PDA

View Full Version : Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Pages : 1 [2]

Hypern
09-01-2022, 15:16
Sjekket ikke, men ser jeg fikk SMS om at det lå på helsenorge.no ca en time etter at jeg fikk muntlig beskjed på flyplassen når jeg tok hurtigtest ved innreise nå nylig og da er vel også sertifikatet oppdatert.

Mistenker at SMS ikke sendes ut umiddelbart, så godt mulig resultatet er der tidligere.

SMS om Helsenorge kommer ikke ut umiddelbart nei.

SudCaravelle
20-01-2022, 14:23
Det er nok svart på ett eller annet sted i denne tråden eller på forumet, men jeg prøver for det:

Spør for en venn; Han var ferdig med COVID for ca 10 dager siden og vurderer en svipptur til Miami eller Dubai.

- Ryktene sier at man da fort gir poeitiv PCR rest opptil 90 dager etterpå.. Stemmer dette? Kan man sjekke dette på hurtigtest hjemme før man booker dyr test dagen før avresie?

- Hvis man da tester positivt, men har recovered covid på vaksinesertifikater, kan man da reise for det?

Mvh

WF789
20-01-2022, 16:07
- Ryktene sier at man da fort gir poeitiv PCR rest opptil 90 dager etterpå.. Stemmer dette? Kan man sjekke dette på hurtigtest hjemme før man booker dyr test dagen før avresie?

Fare for det ja, hurtigtest er godt nok for USA, så jeg ville gått (og gikk) for det.

- Hvis man da tester positivt, men har recovered covid på vaksinesertifikater, kan man da reise for det?

Til USA trenger man strengt tatt ikke test om man har vørt smittet siste 90 dager, men man trenger å ha en "fit to fly"-attest som kan være vanskelig å få noen til å skrive på bakgrunn av den gamle testen.

SudCaravelle
21-01-2022, 08:48
Fare for det ja, hurtigtest er godt nok for USA, så jeg ville gått (og gikk) for det.

Til USA trenger man strengt tatt ikke test om man har vørt smittet siste 90 dager, men man trenger å ha en "fit to fly"-attest som kan være vanskelig å få noen til å skrive på bakgrunn av den gamle testen.

Takker.. testet negativt på hjemmetest nå (vennen jeg spør for altså) Er man da sikker på å slippe unna på PCR? Er USA om ti dager uaktuelt?

Discus
21-01-2022, 12:39
Takker.. testet negativt på hjemmetest nå (vennen jeg spør for altså) Er man da sikker på å slippe unna på PCR? Er USA om ti dager uaktuelt?

Får å komme inn i USA må man (som vakinsert) enten teste negativt (dokumentert hurtigtest eller PCR) tidligst dagen før avreise eller være dokumentert tidligere Covid-syk og nå skriftlig dokumentert "fit to fly" som nevnt over. Så da er det vel opp til vedkommende hva man satser på er enklest og som funker.

Årsaken til at det ofte er "enten negativ test, eller påvist Covid siste xx periode" er at man kan være frisk, men test slår fremdeles ut. Har man vært smittet er man ute av isolasjon/karantene når man har vært de tilmålte dagene og er symptom og feberfri. Test etter sykdom vil i mange tilfeller slå ut i lang tid og er derfor unødvendig/feil, og derfor heller ikke et krav i de fleste tilfeller.

WF789
21-01-2022, 14:10
Jeg gav opp å få FTF basert på gjennomgått sykdom, og tok hurtigtest på Oslo S dagen før avreise.
Ville ikke tatt PCR, da den som nevnt gir en viss fare for falsk positiv ukevis etter gjennomgått sykdom.

SudCaravelle
21-01-2022, 16:14
Får å komme inn i USA må man (som vakinsert) enten teste negativt (dokumentert hurtigtest eller PCR) tidligst dagen før avreise eller være dokumentert tidligere Covid-syk og nå skriftlig dokumentert "fit to fly" som nevnt over. Så da er det vel opp til vedkommende hva man satser på er enklest og som funker.

Årsaken til at det ofte er "enten negativ test, eller påvist Covid siste xx periode" er at man kan være frisk, men test slår fremdeles ut. Har man vært smittet er man ute av isolasjon/karantene når man har vært de tilmålte dagene og er symptom og feberfri. Test etter sykdom vil i mange tilfeller slå ut i lang tid og er derfor unødvendig/feil, og derfor heller ikke et krav i de fleste tilfeller.

Takker så mye. Snakket med Volvat og der traff jeg en proff en som sa jeg kunne booke time der for fit to fly attest. Da dette tydeligvis fungerer så booket jeg hos fastlegen på tirsdag så får vi se om han hoster opp riktig dokumentasjon.

SudCaravelle
21-01-2022, 16:18
Jeg gav opp å få FTF basert på gjennomgått sykdom, og tok hurtigtest på Oslo S dagen før avreise.
Ville ikke tatt PCR, da den som nevnt gir en viss fare for falsk positiv ukevis etter gjennomgått sykdom.

Hei, ga opp? Fordi du ikke fikk det, eller fordi du er usikker på om USA godtar dette?

WF789
21-01-2022, 22:36
Ingen ville skrive "fit to fly"-dokumentet, og SAS sa at recovery-biten i koronapasset ikke var nok alene.

Midtiblinken
22-01-2022, 22:01
Vanskelig og ta PCR siden det tar så lang tid og få svar, eller at du er villig til og betale en høy pris. Jeg var i Norge i Desember og kom tilbake til USA den første dagen under nye regler. Tok hurtigtest hos kommunen på søndag og reiste mandag.

fjasebase
26-01-2022, 23:16
Dere må bruke EU-sertifikatet, ikke det nasjonale. Du har fått utstedt begge, sveitserne gjør muligens det samme. Men ja, ellers er det innreiseskjema og test ved ankomst som gjelder nå.

Glemte helt at jeg postet denne. Takk for info. Drar nå på lørdagen. Får håpe 90 minutter i CPH er nok 😬

LN-MOW
26-01-2022, 23:35
Glemte helt at jeg postet denne. Takk for info. Drar nå på lørdagen. Får håpe 90 minutter i CPH er nok [emoji51]

Ja, det burde gå veldig greit.

fjasebase
26-01-2022, 23:50
Ja, det burde gå veldig greit.

Tester de transfer der eller er det bare vise frem papir?

LN-MOW
26-01-2022, 23:53
Tester de transfer der eller er det bare vise frem papir?

Tror ikke du normalt viser annet enn passet. Innsjekk som kontrollerer at du har papirene du skal ha.

fjasebase
28-01-2022, 22:12
Tror ikke du normalt viser annet enn passet. Innsjekk som kontrollerer at du har papirene du skal ha.

Supert. Får se hvordan det går i morgen. AA kansellerte til EWR så blir IAD i stedet, med 20 min mindre tid i Køben.

MountainDew
29-01-2022, 00:04
Må man ha det "fit to fly" rip off dokumentet til USA? Eller holder det med testresultat på helsenorge?

Trent600
29-01-2022, 04:17
Må man ha det "fit to fly" rip off dokumentet til USA? Eller holder det med testresultat på helsenorge?

Nei, du trenger ikke det, men når jeg sjekket inn på OSL for å fly til LA idag så insisterte han først på at man måtte ha det. Ga seg etter å ha gravd rundt på dataen et par minutter uten å finne noe som støttet hans påstand.

Når jeg var over før jul var det også sjekk etter immigrasjon i New York og da sjekket de i EU sertifikatet at jeg var vaksinert samt resultatet av Antigen testen som jo også står det.

Sent from my iPad using Tapatalk

Discus
31-01-2022, 14:17
Holder fint med et vanlig EU-sertifikat. Men husk at det er max "previous day test" så ofte må man betale for å få det kjapt nok gjennom laben i disse dager. Holder også med hurtigtest, må ikke være PCR (var hvertfall ikke det for litt siden).

Discus
31-01-2022, 14:18
Kom også over denne - ser ut som man kan få kjøpt godkjente hurtigtester på apotekene her og få dem verifisert online for EUR 2.99 hos enkelte leverandører som Lufthansa lister opp:
https://lufthansa.travelintegration.com/covid-test/search

Until further notice, verified self-tests are only accepted when entering the following countries: Germany and Austria. For other countries, please check the local entry requirements. Men jeg evt USA godkjenner en god del hjemmetester så kan jo være verdt å sjekke det ut.

Fnate
13-02-2022, 17:52
Skal fly SEA-AMS-OSL i dag. Har alle doser og helsedeklarasjon etc i orden. Men synes det er utrolig vanskelig å finne ut av nettstedene til myndighetene.

Har ikke testet meg før avreise, men på Nederlandske nettsider går det ikke klart frem at jeg ikke behøver det. Noen som vet?

LN-MOW
13-02-2022, 17:53
Skal fly SEA-AMS-OSL i dag. Har alle doser og helsedeklarasjon etc i orden. Men synes det er utrolig vanskelig å finne ut av nettstedene til myndighetene.

Har ikke testet meg før avreise, men på Nederlandske nettsider går det ikke klart frem at jeg ikke behøver det. Noen som vet?

Skal ikke være nødvendig for transit. Trenger vel ikkeno for Norge lenger heller nå? Men det tar kanskje litt tid før røyksignalene rekker rundt ..

B747-8
13-02-2022, 18:48
Skal ikke være nødvendig for transit. Trenger vel ikkeno for Norge lenger heller nå? Men det tar kanskje litt tid før røyksignalene rekker rundt ..

Ja, det stemmer. Så Elefanten og Fnate trenger ingen ting for å komme inn i Norge.

De gjenværende innreisekravene om plikt til registering og negativ test før ankomst oppheves.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dnQW0J/regjeringen-fjerner-coronatiltakene

Fnate
14-02-2022, 10:26

Stemte det, men skal innrømme at jeg ble litt klam i hakket når maskinen først nektet boarding og jeg ble sendt til dokumentsjekk. Men det var altså bare passet som måtte scannes.

MD87
14-02-2022, 19:26
Noen som har reist til USA etter gjennomgått covid sykdom?
Er ferdig med covid 19 nå, testet positivt med pcr 6 feb. Har avg 20 feb.
Er denne turen mulig? Ser det må ha gått 10 dager fra positiv test og skriv fra legen at covid er gjennomgått… hvor detaljert må dette skrivet vere?
Håper noen har erfaring fra reiser til USA etter endt corona sykdom

SudCaravelle
14-02-2022, 20:04
Noen som har reist til USA etter gjennomgått covid sykdom?
Er ferdig med covid 19 nå, testet positivt med pcr 6 feb. Har avg 20 feb.
Er denne turen mulig? Ser det må ha gått 10 dager fra positiv test og skriv fra legen at covid er gjennomgått… hvor detaljert må dette skrivet vere?
Håper noen har erfaring fra reiser til USA etter endt corona sykdom

Vi gjorde dette for en uke siden.. Det som er positivt (no pun osv.) er at man tar kun antigen test som neppe slår ut positivt. Vi helgarderte og gikk til fastlegen som skrev ut en attest på engelsk som fortalte at vi var friske og når vi testet positivt.

Vi reiste ca fire uker etter positiv PCR. Eneste stedet de sjekket var på Gardermoen hvor orden i sysakene (alle papirer printet ut i mapper) ble tatt meget godt i mot.

SudCaravelle
14-02-2022, 20:06
Vi gjorde dette for en uke siden.. Det som er positivt (no pun osv.) er at man tar kun antigen test som neppe slår ut positivt. Vi helgarderte og gikk til fastlegen som skrev ut en attest på engelsk som fortalte at vi var friske og når vi testet positivt.

Vi reiste ca fire uker etter positiv PCR. Eneste stedet de sjekket var på Gardermoen hvor orden i sysakene (alle papirer printet ut i mapper) ble tatt meget godt i mot.

If you recently recovered from COVID-19, you may instead travel with documentation of recovery from COVID-19 (i.e., your positive COVID-19 viral test result on a sample taken no more than 90 days before the flight’s departure from a foreign country and a letter from a licensed healthcare provider or a public health official stating that you were cleared to travel).

Merk deg at transit-landet KAN ha andre regler.

MD87
14-02-2022, 20:45
Merk deg at transit-landet KAN ha andre regler.

Åja da så
Så i teorien er jeg godt i rute med den positive pcr testen min jeg tok med legen fra 6 feb + et lite skriv fra legen at jeg er ute av isolasjon ?

Bra vi har noen som har prøvd ut dette, ble usikker på om jeg måtte ut med noen 1000,- for en hurtigtest som kanskje hadde slått ut positvt ut rett før avreise… det er litt surt :cry:

Snorreth
22-02-2022, 09:14
Skulle reist tilbake til Kina igjen, men får bare waitlist-plass den 1. mars, selv med diamantstatus og garantert sete når man bestiller mer enn 48 timer før avgang.

Noen som har brukbare verktøy for å sjekke om SK997 faktisk er suspendert?

Går SK997 med passasjerer i kveld? SAS vil ikke uttale seg om når de kan bekrefte plassen min.
Er på jakt etter trender.

Hypern
22-02-2022, 11:41
Skulle reist tilbake til Kina igjen, men får bare waitlist-plass den 1. mars, selv med diamantstatus og garantert sete når man bestiller mer enn 48 timer før avgang.

Går SK997 med passasjerer i kveld? SAS vil ikke uttale seg om når de kan bekrefte plassen min.

Tja er denne flyginga satt opp med AIrbus 340 er det garantert en ghost flyging dvs at den mest sannsynligvis ikke går. Uansett så er det så å si umulig å få visum til Kina med mindre man ikke er diplomat eller er i et annet ekstremt viktig ærend. De fører fortsatt en ekstrem zero covid politikk og om man ville få visum så ville jeg ikke dratt. Det er rett og slett for risikibelt med karanteneregimet. Jeg kjenner en som er ansatt på ambassaden i Beijing og selv for dem var dette en kronglete greie.

ToreD
22-02-2022, 15:25

Det er kun billetter i bookingklasse C (dyreste biz) som gir deg garantert sete. Men får du fortsatt ikke plass ville jeg prøvd litt agentrulett…

SK997 er i kveld satt opp med LN-RKT (A330).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Snorreth
22-02-2022, 17:04
Tja er denne flyginga satt opp med AIrbus 340 er det garantert en ghost flyging dvs at den mest sannsynligvis ikke går. Uansett så er det så å si umulig å få visum til Kina med mindre man ikke er diplomat eller er i et annet ekstremt viktig ærend. De fører fortsatt en ekstrem zero covid politikk og om man ville få visum så ville jeg ikke dratt. Det er rett og slett for risikibelt med karanteneregimet. Jeg kjenner en som er ansatt på ambassaden i Beijing og selv for dem var dette en kronglete greie.
Null stress.
Kjenner karanteneregimet ut og inn.
Kina er rutinetur, men akkurat denne turen her ble verre. Og ja, jeg har møtt på diplomater på min vei til Kina tidligere i pandemien.

Min så langt ubrukte retur i mai er satt med A340, ja. Fikk ikke brukt denne på forrige tur, da planene for hjemreise endret seg.

Det er kun billetter i bookingklasse C (dyreste biz) som gir deg garantert sete. Men får du fortsatt ikke plass ville jeg prøvd litt agentrulett…

SK997 er i kveld satt opp med LN-RKT (A330).

Sent from my iPhone using Tapatalk
Forsøkt. Billetten ble kansellert tidligere i dag.

De foregående dagene har SAS bare vært usikker på om flyvningene vil gå eller ei, og kunne ikke gi klart svar.
At de kansellerer billetten tyder vel på at de har bestemt seg. Er satt på venteliste igjen senere i mars, men første garantert-garanterte billett er uti mai en gang.

Hypern
22-02-2022, 17:07
Null stress.
Kina er rutinetur, men akkurat denne turen her ble verre. Og ja, jeg har møtt på diplomater på min vei til Kina tidligere i pandemien.

Min ubrukte retur i mai er satt med A340, ja.

Forsøkt. Billetten ble kansellert tidligere i dag.

Da antar jeg neppe du skal dit som turist. Rutinetur dit i en pandemi? Hmm - da må du vel ha tilbragt ekstremt mye tid i karantene. Bare av ren nysgjerrighet hva slags papirer trengs dit nå?

Snorreth
22-02-2022, 17:13
Da antar jeg neppe du skal dit som turist. Rutinetur dit i en pandemi? Hmm - da må du vel ha tilbragt ekstremt mye tid i karantene. Bare av ren nysgjerrighet hva slags papirer trengs dit nå?
Alltid forretningstur, men har pendlet til og fra i seks år nå.

Det eneste som trengs er egentlig "PU brevet", som er myndighetsgodkjent invitasjonsbrev med stempel av den røde stjerna, og et invitasjonsbrev fra inviterende part.
"PU brevet" må på forhånd godkjennes av Kinas ambassade/konsulat i landet du søker fra, før du kan levere inn nødvendige søknadsdokumenter.

Det er ikke så mye, men andre sier at PU-brevet er vanskelig å få tak i. For min del ikke så mye stress. Litt lengre tid tok det denne gangen, men ikke umulig.

Karantene? Kall det isolasjon, og ja, det har vært ett par måneder. Men Kina har vært digg å være i mens resten av verden har vært nedstengt, for Kina har ting vært mer eller mindre som normalt, for min del.

Hypern
22-02-2022, 17:20
Det er som er merkelig er at Kina selv ikke ser ut til å lempe på denne politikken i det hele tatt. Selv Australia gjorde det til slutt. Hong Kong sliter megamye fordi alle positive caser må vel såvidt jeg har skjønt på sykehus uansett hva slags tilstand folk er i. Er redd det kan gå mange år før man kan reise til Kina som turist. Selv OL ble jo en dårlig parodi.

Snorreth
22-02-2022, 17:23
Det er som er merkelig er at Kina selv ikke ser ut til å lempe på denne politikken i det hele tatt. Selv Australia gjorde det til slutt. Hong Kong sliter megamye fordi alle positive caser må vel såvidt jeg har skjønt på sykehus uansett hva slags tilstand folk er i. Er redd det kan gå mange år før man kan reise til Kina som turist. Selv OL ble jo en dårlig parodi.
Det tar nok lang tid.

Var en artikkel nylig, der CAAC, tror jeg det var, beregnet at 2024 var året turisme skulle bygges opp igjen.
Men enklere tilgang for oss forretningsfolk kommer først - ingen tvil om det!

Hong Kong har vel lav vaksinasjonsgrad for tiden? 4/10 leste jeg for en liten stund siden.
Uansett... ingen kan flykte fra Omikron. Ikke en gang kineserne, men jeg skal ikke gå for dypt i den politiske diskusjon i den offentlige rom.

Hypern
22-02-2022, 17:25
Det tar nok lang tid.

Var en artikkel nylig, der CAAC, tror jeg det var, beregnet at 2024 var året turisme skulle bygges opp igjen.
Men enklere tilgang for oss forretningsfolk kommer først - ingen tvil om det!

Hong Kong har vel lav vaksinasjonsgrad for tiden? 4/10 leste jeg for en liten stund siden.

Ja jeg leser jo at man til og med må ta negativ antistofftest for å dra dit liksom. Hva om disse antistoffene kommer av vaksinen liksom?

Snorreth
22-02-2022, 17:31
Ja jeg leser jo at man til og med må ta negativ antistofftest for å dra dit liksom. Hva om disse antistoffene kommer av vaksinen liksom?
Kjenner ikke konsekvensene, men på forrige tur fikk jeg "inconclusive" på IgM-testen i Oslo, mens i København ble den resultatet man forventet.

Fikk beskjed om at de er kjent med disse tilfellene når det er for kort stund siden man tok vaksine, og fikk grønn HDC-kode før avreise til København.
Det viktigste forrige gang var uansett at rt-PCR kom ut negativ før avreise og under mellomlanding.

Uansett trengs ikke antistofftest fra avreisested hvis man er vaksinert lengre. Det er alltid forandringer.

Cecilie
01-03-2022, 10:55
Sånn, da har jeg endelig fått endret returen hjem fra IAD med SAS i april, etter at returen tirsdag 26. var satt opp med 340.

Endret til retur et par dager tidligere, per nå satt opp med 330.

Får ny eticket på mail nå.

Oppdager at utreisen (TIRSDAG) 12. april også er satt opp med 340 plutselig. Så da må jeg vel inn og fikse-fikse litt mer. Dette ble ikke veldig lett.

petter380
01-03-2022, 22:36
Sånn, da har jeg endelig fått endret returen hjem fra IAD med SAS i april, etter at returen tirsdag 26. var satt opp med 340.

Endret til retur et par dager tidligere, per nå satt opp med 330.

Får ny eticket på mail nå.

Oppdager at utreisen (TIRSDAG) 12. april også er satt opp med 340 plutselig. Så da må jeg vel inn og fikse-fikse litt mer. Dette ble ikke veldig lett.

Kjipt. Hvorfor drar du hjem tidligere, du som elsker og har savnet USA? [emoji847]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Snorreth
02-03-2022, 08:44

Har samme case med A340 på min flight til PVG den 28. mars.
Forsåvidt også på en returflyvning 9. mai.

Men hey, billetten var utstedt forledendag. Reisebyrået ringte til SAS for å dobbeltsjekke, og SAS bekreftet at flyet skal gå.

Cecilie
02-03-2022, 08:58
Kjipt. Hvorfor drar du hjem tidligere, du som elsker og har savnet USA? [emoji847]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Skulle gjerne vært lengre i USA når jeg først skal dit nå, men det passer ikke helt inn i kalenderen min :colgate:

Utreisen 12. er også litt vanskelig å få gjort noe med, ser ut til at jeg må flytte den til 13. april. Det at det er påskeuka gjør at det ikke akkurat er flust med flyvninger å velge mellom. Og jeg kan ikke reise tidligere enn tirsdagen.

Cecilie
02-03-2022, 09:49
ser ut til at jeg må flytte den til 13. april.

Etter en liten samtale med SAS på telefon, så ser det vel ut til at det ikke er så lett. Prisdifferanse på 10000 NOK for å endre til dagen etter. Da sitter jeg veldig stille i båten og venter spent på hva slags balje SAS har tenkt å få meg over atlanterhavet med tirsdag 12. april :rolleyes:

Bookingklasse J forøvrig. Business ikkje så veldig smart

KnutW
21-03-2022, 15:57
Det var snakk om at Tyskland skulle lempe på restriksjoner og krav fom. 20. mars, men foreløpig har det ikke kommet noen nye reiseråd. Står fremdeles med krav til enten fullvaksinasjonspass eller negativ PCR-test 48 timer før ankomst.
Noen som vet noe mer om innreise til Tyskland nå?

Eirik
21-03-2022, 20:41
Det var snakk om at Tyskland skulle lempe på restriksjoner og krav fom. 20. mars, men foreløpig har det ikke kommet noen nye reiseråd. Står fremdeles med krav til enten fullvaksinasjonspass eller negativ PCR-test 48 timer før ankomst.
Noen som vet noe mer om innreise til Tyskland nå?

Reiste ned her i går, kunne for første gang på en stund få Lufthansa-boardingpass på telefonen, og i.o.m. kun håndbagasje var det rett ombord uten å vise vaksinesertifikat, pass eller spørsmål om innreiseskjema, heller ikke ved ankomst MUC. Så det eneste som minnet om korona for meg i går (20/3) var munnbindkravet hos Lufthansa, mulig det og forsvinner 1. april.

Polaris
23-03-2022, 08:33
Reiste ned her i går, kunne for første gang på en stund få Lufthansa-boardingpass på telefonen, og i.o.m. kun håndbagasje var det rett ombord uten å vise vaksinesertifikat, pass eller spørsmål om innreiseskjema, heller ikke ved ankomst MUC. Så det eneste som minnet om korona for meg i går (20/3) var munnbindkravet hos Lufthansa, mulig det og forsvinner 1. april.

Nei, https://www.br.de/nachrichten/amp/wirtschaft/corona-maskenpflichten-an-bord-was-gilt-fuer-flugreisende,T0ndiJW

« Auch wenn am Wochenende zahlreiche Corona-Auflagen in Deutschland gelockert wurden – im öffentlichen Verkehr bleiben die Regeln unverändert streng. Das gilt auch in der Luftfahrt.»

KnutW
23-03-2022, 09:15
Nei, https://www.br.de/nachrichten/amp/wirtschaft/corona-maskenpflichten-an-bord-was-gilt-fuer-flugreisende,T0ndiJW

« Auch wenn am Wochenende zahlreiche Corona-Auflagen in Deutschland gelockert wurden – im öffentlichen Verkehr bleiben die Regeln unverändert streng. Das gilt auch in der Luftfahrt.»

Vil det si at det er myndighetskrav om maskeplikt på all offentlig transport? Og det gjelder i alle delstater?

Eirik
23-03-2022, 09:34
Tysken min er ikke helt stødig, men stadig maskeplikt på transport, restauranter osv. i Bayern, ja. Men som sagt ikke noe dokumentkontroll e.a. på turen ned hit på søndag.

Polaris
23-03-2022, 10:11
Tysken min er ikke helt stødig, men stadig maskeplikt på transport, restauranter osv. i Bayern, ja. Men som sagt ikke noe dokumentkontroll e.a. på turen ned hit på søndag.

Rent teknisk er det enda dokumentkontroll. Her er informasjon for Oslo-Frankfurt:

https://lufthansa.travel-regulations.com/route-info?origin=OSL&destination=FRA&search-enabled=true

« Passengers entering or transiting through Germany must have:
- a negative COVID-19 antigen test taken at most 48 hours before arrival; or
- a negative COVID-19 LAMP, NAAT, PCR, RT-LAMP, RT-PCR or TMA test taken at most 48 hours before departure from the first embarkation point. »

SudCaravelle
23-03-2022, 10:13
Da trengs det ikke lenger PCR test for fullvaksinerte inn til UAE

https://gulfnews.com/uae/government/covid-19-uae-scraps-pcr-test-requirement-for-fully-vaccinated-passengers-coming-to-the-country-1.1645811502586?fbclid=IwAR0aVsLSdJf3rau5IJvr1ujml xYcB_Nhp4RMQGO5elrvBV8w2Yy5_4ez5xw

Jeg har spurt på noen andre forum, men spør nok feil da svarene er at det er soleklart. Jeg prøver en gang til og så skal jeg gi opp.

Jeg vet at UAE krever enten fullvaksinering, PCR eller recovery fra Covid.

Problemet er / hva mener de med fullvaksinert og QR kode? Alle over 12 hos oss har gyldig EU corona sertifikat til juni, men det er fordi alle har hatt Covid i januar. Ser de på check in OSL på noe annet enn at det er gydlig for EU?

12 åringen har jo bare ett skudd og vi voksne har jo ikke fått noen skudd siden september i fjor.

Skjønte noen spørsmålet mitt?

From 26 February 2022, passengers travelling to Dubai from all countries (GCC included) must fulfil one of the below requirements

Present a valid vaccination certificate(s) reflecting that the passenger is fully vaccinated with a vaccine approved by the WHO or the United Arab Emirates (UAE), and includes a QR code
Present a valid negative COVID‑19 PCR test certificate issued within 48 hours after the sample was collected and issued by an approved health service provider with a QR code
Present a valid medical certificate with a QR code issued by the relevant authorities that the passenger has recovered from COVID‑19 within 1 month from the date of recovery to the date of arrival

På punkt tre her så virker det som man må ha hatt Covid innen en måned før man drar, men i Norge gjelder jo Covid som skudd flere måneder.

Discus
23-03-2022, 12:13
På punkt tre her så virker det som man må ha hatt Covid innen en måned før man drar, men i Norge gjelder jo Covid som skudd flere måneder.
Bruk samme kilde som flyselskapene så blir det litt klarere enn avisartikler, men allikevel ikke klinkende klart. "Covid recorvery papir/bekreftelse må ikke være eldre enn en mnd". Vedr QR-kode så er det QR-kode på EU-covid-passene så det er vel grei skuring (de aksepterer ikke papirer som kun har underskrifter og stempler)

https://lufthansa.travel-regulations.com/route-info?origin=OSL&destination=DXB&search-enabled=true

vbe86
24-03-2022, 19:42
Jeg har spurt på noen andre forum, men spør nok feil da svarene er at det er soleklart. Jeg prøver en gang til og så skal jeg gi opp.

Jeg vet at UAE krever enten fullvaksinering, PCR eller recovery fra Covid.

Problemet er / hva mener de med fullvaksinert og QR kode? Alle over 12 hos oss har gyldig EU corona sertifikat til juni, men det er fordi alle har hatt Covid i januar. Ser de på check in OSL på noe annet enn at det er gydlig for EU?

12 åringen har jo bare ett skudd og vi voksne har jo ikke fått noen skudd siden september i fjor.

Skjønte noen spørsmålet mitt?

https://www.emirates.com/english/help/covid-19/dubai-travel-requirements/tourists/

Du har rett i forhold til smitte. Recovery er kun gyldig i 1 måned (30 dager) fra dag 15 etter påvist smitte. Så for dere med covid i januar er ikke disse sertifikatene gyldige for innreise i UAE.

Når det gjelder fullvaksinering så har ikke UAE noen utløpsdato på gyldighet slik som feks EU har på 270 dager. Så så lenge dere har 2 doser av en WHO godkjent vaksine, noe alle de man kan få i Norge er, så er det nok. EU Covid Certificate enten digitalt eller på papir (pdf) er godkjent og akseptert av Emirates hvertfall da disse har en verifiserbar QR-kode.

Da gjenstår bare 12 åringen og sånn reglene er nå så må han da ta en PCR test innenfor 48 timer før avreise. Som du ser i linken så trenger ikke testen å ha en QR-kode så lenge den er godkjent af feks Helsedirektoratet i Norge. Så for eksempel Dr Dropin sine tester og sertifikater er godkjente.

Hilsen en handlingagent

SudCaravelle
25-03-2022, 00:08
https://www.emirates.com/english/help/covid-19/dubai-travel-requirements/tourists/

Du har rett i forhold til smitte. Recovery er kun gyldig i 1 måned (30 dager) fra dag 15 etter påvist smitte. Så for dere med covid i januar er ikke disse sertifikatene gyldige for innreise i UAE.

Når det gjelder fullvaksinering så har ikke UAE noen utløpsdato på gyldighet slik som feks EU har på 270 dager. Så så lenge dere har 2 doser av en WHO godkjent vaksine, noe alle de man kan få i Norge er, så er det nok. EU Covid Certificate enten digitalt eller på papir (pdf) er godkjent og akseptert av Emirates hvertfall da disse har en verifiserbar QR-kode.

Da gjenstår bare 12 åringen og sånn reglene er nå så må han da ta en PCR test innenfor 48 timer før avreise. Som du ser i linken så trenger ikke testen å ha en QR-kode så lenge den er godkjent af feks Helsedirektoratet i Norge. Så for eksempel Dr Dropin sine tester og sertifikater er godkjente.

Hilsen en handlingagent

Wow.. takk. Der var svaret. :up:

OttoL
25-03-2022, 08:29
Australia kutter testing ved grensen, men krever fortsatt munnbind på innkommende flighter (og forsåvidt at du er vaksinert)
https://www.executivetraveller.com/news/australia-axes-all-covid-test-requirements-for-incoming-travellers

SudCaravelle
29-03-2022, 10:39
Hei igjen. Noen som vet hvor man kan få rimeligst (som ikke er helt yalla) PCR hurtigtest i Oslo nå? (Og evt. om noen gir rabatt for reisende med Turkish?)

Hypern
29-03-2022, 11:11
Hei igjen. Noen som vet hvor man kan få rimeligst (som ikke er helt yalla) PCR hutigtest i Oslo nå? (Og evt. om noen git rabatt for reisende med Turkish?)

PCR Hurtigtest du liksom, ok siden du spør om PCR test så må du nok regne med å punge ut om du skal ha svar hurtig. Dr Dropin tar 2500 kroner. Ellers kan man faktisk bruke dropintest fra kommunen dersom du kan vente 1 dag eller 2 på svar (det er ikke stor pågang på PCR test nå svaret foreligger som regel påfølgende virkedag). Det er slutt på at de analyserer tester i helger nå så ikke ta test på en fredag. Fordelen med å ta på en dropin lokasjon i regi av kommunen er jo at det er gratis, men man må vente litt på svar fra Furst.
https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/koronatest-og-provesvar/drop-in-pcr-test/ - ja nei de spør ikke hvorfor du vil ta test.

Uansett Volvat tar 1890 som er langt billigere enn Dr Dropins stive 2500
https://www.volvat.no/tjenester/corona-test/pcr-ekspress/

MsMaverick
29-03-2022, 13:46
Om du kan vente mellom 5 og 24 timer på testsvarene så skal det visst funke bra på Oslo Plaza: https://klinikkspero.no/priser/

Discus
29-03-2022, 16:52
Oversikt over hvilke ruter det er maskekrav/maskefritt hos BA:
https://www.britishairways.com/en-no/information/the-ba-experience/welcome-onboard-faqs#mask

Eriksan
31-03-2022, 08:13
Hei igjen. Noen som vet hvor man kan få rimeligst (som ikke er helt yalla) PCR hurtigtest i Oslo nå? (Og evt. om noen gir rabatt for reisende med Turkish?)

Legevakt Vest var ihvertfall rimelig i norsk målestokk tidligere i vinter.

SudCaravelle
31-03-2022, 08:41
Legevakt Vest var ihvertfall rimelig i norsk målestokk tidligere i vinter.

Takker.. Booket på Oslo Helse (ligger ned på Bislet og på Oslo S)under SAS kampanjen og legger inn en fremetidig SAS booking. Da ble det faktisk overkommelig pris og de er avslappet med bookingkoden.

TLS at OSL
02-04-2022, 14:40
Jeg har tenkt å reise til USA i august og må derfor ta en Antigen-test (d.v.s. hurtigtest) senest dagen før avreise. Jeg har tatt 3 vaksiner og har hatt Covid-19. Jeg har vaksinepass, men der er det ikke registrert at jeg har hatt Covid-19 (i februar i år), og i følge FHI utløper vaksinepasset (for godt, slik jeg forstod det) 30/6.

Ordner da de som tar testen (enten det er Oslo Helse, dr. Dropin eller noen andre) med alle papirer slik at jeg ikke får problemer på OSL før jeg reiser?

LN-MOW
02-04-2022, 14:49
August? Det kan være helt andre krav når den tid kommer ... Så det ville jeg ikke bekymret meg om nå.

TLS at OSL
02-04-2022, 15:08
August? Det kan være helt andre krav når den tid kommer ... Så det ville jeg ikke bekymret meg om nå.

Jeg er klar over det, men spørsmålet er da om de strammer inn eller slipper opp reglene, og om jeg skal ta sjansen på å bestille nå eller vente. 🤷♂️

LN-MOW
02-04-2022, 15:29
Jeg er klar over det, men spørsmålet er da om de strammer inn eller slipper opp reglene, og om jeg skal ta sjansen på å bestille nå eller vente. [emoji1745][emoji3603]

At Canada har avskaffet restriksjonene gjør at jeg mistenker at vi vil følge før sommerferien.

Men du vil uansett kunne reise såfremt du følger reglene med mindre noe veldig dramatisk skjer.

TLS at OSL
04-04-2022, 16:49
Takk for svaret.

Det er noen år siden jag var i USA nå, og jeg lurer derfor på om det er noe annet enn ESTA og negativ Covid-test jeg må ha for å komme inni USA, d.v.s. andre papirer som må fylles ut før avreise?

LN-MOW
04-04-2022, 17:01
Enn så lenge må du ha Customer Attestation form. Dette er SAS' versjon. Selskapet du reiser med vil ha et eget.

https://www.flysas.com/content/dam/sas/pdfs/traffic-information/Passenger%20Attestation%20Form_EN.pdf

Discus
04-04-2022, 17:20
...og i følge FHI utløper vaksinepasset (for godt, slik jeg forstod det) 30/6.

Mener du de skal avskaffe QR-kode-passet? Eller refererer du til datoen i vaksinepasset ditt? (Den endres løpende)

Vaksinebevis/pass for de vaksiner man har fått vil man alltid ha (og har hatt lenge, ref den "gamle gule papirlefasa")

TLS at OSL
04-04-2022, 17:25
Mener du de skal avskaffe QR-kode-passet? Eller refererer du til datoen i vaksinepasset ditt? (Den endres løpende)

Vaksinebevis/pass for de vaksiner man har fått vil man alltid ha (og har hatt lenge, ref den "gamle gule papirlefasa")

Jeg er klar over at datoen endrer seg, men etter det jeg forstod av samtalen med FHI skulle det avskaffes. Jeg ser imidlertid nå at jeg har misforstått henne.

Intemezz
05-04-2022, 23:24
Har lest litt men ikke blitt helt klok på dagens regler; jeg skal til New York 15. april. Har 2 doser og hadde covid 17 januar så avreise er på dag 88. Hva gjelder da? Må jeg ha en test og "fit-to-travel" eller noe annet? Livredd for å stå igjen på OSL...

Fnate
06-04-2022, 19:17
Har lest litt men ikke blitt helt klok på dagens regler; jeg skal til New York 15. april. Har 2 doser og hadde covid 17 januar så avreise er på dag 88. Hva gjelder da? Må jeg ha en test og "fit-to-travel" eller noe annet? Livredd for å stå igjen på OSL...

Du må ha test ja. PCR 72 timer før ankomst eller antigen 24 timer før. Tok min på Dr. Dropin på OSL før avreise. Spennende 20 minutter.

Ingen sjekker noe i USA. Det er kun for innsjekk på OSL. God tur.

jamesclandestine
22-05-2022, 10:50
Halla,

Jeg skal da til usa nå med KLM. Jeg er x3 vaxxed og har gyldig cert på dette. Så hadde jeg covid for 2 måneder siden, men det ligger ikke i helsenorge (bare hurtigtest). Jeg hater disse testpinnene. Forstår jeg et riktig at det holder med brev fra min lege at jeg har gjennomgått covid og er fit for flight? Slik jeg forstår trenger flyselskapet et offisielt brev fra en lege, men henger de seg opp i at min smitte ikke står i covid pass? Forstår jeg det og riktig at det er ingen som bryr seg ved border crossing i usa?

Takk

Discus
02-06-2022, 08:02
USA fortsetter med test før innreise med fly:
Hvis du skal fly til USA i sommer, må du belage deg på å ta en koronatest før avreise. USA vil ikke gå bort fra kravet.
https://e24.no/naeringsliv/i/RrMaXO/usa-vil-fortsette-aa-kreve-at-turister-testes

Futura
02-06-2022, 20:08
USA fortsetter med test før innreise med fly:

https://e24.no/naeringsliv/i/RrMaXO/usa-vil-fortsette-aa-kreve-at-turister-testesJeg hadde håpet at USA skulle gå bort fra dette. All info vi har funnet på nettet er fra begynnelsen av Desember og pandemien har jo endret seg litt siden det, så vi hadde håpet å slippe testing, men må man, så må man osv. Vi reiser til FLL 18.06 kl 09 og har bestilt testing hos Bærum Kommune dagen før, kl 10. jeg tror det koster 500,-/pers

Trent600
02-06-2022, 20:46
Vi reiser til FLL 18.06 kl 09 og har bestilt testing hos Bærum Kommune dagen før, kl 10. jeg tror det koster 500,-/pers

Ikke noe krav om «fit to fly» for å slippe inn i USA, holder med testresultat i koronasertifikatet fra HelseNorge som du jo allikevel har med for å vise vaksinetatus.

Egenandel for antigen hurtigtest er 350 kr. Testen legges da inn i ditt koronasertifikat på HelseNorge.

Trenger du reiseattest i tillegg (fit to fly-dokumentasjon) tilkommer en kostnad på 150 kr, totalt 500 kr inklusive antigen hurtigtest.

https://www.baerum.kommune.no/korona/om-testing-isolasjon-smittesporing-og-karantene-etter-27.9.21/#chapter6

Discus
03-06-2022, 08:05
Ikke noe krav om «fit to fly» for å slippe inn i USA, holder med testresultat i koronasertifikatet fra HelseNorge som du jo allikevel har med for å vise vaksinetatus.

Stemmer - hurtigtest hos Bærum kommune holder fint med resultat på Helsenorge. Ta med utskrift eller PDF på mobil så du kan vise den siden om testresultatet ved innsjekk og evt ved dokumentsjekk ved transfer. (Og det er det - god tur)

Chr1st1an
18-11-2022, 11:19
Jeg sliter fortsatt med å avklare status i Hong Kong.
Har snakket med både ambassaden i Norge og Immigration i HK, men ingen kan besvare følgende spørsmål:

1.
Er det ok å ha to ulike sprøyter for å klassifisere som fullvaksinert? (kravet er to vaksiner, men det står ikke noe om det kan være av to ulike produsenter)

2.
Kan man gå på bar/restaurant etc de første 3 dagene om man tester negativt på covid testen?

Noen her som har vært i HK siste tiden og kan bistå?

SudCaravelle
19-12-2022, 09:31
Hmm.. Hører forskjellig informasjon nå. Det er bare dette helseskjemaet man trenger inn til USA nå? Ingen COVID pass eller noe?

Henshaw
19-12-2022, 09:46
Hmm.. Hører forskjellig informasjon nå. Det er bare dette helseskjemaet man trenger inn til USA nå? Ingen COVID pass eller noe?

Kun skjema, men man skal vel kunne fremvise Covid-pass på forespørsel

Hypern
19-12-2022, 09:46

Jo man trenger fortsatt vaksineringsbevis for å komme inn i USA. Men det er ingen utløp og 2 doser holder. Men det mest sannsynlige er at det er flyselskapet som sjekker dette ved innsjekk, ikke at man må vise dette i immigrasjonen.
Stor mer info her
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/proof-of-vaccination.html

SudCaravelle
19-12-2022, 10:00
Takker.. Noen som har link til det siste skjemaet? Har tre forskjellige.

Henshaw
19-12-2022, 12:13
Takker.. Noen som har link til det siste skjemaet? Har tre forskjellige.

SAS sendte ut denne tre dager før avreise da vi var der i oktober:
https://assets.ctfassets.net/oz9qk43ly6yk/2FDs2GJvATRbKcWKpwN93X/eb0ebf2dad6be5b3c3308cedd5d1f90e/attestation-form-SEP2022.pdf

SudCaravelle
19-12-2022, 13:36
SAS sendte ut denne tre dager før avreise da vi var der i oktober:
https://assets.ctfassets.net/oz9qk43ly6yk/2FDs2GJvATRbKcWKpwN93X/eb0ebf2dad6be5b3c3308cedd5d1f90e/attestation-form-SEP2022.pdf

Nydelig og takk - det var den jeg hadde fylt ut nå.

Chriscross
19-12-2022, 14:13
Alt vi trengte for P komme inn i USA i går var skjemaet det henvises til over. Vi hadde printet på forhånd, men de delte der også ut ved pre-sjekk før boarding.

dc-8-63
19-12-2022, 15:53
Naar jeg sjekket inn var Helse Skjemaet frivillig, jeg fyllte det ikke ut og det var aldri noen spoersmaal om det hverken i Skranken paa OSL eller ved ankomst Seattle.

LN-MOW
19-12-2022, 18:06
KLM var ikke interessert i skjemaet da jeg reiste med dem i november.

Hypern
22-12-2022, 14:31
Kan det være fordi dere begge er amerikanske statsborgere/green card holdere og ikke trenger noe sånt skjema?

Sent fra min SM-G990B via Tapatalk

LN-MOW
22-12-2022, 14:33
Sjemaet er/var for alle.

Chriscross
26-03-2023, 15:28
Ser ut til at Japan fortsatt har litt Covid-krav. Noen som har klart å printe ut vaksinedatoene sine på engelsk? Finner det bare på norsk på helsenorge, selv pm mye annet er tilgjengelig på engelsk

Trent600
26-03-2023, 17:05
Ser ut til at Japan fortsatt har litt Covid-krav. Noen som har klart å printe ut vaksinedatoene sine på engelsk? Finner det bare på norsk på helsenorge, selv pm mye annet er tilgjengelig på engelsk

Er det krav om å vise alle vaksinasjonsdatoene?

Det vanlige vaksinesertifikatet har jo alt på norsk og engelsk, men er jo kun dato for siste vaksine som vises.

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=53136&stc=1&d=1679842852

espenlok
26-03-2023, 17:59

Det finnes på både norsk og engelsk ved å trykke på knappen "Vis utskriftsvennlig versjon på engelsk og norsk".

Chriscross
27-03-2023, 10:14
Det finnes på både norsk og engelsk ved å trykke på knappen "Vis utskriftsvennlig versjon på engelsk og norsk".

Hm, jeg får det bare opp på norsk. Ingen mulighet til å velge engelsk? Har du fått dette til?

Chriscross
27-03-2023, 10:31
Er det krav om å vise alle vaksinasjonsdatoene?

Det vanlige vaksinesertifikatet har jo alt på norsk og engelsk, men er jo kun dato for siste vaksine som vises.

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=53136&stc=1&d=1679842852

Fant du denne på helsenorge?

Kanon
27-03-2023, 10:33
Hm, jeg får det bare opp på norsk. Ingen mulighet til å velge engelsk? Har du fått dette til?

Logh inn på helsenorge.no ikke app. Trykk på vaksiner. Nederst på siden finner du knappen.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=53138&stc=1&d=1679906006

Kanon
27-03-2023, 10:36
Fant du denne på helsenorge?
Den ligger under koronasertifikat, vis kontrollside og igjen utskriftvennlig versjon nederst på siden.