og Russland blir nærmeste en sort flekk luftfartsmessig. For ikke snakke beslagleggelse av mye russiske assets i vesten som erstattning.
Plutselig blir AerCap sittende som eier av en fotballklubb...
Og advokatstanden gniiiir $eg i hendene ........
Korttenkt strategi, vil jeg si.
DCHalvorsen
02-03-2022, 21:38
Jeg ser Aeroflot på sin facebook-side annonserer "spesial-flighter" for å hente hjem strandede russere. I dag skal det visstnok ha gått en flight fra Sofia.
Fredag 4. mars er det satt opp en SU 2072/2073 Moskva SVO - Larnaka - Moskva SVO.
Kan russerne ha fått noen unntak for flyforbudet av humanitære årsaker. Russisk TV har hatt reportasjer med gråtkvalte russere strandet i Europa som ikke aner sin arme råd.
Edit:
Også annonsert flighter fra Geneve, München, Amsterdam og Budapest.
Finnair starter opp Tokyo igjen 9. mars, 4x i uken. Men nå har flytiden økt til 13 timer
https://www.aviation24.be/airlines/finnair/finnair-resumes-flights-to-tokyo-narita-with-four-weekly-frequencies-avoiding-russian-airspace/
Finnair resumes flights to Tokyo Narita with four weekly frequencies, avoiding Russian airspace
Ser ut som de har fått noen unntak. IL76 med flight nummer VI5958 er nå på tur fra Bratislava til Moskva.
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Ser ut som de har fått noen unntak. IL76 med flight nummer VI5958 er nå på tur fra Bratislava til Moskva.
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Skal visstnok ha vært drivstoff til kjernekraftverk. Som ikke er rammet av sanksjoner
Finnair starter opp Tokyo igjen 9. mars, 4x i uken. Men nå har flytiden økt til 13 timer.
Det betyr vel at de flyr over nordpolen (eller i nærheten). Ville det ikke vært en mulighet for SAS å gjøre noe liknende?
Concorde98
03-03-2022, 10:51
Finnair starter opp Tokyo igjen 9. mars, 4x i uken. Men nå har flytiden økt til 13 timer
https://www.aviation24.be/airlines/finnair/finnair-resumes-flights-to-tokyo-narita-with-four-weekly-frequencies-avoiding-russian-airspace/Noen som vet ruta Finnair vil benytte? Interessant å vite. Kona er fra Japan og har ikke vært i hjemlandet siden før corona, det passet liksom ikke så bra med stengt Russland nå... Selv om vi forstår hvorfor selvfølgelig.
Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
Morro å jobbe med frakt nå, eh, @Learjet ?
https://www.freightwaves.com/news/sanctions-squeeze-russian-carrier-volga-dnepr-air-cargo-capacity
Volga-Dnepr, a Moscow-based airline specializing in outsize and heavy freight, is a notable casualty of the economic crossfire between the West and Russia over the invasion of Ukraine, knocking it out of business in major markets and delivering another supply chain shock to shippers at a time of scarce capacity.
The airline group has 41 aircraft in its fleet, including a dozen Soviet-era Antonov An-124 super freighters and five modernized Ilyushin IL-76 freighters with unique capabilities for large shipments. Scheduled airline AirBridgeCargo Airlines operates 17 Boeing 747 freighters, including 13 latest-generation 747-8s with a payload capacity of up to 139 tons, plus a 777. Subsidiary Atran Airlines, which provides short- and medium-haul express service, has four Boeing 737-400 and two 737-800 converted freighters.
Morro å jobbe med frakt nå, eh, @Learjet ?
https://www.freightwaves.com/news/sanctions-squeeze-russian-carrier-volga-dnepr-air-cargo-capacity
Vel, jeg slipper de kraftigste infarktene, siden jeg sitter på flyselskap siden. Men det er fullstendig baluba for øyeblikket. Og det sies at for frakt så er det pt mye værre enn når alt stengte med Covid. For to år siden så stoppet alle å fly, før man samlet i bunn og begynte preighters etc. Mens nå er det kansellering / redusert payload og i det hele tatt fult kaos. Hører fra speditørene at de må langt ned i kaffegruten for å hente energi.
Vi har pt plenty møter med HQ og ser ut som jeg må spre noen kjipe budskap straks.
Vil tro at i løpet av 1-2 uker så er vi stabilisert på en slags ny normal. Men ratene er jo spinnville (igjen)
Vi må jo huske, ingenting som har det så travelt som dau laks... så vi skal vel få litt orden på dette også etterhvert :drunk:
Trent600
03-03-2022, 16:08
Er vel ikke noe særlig nytt som kommer frem, men interessant artikkel om fremtiden for sivil luftfart i Russland og om mulige konsekvenser grunnet sanksjoner.
news.ru virker å være relativt Putinvennlig.
Artikkelen avsluttes med følgende avsnitt (Google translate):
NEWS.ru correspondent turned to the press service of the Federal Air Transport Agency with a request to comment on what is happening. However, they did not comment on the situation, referring to the "complexity of the situation."
According to unconfirmed rumors, Aeroflot and other carriers will not give aircraft to European lessors, and the Russian authorities intend to help with the purchase of aircraft from the owners.
https://news.ru/society/letat-samolyotami-rzhd-chto-zhdyot-rossijskuyu-aviaciyu-posle-sankcij/
Boeing_fan
03-03-2022, 16:18
Ser SAS har en maskin, en A330-300 (LN-RKS) på vei fra Shanghai til København for øyeblikket. Avgangen ble syv timer forsinket og den skal visst lande i Baku.
Skyldes dette at A333 ikke har rekkevidde til å fly PVG-CPH direkte uten å bruke russisk luftrom eller er det andre tekniske problemer?
Skyldes dette at A333 ikke har rekkevidde til å fly PVG-CPH direkte uten å bruke russisk luftrom eller er det andre tekniske problemer?
Blir litt i drøyeste laget hvis den har god last, ja ...
Dagbladet melder:
For Sabre, som står for «reservasjonssystmet som er ryggraden til flyselskaper over hele verden», melder torsdag at de har sagt opp avtalen med Aeroflot med umiddelbar virkning.
Twin Otter
03-03-2022, 16:58
Dagbladet melder:
For Sabre, som står for «reservasjonssystmet som er ryggraden til flyselskaper over hele verden», melder torsdag at de har sagt opp avtalen med Aeroflot med umiddelbar virkning.
Pressemelding her:
https://www.sabre.com/insights/releases/sabre-terminates-distribution-agreement-with-aeroflot/
Pressemelding her:
https://www.sabre.com/insights/releases/sabre-terminates-distribution-agreement-with-aeroflot/
Hva vil det rent praktisk bety?
Boeing_fan
03-03-2022, 17:24
Europeiske flyselskaper basert i land som er utestengt fra russisk luftrom (som jo er de fleste) blir ikke akkurat mer konkurransedyktige av dette her. Mange asiatiske selskaper må få et ganske bra konkurransefortrinn med mye kortere flytider og lavere kostnader sammenlignet med de europeiske når de fritt kan benytte snarveien over Russland mens europeiske selskap må ta mer eller mindre lange omveier, f.eks mellom Europa og Øst-Asia. Kanskje det blir aktuelt med en eller annen form for statlig kompensasjon?
Cessna182
03-03-2022, 17:30
Ser Russland har mye trafikk mellom Moskva og Caribien Trafikken har jo gått over sørnorge begge veier. Nå ser jeg de må rundt nordnorge og inn i Russland derifra. Hvor mye lenger vei og tid utgjør dette ??
Fly med oss
03-03-2022, 18:02
Ser Russland har mye trafikk mellom Moskva og Caribien Trafikken har jo gått over sørnorge begge veier. Nå ser jeg de må rundt nordnorge og inn i Russland derifra. Hvor mye lenger vei og tid utgjør dette ??
Et eksempel fra Flightradar:
SU156 SVO-PUJ
FEB13 faktisk flytid 12h 21m
MAR03 beregnet flytid 13h 36m
Ikke så mye ekstra flytid som jeg hadde trodd.
Hva vil det rent praktisk bety?
Er ikke sikker på hvilket reservasjonssystem de har som 'hjemmesystem', så det betyr trolig bare at en distribusjonskanal forsvinner. Men blir dette videreført i andre systemer, kan de miste muligheten til å selge billetter, flightplanning, credwdisponering ... kort sagt miste hele salgskjeden og evnen til å utføre flyvninger.
S7, f.eks, er Amadeus-kunde, og de vurderer nå også å koble fra.
Er ikke sikker på hvilket reservasjonssystem de har som 'hjemmesystem', så det betyr trolig bare at en distribusjonskanal forsvinner. Men blir dette videreført i andre systemer, kan de miste muligheten til å selge billetter, flightplanning, credwdisponering ... kort sagt miste hele salgskjeden og evnen til å utføre flyvninger.
S7, f.eks, er Amadeus-kunde, og de vurderer nå også å koble fra.
De gangene jeg har bestilt hos Aeroflot har jeg fått mail fra Sabre ja. Så er godt mulig Aeroflot har dette som hjemmesystem. Men det begynner å bli en stund siden jeg kjøpte billetter direkte hos dem (2016). Hjem fra Volgograd etter VM i 2018 brukte jeg et absurd russisk OTA som utrolig nok funka men var ekstremt mye billigere enn hos Aeroflot direkte... Utrolig nok hadde Finn.no treff hos dette.
Midtiblinken
03-03-2022, 20:34
Et eksempel fra Flightradar:
SU156 SVO-PUJ
FEB13 faktisk flytid 12h 21m
MAR03 beregnet flytid 13h 36m
Ikke så mye ekstra flytid som jeg hadde trodd.
Derfor jeg unngår overnattinger i PUJ……
De gangene jeg har bestilt hos Aeroflot har jeg fått mail fra Sabre ja. Så er godt mulig Aeroflot har dette som hjemmesystem. Men det begynner å bli en stund siden jeg kjøpte billetter direkte hos dem (2016). Hjem fra Volgograd etter VM i 2018 brukte jeg et absurd russisk OTA som utrolig nok funka men var ekstremt mye billigere enn hos Aeroflot direkte... Utrolig nok hadde Finn.no treff hos dette.
I følge media (men de har jo ikke for vane å være veldig presise i forbindelse med slikt), så vil dette lamme også mye av innenrikstrafikken i Russland - til de får stabla alternative systemer på beina.
Noen repo-folk som har vært på jobb i Armenia ser det ut som:
https://www.reporter.am/s7-airliner-detained-in-yerevan-one-from-moscow-returned-to-minvodi/
“S7 Airlines has canceled all international flights with Airbus planes after its plane was detained in Yerevan. The leased aircraft is SMP Aviation Capital with VP-BSL registration number, which is the Dublin leasing unit of the Japanese Sumitomo Mitsui, “the statement reads.
Noen repo-folk som har vært på jobb i Armenia ser det ut som:
https://www.reporter.am/s7-airliner-detained-in-yerevan-one-from-moscow-returned-to-minvodi/Herlig å se Armenia en trofast alliert av Russland ta arrest i fly
Sent fra min SM-G990B via Tapatalk
Ser ut som ANA og Japan Airlines nå slutter fly over Russland
Ser ut som ANA og Japan Airlines nå slutter fly over Russland
Det er helt korrekt, siste flightene for ANA var 02MAR. Har kansellert mesteparten av EUR flightene i et par dager, mens man får på plass ny routing. Trenger litt tid for å få det hele på plass. Men er vel på et litt vinglete track fra uka av.
Leste i dag tidlig at JAL flyr HND-LHR nord. En liten touch av Alaska før Island og så ned til UK. Hvis jeg ikke husker helt feil så ble det nærmere 15timer....
S
Det er helt korrekt, siste flightene for ANA var 02MAR. Har kansellert mesteparten av EUR flightene i et par dager, mens man får på plass ny routing. Trenger litt tid for å få det hele på plass. Men er vel på et litt vinglete track fra uka av.
Leste i dag tidlig at JAL flyr HND-LHR nord. En liten touch av Alaska før Island og så ned til UK. Hvis jeg ikke husker helt feil så ble det nærmere 15timer....
S
Lang tur for JL43
Ser jeg var litt hard på tiden, de har fått den ned i litt over 13 timer i følge flightradar, men jeg får ikke de tallene til å gå opp.
Når det bildet til FlyHi over her, så har den i underkant av 8 timer til LHR i følge flightplan som Flightradar har plukket opp, Ser KAL93 til IAD ligger ca 1 time foran og har rett under 6 timer til IAD.
I mitt hode mangler det noen timer....
S
Europeiske flyselskaper basert i land som er utestengt fra russisk luftrom
Kanskje det blir aktuelt med en eller annen form for statlig kompensasjon?
Nei , det blir det nok ikke.
joandreas
04-03-2022, 11:30
Vel har flyselskapene i EU flere ruter til vest eller øst. For da regner jeg med Norse vil ha problemer.
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
Vel har flyselskapene i EU flere ruter til vest eller øst. For da regner jeg med Norse vil ha problemer.
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
Norse? De kommer neppe til å fly den veien før de kan få det til å lønne seg. HVIS de kan.
Da ser jeg at JAL ha 3:45 igjen til LHR, og da pusher de opp mot 15 timer.
Det er en laaaaang tur fra JPN :drunk:
Endel kanselleringer, men virker som russisk innenriks fortsatt går nesten som normalt?
Sabre har kanskje ennå ikke dratt ut stikkontakten?
Reuters har gått i dybden ....
https://graphics.reuters.com/UKRAINE-CRISIS/AIRLINES/klpykbmropg/
Takk LN-MOW. Her var det mye interessant.
triple seven
05-03-2022, 12:21
https://www.flightradar24.com/RSD088/2b07dd1e
Russer på vei til IAD.Hvilket oppdrag er denne på?
Trent600
05-03-2022, 12:52
https://www.flightradar24.com/RSD088/2b07dd1e
Russer på vei til IAD.Hvilket oppdrag er denne på?
Spekuleres at det er for å hente de tolv diplomatene som ble utvist fra FN-delegasjonen tidligere i uken, de må forlate USA inn mandag 7. mars
https://edition.cnn.com/2022/02/28/politics/us-expels-russian-un-diplomats/index.html
Trent600
05-03-2022, 12:55
Rapporteres i flere medier, også russiskspråkelige, at russiske flyselskaper anbefales å ikke fly utenlands f.o.m. i morgen.
Rosaviatsia recommends Russian airlines suspend all flights abroad as of March 6
MOSCOW. March 5 (Interfax) - Russia's Federal Air Transport Agency (Rosaviatsia) recommends that Russian airlines suspend all international flights as of March 6 amid mass seizures of aircraft abroad.
"Rosaviatsia recommends that Russian airlines that have aircraft registered in the registers of foreign states under a leasing agreement with a foreign organization, the following: From midnight Moscow time on March 6, suspend the transportation of passengers and cargo from points within Russia to points of foreign states; and from midnight Moscow time On March 8, 2022, the transportation of passengers and cargo from points within foreign states to points in Russia will be suspended," Rosaviatsia said in a statement.
https://interfax.com/newsroom/top-stories/75610/
Aeroflot innstiller alle internasjonale flyvninger fra 8. mars.
https://www.aeroflot.ru/xx-ru/news/62292?_preferredLocale=xx&_preferredLanguage=ru (på russisk, men det er linken jeg fant i en artikkel i en notis på vg.no https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/aeroflot-instiller-aller-internasjonale-flyvninger.zWcvxO9-a?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet
Aeroflot innstiller alle internasjonale flyvninger fra 8. mars.
https://www.aeroflot.ru/xx-ru/news/62292?_preferredLocale=xx&_preferredLanguage=ru (på russisk, men det er linken jeg fant i en artikkel i en notis på vg.no https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/aeroflot-instiller-aller-internasjonale-flyvninger.zWcvxO9-a?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet
Mener jeg så noe om at dette gjaldt alle russiske selskaper, og ikke bare Aeroflot?
Mener jeg så noe om at dette gjaldt alle russiske selskaper, og ikke bare Aeroflot?
S7 stopper også.
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/russias-s7-airline-announces-it-is-ceasing-international-flights-2022-03-04/
Sent from my iPhone using Tapatalk
MountainDew
05-03-2022, 16:18
Er noen fly tatt i arrest siste dagene? Ser Nordwind flyr mye til Karibien
Spekuleres at det er for å hente de tolv diplomatene som ble utvist fra FN-delegasjonen tidligere i uken, de må forlate USA inn mandag 7. mars
https://edition.cnn.com/2022/02/28/politics/us-expels-russian-un-diplomats/index.html
Det har blitt bekreftet at det er nettopp disse dette flyet skal hente og har fått et unntak fra flyforbudet.
Glean EBG
05-03-2022, 17:13
Trodde ikke Il 96 hadde rekkevidde til å klare LED-IAD med denne ruta nor for scandinavia.
Blir jo godt over 12 timer i lufta
Edit: ser nå at det skal ha rekkevidde på 12500km med max last så det går nok fint
DCHalvorsen
05-03-2022, 19:32
I russiske næringslivsaviser, blant annet kommersant.ru, drøftes nå hvordan de skal komme seg ut av denne leasingfellen. Totalt er det rundt 1000 passasjerfly i daglig drift i Russland. 770 av dem er leaset, og av disse er 515 leaset hos utenlandske leasingselskaper. Markedsverdien til disse 515 anslås til 10 milliarder dollar
Ideen om å beslaglegge disse flyene er lagt død. Isteden vurderes kjøp, men da er finansiering en stor utfordring. I følge kommersant.ru har muligens Aeroflot råd til å kjøpe 20 fly.
Det kan vel bli sanksjonsbrudd om leasingselskaper selger noen fly til russiske flyselskaper? Det er bare å produsere alt de kan lokalt.
DCHalvorsen
05-03-2022, 20:17
Det kan vel bli sanksjonsbrudd om leasingselskaper selger noen fly til russiske flyselskaper? Det er bare å produsere alt de kan lokalt.
Jo, men da havner regningen hos leasingselskapene og ikke hos russerne.
Jo, men da havner regningen hos leasingselskapene og ikke hos russerne.
Ja, men hvorfor skulle de da ønske å selge til russiske selskaper?
DCHalvorsen
05-03-2022, 21:53
Ja, men hvorfor skulle de da ønske å selge til russiske selskaper?
Jeg har ikke noe svar på det, men at man også i Vesten nå befinner seg i uryddig landskap er det ingen tvil om. Jeg ser flightglobal.com stadig diskuterer det nå. Slik startet en artikkel jeg fikk fra dem i dag:
New Western sanctions against Russia could reverberate deep in the business aviation industry, potentially ensnarling aircraft brokers, lessors, maintenance providers and other companies, say legal experts and aerospace analysts.
Trodde ikke Il 96 hadde rekkevidde til å klare LED-IAD med denne ruta nor for scandinavia.
Blir jo godt over 12 timer i lufta
Edit: ser nå at det skal ha rekkevidde på 12500km med max last så det går nok fint��
Jeg har fløyet en kommersiell IL-96 rute på 10:30 med full last, så 12-13 timer er nok greit innenfor rekkevidde med nesten null last og full tank.
Jeg har fløyet en kommersiell IL-96 rute på 10:30 med full last, så 12-13 timer er nok greit innenfor rekkevidde med nesten null last og full tank.
Og denne er vel også VIP innredet? Du skal ha et veeeeldig langt bord der for at det skal være tyngre enn de >100 stolene man kan hive ut i en slik konfigurasjon
Nå har vel alle russiske selskapet gått ut å sagt de slutter fly internasjonale ruter. Og tolker det slik at det faktisk gjelder alle land unntatt Hviterussland?
Den vestlige verden har det jo alt vært full stopp til, men det blir det mange tyrkiske og noen karibiske flyplasser/destinasjoner som kommer til å merke dette?
De er vel redde for at flyene blir tatt i arrest. Husk jo på at det er mange leasingfly hos russiske selskap.
De er vel redde for at flyene blir tatt i arrest. Husk jo på at det er mange leasingfly hos russiske selskap.
Det gjenstår å se om de virkelig forsøker å beslagslegge disse fly.
I minst to fly ble returnert igår til lessors.
Sånnheten er jo at med tanke på Rubel-Crash har også etterspørelsen svekked seg betydelig. Og de store crash på børs i Moskva la vente på seg, siden Russere holder børsen stengt. Forvent at aksjene vil falle så mye som 90% den dag da børsen gjenåpner, noe som vil vaporisere enda mer formue og dermed svekke etterspørelsen.
Vet vi om flyselskapene blir kontakta for flyktningecharter? Vi kan vel forvente at europeiske flyselskaper blir hyra inn for å transportere flyktninger ut av Ukrainas naboland. Anslagene ligger jo helt opp til 10 millioner mennesker, så her er det en formidabel logistikk.
Vet vi om flyselskapene blir kontakta for flyktningecharter? Vi kan vel forvente at europeiske flyselskaper blir hyra inn for å transportere flyktninger ut av Ukrainas naboland. Anslagene ligger jo helt opp til 10 millioner mennesker, så her er det en formidabel logistikk.
Helt sikkert. Men det må etableres logistikk på begge sider. I begynnelsen tipper jeg det militære vil stå for mye av transporten. Og vi ser jo at en del også tar seg frem til familie og venner rundt i Europa på egenhånd. Og mange av flyktningene krysset jo også i egne biler. Dette hjelper nok på å spre 'trafikken'.
Mange har jo også nok midler til å komme seg vekk fra grensestrøkene på egenhånd. Og ser ut til å gjøre det.
Ren gjetting fra min side, men tipper kanskje det primært vil gå med buss og tog?
Har jo vært noen evakuerings-aktige flighter, som f.eks KLM som nylig fløy snaue 300 ukrainere tilbake fra den Dominikanske Republikk. Og Wizz som nylig vel tilbød 100.000 seter
Ellers går det mye militære fraktere inn til Rsezsow om dagen. Og nylig var det flere maskiner fra IndiGo som drev å evakuerte indere fra Ukraina der
DCHalvorsen
06-03-2022, 17:05
Det går nok mye med tog. Togene mellom Polen og Tyskland er veldig fulle for tiden, og folk med ukrainske pass får reise gratis. Også Vy i Norge har sagt at reisende med ukrainske pass får reise gratis med Vys tog og ekspressbusser.
Sikkert flere som dette også.
https://www.dagbladet.no/nyheter/det-er-bare-litt-mye/75535388?fbclid=IwAR3Wlqq0B4VkO5tixhaNI9FhRdiSFwsv DaZ785-aT7IA7UDthR07HuA5Has
Det er klart at mye vil gå med buss og tog, men det er vel minst to ting til her: volum, fly og flyplasser vil være en del av den tilgjengelige kapasiteten for å flytte på folk. Avstand, ikke alle skal til det sentrale Europa. Folk skal antakelig både til de britiske øyer og for den del til Kirkenes (der står det et helt, nylig nedlagt sykehus klart).
Sikkert flere som dette også.
https://www.dagbladet.no/nyheter/det-er-bare-litt-mye/75535388?fbclid=IwAR3Wlqq0B4VkO5tixhaNI9FhRdiSFwsv DaZ785-aT7IA7UDthR07HuA5Has
Høres ikke helt ut som kjøre- og hviletider er ivaretatt...
United stopper nå SFO-DEL og EWR-BOM, mens ORD-DEL og EWR-DEL, vil fortsatt gå, men utenom Russland. Air India fortsetter å fly over Russland
https://www.ch-aviation.com/portal/news/113213-united-airlines-suspends-two-india-routes
United’s daily routes directly linking San Francisco, CA with Delhi Int'l and New York Newark with Mumbai Int'l have been halted in the “temporary” move, while its two dailies linking Delhi with both Newark and Chicago O'Hare will continue. All four are 7x weekly routes, the ch-aviation capacities module shows.
Gørsdagen LH717 HND-FRA klokket inn med en flytid på 15h59m da de måtte fly sør for Russland. Ikke verst for en A340-300. Dagen før var en halvtime raskere, så tydeligvis endel motvind
Happyflyer
07-03-2022, 13:41
Gørsdagen LH717 HND-FRA klokket inn med en flytid på 15h59m da de måtte fly sør for Russland. Ikke verst for en A340-300. Dagen før var en halvtime raskere, så tydeligvis endel motvind
Man får litt ekstra valuta for pengene da. :)
Happyflyer
07-03-2022, 13:43
Høres ikke helt ut som kjøre- og hviletider er ivaretatt...
Er det andre regler når de kjører tomme nedover? Men tipper de har to sjåfører på dette.
Finnair starter opp Shangai (1x ukentlig) og Seoul (3x ukentlig) i løpet av denne uken. De fremhever økt reisetid og drivstoffkostnader riktignok, men også at det er økte fraktpriser, som gjør det økonomisk mulig
Er det andre regler når de kjører tomme nedover? Men tipper de har to sjåfører på dette.
Mener det sto i atikkelen at de var to.
TLS at OSL
07-03-2022, 15:05
Jeg ser i Aftenposten at
"Sør-Korea kutter transaksjoner med den russiske sentralbanken, opplyser landets utenriksdepartement. Det skriver Reuters."
Hvor lang tid vil det ta før russerne nekter KE å fly over russisk territorium etter dette?
Og hvor lenge vil Qatar og Emirates fortsette å fly over Russland? Jeg tenker da på hva som vil skje hvis de må gå ned på en russisk flyplass p.g.a. tekniske problemer. De får jo ikke fløyet inn reservedeler, slik jeg forstår.
Så vidt jeg kan se, så går fortsatt russisk innenriks omtrent som normalt. Flyplassene som er tett på områdene med kamphandlinger (Rostov og Simferopol, om man vil anse den som russisk) ser ut til å være stengt, men ellers ser det bare ut til å være normale mengder forsinkelser og innstillinger.
Hvor lenge kan de russiske selskapene fortsette å fly før sanksjonene setter flyene på bakken?
Og hvor lenge vil Qatar og Emirates fortsette å fly over Russland? Jeg tenker da på hva som vil skje hvis de må gå ned på en russisk flyplass p.g.a. tekniske problemer. De får jo ikke fløyet inn reservedeler, slik jeg forstår.
UAE står nå med åpne armer til Russland, så EK kommer til å fortsette
MountainDew
07-03-2022, 17:03
When planning the detour around Russia, winds or jet streams play a key role. The northern route from Finland to Japan goes to Norway over Svalbard and the North pole towards Alaska and then across the sea to Japan. Back in 1983 Finnair was the first airline to fly non-stop from Europe to Japan, flying over the North Pole, so operating in the polar region is not new to Finnair. https://www.finnair.com/fi-en/bluewings/world-of-finnair/avoiding-russian-airspace--from-a-shortcut-to-a-detour-2553806
Jeg ser i Aftenposten at
"Sør-Korea kutter transaksjoner med den russiske sentralbanken, opplyser landets utenriksdepartement. Det skriver Reuters."
Hvor lang tid vil det ta før russerne nekter KE å fly over russisk territorium etter dette?
Neppe før Sør Korea eventuelt utestenger russiske fly. Hittil har Russlands mot-sanksjoner matchet temmelig 1:1 hva andre land har innført hos dem
Og hvor lenge vil Qatar og Emirates fortsette å fly over Russland? Jeg tenker da på hva som vil skje hvis de må gå ned på en russisk flyplass p.g.a. tekniske problemer. De får jo ikke fløyet inn reservedeler, slik jeg forstår.[/QUOTE]
Airbus eller Boeing vil neppe sende endel til Russland, men siden ingen av disse landene har denne typen sanksjoner mot Russland er det ikke noe som hindrer dem i å sende sine egne reservedeler dit
Airbus eller Boeing vil neppe sende endel til Russland, men siden ingen av disse landene har denne typen sanksjoner mot Russland er det ikke noe som hindrer dem i å sende sine egne reservedeler dit
Det er ikke nødvendigvis helt sant. Særlig amerikanske eksportrestriksjoner rammer også re-eksport av varer ganske effektivt. Det kreves nå lisens for å selge amerikanske flydeler, eller flydeler underlagt amerikansk eksportkontroll, til Russland.
Dette er relativt godt gjemt i dette dokumentet:
https://www.bis.doc.gov/index.php/documents/regulation-docs/420-part-746-embargoes-and-other-special-controls/file
Paragraf 746.8 dekker sanksjonene mot Russland som følge av invasjonen av Ukraina. Underpunkt 1 spesifiserer hvilke Export Control Classification Number som krever lisens, og flydeler er her "9".
Et viktig skille mellom amerikanske og europeiske sanksjoner er at med de amerikanske følger det med et system som følger dem opp og som kan finne på å dele ut ganske solide straffer for å bryte dem.
Det er ikke nødvendigvis helt sant. Særlig amerikanske eksportrestriksjoner rammer også re-eksport av varer ganske effektivt. Det kreves nå lisens for å selge amerikanske flydeler, eller flydeler underlagt amerikansk eksportkontroll, til Russland.
Nå er det vel ikke verken snakk om å selge eller re-eksportere dette til Russland, men at de selv bruker delen på sitt eget fly, for å få det hjem. Stiller ikke jussen seg da litt annerledes? Eventuelt de satser på ingen merker det og ikke akkurat flagger de tok med seg delen ut av Midtøsten
Blir vel litt som da Norwegian havnet i Iran med en Max.. ? ;)
Sett at de ikke får gjort noe med flyet, så er det vel en kost-nytte-sak? Hvor ofte vil det i snitt være nødvendig å gå ned i Russland, og om et fly blir parkert på ubestemt tid, hva koster det kontra at alle skal ta omveier?
Nå er det vel ikke verken snakk om å selge eller re-eksportere dette til Russland, men at de selv bruker delen på sitt eget fly, for å få det hjem. Stiller ikke jussen seg da litt annerledes?
Jeg er ikke noen ekspert på dette, og det er noen år siden sist jeg jobbet med leverandører der dette var et problem, men jeg er ganske sikker på at dette vil regnes som reeksport. Flyselskapet vil fortsatt være sluttbruker, men delene vil eksporteres til Russland. Som LN-MOW påpeker, så ligner dette på problematikken Norwegian fikk da de landet i Iran.
Eventuelt de satser på ingen merker det og ikke akkurat flagger de tok med seg delen ut av Midtøsten
Høres ikke ut som noen spesielt god ide for et selskap som er avhengig av kontinuerlig tilgang til amerikanske flydeler.
joandreas
07-03-2022, 22:57
https://www.flightglobal.com/airframers/usas-russian-flight-ban-forces-end-to-volga-dnepr-charters-for-boeing-and-ge/147783.articleThe US government’s ban on Russia aircraft has left Boeing and GE Aviation unable to continue their longstanding practice of hiring a Russian airline to transport large aircraft components.
Both companies have for years hired Russian carrier Volga-Dnepr Airlines to transport oversized components on US domestic flights, using the airline’s Antonov AN-124 freighters.
Slutt på å bruke dem mellom amerikanske militærbaser også .. ;)
http://enfb.net/Flybilder/Various/paas05.jpg
Er man i enkelte tilfeller avhengig av AN-124, eller kan godset fysisk få plass i f.eks en 747F eller C-17? Hittil er det vel mest økonomiske hensyn som har gjort at Vesten har brukt russisk/øst-europeisk transportkapasitet fremfor vestlig?
En An-124 tilhørende Volga-Dnepr har blitt tatt i arrest i Canada
https://www.aviation24.be/airlines/volga-dnepr-airlines/volga-dnepr-antonov-an-124-carrying-covid-19-test-kits-seized-at-toronto-pearson/
Volga-Dnepr Antonov An-124 carrying Covid-19 test kits seized at Toronto Pearson
Det jeg leser mellom linjene her er at det ikke er tatt arrest, men at man ikke kan ta av siden man ikke får være i kanadisk luftrom.
raider66
08-03-2022, 09:26
https://www.flightglobal.com/airframers/usas-russian-flight-ban-forces-end-to-volga-dnepr-charters-for-boeing-and-ge/147783.article
Da kan Antonov Airlines sine AN-124 være gode å ha ;) Jeg ser de benyttes en del nå, uten at jeg kjenner til hva slags trafikk dette er.
Espen
Krigen har fått oljeprisen kraftig opp.
I skrivende stund ligger oljeprisen på 130 usd pr fat.
Dette må jo gå ut over flyselskapene.
Nå kommer vel drivstofftillegg tilbake.
Endel selskaper har sikkert avtalt fastpris på deler av innkjøp...
Krigen har fått oljeprisen kraftig opp.
I skrivende stund ligger oljeprisen på 130 usd pr fat.
Dette må jo gå ut over flyselskapene.
Nå kommer vel drivstofftillegg tilbake.
Endel selskaper har sikkert avtalt fastpris på deler av innkjøp...
Mye av det diskuteres her i "oljepristråden":
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=28768&page=44
Trent600
09-03-2022, 11:46
De fleste russiske selskaper stoppet stort sett å fly utenlands igår, men ser Azur Air både i går og i dag har fortsatt å fly til bl.a. Egypt og Karibien. For sistnevnte flyvninger ser det ut til at de har opprettet en midlertidig minihub i Agadir i Marokko.
https://i.imgur.com/ETYGObu.png
500 fly fryktes tapt
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/kan-vaere-tapt-for-godt/75574445
500 fly fryktes tapt
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/kan-vaere-tapt-for-godt/75574445
Skjer dette, blir det ikke lett for russiske selskaper å lease i fremtiden.
Det vil ta lang tid før rotet etter dette overfallet er over.... Russerne må kanskje ty til gamle virkemidler for å holde flytrafikken gående ..
Russerne kan måte stole på Superjet og Irkut-21...men også disse trenger deler fra utlandet. Eller ser vi at de kommer til å lage "piratdeler" selv?
Russerne er jo teknologisk kapable til å bygge fly, men det kan virke som de sliter voldsomt organisatorisk med å komme fra prototyp til serieproduksjon - med Superjeten som unntaket som bekrefter regelen?
https://www.politico.eu/article/sanctions-mean-its-back-to-the-ussr-for-russian-aviation-aeroflot/
Som kineserne, de sliter med sertifiseringen, med mindre vestlig teknologi tas i bruk.
Så trekker dette ut, vil nok også kinesiske flytyper finne veien til Russland. Dog trolig med hjemmesnekret instrumentering.
Hvis det trekker ut lager nok russerne sin egen ad-hoc sertifisering til innenlandsk bruk...
Hvis det trekker ut lager nok russerne sin egen ad-hoc sertifisering til innenlandsk bruk...
Jo, men så er utfordringen å skaffe komponentene, delene og teknologien som trengs. Såvidt jeg forstår mangler både de og kineserne både dette, og produksjonskapasiteten, til å produsere mye av elektronikken i moderne passasjerfly. I der minst på kort og mellomlang sikt. Hvis de nå ikke kan bruke vestlige produsenter vil jo fort ta noen år å utvikle dette lokalt
De får sparke igang noen gamle tupolev'er ...
Azur Air kutter sine karibien-flighter fra i dag. De vil fortsette å fly til Nha Trang (Vietnam), Male (Maldives), Antalya (Turkey), Hurghada, Sharm El Sheikh (Egypt) og Dubai (UAE).
Northwind synes også å ha skalert ned til Karibien, og de jeg har sett i dag har alle vært 767 og operert via Agadir isteden for å svinge rundt Nordkapp.
Azur 788 ser ut til å ta en pitstop i Murmansk på vei fra Karibia, så den går nok rundt.
Ser forøvrig at flightene til/fra Agadir går en grei runde rundt Europa(kontrollert luftrom), så de er nok redde for å bli omdirigert.
(Noe jeg synes de fortjener etter Ryanair-saken..)
Azur 788 ser ut til å ta en pitstop i Murmansk på vei fra Karibia, så den går nok rundt.
Ser forøvrig at flightene til/fra Agadir går en grei runde rundt Europa(kontrollert luftrom), så de er nok redde for å bli omdirigert.
….. og den er også en 767. De ser ut til å ha parkert 777’ene.
raider66
10-03-2022, 11:37
767'en landet aldri i MMK, men det er mulig at de hadde MMK i beredskap hvis det ble lite drivstoff i tankene.
Espen
Boeing_fan
10-03-2022, 12:46
Ikke at at det ligger an til noen snarlig gjenåpning av sivil flytrafikk i Ukraina uansett, men ser nå en pågående russisk offensiv begynner å nærme seg Kyiv også fra øst og er ikke veldig langt unna landets hovedflyplass, Boryspil (KBP).
Ut fra det som lå imitere på Instagram, kunne det se ut som KBP hadde sluppet billig unna. Noe kamphandlinger, men ut fra det lille som lå ut så det ut som den ikke hadde blitt teppebomba. Flyene så intakt ut. Liten uke siden det ble posta.
Men time will show!
Samt så har NYPOST en sak liggende ute: https://nypost.com/2022/03/03/inside-ukraines-fight-against-russia-at-kyiv-airport/amp/
Turkish Airlines gjør det tydeligvis veldig bra på IST-VKO-ruten.
Fra daglige avganger med 321, og 330 innimellom. Til nå daglige avganger 77W, med 789/333/332 innimellom.
Air Serbia gjør det også godt, fra 319(/320) fast på BEG-SVO, til nå 319(/320) og 332 når den ikke flyr BEG-JFK.
Turkish Airlines gjør det tydeligvis veldig bra på IST-VKO-ruten.
Fra daglige avganger med 321, og 330 innimellom. Til nå daglige avganger 77W, med 789/333/332 innimellom.
Air Serbia gjør det også godt, fra 319(/320) fast på BEG-SVO, til nå 319(/320) og 332 når den ikke flyr BEG-JFK.
Ja, de russerne som kan, flykter jo landet... tog, fly, buss, whatever .... Ser det finnes noen spredte seter å få kjøpt, men det er mest '0' og 'L' å se ..
Kina bidrar ikke med deler til russiske fly, melder Reuters:
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/russia-says-china-refuses-supply-aircraft-parts-after-sanctions-2022-03-10/
Har sett "uker til måneder" som tidsperiode før det blir vanskelig å holde flyene i lufta, men det var fra kilder som så mest ut til å gjette.
Boeing_fan
12-03-2022, 02:59
Finnair flyr NRT - HEL over Amerika (Alaska).
Ser også at Japan Airlines flyr til HND - LHR den veien. Mens blant annet Air France bruker en helt annen rute, sør for Russland, mellom CDG og HND/KIX.
Boeing_fan
13-03-2022, 03:43
Wizz Air har fire A320 strandet i Ukraina nå, tre i Kyiv (IEV) og ett i Lviv. De ønsker å få ut flya og sine ansatte der. Crew er vel mulig å evakuere, men de flya bli stående på bakken lenge.
https://simpleflying.com/wizz-air-repatriate-planes-stuck-in-ukraine/
I verste fall kan jo også flya bli ødelagte. Spesielt de tre i Kyiv, med den pågående krigen rundt byen. Mens Lviv enn så lenge ikke er direkte berørt.
Bermuda trekker luftdyktighetssertifikatene for all fly på deres register, som opereres av russiske selskap. Hvilket jo er det store flertallet av vestlige fly i Russland. I praksis betyr det at disse flyene nå flyr uten sertifikater
https://www.aviation24.be/miscellaneous/russo-ukrainian-war/bermuda-caa-suspends-certificates-of-russian-aircraft/
The Bermuda Civil Aviation Authority [BCAA] has “provisionally suspended all Certificates of Airworthiness” of the aircraft operating under the “agreement between Bermuda and the Russian Federation.” Many Russian airlines indeed are registering their aircraft in the Bermuda Registry (VP-B** and VQ-B**) in order to have them accepted on airports worldwide.
kan se at UTAir er begyndt med at omregge deres B737-4 og B737-5 til russisk register..
Nordwind er også begyndt på samme procedure....
Det vil vel sige, at de bare gør det for at kunne benytte flyene..
Hilsen
Ole
Scandinavien_Airlines
13-03-2022, 19:00
Bermuda trækker sig fra at lade russiske selskaber registrere fly i landet. det går udover cirka 740 fly
https://simpleflying.com/bermuda-revokes-licenses-half-of-russia-airline-fleet/?fbclid=IwAR1AJvN-Vfzn0rARwnGuuHE3bneDIPYDMmeKP0lGdbbTnRBgFQUiTcsbbv 0
Og irerne kommer vel til at gøre det samme
(beklager hvis det allerede er nævnt, men jeg orker ikke at læse alle 20 sider)
Hilsen
Ole
kan se at UTAir er begyndt med at omregge deres B737-4 og B737-5 til russisk register..
Nordwind er også begyndt på samme procedure....
Det vil vel sige, at de bare gør det for at kunne benytte flyene..
Hjelper egentlig dette spesielt mye for å få gyldige papirer på flyene, hvis ikke leasingselskapene godkjenner at flyene omregistreres?
Air Serbia annonserte økning fra 7 til 15 ukentlige avganger på BEG-SVO.
Dagen etter ombestemte de seg og droppet økningen etter mye kritikk.
https://www.aviation24.be/airlines/air-serbia/turns-back-decision-to-double-flights-between-belgrade-and-moscow-after-criticism/
Og irerne kommer vel til at gøre det samme
(beklager hvis det allerede er nævnt, men jeg orker ikke at læse alle 20 sider)
Hilsen
Ole
Nå er det ikke så mange russiske fly på irsk register vel?
Hjelper egentlig dette spesielt mye for å få gyldige papirer på flyene, hvis ikke leasingselskapene godkjenner at flyene omregistreres?
Jeg lurer på om endel av de som i første omgang ble omregistrert var eide maskiner. Mest gamle 737CL og slikt
Ellers så er jo Russland i fint driv med å solid bryte Cape Town-konvensjonen. Ikke at de uansett bryr seg det drøyt om inngåtte avtaler uansett, men det kommer til å bli dyrt for russiske flyselskap den dagen sanksjonene letter….
En del. Hos Rossiya f.eks.
Kan endel av utstyret/teknologien i flyene «fjernstyres»? I den for at leverandørene har mye av det elektriske utstyret kan trykke på noen knapper, så det plutselig slutter å virke?
Rossiya har alle deres B747 og B777 på irsk register
Hilsen
Ole
En del. Hos Rossiya f.eks.
Rossiya har alle deres B747 og B777 på irsk register
Hilsen
Ole
Snakk om totalt 19 (av 123) maskiner hos dem, hvor de fleste alt er parkert. Så ikke akkurat de helt store implikasjoner
Deres A319, A320 og 737 flåte er Bermude-registrert, som Superjet på russisk
Det ser ikke ut til at manglende Certificate of Airworthiness påvirker bruken av flyene nevneverdig. Jeg antar at det heller ikke er noen normale forsikringer som gjelder for fly uten nødvendige sertifikater, så da ser det ikke ut til at russiske flyselskaper har tenkt å slutte å fly disse maskinene med det første.
Statlige russiske medier melder mandag at president Vladimir Putin har skrevet under på et lovforslag som har vekket stor uro i flybransjen.
Den nye loven åpner opp for at utenlandske fly som er leid inn av russiske selskaper, nå skal kunne registeres som flyselskapenes eiendom og dermed også få russiske sertifikater å fly på videre, melder det statlige russiske nyhetsbyrået TASS.
https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=88090
Da er det offisielt røveri.
Tja det russerne gjør her kan ha langt større konsekvenser for dem enn de har ant. Feks så blir vel utenriksflyginger komplett umulig for de flyene der pga leasingselskapene vil sitte der som en klegg og kreve arrest i dem (ja og pga internasjonalt lovverk og da , forsikringer airworthyness osv). Og ja ingen leasingselskaper vil vel deale med russiske selskaper lengre selv etter sanksjoner letter.
Her på engelsk
https://aviationsourcenews.com/news/ukraine-crisis-its-a-done-deal-leased-russian-aircraft-now-belong-to-russian-carriers/
Hilsen
Ole
Tja det russerne gjør her kan ha langt større konsekvenser for dem enn de har ant. Feks så blir vel utenriksflyginger komplett umulig for de flyene der pga leasingselskapene vil sitte der som en klegg og kreve arrest i dem (ja og pga internasjonalt lovverk og da , forsikringer airworthyness osv). Og ja ingen leasingselskaper vil vel deale med russiske selskaper lengre selv etter sanksjoner letter.
Disse fly vil aldrig nogen siden komme uden for russisk område..Heller ikke Kina...
Det er statsrøveri...det ved russerne godt....og kender konsekvenserne ved det...De har lige ødelagt hele deres luftfarts industri....idet russiske fly heller ikke kan flyve i europæisk luftrum, hvor de vil blive beslaglagt...Ikke de har mange, men de få de har, vil for altid forblive hvor de er..
Hilsen
Ole
TLS at OSL
14-03-2022, 16:35
Hva skjer når disse flyene trenger reservedeler? Vil det være mulig å få kjøpt det? Må ikke de russiske såkalte "eierne" oppgi hvilket fly de trenger reservedeler til?
Hvis ikke, kan f.eks, Turkish, Emirates, Qatar eller et annet selskap som flyr til Moskva frakte dem inn, eller vil det bli umulig?
Hva skjer når disse flyene trenger reservedeler? Vil det være mulig å få kjøpt det? Må ikke de russiske såkalte "eierne" oppgi hvilket fly de trenger reservedeler til?
Hvis ikke, kan f.eks, Turkish, Emirates, Qatar eller et annet selskap som flyr til Moskva frakte dem inn, eller vil det bli umulig?
Det blir nok en ny oppblomstring med "Bogus parts" når de ikke får tak i lovlige deler.
Kan ikke tro at selsakber med respekt for sig selv vil gøre det.....Selskaber der transporterer disse dele, kan jo risikere at blive sanktioneret....Forstil jer at f.eks Emirates flyver dele til Rusland, og Europa forbyder dem at lande i Europa eller USA...det tror jeg ikke de kan risikere
Hilsen
Ole
Ingen sjekker deler som transporteres som frakt, med mindre de er DGR. Kun når de installeres. Og hvis det lokale Tilsynet ikke bryr seg, gjør vel ikke operatøren heller. Og hvis de bryr seg, må de ganske enkelt shutte ned.
Pest eller kolera.
TLS at OSL
14-03-2022, 18:42
Det blir nok en ny oppblomstring med "Bogus parts" når de ikke får tak i lovlige deler.
Tar russerne virkelig sjansen på å kjøpe og installere "bogus parts" i disse flyene? Det er jo nok av episoder hvor fly med bogus parts har styrtet, og styrten skyldes en bogus part. Hvis de virkelig gjør dette, er jeg redd for at vi kommer til å se flere uhell etter hvert som disse delene begynner å bli slitt.
Kan ikke tro at selsakber med respekt for sig selv vil gøre det.....Selskaber der transporterer disse dele, kan jo risikere at blive sanktioneret....Forstil jer at f.eks Emirates flyver dele til Rusland, og Europa forbyder dem at lande i Europa eller USA...det tror jeg ikke de kan risikere
Hilsen
Ole
Nå er det vel slik at selskaper med respekt for selv burde ha stoppet flyvninger til og fra Russland for flere dager siden, men de fortsetter så lenge de tjener gode penger på disse flyvningene.
Om krigen trekker ut, vil nok Russiske fly dukke opp altfor ofte på Avherald. Om Russiske fly begynner å falle ned, vil vel ingen russere heller fly med de.
raider66
14-03-2022, 19:19
Håper det blir lenge til vi ser vestlig leasing av fly til denne bandittstaten igjen:angry:
Det blir vel oppsving i russisk flyindustri etter dette. Men kun for sitt interne marked, samt enkelte kunder i Hviterussland, Nord Korea og de få andre statene som støtte bandittene nå.
Espen
Tar russerne virkelig sjansen på å kjøpe og installere "bogus parts" i disse flyene? Det er jo nok av episoder hvor fly med bogus parts har styrtet, og styrten skyldes en bogus part. Hvis de virkelig gjør dette, er jeg redd for at vi kommer til å se flere uhell etter hvert som disse delene begynner å bli slitt.
Nå er det vel slik at selskaper med respekt for selv burde ha stoppet flyvninger til og fra Russland for flere dager siden, men de fortsetter så lenge de tjener gode penger på disse flyvningene.
måske det bliver sådan at selskaber, der fortsætter med at flyve på Rusland, får landingsforbud i Europa og USA...så stopper selskaber som Emirates med at flyve dertil..
Air Serbia annonserte økning fra 7 til 15 ukentlige avganger på BEG-SVO.
Dagen etter ombestemte de seg og droppet økningen etter mye kritikk.
https://www.aviation24.be/airlines/air-serbia/turns-back-decision-to-double-flights-between-belgrade-and-moscow-after-criticism/
Og i mens strømmer bombetruslene inn
https://www.aviation24.be/airlines/air-serbia/second-time-in-four-days-an-air-serbia-flight-to-moscow-returns-to-belgrade-after-a-bomb-threat/
Second time in four days an Air Serbia flight to Moscow returns to Belgrade after a bomb threat
Håper det blir lenge til vi ser vestlig leasing av fly til denne bandittstaten igjen:angry:
Det blir vel oppsving i russisk flyindustri etter dette. Men kun for sitt interne marked, samt enkelte kunder i Hviterussland, Nord Korea og de få andre statene som støtte bandittene nå.
Espen
Snakket med noen av mine kontakter i London markedet før helgen. Det Russerne har gjort og er i ferd med å gjøre vil sette leasingmarkedet i Russland 30 år tilbake i tid. Hvem vil risikere kapitalen sin i et slikt uforutsigbart land? Om ikke lenge kan man sidestille Russland med Iran her.
Det vil bli et mekka av veteranfly etter hvert.
Twin Otter
15-03-2022, 11:31
Snakket med noen av mine kontakter i London markedet før helgen. Det Russerne har gjort og er i ferd med å gjøre vil sette leasingmarkedet i Russland 30 år tilbake i tid. Hvem vil risikere kapitalen sin i et slikt uforutsigbart land? Om ikke lenge kan man sidestille Russland med Iran her.
Det vil bli et mekka av veteranfly etter hvert.
Iranske selskaper flyr/fløy jo rundt med gammelt materiell som Boeing 707, 727 og sikkert en del gamle Airbus A300. Antar de flyr disse rundt i landet på egne godkjenneinger, men ikke kan fly internasjonalt da. Så teoretisk vil alle disse leasede Boeings og Airbuser i Russland fly som vanlig. Men at reservedeler etterhvert vil bli en utfordring?
Da har også irske myndigheter trukket tilbake sertifikatene på irsk-registrerte fly i Russland
https://www.ch-aviation.com/portal/news/113495-irish-civil-aviation-authority-rescinds-russia-based-coas
Irish civil aviation authority rescinds Russia-based COAs
Synes å være mange tilfeller av "mayday" i sydvestre Russland for tiden? Plinger i FR24 stadig vekk...
Boeing_fan
15-03-2022, 18:20
måske det bliver sådan at selskaber, der fortsætter med at flyve på Rusland, får landingsforbud i Europa og USA...så stopper selskaber som Emirates med at flyve dertil..
Altså påtvinge tredje land sine egne sanksjoner. Bruk av makt som er ulovlig. Det er også snakk om veldig mange land her, med flyselskaper som flyr til Russland eller bruker russisk luftrom. der et par av dem alene har flere innbyggere enn USA og Europa samlet. Hvis de landa istedenfor å føye seg etter det, heller svarer med samme mynt, blir det tilstander. Og til slutt ender det opp fult kaos hvor man knapt nok kommer seg noe sted utenfor Vesten.
Altså påtvinge tredje land sine egne sanksjoner. Bruk av makt som er ulovlig. Det er også snakk om veldig mange land her, med flyselskaper som flyr til Russland eller bruker russisk luftrom. der et par av dem alene har flere innbyggere enn USA og Europa samlet. Hvis de landa istedenfor å føye seg etter det, heller svarer med samme mynt, blir det tilstander. Og til slutt ender det opp fult kaos hvor man knapt nok kommer seg noe sted utenfor Vesten.
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener,
Hilsen
Ole
Regjeringa vurderer luftbro for å hente flyktninger:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bGbLwl/justisministeren-vurderer-luftbro-for-ukrainske-flyktninger
Midtiblinken
16-03-2022, 01:33
Boeing_fan, hvilken Boeing er bildet ditt?
Ser tre russiske jets utenfor russergrensen. To Azur Air 767'er og en Aeroflot 737-800. Alle er nå registrert med RA-reg. 737'en konverterte tirsdag.
Ser tre russiske jets utenfor russergrensen. To Azur Air 767'er og en Aeroflot 737-800. Alle er nå registrert med RA-reg. 737'en konverterte tirsdag.
Men er de eiet eller leaset?
De Ukrainske selskapene har ikke så mye annet valg enn å satse på wetlease og ACMI
https://www.ch-aviation.com/portal/news/113490-ukraines-skyup-airlines-seeks-acmi-deals-for-all-b737s
Ukraine's SkyUp Airlines seeks ACMI deals for all B737s
Og samtidig melder CH-avition at russiske Royal Flight settes på bakken
Bak betalingsmur:
https://www.ch-aviation.com/portal/news/113491-russias-royal-flight-ceases-all-operations
Russia's Royal Flight ceases all operations
Aeroflot har startet opp igjen enkelte utenriksruter, dog til tidligere (og vennligsinnede) Sovjetstater. Først ute virker å være til Kirgistan. Og ser ut som de bruker russisk registrerte og eide fly, og ikke noen av flyene som er leaset
DCHalvorsen
16-03-2022, 16:29
Aeroflot har startet opp igjen enkelte utenriksruter, dog til tidligere (og vennligsinnede) Sovjetstater. Først ute virker å være til Kirgistan. Og ser ut som de bruker russisk registrerte og eide fly, og ikke noen av flyene som er leaset
Det er forholdsvis veldig stor arbeidsinnvandring fra -stan-landene til Russland, så å få i gang bedre forbindelser dit kan nærmest sammenlignes med behovet for flyforbindelser mellom Polen/Baltikum og Norge.
Så ellers en reportasje fra flyfabrikken i Uljanovsk på russisk TV i dag. Der var de veldig optimistisk med tanke på fortsatt produksjon av Sukhoj Superjet og MC-21. Sanksjonerte deler skulle de nok finne ut av.
Ellers så er det nok to forhold som lindrer behovet for innenriks flyreiser i Russland for tiden. Usikre økonomiske tider fører til at færre flyr, og så er jo Russland alle togreisers hjemland. Flyprat-medlemmene vil helt sikkert få nervøst sammenbrudd med tanken på å erstatte en to timers flytur med 24 timer på langdistansetoget. Men i Russland er det helt normalt.
Og skulle det bli fred (stadig flere signaler tyder på en forhandlingsløsning), så varer det nok en god stund innen mange russere tør å fly til Vesten. Russisk media har servert mange gruoppvekkende historier om hvordan fredelige russere trakasseres og trues i Vesten nå.
Dagbladet skriver: "Air Serbia har kansellert alle flyvninger fra Moskva til Beograd i Serbia."
TLS at OSL
16-03-2022, 17:52
Det ser ikke ut til at manglende Certificate of Airworthiness påvirker bruken av flyene nevneverdig. Jeg antar at det heller ikke er noen normale forsikringer som gjelder for fly uten nødvendige sertifikater, så da ser det ikke ut til at russiske flyselskaper har tenkt å slutte å fly disse maskinene med det første.
Det er fremdeles flere russiske flyselskaper (bl.a. S7, Smartavia, Ural Airlines og Pobedada for å nevne noen) som flyr innenriks med Bahamas-reg.
Hvor lenge kan dette fortsette, og hva skjer hvis det skulle skje en alvorlig ulykke med et eller flere av disse flyene?
UTair Aviatipon har jo omregistrert i et kjør siste uka, men ut fra planespotters.net sin oversikt, kan dte se ut som de kun har registrert om til RA-reg de flyene som de selv eier, eller er eiet av russiske leasingselskaper.
De som har utlandske eiere, er iallfall enn så lenge ikke markert med at de planlagges over på RA-reg.
Hvor lenge kan dette fortsette, og hva skjer hvis det skulle skje en alvorlig ulykke med et eller flere av disse flyene?
Da kommer noen til å dø og et fly til bli kassert.
Jeg tror, helt ærlig, at risikoen for flyulykker står ganske langt ned på lista over bekymringer i Russland for tida. Sikkerhetsmarginene blir sikkert mindre, og risikoen for ulykker større, men flyulykker kommer nok ikke langt opp på listene over dødsårsaker i Russland med det første. Å holde økonomien i gang og å holde diktaturet flytende er sannsynligvis langt viktigere. Det er jo ikke slik at russiske myndigheter ser ut til å prioritere liv og helse foran politisk prestisje for tida.
Og samtidig melder CH-avition at russiske Royal Flight settes på bakken
Og det kan fort bli fler. Disse operatørene sitter mellom barken og veden og vet at krigen en dag vil ta slutt og de igjen kan ta opp sine gamle ruter. Ihvertfall noen av dem. Og de har helt sikkert vært i uoffisiell kontakt med leasingselskapene med tanke på å få igang driften når sanksjonene løftes.
‘Nasjonalisering’ av egeneide fly har ingen noen problemer med, det var jo finansielle årsaker til at de gikk på utenlandske registreringer. Vi kan vel regne med at russerne nå har skippet de avgiftene de krevde inn tidligere. Når det gjelder de andre, vil nok de for det meste bli parkert i stilltiende forståelse med eierne.
Da kommer noen til å dø og et fly til bli kassert.
Jeg tror, helt ærlig, at risikoen for flyulykker står ganske langt ned på lista over bekymringer i Russland for tida. Sikkerhetsmarginene blir sikkert mindre, og risikoen for ulykker større, men flyulykker kommer nok ikke langt opp på listene over dødsårsaker i Russland med det første. Å holde økonomien i gang og å holde diktaturet flytende er sannsynligvis langt viktigere. Det er jo ikke slik at russiske myndigheter ser ut til å prioritere liv og helse foran politisk prestisje for tida.
Jeg ser heller ikke ulykker som den store risikofaktorer her, men rett og slett at de en dag sliter med å «få start på maskinen»
Så ellers en reportasje fra flyfabrikken i Uljanovsk på russisk TV i dag. Der var de veldig optimistisk med tanke på fortsatt produksjon av Sukhoj Superjet og MC-21. Sanksjonerte deler skulle de nok finne ut av.
Jeg tror det kan være lurt å ta det som kommer frem i russisk media med en stor klype salt
For Irkut Mc-2q har de «klar» en russisk motor nå riktignok, selv om flyet nå allerede er 2-3 år forsinket så må jeg innrømme jeg sliter litt hvordan de på kort sikt skal finne mange av delene de trenger her. Jeg tror ikke dette er noe som i dag finnes som hyllevare i Russland, gitt status på deres lokale flyindustri.
Ser man navnene på mye av elektronikken og avionikken på MC-21 så kommer det frem navn som Goodrich, Thales, United Technologies, Hamilton Sundtrand, Honeywell, Rockwell Collins, Eaton, Zodiac, etc. Jeg tror det er litt mer krevende enn «det finner vi ut av» på endel områder her.
Luftfart er nå et av de områder hvor Russland er i ferd med å bli satt tilbake 30år i tid
TLS at OSL
16-03-2022, 21:33
[QUOTE=gustavf; Jeg tror, helt ærlig, at risikoen for flyulykker står ganske langt ned på lista over bekymringer i Russland for tida. Sikkerhetsmarginene blir sikkert mindre, og risikoen for ulykker større, men flyulykker kommer nok ikke langt opp på listene over dødsårsaker i Russland med det første. Å holde økonomien i gang og å holde diktaturet flytende er sannsynligvis langt viktigere. Det er jo ikke slik at russiske myndigheter ser ut til å prioritere liv og helse foran politisk prestisje for tida.[/QUOTE]
[QUOTE=gustavf;1248510]Da kommer noen til å dø og et fly til bli kassert.
Takk, det tenkte jeg ikke på, så det var fint at du sa fra om det... 😉
Selvfølgelig er det ikke ulykker russerne tenker mest på for tiden, men for hver dag som går uten at disse flyene blir skikkelig vedlikeholdt og får de reservedelene de trenger, øker jo risikoen for ulykker, og hva da med forsikringen?
…, og hva da med forsikringen?
Den er ikke lenger gyldig
Vi har i denne traaden tenkt og fulgt flyene som klart er en del av sanksjonene, men hva med all elektroniske delene som bygger opp og sikrer innflyvning, landinger, bakkeradarer (som f.eks. Var en noksaa stor del av aarsaken til SAS Ulykken i Milano Malpensa).
Saa det er nok et aapent spoersmaal om hvor lenge de «andre land» utenfor sanksjonene er villige til fly inn til Russland.
FR24 tracker omregistreringene i en egen blogg, med søkbar database.
https://www.flightradar24.com/blog/tracking-re-registered-russian-jets/
TLS at OSL
17-03-2022, 12:13
Forsikringen i et utenlandsk selskap er selvfølgelig ikke gyldig.
Jeg kjenner ikke hvilke krav russiske luftfartsmyndigheter stiller, men alle flyselskapene må vel ha en eller annen form for forsikring for å kunne fly innenriks i Russland?
Jeg kjenner ikke hvilke krav russiske luftfartsmyndigheter stiller, men alle flyselskapene må vel ha en eller annen form for forsikring for å kunne fly innenriks i Russland?
I en situasjon som dette så finner de nok løsninger der borte for å holde flyene i luften forsikringsmessig. Det er nok en del som ikke var helt som her hjemme tidligere, og antagelig enda mer unormalt nå. Luftfartsmyndighetene er jo myndighetene så de kan nok gjøre som de vil med den saken, sågar si at de kan fly uten forsikring om det skulle være behov for det.
Det er den russiske stat nok reet ligeglade med
Hilsen
Ole
Det er den russiske stat nok reet ligeglade med
Hilsen
Ole
De fleste selskapene er private, og de prøver nok å holde et godt forhold til eierne. De vet at de skal fly etter krisen også. Det har helt sikkert foregått litt kommunikasjon bak Kremls rygg her ..
Oligark-/vennene til Putin-evakuering tidligere i dag ut fra Moskva
https://twitter.com/GDarkconrad/status/1504374496358187014?s=20&t=3riZZLlHgydSo4aJvMAfSA
https://twitter.com/GDarkconrad/status/1504374496358187014?s=20&t=3riZZLlHgydSo4aJvMAfSA
Russian Air Force. Så det er neppe oligarker.
På SVO stenges nå Terminal D da trafikken tydeligvis stuper
https://www.aviation24.be/airports/moscow-sheremetyevo-svo/moscow-sheremetyevo-airport-temporarily-closes-passenger-terminal-d/
Moscow Sheremetyevo Airport temporarily closes passenger Terminal D
Liten praktisk betydning da de jo ikke brukes her, men EASA trekker tilbake godkjenningen av Superjet 100, Tupolev 204 og Beriev Be-220.
https://www.aviation24.be/organisations/easa-european-aviation-safety-agency/sukhoi-superjet-100-and-beriev-be-200-lose-european-approval-mc-21-does-not-get-one/
Sukhoi Superjet 100 and Beriev Be-200 lose European approval, MC-21 does not get one
TLS at OSL
17-03-2022, 18:58
I tillegg gikk en Il-76, RSD75 Rossiya - Special Flight Squadron, fra VKO og nordøst-over.
Hvor den skulle, stod det ikke på FR24, og jeg får ikke fulgt den langt nok på Playback heller ("Playback error").
I en situasjon som dette så finner de nok løsninger der borte for å holde flyene i luften forsikringsmessig. Det er nok en del som ikke var helt som her hjemme tidligere, og antagelig enda mer unormalt nå. Luftfartsmyndighetene er jo myndighetene så de kan nok gjøre som de vil med den saken, sågar si at de kan fly uten forsikring om det skulle være behov for det.
Nå er det ikke bare tilsynsmyndighetene som setter krav til full forsikringsdekning. Leier man et fly vil eier/utleier sikre seg at kapital gjenstanden er forsikret i henhold til internasjonale krav og avtaler. En av hensiktene til at Russiske fly er registrert i Irland og på Bermuda er både at man opprinnelig så for seg at re-possesing av fly skule være enklere og at eierne / utleieselskapene satte krav til at forsikringen skulle plasseres i forsikringspoolen Lloyds i London. Det er eneste måten å sikre kapitalen til alle som er med å forsikrer flyene. Og det er mange. Et fly til en verdi av 1 milliard kan ha hundrevis av underwritere som alle er en del av system med re-assurering der man sikrer seg. Så kan man jo forestille seg dagens situasjon med hundrevis av fly i Russland der myndigheten foretar ran av annen manns eiendom og skal re-registrere vestlig eide fly i Russland. Krav om forsikring er det samme til Russland som er en del av det internasjonale lovverket her. Hvorvidt de kommer til å overholde internasjonale konvensjoner er i øyeblikket uklart. Det koker i nå i Lloyds i London . Om Russerne fortsetter med dette ranet vil tusenvis av underwritere gå til felles aksjon og begjære all Russisk eiendom i Vesten beslaglagt . Det kan bli mer enn interessant når man skal berge milliarder av dollar. Vi har bare sett begynnelsen på begynnelsen.
I tillegg gikk en Il-76, RSD75 Rossiya - Special Flight Squadron, fra VKO og nordøst-over.
Hvor den skulle, stod det ikke på FR24, og jeg får ikke fulgt den langt nok på Playback heller ("Playback error").
Putin tok seg en sightseeing tur ;) Spekulasjoner på alt fra atom evakueringøvelse, kupp, henting av Putin eller militære ledere fra hele Russland etc. Rapporter i kveld om mulige atomtrusler fra en desperat Putin.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=50984&stc=1&d=1647560655https://twitter.com/Harjunmaa/status/1504542649725997065
Russland har tatt beslag i over 500 fly som russiske flyselskaper leier fra utlandet. President Vladimir Putin har skrevet under på en lov som gjør at flyene kan registreres og brukes i Russland.
https://www.nrk.no/urix/putin-beslaglegger-hundrevis-av-passasjerfly-fra-vesten-1.15896359
Godt sammendrag fra NRK.
https://theaircurrent.com/valuable-resources/boeing-airbus-fleet-inside-russia-data-viz/
Visualisering av alle flyene som er i Russland om du har abo i the air current
joandreas
18-03-2022, 22:39
Norse blir nevnt. Da den har konsekvenser om amerikans turisme går den her.
Selskapet har denne uken meldt at oppstarten blir utsatt. Nå heter det at billettsalget forventes å starte først i april og første flyvning i juni.
En som kjenner USA godt og også internasjonal luftfart, er førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI.
Amerikanere skeptiske
Han er langt fra overbevist om at Norse kommer til å få noen flying start, slik det kunne ligge an til med en pandemi på vei ut og før krigen i Ukraina brøt ut.
Andersen er klar på at krigen i Ukraina vil kunne påvirke amerikanernes interesse for å reise til Europa negativt.
– Hvis krigen skulle trekke ut i tid, vil dette kunne bli enda mer merkbart – spesielt til øst-europeiske land som geografisk ligger nært områder der krigshandlingene pågår, sier han til flysmart24.https://flysmart24.no/2022/03/18/ukraina-krigen-rammer-norse-amerikanere-avbestiller/
Desk pilot
19-03-2022, 11:57
Dette gir ingen direkte konsekvenser, men russiskproduserte fly mister EASA-godkjenningen.
Sukhoi Superjet 100 and Beriev Be-200 lose European approval, MC-21 does not get one
https://www.aviation24.be/organisations/easa-european-aviation-safety-agency/sukhoi-superjet-100-and-beriev-be-200-lose-european-approval-mc-21-does-not-get-one/
CargoLogic Germany mister sitt AOC. Dog har de vært parkert siden 11 mars
https://www.ch-aviation.com/portal/news/113695-caa-suspends-cargologic-germanys-ol
The German civil aviation authority (Luftfahrt Bundesamt - LBA) has suspended the Operating Licence of CargoLogic Germany (GCL, Leipzig/Halle) as of March 11, 2022.
På Sheremetyevo permiteres nå 40% av de ansatte.Terminal D og E er stengt. Og på Domodedovo sendes de ansatte på deltid. Så sanksjonene begynner ha en effekt nå
https://www.aviation24.be/airports/moscow-sheremetyevo-svo/sends-40-of-staff-7000-fte-on-furlough-amid-eu-us-sanctions/
Sheremetyevo Airport near Moscow, has send 40% of its staff – around 7,000 people – on furlough. The decision was announced by the general director of the airport Mikhail Vasilenko. Air traffic at Russia’s biggest airport has fallen sharply since the end of February after the Russian invasion into Ukraine and the subsequent imposed sanctions by the European Union and the United States.
Da tilbyr også Ukraine International den flåten de fikk ut av landet til leie i ACMI/wetlease markedet. Snakk om 737-800, 737-900ER, E190/E195
https://www.ch-aviation.com/portal/news/113701-ukraine-intl-airlines-seeks-acmi-placements-for-fleet
Ukraine International Airlines (PS, Kyiv Boryspil) has proffered its aircraft to the ACMI and charter market to secure some cash flow as its operations remain grounded due to the ongoing Russian invasion on Ukraine.
Dette gir ingen direkte konsekvenser, men russiskproduserte fly mister EASA-godkjenningen.
Er vel bare Ola Giæver som gråter noen tårer… ;)
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/fra-nord-til-sor-med-russisk-superjet-1.13240343
Volga-Dnepr Group setter AirBridgeCargo på bakken
https://www.flightglobal.com/airlines/volga-dnepr-suspends-atran-and-airbridgecargo-operations-as-sanctions-bite/147994.article
Volga-Dnepr suspends Atran and AirBridgeCargo operations as sanctions bite
Bookingtall fra IATA/Airlines for America, tyder på at hittil har krigen i Ukraina vært mer som en fartdump enn langsiktig reduksjon i bookingtallene fremover.
https://i.imgur.com/JxI87ii.png
Moldova gjenåpner deler av luftrommet sitt
https://www.ch-aviation.com/portal/news/113730-moldova-partially-reopens-airspace-to-resume-chisinau-ops
The Civil Aviation Authority of Moldova has partially reopened the country's airspace on March 22 to permit regular operations at Chisinau airport.
Trent600
23-03-2022, 18:09
Noe jeg ikke kan huske å ha sett nevnt før...Hvis jeg forstår det rett så er det russiske banker som har garantert for at leie for de utenlandske flyene hos russiske selskaper blir betalt.
Mulig en forenkling av en komplisert sak som i tillegg er kjørt gjennom Google Translate, men hvis det ikke blir noen løsning innen den 28. og kravene da kan rettes mot de russiske bankene så kan det jo være en større sjanse for at det er mulig å slå kloa i noe penger senere, mange banker driver jo internasjonalt.
Leaseholders have requested the return of more than 500 aircraft of Russian airlines
MOSCOW, March 23 - RIA Novosti. Western lessors have requested the return of more than 500 aircraft from Russian airlines, their repurchase will cost $20 billion, Russian Transport Minister Vitaly Savelyev said during a meeting of the Federation Council.
"Requests have already been received for more than 500 of our foreign-made aircraft. If we give them 500 aircraft, they will not be able to remarket them, they will not be able to resell them, that is, they simply take them away, because such a political decision," Savelyev said.
“Our main problem, it is quite serious, it costs a lot of money, firstly, we need to decide with the government what to do with the airlines that we encouraged to leave the planes. lessors do not want to sell aircraft to us," the minister said.
He added that the amount of the buyout is $20 billion, if you buy back at the residual value what you underpaid.
"This is a very large amount. The second part is letters of credit, which is also about 200 billion rubles for all airlines, because our banks - about 20-odd banks - have issued letters of credit against foreign banks, guaranteeing that payments will be made. Now these letters of credit opened and the default of the airlines, which will take place on March 28 - we hope to find a solution by then - ... this default will give a cross-default on our banks. Therefore, either the banks suffer or the airlines, because the banks are making claims, "- Saveliev said.
https://ria.ru/20220323/samolet-1779725450.html
Noe jeg ikke kan huske å ha sett nevnt før...Hvis jeg forstår det rett så er det russiske banker som har garantert for at leie for de utenlandske flyene hos russiske selskaper blir betalt.
Mulig en forenkling av en komplisert sak som i tillegg er kjørt gjennom Google Translate, men hvis det ikke blir noen løsning innen den 28. og kravene da kan rettes mot de russiske bankene så kan det jo være en større sjanse for at det er mulig å slå kloa i noe penger senere, mange banker driver jo internasjonalt.
Det er også et poeng at disse bankene også sitter på både Dollar og Euro, i USA og Europa. Og disse midlene kan potensielt bli låst og konfiskert. Og dermed brukt til erstattning. På samme måte som den russiske staten har.
BOC Aviation forsøker nå få kloa i en 747-8F til AirBridgeCargo, som står i Hong Kong. I tillegg til de to maskinene de har som står i New York, og som leasing nå er kjent ugylding for.
BOC Aviation er riktignok registrert i Singapore, og dette går for retten i New York, men eieren av BOC Aviation er riktignok Bank of China....
https://www.ch-aviation.com/portal/news/113900-boc-aviation-sues-russias-airbridgecargo-over-b747-8f
The fall-out from the Russian invasion of Ukraine has made its way to the US District Court in New York where Singapore-based lessor BOC Aviation has laid a complaint against Russia’s AirBridgeCargo (RU, Ulyanovsk Vostochny) for the return of a leased B747-8F.
Nå har det vel i praksis en begrenset påvirking av flytrafikken, men nå stopper også toget fra Helsinki til Russland. Så da holder det ikke bare fly til/fra Helsinki og hoppe på toget
https://www.aviation24.be/railways/finnish-railways-vr-suspend-train-service-between-helsinki-and-st-petersburg/
Finnish railways VR suspend train service between Helsinki and St. Petersburg
Bluescan
25-03-2022, 20:23
BOC Aviation forsøker nå få kloa i en 747-8F til AirBridgeCargo, som står i Hong Kong. I tillegg til de to maskinene de har som står i New York, og som leasing nå er kjent ugylding for.
Ser også ut som om CargoLogic Air og CargoLogic Germany har blitt satt på bakken. De har ivertfall ikke flyet de siste ukene, med unntak av en 747 som har blitt fløyet fra LAX til MZJ. Såvidt jeg forstår er begge disse selskapene i familie med Air Bridge Cargo.
Ser også ut som om CargoLogic Air og CargoLogic Germany har blitt satt på bakken. De har ivertfall ikke flyet de siste ukene, med unntak av en 747 som har blitt fløyet fra LAX til MZJ. Såvidt jeg forstår er begge disse selskapene i familie med Air Bridge Cargo.
De er begge underselskaper av Volga Dnepr ...
Det russiske flyselskapet «Seier» (Pobeda) ser ut til å gå på et tap … :D
Russisk flyselskap setter fly på bakken
Det russiske flyselskapet Pobeda, som er et underselskap av Aeroflot, vil redusere antallet Boeing-fly som selskapet har, på grunn av vestlige sanksjoner. Det melder russiske medier. Selskapet vil redusere antallet fly fra 41 til 25, på grunn av mangel på deler, melder nyhetsbyrået Ria Novosti
Kilde: NRK via Nyhetsfeed.
Aeroflot setter opp en hub for internasjonale flighter fra Sochi, alt fløyet med Superjet
https://www.aviation24.be/airlines/aeroflot/launches-international-network-from-sochi-russia/
Business as usual for Aeroflot, the airline launched ticket sales for international flights from Sochi, Russia. The airline will operate to Armenia, Egypt, Israel, Kazakhstan, Turkey and Uzbekistan. The flights will be operated by Rossiya Russian Airlines, part of the Aeroflot group, with Sukhoi Superjet 100.
AerCap har levert inn et krav til forsikringselskapene på $3,5 mrd, etter at noen har stjålet flyene deres
https://www.theinsurer.com/news/aercap-submits-35bn-russia-claim-sending-shockwaves-through-aviation-market/21846.article
Dublin-based AerCap Holdings has submitted a $3.5bn claim on its ~$5bn all risks policy, triggering what is expected to be an expensive and drawn-out dispute between insurers and the aviation leasing heavyweight over its Russia-based aircraft, The Insurer can reveal.
CX HKG-JFK vil bli verdens lengste rute når den starter opp igjen ifølge Bloomberg, siden CX ikke er interessert i å fly over Russland:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-29/world-s-longest-passenger-flight-planned-to-avoid-russian-skies?sref=xmjisioJ (krever abo om du har lest noen bloomberg-artikler allerede denne måneden, eller har på adblock)
Det russiske Luftfartstilsynet skal ha blitt angrepet, og det hevdes store mengder data er borte/slettet. Dog er ikke noe bekreftet
https://www.aviation24.be/miscellaneous/russo-ukrainian-war/powerful-cyber-attack-on-russias-civil-aviation-authority-servers-no-more-data-nor-back-up/
A powerful and effective cyberattack on the Russian Federal Air Transport Agency (Rosaviatsia) infrastructure that took place on Saturday morning has erased all documents, files, aircraft registration data and mails from the servers. In total, about 65 terabytes of data was erased. The news became known on Monday morning, the agency’s official website (favt.ru) went also down.
De irske leasingselskapene bekrefter at alle leasingavtaler er terminert
Foreløpig at de kun fått fatt i 78 av over 500 fly
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/irish-lessors-have-terminated-all-russian-airline-leases-says-ali-2022-03-28/
All Irish lessors terminated their Russian airline leases by Monday's European Union sanctions deadline and have so far had limited success in recovering their aircraft, the representative body for the sector in Ireland said.
Russerne må bare sette igang å produsere egne fly fra nå. Hvilke leasing selskap i vesten vil leie ut fly til Russiske selskaper i fremtiden , 10-30 år frem i tid med den risikoen for gjentakelse av det vi ser siste uker?
Vestlige investorer i leasing selskaper har tapt milliarder nær sagt over natten. Selv om noen kan benytte seg av forsikringsordninger vil likevel investorene også i forsikringselskapene vegre seg for å forsikre materiell som eventuelt kunne leies ut til russerne.Også de taper penger når forsikringene skal utbetales.
For ikke snakke om flyforsikrings premiene som vil gå drastisk i været for å dekke inn tapet ved utbetalinger.
På en måte vil det bli dyrere å leie (dry-lease) flymateriell fremover , men på kort sikt kan det bli noe billigere fordi det blir tilgjengelig en mengde fly i markedet som er hentet tilbake av utleie selskapene.
AerCap har levert inn et krav til forsikringselskapene på $3,5 mrd, etter at noen har stjålet flyene deres
https://www.theinsurer.com/news/aercap-submits-35bn-russia-claim-sending-shockwaves-through-aviation-market/21846.article
Advokat selskapene i London og NY - markedet får nok å gjøre i tiden fremover sammen med forsikringselskapene.
Det blir noen dramatiske oppgjør der forsikrings selskapene vil saksøke eierne av de russiske flyselskapene for påført tap.
Cathay Pacific får midlertidig verdens lengste rute (i avstand, ikke tid) når Hong Kong - JFK skal unngå russisk luftrom.
https://www.theguardian.com/business/2022/mar/30/cathay-pacific-plans-worlds-longest-passenger-flight-avoiding-russia
10357 miles og planlagt til 17 timer 50 min, den nye ruta går over Atlanterhavet i stedet for Stillehavet.
raider66
30-03-2022, 17:18
Advokat selskapene i London og NY - markedet får nok å gjøre i tiden fremover sammen med forsikringselskapene.
Det blir noen dramatiske oppgjør der forsikrings selskapene vil saksøke eierne av de russiske flyselskapene for påført tap.
Og jeg antar at det i fremtiden vil være svært få eller ingen leasingselskaper som ønsker å leie ut fly til russiske og hviterussiske flyselskaper.
Espen
Og jeg antar at det i fremtiden vil være svært få eller ingen leasingselskaper som ønsker å leie ut fly til russiske og hviterussiske flyselskaper.
Espen
Kan gå fortere enn du tror. De vil være i de private flyselskapenes interesse å komme igang så fort sanksjonene en dag tar slutt. Noen, om ikke alle, driver helt sikkert litt bakgårdsdiplomati ... Det er jo ikke selskapene som sanksjonerer. De er jo mer eller mindre uskyldig dratt inn i dette.
Hei. Håper jeg poster dette på rett tråd. Hvis ikke. Så må det bare flyttes av adm. Men har Russland rammet og nekter Japanske Flyselskap med å fly over Russisk Luftrom nå. Jeg bare lure. Jeg fant to fly fra Japan Airlines på flightradar24.com nå. Et på tur til Helsinki og det andre til London. Disse to B787 og B777 maskinene har tatt veien over Stillehavet og Alaska og Grønland før di når sin destinasjon. En lang vei. Er vel kortere å fly over Russland osv. Men hvis di er nektet av Russland nå. Så må vel det bli den andre veien ja.
Ja, fra 3. mars flyr JAL også rundt:
https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/japan-airlines-polar-route-russia-b2030302.html?amp
Finnes det noen god kilde til hvilke russiske fly som brukes og hvilke som er parkert?
Trent600
07-04-2022, 18:16
Tolker dette som at USA prøver å få firmaer i "vennligsinnede" land til å tenke seg om et par ganger før de gjør forretninger med Aeroflot, Azur Air og UTair.
Today, Bureau of Industry and Security (BIS) Assistant Secretary for Export Enforcement Matthew S. Axelrod issued orders denying the export privileges of three Russian Airlines – Aeroflot, Azur Air, and UTair
We are cutting off not only their ability to access items from the United States but also reexports of U.S.-origin items from abroad. Any companies that flout our export controls, specifically those who do so to the benefit of Vladimir Putin and the detriment of the Ukrainian people, will feel the full force of the Department’s enforcement.”
https://www.commerce.gov/news/press-releases/2022/04/bis-takes-enforcement-actions-against-three-russian-airlines-operating
Kommentar fra TDN Finans fra Norwegiansjefen om påvirkningen på bookingene fra krigen i Ukraina
-Så oppstod det en situasjon i Ukraina som vi så effektene av, selv om det er vanskelig å si akkurat hvor stor, men det kan se ut som at også den effekten er over nå og vi har en ganske bratt stigning i bookingen. Og den har vi egentlig sett i 2-3 uker, så det ser lovende ut. Men første kvartal blir jo ikke et veldig bra kvartal, av de grunnene, sier Karlsen
Og nå skal det bygges fly i stort antall!
https://www.aerotime.aero/articles/30702-russia-starts-production-of-twenty-tu-214-aircraft?utm_source=facebook.com&utm_medium=social&fbclid=IwAR31-YT5Sh6tGGm9XKuwekv4TDk1AHHO2qlOW-WyDNXZ0NBmgSijCvrBsn8
Russia’s United Aircraft Corporation (UAC) has launched production of 20 long-range narrow-body Tu-214 aircraft.
The company will also increase production rates for two further Russian-made aircraft - the Ilyushin Il-96 long-range wide-body passenger jet, and the Ilyushin Il-76, a Soviet-era multi-purpose, fixed-wing, four-engine turbofan strategic airlifter.
Og nå skal det bygges fly i stort antall!
https://www.aerotime.aero/articles/30702-russia-starts-production-of-twenty-tu-214-aircraft?utm_source=facebook.com&utm_medium=social&fbclid=IwAR31-YT5Sh6tGGm9XKuwekv4TDk1AHHO2qlOW-WyDNXZ0NBmgSijCvrBsn8
10 stykker i året av den totalt utdaterte TU-214….det er mindre enn hva Airbus bygger av 320er i uka
Increase production of IL-76 and IL-96. Hva betyr det? Mer enn 0?
Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
Nå har det liten praktisk betydning slik det er nå, men EU har svartelistet de fleste (21) russiske flyselskap, siden de driver å flyr rundt med fly som ikke er godkjent
https://www.flightglobal.com/safety/eu-blacklists-russian-carriers-over-continued-operation-of-grounded-aircraft/148230.article
All three Aeroflot Group carriers, plus S7 Airlines and Ural Airlines, are among 21 Russian operators blacklisted by the European Commission over safety concerns related to continued operation of aircraft seized by the Russian government.
Og Turkish (og Pegasus) ler hele veien til banken …
https://simpleflying.com/turkish-airlines-russian-tourists/
The Turkish flag carrier has reached an agreement to fly 1.5 million Russian tourists into the country over the year. As part of a $300 million government-backed scheme that will also involve the creation of a new charter airline, the airline will allocate 1.5 million seats to Turkish tour operators offering travel packages to Russians
Og da ramlet Turkish langt ned på min liste over prefererte flyselskaper. Noen som har oversikt over hvilke utenlandske selskaper som fortsatt flyr til Russland?
Vet ikke om dette er nevnt tidligere i tråden, men Russian Warbirds på Geiteryggen tok tidlig grep og endret navn på foreningen sin til Eastern Warbirds of Norway. Dessverre så lar det seg ikke gjøre å endre navn på Facebook-siden deres grunnet for mange følgere, så da har de opprettet en ny Facebook-side med det nye navnet. https://www.facebook.com/easternwarbirdsofnorway/
Snakker om dobbelt moral av Tyrkerne. På den ene siden selger de droner , kuler og krutt til Ukraina og så skal de nå frakte russerne med fly til ferie destinasjoner! Kan det ha noe med religion å gjøre?
Kan det ha noe med religion å gjøre?
Tror du?
https://c.tenor.com/eLpxSZK_CuAAAAAC/church-priest.gif
Belavias 737 flåte er også nå satt på sanksjonslisten over fly som opererer ulovlig
https://www.ch-aviation.com/portal/news/114678-us-sanctions-belavia-fleet
US sanctions Belavia fleet
Flere selskaper frykter de etterhvert vil slite med å holde sine Sukhoi Superjets i drift, etterhvert som mangel på deler til å vedlikeholde motorene
Dog blir det trolig først et reelt problem etter sommeren
https://www.aerotime.aero/articles/30775-russian-airlines-superjet-engine-problem?utm_source=facebook&utm_medium=social&fbclid=IwAR2XQsHPt_6kBMLr9YXra7xmrkDJTcETj1C_WeDWT 4_mldUgoVjd2U20iRc
In a letter seen by local media RBK, IrAero, an airline based in Irkutsk, Russia, warned the regional authorities that Russian air carriers operating the indigenous Sukhoi Superjet 100 aircraft may not be able to fly it for long. The management of three more Russian airlines voiced similar concerns, with one saying it could be forced to stop using the Superjet from fall 2022.