PDA

View Full Version : Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Pages : [1] 2

Dc-10
05-03-2021, 07:54
Hei

Har et spørsmål muligens noen her kan hjelpe meg å svare på.

Om jeg kommer fra utland/Tyrkia, så må jeg teste meg på Gardermoen før jeg reiser videre innlands i Norge , slik jeg forstår det.

Hvordan går dette føre seg?
På gardermoen er det hurtigtester som gjennomføres?
Er det vanlige tester der jeg må vente noen dager på svar?
Kan jeg reise videre før jeg da får svaret?
Er det mye venting før testen?

Grunnen til jeg lurer er rett og slett for å finne ut hvilket fly jeg kan booke videre?
Altso hvor lang mellomlanding jeg trenger på Gardermoen.

Kommer med Turkish Airlines på morgenen

Håper noen har noe svar på dette, så jeg blir litt klokere

Hickok
05-03-2021, 08:41
Hei

Har et spørsmål muligens noen her kan hjelpe meg å svare på.

Om jeg kommer fra utland/Tyrkia, så må jeg teste meg på Gardermoen før jeg reiser videre innlands i Norge , slik jeg forstår det.

Hvordan går dette føre seg?
På gardermoen er det hurtigtester som gjennomføres?
Er det vanlige tester der jeg må vente noen dager på svar?
Kan jeg reise videre før jeg da får svaret?
Er det mye venting før testen?

Grunnen til jeg lurer er rett og slett for å finne ut hvilket fly jeg kan booke videre?
Altso hvor lang mellomlanding jeg trenger på Gardermoen.

Kommer med Turkish Airlines på morgenen

Håper noen har noe svar på dette, så jeg blir litt klokere

Når skal dette skje? Det er vel ingen her som vet hvilke regler som kommer til å være gjeldende om en uke, langt mindre om en måned. Vi vet knapt hva som kommer til å gjelde på mandag.

Dc-10
05-03-2021, 08:44
Når skal dette skje? Det er vel ingen her som vet hvilke regler som kommer til å være gjeldende om en uke, langt mindre om en måned. Vi vet knapt hva som kommer til å gjelde på mandag.

Dette er snakk om neste uke, så tenkte egentlig på hva som er gjeldene nå?

TG923
05-03-2021, 11:23
https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/#regler-ved-innreise-til-norge

Dc-10
05-03-2021, 14:38
https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/#regler-ved-innreise-til-norge

Helse norge sier ingenting om hvordan dette skal gå føre seg...
Greit nok, vet jeg skal teste meg men hva så etter det?

Skal jeg booke karantenehotel på gardermoen og vente på svar?
skal jeg booke fly videre?
er det hurtigtester som blir tatt kommer jo resultatet ganske kjapt

Er kanskje lurt å vite noe mer, derfor spør jeg om noen har reist fra utland og testet seg også videre i Norge samme dag.

Det virker ut som de aller fleste ender sin reise på Gardermoen

TG923
05-03-2021, 14:52
Det er neppe noen som kan garantere noen ting i din sak, alt kommer an om du kvalifiserer til karantene hjemme og om dokumentasjonen din blir akseptert ved ankomst OSL.
Eneste som er sikkert er at du ikke skal booke karantenehotell - det er kommunens ansvar (selv om du må betale)

https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/#unntak-fra-reisekarantenen

Les avsnittet om Hvor skal reisekarantene gjennomføres og Hvordan gjennomføre reisekarantene

Dc-10
05-03-2021, 14:55
Det er neppe noen som kan garantere noen ting i din sak, alt kommer an om du kvalifiserer til karantene hjemme og om dokumentasjonen din blir akseptert ved ankomst OSL.
Eneste som er sikkert er at du ikke skal booke karantenehotell - det er kommunens ansvar (selv om du må betale)

https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/#unntak-fra-reisekarantenen

Les avsnittet om Hvor skal reisekarantene gjennomføres og Hvordan gjennomføre reisekarantene

Skal ikke vere lett,
Har karantene plass og alt på destinasjon.
Problemet er bare om jeg har "lov" å reise videre innlands før testen viser negativ på Gardermoen.

Futura
06-03-2021, 14:51
Dersom du har tilfredsstillende karantene sted på ditt endelige reisemål, så bør det være godt nok til at du kan reise direkte dit.
Dersom det kommer 3-4 fly fra utlandet, rett før ditt, kan det ta 2-3 timer. Dersom det ikke har landet noe fly på 1 time kan det gå på 20-30-40 min. Vi har noen spanjoler på jobben, de brukte, 29 jan. 30 min fra flyet landet, til de hadde tatt korona testen og var ute gjennom tollen. Vi møtte med 2 mann og 2 biler. De kjørte den ene selv og våre 2 i den andre, til stedet de skal bo permanent, dog bare 20 minn fra OSL

Palpal
18-03-2021, 18:32
Hei, noen som vet om behov for PCR test fungerer for å reise til Spania? Jeg bor i Rogaland, som er low risk sone (uten krav om pcr test). Hvis jeg da flyr via OSL (Viken), som er high risk sone, må jeg da ta pcr test før avreise?å

tdb
19-03-2021, 12:46
Det er samme regler for alle som skal inn i Spania. Det spiller ingen rolle hvilket fylke du tilhører.

https://www.iatatravelcentre.com/

Sent from my iPhone using Tapatalk

view
21-03-2021, 16:59
Det er samme regler for alle som skal inn i Spania. Det spiller ingen rolle hvilket fylke du tilhører.

https://www.iatatravelcentre.com/

Sikker på det?

Norway (except the Agder, Innlandet, Nordland, Rogaland, Troms og Finnmark, Vestfold og Telemark, Vestland, Viken, Møre og Romsdal and Trøndelag regions)

https://www.mscbs.gob.es/en/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/AnnexIIriskcountriesandareas_between15032021-and-28032021.pdf

jb1
21-03-2021, 19:15
Hvordan er covid-reglene for transfer utland/utland (innenfor Schengen) på OSL?

jb1
11-05-2021, 15:19
Hvordan er covid-reglene for transfer utland/utland (innenfor Schengen) på OSL?

Jeg loefter det spm igjen. Jeg finner ikke noe tilfredstillende svar paa det spm? Alt handler om utenriks til innenriks. Hva er reglene for f.eks. Warszawa-Oslo-Stockholm med gjennomgaaende billett. Maa jeg da ha pcr test for Norge eller kun antigentest for Sverige? Jeg er snart fullvaksinert, men Norge bryr seg foreloepig lite om dette.

espenlok
11-05-2021, 18:25
Jeg loefter det spm igjen. Jeg finner ikke noe tilfredstillende svar paa det spm? Alt handler om utenriks til innenriks. Hva er reglene for f.eks. Warszawa-Oslo-Stockholm med gjennomgaaende billett. Maa jeg da ha pcr test for Norge eller kun antigentest for Sverige? Jeg er snart fullvaksinert, men Norge bryr seg foreloepig lite om dette.

Det ser ut til å være angitt et unntak for transitt i forskriften (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-03-27-470#KAPITTEL_2):

§ 4a.Krav om gjennomført test for SARS-CoV-2 før ankomst til Norge

Personer som ankommer Norge fra et område med karanteneplikt som fastsatt i vedlegg A, skal ved innreise fremvise en attest som viser negativ test for SARS-CoV-2. Godkjent testmetode er PCR eller antigen hurtigtest.

(...)

Plikten etter første ledd gjelder ikke for:
a. (opphevet)
b. (opphevet)
c. personer som er strengt nødvendig for å kunne opprettholde forsvarlig drift av kritiske samfunnsfunksjoner eller ivareta befolkningens grunnleggende behov
d. personer som er i transitt

(...)

jb1
12-05-2021, 01:01
Det ser ut til å være angitt et unntak for transitt i forskriften (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-03-27-470#KAPITTEL_2):

§ 4a.Krav om gjennomført test for SARS-CoV-2 før ankomst til Norge

Personer som ankommer Norge fra et område med karanteneplikt som fastsatt i vedlegg A, skal ved innreise fremvise en attest som viser negativ test for SARS-CoV-2. Godkjent testmetode er PCR eller antigen hurtigtest.

(...)

Plikten etter første ledd gjelder ikke for:
a.(opphevet)
b.(opphevet)
c.personer som er strengt nødvendig for å kunne opprettholde forsvarlig drift av kritiske samfunnsfunksjoner eller ivareta befolkningens grunnleggende behov
d.personer som er i transitt

(...)

Supert, Takk! Jeg slet med å finne den forskriften, hvilket jeg burde kunnet som jurist. Jeg skrev også til Avinor, de har en svartjeneste og jeg forventer svar imorgen.

jb1
12-05-2021, 16:25
Supert, Takk! Jeg slet med å finne den forskriften, hvilket jeg burde kunnet som jurist. Jeg skrev også til Avinor, de har en svartjeneste og jeg forventer svar imorgen.

Avinor har bekreftet det stemmer som beskrevet over!

krølle
13-05-2021, 11:06
Denne er vel JB1 best kvalifisert å svare på;)

Hvordan funker det å ankomme WAW nå, pass, testing eller?

jb1
13-05-2021, 11:15
Denne er vel JB1 best kvalifisert å svare på;)

Hvordan funker det å ankomme WAW nå, pass, testing eller?

Stemmer! Til WAW trenger du ikke test på forhånd da du kan teste deg ved ankomst. Du unngår da karantene. Antigentest/PCR utført senest 48 timer før ankomst godtas også. Det er også mulig å teste seg innen 48 timer etter ankomst og dermed slippe karantene, men jeg ville ikke anbefale det siste. Det blir fort mye styr. Karantenen varer eventuelt i 10 dager og håndheves strengt, dog ikke på hotell. Lettest er nok test før avreise for å være sikker på at resultatet er negativt før reisen.

krølle
14-05-2021, 08:38
Stemmer! Til WAW trenger du ikke test på forhånd da du kan teste deg ved ankomst. Du unngår da karantene. Antigentest/PCR utført senest 48 timer før ankomst godtas også. Det er også mulig å teste seg innen 48 timer etter ankomst og dermed slippe karantene, men jeg ville ikke anbefale det siste. Det blir fort mye styr. Karantenen varer eventuelt i 10 dager og håndheves strengt, dog ikke på hotell. Lettest er nok test før avreise for å være sikker på at resultatet er negativt før reisen.

Om en har test fra Norge, tar det lang tid å komme gjennom formalitetene, tenker på den enorme tidsbruken her på Sola for de som ankommer fra utland.
:30 mins fra ankomst til buss er vl ikke tilrådelig i dagens situasjon?

Eirik
14-05-2021, 10:41
Et tips/erfaring fra ankomst OSL:
min LH fra MUC flight landa 10 min etter en fullastet Wizz fra Polen. Var først ut av flyet mitt, men støtte etterhvert på en laaang kø i korridorene før passkontrollen. Resonerte meg fram til at det var minst 95% polakker og startet å forsere køen med et `unnskyld både her og der. Og riktig nok: framme i passkontrollhallen var det ingen i køen for norsk pass, og hele prosessen var rimelig kjapt unnagjort. Vet ikke om det er 100% etter boka eller ikke, men vil tro jeg sparte en liten time eller så på det.

jb1
14-05-2021, 10:51
Om en har test fra Norge, tar det lang tid å komme gjennom formalitetene, tenker på den enorme tidsbruken her på Sola for de som ankommer fra utland.
:30 mins fra ankomst til buss er vl ikke tilrådelig i dagens situasjon?

Nei, det var lett, men du maa ha test fra et Schengen-land. Da stopper bussen fra flyet foerst for dem som skal ta test ved ankomst og neste stopp er for dem som har bevis paa test (eller om du ikke vil ta test og ha karantene istedenfor). Dette kontrolleres i passkontrollen. Det tok ikke lang tid, men det kommer jo an paa hvor fullt flyet er saa klart. Tar du test ved ankomst, maa du uansett vente 20 minutter paa resultatet.Kommer du fra utenfor schengen, maa du ta test ved ankomst eller gaa i karantene.

krølle
15-05-2021, 10:15
Nei, det var lett, men du maa ha test fra et Schengen-land. Da stopper bussen fra flyet foerst for dem som skal ta test ved ankomst og neste stopp er for dem som har bevis paa test (eller om du ikke vil ta test og ha karantene istedenfor). Dette kontrolleres i passkontrollen. Det tok ikke lang tid, men det kommer jo an paa hvor fullt flyet er saa klart. Tar du test ved ankomst, maa du uansett vente 20 minutter paa resultatet.Kommer du fra utenfor schengen, maa du ta test ved ankomst eller gaa i karantene.

Ok, Bardzo Dziekuje za informacje;)

jb1
15-05-2021, 13:25
Prosze. Min test var fra Sverige da det er håpløst å reise til Norge for tiden, men norsk test går nok også bra.

krølle
01-06-2021, 20:55
Prosze. Min test var fra Sverige da det er håpløst å reise til Norge for tiden, men norsk test går nok også bra.

Gikk som en drøm, eller slik det var før corona. 1-2-3 og ute av terminalen ila 30 mins, med innsjekket bag. Sterk kontrast til Sola hvor det fort tar opptil 5 timer før siste mann er ute:(

Eirik
01-06-2021, 21:14
Gikk som en drøm, eller slik det var før corona. 1-2-3 og ute av terminalen ila 30 mins, med innsjekket bag.(

Munchen oppleves og omtrent som før ved ankomst fra Norge nå, en er kjapt ute av terminalen uten noen form for grensekontroll og hotell-siling ala OSL.
Da har man self. dokumentert negativ test ved innsjekk hos LH på OSL, og er oppdatert på gjeldene karanteneregler her nede.
Tar gjerne en test i et bygg utenfor terminalen på vei til toget og, selv om dette ikke er påkrevd ved ankomst. Med forhåndsregistrering og liten- eller ingen kø er dette og gjort på få minutter.

jb1
02-06-2021, 14:17
Gikk som en drøm, eller slik det var før corona. 1-2-3 og ute av terminalen ila 30 mins, med innsjekket bag. Sterk kontrast til Sola hvor det fort tar opptil 5 timer før siste mann er ute:(

Saa bra. Sjekket de at du hadde test ved ankomst? De gjorde det sist for meg, eller naa er jeg vaksinert, saa de sjekket at jeg hadde "vaksinepass". Jeg ble vaksinert i Polen saa null problem, men folk som er vaksinert i andre land, kan vel ennaa ikke bevise det via informasjon i en database.

Palpal
09-06-2021, 12:18
Hei

Hvordan skal reglene om Karantenehotell for barn av vaksinerte foreldre tolkes ved innreise til Norge?

Jeg tenker hvis en av foreldrene er vaksinerte og den andre foreldrene er ikke vaksinerte. Skal da barna på Karantenehotell eller ikke? Gitt at alle reiser sammen fra Spania, som er rødt.

Ref https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-03-27-470#KAPITTEL_2

SBT
14-06-2021, 09:23
Ankom Berlin med SAS fra Arlanda igår, på forhånd hadde jeg fått ca 10 advarsler fra SAS om dokumenter som måtte fylles ut, og da jeg sendte dette inn til Robert Koch Institut ( Tyske FHI), så fikk jeg dobbelt rødt. Derfor var det en stor overraskelse at det ikke var noen som helst kontroll i Berlin, etter tollkontrollen var jeg ute av kontrollert område og gikk ned til spor 2 og tok RE7 rett inn til sentrum. Jeg hadde korona sertifikat med grønn side på mbl, så jeg ville vel ha sluppet inn uansett, jeg tror det var at jeg fyllte inn at jeg kom fra Viken som gjorde at Robert Koch ga meg ,rødt,.

Eirik
14-06-2021, 10:58
Jeg hadde korona sertifikat med grønn side på mbl, så jeg ville vel ha sluppet inn uansett, jeg tror det var at jeg fyllte inn at jeg kom fra Viken som gjorde at Robert Koch ga meg ,rødt,.

Du ville sluppet inn uansett, men 10 dagers karantene.

MD87
22-06-2021, 18:11
Hei

Har noen spørsmål

Skal til Svalbard i sommer, men der kreves fremdeles negativ hurtigtest.
Noen som har noe ide eller forslag til hvor jeg kan ta denne i Tromsø ?
Kommer med et fly 16:30 og da er vel de fleste klinikker stengt.

Tidligere kunne jeg stikke innom kommunen og få tatt en test der.
Men dette har de endret til bare til fastboende nå.

Er det enklest om jeg endrer reiseruten og starter fra Gardermoen og teke en hurtigtest på flyplassen der?

Hva har du gjort eller ville gjort?

LN-HFH
24-06-2021, 09:49
Hei

Har noen spørsmål

Skal til Svalbard i sommer, men der kreves fremdeles negativ hurtigtest.
Noen som har noe ide eller forslag til hvor jeg kan ta denne i Tromsø ?
Kommer med et fly 16:30 og da er vel de fleste klinikker stengt.

Tidligere kunne jeg stikke innom kommunen og få tatt en test der.
Men dette har de endret til bare til fastboende nå.

Er det enklest om jeg endrer reiseruten og starter fra Gardermoen og teke en hurtigtest på flyplassen der?

Hva har du gjort eller ville gjort?

Tror alle som vil kan ta hurtigtesten hos Tromsø kommune sitt testsenter i sentrum nå, dette står på deres sider:
Fritidsreisende eller andre personer som ikke er fastboende på Svalbard kan kjøpe denne tjenesten, enten hos Tromsø kommune eller hos private aktører. Les mer i fanen Attest på negativt prøvesvar ved reise.
https://www.tromso.kommune.no/korona/testing#attest

At de ikke tilbød hurtigtesten en periode for ikke-fastboende på Svalbard tror jeg bare var grunnet at ved den forrige smittebølgen så hadde de ikke kapasitet til å bruke tid og ressurser på hurtigtester. Mange testere (les: studenter) satt midt i eksamensperioden.

Kan derimot være en fordel å ringe kommunen for å få dette bekreftet. Er det samme fly fra OSL som du skal videre med til LYR rekker du selvfølgelig ikke å dra til sentrum for å teste deg. Før var det derimot mulig, da de tilbød hurtigtester på Langnes.

MD87
24-06-2021, 12:59
Et tips/erfaring fra ankomst OSL:
min LH fra MUC flight landa 10 min etter en fullastet Wizz fra Polen. Var først ut av flyet mitt, men støtte etterhvert på en laaang kø i korridorene før passkontrollen. Resonerte meg fram til at det var minst 95% polakker og startet å forsere køen med et `unnskyld både her og der. Og riktig nok: framme i passkontrollhallen var det ingen i køen for norsk pass, og hele prosessen var rimelig kjapt unnagjort. Vet ikke om det er 100% etter boka eller ikke, men vil tro jeg sparte en liten time eller så på det.

Ja ser nå at kommunen tester reisende igjen, men prisen er justert opp til 1500,-
Fra tidligere 550,-

Får se hva jeg skal gjøre, det tikker inn med innstillinger for våre planlagte altiviteter der nord og

OlavEH
02-07-2021, 17:39
Noen som vet hvor raskt ting går på Gardermoen når man kommer hjem fra utlandet for tiden? Jeg skal reise München-Oslo-Trondheim om et par uker og har bare litt over en time på transfer på Gardermoen. er det nok? Man må vel hente bagasje og sjekke inn på nytt igjen? Og ta en hurtigtest når jeg ankommer Gardermoen? I tillegg er det vel denne innreiseregistreringen? Denne gjøres vel på forhånd, men er det automatisert sjekk av denne når jeg kommer tilbake? F.eks ved å bare lese en strekkode? Eller sjekker de dette manuelt?

Someone
03-07-2021, 07:43
Noen som vet hvor raskt ting går på Gardermoen når man kommer hjem fra utlandet for tiden? Jeg skal reise München-Oslo-Trondheim om et par uker og har bare litt over en time på transfer på Gardermoen. er det nok? Man må vel hente bagasje og sjekke inn på nytt igjen? Og ta en hurtigtest når jeg ankommer Gardermoen? I tillegg er det vel denne innreiseregistreringen? Denne gjøres vel på forhånd, men er det automatisert sjekk av denne når jeg kommer tilbake? F.eks ved å bare lese en strekkode? Eller sjekker de dette manuelt?

Det kommer vel veldig an på om du er fullvaksinert eller ikke?

OlavEH
03-07-2021, 18:02
Det kommer vel veldig an på om du er fullvaksinert eller ikke?

Nei, jeg er ikke vaksinert.

Polaris
03-07-2021, 18:07
Vet noen hvordan det er om man kommer fra rød sone i Sverige, inn i Norge? Gitt at man er fullvaksinert? Helt fritt?

Egenes
03-07-2021, 20:20

En time tror jeg blir ekstremt knapt.
Nå kan jeg ikke svare for OSL, men jeg ankom SVG til tom terminal i en halvfull CRJ natt til mandag. Selv om jeg var en av de første av skuta, så tok det vel en drøy time å komme igjennom alt - og da var det ingen ankomne forran oss. Husk at man må vente i 15-20 minutt på å i det hele tatt få svar på testen.

Innreiseregistreringen leser grensepolitiet av med mobiltelefon, i form av at du presenterer en QR kode du får, men fikk ikke inntrykk av at den ble lest noe særlig grundig.

Hypern
04-07-2021, 09:32
Vet noen hvordan det er om man kommer fra rød sone i Sverige, inn i Norge? Gitt at man er fullvaksinert? Helt fritt?

Fullvaksinerte slipper inn tror jeg med EU sitt coronapass.

Wig-wag
04-07-2021, 16:48

Jeg krysset grensen med bil ved Magnor i dag. Jeg er fullvaksinert og bor i Värmland, som fortsatt er rødt. Jeg viste QR-koden i EU vaksinepass, legitimerte meg (med pass) og det var det.

Søndag formiddag var det ingen køer, men de oppstår når nordmennene returnerer fra handleturen, utpå ettermiddagen, sa den vennlige politimannen.

Det er forøvrig første gang jeg har vært i Norge siden september. Det var da karantenebestemmelsene ble innført.

Klgn
07-07-2021, 23:32
Kanskje dumt spørsmål, men når man skal inn i land som krever negativ test dersom man ikke er fullvaksinert, f.eks Tyskland, må man da ha test på papir, eller holder det med test i koronasertifikat på mobilen? Må man ha test fra en privat tilbyder eller holder det at man har tatt en ordinær test hos kommunen? Tusen takk for evt hjelp.

waytogo74
08-07-2021, 15:21
Kanskje dumt spørsmål, men når man skal inn i land som krever negativ test dersom man ikke er fullvaksinert, f.eks Tyskland, må man da ha test på papir, eller holder det med test i koronasertifikat på mobilen? Må man ha test fra en privat tilbyder eller holder det at man har tatt en ordinær test hos kommunen? Tusen takk for evt hjelp.

Jeg viste frem papirutskrift fra Min Helse ved obligatorisk manuell innsjekking med SAS. Vanlig kommunal test. Vet ikke hva SAS gjør videre med disse opplysningene men var ikke noen interaksjon med Grenzpolizei ved ankomst Tyskland. Dette var med avreise fra norsk region uten risiko (per tysk definisjon). Retur var mer stress.

Eirik
08-07-2021, 15:25

Holder med kommunen, den er i tillegg bedre (PCR), og koster 0,- , Dr.Dropin fx. på OSL tar 1.100´ish for hurtigtest.
Digitalt bør jo absolutt være godt nok, men har til nå alltid hatt en utskrift med i tillegg, for en slags sikkerhets skyld.

blazius
08-07-2021, 15:33
Det er ingen kontroll inn i Tyskland; kontrollen skjer når du sjekker inn. Min erfaring er at det er enklere med papir enn å knote med mobil til en ansatt som står 1,5 m unna bak en pleksiglasskjerm. Du slipper også bekymringer med tomt batteri, ingen dekning og slikt.

Min erfaring fra Tyskland er at de baserer seg på Luca-appen for å lagre og vise frem prøvesvar. Det er derfor en fordel at du har et prøvesvar som kan scannes inn der. Koronasertifikatet fra helsenorge.no følger EØS-standard og går rett inn der.

https://www.luca-app.de/

blazius
08-07-2021, 15:35
Holder med kommunen, den er i tillegg bedre (PCR), og koster 0,- , Dr.Dropin fx. på OSL tar 1.100´ish for hurtigtest.
Digitalt bør jo absolutt være godt nok, men har til nå alltid hatt en utskrift med i tillegg, for en slags sikkerhets skyld.

Ikke bruk kommunen for testing før reise: https://www.nrk.no/rogaland/teststasjonenes-bonn-til-syden-turister_-_-ikke-kom-hit-1.15567657

Det er travle dager på korona-teststasjonen i Stavanger. Rundt 800 mennesker tester seg hver dag nå i juli. Det er mye mer enn forventet.

Flere av de Salina Siun tester i løpet av en dag, har ingen symptomer. De er heller ikke nærkontakter. De skal på ferie.

Eirik
08-07-2021, 16:08
Ikke bruk kommunen for testing før reise: https://www.nrk.no/rogaland/teststasjonenes-bonn-til-syden-turister_-_-ikke-kom-hit-1.15567657

Ting har selvfølgelig forandret seg siste tiden, ja. Min erfaring tidligere i år har vært tom teststasjon på Skøyen, men nå er det jo en annen skål.

Klgn
11-07-2021, 12:04
Det gikk knirkefritt på veien ut. Lastet opp test-sertifikat digitalt i forbindelse med innsjekk på Lufthansa.no, og ble verifisert et par timer før avgang. Da kunne jeg bestille digitale boarding pass på nytt - føltes som jeg omtrent var den eneste på hele Gardermoen med boarding pass på telefonen den morgenen.

Men er det noen som kan dele erfaringer som uvaksinert ved ankomst? Og er det evt lurt å fly til Torp i stedet for OSL hvis man kan - kortere køer der?

blazius
11-07-2021, 12:10
Det var ingen synlig innreisekontroll i Berlin for 14 dager siden.

Hypern
18-07-2021, 08:56
Reise rundt nå utenfor landets grenser er jo virkelig tredjeroten av Christano Ronaldos scoringer i EM * antall poeng man trenger i nations league / femteroten av antall scoringer det tsjekkiske landslaget har etter Tsjekkoslovakia ble oppløst + antall billettkombinasjoner man trenger å kjøpe i Ruters app.
Noe sånt.

Så mitt spørsmål er - hva trenger man for innreise Tsjekkia med transfer i Warsawa eller Frankfurt? Har skjønt man trenger en negativ test uansett om man bare skal transfer i Tyskland og innreise til Tsjekkia og et skjema? Noe mer? Er delvaksinert om dette har noe å si.

Travellingstraw
30-07-2021, 18:32
Hei folkens, takk for at jeg fikk være med. Jeg har en liten krise og er på vei til å tippe over her - ville satt veldig pris på hjelp!

Skal fatte meg kort! (Edit: #Fail)

- Har ikke hatt mulighet til å se kjæresten min fra Hellas på ett år.
- Har fått innvilget kjærestebesøk via den statlige søknaden.
- Billetter er bestilt Athen - Frankfurt - Oslo.

Nå viser det seg plutselig at Tyskland ikke aksepterer det europeiske koronapasset som viser at man er fullvaksinert, hvis man reiser fra et rødt land, og jeg frykter at hun ikke får lov til å reise videre derfra til Oslo.
Det ville virkelig vært krise da vi begge nå nærmer oss bristepunktet for hva vi kan makte og bære i denne situasjonen.

Inn i Norge er greit - kan man vise grønt koronapass behøver man ikke gjøre noe som helst slik vi leser det. Men hvorfor skal plutselig en transit i Tyskland stikke kjepper i hjulene for at vi skal få treffes?

Er det noen som har informasjon vedrørende dette, eller tips om hva vi bør gjøre?
Skal jeg booke ny billett med direktereise til Oslo istedet?

Edit: Hennes reise er kommende mandag. Det er å regne som 99% sikkert at Hellas tipper over til å bli et av de røde landene.

TriStar
31-07-2021, 09:38
@Travellingstraw, denne informasjonssiden er oppdatert i dag. Ser ut til at det kun kreves en negativ Covidtest i tillegg?

https://www.auswaertiges-amt.de/en/einreiseundaufenthalt/coronavirus

FBI2012
31-07-2021, 12:55
En mulighet er å droppe og fly via FRA i og med at dette kan by på problemer og heller velge å fly til OSL via CPH eller ARN med Aegean og SAS.

Eller vente med å reise til tirsdag hvor hun da kan fly til OSL direkte med SAS.

Travellingstraw
31-07-2021, 19:05
@Travellingstraw, denne informasjonssiden er oppdatert i dag. Ser ut til at det kun kreves en negativ Covidtest i tillegg?

https://www.auswaertiges-amt.de/en/einreiseundaufenthalt/coronavirus

Ja takk skal du ha, jeg hadde behov for å få dette bekreftet - Hun stresstestet seg igår tidlig på morgenen - svaret kom nå - negativt - og hun fikk papirer på det.

Huff dette har vært en hard påkjenning...kjepper i hjula konstant det siste året.
Nå håper vi bare at det ordner seg.
Skal jeg være helt ærlig tenker jeg at vi nå har et lite vindu hvor vi kan se hverandre igjen, før det på nytt stenger ned enten man er vaksinert eller ikke.
Samme som ifjor - vi hadde en uke hvor grensene var åpne før det stengte ned.

@FBI2012 Takk for dette!
Da jeg bestilte disse billettene for noen måneder siden var det svært magert med direktefly. Kun fly som landet på Gardermoen nær midnatt eller senere.
Jeg foreslo igår å bare kjøpe nye billetetter for å unngå Tyskland, men jenta er et stabeist :)
Tror vi er imål nå - grønt EU-koronapass + negativ test + innvilgelse for kjærestebesøk fra den norske stat.

Jeg kan bare krysse fingrene

Discus
01-08-2021, 16:36
Så mitt spørsmål er - hva trenger man for innreise Tsjekkia med transfer i Warsawa eller Frankfurt? Har skjønt man trenger en negativ test uansett om man bare skal transfer i Tyskland og innreise til Tsjekkia og et skjema? Noe mer? Er delvaksinert om dette har noe å si.
Denne inneholder stort sett oppdatert info om EU/EØS: https://reopen.europa.eu/en

RSL
02-08-2021, 11:52
Nå viser det seg plutselig at Tyskland ikke aksepterer det europeiske koronapasset som viser at man er fullvaksinert, hvis man reiser fra et rødt land, og jeg frykter at hun ikke får lov til å reise videre derfra til Oslo.
Det ville virkelig vært krise da vi begge nå nærmer oss bristepunktet for hva vi kan makte og bære i denne situasjonen.

Hei,

Disse nye reglene fra Tyskland gjelder for øyeblikket kun for "virusvariantland". For øyeblikket er det kun Brasil og Uruguay som er på denne listen. Så koronapass på at man er fullvaksinert er mer en nok for å reise via Tyskland.
Bor selv i et mørkerødt land (Nederland) og det å være fullvaksinert er nok.

Travellingstraw
03-08-2021, 07:45
Hei,

Disse nye reglene fra Tyskland gjelder for øyeblikket kun for "virusvariantland". For øyeblikket er det kun Brasil og Uruguay som er på denne listen. Så koronapass på at man er fullvaksinert er mer en nok for å reise via Tyskland.
Bor selv i et mørkerødt land (Nederland) og det å være fullvaksinert er nok.

Det gikk bra gitt, og takk og pris for det :)
Det ble spurt om både koronapass og negativ test ved transit i Frankfurt - om det var påkrevd med negativ test skal jeg ikke banne på, men synes det er rart om det ikke var det siden de spurte om det.

Ved ankomst Gardermoen gikk det rimelig greit, ikke mye venting her før man slapp ut. De som ikke var vaksinerte derimot, fikk beskjed om at det kunne ta timer før de slapp gjennom.

Egenes
03-08-2021, 12:46
Disse nye reglene fra Tyskland gjelder for øyeblikket kun for "virusvariantland". For øyeblikket er det kun Brasil og Uruguay som er på denne listen.

Vet du hva som er grunnen til at Tyskland ikke slipper reisende hjem til Schengen via Tyskland, hvis de definerer det som "virusvariantland"?
Jeg var i Namibia i juni, og hadde vel totalt 38 telefonsamtaler med LH og LX for å komme meg hjem når LH ikke fikk lov å frakte meg via Tyskland.

FBI2012
04-08-2021, 17:36
Noen som har snappet opp et mulige tidspunkt USA åpner sine grenser? Noen som har hørt Anthony Blinken hinte noe?

Jeg ser Labor Day som er 6.september nevnes av Gina Raimondo(U.S. Secretary of Commerce), men dette er ingenting som virker sikkert.

"Although not a specific date was announced, Raimondo mentioned Labor Day, which is celebrated on September 6, as the potential date for free foreign travel.."

https://www.travelinglifestyle.net/us-reopening-borders-to-tourism-who-can-enter/

Leser på Forbes:

"...the White House confirmed that it has no current plans to change the existing travel ban and that the U.S. will "maintain existing travel restrictions." The reason given was concerns over the Delta variant, both across the U.S. and overseas."
https://www.forbes.com/sites/alexledsom/2021/07/30/us-travel-ban-pressure-mounts-to-open-borders-to-eu-and-uk/?sh=311fae325d17

Så her er fortsatt mye uvisst!

LN-MOW
04-08-2021, 17:55
Noen som har snappet opp et mulige tidspunkt USA åpner sine grenser?

Med tanke på at smitten nå stiger som Jeff Bezo's rakett, tror jeg det vil ta sin tid.

Canada planlegger fortsatt å åpne grensen for fullvaksinerte amerikanere på mandag, men det vil fortsatt ikke være mulig å krysse for kanadiere. 21/8 er nevnt som en dato, men ikke definitivt. Canada planlegger å åpne for bl.a. EU-borgere i september, så vi får se om det holder.

B747-8
04-08-2021, 23:13
Med tanke på at smitten nå stiger som Jeff Bezo's rakett, tror jeg det vil ta sin tid.

Canada planlegger fortsatt å åpne grensen for fullvaksinerte amerikanere på mandag, men det vil fortsatt ikke være mulig å krysse for kanadiere. 21/8 er nevnt som en dato, men ikke definitivt. Canada planlegger å åpne for bl.a. EU-borgere i september, så vi får se om det holder.

Ja, for jeg synes at USA kan åpne nå for fullvaksinerte.
Så dette er ikke bra (dette går veldig sakte).

Fnate
04-08-2021, 23:33
Kan noen i det minste si til Biden at Elefanten og den småbrisne elgen har booket tur til Yellowstone den 2 oktober, så han får åpnet til da?

LN-MOW
04-08-2021, 23:49
Kan noen i det minste si til Biden at Elefanten og den småbrisne elgen har booket tur til Yellowstone den 2 oktober, så han får åpnet til da?

Jeg har ikke lest noe om lettelser for elger og elefnater emmå, men er de begge fullvaksinert? Og da mener jeg ikke bare desinfisert innvendig, som Helge ...

FBI2012
05-08-2021, 09:58
Ja, for jeg synes at USA kan åpne nå for fullvaksinerte.

Hørte på CNN/Wolf Blizter i går og der ble det nevnt at Biden-administrasjonen jobber med en plan for å åpne grensene som bl a innebærer krav om at utlendinger som vil reise til USA, må være vaksinert mot covid-19. De er under enorm press fra EU og Frau Ingela Merkel.

Dette ser jeg bekreftes av nyhetsbyråene AP og AFP i E24 i dag, så noe er på gang:)

https://e24.no/naeringsliv/i/8B3L5r/usa-jobber-med-vaksinekrav-ved-innreise

Fnate
05-08-2021, 10:03
Jeg har ikke lest noe om lettelser for elger og elefnater emmå, men er de begge fullvaksinert? Og da mener jeg ikke bare desinfisert innvendig, som Helge ...

Jada. Elefanten har ikke engang tatt av seg bomullsdotten han fikk tapet fast på armen etterpå. Han bruker det som vaksinebevis. Det er jo ikke så lett å fake en sånn, som han sier

Elgen har hele tiden fulgt doktor Trump sine råd med UV behandling og mye alkohol i bomullen.

LN-RTP
05-08-2021, 13:01
Da har jeg fått registrert USA vaksine i Norge og venter på å få tilsendt vaksine pass med QR kode, skjønt snail Mail post har ikke kommet frem på lang tid, flere bank konto utskrifter fra Norge som er sporløst borte.

Regner med at mange i Norge har har corona pass på mobil telefon? Isåfall, varer den elektroniske versjonen bare i 3 måneder? (Som mitt papir vaksine pass?)
Må man likevel ha Covid test for å slippe inn i Norge selv med Corona passet?
(Skjønner at kravene forandre seg hver dag) :cry:

LN-MOW
05-08-2021, 13:17
Du må ha utskrift siden du (og jeg) ikke har Bank-ID o.l. Den er gyldig i 3 måneder. Hva som gjør at MinID ikke kan brukes er uforståelig .. (jada jada mindre sikker bla bla bla)
Post fra Norge er ustabil. Tar stort sett 7-14 dager. Januar-Pondus ankom for et par uker siden. Bestill en ekstra for sikkerhets skyld.

LN-RTP
05-08-2021, 13:36
Du må ha utskrift siden du (og jeg) ikke har Bank-ID o.l. Den er gyldig i 3 måneder. Hva som gjør at MinID ikke kan brukes er uforståelig .. (jada jada mindre sikker bla bla bla)
Post fra Norge er ustabil. Tar stort sett 7-14 dager. Januar-Pondus ankom for et par uker siden. Bestill en ekstra for sikkerhets skyld.

Januar Pondus kom i Juli? :(
Uffda.
Ja, kanskje skal jeg ringe på nytt og bestille en kopi til av utskriften..
Har også prøvd med fullmakt til en kompis i Norge, da kan han logge seg inn med sin Bank ID, men foreløpig er det krøll på den tråden, fullmakten er enda ikke registrert etter 7-8 uker.:o

LN-MOW
05-08-2021, 13:46
Ja, tror det er tryggere med papir. Har fått en del post fra Norge det siste halvåret. Et par sendinger har blitt borte, men det kommer stort sett frem. Men siden gyldigheten kun er 3 måneder, bør man vel bestille ny av og til for å sikre seg ..

TG923
05-08-2021, 14:46
Om norsk koronasertifikat:
Sertifikatets gyldighet blir automatisk oppdatert hver gang du henter det fram

https://www.helsenorge.no/koronasertifikat

B747-8
05-08-2021, 15:16

Vent på meg Elefanten jeg blir med... (har sendt inn bestilling til Bongos Tryllereiser).

LN-RTP
05-08-2021, 16:14
Om norsk koronasertifikat:
Sertifikatets gyldighet blir automatisk oppdatert hver gang du henter det fram

https://www.helsenorge.no/koronasertifikat

Ok, Det er bra opplysninger.
Odin takker deg.:cool:

Fnate
05-08-2021, 20:00
Noen som vet hva man skal laste opp til f.eks SAS Travel Ready center i forkant av reise? Vi lastet ned coronasertifikat PDF fra helsenorge, men det ble ikke godkjent da "QR code is unreadable".

Nå har vi prøvd screenshot av QR koden.

Hva sender dere andre inn?

Millemor
06-08-2021, 03:28
Noen som vet hva man skal laste opp til f.eks SAS Travel Ready center i forkant av reise? Vi lastet ned coronasertifikat PDF fra helsenorge, men det ble ikke godkjent da "QR code is unreadable".

Nå har vi prøvd screenshot av QR koden.

Hva sender dere andre inn?
Da jeg skulle til Roma lastet jeg opp PDF av EU/EØS koronasertifikat (lastet ned fra Helsenorge) og bekreftet at jeg skulle fylle ut EU Passenger Locator Form i tide, som var de to dokumentene som var nødvendige for reise til Italia. Det ble godkjent ettermiddagen før avreise.

Fnate
06-08-2021, 09:02
Da jeg skulle til Roma lastet jeg opp PDF av EU/EØS koronasertifikat (lastet ned fra Helsenorge) og bekreftet at jeg skulle fylle ut EU Passenger Locator Form i tide, som var de to dokumentene som var nødvendige for reise til Italia. Det ble godkjent ettermiddagen før avreise.

Takk skal du ha. Det løste seg her også når vi innså at det var EU passet vi skulle sende inn. Ikke det Norske. :)

Everest
23-08-2021, 17:24
Hei. For å reise til Storbritannia er et av de mange kravene en negativ COVID-test (PCR- eller antigentest (hurtigtest)).

Er det noen som vet - eller har erfaring med - om Norwegian godtar testresultat fra Helsenorge.no?

På forhånd takk for svar.

Trent600
23-08-2021, 19:18
Hei. For å reise til Storbritannia er et av de mange kravene en negativ COVID-test (PCR- eller antigentest (hurtigtest)).

Er det noen som vet - eller har erfaring med - om Norwegian godtar testresultat fra Helsenorge.no?

På forhånd takk for svar.

Sitter på en pub i London nå, reiste over på fredag. Siden det bare var 200,- ekstra tok jeg med en «fit to travel» attest, men var ikke den jeg viste ved innsjekk hos SAS, men det dokumentet du ser under.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210823/7819a2457b6b02da9721003127cd093d.jpg

Eneste krav fra myndighetene her ser ut til å være at du kan bevise at du har testet negativt, så noe fra helsenorge.no bør holde.

https://www.gov.uk/guidance/coronavirus-covid-19-testing-for-people-travelling-to-england#how-to-provide-proof-of-a-negative-test-result

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210823/a59844d4ba95be37b7c6169044f4b877.jpg

Oladunk
25-08-2021, 09:40
Hei,
Litt uerfaren på forumet. Lenge siden sist jeg postet. Men antar det er best å stille Reise/Covid-relaterte spørsmål her i denne tråden enn å starte en ny tråd.

Kort sagt:
Grunnet lokal familie med sykdom, er det nødvendig for kona og meg å ta en tur til Brasil (Rio) i september. Men jeg må innrømme at jeg ikke føler meg helt komfortabel med dette. Smittemessig når man vel er der nede skal jeg nok klare å håndtere, men jeg hører mye forskjellig i forhold til bl.a. mellomlandinger i Europa.
Er det noen som vet hva som gjelder? Noen som har tips til dårlige/gode steder å mellomlande for å unngå mest mulig problemer relatert til karantene etc? Normalt er vel de mest brukte flyplassene for mellomlanding Frankfurt, Schiphol, Heathrow og Paris.

Noe annet jeg bør tenke på? Tips? (...annet enn å bli hjemme ;-) )

Mvh B

Glean EBG
25-08-2021, 20:34
Skal til scotland om to uker.
Om jeg fårstår det rett må jeg teste meg før avreise så 2 dager etter ankomst (£68)
Og ha med bevis på at jeg er fullvaksinert.
Har jeg misforstått eller stemmer det?

vbe86
25-08-2021, 20:47
Om jeg fårstår det rett må jeg teste meg før avreise så 2 dager etter ankomst (£68)

Det stemmer. Med forbehold om at Norge fremdeles er på britene sin grønne liste ved avreise.

Trent600
26-08-2021, 07:31

Du må teste deg innen utgangen av dag 2, så kommer du på fredag (dag 0) kan du f.eks teste deg på flyplassen ved ankomst eller vente til søndag kveld.

Ser ut til at du har vært inne og sjekket kravene, men for ordens skyld: i tillegg til det du ramser opp må du fylle ut en "passanger locator form"

https://www.gov.scot/publications/coronavirus-covid-19-international-travel-quarantine/pages/red-amber-and-green-list-countries/

LN-RTP
26-08-2021, 20:33
Noen som vet om Norge åpner for turisme fra USA snart? (Rykter eller in-side info, alt taes imot med takk)
Begynner å rykke i reisefoten, tenkte å få med meg sensommer i Norge men ser unektelig dårlig ut..:cry:

kimpe
27-08-2021, 11:38
Noen som vet om Norge åpner for turisme fra USA snart? (Rykter eller in-side info, alt taes imot med takk)
Begynner å rykke i reisefoten, tenkte å få med meg sensommer i Norge men ser unektelig dårlig ut..:cry:

Om du er fullvaksinert og kan få registrert det i de norske arkivene, så kan du fritt reise til Norge allerede nå. Du har vel norsk pass fortsatt?

Alle de farge-greiene gjelder de uvaksinerte eller de med bare 1 dose.

Kim

SudCaravelle
27-08-2021, 12:23
Sikkert vært oppe hundre ganger men slenger inn tre spørsmål som kanskje andre har glede av svarene på;

Mørkerøde Spania:

- Vi er to fullvaksinerte som skal ordne noen praktiske ting i Spania i slutten av september. Er det ingen hassel? Ingen testing eller karantene noen av veiene?

- En annen tur er også i slutten av september men da med en 7,9 og 12 åring som selvfølgelig ikke er vaksinerte. Hva blir det da? Tre dager hjemme-karantene på 12 åringen?

- Hva men mellomlandinger på disse turene i Frankfurt, Kjøbenhavn eller Zürich - lager det noen problemer?

Takk

LN-RTP
27-08-2021, 13:46
Om du er fullvaksinert og kan få registrert det i de norske arkivene, så kan du fritt reise til Norge allerede nå. Du har vel norsk pass fortsatt?

Alle de farge-greiene gjelder de uvaksinerte eller de med bare 1 dose.

Kim

2 av 3.

Er full vaksinert og har det registrert i de Norske arkivene, men det Norske passet er utgått, derfor er jeg Amerikansk turist.
Så noe om at Danmark har åpnet, håper Norge er like rundt hjørnet..

SBT
27-08-2021, 20:57
Har hatt en rekke flighter til Tyskland siden mai, både direkte og vis Stockholm og København, - og det har ikke vært noen form for kontroll der ved ankomst, så det skulle ikke være noen fare for den videre reisen.

LN-MOW
07-09-2021, 23:59
Og da lå sertifikatet i postkassen min her i Georgia. Tok ca 3 uker fra jeg sendte skjemaet til jeg fikk svaret. Både norsk og EU-sertifikat, så dermed er alt klart for en tur til Mosjøen i oktober.

B747-8
08-09-2021, 20:01
Og da lå sertifikatet i postkassen min her i Georgia. Tok ca 3 uker fra jeg sendte skjemaet til jeg fikk svaret. Både norsk og EU-sertifikat, så dermed er alt klart for en tur til Mosjøen i oktober.

Hvilket flyselskap skal du bestille hos (fly med)?

LN-MOW
08-09-2021, 20:31
Hvilket flyselskap skal du bestille hos (fly med)?

Ikke så lysten på stopp i Europa, så får vel komme meg opp til Newark og ta SK908. Vi får se ..

Hickok
08-09-2021, 20:36
Ikke så lysten på stopp i Europa, så får vel komme meg opp til Newark og ta SK908. Vi får se ..

Jeg stoppet på FRA i helgen, og det var helt problemfritt. Eneste maset der var på LH sin kantine.

LN-MOW
08-09-2021, 20:42
Jeg stoppet på FRA i helgen, og det var helt problemfritt. Eneste maset der var på LH sin kantine.

Lufty flyr ikke på rett dag, så de bortfaller. Dessuten tror jeg det er mindre trøkk på ankomst når SK908 lander. Jeg skal hente pass i Mosjøen, så må gå gjennom manuell kontroll.

B747-8
09-09-2021, 18:15
Hvis man reiser med SAS i business class til f.eks. USA. Da kan man vel sitte i setet uten maske?
For det er 1 meter i mellom setene på SAS business class på f.eks. A350-900.

Twin Otter
10-09-2021, 11:00
Hei. Er det verdt å begynne å tenke på å reise litt rundt i Europa? Jeg og kona er fullvaksinerte og hvordan er utsiktene til å reise f.eks til Frankrike uten å måtte i 10 dagers karantene etterpå?

Henshaw
10-09-2021, 11:05
Som fullvaksinert virker det å være rimelig fritt fram, men hvert sitt land har sine regler, så man må nesten lese seg opp

Twin Otter
10-09-2021, 11:09
Som fullvaksinert virker det å være rimelig fritt fram, men hvert sitt land har sine regler, så man må nesten lese seg opp

Ja. Har vært innom UDs sider og kikket litt. Vet ikke om det blir nå i høst uansett. Men kanskje til våren. Time will show.

Henshaw
10-09-2021, 11:12
Tror man heller burde sjekke hvert land sine sider. Første resultatet på et søk etter "travel to country" gir ofte gode treff på en offisiell side

Polaris
10-09-2021, 11:32
https://reopen.europa.eu/de

Er en god kilde. Hjalp oss på vår europatur.

Trent600
10-09-2021, 11:38
Lufthansa, BA og en del andre linker til Sherpa fra sine sider. Synes den virker bra og den har også linker til de offiselle landssidene for de reisemålene jeg har sjekket.

https://apply.joinsherpa.com/travel-restrictions

Hickok
10-09-2021, 17:07
Det eneste som er helt sikkert, er at det er lite poeng i å sjekke regler for land nå om en skal reise til våren. Mye kan ha endret seg til da. For alt vi vet har det kommet et nytt virus da eller verden er tilbake til normalen igjen.

Eirik
11-09-2021, 09:58
Var på rundreise med bil i Tyskland, Østerrike, Slovenia og Italia forleden, med koronapass(fullvaksinert) var det veldig uproblematisk, var og første gang at en ikke trengte test verken på OSL eller MUC. De fleste restauranter og hoteller ville se QR-kode/dokumentasjon fra appen, men det var jo fort gjort.

Fnate
11-09-2021, 15:08
. De fleste restauranter og hoteller ville se QR-kode/dokumentasjon fra appen, men det var jo fort gjort.

Så bra. Men hvilken app er det snakk om?

Discus
11-09-2021, 15:34
Du har QR-koden/passet ditt i Helsenorge-appen (eller websiden)

tdb
11-09-2021, 17:19
Jeg har lasta ned den tyske smittestopp appen «Corona-Warn». Der er det også mulig å vise ditt corona pass på en enkel måte. Appen «Luca» brukes vistnok også en del i Tyskland. Der er også sertifikatet lett tilgjengelig.

Eirik
11-09-2021, 19:59

Yepp, fra helsenorge.no.
Men med unntak av på OSL på tilbaketuren viste jeg bare fram screenshot på telefonen, ingen som scanna eller så så veldig nøye på noe.

Fnate
11-09-2021, 21:30
Du har QR-koden/passet ditt i Helsenorge-appen (eller websiden)

Takk. Visste ikke at det fantes engang. Men da er det installert. :)

TriStar
12-09-2021, 09:29
Jeg har lasta ned den tyske smittestopp appen «Corona-Warn». Der er det også mulig å vise ditt corona pass på en enkel måte. Appen «Luca» brukes vistnok også en del i Tyskland. Der er også sertifikatet lett tilgjengelig.

Var en uke i Tyskland i sommer. Alle hotellene spurte etter dokumentasjon på enten vaksine eller negativ test. Viste frem EU-sertifikatet på mobil, virket som ingen hadde sett noe slikt før og det var aldri noen som scannet. Men de ble fornøyde med at jeg sa at det var dokumentasjon for vaksine… Luca blir benyttet for registrering i butikker, restauranter etc og er vel for smittesporing. Det som er bra er at det ser ut til at Tyskland har greid å samle seg om én app, og den er enkel i bruk. Her på berget er det jo et utall ulike apper og nettsider som brukes til registrering og mye må fylles ut manuelt hver gang.

I Latvia var det spørsmål om vaksinepass på alle restauranter og barer. Og det ble også scannet. Om du ikke hadde det, eller negativ test måtte man sitte utendørs…

Hickok
12-09-2021, 16:48
I Praha sist helg var det ingen som spurte om noe som helst, med unntak av innsjekk på hotellet. Da måtte vaksinasjonsbevis vises.

SudCaravelle
16-09-2021, 20:20
Gir meg ikke..

Booket som nevnt Heming-Expressen til AGP i høstferien og ser at for oss to voksne med dobbel-skudd, to barn under 12 og ett på over 12 så er eneste hasselet at 12 åringen må testes i før flyet fra OSL, før flyet fra AGP og da tre dager karantene.

Forstår jeg det riktig at vi kan mer eller mindre gjøre det samme til Dubai med vårt setup og ikke noe mer? (Den andre turen er full flex og kan kastes)

Cecilie
16-09-2021, 21:10
Skal ut og fly for første gang siden denne paninien brøt ut i 2020, til lørdag. Er det slik at det fortsatt er frowned upon å klappe når flyet lander?

Hilsen nybegynnern

Discus
17-09-2021, 11:03
Gir meg ikke..

Booket som nevnt Heming-Expressen til AGP i høstferien og ser at for oss to voksne med dobbel-skudd, to barn under 12 og ett på over 12 så er eneste hasselet at 12 åringen må testes i før flyet fra OSL, før flyet fra AGP og da tre dager karantene.

Forstår jeg det riktig at vi kan mer eller mindre gjøre det samme til Dubai med vårt setup og ikke noe mer? (Den andre turen er full flex og kan kastes)
Husk innreiseregistrering til Norge for de som ikke er vaksinert. Les forøverig mer her https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/#regler-ved-innreise-til-norge

jameson82
17-09-2021, 11:45
Skal ut og fly for første gang siden denne paninien brøt ut i 2020, til lørdag. Er det slik at det fortsatt er frowned upon å klappe når flyet lander?

Hilsen nybegynnern

Husk hvertfall å ta den obligatoriske selfie med munnbind ombord.. :p

Fly med oss
17-09-2021, 11:49

Hilsen nybegynnern

Tja, er det charter eller rutefly? Det var full applaus når vi landet på Kypros i fjor høst med TUI :lol: Kanskje mest fordi marerittflyvningen med fulle foreldre som skiftet bleie på barna på det bordet de fleste andre fikk servert mat på var over...

Fnate
17-09-2021, 15:39
Husk hvertfall å ta den obligatoriske selfie med munnbind ombord.. :p

Med teksten #38000feet #wifionboard

Tidligere hadde jeg godt hell med å starte klappesalver på ruteflyene til Kanariøyene. Men etter jeg "fikk storsmurf" er jeg redd for helsen om jeg forsøker igjen.

Cecilie
20-09-2021, 21:18
Det ble hverken klappsalver eller munnbind-selfie, men jeg hadde derimot fire veldig trivelige turer med Widerøe, hvorav to av flightene var med den "nye" (er vel kanskje litt drøyt å kalle disse flya nye nå, i siste halvdel av 2021, men) E190-E2ene mellom Bergen og Bodø.

Og Nord-Norge er fytti-flate meg vakkert, selv fra bakerste rad på en stappful junglejet-flyvning….

https://scontent.fsvg2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/242233475_10159609641535330_9136271312837022550_n. jpg?_nc_cat=103&ccb=1-5&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=x2z1MnW2WHgAX-GLdyh&_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&oh=6e7e20728ded48b8893b04e9765e8801&oe=61701F32

Discus
21-09-2021, 11:14
Noen som vet om EU-korona-passet er godkjent som dokumentasjon for negativ test for innreise til USA? (Tenker da på dokumentert test i passet)

LN-MOW
21-09-2021, 12:40
For tidlig å si. Det er ikke kommet noe offisielt ennå og vaksine er ikke et krav til de som kan reise inn i dag. Kun test de siste 3 dagene. (ikke 72t).

LN-RTP
21-09-2021, 12:55
. Noen som vet om EU-korona-passet er godkjent som dokumentasjon for negativ test for innreise til USA? (Tenker da på dokumentert test i passet)

Ser ut som myndighetene i USA gjør det opp til flyselskapene å godkjenne forskjellige korna pass/bevis.
Ser for meg at foreksempel SAS burde godkjenne et EU korona pass.

Fnate
21-09-2021, 15:54
Ser ut som myndighetene i USA gjør det opp til flyselskapene å godkjenne forskjellige korna pass/bevis.
Ser for meg at foreksempel SAS burde godkjenne et EU korona pass.

Jøss. Det høres jo bittelitt bukken og havresekken ut. At den som tjener penger på å fly skal få godkjenne hvem som får lov å reise.

Henshaw
21-09-2021, 15:58
Jøss. Det høres jo bittelitt bukken og havresekken ut. At den som tjener penger på å fly skal få godkjenne hvem som får lov å reise.

Blir jo litt som med ESTA, flyselskapet sjekker det og slipper deg ikke ombord uten. Venter vel smekk på pungen fra amerikanske myndigheter om man transporterer uønskede elementer dit

LN-MOW
21-09-2021, 16:33
Det blir nok kontroll ved ankomst likevel, så om flyselskapet ikke gjør jobben blir det bot og evt avvisning, som når andre reisedokumenter mangler.

Discus
22-09-2021, 08:00
For tidlig å si. Det er ikke kommet noe offisielt ennå og vaksine er ikke et krav til de som kan reise inn i dag. Kun test de siste 3 dagene. (ikke 72t).
PCR-test ligger også i coronapasset, med gyldighet 72 timer. Jeg fant noen med gyldig test og ihht dagens regler og så hva som stod der. Det matcher kravene USA har i dag for en slik bekreftelse (type test, laboratorium etc) så da vil det antagelig være godt nok. (Ja, avventer hva endelige krav blir, men vil tippe det blir samme test-krav ihht det som har stått i pressen)

RSL
03-10-2021, 12:55
Hei,

Er det noen som vet hvordan grensekontrollen på OSL foregår nå for Schengen land?

Jeg er fullvaksinert, og bor sør i Nederland. Om et par dager flyr jeg DUS-AMS—OSL med KL, lander 22:35 på Gardermoen. Jeg skal reise videre til Østfold og jeg lurer på om jeg rekker siste toget - det går ca 40 min etter ankomst. Reiser med innsjekket bagasje (skal være i Norge i nesten tre uker)

Landet på Gardermoen i August, og da var det full grensekontroll for alle fra utlandet, men jeg forstår at nå etter gjenåpningen gjør de bare stikkprøver? Nederland er oransje, så det betyr jo fritt frem for alle?

Om jeg ikke rekker toget er det ikke noe stress, kan ta flybussen 00:40 - er bare nysgjerrig på hva jeg kan forvente.

Wf-pax
03-10-2021, 13:36
Kom fra AGP med DY på torsdag. Måtte da gjennom passkontroll ved ankomst OSL.. Måtte vente et par min ved de automatiske slusene pga veldig høy snittalder på resten av pax.. Bagasjen lå på båndet når jeg kom til ankomsthallen. Stod et par heimevernssoldater utenfor tollen, men ingen som sjekket om jeg hadde COVID-pass. Vil anslå at jeg brukte maks 10 min fra jeg gikk ut av flyet til jeg passerte tollen :)

jb1
04-10-2021, 08:06
Hei,

Er det noen som vet hvordan grensekontrollen på OSL foregår nå for Schengen land?

Jeg er fullvaksinert, og bor sør i Nederland. Om et par dager flyr jeg DUS-AMS—OSL med KL, lander 22:35 på Gardermoen. Jeg skal reise videre til Østfold og jeg lurer på om jeg rekker siste toget - det går ca 40 min etter ankomst. Reiser med innsjekket bagasje (skal være i Norge i nesten tre uker)

Landet på Gardermoen i August, og da var det full grensekontroll for alle fra utlandet, men jeg forstår at nå etter gjenåpningen gjør de bare stikkprøver? Nederland er oransje, så det betyr jo fritt frem for alle?

Om jeg ikke rekker toget er det ikke noe stress, kan ta flybussen 00:40 - er bare nysgjerrig på hva jeg kan forvente.

Godt spm uten et helt klart svar. Jeg har ankommet OSL fra Warszawa to ganger den siste drøye måneden. Polen har vært grønt en stund. Første gang var døren fra gangbroen inn til terminalen stengt, men jeg ringte på dørklokken og etter litt: «åh, jeg skal sjekke», ble vi sluppet inn. Det samme skjedde annen gang, da ble vi først bedt om å vente litt, ingenting skjedde og det ble ringt på klokken en gang til og da sa fyren at vi måtte gå ned gangbroen igjen til en ventende buss og gå gjennom pass og covid-kontroll. Jeg reiste alene, men dette er uprofesjonelt og direkte uhøflig når det står småbarnsfamilier med barn på armen sent på kvelden. Ingen i handlingselskapet hadde gitt beskjed til flyselskapet. Jeg skrev til Avinor, men fikk bare et svadasvar om at dette ikke var deres bord, men handlingselskapet, og at politiet hadde bestemt at alle fra flyet skulle igjennom passkontroll. Mulig det, men det går an å snakke sammen.

Discus
04-10-2021, 09:33
Flytter oppfølgingen mint til denne tråden vedr UK og milagerun/transit
Det er pre-departure testen man slipper som fullvaksinert. Man må fortsatt ta dag 2 test etter ankomst. Men det er ikke lengre krav om at det må være PCR, kan også være den billigere lateral flow typen.

Nye regler står det nå:
"If you will be in England for less than 2 days you still need to book and pay for a day 2 COVID-19 test. You only need to take the test if you are still in England on day 2."
https://www.gov.uk/guidance/travel-to-england-from-another-country-during-coronavirus-covid-19

Samtidig står det fremdeles at man må ha en pre-departure-test dersom man er i transit i England:
Before travel to England

If you will be transiting through England, you need to do the following before you travel:

* take a COVID-19 test
* complete the passenger locator formhttps://www.gov.uk/guidance/coronavirus-covid-19-safer-air-travel-guidance-for-passengers#transiting-through-england

Så om man skal reie mellom to land som ikke krever noe test, men skal via London, så krever det at man tester seg før avreise. Men om man velger å bryte reisen i to, dvs ikke være i transit så slipper man test, men må kjøpe en test man ikke skal bruke. Dette høres jo litt sånn Engelsk HMS-byråkratisk ut :8:

MountainDew
04-10-2021, 18:50
Virker som det kun er tilfeldig sjekk når det gjelder koronapass på OSL for tiden.

LN-MOW
04-10-2021, 19:03
Virker som det kun er tilfeldig sjekk når det gjelder koronapass på OSL for tiden.

Det er det. Jeg landet fra Newark i morges. Jeg spurte damen som sjekket papirene mine om ‘lapp’, men hun sa at det nå bare står noen HV-folk ved utgangen og foretar stikkprøver. De var ikke interessert i meg ihvertfall….

Discus
07-10-2021, 11:49
Samtidig står det fremdeles at man må ha en pre-departure-test dersom man er i transit i England:

Before travel to England

If you will be transiting through England, you need to do the following before you travel:

* take a COVID-19 test
* complete the passenger locator form

https://www.gov.uk/guidance/coronavirus-covid-19-safer-air-travel-guidance-for-passengers#transiting-through-england

Da har byråkratene funnet ut at ting ikke var på stell og justert regelen for transit.If you will be transiting through England, you need to complete the passenger locator form (https://www.gov.uk/provide-journey-contact-details-before-travel-uk).
You will also need to take a COVID-19 test in the 3 days before you travel, if you either:

do not qualify as fully vaccinated for travel to England (https://www.gov.uk/guidance/travel-to-england-from-another-country-during-coronavirus-covid-19#check-if-you-qualify-as-fully-vaccinated)
have been in a red list country (https://www.gov.uk/guidance/red-list-of-countries-and-territories) in the 10 days before you arrive in England

RSL
08-10-2021, 00:18

Ingen kontroll av noe som helst når jeg landet nå. Flyet var forsinket, men det tok 15 min fra fly til perrong inkludert henting av bagasje, så jeg rakk toget med god margin.

adressa
14-10-2021, 21:58
Hei
Jeg lurer på om Island krever at vi må ta en Covid-19 test før vi reiser til landet? Jeg har prøvde å finne litt på nett men jeg blir litt forvirret over alle de svarene jeg finner. Jeg er full vaksinert og har EU-korona pass.

LN-CMN
14-10-2021, 23:33
Ser ut som om det er krav om test, selv om fullvaksinert og skjema må fylles ut før ankomst, her fra Re-open Europe-appen;

Rules for travellers without a network in Iceland: Vaccinated passengers, and those with prior infection of COVID-19, need to present a negative covid-19 test either a PCR or Rapid antigen test. The test must have been taken within 72 hours before departure on the first leg of the journey. A fine for not presenting a negative PCR-test at the border is 100.000 ISK.

All passengers born in 2004 and earlier are required to fill out a pre-registration form before departure to Iceland, which requires them to provide personal details and contact information, flight information, travel dates, address(es) during their stay in Iceland and information on countries they have visited before arrival.
Passengers are also encouraged to download and use the COVID-19 app Rakning C-19, which contains important information on COVID-19 and how to contact the health care service in Iceland.
Rules at the borders are in force from 1 October 2021.

Entering this country with the EU Digital COVID certificate
Vaccinated travellers, as well as those with a confirmed previous infection, have to present a valid certificate at the arrival.
Vaccinated people: to have a valid certificate, 14 days have to have passed from the second dose (or 14 days from Janssen/Johnson & Johnson dose). If the time is shorter than 14 days, the certificate is not valid.
All vaccines approved by the European Medicines Agency (EMA) and the World Health Organisation are accepted.
The vaccination certificates must fulfil the requirements described here.
People that have been infected with COVID-19: they must provide a certificate that fulfils the requirements described here.
The certificate must be submitted in Icelandic, Danish, Norwegian, Swedish, English, or French. A certificate in another language may be valid if submitted along with a translation in one of the approved languages and verified by a certified translator.

Michael
14-10-2021, 23:36
https://www.landlaeknir.is/um-embaettid/greinar/grein/item44492/A-requirement-for-a-negative-PCR-test-upon-arrival-in-Iceland

Ser ut som du må ha test tatt innen 72 timer før avgang, med mindre du har tilknytning til Island. Står informasjon om det lenger ned på den siden.

Edit: Sjekk også denne linken: https://island.is/en/p/entry

Discus
15-10-2021, 07:56
Ser ut som om det er krav om test, selv om fullvaksinert og skjema må fylles ut før ankomst, her fra Re-open Europe-appen;

Evt direkte her: https://reopen.europa.eu/en

Happyflyer
15-10-2021, 19:10
Er det noen land i Asia eller sør Amerika som ikke krever karantene og som ikke har reiseråd ifbm Corona for fullvaksinerte nordmenn?

Det klør i reisefoten, så jeg har gjort noen søk på Singapore, Malaysia, Sør Korea og Japan. Ingen av de er det mulig å reise til, men de alle har veldig gode priser nå.

Skal forresten bli interessant å se om prisene blir satt opp med en gang det åpner opp, eller om det blir mulig å gjøre et kupp.

Ser at hotellprisen i London har justert seg oppover i tempo med at det er åpnet opp.

B747-8
15-10-2021, 22:15
Fra BBC: USA åpnes fra 8/11 for fullvaksinerte (med krav om negativ test).

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-58929441

Hva?!? Med krav om negativ test, for fullvaksinerte. Ikke bra.

Men, hvordan er det når man kommer tilbake hjem til Norge?

dc-8-63
15-10-2021, 22:51
Hva?!? Med krav om negativ test, for fullvaksinerte. Ikke bra.

Men, hvordan er det når man kommer tilbake hjem til Norge?

Hva er galt med dette ? Det er jo de samme kravene Norge stiller

Cecilie
15-10-2021, 22:57
Hva er galt med dette ? Det er jo de samme kravene Norge stiller

Fullvaksinerte nordmenn trenger vel ikke å ha negativ test før retur til Norge

Discus
16-10-2021, 16:52
Fullvaksinerte nordmenn trenger vel ikke å ha negativ test før retur til Norge

Regel er vel som følger:

Reisende som er fullvaksinert, eller har gjennomgått covid-19 i løpet av de siste 6 månedene og kan vise frem gyldig dokumentasjon, har ikke krav om innreisekarantene. Foreløpig er det kun fremvisning av koronasertifikat med en QR-kode som kan verifiseres av norske myndigheter, som er ansett som sikker og verifiserbar måte å dokumentere vaksinasjon eller gjennomgått sykdom.
Kilde: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/reiserad-knyttet-til-nytt-koronavirus-coronavirus/?term=reise+&h=1

Pt er det kun EU/England/Wales/Nord-Irland og Skottland-sertifikater som er godkjent. Og så er det en del rundt testing som følger samme regler som karanteneplikt

SpotOn
20-10-2021, 08:33
Noen som har forslag til enkel og lite tidkrevende framgangsmåte som kan benyttes for å tilfredsstille testekravet før reise til USA? Jeg har fly fra OSL kl 07:00 om morgenen, så testing på flyplassen på utreisedag framstår ikke som den mest attraktive løsningen for meg. Jeg vurderer å sjanse på en offentlig test (jada - vet det offentlige systemet egentlig ikke skal brukes til dette....), men vil dokumentasjonen man får på denne gjennom vaksinesertifikatet være tilstrekkelig til at SAS (og USA) aksepterer dette for reise?

LN-MOW
20-10-2021, 12:22
Alt du trenger er en antigen hurtigtest. Tar 15 minutter. Tok den selv på OSL fredag kveld. Gjør avtale så er du sikker på å få time.

Beregn en time ekstra, så er du trygg.

Trent600
20-10-2021, 15:23
Alt du trenger er en antigen hurtigtest. Tar 15 minutter. Tok den selv på OSL fredag kveld. Gjør avtale så er du sikker på å få time.

Så det var denne du tok hos Dr Dropin på OSL?

https://drdropin.no/oslcovidtest

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=50378&stc=1&d=1634736156

LN-MOW
20-10-2021, 15:43
Så det var denne du tok hos Dr Dropin på OSL?

https://drdropin.no/oslcovidtest

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=50378&stc=1&d=1634736156

Ja. Jevn flyt av folk da jeg var der. Mest utlendinger. Tipper det er travlere på dagtid. Det var satt opp noen store venteområder. Dæven som de folka må sope inn penger ....

Trent600
20-10-2021, 15:52
Ja. Jevn flyt av folk da jeg var der. Mest utlendinger. Tipper det er travlere på dagtid. Det var satt opp noen store venteområder. Dæven som de folka må sope inn penger ....

Takk, antar jeg får ordnet dette før jeg kommer til flyplassen, men greit å ha en backup.

Via sas.no så kommer man til Oslo Helse og en "antigen/hurtigtest" er noen hundrelapper billigere hos de selv om de nok heller ikke taper penger: https://oslohelse.no/sas-choose-location-no/

Oluf Air
20-10-2021, 22:23
Hva er ståa med i fly via USA for tiden da før det åpner 14 november?

Jeg skal til CUN neste uke via IST, mens noen venner av meg har bestilt fly billetter via SFO den 31 oktober bestilt via telefon hos SAS. Dette går vel ikke? Eller spørs dette om de sender bagasje eller ikke og må igjen customs i USA? De har ESTA

LN-MOW
20-10-2021, 23:10
Det går nok dårlig …. Ingen transittmuligheter som vier vant med fra Europa.

Polaris
24-10-2021, 12:44
Har noen vært på Granka? Hvordan er ståa der nede? "Business as usual"?

Cecilie
25-10-2021, 15:54
Angående international connection på OSL (CPH-OSL-KRS), er 1t og 15 minutter snaut? Dette gjelder en gjennomgående billett.

LN-MOW
25-10-2021, 16:31
Hvis Connection Norway er åpen, er det null problem. Ellers vil det være tight, men hvis bagasjen kommer raskt, går det greit. Har klart det på mindre selv.

En kompis på OSL mener å ha hørt at det foreligger planer om å åpne Connection Norway denne uken. Vi får se ...

Airbus 330
25-10-2021, 17:43
Har noen vært på Granka? Hvordan er ståa der nede? "Business as usual"?

Var nede på Tenerife for 2 uker siden, bare på den uka vi var der var det markant økning av turister.
I samme takt åpnet de aller fleste butikker, barer og restauranter også.

Regner med at Gran Canaria er nogen lunde det samme.

Discus
27-10-2021, 09:52
Heads up om man skal til UK:

For reise til UK:
“Fully vaccinated means that you have had a complete course of an approved vaccine at least 14 days before you arrive in England. ”
https://www.gov.uk/guidance/travel-to-england-from-another-country-during-coronavirus-covid-19#check-if-you-qualify-as-fully-vaccinated

Når man er i UK:
“Fully vaccinated means that you have been vaccinated with an MHRA approved COVID-19 vaccine in the UK”
https://www.gov.uk/government/publications/covid-19-stay-at-home-guidance/stay-at-home-guidance-for-households-with-possible-coronavirus-covid-19-infection

Det betyr at om man har vaksine fra Norge, og kommer borti noen som er smittet der borte, eller på flyet over så regnes man ikke som vaksinert og må i obligatorisk karantene der borte. (Er man vaksinert i UK slipper man karantene)

Fnate
27-10-2021, 12:26
Heads up om man skal til UK:

For reise til UK:
“Fully vaccinated means that you have had a complete course of an approved vaccine at least 14 days before you arrive in England. ”
https://www.gov.uk/guidance/travel-to-england-from-another-country-during-coronavirus-covid-19#check-if-you-qualify-as-fully-vaccinated

Når man er i UK:
“Fully vaccinated means that you have been vaccinated with an MHRA approved COVID-19 vaccine in the UK”
https://www.gov.uk/government/publications/covid-19-stay-at-home-guidance/stay-at-home-guidance-for-households-with-possible-coronavirus-covid-19-infection

Det betyr at om man har vaksine fra Norge, og kommer borti noen som er smittet der borte, eller på flyet over så regnes man ikke som vaksinert og må i obligatorisk karantene der borte. (Er man vaksinert i UK slipper man karantene)

Hørtes underlig ut? Er ikke bare en skriveflei igjen da?

Vi skal uansett over på fredag. Var innmari kukete å booke day2 test, som vi tar på flyplassen søndag på vei hjem. Blir spennende å se om det var et bra eller elendig taktisk valg. :)

Trent600
27-10-2021, 12:55
Hørtes underlig ut? Er ikke bare en skriveflei igjen da?

Er vel det som skjedde med denne familien som havnet i karantene:

Dei hadde sett fram til ei lita ferieveke i London. I staden måtte Faaez Kahn og familien bruke dagane på karantenehotell i den britiske hovudstaden.
(...)
– Dei sa at det hadde vore nokon på flyet vårt som hadde testa positivt. Vi fekk difor beskjed om ikkje å forlate hotellrommet vårt, seier han til NRK.

Khan forklarte at både han og kona var fullvaksinerte og hadde testa negativt for covid-19 både før avreise og etter at dei var komne til Storbritannia.

Men i og med at dei vaksinerte i Noreg, og ikkje Storbritannia, måtte dei i karantene i ti dagar.

https://www.nrk.no/norge/london-turen-enda-pa-karantenehotell-1.15695502

Fnate
27-10-2021, 16:28
Er vel det som skjedde med denne familien som havnet i karantene:

https://www.nrk.no/norge/london-turen-enda-pa-karantenehotell-1.15695502Oh hildrande du. Da satser jeg relativt hardt på at det samme ikke skjer med oss...

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

MsMaverick
28-10-2021, 08:11
Reiseforsikring - karantenedekning, info
God morgen :-)
Jeg skal snart på tur til Playa del Carmen og er svært opptatt av å ha reiseforsikring som dekker `alt`. Til tross for at jeg har helårsreiseforsikring fra Europeiske endte jeg og reisefølget opp med å kjøpe enkeltreiseforsikringer fra Gouda i går, denne dekker også karantene før avreise og ev. karantene på destinasjonen. Det gjør ikke Europeiske…
Jeg har sjekket sirlig opp med div. mailkorr og tlf. - Gouda endret til og med info på nettsiden sin etter mailer med meg.

Regner med at det er flere som tenker at ens egen reiseforsikring nå dekker der meste siden reiserådene er opphevet, mao viktig å lese det med liten skrift ;-)

AndersE
28-10-2021, 09:27
Hei!

Eg skal til USA i november, og har blitt litt i tvil om korleis ein dokumenterer at ein har negativ test tre dagar før. Eg har jo tenkt at ein vanlig offentlig test som kjem opp i sertifikatet på Helsenorge er nok, men så blir eg forvirra av alle annonser om «Fit to fly-attest» osv.

Har nokon kunnskap om eller testa kva dokumentasjon som blir akseptert for å få fly til USA?

Hypern
28-10-2021, 10:04
Hei!

Eg skal til USA i november, og har blitt litt i tvil om korleis ein dokumenterer at ein har negativ test tre dagar før. Eg har jo tenkt at ein vanlig offentlig test som kjem opp i sertifikatet på Helsenorge er nok, men så blir eg forvirra av alle annonser om «Fit to fly-attest» osv.

Har nokon kunnskap om eller testa kva dokumentasjon som blir akseptert for å få fly til USA?

Fit to fly attest er noe mange private aktører tar seg godt betalt for. Som oftest helt unødvendig å betale ekstra for det, dokumentasjonen fra Helsenorge er i de aller fleste tilfeller godt nok.

AndersE
28-10-2021, 20:55
Takk, då satsar eg på det - og dokumentsjekk på forhånd!

jb1
29-10-2021, 19:56
Terminal 2 på Arlanda har gjenåpnet fra 26. oktober. Endel selskaper som normalt er på T5 er fortsatt der, som BA og Iberia.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211029/c56f1209a4adaa4d6d750d8191a3319f.jpg

Cecilie
30-10-2021, 15:06
Fit to fly attest er noe mange private aktører tar seg godt betalt for. Som oftest helt unødvendig å betale ekstra for det, dokumentasjonen fra Helsenorge er i de aller fleste tilfeller godt nok.

Du sier «som oftest» men er USA et slikt unntak som freser en slik attest? Det slår meg at det landet ikke kommer til å gjøre ting mest mulig lettvint.

En annen sak, må man kanskje teste seg før avreise fra USA og retur til Danmark? Er testing lett tilgjengelig nå på de fleste apotek?

Hypern
30-10-2021, 15:13
Du sier «som oftest» men er USA et slikt unntak som freser en slik attest? Det slår meg at det landet ikke kommer til å gjøre ting mest mulig lettvint.

En annen sak, må man kanskje teste seg før avreise fra USA og retur til Danmark? Er testing lett tilgjengelig nå på de fleste apotek?

Jeg kan ikke finne noe som tilsier at en fit to fly attest er noe som kreves ut i fra det som står her.
https://travel.state.gov/content/travel/en/international-travel/emergencies/covid-19-faqs-for-travel-to-the-us-information.html
En kan fint også printe ut testresultatet fra Helsenorge.no på engelsk, når man velger utskriftsvennlig versjon der står det klart og tydelig at det er henta fra FHI. Type test akseptert kan både være PCR og hurtigtest står det på nettsiden jeg lenka til.

LN-MOW
30-10-2021, 15:17
Alt du trenger er å komme gjennom innsjekk. Ingen kontroll ved ankomst USA annet enn det vanlige.

Chriscross
31-10-2021, 15:22
Fant ikke noen Coronatråd jeg turde stille dette spørsålet siden det ikke hadde med status å gjøre. Vet noen hvordan vaksinasjonsgraden er i følgende amerikanske byer:
Nyc, Washington, Los Angeles, Sfo og Chigaco. Finner bare status på deltstasnivå. Miami er det vel best å holde seg unna.

Cecilie
31-10-2021, 15:34
Fant ikke noen Coronatråd jeg turde stille dette spørsålet siden det ikke hadde med status å gjøre. Vet noen hvordan vaksinasjonsgraden er i følgende amerikanske byer:
Nyc, Washington, Los Angeles, Sfo og Chigaco. Finner bare status på deltstasnivå. Miami er det vel best å holde seg unna.

NYTimes har oversikt på county nivå, vet ikke om det hjelper litt? https://www.nytimes.com/interactive/2021/us/covid-cases.html

Generelt sett så er vel vaksinasjonsgraden større i storbyene og lavere i rurale strøk. Det gjenspeiler seg jo også igjen på smittetallene som nå virker å være lavere og nedadgående i storbyene på øst- og vestkysten?

dc-8-63
31-10-2021, 16:25
Litt slemt sagt - bruk valg kartene ! Men serioest - Cecilies forslag om New York Times er svaert bra (vi leverer software loesningen de bruker ;-) ) Er selv paa biltur ned Highway 101 / 1 og har sjekket LA og SFO - hvor begge er over 75% vaksinerte !

B747-8
31-10-2021, 16:59
NYTimes har oversikt på county nivå, vet ikke om det hjelper litt? https://www.nytimes.com/interactive/2021/us/covid-cases.html

Generelt sett så er vel vaksinasjonsgraden større i storbyene og lavere i rurale strøk. Det gjenspeiler seg jo også igjen på smittetallene som nå virker å være lavere og nedadgående i storbyene på øst- og vestkysten?

Har du New York Times konto Cecilie?
For artikkelen er bak betalingsmur.

B747-8
31-10-2021, 17:01
...og har sjekket LA og SFO - hvor begge er over 75% vaksinerte !

Veldig bra. Takk for info :)

Vet du hva PDX ligger på?

LN-MOW
31-10-2021, 17:33
Vestksten er generelt høy.

Orbiter
31-10-2021, 17:51
Alle tall i følge NYTimes, fully vaccinated hhv 12+ / 18+ / 65+

Nyc - New York City (78% / 79% / 78%)
Washington - Washington DC ( 69% / 69% / 83%)
Los Angeles - Los Angeles County (72% / 73% / 79%)
Sfo - San Fransico County (82% / 82% / 85%)
Chigaco - Cook County (73% / 74% / 82%)
Portland - Multnouma County (81% / 82% / 95%)
Las Vegas - Clark County ( 59% / 60% / 75%)

(Uten ansvar for feil)

fjasebase
31-10-2021, 22:24
Noen som har reist USA - Norge i det siste? All info på nettet gjør at det skaper mer forvirring i huet mitt. Hvis jeg forstår det riktig er det kun vaksinasjonssertifikat som trengs?
Blir å reise USA-CPH-Norge. Regner med transfer i CPH er ganske greit?

LN-MOW
31-10-2021, 23:09
Noen som har reist USA - Norge i det siste? All info på nettet gjør at det skaper mer forvirring i huet mitt. Hvis jeg forstår det riktig er det kun vaksinasjonssertifikat som trengs?
Blir å reise USA-CPH-Norge. Regner med transfer i CPH er ganske greit?

Du viser EU-sertifikatet ved innsjekk sammen med norsk pass. Ikke sikker på om danskene vil se det i passkontrollen, men ikke noe mer enn det i tilfelle. Reiste EWR-OSL for fire uker siden og det var kjedelig smertefritt.

fjasebase
01-11-2021, 01:13
Takk for det! Får håpe det kommer i posten i tide. Fortsatt test på returen regner jeg med?

LN-MOW
01-11-2021, 01:18
Takk for det! Får håpe det kommer i posten i tide. Fortsatt test på returen regner jeg med?

Ja, tviler på at det blir endret med det første.

B747-8
01-11-2021, 23:46
Vestksten er generelt høy.

Veldig bra!

Alle tall i følge NYTimes, fully vaccinated hhv 12+ / 18+ / 65+

Nyc - New York City (78% / 79% / 78%)
Washington - Washington DC ( 69% / 69% / 83%)
Los Angeles - Los Angeles County (72% / 73% / 79%)
Sfo - San Fransico County (82% / 82% / 85%)
Chigaco - Cook County (73% / 74% / 82%)
Portland - Multnouma County (81% / 82% / 95%)
Las Vegas - Clark County ( 59% / 60% / 75%)

(Uten ansvar for feil)

Tusen takk for info :)
Selv om du ikke tar ansvar for tallene og feil :colgate:

dc-8-63
02-11-2021, 16:51
Tallene fra Orbiter stemmer veldig bra. Etter 3 dager langs kysten ser vi 100% bruk av masker i butikker / innendoers, folk holder god avstand uten at det merket paa gulvet. De fleste Resturanter er aapne, dog her paa Hyatt er resturantene kun aapne Torsdag - Soendag. Til sammenligning med hvordan Norge naa utvikler seg (VG har statistikken oeverst igjen) ligner det paa hva som skjedde naar vi (Vestkysten) aapnet opp i Juli - frivillig maskebruk hvis man var vaksinert, det holdt litt over en maaned - siden midten av August er det 100% bruk av maske.

Chriscross
02-11-2021, 20:19
Mer USA mas her når de nå åpner, eller rettere sagt mas om returen fra USA. Slik jeg tolker SAS dot no trenger vi ikke fremvise noen negativ test for å få lov til å boarde fly fra USA via CPH til Norge. Stemmer dette?

LN-MOW
02-11-2021, 20:35
Mer USA mas her når de nå åpner, eller rettere sagt mas om returen fra USA. Slik jeg tolker SAS dot no trenger vi ikke fremvise noen negativ test for å få lov til å boarde fly fra USA via CPH til Norge. Stemmer dette?

EU-sertifikat og norsk pass er det du trenger. Test er kun for innreise USA.

Henshaw
04-11-2021, 10:32
Hvordan er ståa på avreise fra OSL om dagen? Er det som i gamle dager hvor man kan regne maks 20 minutter fra man forlater setet på toget til man sitter i en stol i loungen eller burde man regne ekstra tid? Avgang 08:40 om det har noe å si, og flyet går til verdens største land, Utlandet (ZRH)

Discus
04-11-2021, 10:57
Hvordan er ståa på avreise fra OSL om dagen? Er det som i gamle dager hvor man kan regne maks 20 minutter fra man forlater setet på toget til man sitter i en stol i loungen eller burde man regne ekstra tid?
For innland (uten fasttrack) brukte jeg 4 min fra toget til jeg var i gjennom security forrige uke. Det var inkludert bag-drop og en strafferunde opp feil rulletrapp (mot gamle innsjekk av gammel vane). Så kommer vel anpå om du har fått ut BP og gjort dokumentkontroll eller ikke på forhånd.

Cecilie
10-11-2021, 12:42
Munnbindet bør frem igjen, sier smittevernoverlegen i Bergen. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/61-nye-smittetilfeller-registrert-i-bergen-siste-doegn.woqA9jfWk?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Da må vel kanskje munnbindet frem på BGO også i køområder/sikkerhetskontroll og boarding. Spørs om ikke munnbindet skal frem når jeg skal ut og fly i helga ja.

Polaris
10-11-2021, 13:42
Munnbindet bør frem igjen, sier smittevernoverlegen i Bergen. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/61-nye-smittetilfeller-registrert-i-bergen-siste-doegn.woqA9jfWk?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Da må vel kanskje munnbindet frem på BGO også i køområder/sikkerhetskontroll og boarding. Spørs om ikke munnbindet skal frem når jeg skal ut og fly i helga ja.

Kjenner at hovedpulsåra får lyst å trekke opp i underhuden og bule, når jeg leser all denne "bør", "anbefales", "tilrådes", "helst"... Det framstår så veldig tiltaksløst og som om de står på en syltynn is de ikke tør trampe på. Selvfølgelig SKAL munnbindet på i alle situasjoner hvor man står trangt og luftinga er dårlig. Det trenger man hverken være overlege eller FHI-ansatt for å forstå :headbang Alle som har pollenallergi variant innendørsplanter (for eksempel) vet at det ikke hjelper å stå 1m vekk fra planten + vaske hendene for å hindre reaksjon, kun med kraftig lufting får man reaksjonen ned på et minimum.

Når jeg sender pappa på juletur har han klar beskjed om å bære FFP2-maske fra han trør inn på flyplassen til han sitter i setet og flyet har tatt av. Da kan han bytte til OP-maske (heldigvis flyr han med Lufthansa hvor det enda er maskepflicht ombord) siden lufta filtreres og sirkuleres godt ombord i fly, og så fort de lander er det smakk på med FFP2-maska igjen.

PSC TOS
15-11-2021, 11:00
Du viser EU-sertifikatet ved innsjekk sammen med norsk pass. Ikke sikker på om danskene vil se det i passkontrollen, men ikke noe mer enn det i tilfelle. Reiste EWR-OSL for fire uker siden og det var kjedelig smertefritt.

Skal til USA i morgen og kjenner jeg er litt på tuppa om jeg har gjort alt som behøves.

Jeg har fra helsenorge printet ut koronasertifikatet der jeg er fullvaksinert og negativ test tatt i går.

Jeg har også fra helsenorge printet ut selve test-resultatet fra testen i går.

Jeg har fylt ut og printet "Attestation Form (https://assets.ctfassets.net/oz9qk43ly6yk/1yIQeXIch9Js6IHdn2UaKF/863d7fa5d01919b033ef0e68da05e602/Attestation_Form_eff_08NOV21.pdf)" fra amerikanske CDC der jeg erklærer at jeg er fullvaksinert og har negativ test.

Men så stusser jeg over denne setninga på https://www.sas.se/trafikinformation/meddelande/#entry-restrictions-countries:

AND

a letter issued by a health authority stating that the passenger has been cleared for travel.

Children 2-17 years: Children under 18 years are exempted from vaccination requirement. Children between 2 and 17 are required to take pre departure test. Unvaccinated Children 2-17, traveling with a fully vaccinated adult, must have a proof of a negative COVID-19 test (PCR or Antigen) taken no earlier than 3 days before departure. Unvaccinated children traveling alone or together with unvaccinated adults (US Citizen or Legal Permanent Resident (LPR), or included in the group Exemptions below, must have a proof of a negative COVID-19 test (PCR or Antigen) taken no earlier than 1 day before departure. Vaccinated children must have a proof of a negative COVID-19 test (PCR or Antigen).

Passenger Details (e.g. name and date of birth) in the certificate must match those stated in the passport or other travel document.

Note: The Medical Certificate confirming Vaccine and negative test results must be presented before boarding, and failure to do so shall result in denied boarding.

Hva er dette for noe? Må man ha legeerklæring i tillegg til de overnevnte skjemaene som bekrefter at jeg er klarert for å reise?

SudCaravelle
15-11-2021, 11:07
Skal på en konferanse og i noen møter i Hamburg om to uker fra i dag. Noen som har en formening om hvor mye Tyskland kan finne på å stenge ned innen den tid? Skal booke flybilletter i dag.

Ser også at Hamburg ligger i en region hvor det står litt bedre til.

Henshaw
15-11-2021, 11:42
Skal på en konferanse og i noen møter i Hamburg om to uker fra i dag. Noen som har en formening om hvor mye Tyskland kan finne på å stenge ned innen den tid? Skal booke flybilletter i dag.

Ser også at Hamburg ligger i en region hvor det står litt bedre til.

Vær OBS på at Hamburg, i likhet med Oslo, er sitt eget fylke/delstat og muligens ikke regnes inn sammen med Schleswig-Holstein eller Niedersachsen som Hamburg er omringet av.

Trent600
15-11-2021, 12:55
Hva er dette for noe? Må man ha legeerklæring i tillegg til de overnevnte skjemaene som bekrefter at jeg er klarert for å reise?

Nei.

Koronasertifikat har jo vaksinestatus på side 1 og testresultat på side 2 og det er det eneste du trenger for å sjekke inn.

Attestation form ble samlet inn ved gate ved boarding.

Ser ikke ut til at det er så vanlig, men på EWR forrige torsdag var det ekstra sjekk av koronasertifikat etter immigrasjon. Igjen så var det sjekk av EU koronasertifikatets side 1 og 2.

Sent from my iPad using Tapatalk

Hickok
15-11-2021, 15:17
Skal til USA i morgen og kjenner jeg er litt på tuppa om jeg har gjort alt som behøves.

Jeg har fra helsenorge printet ut koronasertifikatet der jeg er fullvaksinert og negativ test tatt i går.

Jeg har også fra helsenorge printet ut selve test-resultatet fra testen i går.

Jeg har fylt ut og printet "Attestation Form (https://assets.ctfassets.net/oz9qk43ly6yk/1yIQeXIch9Js6IHdn2UaKF/863d7fa5d01919b033ef0e68da05e602/Attestation_Form_eff_08NOV21.pdf)" fra amerikanske CDC der jeg erklærer at jeg er fullvaksinert og har negativ test.

Men så stusser jeg over denne setninga på https://www.sas.se/trafikinformation/meddelande/#entry-restrictions-countries:

Jeg dro til USA på onsdag, og det var kun tre ting jeg trengte. Test maks 72 timer før, koronapass og attestation skjema (som jeg fikk i skranken hos SAS). Ekstremt lite trøbbel og kun 15 minutter fra flydør til baggasjebånd. Måtte det bare vare!

Polaris
15-11-2021, 15:24
Her er siste news fra Hamburg, de kommer antakeligvis til å få strengere regler allerede i morgen:

https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/Schaerfere-Corona-Regeln-Hamburg-entscheidet-am-Dienstag,corona9144.html

KnutW
15-11-2021, 17:47
Skoletysken min strekker ikke helt til: Hva betyr Geimpfte und Genesene?

Discus
15-11-2021, 18:05

Det er SAS som surrer med "AND", "OR", "AND" fra opprinnelige dokument som sammen med dårlig formatering på websiden gjør at det blir feil logikk.

Den teksten er ifbm. de som har hatt COVID og dokumenterer det isf vaksine.

"Documentation of recovery from COVID-19 in the form of a positive COVID-19 viral test on a sample taken
no more than 90 days prior to departure and clearance to travel."

https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/NCEZID-FRM-Combo-Passenger-Disclose-508.pdf

Egenes
15-11-2021, 19:44
Skoletysken min strekker ikke helt til: Hva betyr Geimpfte und Genesene?

Geimpfte er vaksinert, og genesene er vel at du har vært smittet. Altså bare 2G i motsetning til den vanlige 3G som også inkluderer testet - getestet.

B747-8
16-11-2021, 00:08
Jeg dro til USA på onsdag, og det var kun tre ting jeg trengte. Test maks 72 timer før, koronapass og attestation skjema (som jeg fikk i skranken hos SAS). Ekstremt lite trøbbel og kun 15 minutter fra flydør til baggasjebånd. Måtte det bare vare!

Tusen takk for denne info! Drev å tenkte på hva som kreves til USA. Nå kan jeg senke skuldrene :)

Cecilie
19-11-2021, 11:33
Strengere innreisekrav fra og med 26. nov. Blant annet så må alle som skal reise inn til Norge (også fullvaksinerte nordmenn) fra den datoen registrere seg på entrynorway.no

https://www.vg.no/nyheter/i/WjJQPd/dette-er-de-nye-tiltakene

B747-8
19-11-2021, 17:46
Strengere innreisekrav fra og med 26. nov. Blant annet så må alle som skal reise inn til Norge (også fullvaksinerte nordmenn) fra den datoen registrere seg på entrynorway.no

https://www.vg.no/nyheter/i/WjJQPd/dette-er-de-nye-tiltakene

Hvilket tull er dette, og jeg som skal reise i desember. Nei, det er veldig bra at de gjør det. Takk for info :)

LN-MOW
19-11-2021, 17:49
Hvilket tull er dette, og jeg som skal reise i desember. Nei, det er veldig bra at de gjør det. Takk for info :)

Ingen endring i reisevilkårene, kun mer byråkrati.

B747-8
19-11-2021, 18:16
Ingen endring i reisevilkårene, kun mer byråkrati.

Ja, det betyr at når jeg kommer fra CPH til OSL i desember så må jeg passe på mange ting (teste meg, fylle ut skjema før ankomst o.s.v) ellers så får jeg bot :(

LN-MOW
19-11-2021, 18:20
Ja, det betyr at når jeg kommer fra CPH til OSL i desember så må jeg passe på mange ting (teste meg, fylle ut skjema før ankomst o.s.v) ellers så får jeg bot :(

Hvis du er vaksinert, trenger du ikke å teste deg før ankomst. Det trengs kun for innreise til USA.

B747-8
19-11-2021, 18:26
Hvis du er vaksinert, trenger du ikke å teste deg før ankomst. Det trengs kun for innreise til USA.

Ja, for jeg ser det nå på entrynorway.no at det står at det er for "utlendinger".

Så da slipper jeg å registrere meg og jeg trenger bare å vise korona passet mitt (der det står at jeg er full vaksinert) når jeg kommer til hjem til Norge.
Tusen takk LN-MOW

LN-MOW
19-11-2021, 18:47
Ja, for jeg ser det nå på entrynorway.no at det står at det er for "utlendinger".

Så da slipper jeg å registrere meg og jeg trenger bare å vise korona passet mitt (der det står at jeg er full vaksinert) når jeg kommer til hjem til Norge.
Tusen takk LN-MOW

Nei, du må fortsatt fylle ut innreiseskjemaet. Det er det som er endringen for fullvaksinerte.

Gandalf
19-11-2021, 23:33
Ikke helt korrekt, LN-MOW. Det som står på registreringssiden er, quote

Dersom du kommer fra et område uten karanteneplikt er du fritatt fra innreiseregistrering.

Dersom du kommer fra et område med karanteneplikt, men er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19 siste seks måneder og kan dokumentere dette gjennom norsk, svensk eller dansk koronasertifikat med QR-kode, EUs digitale koronasertifikat, NHS Covid-pass fra England eller Wales med QR-kode, eller koronasertifikat fra Nord-Irland eller Skottland med QR-kode, er du fritatt fra innreiseregistrering og skal ikke fylle ut dette registreringsskjemaet.

Alle barn under 16 år er fritatt fra innreiseregistrering.

Unquote

Mvh,

LN-MOW
19-11-2021, 23:39
Ikke helt korrekt, LN-MOW. Det som står på registreringssiden er, quote

Dersom du kommer fra et område uten karanteneplikt er du fritatt fra innreiseregistrering.

Dersom du kommer fra et område med karanteneplikt, men er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19 siste seks måneder og kan dokumentere dette gjennom norsk, svensk eller dansk koronasertifikat med QR-kode, EUs digitale koronasertifikat, NHS Covid-pass fra England eller Wales med QR-kode, eller koronasertifikat fra Nord-Irland eller Skottland med QR-kode, er du fritatt fra innreiseregistrering og skal ikke fylle ut dette registreringsskjemaet.

Alle barn under 16 år er fritatt fra innreiseregistrering.

Unquote

Mvh,

Fra 26/11 gjelder dette .. (sitert fra VG litt lengre opp)

''** Skjerpet kontroll på grensene - alle må registrere seg før innreise til landet og det blir krav til testing for de uten coronapass. Dette gjelder fra neste fredag.

– Dette vil gjelde uansett hvilket land man reiser fra, sier justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp).''

.. og:

''Dette er de viktigste endringene hva gjelder innreise til Norge, som trer i kraft fra fredag 26. november 2021:

Alle innreisende over 16 år skal som hovedregel registrere seg i innreiseregistreringssystemet.
Gjeninnføring av krav om attest for negativ test tatt i løpet av 24 timer før innreise for de som ikke kan dokumentere med et verifiserbart koronasertifikat at de er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19 siste seks måneder.
Plikt til å teste seg ved innreise uavhengig av hvor du ankommer Norge fra, så fremt du at du ikke er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19 siste seks måneder - og kan dokumentere det med et verifiserbart koronasertifikat.
Det åpnes for innreise for alle utlendinger som har rett til innreise etter utlendingsloven. '''

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/egenerklaringsskjema-for-personer-som-skal-i-innreisekarantene-og-bekreftelse-pa-egnet-oppholdssted-for-gjennomforing-av-karantene2/id2791503/

Gode nyheter for f.eks. LN-RTP som nå får grønt lys.

espenlok
20-11-2021, 11:21
Gode nyheter for f.eks. LN-RTP som nå får grønt lys.

Ja, grønt lys for innreise fra f.eks. USA også for de som ikke tidligere var godkjent for innreise. Men så vidt jeg forstår det ingen endringer i karanteneplikten, dersom man ikke har et EU-godkjent koronapass.

"Regjeringen gjør ingen endringer i reglene om innreisekarantene. Karanteneregelverket vil trolig gjelde hele vintersesongen."

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nye-tiltak-ved-innreise-til-norge/id2888683/

B747-8
20-11-2021, 21:23
''Dette er de viktigste endringene hva gjelder innreise til Norge, som trer i kraft fra fredag 26. november 2021:

Alle innreisende over 16 år skal som hovedregel registrere seg i innreiseregistreringssystemet. '''

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/egenerklaringsskjema-for-personer-som-skal-i-innreisekarantene-og-bekreftelse-pa-egnet-oppholdssted-for-gjennomforing-av-karantene2/id2791503/

Jeg håper linken kommer 26. november (ønsker å se det skjemaet) så jeg kan finne ut hvilke opplysninger jeg trenger å ha klare til min reise CPH - OSL 10. desember.

LN-MOW
20-11-2021, 22:50
Ingen endringer, tror jeg. Skjemaet har vært i bruk hele tiden, for uvaksinerte pg utlendinger.

B747-8
20-11-2021, 23:04
Ingen endringer, tror jeg. Skjemaet har vært i bruk hele tiden, for uvaksinerte pg utlendinger.

Hvor finner jeg det skjemaet?
De sier at man bør fylle det ut 3 dager før ankomst.

Michael
21-11-2021, 02:24
Hvor finner jeg det skjemaet?
De sier at man bør fylle det ut 3 dager før ankomst.

https://reg.entrynorway.no/

Må fylles inn tidligst 72 timer før ankomst i Norge.

B747-8
21-11-2021, 15:09
https://reg.entrynorway.no/

Må fylles inn tidligst 72 timer før ankomst i Norge.

Får følgende feilmelding når jeg prøver å logge inn med BankID:

Vi klarte dessverre ikke å finne nødvendig kontaktinformasjon fra Kontaktregisteret / ID-porten.
Velg en annen innloggingsmetode ved å klikke på knappen under

Jeg trodde jeg bare skulle fylle ut et enkelt skjema. At man også må ha BankID med seg tenkte jeg ikke på.

Klarte å komme meg inn til slutt. Dette er nesten sånn at man må søke om man får lov og komme hjem til Norge. Minst 30 felt som må fylles ut... :wow:

LN-MOW
21-11-2021, 15:27
Les ordentlig. Det finnes flere alternative metoder. Noe annet skulle tatt seg ut. Ingen utlendinger som har norsk bank-id ..

Wig-wag
21-11-2021, 17:36
Det som blir "gøy" med dette registreringskravet, er at f.eks jeg som bor i Årjäng må fylle ut dette registreringsskjemaet for å svippe over grensen til Ørje for å gå på Rema1000 for å kjøpe et norsk brød og en boks rømme.

Hypern
21-11-2021, 18:49
Det som blir "gøy" med dette registreringskravet, er at f.eks jeg som bor i Årjäng må fylle ut dette registreringsskjemaet for å svippe over grensen til Ørje for å gå på Rema1000 for å kjøpe et norsk brød og en boks rømme.

Det er for å leve opp til navnet "den siste Sovjetstat" - det ble opprettet et organ ved navnet "Nasjonalt Kontrollsenter for innreisende" under covid perioden. Smak på navnet. Det er noe som Sovjetunionen fint kunne funnet på i sin tid.

Chriscross
23-11-2021, 12:49
Beklager men jeg må ha ting inn med teskje agående testing før flyreise til USA. Jeg tester negativt og dette oppdateres i helse Norge appen. Jeg tar med helsenorge appen samt en utskrift fra helse norge appen (back-up) til check in på flyplassen. Check in ser at jeg på helse Norge-appen står oppført med negativ PCR test nyere enn 3 dager og at jeg er fullvaksinert?

Er det noen annet coronarelatert jeg må ha?

Fit for fly attest trenger jeg ikke?

Chriscross
23-11-2021, 12:57
Skal fly stygg-tidlig til CPH på fredag og kommer til overnatte på flyplasshotell. Er det mulig å gjøre unna alt Coronapapirarbeidet kvelden før i check-in skranken til SAS og få boardingpass? Jeg reiser med bare håndbagasje.

Discus
23-11-2021, 13:49
Beklager men jeg må ha ting inn med teskje agående testing før flyreise til USA. Jeg tester negativt og dette oppdateres i helse Norge appen. Jeg tar med helsenorge appen samt en utskrift fra helse norge appen (back-up) til check in på flyplassen. Check in ser at jeg på helse Norge-appen står oppført med negativ PCR test nyere enn 3 dager og at jeg er fullvaksinert?

NB! Testene er ikke registrert på Helsenorge veldig lenge, anbefaler at du laster ned/tar utskrift med en gang så den ikke går ut på dato. USA godtar PCR og hurtigtest.

Ellers kan man finne en del info her om hvilket papirarbeid som trengs. NB! Husk også å sjekke evt mellomlandinger, eks. krever UK eget skjema også for transit:

https://www.iata.org/en/publications/timatic/widget/

Chriscross
23-11-2021, 15:40
NB! Testene er ikke registrert på Helsenorge veldig lenge, anbefaler at du laster ned/tar utskrift med en gang så den ikke går ut på dato. USA godtar PCR og hurtigtest.

Ellers kan man finne en del info her om hvilket papirarbeid som trengs. NB! Husk også å sjekke evt mellomlandinger, eks. krever UK eget skjema også for transit:

https://www.iata.org/en/publications/timatic/widget/

Takk for heads up på tester i helsenorge. Den widgeten virker jo veldig praktisk. Bare ti land tilgjengelig gratis, men tipper Belgia har omtrent samme regler som oss for reise til USA.

Ser jeg kanskje har bommet på et punkt. Må barn over to år som ikke er vaksinert ha test (antigen holder) som er maks en dag gammel? Eller gjelder siste punktet bare om barnet reiser alene? Sas sier at barn som reiser med en voksen skal ha maks tre dager gammel PCR eller antigen test, ikke noe om en dag gammel antigen.

LN-MOW
23-11-2021, 15:56
Ettersom vaksine ikke anbefales for barn under 5, vil jeg toilke det som tre dager når de reiser med sin vaksinerte familie.

tipper Belgia har omtrent samme regler som oss for reise til USA.

Det er reglene for innreise til USA som gjelder. De er like for alle. Transittlandet kan imidlertid ha egne restriksjoner eller dokumentasjon (som f.eks GB), så det må også sjekkes. Alt sjekkes før avgang, ved ankomst er det bare vanlig dokumentkontroll. Spottsjekker forekommer dog.

Discus
23-11-2021, 18:25
Den widgeten virker jo veldig praktisk. Bare ti land tilgjengelig gratis, men tipper Belgia har omtrent samme regler som oss for reise til USA.

Beklager - denne er bedre for oversikt pr land - jeg bommet litt på linken
https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm

Når det gjelder å få oversikt pr reiserute har mange selskaper en widget der man kan søke på "fra - til" (og via) og få opp all info (se eks. Lufthansa)

PSC TOS
24-11-2021, 00:55
Skal fly stygg-tidlig til CPH på fredag og kommer til overnatte på flyplasshotell. Er det mulig å gjøre unna alt Coronapapirarbeidet kvelden før i check-in skranken til SAS og få boardingpass? Jeg reiser med bare håndbagasje.

Jeg var like engstelig som deg i forrige uke da jeg reiste til USA via CPH. Det viste seg å være null stress.

Jeg testet meg på mitt kommunale testsenter to dager før avreise og koronapasset var oppdatert neste dag. Hadde med utskrift av dette + testresultatet og attestation form.

Ved innsjekk var alt egentlig som før. Det ble gløttet på koronapasset, men først etter at bagasjen var tatt i mot og sent inn i anlegget.
Ved ombordstigning i CPH ble attestation form levert inn uten at det ble gransket så altfor nøye.
Ved ankomst USA ble det opplyst om at det ble tatt stikkprøver av koronasertifikatet. Ble ikke sjekket, og kunne ikke legge merke til om noen andre ble det heller.

Testresultatet som jeg også hadde printet ble aldri sett på. Men de opplysningene sto jo også i koronapasset.

oskarflekkefjord
28-11-2021, 13:56
Er det sannsynlig med flyforbud eller kanselleringer til andre europeiske land mtp denne nye virusvarianten? Skal en tur til London til uka

Edit: Kanskje ikke passende i denne tråden, moderator bare slett om det er utenfor temaet.

WF789
28-11-2021, 13:57
UK innfører vel PCR-test ved grensen, og isolasjon til negativt svar foreligger. Så ikke så aktuelt å reise dit atm.

Hypern
28-11-2021, 14:11
Er det sannsynlig med flyforbud eller kanselleringer til andre europeiske land mtp denne nye virusvarianten? Skal en tur til London til uka

Edit: Kanskje ikke passende i denne tråden, moderator bare slett om det er utenfor temaet.

Er en tråd på Reiseforumet som omhandler restriksjoner ved reise.
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=151183&page=9

Cecilie
02-12-2021, 14:31
På igjen med munnbindene, folkens

SAS gjeninnfører obligatorisk bruk av munnbind i Norge og mellom de skandinaviske landene. Norwegian nøyer seg inntil videre med en oppfordring.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/gjeninnforer-pabud-om-munnbind/74795129

Trer i kraft mandag 6. desember, men er nok ikke dumt å ta det på dersom man skal ut å fly i helgen uansett.

Concorde98
02-12-2021, 15:14
Helsedirektoratet vil at alle, også fullvaksinerte, skal vise negativ corona test på grensen pluss ta en test etterpå også. Så får man se om det blir sånn klokken 16 i dag. Dette vil nok ha innvirkning på flytrafikken i så tilfelle.

Twin Otter
02-12-2021, 15:23
På igjen med munnbindene, folkens

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/gjeninnforer-pabud-om-munnbind/74795129

Trer i kraft mandag 6. desember, men er nok ikke dumt å ta det på dersom man skal ut å fly i helgen uansett.

Hvorfor tar det noen dager å starte håndhevelsen av påbudene?

LN-MOW
02-12-2021, 15:44
Hvorfor tar det noen dager å starte håndhevelsen av påbudene?

Best at alle som trenger å vite om det på håndhevelsessiden får beskjed og får ressurser på plass. Ikke alltid at det ersom å skru på en bryter. Folk skal omplasseres, utstyr på plass, instrukser utarbeides og distribueres ...

SBT
03-12-2021, 12:15
Ser på nyhetene at USA strammer inn på innreise igjen, står at det kan komme allerede fra imorgen.

view
03-12-2021, 12:26
Ser på nyhetene at USA strammer inn på innreise igjen, står at det kan komme allerede fra imorgen.

Mener du i tillegg til det som USA annonserte i går?

https://edition.cnn.com/travel/article/new-us-travel-rules-omicron-what-to-know/index.html

Test senest dagen før avreise er den store endringen som trer i kraft fra mandag.

Cecilie
03-12-2021, 15:25
Som View nevner, testkravet endres fra 3 dager til 1 dag før avreise. Antigen fortsatt ok (ikke bare PCR).

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/testing-international-air-travelers.html

You must be tested with a viral test that could be either an antigen test or a nucleic acid amplification test (NAAT). Examples of available NAATs for SARS-CoV-2 include but are not restricted to reverse transcription polymerase chain reaction (RT-PCR), reverse transcription loop-mediated isothermal amplification (RT-LAMP), transcription-mediated amplification (TMA), nicking enzyme amplification reaction (NEAR), and helicase-dependent amplification (HDA). The test used must be authorized for use by the relevant national authority for the detection of SARS-CoV-2 in the country where the test is administered. A viral test conducted for U.S. Department of Defense (DOD) personnel, including DOD contractors, dependents, and other U.S. government employees, and tested by a DOD laboratory located in a foreign country also meets the requirements of the Order.

SBT
03-12-2021, 19:52
Test senest dagen før avreise er den store endringen som trer i kraft fra mandag.

Ja, jeg så det ikke før TV2 viste det som en melding på skjermen på GodMorgen Norge. Dette kan bli problematisk for de som har lengre flyreiser på 14 - 16 timer, og kunne ha et testresultat som ikke er eldre enn ett døgn. Sist jeg reiste til Chicago gikk det 17 timer inkl lang ventetid i København. Da er jo Dr Dropin den eneste muligheten til å ha et testresultat som er mindre enn 1 døgn.

Cecilie
03-12-2021, 21:59
En dag før avreise for flyvningen til USA er vel regelen

Trent600
03-12-2021, 22:02
En dag før avreise for flyvningen til USA er vel regelen

Jepp, tester du deg og får resultatet på en torsdag er den gyldig hele fredagen, ikke bare 24 timer fra når testresultatet foreligger.

Klgn
06-12-2021, 14:11
Skal prøve å gi litt hjelp til noen som ikke er så reisevante...

Er det noen som har reist inn til Gardermoen etter at teste-regelen ble innført som kunne gitt en liten gjennomgang av hvordan innreise fortoner seg nå? Gjerne steg-for-steg med hva slags kontroller osv som man må være forberedt på.

Discus
07-12-2021, 19:39
Er det noen som har reist inn til Gardermoen etter at teste-regelen ble innført som kunne gitt en liten gjennomgang av hvordan innreise fortoner seg nå? Gjerne steg-for-steg med hva slags kontroller osv som man må være forberedt på.

Basert på slik det var søndag ettermiddag: Forlat flyet, gå evt gjennom passkontrollen og vis passet (tror de tar stikkprøver på innreiseregistrering og coronapass). Gå til taxfree og last opp. Hent bagasjen om den ikke er forsvunnet på veien. Gå gjennom rød eller grønn sone. Følge skilting/slusing opp i avgangshallen. Oppgi personnummer, du får en QR-kode-klistrelapp med referanse , ta en hurtigtest. Vent på SMS ca 15-20 minutter (og sjekk evt svar på helsenorge), scan QR-kode-lappen ved utgangen. Veldig smooth, så kommer bare anpå hvor mye folk det er der. De testet ca 10 personer i parallell på søndag så det tok greit unna.

Trent600
07-12-2021, 20:45
Basert på slik det var søndag ettermiddag

De gamle landet vel 00:15 natt til søndag og da fikk de bare en hurtigtest med seg hjem. Vet ikke om de vil fortsette med det på kveld/natt fremover eller om de har fått bedre bemanning nå.

sarpingen87
08-12-2021, 02:50
Jeg lurer på en sak. Er det sitteplasser ved testsenteret? Jeg klarer ikke stå rett opp og ned i mer enn 5-10 minutter før kroppen begynner å verke så veldig greit å ha en stol og sitte på.

SBT
08-12-2021, 15:53
Jeg lurer på en sak. Er det sitteplasser ved testsenteret? Jeg klarer ikke stå rett opp og ned i mer enn 5-10 minutter før kroppen begynner å verke så veldig greit å ha en stol og sitte på.

Tidligere var det slik at måtte stå i kø en stund for å komme frem til den posten hvor man ble testet, og så kunne man gå til et sitte-område og vente på svaret.
Men de skifter jo stadig på hvordan pax blir sluset gjennom lufthavnen ved ankomst.

Discus
08-12-2021, 16:00
Nei var ingen sitteplasser i køen på søndag, kun når man venter etter test

MountainDew
09-12-2021, 19:23
Virker som det er mye proforma i dette. Har du en eller annen grunn så slipper du å ta testen på Gardermoen. Holder med en hjemmetest innen 24 timer. Eller bestill testing i kommunen du bor.

Jeg tok køen. Ca 1:30 fra start til testresultat.

Oluf Air
11-12-2021, 04:21
Blir hjem fra CUN neste uke. CUN-IST-OSL-BGO med 2 timer på OSL.

Er vel i grensenseland om jeg rekker testen på OSL i tide da!

Noen som forøvrig vet om jeg trenger å fylle ut det skjemaet for innreise til Tyrkia ved transitt? Jeg var innom Istanbul en tur nedover, måtte fylle det ut da.

WF-380
18-12-2021, 09:28
Som View nevner, testkravet endres fra 3 dager til 1 dag før avreise. Antigen fortsatt ok (ikke bare PCR).

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/testing-international-air-travelers.html

Betyr dette at f.eks. en hurtigtest på Dr Dropin vil være tilstrekkelig?

Trent600
18-12-2021, 09:48
Betyr dette at f.eks. en hurtigtest på Dr Dropin vil være tilstrekkelig?

Hurtigtest har vært tilstrekkelig for innreise til USA i hele høst. Jeg tok "antigen rapid test" hos Oslo Helse: https://oslohelse.no/sas-choose-location-no/

Dette var det jeg fikk i EU sertifikatet mitt og det var sjekk på EWR mellom immigrasjon og toll ved innreise av både vaksinebevis og testresultat, men akkurat det er visst noe som sjelden blir gjort.

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=50578&stc=1&d=1639817140

LN-MOW
18-12-2021, 12:20
På Dr Dropin får du en utskrift. Det gjør samme nytten. Hele prosessen tok meg under 30 minutter.

Sjelden kontroll ved ankomst USA, men desto nøyere før du reiser. Slik gjør man i de fleste land.

SpotOn
19-12-2021, 12:23
Hurtigtest har vært tilstrekkelig for innreise til USA i hele høst. Jeg tok "antigen rapid test" hos Oslo Helse: https://oslohelse.no/sas-choose-location-no/

Dette var det jeg fikk i EU sertifikatet mitt og det var sjekk på EWR mellom immigrasjon og toll ved innreise av både vaksinebevis og testresultat, men akkurat det er visst noe som sjelden blir gjort.

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=50578&stc=1&d=1639817140

Ble dette sertifikatet oppdatert umiddelbart etter gjennomført test?

Trent600
19-12-2021, 12:50

Sjekket ikke, men ser jeg fikk SMS om at det lå på helsenorge.no ca en time etter at jeg fikk muntlig beskjed på flyplassen når jeg tok hurtigtest ved innreise nå nylig og da er vel også sertifikatet oppdatert.

Mistenker at SMS ikke sendes ut umiddelbart, så godt mulig resultatet er der tidligere.

Discus
20-12-2021, 10:57
Når jeg gjorde innreisetest på OSL (Dr Dropin som håndterer den) så ble resultatet publisert gjennom Fürst-laboratoriet så det kom på portalen der ca 2 min før jeg fikk SMS om at testen var klar, og så fikk jeg mail om "ny melding" på Helsenorge 5-10 minutter senere så det går veldig kjapt når ting registreres korrekt hvertfall.

LN-MOW
20-12-2021, 15:26
Og MoL er frampå igjen ...

Toppsjefen i lavprisflyselskapet Ryanair, Michael O'Leary, ber i et intervju med den britiske avisen The Telegraph (krever innlogging) om at regjeringene i rundt om i Europa skal «gjøre livet vanskelig» for de han kaller «alle de idiotiske antivakserne» som nekter å ta corona-vaksinen.

Fordi disse personene er, i følge O’Leary, blant de viktigste årsakene til de store og kostbare nedstengningene og smitteverntiltakene som innføres i land etter land.

.....................................
Og han avslutter intervjuet med The Telegraph like ufiltrert som han startet:

«Vi anerkjenner rettighetene til alle til å bestemme seg for ikke å vaksinere seg hvis du ønsker det. Hvis du personlig protesterer mot vaksinasjon, fordi du mener at det er en stor konspirasjon mellom myndighetene og legemiddelindustrien, da er du helt klart en idiot. Men vi respekterer vi din rett til å være en idiot.»

https://dinside.dagbladet.no/reise/vil-nekte-uvaksinerte-a-fly/74973273?fbclid=IwAR19gGpA4DwkMHexAMBabr0DBVVqCsuO XXFYe5YaiYVVqiiaopcjrBYYt-A

tdb
28-12-2021, 09:46
Heisann!

Jeg ringte nettopp Lufthansa i forbindelse en reise til USA i januar. ( De svarte etter ett ring.....), men jeg ble ikke helt klok på svaret jeg fikk. Hun svarte ikke iht hva jeg har lest på diverse sider, men kanskje jeg tar feil, Kanskje det er noen kloke hoder her?

Jeg skal fly Oslo-Munchen og så en overnatting i München. Dagen etter skal jeg fortsette til Miami. Hele reisen er i en bestilling.Siden jeg ikke trenger en test for å komme inn i Tyskland som fullvaksinert, hadde jeg tenkt å ta covid testen for USA i München.

Så leser jeg reglene at testen kan tas maks 24 timer før første flyvning, og da spurte jeg Lufthansa representanten om en antigen test tatt før min OSL-MUC flight også ville være gyldig for min MUC-MIA flight som da strengt tatt er nærmere 48 timer etter testing. Da begynner hun å si at jeg må ha en test for å fly OSL-MUC og at testen for USA må være tatt maks 48 timer før. Dette mener jeg er feil da test for innreise til Tyskland ikke gjelder for fullvaksinerte, men jeg vil jo ikke risikere å å bli denied boarding pga dette..

Er det noen som har erfaring med dette i det aller siste?

SpotOn
28-12-2021, 10:24
Heisann!
Så leser jeg reglene at testen kan tas maks 24 timer før første flyvning, og da spurte jeg Lufthansa representanten om en antigen test tatt før min OSL-MUC flight også ville være gyldig for min MUC-MIA flight som da strengt tatt er nærmere 48 timer etter testing. Da begynner hun å si at jeg må ha en test for å fly OSL-MUC og at testen for USA må være tatt maks 48 timer før. Dette mener jeg er feil da test for innreise til Tyskland ikke gjelder for fullvaksinerte, men jeg vil jo ikke risikere å å bli denied boarding pga dette..

Er det noen som har erfaring med dette i det aller siste?

Jeg har også en tur til Miami i januar med SAS (OSL-ARN-MIA-CPH-OSL) og min konklusjon er at dette nesten helt håpløst vanskelig å bli klok på - spesielt når ting endres dag for dag. I episode 123 av flightradar24's podcast AvTalk intervjuet de en representant fra Sherpa som bla samler alle råd og føringer - så jeg støtter meg foreløpig på det jeg finner ved å legge inn reiserute og datoer der [LINK (https://apply.joinsherpa.com/travel-restrictions)] (selv om de tar alle mulige forbehold).

SpotOn
28-12-2021, 10:28
Jeg har også en tur til Miami i januar med SAS (OSL-ARN-MIA-CPH-OSL) og min konklusjon er at dette nesten helt håpløst vanskelig å bli klok på - spesielt når ting endres dag for dag. I episode 123 av flightradar24's podcast AvTalk intervjuet de en representant fra Sherpa som bla samler alle råd og føringer - så jeg støtter meg foreløpig på det jeg finner ved å legge inn reiserute og datoer der [LINK (https://apply.joinsherpa.com/travel-restrictions)] (selv om de tar alle mulige forbehold).

Sliter forøvrig selv med å finne et definitivt svar på om "Antigen Rapid Test" fra SAS-tilbudet fra Dr Helse (https://oslohelse.no/sas-choose-location-no/) er tilstrekkelig for innreise til USA.

LN-MOW
28-12-2021, 12:34
Sliter forøvrig selv med å finne et definitivt svar på om "Antigen Rapid Test" fra SAS-tilbudet fra Dr Helse (https://oslohelse.no/sas-choose-location-no/) er tilstrekkelig for innreise til USA.

Det holder og har gjort det hele tiden. Tok en slik selv hos dr dropin.

Hypern
28-12-2021, 22:17
Altså om ting virkelig begynner å haste hva gjelder test så er Dr Dropin på OSL åpen 24/7 (de har også express PCR) , men man må punge ut ja.

Discus
30-12-2021, 20:22
USA er ganske greit beskrevet på CDC sine sider:

If your itinerary has you arriving to the US via one or more connecting flights, your test can be taken within 1 day before the departure of the first flight.

You also have the option of getting tested en route during one of your connections. However, you should consider where in the connecting airport testing is available and if you would be able to access it while in transit.

Please note, if you planned an itinerary incorporating one or more overnight stays en route to the US, you will need to make sure your test is not expired before your flight that will enter the US. You do not need to be retested if the itinerary requires an overnight connection because of limitations in flight availability.https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/testing-international-air-travelers.html

fjasebase
31-12-2021, 16:42
Trenger litt hjelp med innreise til Norge. Nettsidene til regjeringen gjør det ikke akkurat lett.
Jeg er norsk, bor i usa og har norsk covid cert.
Kona er amerikansk, bor i usa og har sveitsisk covid cert.
Hvis jeg leser riktig, trenger vi kun fylle ut innreiseskjema og teste ved ankomst, korrekt?

LN-MOW
31-12-2021, 17:20
Trenger litt hjelp med innreise til Norge. Nettsidene til regjeringen gjør det ikke akkurat lett.
Jeg er norsk, bor i usa og har norsk covid cert.
Kona er amerikansk, bor i usa og har sveitsisk covid cert.
Hvis jeg leser riktig, trenger vi kun fylle ut innreiseskjema og teste ved ankomst, korrekt?

Dere må bruke EU-sertifikatet, ikke det nasjonale. Du har fått utstedt begge, sveitserne gjør muligens det samme. Men ja, ellers er det innreiseskjema og test ved ankomst som gjelder nå.

krølle
09-01-2022, 11:56

På jobben bruker vi mye Traveldoc.aero for å holde oss oppdatert på de enkelte lands regler. Ellers er Iata's travelmap og innholdsrik på info.

Forøvrig etter julens reising med både SK/DY/W6, så kommer sistnevnte ut som en klar info vinner. Fikk flere mailer fra dem om hva som gjaldt av regler, innreisekrav o.l
for flight KRK-SVG. De 2 andre glimret med totalt fravær i så måte, og ja, jeg vet at det står på nettsidene, men mailene var faktisk en ok påminnelse..