View Full Version : Embraere til "SAS Link"?
Ser ut som det går mot Embraere til SAS sitt nye "midsize" selskap, enten E1 eller E2? Da de nå har ute en jobbannonse som TEAM & FLEET MANAGER EMBRAER
Twin Otter
23-09-2021, 09:56
Et stykke ned i stillingsannonsen står:
"Experience with Embraer 195 E1 is required"
Trenger nødvendigvis ikke bety at E2 er utelukket. Men hvordan er bruktmarkedet generelt på Embraere?
Hur har Widerö Embraer E195-E2 fungerat i norskt vinterklimat i nordnorge?
Twin Otter
23-09-2021, 11:35
Hur har Widerö Embraer E195-E2 fungerat i norskt vinterklimat i nordnorge?
De har E190-E2.
Og i tillegg er denne stillingen hos «SAS teknisk», ikke «SAS flyselskap».
Hvis det så skal være snakk om Embraer opf SAS, så tipper jeg på at Xfly skal fly deres E195 for SAS fram til SAS har funnet ut av deres nye selskaper.
Og i tillegg er denne stillingen hos «SAS teknisk», ikke «SAS flyselskap».
Hvis det så skal være snakk om Embraer opf SAS, så tipper jeg på at Xfly skal fly deres E195 for SAS fram til SAS har funnet ut av deres nye selskaper.
Hva betyr i tilfelle dette for CityJet? De driver vel utelukkende med CRJ-operasjoner for SAS nå?
Regner med SAS ikke vil ha både CRJ-900 og E195 i flåten samtidig. 90 vs 116 seter blir vel for likt til å holde to flytyper på sikt? Og om man skulle behøve mindre fly ville det vel naturlig å supplere med samme familie (E175,E190)?
Hva betyr i tilfelle dette for CityJet? De driver vel utelukkende med CRJ-operasjoner for SAS nå?
Regner med SAS ikke vil ha både CRJ-900 og E195 i flåten samtidig. 90 vs 116 seter blir vel for likt til å holde to flytyper på sikt? Og om man skulle behøve mindre fly ville det vel naturlig å supplere med samme familie (E175,E190)?
Det har neppe noe å si for CityJet, som jo sammen med XFly flyr CRJ-900. CRJ er endel mindre. E195 er vel sertifisert for 124 seter og E195-E2 kan ta +-140, og er i praksis en 737-700 erstatter.
Mest sannsynlig er dette en slags mellomløsning, før SAS finner sin -700/A319 erstatter som er fly mellom A320neo og CRJ-900. Med mindre, og ikke helt usannsynlig, noen klarer får tak i noen E195-E2 innen neste sommer fra Embraer
SASViking
23-09-2021, 13:41
I rapporten fra Q1 2020, hvor SAS Midsize bliver nævnt for første gang, er planen for Midsize at det skal være en direkte erstatning for A319 & 737-600/-700 og at CRJ dermed forbliver i flåden.
Räkna också med att alla flyg över 100 stolar är 3 kabin istället för 2 som ökar på kostnaderna.
Vet att både Cityjet och XFly ju håller på med sina egna EMB projekt så detta kan bli intressant.
Vi kan ju sätta den där tekniska positionen hit bara som ref:
Team & Fleet Manager Embraer (EMB)
We are looking for a Team & Fleet Manager Embraer (EMB) to join our team in Stockholm. As a part of the SAS CAMO, we are responsible for the airworthiness and economical operation of the airline’. The Team & Fleet Manager will secure airworthy, safe and economical operation of assigned aircraft types by cross- functional control, support, and follow up of all required processes and services internally and externally with authorities, OEM’s, MRO’s, and other suppliers. The Engineering Team & Fleet Manager will act on behalf of the Head of Engineering to ensure that strategic and tactical as well as financial targets are met by adequate and transparent communication required to provide visibility, predictability, and timely deliverables.
https://www.flygtorget.se/Platsannonser/Detaljer/?Id=4993
Da er det bekreftet av SAS. De har inngått en LOI for et ikke bekreftet antall Embraer 195, og de forventer å ha Midsize-plattformen oppe og gå til sommerprogrammet neste år.
SAS har truffet beslutning om flytype til det såkaldte Midsize-projekt, og det bliver Embraer E195, der kommer til at erstatte de aldrende Boeing 737-700. “Det er det mest effektive fly,” lyder det fra SAS.
Bak betalingsmur: https://check-in.dk/sas-skal-have-embraer-fly/
haakonks
23-09-2021, 23:17
Synd. Hadde heller håpet på Airbus A220-serien.
Synd. Hadde heller håpet på Airbus A220-serien.
Ingen midtseter med E-jets .. ;)
Twin Otter
24-09-2021, 07:21
Snakker vi brukte E195s her? Hvor stort er egentlig bruktmarkedet for slike? Eller er det nyere 195-E2s?
Räkna också med att alla flyg över 100 stolar är 3 kabin istället för 2 som ökar på kostnaderna.
Vet att både Cityjet och XFly ju håller på med sina egna EMB projekt så detta kan bli intressant.
Ja, men fra E195 og oppover så blir det for det endel ekstra seter å spre kostnadene over. Og hvor mye koster det egentlig med en ekstra kabinansatt fra Estland?
Det ryktes vel at minst et av disse "egne EMB prosjektene" vel er direkte linket til SAS?
Snakker vi brukte E195s her? Hvor stort er egentlig bruktmarkedet for slike? Eller er det nyere 195-E2s?
Som for de fleste andre fly i disse dager er det et kurrant marked, med ledig kapasitet. Alt av E2 må selvsagt være nytt, men det ryktes at Embraer sitter på fly som kan leveres på relativt kort varsel (les ila 6mnd)
Ellers er jo XFly i ferd med å overta 4 E195 fra Air Europa Express, som ble parkert før jul i fjor
Artikkel i Flysmart24 med kommentar fra CK
https://flysmart24.no/2021/09/24/sas-skal-ha-nye-fly-kan-bli-en-wideroe-kopi/
Dag Viking
24-09-2021, 19:24
Har alltid ment at A220 har vært det beste alternativet, med en kombinasjon av de to modellene. Etter Corona er jeg litt mer åpen for 195 E2. Den er lettere enn begge A220modellene, og har en kapasitet mellom de. Mindre kapasitet, men opprettholde frekvens kan være et strategisk valg for å sikre SAS et jerngrep om forretningsmarkedet i Norge. Som passasjer er det nok hipp som happ, fordeler og ulemper med de fleste modeller.
Jeg er en del av forretningsmarkedet i Norge som SAS har jerngrep på, men i det øyeblikket normalen er østeuropeisk crew på innenlandsreiser er jerngrepet over. Da blir det absolutt null reiser med SAS.
Hadde forøvrig foretrukket A220 jeg også.
Tsja. Som passasjer? E195 er bedre enn 737 om du spør meg. Like greit som A320. Tosetere fremfor 3, god kabinkomfort… flyr lett heller en e195 med estisk personale enn en CRJ med norsk personale. Det er servicen som er viktig. Ikke språket. Og det er jo ikke sånn at norsk personale automatisk er blidere, vennligere og mer servicerettet. Det varierer.
Sosial dumping og behandling de viser skandinaviske ansatte er langt viktigere enn service for meg. Servicen er OK med begge deler ut fra egen erfaring.
Skal være enig i at man ikke skal drive med sosial dumping og behandle sine ansatte bra.
Men ser ikke hvordan dette skal få SAS til å miste sitt «jerngrep» — konkurrentene er ikke mye bedre på det punktet. Så lenge servicen er bedre tror jeg de har det markedet i lomma.
Det betyr ikke at jeg liker sosial dumping eller SAIL-base i CPH eller noe slikt, men (og jeg håper på mange måter jeg tar feil) jeg tror dessverre ikke dette vil ha noe effekt på markedsposisjonen i praksis.
Dag Viking
25-09-2021, 22:14
Tsja. Som passasjer? E195 er bedre enn 737 om du spør meg. Like greit som A320. Tosetere fremfor 3, god kabinkomfort… flyr lett heller en e195 med estisk personale enn en CRJ med norsk personale. Det er servicen som er viktig. Ikke språket. Og det er jo ikke sånn at norsk personale automatisk er blidere, vennligere og mer servicerettet. Det varierer.
3+3 vs 2+2 er et tveegget sverd. Med 2+2 har man større sjanse for å få noen i nabosetet enn ved 3+3. Heldigvis vil man da garantert slippe midtsete selv om flyet er fullt og man er den siste som booker. Erfaringsmessig tror jeg at jeg hadde valgt 3+3.
Valgte som regel et F sete i tiden med DC-9 og MD-80 også, nettopp for å satse på ledig midtsete.
Når det gjelder lyd og vibrasjon så synes jeg E-2, NEO og 737 er ett fett. Så lenge jeg har propper er det kun Dash 8 som utmerker seg på kortere turer.
Ser ut som navnet på det fordyrende selskapet blir SAS Link?
Ser ut som navnet på det fordyrende selskapet blir SAS Link?
Korrekt.
Midsize kommer til at hedde SAS Link.
SAS Ireland ændrer samtidigt navn til SAS Connect.
Har lige fået det bekræftet fra SAS:
https://finalcall.travel/da/sig-velkommen-til-sas-connect-og-sas-link/
The return of EuroLink .. ;)
The return of EuroLink .. ;)
Ja der er lidt deja vu over det der sker nu ;-) Lad os håbe de får mere succes denne gang end tidligere.
Ja der er lidt deja vu over det der sker nu ;-) Lad os håbe de får mere succes denne gang end tidligere.
Så lenge de ikke kommer med SAS SnowFlake ... DA gir jeg opp .. :stir
Så lenge de ikke kommer med SAS SnowFlake ... DA gir jeg opp .. :stir
Haha. Bare vent - fortsætter de sådan her, så bliver det det næste :lol::lol::lol:
Kanskje de tørker støv av NorLink igjen også :D
Hva er forskjell mellom E1 og E2? Har googlet etter og finner ikke noe info om det.
Ny motor, ny vinge, høyere understell, mer rekkevidde og plass til mer pax....sånn i grove trekk.....
Så E1 blir bedre enn E2?
Motsatt. E2 er i praksis en forbedret E1
raider66
30-09-2021, 13:16
Hvis jeg har forstått det riktig går SAS for E1. Korrekt oppfattet?
Espen
Hvis jeg har forstått det riktig går SAS for E1. Korrekt oppfattet?
Espen
Det er korrekt, ja.
Dag Viking
30-09-2021, 13:32
Det er korrekt, ja.
Kan det være en del av en avtale ala det SAS gjorde når de begynte å ta inn 320CEO for noen år siden, E-1 med planlagt overgang til E-2? Det virker litt spesielt å gå inn for forrige generasjon på permanent basis.
Kan det være en del av en avtale ala det SAS gjorde når de begynte å ta inn 320CEO for noen år siden, E-1 med planlagt overgang til E-2? Det virker litt spesielt å gå inn for forrige generasjon på permanent basis.
Nei, det er det nok ikke. Denne avtalen har nok kommet i stand som følger av at det er billige E1 maskiner tilgjengelige i markedet. Det koster ikke mye å starte opp med 13-14 år gamle E1-maskiner nå, og ryktene sier at SAS skal ha fått en god deal på de 6 første maskinene. Skulle jeg satt penger på det, så er det nok disse 6 som står i NWI som skal til SAS Link: G-FBEF/G/H/I/J/K
Hvor mange E1 -195 er produsert? Virker på meg som om E1 -190 som blant annet KLM benytter er langt mer populær.
Hvor mange E1 -195 er produsert? Virker på meg som om E1 -190 som blant annet KLM benytter er langt mer populær.
172 E195 og 565 E190, i følge wiki. Som nok er ganske nøyaktig her
Ellers er de veldig like, E195 er 2,4m lenger og tar dermed litt flere passasjerer. I bytte mot litt kortere rekkevidde og litt dårligere ytelse (kan ikke brukes på LCY)
KLM, Finnair og Air France gikk for E190, mens Austrian, Air Dolomiti og LOT er de store E195 operatørene her i Europa
Så, for oss med t-skei-behov:
SAS Link: Halv-store maskiner. Tenk SAS commuter med jetfly?
SAS Connect: "Vanlig-SAS"? Merge av det som var NO/DK/SE og flyge alt av A320?
SAS: "Store-SAS" og flyge intercont? Eller blir det noko av "vanleg SAS" her også?
Pluss innleigde divs. Er det sånn det blir?
SAS: "Store-SAS" og flyge intercont? Eller blir det noko av "vanleg SAS" her også?
Har forstått at det blir mer sånn:
SAS Connect: A320 på ruter hvor det er høy konkurranse/lave marginer, altså sånn som SAIL opererer i dag, bare i en større skala
SAS: A320 på resten av rutenettet + long haul
Trolig vil det vel være en viss fleksibilitet på hvilket selskap som flyr hvilke avganger, litt på samme måte som det gjøres i dag med innleieselskapene
SAS Ireland = SAS Connect
Same shit og i grunn same wrapping
Basse-HAU
30-09-2021, 21:15
Sporer vel litt av, men dette var vel en gyllen kjangs med å slippe å ta inn «oppsagt» personell som hadde fortrinnsrett. Så alt i alt så finnes det noen fine muligheter med å begynne med blanke ark etter pandemien.
Sporer vel litt av, men dette var vel en gyllen kjangs med å slippe å ta inn «oppsagt» personell som hadde fortrinnsrett. Så alt i alt så finnes det noen fine muligheter med å begynne med blanke ark etter pandemien.
Ja, gyllen sjans ja, hvis du er en kynisk kødd og bruker inngåtte avtaler om gjenansettelse som dasspapir.
Ja, gyllen sjans ja, hvis du er en kynisk kødd og bruker inngåtte avtaler om gjenansettelse som dasspapir.
DY har nyligen gjort precis samma sak och SAS följer efter, the race to the bottom continue.
Ingen av de 250 svenska Norwegian piloterna som flög 737NG med ARN bas och förlorade jobbet i april 2020 har någon återanställningsrätt i "Nya Norwegian"
Nordvest
30-09-2021, 22:31
Sorry Mac, men flere er påvei inn i jobb igjen. Riktignok med base OSL, men en jobb er det, og de får den. Vi håper selvfølgelig alle våre svenske kolleger får komme tilbake til sin jobb, sooner rather than later. Litt tråkig vei ble det, takket være en viss dansk «fagforening» - men de har folk som kjemper for dem.
Når kan man forvente at dette selskapet er oppe går? Det tar vel nødvendigvis litt tid med nytt AOC, samt at man må skaffe personell og fly.
SASViking
01-10-2021, 01:10
SAS Link: Fly med 100-150 sæder.
SAS Connect: SAS Ireland med nyt navn og nye baser. Primært lavprisruterne (LHR, ALC, AGP etc). Kun enkelte A320Neo-fly.
SAS: Resten (A320Neo, A330 og A350)
Eksterne (pt. Cityjet og Xfly): Fly under 100 sæder
SAS Connect skal vel ikke bare ha kun enkelte A320neo? Det skal bli en plattform på størrelse med SAS Main, da snakker vi vel fort 40 fly.
DY har nyligen gjort precis samma sak och SAS följer efter, the race to the bottom continue.
Ingen av de 250 svenska Norwegian piloterna som flög 737NG med ARN bas och förlorade jobbet i april 2020 har någon återanställningsrätt i "Nya Norwegian"
Dette stemmer vel ikke helt, som andre skriver her er flere tatt tilbake og på vei inn igjen. I tilegg så krever jo ikke DY at man selv skal omskolere seg til en annen flytype på egenhånd og betale for det, som jo er en vesentlig forskjell her. Grunnen til at de måtte bli oppsagt var jo også som jeg forstod det det svenske regelverket.
<mod>
La oss holde oss til SAS og Embraer her.
Generell diskusjon om omorganisering og arbeidsforhold m.v. i SAS
---> https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=154083
</mod>
Illustrasjonsbilde som lå ut på jobbannonse på LinkedIn.
Første E195 i SAS farger. Ser ut som registrering blir SE-RSK
https://www.skyliner-aviation.de/viewphoto.main?LC=nav2&picid=10910
Ser ut til å være 6 stk på vei i første omgang. Alle ex-FlyBe?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211212/a6e61ea73faafe7ed2978d165f4e4194.jpg
Swedeline F28
12-12-2021, 15:08
Attention: Union busting reaching next level i och med detta.
Alle ex FlyBe som Falco äger och står i NWI.
G-FBEx serie.
Source: Från "insider"
Alle ex FlyBe som Falco äger och står i NWI.
G-FBEx serie.
Source: Från "insider"
Ligger på Planespotters også . ;)
Da kan jeg cashe inn på veddemålet jeg satt 30 september lengre opp i tråden. Var det noen som veddet i mot? [emoji383][emoji1787]
Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
Da kan jeg cashe inn på veddemålet jeg satt 30 september lengre opp i tråden. Var det noen som veddet i mot? [emoji383][emoji1787]
Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
:D Scoret bra der. Jeg leste oppover i tråden for å se om det var noen som hadde postet individene tidligere, men tydeligvis ikke langt nok ..
mlindgreen
12-12-2021, 21:09
Attention: Union busting reaching next level i och med detta.
Jeg forstår ikke at du skriver dette i denne tråd. SAS Midsize - AKA SAS Link var allerede planlagt før Corona, og er et svar på at SAS mangler en flytype i segmentet fra 100 til 120 sæder.
Hvis du havde skrevet kommentaren i statustråden om SAS Ireland - AKA SAS Connect, så ville jeg nok bedre kunne forstå det.
Swedeline F28
12-12-2021, 21:36
Jeg forstår ikke at du skriver dette i denne tråd. SAS Midsize - AKA SAS Link var allerede planlagt før Corona, og er et svar på at SAS mangler en flytype i segmentet fra 100 til 120 sæder.
Hvis du havde skrevet kommentaren i statustråden om SAS Ireland - AKA SAS Connect, så ville jeg nok bedre kunne forstå det.
Ett nytt bolag startas upp där de tar in ny personal istället för att återanställa och dessutom tecknar kollektivavtal med ett annat fackförbund. Det är union busting. Och nu är uppenbarligen den första kärran dekorerad för det ändamålet.
Ser at de har droppa den svarte maska rundt vinduene på denne…
Skulle jeg satt penger på det, så er det nok disse 6 som står i NWI som skal til SAS Link: G-FBEF/G/H/I/J/K
Da kan jeg cashe inn på veddemålet jeg satt 30 september lengre opp i tråden. Var det noen som veddet i mot?
Du veddet ikke, du bare lurte på om du skulle gjort det. Men: Good guess, good guess! Og hadde du satt en halvliter på at de kom på svensk register hadde jeg tapt…
Ser at de har droppa den svarte maska rundt vinduene på denne…
CRJ’ene og (den ene) 737 har vel heller ikke den? Er det en Airbus/ATR greie?
Swedeline F28
12-12-2021, 23:25
Du veddet ikke, du bare lurte på om du skulle gjort det. Men: Good guess, good guess! Og hadde du satt en halvliter på at de kom på svensk register hadde jeg tapt…
Har inte det varit tanken hela tiden? SAS Link AB har funnits sedan 2018, märkte det när de gick ut med Link. https://www.allabolag.se/5591501910/sas-link-ab
CRJ’ene og (den ene) 737 har vel heller ikke den? Er det en Airbus/ATR greie?
737en har maske, så det er litt merkelig at Embraerene ikke får det. Antar at CRJene ikke har fått det på grunn av den allerede veldig tykke rammen rundt vinduene.
https://cdn.planespotters.net/25964/se-rjx-sas-scandinavian-airlines-boeing-737-76nwl_PlanespottersNet_1217418_bb72ebf6e9_o.jpg
737en har maske, så…
Takk for info, jeg så på et bilde med motlys og la ikke merke til den sorte kanten. Du har selvsagt helt rett.
Er det blitt klarhet i hvilket AOC disse maskinene skal på?
Er det blitt klarhet i hvilket AOC disse maskinene skal på?
De får eget AOC.
Scandinavien_Airlines
14-12-2021, 00:25
https://www.skyliner-aviation.de/photos/SERSK.JPG
Første er allerede i bemaling.
https://www.skyliner-aviation.de/photos/SERSK.JPG
Første er allerede i bemaling.
Se post #52 ... ;)
Scandinavien_Airlines
14-12-2021, 00:49
Se post #52 ... ;)
Den har jeg overset. Someone du kan bare slette min post.
De får eget AOC.
Ja, men hvilket bolag knyttes det til?
TheEirikK
14-12-2021, 14:51
SAS Link
https://www.planespotters.net/airline/SAS-Link
SAS. I likhet med SAS Ireland/Connect.
Swedeline F28
14-12-2021, 19:28
SAS Link AB, dotterbolag till SAS AB som även äger Scandinavian Airlines Ireland Limited, Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden osv.
Og SAS Link får callsign Discover og ICAO-kode SVS iflg røyksignaler som er sendt ut.
Ser de har ansatt Thomas Hugo Møller som var med å stifte Great Dane, som kaptein i selskapet.
fbrynildsen
27-01-2022, 09:05
https://www.planespotters.net/photo/1240484/g-fbek-sas-link-embraer-erj-195lr-erj-190-200-lr
Utføres kabinen på Embraerne i SAS' profil, eller bare videreføres det som allerede er der?
Stromoren
27-01-2022, 10:27
Och hur blir det med internet?
Utføres kabinen på Embraerne i SAS' profil, eller bare videreføres det som allerede er der?
Det blir likt resten av flåten :)
Forstår jeg det slik at først maskiner leveres i mars? Men når skal de egentlig i trafikk, eller er det fortsatt uvisst?
Forstår jeg det slik at først maskiner leveres i mars? Men når skal de egentlig i trafikk, eller er det fortsatt uvisst?
‘I løpet av mars’ var det jeg hørte, men det kan fort bety starten av sommerprogrammet.
‘I løpet av mars’ var det jeg hørte, men det kan fort bety starten av sommerprogrammet.
Jeg har forstått at de skal i drift fra "clock-change".
Da bør det vel snart dukke opp i systemene?
I følge denne artikkelen bak betalingsmur, skal SAS Link blant annet få base på BGO. 100 ansatte og 3 E195 maskiner der.
Det betyr også de tar opp kampen mot Widerøe!
https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-pilot-group/kjetil-habjorg/sas-trosser-pilot-protester-og-lander-nytt-flyselskap-i-bergen-vil-benytte-omstridte-danske-kontrakter/2-1-1159047
Cirka 100 ansatte skal være piloter og kabinansatte for det nye datterselskapet SAS Link på en egen mannskapsbase ved Bergen lufthavn Flesland fra juni av.
FlightDeck
31-01-2022, 13:42
Omtalt her:
SAS STYRKER SIN POSISJON I NORGE
January 31, 2022 12:37
SAS åpner en ny base i Bergen denne sommeren. Det gir bedre tilbud til kundene og styrker norsk infrastruktur med flere og bedre forbindelser til og fra Norges nest største by.
SAS gjennomfører store endringer i hele organisasjonen for å tilpasse seg markedet etter pandemien. Selskapet omorganiserer virksomheten for å være konkurransedyktig i et marked som ser veldig annerledes ut enn før pandemien – med færre forretningsreisende, høyere andel fritidsreisende og økt konkurranse. Det krever blant annet mindre fly med lavere kostnad og utslipp enn de SAS bruker på noen av innenlandsrutene i dag. Selskapet har derfor etablert SAS Link, som vil åpne base i Bergen med mindre jetfly av typen Embraer E195. Antall fly stasjonert i Bergen avhenger av fremtidig etterspørsel.
– Luftfart over hele verden er blant de hardest rammede næringene helt siden krisens begynnelse. SAS er intet unntak. Vi er derfor svært glade for å kunne tilby jobb i en bransje som fortsatt lider under mange oppsigelser og som har en lang vei til bedring foran oss. Åpningen av basen for SAS Link i Bergen er en del av vår strategi for å skape et konkurransedyktig og sterkt SAS som kan ivareta skandinavisk infrastruktur og eksisterende så vel som nye arbeidsplasser, sier norgessjef Kjetil Håbjørg i SAS.
Denne sommeren er det ventet at mange vil reise igjen når samfunnet etter hvert åpnes etter pandemien. For å møte denne etterspørselen vil SAS rekruttere 600 piloter, kabinansatte og bakkepersonell frem mot sommeren. Dette inkluderer ansettelser ved den nye basen i Bergen, hvor det skal ansettes om lag 100 nye medarbeidere lokalt for å sikre et omfattende nettverk på Vestlandet.
– SAS er det foretrukne flyselskapet for de som reiser til, fra og innenfor Skandinavia. Med ny base i Bergen får SAS' kunder et enda bedre tilbud på Vestlandet. Dette er viktig for hele landet og sikrer kritisk infrastruktur i et land som er helt avhengig av en velfungerende luftfart, sier Håbjørg.
– Vi ser på Bergen som en sterk region med stort potensial. Dersom etableringen blir vellykket og etterspørselen øker, vil vi vurdere flere ruter innenlands og utenlands. Dette vil knytte hele Norge tettere til resten av verden og bidra til økonomisk vekst, fortsetter Håbjørg.
SAS vil fortløpende vurdere markedsutsiktene og er åpen for en mulig utvidelse med flere baser i Norge.
https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2022/sas-styrker-sin-posisjon-i-norge/
Der våknet SAS ! Etter å ha mistet grepet innenriks på Vestlandet og nordover de siste årene har de oppdaget at WF har tatt over det som langt på vei historisk var et BU/SK domene. Det skal bli interessant å se siste halvdel av året om de greier å hamle opp med WF som nå har fått en betydelig posisjon her på Vestlandet og nordover.
Ble ikke BGO-basen lagt ned for mange år siden slik at det var SVG- og TRD-basene som forsvant da korona kom? I så fall lite pent ovenfor de som mistet jobben på TRD og SVG at det nå åpnes en base på BGO i steden...
Ikke glem DY sin base på BGO som også er en hard konkurrent. Den hadde før korona 5 basefly, men er nå nede i 2, men det blir nok flere fly til sommeren basert på både BGO, SVG og TRD, for det søkes nå etter kabinansatte for alle de tre basene.
Blir spennende å se om dette fører til noe nye ruter for SK fra BGO, eller om de bare opererer det ''tapte'' fra tidligere.
svgflyer
31-01-2022, 14:37
Ble ikke BGO-basen lagt ned for mange år siden slik at det var SVG- og TRD-basene som forsvant da korona kom? I så fall lite pent ovenfor de som mistet jobben på TRD og SVG at det nå åpnes en base på BGO i steden...
Tror fort dette kan bli nokså upopulært blant enkelte i hvert fall :angry:
Ble ikke BGO-basen lagt ned for mange år siden slik at det var SVG- og TRD-basene som forsvant da korona kom? I så fall lite pent ovenfor de som mistet jobben på TRD og SVG at det nå åpnes en base på BGO i steden....
Nå må og bør vel basen opprettes der SAS mener det er mest lønnsomt å ha den, og da er det jo irrelevant hvor de har hatt baser før
SAS har gjort mye rart og unødvendig klønete i forbindesle med opprettelsen av Link, men uavhengig av resultatet her, er det ikke akkurat dette som er problemet.
ENGM RAMP
31-01-2022, 15:02
Der våknet SAS ! Etter å ha mistet grepet innenriks på Vestlandet og nordover de siste årene har de oppdaget at WF har tatt over det som langt på vei historisk var et BU/SK domene. Det skal bli interessant å se siste halvdel av året om de greier å hamle opp med WF som nå har fått en betydelig posisjon her på Vestlandet og nordover.
enig der OJB ! Veldig enig. Merkelig at noen innad i SK ikke har sett dette før nå
De skal bløøøøøøøøøø .............
Vel, det var vel bare et tidsspørsmål. Vi får se hvordan det går ...
ENGM RAMP
31-01-2022, 15:16
De skal bløøøøøøøøøø .............
Vel, det var vel bare et tidsspørsmål. Vi får se hvordan det går ...
Jepp, er bare å "holde seg fast" Andy :(
Blir det kraftigere E195-E2 for SAS etterhvert , eller A 220 ? https://www.embraercommercialaviation.com/commercial-jets/e195-e2-commercial-jet/
Det kan da likegodt være for eksisterende ruter og trafikk vel? De har vel noen CRJ-maskiner som kjører opp og ned vestlandet og delvis 737 på innenriks fra BGO -- ville egentlig anta det er mer det. Og at om de skulle lansere noe nytt stort i mars så ville de ha begynt å snakke det opp allerede.
Det kan da likegodt være for eksisterende ruter og trafikk vel? De har vel noen CRJ-maskiner som kjører opp og ned vestlandet og delvis 737 på innenriks fra BGO -- ville egentlig anta det er mer det. Og at om de skulle lansere noe nytt stort i mars så ville de ha begynt å snakke det opp allerede.
De snakket vel andre ruter "såvidt" opp i en artikkel som stod på DN:
https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-pilot-group/kjetil-habjorg/sas-trosser-pilotprotester-og-lander-nytt-flyselskap-i-bergen-vil-benytte-omstridte-danske-kontrakter/2-1-1159047 (abo)
– Det er en satsing på de nye trafikkstrømmene vi ser etter korona. Vi ser at det blir en større andel fritidsreisende som reiser på andre tidspunkter, gjerne i forbindelse med helg og høytider, og i større grad i sommerhalvåret enn om vinteren. Og disse kundene etterspør direkteruter, i større grad enn mange avganger via knutepunkt som Oslo og København, sier Håbjørg.
I første omgang skal nye og mindre jetfly tas i bruk på direkteruter innenriks og noen få steder i utlandet. Antagelig vil destinasjoner både i Nord-Norge og byer rundt i Skandinavia stå på kartet fra Bergen i første omgang.
De snakket vel andre ruter "såvidt" opp i en artikkel som stod på DN:
https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-pilot-group/kjetil-habjorg/sas-trosser-pilotprotester-og-lander-nytt-flyselskap-i-bergen-vil-benytte-omstridte-danske-kontrakter/2-1-1159047 (abo)
Joda, noen få avganger i forbindelse med helg og høytid. Lavfrekvente ruter. Og så snakker de om innenriks (uten å si nye innenriks) og frister med Nord-Norge og Skandinavia (der jeg er skeptisk nok til å tenke Stockholm).
Tror E195 er for stor til fynske flyplasser fra BGO, så sliter med å se hvilke destinasjoner det skulle være annet enn GOT og ARN, evt. også CPH.
Dermed min skepsis og at jeg tenker dette blir mer av det samme, med mulig noen få mindre tillegg (TOS-BGO elns kanskje).
Joda, noen få avganger i forbindelse med helg og høytid. Lavfrekvente ruter. Og så snakker de om innenriks (uten å si nye innenriks) og frister med Nord-Norge og Skandinavia (der jeg er skeptisk nok til å tenke Stockholm).
Tror E195 er for stor til fynske flyplasser fra BGO, så sliter med å se hvilke destinasjoner det skulle være annet enn GOT og ARN, evt. også CPH.
Dermed min skepsis og at jeg tenker dette blir mer av det samme, med mulig noen få mindre tillegg (TOS-BGO elns kanskje).
Det er vel vel så mye rightsizing
Field in sight
31-01-2022, 19:26
SAS opererte BGO-TOS direkte pre-covid, i konkurranse med DY og WF. Nye innenriksruter jeg kan forestille meg for SAS er BGO-EVE (også en rute som pre-covid ble operert av både DY og WF), og eventuelt BGO-KSU (en oljerute hvor jeg tror WF i dag med sine fire daglige rundturer drar inn en del på fullflex-billetter) og BGO-KRS (som også opereres av WF).
Kan det forøvrig være at SAS Link tar over noen av avgangene som i dag opereres med Cityjets CRJ9 (SVG, AES, TRD)?
Blir det kraftigere E195-E2 for SAS etterhvert , eller A 220 ? https://www.embraercommercialaviation.com/commercial-jets/e195-e2-commercial-jet/
Disse second-hand Embraerne som er hanket inn til Link er jo ikke akkurat for fabrikknye å regne og antakeligvis dertil rimelige å lease, sammenliknet med flunkende nye E2. Således passer de vel svært godt inn i driftsmodellen for Link.
Folk blir fort leie av hangardronninger som har fått skavanker etter å ha stått parkert i årevis .....
SAS opererte BGO-TOS direkte pre-covid, i konkurranse med DY og WF. Nye innenriksruter jeg kan forestille meg for SAS er BGO-EVE (også en rute som pre-covid ble operert av både DY og WF), og eventuelt BGO-KSU (en oljerute hvor jeg tror WF i dag med sine fire daglige rundturer drar inn en del på fullflex-billetter) og BGO-KRS (som også opereres av WF).
Kan det forøvrig være at SAS Link tar over noen av avgangene som i dag opereres med Cityjets CRJ9 (SVG, AES, TRD)?
Ikke helt korrekt. BGO-TOS ble gjenåpnet av DY i august 2020 etter å ha vært vekke i 10 år. Så om de skal tilbake på BGO-TOS er det 2 konkurrenter og ikke bare 1.
Skal Link komplimentere Cityjet eller skal Link ta over produksjonen til Cityjet fra BGO? De har jo SVG, AES, TRD og ARN i tillegg til enkelte avganger til OSL og CPH.
Field in sight
01-02-2022, 09:56
Ikke helt korrekt. BGO-TOS ble gjenåpnet av DY i august 2020 etter å ha vært vekke i 10 år. Så om de skal tilbake på BGO-TOS er det 2 konkurrenter og ikke bare 1.
Det var jo det jeg skrev?
SAS opererte BGO-TOS direkte pre-covid, i konkurranse med DY og WF.
Det var jo det jeg skrev?
Nei
Du skrev at SK fløy BGO-TOS i konkurranse med DY pre-covid, men DY (gjen)åpnet BGO-TOS post covid etter at de la ruten ned i 2010. SK og DY har aldri fløyet den ruten i konkurranse
Er det noen oppdatert tidsplan her? Ennå glimrer Embraerne med sitt fravær i bookingsystemene såvidt jeg klarer se. Så tyder på de ennå ikke vet helt sikkert når de vil være i drift?
De mangler visst piloter som har rating på embraer. Sikkert ingen lukrativ kontrakt SAS lokker med eller.
De mangler visst piloter som har rating på embraer. Sikkert ingen lukrativ kontrakt SAS lokker med eller.
Har sett at de kurser, men det er kanskje litt mer treghet i systemet enn beregnet?
Kan få inntrykk av at det er bevegelse i klargjøringen av enkelte av disse maskinene nå?
Sägs att den första kommer till CPH imorgon med eventuell första flight till helgen.
Liten korrektion. Den går till Malmö som SVS9150, morgondagen gäller dock fortfarande. Det är SE-RSK
Er det noe spesielt på MMX som gjør at den havner der?
Klargjøres hos Nordic Flight Maintenance Malmö AB, regner jeg med. Siste 737 til West Atlantic gikk også dit for innfasing.
RescueMe
05-04-2022, 18:06
Så på noen avganger mellom CPH og BGO over påske, da dukket plutselig Embraer opp. Blant annet som SK2862 19. april.
Så på noen avganger mellom CPH og BGO over påske, da dukket plutselig Embraer opp. Blant annet som SK2862 19. april.
Ser det ligger inne der fra 11 apr
Ser det ligger inne der fra 11 apr
Trolig litt optimistisk, hviskes det. Men de skal få sin AOC i morgen.
Liten korrektion. Den går till Malmö som SVS9150, morgondagen gäller dock fortfarande. Det är SE-RSK
Til CPH, sies det nå ... Deretter litt flaksing rundt til AAL og GOT ..
Klargjøres hos Nordic Flight Maintenance Malmö AB, regner jeg med. Siste 737 til West Atlantic gikk også dit for innfasing.
Enligt allabolag.se är det företaget likviderat...ellei tolkar jag det fel?
Vem har MRO på EMB i Norden.
Scandinavien_Airlines
06-04-2022, 10:04
Der kommer en forbi Aalborg idag på en test. første afgang på CPH-AAL ihvertfald er den 15 April.
https://i.gyazo.com/24cae5bdbb2e15877c2395f8966c6fea.png
SASViking
06-04-2022, 12:25
Der kommer en forbi Aalborg idag på en test. første afgang på CPH-AAL ihvertfald er den 15 April.
https://i.gyazo.com/24cae5bdbb2e15877c2395f8966c6fea.png
Nej. Første afgang er SK1215 CPH-AAL d. 10. april
Enligt allabolag.se är det företaget likviderat...ellei tolkar jag det fel?
Vem har MRO på EMB i Norden.
Mulig, men det må være noe der. Men nå ble det CPH for denne, så da får vi se hvor den neste går.
Nej. Første afgang er SK1215 CPH-AAL d. 10. april
Høyst tvilsomt.
Ser ikke ut som den kom seg avgårde fra EXT heller.
SASViking
06-04-2022, 19:36
Høyst tvilsomt.
Ser ikke ut som den kom seg avgårde fra EXT heller.
Den er på vej nu
Scandinavien_Airlines
07-04-2022, 14:23
Også fik vi skrevet lidt om Embraer træf i Aalborg, inklusiv SAS E195 :-)
https://insideflyer.dk/embraer-traef-i-aalborg/
Spørs om de er klare for første tur de neste par dagene..
Så lenge de har en konstituert sjefspilot, er det vel ikke noe problem. Men det er visst andre ting som ikke er helt på stell … Så vi får se.
Swedeline F28
08-04-2022, 13:46
De verkar inte ha ett AOC på plats heller? https://sthav.transportstyrelsen.se/extweb/Sth/Sth/AOC/post
De verkar inte ha ett AOC på plats heller? https://sthav.transportstyrelsen.se/extweb/Sth/Sth/AOC/post
Det skulle vært utstedt onsdag. Så ble RSK forsinket. Men de hadde cert flyvninger i går, visstnok. Men de er ute og flyr igjen nå, ser jeg ….
Scandinavien_Airlines
08-04-2022, 18:58
Første tur skulle være SK973 til Nice. afgangen efter er til Aalborg.
Swedeline F28
09-04-2022, 10:50
De verkar ha fått AOCt på plats igår :(
Organisation
SE.AOC.0090
SAS Link AB
Adress
Avd. STOUU
195 87 Stockholm
Kontaktinfo
Tel: +46 8-797 0000
Epost: info.link@sas.se
Fax: +46 8 797 1900
HenrikL92
10-04-2022, 09:41
SE-RSK flyger just nu SK793 CPH-NCE.
Antar det foreløpig kun er satt opp ruter fra CPH? Og ennå ikke noen fra den planlagte BGO basen?
Scandinavien_Airlines
10-04-2022, 11:53
Antar det foreløpig kun er satt opp ruter fra CPH? Og ennå ikke noen fra den planlagte BGO basen?
Jeg vet desværre ikke meget om BGO base og Embraer, men jeg er personligt med SK1215 som bliver fremfør af E195 idag.
Jeg skal nok smække nogle billeder op.
Ligger inne på BGO-AES fra 26/6 og BGO-SVG dagen etter (bare et raskt søk)
E195 er ikke satt opp for mai enda, men for april så ligger følgende inne pr nå:
Mkt Al Orig Dest Equip Flights Seats ASMs
SK AAL CPH E95 12 1,368 202,464
SK ALC CPH E95 1 114 153,216
SK AMS CPH E95 2 228 89,604
SK BER CPH E95 1 114 25,878
SK BGO CPH E95 16 1,824 771,552
SK BLQ CPH E95 1 114 87,552
SK BRU CPH E95 5 570 267,330
SK CDG CPH E95 8 912 569,088
SK CPH AAL E95 12 1,368 202,464
SK CPH ALC E95 1 114 153,216
SK CPH AMS E95 2 228 89,604
SK CPH BER E95 1 114 25,878
SK CPH BGO E95 16 1,824 771,552
SK CPH BLQ E95 1 114 87,552
SK CPH BRU E95 5 570 267,330
SK CPH CDG E95 8 912 569,088
SK CPH GVA E95 2 228 161,196
SK CPH MXP E95 2 228 161,880
SK CPH NCE E95 1 114 98,040
SK CPH OSL E95 2 228 73,644
SK CPH SVG E95 1 114 39,444
SK CPH VCE E95 2 228 159,372
SK GVA CPH E95 2 228 161,196
SK MXP CPH E95 2 228 161,880
SK NCE CPH E95 1 114 98,040
SK OSL CPH E95 2 228 73,644
SK SVG CPH E95 1 114 39,444
SK VCE CPH E95 2 228 159,372
TOTAL 112 12,768 5,720,520
For juni blir E195 mye å se i Norge:
SK AAL CPH E95 88 10,032 1,484,736
SK AES BGO E95 6 684 109,440
SK AES OSL E95 2 228 52,896
SK ALC CPH E95 2 228 306,432
SK AMS CPH E95 26 2,964 1,164,852
SK ARN BGO E95 1 114 50,502
SK ARN CPH E95 3 342 116,964
SK ARN TOS E95 2 228 158,460
SK ARN TRD E95 1 114 39,900
SK BCN CPH E95 8 912 1,002,288
SK BGO AES E95 6 684 109,440
SK BGO ARN E95 1 114 50,502
SK BGO CPH E95 100 11,400 4,822,200
SK BGO OSL E95 4 456 92,112
SK BGO SVG E95 5 570 56,430
SK BLQ CPH E95 8 912 700,416
SK BOO OSL E95 1 114 57,000
SK BOO TOS E95 5 570 115,710
SK BOO TRD E95 6 684 192,888
SK BRU CPH E95 44 5,016 2,352,504
SK CDG CPH E95 17 1,938 1,209,312
SK CPH AAL E95 87 9,918 1,467,864
SK CPH ALC E95 2 228 306,432
SK CPH AMS E95 26 2,964 1,164,852
SK CPH ARN E95 3 342 116,964
SK CPH BCN E95 8 912 1,002,288
SK CPH BGO E95 101 11,514 4,870,422
SK CPH BLQ E95 8 912 700,416
SK CPH BRU E95 44 5,016 2,352,504
SK CPH CDG E95 17 1,938 1,209,312
SK CPH DBV E95 1 114 106,704
SK CPH DUB E95 7 798 616,056
SK CPH FRA E95 1 114 47,994
SK CPH KEF E95 2 228 304,608
SK CPH KRK E95 1 114 55,290
SK CPH MAN E95 1 114 70,566
SK CPH MXP E95 17 1,938 1,375,980
SK CPH NCE E95 6 684 588,240
SK CPH OLB E95 1 114 116,964
SK CPH OSL E95 3 342 110,466
SK CPH PMI E95 2 228 273,372
SK CPH PUY E95 2 228 169,404
SK CPH SPU E95 4 456 388,056
SK CPH VCE E95 5 570 398,430
SK DBV CPH E95 1 114 106,704
SK DUB CPH E95 7 798 616,056
SK EVE OSL E95 2 228 136,344
SK FRA CPH E95 1 114 47,994
SK KEF CPH E95 2 228 304,608
SK KRK CPH E95 1 114 55,290
SK KSU OSL E95 5 570 129,960
SK MAN CPH E95 1 114 70,566
SK MXP CPH E95 17 1,938 1,375,980
SK NCE CPH E95 6 684 588,240
SK OLB CPH E95 1 114 116,964
SK OSL AES E95 2 228 52,896
SK OSL BGO E95 4 456 92,112
SK OSL BOO E95 1 114 57,000
SK OSL CPH E95 3 342 110,466
SK OSL EVE E95 2 228 136,344
SK OSL KSU E95 5 570 129,960
SK OSL SVG E95 4 456 96,672
SK OSL TRD E95 5 570 128,820
SK PMI CPH E95 2 228 273,372
SK PUY CPH E95 2 228 169,404
SK SPU CPH E95 4 456 388,056
SK SVG BGO E95 3 342 33,858
SK SVG OSL E95 3 342 72,504
SK SVG TRD E95 4 456 165,528
SK TOS ARN E95 2 228 158,460
SK TOS BOO E95 4 456 92,568
SK TOS TRD E95 3 342 165,186
SK TRD ARN E95 1 114 39,900
SK TRD BGO E95 2 228 65,664
SK TRD BOO E95 7 798 225,036
SK TRD OSL E95 5 570 128,820
SK TRD SVG E95 1 114 41,382
SK TRD TOS E95 3 342 165,186
SK VCE CPH E95 5 570 398,430
TOTAL 806 91,884 38,994,498
Samme for juli:
SK AES BGO E95 44 5,016 802,560
SK AES OSL E95 2 228 52,896
SK AMS CPH E95 16 1,824 716,832
SK ARN BGO E95 2 228 101,004
SK ARN TOS E95 12 1,368 950,760
SK ARN TRD E95 5 570 199,500
SK BCN CPH E95 20 2,280 2,505,720
SK BGO AES E95 44 5,016 802,560
SK BGO ARN E95 2 228 101,004
SK BGO CPH E95 67 7,638 3,230,874
SK BGO OSL E95 22 2,508 506,616
SK BGO SVG E95 42 4,788 474,012
SK BGO TRD E95 5 570 164,160
SK BLQ CPH E95 31 3,534 2,714,112
SK BOO OSL E95 9 1,026 513,000
SK BOO TOS E95 39 4,446 902,538
SK BOO TRD E95 61 6,954 1,961,028
SK CDG CPH E95 26 2,964 1,849,536
SK CPH AMS E95 16 1,824 716,832
SK CPH BCN E95 20 2,280 2,505,720
SK CPH BGO E95 67 7,638 3,230,874
SK CPH BLQ E95 31 3,534 2,714,112
SK CPH CDG E95 26 2,964 1,849,536
SK CPH DBV E95 5 570 533,520
SK CPH DUB E95 21 2,394 1,848,168
SK CPH FRA E95 5 570 239,970
SK CPH MXP E95 58 6,612 4,694,520
SK CPH NCE E95 5 570 490,200
SK CPH OLB E95 5 570 584,820
SK CPH PUY E95 10 1,140 847,020
SK CPH SVG E95 5 570 197,220
SK CPH VCE E95 15 1,710 1,195,290
SK DBV CPH E95 5 570 533,520
SK DUB CPH E95 21 2,394 1,848,168
SK EVE OSL E95 7 798 477,204
SK FRA CPH E95 5 570 239,970
SK KSU OSL E95 11 1,254 285,912
SK MXP CPH E95 58 6,612 4,694,520
SK NCE CPH E95 5 570 490,200
SK OLB CPH E95 5 570 584,820
SK OSL AES E95 2 228 52,896
SK OSL BGO E95 26 2,964 598,728
SK OSL BOO E95 9 1,026 513,000
SK OSL EVE E95 7 798 477,204
SK OSL KSU E95 11 1,254 285,912
SK OSL SVG E95 15 1,710 362,520
SK OSL TOS E95 1 114 79,230
SK OSL TRD E95 20 2,280 515,280
SK PUY CPH E95 10 1,140 847,020
SK SVG BGO E95 23 2,622 259,578
SK SVG CPH E95 5 570 197,220
SK SVG OSL E95 13 1,482 314,184
SK SVG TRD E95 26 2,964 1,075,932
SK TOS ARN E95 12 1,368 950,760
SK TOS BOO E95 40 4,560 925,680
SK TOS OSL E95 1 114 79,230
SK TOS TRD E95 26 2,964 1,431,612
SK TRD ARN E95 5 570 199,500
SK TRD BGO E95 21 2,394 689,472
SK TRD BOO E95 60 6,840 1,928,880
SK TRD OSL E95 25 2,850 644,100
SK TRD SVG E95 5 570 206,910
SK TRD TOS E95 26 2,964 1,431,612
SK VCE CPH E95 15 1,710 1,195,290
TOTAL 1,259 143,526 64,612,578
InsideFlyer.dk ute med bilder:
https://insideflyer.dk/se-billederne-sas-link-embraer-195lr/
Scandinavien_Airlines
11-04-2022, 09:37
InsideFlyer.dk ute med bilder:
https://insideflyer.dk/se-billederne-sas-link-embraer-195lr/
Og nu med anmeldelse oven i
https://insideflyer.dk/anmeldelse-med-sas-embraer-195lr-paa-aalborg-koebenhavn/
Og nu med anmeldelse oven i
https://insideflyer.dk/anmeldelse-med-sas-embraer-195lr-paa-aalborg-koebenhavn/
Takk for flott rapport, men anbefaler vedkommende som har skrevet rapporten å kjøpe ny mobil eller ta med seg et vanlig kamera neste gang :colgate:
Scandinavien_Airlines
11-04-2022, 11:20
Takk for flott rapport, men anbefaler vedkommende som har skrevet rapporten å kjøpe ny mobil eller ta med seg et vanlig kamera neste gang :colgate:
Jeg kan afsløre at anmelderen brugte et digital kamera til at tage billederne. Apropot en "ny" mobil er det også et projekt der skal findes økonomien til for personens vedkommende, jeg bringer rosen/kritikken videre til rette vedkommende :-)
Det søkes etter crew i Bergen ...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220412/0b82ff12ecb84121ad3d6063bb208c89.jpg
Det er ganske fantastisk at sas bruker OSM for å få tak i folk, et selskap jeg mener å huske både de ansatte og ledelsen i sas var veldig i mot da DY brukte de.
Nye tider med andre ord.
Men er det ikke også litt vanskelig å finne erfarne crew på BGO? SK har jo ikke hatt base der på årevis, og ved DY sin base der er vel alle som vil tilbake i full jobb (de har også søkt etter flere folk på BGO). WF har vel også støvsugd markedet.
Det er vel som alltid i slike annonsen. Minst 10 års erfaring, maks 25 år og minimal betaling.
Det er ganske fantastisk at sas bruker OSM for å få tak i folk, et selskap jeg mener å huske både de ansatte og ledelsen i sas var veldig i mot da DY brukte de.
Nye tider med andre ord.
.
Nye tider kommer hele tiden og stadig kjappere. For å overleve må selskapene være raske med nye tilpasninger enten man liker det eller ikke. Det smerter selvfølgelig for mange , men det er tilpasnings dyktigheten som bestemmer hvilke selskap som skal ha en fremtid.
Blir de ansatt i OSM eller brukes de til rekruttering? En ganske vesentlig forskjell der
Twin Otter
13-04-2022, 10:27
Er det foreløpig denne ene kjerra SE-RSK de har fått i gang? Når kommer de neste i drift?
mlindgreen
13-04-2022, 13:11
Blir de ansatt i OSM eller brukes de til rekruttering? En ganske vesentlig forskjell der
De skal ansættes i dette selskab https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=928788962
De bliver ansat i et SAS ejet bemandingsselskab
Er det noen kjent leveringsplan på de neste 5 maskinene?
Er det noen kjent leveringsplan på de neste 5 maskinene?
Kommer snart , det er litt forsinkelser
Innfasing og implementering her kan umulig gå helt etter planen?
Innfasing og implementering her kan umulig gå helt etter planen?
Nei, de er saftig forsinket ....
MountainDew
03-05-2022, 11:16
SAS er i bunn og grunn insolvent og har vel egentlig ikke midler til dette prosjektet nå...
SAS er i bunn og grunn insolvent og har vel egentlig ikke midler til dette prosjektet nå...
Du er vel nærmere sannheten enn her enn mange er klar over. I mellomtiden hyres inn flere og flere CRJ'er som flyr programmet til Link.
Du er vel nærmere sannheten enn her enn mange er klar over. I mellomtiden hyres inn flere og flere CRJ'er som flyr programmet til Link.
Starte et nytt selskap som knapt flyr, for så å leie inn et tredje selskap til å fly for dette selskapet igjen. Høres ut som et kjempebra sparetiltak. Spesielt mens det godt fungerende selskapet som er utgangspunktet for det hele, kansellerer over en lav sko pga crewmangel fordi man prioriterer de dysfunksjonelle nye selskapene heller enn å hente inn de ansatte de sa opp. Flott det.. Lurer på om det finnes et eneste enkeltmenneske som siden 1946 har kostet SAS mer enn Pauck-Hansen og hans geniale plan.
Ikke glem at flyene til det fungerende selskapet står ubrukt på bakken. Er neppe gratis det heller.
Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
Starte et nytt selskap som knapt flyr, for så å leie inn et tredje selskap til å fly for dette selskapet igjen. Høres ut som et kjempebra sparetiltak. Spesielt mens det godt fungerende selskapet som er utgangspunktet for det hele, kansellerer over en lav sko pga crewmangel fordi man prioriterer de dysfunksjonelle nye selskapene heller enn å hente inn de ansatte de sa opp. Flott det.. Lurer på om det finnes et eneste enkeltmenneske som siden 1946 har kostet SAS mer enn Pauck-Hansen og hans geniale plan.
Men av disse 560 pilotene som er permittert, er det noen som skal til SAS link eller Connect? Jeg hørte om noen som skal på airbus-kurs, men til de skal SAS mainline?
Men av disse 560 pilotene som er permittert, er det noen som skal til SAS link eller Connect? Jeg hørte om noen som skal på airbus-kurs, men til de skal SAS mainline?
Oppsagt, ikke permitert
Noen er hentet tilbake til SAS eller er i ferd med å komme tilbake, til SAS mainline. Men det er fortsatt mange som enten er på NAV eller har gått videre
SAS Link driver vel å leter etter ledige piloter med Embraer rating virker det som
Det bliver vel ikke aflyst så mange afgange mere? Ifølge Eurocontrols statistik så gennemførte SAS i sidste uge 2% flere flyvninger end samme uge i 2019 (https://mobile.twitter.com/eurocontrolDG/status/1521391720205885441/photo/1). Det kan ven ikke lade sig gøre hvis de fortsat aflyser mange afgange???
Det bliver vel ikke aflyst så mange afgange mere? Ifølge Eurocontrols statistik så gennemførte SAS i sidste uge 2% flere flyvninger end samme uge i 2019 (https://mobile.twitter.com/eurocontrolDG/status/1521391720205885441/photo/1). Det kan ven ikke lade sig gøre hvis de fortsat aflyser mange afgange???
Tallene fra Eurocontrol «lyver», da de inneholder et par dager med SAS-streik i 2019
Så de funker ikke som sammenligningsgrunnlag
Som Someone sier er det ikke helt bra sammenligningsgrunnlag, og i tillegg er det mye mer SAS Connect, CityJet osv nå enn før. Likevel kanselleres det hinsides mange avganger, det er bare å gå inn og følge med.
och RSK fick tydligen birdstrike i BRU. Ingen EMB certifierad mekaniker finns på plats, så maskinen blev fast.
Som Someone sier er det ikke helt bra sammenligningsgrunnlag, og i tillegg er det mye mer SAS Connect, CityJet osv nå enn før. Likevel kanselleres det hinsides mange avganger, det er bare å gå inn og følge med.
Om det er SAS Connect, Link, Cityjet eller en e. operatør er vel ikke relevant for tallene? Det er SAS group som helhed, og som kunde er det i hvert fald for mig i første omgang vigtigst at komme frem og mindre vigtigt, hvem der reelt udfører flyvningen.
Havde ikke tænkt strejken ind da jeg så tallene. Men spændende at se, hvordan det udvikler sig løbende. Har indtryk af, at der er færre aflysninger og flere passagerer på flyene.
mlindgreen
05-05-2022, 17:11
och RSK fick tydligen birdstrike i BRU. Ingen EMB certifierad mekaniker finns på plats, så maskinen blev fast.
Gik tilbage til CPH i formiddag som SK9240 og videre i produktion. Så det har åbenbart været muligt at skaffe en certificeret mekaniker i løbet af natten.
05 May 2022 Brussels (BRU) Copenhagen (CPH) SK9240 Landed 11:43
Noen som har peil på når neste maskin evt skal dukke opp?
SAS Link ICAO-kode er tilsynelatende SVS. Er det noen som vet hva IATA-koden er?
SAS Link ICAO-kode er tilsynelatende SVS. Er det noen som vet hva IATA-koden er?
Skal jeg tro IATA har de ikke.
Skal jeg tro IATA har de ikke.
Det stemmer. Her er databasen til IATA: https://www.iata.org/en/publications/directories/code-search/
Så lenge de ikke har egenproduksjon er nytten begrenset. Men de får nok en etterhvert, tipper jeg.
Så lenge de ikke har egenproduksjon er nytten begrenset. Men de får nok en etterhvert, tipper jeg.Du mener om de skal ta en Swissair-Crossair-Swiss?
Du mener om de skal ta en Swissair-Crossair-Swiss?
Ferryflight, charter ...
Av dette bildet kan man få inntrykk av at det ligger an til ihvertfall to ulike kabin-oppsett, eller hur?
Bilde: https://www.planespotters.net/photo/1279003/g-fbeh-sas-link-embraer-erj-195lr-erj-190-200-lr
Swedeline F28
12-06-2022, 00:30
Av dette bildet kan man få inntrykk av at det ligger an til ihvertfall to ulike kabin-oppsett, eller hur?
Bilde: https://www.planespotters.net/photo/1279003/g-fbeh-sas-link-embraer-erj-195lr-erj-190-200-lr
Den ena har mörkgråa "fejkfönster" som pluggar och den andra har samma gråa som kroppen, så nej, det är samma layout på dem :)
chrisljo
24-06-2022, 21:56
Jeg har ikke sett dette så spesifikt før, men fet virker som man sikter på en flåte på 45 i Link:
«Han sier SAS har en langsiktig plan om å fordele flyflåten mellom SAS (45 fly) og underselskapene SAS Connect (45) og SAS Link (45). Til sammenligning er i dag mesteparten av fly lagt til SAS.»
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/28WMQq/sas-ekspert-mener-det-gaar-mot-streik-stort-sett-alle-fly-i-europa-og-resten-av-verden-vil-bli-rammet
Snart tre måneder siden første levering og SE-RSK flyr på harde livet på 'normale' SAS-ruter, men hvor blir det av de andre som står klare?
Snart tre måneder siden første levering og SE-RSK flyr på harde livet på 'normale' SAS-ruter, men hvor blir det av de andre som står klare?
Har de i det hele tatt noen som kan fly dem?
De är ju 4 st färdigt malte i SAS färger i NWI. G-FBEI/BEF, G-FBEK og G-FBEJ.
Men det kan vare en del teknisk färdigställning. De har stått i NWI en lang stunde.
CAE har gått fra å søke «experienced type rated» piloter, via «type rated,» til folk uten rating men med erfaring, og nå til kapteiner med 1500 timer, som er minstekravet for ATPL i det hele tatt, og uten rating. Tipper de fleste med Embraer-rating i Europa har jobb allerede, og det Link tilbyr er neppe nok til å få folk til å pendle til BGO på helvariabel roster. Siste nytt er visst at folk har fått jobb etter telefonintervju og online psykologitest.
raider66
29-06-2022, 23:11
Siste nytt er visst at folk har fått jobb etter telefonintervju og online psykologitest.
Kanskje et selskap vi bør holde oss unna da.....:cry:
Espen
anders320
30-06-2022, 07:48
CAE har gått fra å søke «experienced type rated» piloter, via «type rated,» til folk uten rating men med erfaring, og nå til kapteiner med 1500 timer, som er minstekravet for ATPL i det hele tatt, og uten rating. Tipper de fleste med Embraer-rating i Europa har jobb allerede, og det Link tilbyr er neppe nok til å få folk til å pendle til BGO på helvariabel roster. Siste nytt er visst at folk har fått jobb etter telefonintervju og online psykologitest.
Og en viktig faktor her er vel også lønn? Mener å huske at SAS Link betaler pilotene sine 36 000 kr måneden før skatt, inkludert alle tillegg! Med slike vilkår rekrutterer man ene og alene de pilotene som ikke fikk jobb noe annet sted
Og en viktig faktor her er vel også lønn? Mener å huske at SAS Link betaler pilotene sine 36 000 kr måneden før skatt, inkludert alle tillegg! Med slike vilkår rekrutterer man ene og alene de pilotene som ikke fikk jobb noe annet sted
36 000 kr måste vara startlönen för en first officier?
anders320
30-06-2022, 08:51
36 000 kr måste vara startlönen för en first officier?
https://i.ibb.co/nmKmHFD/IMG-3882.jpg (https://ibb.co/g9c95xD)
Jepp. Egentlig er den 32 000 kr, men hvis man regner med litt duty-tillegg, nærmer den seg 36 000 kr. Kapteiner får et tillegg på 19 000 kr. Verdens dårligst betalte kapteinsjobb i verdens dyreste land
Jepp. Egentlig er den 32 000 kr, men hvis man regner med litt duty-tillegg, nærmer den seg 36 000 kr. Kapteiner får et tillegg på 19 000 kr. Verdens dårligst betalte kapteinsjobb i verdens dyreste land
En liten vesentlig detalj, men bare for å sammenligne riktig, så er det vel her snakk om danske kroner, gitt det ser ut som en dansk kontrakt?
Det er riktignok fortsatt snakk om en lav pilotlønn, men det hjelper litt å legge på 39% (basert på dagens valutakurs)
anders320
30-06-2022, 09:08
En liten vesentlig detalj, men bare for å sammenligne riktig, så er det vel her snakk om danske kroner, gitt det ser ut som en dansk kontrakt?
Det er riktignok fortsatt snakk om en lav pilotlønn, men det hjelper litt å legge på 39% (basert på dagens valutakurs)
Feil.
NOK i Norge
DKK i Danmark
Feil.
NOK i Norge
DKK i Danmark
Selv for SAS lyder det lidt grotesk. Der kan vel ikke være små 40% forskel på lønnen i kontrakten (når man tager højde for valutakursen), om du er ansat i Danmark eller Norge.
TRjumper
30-06-2022, 11:41
Når man så tænker på at startlønnen i det nyoprettede Mærsk Air Cargo, som aktivt søger piloter, er ca 50.000DKK for en styrmand, kan man tænke sig til hvilke kandidater man så får ind ind i det hæderkronede SAS…..
Selv for SAS lyder det lidt grotesk. Der kan vel ikke være små 40% forskel på lønnen i kontrakten (når man tager højde for valutakursen), om du er ansat i Danmark eller Norge.
Det er det, selv i main.
Midtiblinken
30-06-2022, 17:07
I dagens marked er dette lite sannsynlig på lang sikt. Folk kommer til og hoppe videre så fort de får nok timer. Og dette skal være SAS…
Kanskje de tørker støv av NorLink igjen også :D
Hjulet er ofte rundt, og organisatorisk hukommelse er kort i de fleste bedrifter, så vi venter i spenning på neste sjef, og keiserens nye klær!
, så vi venter i spenning på neste sjef, og keiserens nye klær!
Det vil neppe skje på de første par årene og hvilken person vil ønske å ta over før re-struktureringen er på plass og selskapet i eventuelt stabil drift ?
Så når det er ferdig restrukturert, så blir det ny sjef, og med en tilhørende ny restrukturering. Da skal de tilbake til Core SAS. Neverending story.
Så når det er ferdig restrukturert, så blir det ny sjef, og med en tilhørende ny restrukturering. Da skal de tilbake til Core SAS. Neverending story.
Og så blir de for små for ‘mainline’ og blir erstattet av Cityjet, DAT og Bottomfeeder Air fra Tasmania. Ellerno.
mlindgreen
29-07-2022, 14:07
Ja det kan du jo mene - men det er faktisk sådan strategisk planlægning fungerer i de fleste selskaber i denne verden.
En ny CEO sætter sin egen strategiske retning, og organiserer virksomheden efter denne.
Og ja det kan betyde at man havner på en strategi, som er forsøgt tidligere. Det behøver ikke betyde at nogen tager fejl.
Man skal først blive bange hvis man havner i virksomhed der ikke laver forandringer og som ikke omorganiserer. Så er du havnet i en virksomhed som IKKE følger med udviklingen i virksomhedens forretningsmiljø og marked.
Ja det kan du jo mene - men det er faktisk sådan strategisk planlægning fungerer i de fleste selskaber i denne verden.
En ny CEO sætter sin egen strategiske retning, og organiserer virksomheden efter denne.
Og ja det kan betyde at man havner på en strategi, som er forsøgt tidligere. Det behøver ikke betyde at nogen tager fejl.
Man skal først blive bange hvis man havner i virksomhed der ikke laver forandringer og som ikke omorganiserer. Så er du havnet i en virksomhed som IKKE følger med udviklingen i virksomhedens forretningsmiljø og marked.
Så det er den som tidligere avvek fra en suksessfull strategi som gjorde feil. ;)
Nei, du har rett i mye, men desverre har SAS i mange år blitt vanstyrt i leddene under toppen av folk som har vært mer opptatt av å beskytte hverandre og egne lommebøker, enn hva som er best for firmaet. Kundeservice og IT har spesiellt fått lide under dette ...
Laterman
05-08-2022, 15:11
Hvor mange E195 er operative nå? Ser dagens rundtur CPH-SVG-CPH ble kansellert
mlindgreen
05-08-2022, 15:26
Hvor mange E195 er operative nå? Ser dagens rundtur CPH-SVG-CPH ble kansellert
3 stykker
SE-RSM blev leveret i går (4. August)
Noe info når 4. maskin er planlagt levert?
Kanskje dette er rekruttering for SAS Link om noen år? :rolleyes:
https://pilot.no/kadett-program/
De må vel ha kadettprogram nå, for erfarne folk gidder vel ikke begynne på de vilkårene til SAS når de kan få vesentlig bedre vilkår i alle andre selskaper i Norge p.d.d…
Mange selskaper som har hatt kadettprogrammer siden ‘tidenes morgen’. Hva er feil med det? Man får spisset utdanningen til å passe selskapet, og de utvalgte får et godt utdanningstilbud.
Det er vel ikke noe galt med det, men det står ingenting om vilkårene. Om en må jobbe gratis 2 år etterpå og selv betale utsjekk, så vil det jo ikke være så bra.
Scandinavien_Airlines
14-08-2022, 10:41
Fra i morgen flyves CPH-AAL 90% af tiden af SAS Link vinterprogrammet igennem. Derved får Aalborg ikke Airbus A320 drift igen det næste stykke tid. Embraers egner sig nok bedre til ruten.
Derudover vil CityJet med en enkelt daglig gøre comeback her i Aalborg, med CRJ-900, og ATR fra Xfly vil kun have 1 daglig rotation, som ligeledes er den rotation som flyves videre til Oslo, der genåbner efter en sommerpause.
Er det noe oppdatert plan når de to siste Embraerne til SAS Link blir levert?
Er det noe oppdatert plan når de to siste Embraerne til SAS Link blir levert?
Det står på tilgangen til crew..........
Eller mer spesifikt, villighet til å betale for crew.
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Snodige greier. Personlig får jeg reklame fra AAP (tidligere OSM) om at de søker kabinansatte til SAS ditt & datt på ARN hver dag på Facebook. Og det har jeg fått i hele høst. De har også spammet meg ned med base på BGO.
Lurer på hvordan de skal få rekruttert folk i fremtiden. Har snakket med en på luftfartsfag her på uit, og det er ingen der som vil jobbe hos SAS lenger. Og man skal ikke mange år tilbake der det var drømmen og prestisje for piloter å jobbe i bolaget og det var en hellig ku…
Ser ut som SAS har kansellert alt innenlands fra Bergen med Link i dag. Kan det skyldes tilgang på crew eller fungerende fly?
Ser ut som SAS har kansellert alt innenlands fra Bergen med Link i dag. Kan det skyldes tilgang på crew eller fungerende fly?
Ryktes lynnedslag i SE-RSK..
Ser ut til å være 6 stk på vei i første omgang. Alle ex-FlyBe?
Ser ut som en 7. maskin nå er på vei
Embraer 195 LR 190.00401 SE-RFP SAS Link regd 06feb23 at EXT prior delivery ex 9H-BSV
Denne eies av Azorra Aviation og en en ex-Air Europa maskin
marbe166
07-02-2023, 13:37
Ser ut som en 7. maskin nå er på vei
Embraer 195 LR 190.00401 SE-RFP SAS Link regd 06feb23 at EXT prior delivery ex 9H-BSV
Denne eies av Azorra Aviation og en en ex-Air Europa maskin
SE-RSP, inte RFP.
mlindgreen
07-02-2023, 15:26
Så vil jeg gætte på at ex. EC-LKM, EC-LKX og EC-LLR er de næste ERJ 195 til SAS Link.
Alle tre har samme ejer som SE-RSP, og kommer alle fra Air Europa Express/Aeronova.
Dette stemmer også med flådeplanen i årsrapporten hvor der var leveret 4 stk. og manglede leverance af 6 stk.
Så vil jeg gætte på at ex. EC-LKM, EC-LKX og EC-LLR er de næste ERJ 195 til SAS Link.
Alle tre har samme ejer som SE-RSP, og kommer alle fra Air Europa Express/Aeronova.
Dette stemmer også med flådeplanen i årsrapporten hvor der var leveret 4 stk. og manglede leverance af 6 stk.
Klarer de få nok crew til dette?
Fløy Sas link for første gang på lørdag. Generelt synes jeg at setene var langt bedre enn de trestammene som WF og Helvetic har i sine E2-maskiner, og samtidig ganske behagelig benplass selv på rad 17. Crewet var svensk og norsk i flightdeck, og 1 svenske og 2 norske i kabinen. Sammenlignet med Cityjet var dette en positiv overraskelse, og håper at Cityjet fases ut til fordel for SAS Link.
Dette var SE-RSK, som er ex-Flybe. Om det er samme komforten i andre fly som evt kommer fra air Europa gjenstår jo å se.
Ser ut som at neste base for SAS Link blir på OSL, CAE har åpnet for pilotsøknader der
Tre kjerrer er på vei inn. Alle parkerte Air Europa Express-maskiner.
SE-RSR msn 19000425
SE-RSS msn 19000437
SE-RST msn 19000452
Alle tre står på Palma og er ventet i trafikk rundt kvartalsskiftet.
Tre kjerrer er på vei inn. Alle parkerte Air Europa Express-maskiner.
SE-RSR msn 19000425
SE-RSS msn 19000437
SE-RST msn 19000452
Alle tre står på Palma og er ventet i trafikk rundt kvartalsskiftet.
Pluss de vanlige leveringsforsinkelsene? :stir
Det tar uansett flåten til 10 maskiner teller jeg riktig
Pluss de vanlige leveringsforsinkelsene? :stir
Det tar uansett flåten til 10 maskiner teller jeg riktig
Sku'kke forundre meg ... og da er det 10, ja. ;)
Betyr dette at de har fått fart på rekrutteringene, eller blir de stående ubrukt?
Sku'kke forundre meg ... og da er det 10, ja. ;)
Det blir flere etter hvert , på sikt skal CRJ maskinene fra Cityjet erstattes av "jungel jet'ene".
Twin Otter
22-05-2023, 16:51
Er det nok maskiner å oppdrive? Er vel snakk om 14-15 maskiner Cityjet opererer i dag iflg. Platespotters.net.
Stromoren
22-05-2023, 17:02
Kommer dessa att utrustas med WiFi?
Kommer dessa att utrustas med WiFi?
Tvilsomt da disse ikke er SAS, men SAS Link.
Og SAS har sakt at de på sikt skal ha annet fly enn disse E195.
mlindgreen
22-05-2023, 18:14
Tvilsomt da disse ikke er SAS, men SAS Link.
Og SAS har sakt at de på sikt skal ha annet fly enn disse E195.
Jeg tror ikke disse E195 skal ud af flåden de næste par år. Eller ville det vel være spild af penge at skifte sæder i dem.
Se de nye sæder her: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7065054503858839552/
Motorproblemene til E2 og 220 vil heller ikke bli løst med det første. Så ingen grunn til å 'oppgradere' foreløpig.
Det blir flere etter hvert , på sikt skal CRJ maskinene fra Cityjet erstattes av "jungel jet'ene".
Har hørt flere si dette men er det substans i det eller er det bare rykter / snakk? Er tross alt en stor forskjell på 90-seters CRJ og 135 eller hva det er i E195. Vil vel mere tro E195 er en måte å erstatte 737-700 og kanskje A319?
haakonks
23-05-2023, 09:30
Har hørt flere si dette men er det substans i det eller er det bare rykter / snakk? Er tross alt en stor forskjell på 90-seters CRJ og 135 eller hva det er i E195. Vil vel mere tro E195 er en måte å erstatte 737-700 og kanskje A319?
Det er bare 114 seter i E195.
A319 har 150 seter og 737-700 har 141 seter.
Det er bare 114 seter i E195.
A319 har 150 seter og 737-700 har 141 seter.
Den nye udgave af E195, den såkaldte E195-2, kan medtage 146 pax.
E195 er sertifisert for 124, slik at med 114 seter er den har brukbar plass. Til sammenligning har vel selskapene i Lufthansagruppen (Austrian og Dolomiti) 120 i sine
Kanskje det ville vært lurt av SAS å få inn E175/E175-E2 som erstattere (+ flere) til CRJ. Disse har jo ca samme setekapasitet som SAS sine CRJ. Og Embraer er jo ofte bedre likt blant passasjerne, har bedre range og bedre lastekapasitet enn CRJene.
Disse E175/E-2 kan jo brukes til å styrke nettverket enten iform av nye ruter (helst fra 1 hub*) eller øke frekvensen på eksisternde ruter. Og man kan dele piloter med deres større Embraer søster (E190/E-2).
*Imo bør SAS styrke CPH huben slik at SAS får et større og bedre nettverk (inkl på IC) og på den måten nå et større marked.
Kanskje det ville vært lurt av SAS å få inn E175/E175-E2 som erstattere (+ flere) til CRJ. Disse har jo ca samme setekapasitet som SAS sine CRJ. Og Embraer er jo ofte bedre likt blant passasjerne, har bedre range og bedre lastekapasitet enn CRJene.
Disse E175/E-2 kan jo brukes til å styrke nettverket enten iform av nye ruter (helst fra 1 hub*) eller øke frekvensen på eksisternde ruter. Og man kan dele piloter med deres større Embraer søster (E190/E-2).
*Imo bør SAS styrke CPH huben slik at SAS får et større og bedre nettverk (inkl på IC) og på den måten nå et større marked.
E175-E2 er i praksis død og kommer trolig aldri bli bygget
E175 har aldri slått an i Europa, og det er scope clauses for de amerikanske regionalselskapene (MAX 76/70 seter og MTOW begrensinger) som gjør at den selger veldig bra der
Forskjellen i tripkost opp til både E190 og E195 er også marginale, og setekostnaden betydelig lavere. For ruter der SAS trenger så få seter har de ATR-72 maskinene fra XFly
E175-E2 er i praksis død og kommer trolig aldri bli bygget
E175 har aldri slått an i Europa, og det er scope clauses for de amerikanske regionalselskapene (MAX 76/70 seter og MTOW begrensinger) som gjør at den selger veldig bra der
Forskjellen i tripkost opp til både E190 og E195 er også marginale, og setekostnaden betydelig lavere. For ruter der SAS trenger så få seter har de ATR-72 maskinene fra XFly
Godt oppsummert.:fly
mlindgreen
23-05-2023, 13:15
Der ikke mange ledige E195 LR på markedet. Ud over de 3 maskiner der er på vej til SAS Link, så er der i følge planespotters.net kun en 5-6 ledige fly hvoraf den de 3 fly der skal til DAT vil være de mest oplagte. Azul har desuden en del parkerede E195.
Der er kun produceret ca. 175 E195 LR, så markedet er ikke stort.
Betyr dette at de har fått fart på rekrutteringene, eller blir de stående ubrukt?
Det har i hvertfall nok crew til 6 maskiner i drift nå. Den 7. maskinen har stått i EXT siden 31/3, så antar vedlikehold
Det har i hvertfall nok crew til 6 maskiner i drift nå. Den 7. maskinen har stått i EXT siden 31/3, så antar vedlikehold
Og crew situasjonen
Og crew situasjonen
Verkar vara svårt att få piloter att bidda "Link" vad jag har hört. Samtidigt har piloter som faktiskt biddat Link inte hört ett pip....
Er den planlagte BGO basen til Link i drift nå, eller slynges alt crew inn fra CPH?
7 maskiner i drift nå, mens 2 SE-RSP og SE-RSO, ble fløyet tilbake til EXT i henholdsvis tidlig august og denne uken. Antar vedlikehold men er svært usikker på om de uansett har nok crew til flere enn 7 maskiner
Er den planlagte BGO basen til Link i drift nå, eller slynges alt crew inn fra CPH?
Mange som pendler inn ja , ikke bare fra CPH.
7 maskiner i drift nå, mens 2 SE-RSP og SE-RSO, ble fløyet tilbake til EXT i henholdsvis tidlig august og denne uken. Antar vedlikehold men er svært usikker på om de uansett har nok crew til flere enn 7 maskiner
Vedlikehold
Har någon tagit upp en sak.
De flesta E195 som SAS Link flyr är eid av Chorus Aviation.
Samme firma som eier Falco som eier Cityjet.
Conspiracy theory
SAS Link Fleet (https://www.airfleets.net/flottecie/SAS%20Link-active-e190.htm)
Fact links:
Chorus aquires Falco (https://chorusaviation.com/chorus-aviation-completes-acquisition-of-falko-regional-aircraft/)
The aircraft will be leased to Cityjet by its part-owner and leasing company, Falko. Falco recently acquired 11 SAS owned CRJ 900 aircraft previously operated by Cimber Air. Up to 4 of these aircraft are to be sold on, with 2 already sold to Estonian carrier Nordica (ES-ACK & ES-ACM)
https://flyinginireland.com/2018/06/cityjet-to-expand-fleet/
Bara som lite rolig fakta!
Har någon tagit upp en sak.
De flesta E195 som SAS Link flyr är eid av Chorus Aviation.
Samme firma som eier Falco som eier Cityjet.
Eller eide. Nå er jo i prinsippet 80% av de nye holdingselskapet bak Air Nostrum, CityJet-selskapene, Hibernian etc, i ferd med å eies av folka bak Air Nostrum
https://www.aviation24.be/airlines/air-nostrum/cityjet-and-air-nostrum-create-alliance-to-form-sara-europes-largest-regional-aviation-platform/
On October 17, 2023, the management team of the Strategic Alliance of Regional Airlines (SARA) comprising executives from Air Nostrum and CityJet presented the new holding company. SARA is a union of nine European companies, including three regional airlines, and is set to become Europe’s largest regional aviation services group.
Eller eide. Nå er jo i prinsippet 80% av de nye holdingselskapet bak Air Nostrum, CityJet-selskapene, Hibernian etc, i ferd med å eies av folka bak Air Nostrum
https://www.aviation24.be/airlines/air-nostrum/cityjet-and-air-nostrum-create-alliance-to-form-sara-europes-largest-regional-aviation-platform/
Sakset fra dagens Flight Global ;
Air Nostrum chief on why CityJet tie-up still has compelling rationale
Tue, 17 Oct 2023 11:40:00 GMT
Even though it has taken almost five years to get the deal over the line, the coming together of European regional carriers Air Nostrum and CityJet still has a compelling rationale, in the view of the Spanish carrier’s chief executive Carlos Bertomeu.
Sakset fra dagens Flight Global ;
Air Nostrum chief on why CityJet tie-up still has compelling rationale
Tue, 17 Oct 2023 11:40:00 GMT
Even though it has taken almost five years to get the deal over the line, the coming together of European regional carriers Air Nostrum and CityJet still has a compelling rationale, in the view of the Spanish carrier’s chief executive Carlos Bertomeu.
Men i mina ögon ser det ju ut som ett Joint Venture på Marketing, Crew och Maintenace. Det står ju längre ner följande:
Air Nostrum’s shareholders hold 80% of SARA, with CityJet’s shareholders owning the remaining 20%.
Med levering av SE-RSP i går, er alle de 10 E195. Dog står 2 på vedlikehold i EXT, og tror jeg aldri har sett flere enn 7 i trafikk samtidig?
DCHalvorsen
06-12-2023, 20:50
At SAS har fått flere E195 merkes godt langs kysten. Mellom BGO og SVG, som jeg jevnlig følger, er de nå nesten enerådende i SAS sine avganger. CRJ9 har denne uken toppen gjort en rundtur eller to. For ett år siden var det helt motsatt.
Med levering av SE-RSP i går, er alle de 10 E195. Dog står 2 på vedlikehold i EXT, og tror jeg aldri har sett flere enn 7 i trafikk samtidig?
Det stemmer langt på vei. Betinget av crew tilgang.
AndreasN
24-01-2024, 19:32
Har det vært uttalt noe om hva som er de fremtidige flåteplanene utover de Neo maskinene som nå er på vei inn?
Embraer maskinene er jo ikke akkurat fabrikk nye selv om de er relativt nye i SAS, så der må det vel taes noen valg om ikke så lenge? Men det hele blir vel nå kanskje en konsern beslutning som blir tatt av/sammen med AF/KL?
Har det vært uttalt noe om hva som er de fremtidige flåteplanene utover de Neo maskinene som nå er på vei inn?
Embraer maskinene er jo ikke akkurat fabrikk nye selv om de er relativt nye i SAS, så der må det vel taes noen valg om ikke så lenge? Men det hele blir vel nå kanskje en konsern beslutning som blir tatt av/sammen med AF/KL?
Jeg ser for meg Embraer 190-E2 eller Embraer 195-E2 vil være det mest sannsynlige. Skal være en kort konvertering fra generasjonen de har nå til E2-en for crew. KLM har også en god del E195-E2 i flåten som ville gitt mening i forhold til vedlikehold.
Embraer maskinerne har en gennemsnitsalder på næsten 15 år, så at betegne dem som relativt nye i SAS regi holder ikke. Tværtom kunne man betegne dem som relativt gamle, når man tager den samlede SAS flåde i betragtning. Her er gennemsnittet 8 år.