PDA

View Full Version : Om CAT II/III hos Flyr, Norwegian og andre (splittet)

MountainDew
05-11-2021, 18:30
Flyr må minimum ha en sikt på 550 meter og skydekkhøyde 200 fot.

FL002
06-11-2021, 07:49
Mistenker at FLYR ikke er godkjent for ILS CAT II og CAT III enda da de må operere i minst seks måneder først.

Flyr må minimum ha en sikt på 550 meter og skydekkhøyde 200 fot.

Det stoppet ikke Norwegian i sin tid.

LN-MOW
06-11-2021, 11:27
Det stoppet ikke Norwegian i sin tid.

Norwegian hadde allerede eksistert i noen år da de begynte med 737 ... Flyr har et nytt AOC. OSL hadde vel heller ikke cat lll så tidlig.

FL002
07-11-2021, 08:31
Norwegian hadde allerede eksistert i noen år da de begynte med 737 ... Flyr har et nytt AOC. OSL hadde vel heller ikke cat lll så tidlig.

Norwegian tok av og landet på Gardermoen under Cat III forhold det første året uten være sertifisert for det.
Alle som satt i tårnet og andre fly var vitne til dette, men både LT og pressen ignorerte det.
De unnlot også ofte å de-ice, og takset på Tango opp til 19L for avgang, forbi SAS/BU, WF, LH, BA, KLM, osv. som sto i avisingskø på Sierra.
Alle som satt i tårnet og andre fly var vitne til også dette, men her også ignorerte både LT og pressen det.

Men det er en annen tråd.

TCAS
07-11-2021, 10:36

Litt på siden, men henger ikke dette sammen med flytypen og ikke AOC? Hvis et selskap innfører en ny flytype, så kan de vel ikke de fly CAT II/III før de har operert flytypen i X måneder og loggført X antall CAT II/III approacher i fint vær først?

Polaris
07-11-2021, 11:36
Norwegian tok av og landet på Gardermoen under Cat III forhold det første året uten være sertifisert for det.
Alle som satt i tårnet og andre fly var vitne til dette, men både LT og pressen ignorerte det.
De unnlot også ofte å de-ice, og takset på Tango opp til 19L for avgang, forbi SAS/BU, WF, LH, BA, KLM, osv. som sto i avisingskø på Sierra.
Alle som satt i tårnet og andre fly var vitne til også dette, men her også ignorerte både LT og pressen det.

Det meste av "tilsyn" i Norge er vel stort sett mest kameraderi, lobbyisme og "det som passer den mest størst pengesekk best". Samme ser man innen mattilsynet, som ser gjennom fingrene på alvorlig dyrevernskriminalitet og ikke følger opp noe, mens vi samtidig kaller oss "verdens beste land for dyrevelferd". Tipper det ikke er veldig annerledes i andre tilsyn, f.eks innen oljebransjen eller diverse industri.

PointMergeArrival
07-11-2021, 12:08
Her var det mye fri fantasi,

Norwegian hadde i starten ikke godkjenning for å fly Cat II/III, og gjorde det heller ikke. De lå ofte en stund i holding og ventet på RVR550+, for så å gjøre et forsøk. Som ofte endte i missed og diversion.
Og før det kommer en keyboard warrior for å bestride dette....jeg jobbet den tiden på Oslo Approach og vi klarerte ingen som ikke hadde godkjenning for ILS hvis de ikke kunne fly CAT II/III lovlig.
Og nei, har heller ikke aksjer i Norwegian.

Midtiblinken
07-11-2021, 16:12

Om noe av dette var tilfelle, så er ikke media og deres synsere rette plassen . Om Luftfartsverket var varslet og de ikke gjorde noe, så var det helt sikkert ikke gjort noe ulovlig. Dette er alvorlige beskylninger. De icing er ofte et skjønn, og ikke alle er enige.
Var du i tårnet på den tiden dette skal ha skjedd, så du dette selv?

fjasebase
07-11-2021, 18:08
Nå er jeg litt rusten på reglene hjemme i Norge, men mener å huske samme gjelder i Norge som i USA. Skyhøyde er irrelevant for hva man har lov til. Kun visibility som gjelder.

Uansett, når tårnet spør, er det riktige svaret alltid "we broke out right at minimums" :colgate: ;)

LN-MOW
07-11-2021, 18:15
Litt på siden, men henger ikke dette sammen med flytypen og ikke AOC? Hvis et selskap innfører en ny flytype, så kan de vel ikke de fly CAT II/III før de har operert flytypen i X måneder og loggført X antall CAT II/III approacher i fint vær først?

Det er mulig, jeg er ikke så godt bevandret i regelverket.

Midtiblinken
07-11-2021, 21:31
I mitt gamle selskap fikk vi ny type og såvidt jeg husker så tok det en stund før Cat 2/3 sertifisering. Vi hadde og ikke autorisasjon til Autoland, klikka den av på 5 fot om jeg var trøtt eller været dårlig. Det tsr en stund i USA, det spørs på din POI som er lokal fra nærmeste FSDO(FAA kontor).

KnutW
07-11-2021, 22:23
Uansett, når tårnet spør, er det riktige svaret alltid "we broke out right at minimums"

The three big lies in aviation:

«We have the field in sight» (We know where we are and where the airport is supposed to be)

«We got the lights just at minima» (We got the lights just when we didn’t dare to go any lower)

«We expect a short delay» (This might take some time)

fjasebase
08-11-2021, 02:00
I mitt gamle selskap fikk vi ny type og såvidt jeg husker så tok det en stund før Cat 2/3 sertifisering. Vi hadde og ikke autorisasjon til Autoland, klikka den av på 5 fot om jeg var trøtt eller været dårlig. Det tsr en stund i USA, det spørs på din POI som er lokal fra nærmeste FSDO(FAA kontor).

Alt som går gjennom FAA tar MYE lengre enn det burde. Kun 121 som har Cat II/III her i USA. I mitt nye sselskap venter vi på RNP AR sertifisering på min flåte. Har visstnok pågått i over 2 år

The three big lies in aviation:

«We have the field in sight» (We know where we are and where the airport is supposed to be)

«We got the lights just at minima» (We got the lights just when we didn’t dare to go any lower)

«We expect a short delay» (This might take some time)

Husker flyskoledagene i Daytona. Så man McD skiltet på motsatt side av I-95 var du good to go :cool:

Laterman
09-11-2021, 10:21
Europeisk regelverk er vel ganske tydelig på kravene:

IR.OPS
Subpart E – Low visibility operations (LV0)

AMC1 SPA.LVO.105 LVO approval
OPERATIONAL DEMONSTRATION - AEROPLANES
(a) General
(1) The purpose of the operational demonstration should be to determine or validate the use and effectiveness of the applicable aircraft flight guidance systems, including HUDLS if appropriate, training, flight crew procedures, maintenance programme, and manuals applicable to the CATII/III programme being approved.
(i) At least 30 approaches and landings should be accomplished in operations using the CAT II/III systems installed in each aircraft type if the requested DH is 50 ft or higher. If the DH is less than 50 ft, at least 100 approaches and landings should be accomplished.

(…)
(b) Demonstrations
(1) Demonstrations may be conducted in line operations or any other flight where the operator's procedures are being used.
(2) In unique situations where the completion of 100 successful landings could take an unreasonably long period of time and equivalent reliability assurance can be achieved, a reduction in the required number of landings may be considered on a case-by-case basis. Reduction of the number of landings to be demonstrated requires a justification for the reduction. This justification should take into account factors such as a small number of aircraft in the fleet, limited opportunity to use runways having CAT II/III procedures or the inability to obtain ATS sensitive area protection during good weather conditions. However, at the operator's option, demonstrations may be made on other runways and facilities. Sufficient information should be collected to determine the cause of any unsatisfactory performance (e.g. sensitive area was not protected).

Midtiblinken
09-11-2021, 15:20
Alt som går gjennom FAA tar MYE lengre enn det burde. Kun 121 som har Cat II/III her i USA. I mitt nye sselskap venter vi på RNP AR sertifisering på min flåte. Har visstnok pågått i over 2 år

Husker flyskoledagene i Daytona. Så man McD skiltet på motsatt side av I-95 var du good to go :cool:
Tror aldri vi fikk RNP i mitt gamle selskap, men det begynner og bli lenge siden. Har flydd RNP i masse år i mitt nåværende, og vi bruker de daglig.

Midtiblinken
09-11-2021, 19:38

Så, har du noe og backe oppi beskyldningene?

fjasebase
09-11-2021, 23:58
Tror aldri vi fikk RNP i mitt gamle selskap, men det begynner og bli lenge siden. Har flydd RNP i masse år i mitt nåværende, og vi bruker de daglig.

Horizon? Eller er du mainline?

Midtiblinken
10-11-2021, 13:29
Horizon? Eller er du mainline?
Østkysten.

fjasebase
11-11-2021, 19:47
Østkysten.

Hmmm....EDV, PDT eller PSA?

Midtiblinken
11-11-2021, 22:24
Hmmm....EDV, PDT eller PSA?