View Full Version : Stora flygplan i norsk inrikestrafik
I samband med att SAS demonstrerade sin första 747 för press och resebransch i slutet av mars 1971 så sa SAS dåvarande regionchef Kai Søtorp till Aftenposten:
–Skal man tro prognosene for norsk innenlandstrafikk, er det slett ikke utelukket at fly av lignende størrelse vil komme til å trafikere mellom norske flyplasser om relativt få år
Jag vet att SAS/Scanair DC-8-63 och Braathens 767-200 gick FBU-BGO/SVG i vissa perioder på 80-talet, men vet någon om det behövdes ökad kapacitet på norsk inrikes redan på 70-talet som Kai Søtorp trodde? Det bör i så fall ha varit SAS DC-8 som varit aktuell...
Da SAS fikk 747 var det helt annet rutemønster, prissetting og mentalitet enn det vi har blitt vant med de siste 20-30 årene. Dette var både bedriftspolitisk, myndighetsregulert og teknisk betinget. Rutene hadde mange mellomlandinger, SAS hadde f. eks en gjennomgående DC-8 rute fra København til Tokyo med åtte(!) mellomlandinger. Selv Oslo-München mellomlandet på Kastrup og Frankfurt. På 1960-tallet gikk det en SAS DC-8 Fornebu-Bodø fredag kveld, men jeg tror det var den eneste innenriksruten SAS fløy med DC-8.
Innenriks gikk det direkte til de større byene, men det var mange såkalte «melkeruter» med flere stopp underveis. Frekvensene var ofte ikke mer enn et par turer om dagen, og tanken om å øke frekvensene og dermed operere med mindre fly var relativt fraværende tidlig på 1970-tallet. Derfor virket det logisk å spå større flytyper med flere pax hvis man beholdt strukturen med få frekvenser og/eller mange mellomlandinger. På 1970-tallet var det ikke mange aktuelle store fly, og da A300 kom inn på SAS-rutene i 1980 var mentaliteten i ferd med å endres. A300 fløy noen ruter fra Oslo via København og ut i Europa, men den ble ikke brukt i regulære innenriksruter i Norge.
Så svaret blir at trafikkøkningen innenriks sakte men sikkert ble tatt av økt frekvens med forskjellige varianter av DC-9 og MD80. Etter hvert ble det også flere direkteruter. A300 forsvant fort fra SAS-flåten og DC-8-63 funket ikke ordentlig mellom Fornebu og Flesland.
Synes å huske jeg fløy innenriks med SAS DC-7C, kan det stemme? (Fra Værnes og Nordover?)
Var bare 6-7 år da så opplevelsene er fjern, men familien flyttet titt og ofte, foreldrene bestyrte flere hotell i Finnmark, men vi hadde base i Trondheim.
Husker både SAS Convair Metropolitan og DC-7 og DC-8 blant annet.
Synes å huske jeg fløy innenriks med SAS DC-7C, kan det stemme? (Fra Værnes og Nordover?)
Var bare 6-7 år da så opplevelsene er fjern, men familien flyttet titt og ofte, foreldrene bestyrte flere hotell i Finnmark, men vi hadde base i Trondheim.
Husker både SAS Convair Metropolitan og DC-7 og DC-8 blant annet.
Det kan nok stemme bra. DC-7C gikk på Nord-Norge rundt midten av 1960-tallet. Før Tromsø/Langnes åpnet 14. september 1964 ble Bardufoss brukt for passasjerer til Tromsø. Derfra var det videre til Finnmarksplassene med Convair 440 Metropolitan. Caravelle ble også brukt til Bodø, Andøya, Tromsø (og Bardufoss?).
raider66
25-01-2021, 11:35
Både DC-8 og A300 ble benyttet på ruter til Bodø og Tromsø ifm jul- og nyttårstrafikk noen år (ikke samme periode for de to flytypene). Men det er vel kanskje ikke det som etterspørres her....
Espen
Jeg mener A300 til SAS gikk i fast kveldsrute til Tromsø.
Jeg mener A300 til SAS gikk i fast kveldsrute til Tromsø.
Du har nok bare traumer etter alle setecontainerne på SK386 .. ;)
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Frekvensene var ofte ikke mer enn et par turer om dagen, og tanken om å øke frekvensene og dermed operere med mindre fly var relativt fraværende tidlig på 1970-tallet. Derfor virket det logisk å spå større flytyper med flere pax hvis man beholdt strukturen med få frekvenser og/eller mange mellomlandinger. På 1970-tallet var det ikke mange aktuelle store fly, og da A300 kom inn på SAS-rutene i 1980 var mentaliteten i ferd med å endres. A300 fløy noen ruter fra Oslo via København og ut i Europa, men den ble ikke brukt i regulære innenriksruter i Norge.
Så svaret blir at trafikkøkningen innenriks sakte men sikkert ble tatt av økt frekvens med forskjellige varianter av DC-9 og MD80. Etter hvert ble det også flere direkteruter. A300 forsvant fort fra SAS-flåten og DC-8-63 funket ikke ordentlig mellom Fornebu og Flesland.
Då är det ungefär som jag trodde, samma strategi på norsk inrikes som Nya SAS hade i övriga Europa med Jan Carlzon. SAS hade ju till och med en annonskampanj i mitten av 80-talet med bild på en liten DC-9 som stack ut bland flera 747 och texten "Om vi hade råd, så hade vi köpt ännu mindre flygplan".
Tack KnutW och övriga för intressanta inspel!
[QUOTE=LN-MOW;1221422]Du har nok bare traumer etter alle setecontainerne på SK386 .. ;)
Du har sikkert rett, men kanskje det var en tanke jeg plukket opp i heimen eller jeg drømte om containere. Glad jeg ikke veddet den første mulige utepilsen :-) . Utover SK386 var heller ikke Aeroflot sin TU-154 på søndags ettermiddag en favoritt.
Utover SK386 var heller ikke Aeroflot sin TU-154 på søndags ettermiddag en favoritt.
SK372 ...... ? ;)
Marerittflight som redcap. Særlig når Frakt sendte ut et par traller bildeler ekstra 'i tilfelle det er plass til mer'.
raider66
25-01-2021, 19:14
SK372 ...... ? ;)
Marerittflight som redcap. Særlig når Frakt sendte ut et par traller bildeler ekstra 'i tilfelle det er plass til mer'.
SK372 FBU-TOS-ALF-KKN og SK378 FBU-TOS-KKN var jo livline fra sentrale strøk og til østre og nordlige deler av Finnmark. Mulig disse ble sett på som marerittflighter, men den jobben du utførte som redcap (og alle andre involverte) på Fornebu Andreas hadde jo svært stor nytteverdi og betydning for oss oppe i nordøst. Det kan jo være litt ok å tenke tilbake på ;)
Espen
SK372 FBU-TOS-ALF-KKN og SK378 FBU-TOS-KKN var jo livline fra sentrale strøk og til østre og nordlige deler av Finnmark. Mulig disse ble sett på som marerittflighter, men den jobben du utførte som redcap (og alle andre involverte) på Fornebu Andreas hadde jo svært stor nytteverdi og betydning for oss oppe i nordøst. Det kan jo være litt ok å tenke tilbake på ;)
Espen
Bevares. 378 var enkel, men 372, med tre destinasjoner og generelt altfor post og frakt booket i tillegg til full paxload, var en utfordring. Ikke bare skulle lasta separeres per destinasjon, men kjerra skulle være i balanse også. Og helst så de slapp å laste om i Tromsø også.
386 var den andre som kunne være en utfordring, med stort antall setecontainere. Men det var jo bare en destinasjon, Tromsø.
#goodtimes
SAS fløy en periode med DC8-63 mellom Bergen og Oslo. Jeg tror det var en maskin fra Scanair med 254 seter som SAS satte inn på ruten. Den ble satt inn en periode før MD80 ble satt i trafikk mellom landets to største byer. Den gang unge flyspotter Andersen syklet ut flere ganger til Flesland for å kikke på flyet. Det var ikke ofte det kom så store fly til Flesland den gangen. Jeg husker det var mye teknisk trøbbel med flyet og ofte ganske store forsinkelser.
Espen
SK372 og SK378 har jeg reist med uttallige ganger, samt returene SK373 og SK379 var det vel. SK373 gikk KKN-TOS-FBU, mens SK379 gikk KKN-ALF-TOS-FBU, men etterhvert ble ALF droppet på denne.
Ikke like stort, men i hvilken grad ble A321 i starten brukt på norsk innenriks? Selv om de ikke var basert her, så ble de jo litt brukt til enkelte utenriksruter (utenom CPH), og husker jeg fløy dem OSL-LHR en gang
Tror aldri de har vært brukt innenlands, med forbehold om at det kan ha skjedd uplanlagt.
SAS hadde en B767 som kun ble brukt på short haul. Tror ikke den ble benyttet på innenriks trafikk, men husker den gikk fast på FBU-LHR. Mener å huske avgang var 10.10 fra Fornebu og ankomst 15.15.
Jeg bodde i hybelleilighet i 5.etasje på Frogner i -96 og hørte ALLTID buldringen da den fløy over. Happy days:)
SAS hadde en B767 som kun ble brukt på short haul. Tror ikke den ble benyttet på innenriks trafikk, men husker den gikk fast på FBU-LHR. Mener å huske avgang var 10.10 fra Fornebu og ankomst 15.15.
De hadde en periode to som var utstyrt med 242 seter. Den ene gikk ARN-LHR-CPH-LHR-ARN og den andre CPH-LHR-FBU-LHR-CPH.
Noen ganger ble de også brukt til Paris eller andre steder, men ikke fra FBU såvidt jeg husker.
Under fotball-VM i 1994 (i USA) gikk de i en rekke spesialflighter uten Business Class.
De hadde en periode to som var utstyrt med 242 seter. Den ene gikk ARN-LHR-CPH-LHR-ARN og den andre CPH-LHR-FBU-LHR-CPH.
Var detta de två 767-3Y0 (SE-DKY/DKZ) som hade spännande bakgrund? DKY leasades 1995-1997 och DKZ 1997-2000, båda gick på LHR dessa år och jag flög CPH-LHR med en av dem minns jag. De hade fyra dörrar på varje sida i stället för två som standard -383.
Fellowship
29-01-2021, 17:04
Både SE-DKY og SE-DKZ har gått på SK 512/509 LHR-FBU-LHR, jeg har fotografert begge på avgangen SK509 som vel pieide å gå kl 15:00.
Tror det var i 1996 eller 97
Men 767 har aldri blitt brukt innenriks, muligens kanskje bare non få ganger ad hoc, men dette var jo etter at SAS hadde fått en stor flåte med MD-82 med 156 seter.
Fellowship
29-01-2021, 17:08
Her er SE-DKY på vei ut på rullebane 24 som SK509 til LHR 16.mars 1997:
https://live.staticflickr.com/893/27270910658_9cfdf6f975_b.jpg (https://flic.kr/p/HxQxCN)SAS B767-3Y0(ER) SE-DKY at ENFB/FBU 16-03-1997 (https://flic.kr/p/HxQxCN) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
og her er SE-DKZ ankommet fra LHR som SK512 18.januar 1998:
https://live.staticflickr.com/4613/39786477201_3dbce68cdd_b.jpg (https://flic.kr/p/23BN6wR)SAS B767-3Y0(ER) SE-DKZ "Bjarke Viking" at ENFB/FBU 18-01-1998 arriving as SK512 from LHR (https://flic.kr/p/23BN6wR) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Jeg hadde mellom 1994 og 1996 en del turer med 767 på FBU-LHR, har logget følgende reg: OY-KDH, OY-KDL, OY-KDM, LN-RCD, LN-RCE. Den svenskregistrerte SE-DKZ fløy jeg ARN-LHR-ARN i juli1998.
SE-DKZ var i SAS i under ett år. Husker ikke hva slags konfig den hadde, men tipper vanlig intercont. Den ble trukket ut av trafikk bare to uker etter Fellowship's bilde ble tatt.
Euro-konfig'en låste de to maskinene til Europa og de var også nedsertifisert til lavere avgangsvekter. Dette var upraktisk etterhvert, så de ble rekonfigurert igjen, men husker ikke når.
De hadde en periode to som var utstyrt med 242 seter. Den ene gikk ARN-LHR-CPH-LHR-ARN og den andre CPH-LHR-FBU-LHR-CPH
Antar at B767 maskinen som fløy CPH-LHR-FBU-LHR-CPH var maskinen som også fløy nattflighten CPH-SFJ-CPH (dvs Søndre Strømfjord)? Den maskinen hadde ingen C-Class seter og tok vel 242 pax mot normal SAS-konfigurasjon 188.
Da SAS fikk 747 var det helt annet rutemønster, prissetting og mentalitet enn det vi har blitt vant med de siste 20-30 årene. Dette var både bedriftspolitisk, myndighetsregulert og teknisk betinget. Rutene hadde mange mellomlandinger, SAS hadde f. eks en gjennomgående DC-8 rute fra København til Tokyo med åtte(!) mellomlandinger.
Har «den lange veien» hjem fra Tokyo i loggboken Tokyo - Manila - Bangkok - Calcutta - Tehran - Roma - Zürich - Koebenhavn direkte men ikke akkurat nonstop.
Den Scanair DC-8-63 var jo like ille for oss som satt paa billettpressa, som setekontainere var for RedCaps / Stuere. Den kom omtrent alltid paa rute fra Gardermoen Mandag morgen, men fikk teknisk paa foerste flight enten paa FBU eller i Bergen. Kundene holdt seg unna 07:30 avgangen, forslag om 07:30 ble kontant avvist med nei det blir 08:00 uansett :p
Då är det ungefär som jag trodde, samma strategi på norsk inrikes som Nya SAS hade i övriga Europa med Jan Carlzon. SAS hade ju till och med en annonskampanj i mitten av 80-talet med bild på en liten DC-9 som stack ut bland flera 747 och texten "Om vi hade råd, så hade vi köpt ännu mindre flygplan".
Tack KnutW och övriga för intressanta inspel!
I Norge paa 80 tallet naar DC-8-63 ble satt inn som en daarlig noedloesning, var det vel en kombinasjon av for faa innenriks DC-9-41 122 seter med noen DC-9-21 i tillegg som medfoerte svaert fulle fly spesielt Oslo Bergen. MD-80 var i bestilling men kom ikke fort nok - det ble betydelig bedre naar de foerste MD-80 ble levert.
SAS fløy en periode med DC8-63 mellom Bergen og Oslo. Jeg tror det var en maskin fra Scanair med 254 seter som SAS satte inn på ruten. Den ble satt inn en periode før MD80 ble satt i trafikk mellom landets to største byer. Den gang unge flyspotter Andersen syklet ut flere ganger til Flesland for å kikke på flyet. Det var ikke ofte det kom så store fly til Flesland den gangen. Jeg husker det var mye teknisk trøbbel med flyet og ofte ganske store forsinkelser.
Du har helt rett i at dette var en Scanair DC-8-63 - og det meste gikk galt med denne noedloesningen. Bare stoerrelsen paa maskinen gjorde at den var svaert lite egnet for FBU - BGO rundturer, den maatte fjernparkeres paa FBU med Bussing av rundt 200 passasjerer som tok ekstra tid og ikke sjelden hadde man en forsinkelse allerede naar man var klar til aa starte opp motorene. Og de fleste tekniske problemene oppsto naar alle satt ombord og mange av disse medfoerte innstilling og bussing av 200 mindre fornoeyde passasjerer tilbake til avgangshallen og i koe hos oss som satt paa Billettpressa.
Dette var jo en maskin som fungerte brukbart i weekendene fra Gardermoen til Syden, lengre turer gikk helt normalt. Problemene var vel forsterket av at Teknisk paa FBU ikke var kjent med maskinen og mye feilsoekning med oppslag i manualer etc tok tid - mye tid.
Antar at B767 maskinen som fløy CPH-LHR-FBU-LHR-CPH var maskinen som også fløy nattflighten CPH-SFJ-CPH (dvs Søndre Strømfjord)? Den maskinen hadde ingen C-Class seter og tok vel 242 pax mot normal SAS-konfigurasjon 188.
Ganske tidlig ble en av de «orginale» 767-300ER rekonfigurert med en mindre Business Class (kun foerste kabinen) internt ble denne maskinen kalt Groennlands kjerra - men den ble ogsaa brukt mye til Seattle.
De 2 767-200 gikk vel ogsaa i Europa etter at Nonstop CPH-SIN og CPH-GIG/SAO ble lagt ned ?
Hva var routingen til DC-8 maskinen? Eller sagt på en annen måte, hvordan kom den seg til FBU?
Du har helt rett i at dette var en Scanair DC-8-63 - og det meste gikk galt med denne noedloesningen. Bare stoerrelsen paa maskinen gjorde at den var svaert lite egnet for FBU - BGO rundturer, den maatte fjernparkeres paa FBU
Nei, nå husker du feil. Den sto skråparkert på 26/28. Vi brukte ofte begge gatene til boarding. Ingen scanning den gangen heller, så vi måtte passe på så ikke den ene gaten boardet for mange. Men det var heldigvis ikke så ofte den var overbooket.
Serveringen ombord var også litt spesiell. Alle måtte ta med seg hver sin gateboks ombord, og den inneholdt som regel en kokoskake of en kaffekopp. Mye som var kliiin kokkos på den tiden .. ;)
Hva var routingen til DC-8 maskinen? Eller sagt på en annen måte, hvordan kom den seg til FBU?
Den kom fra Malmø på slaget 0700 på mandagsmorgenen. Vel, det var rutetiden ihvertfall ... ;) Tilbake fredag kveld etter endt økt.
Fellowship
29-01-2021, 19:40
De 2 767-200 gikk vel ogsaa i Europa etter at Nonstop CPH-SIN og CPH-GIG/SAO ble lagt ned ?
De to var de som var de første 767 som trafikkerte London sommeren 1993 slik som andre har vist 763 ble brukt fra og med 1994.
Jeg har bilde av både LN-RCC og SE-DKP som dette handlet om på FBU, de er bare ikke scannet enda...
Den ble ferget GEN-FBU Mandag morgen og motsatt FBU-GEN fredag ettermiddag. Den ble kun (forsoekt) floeyet FBU-BGO-FBU
Ser LN-MOW vet mere enn meg (jeg bare troekka billetter jeg)
Den kom fra Malmø på slaget 0700 på mandagsmorgenen. Vel, det var rutetiden ihvertfall ... ;) Tilbake fredag kveld etter endt økt.
Husker visst mye feil - trodde den kom fra GEN - men er helt enig i at den kom paa slaget 07:00
Husker visst mye feil - trodde den kom fra GEN - men er helt enig i at den kom paa slaget 07:00
Enkelte ting fra den tiden er brent inn i hukommelsen, mens jeg knapt husker hva jeg hadde til middag i går .. :p
Her var det mye spennende innlegg siden sist jeg var innom denne tråden. Takk for interessante oppdateringer til både DC8-63 og MOW.
Jeg bodde i Bergen på den tiden og det ble skrevet ganske mye om flysituasjonen i Bergens Tidende. Det var mangel på materiell før MD80 kom og forretningsfolkene var ikke spesielt blid på det dårlige tilbudet som var. De "løste" problemet med å sette inn DC8-63 maskinen til Scanair frem til MD80 var klar for trafikk.
Jeg mener å huske det var Rollo Viking som var første MD80 som ble satt i trafikk med BGO og FBU.
Jeg kjenner meg godt igjen i det MOW skriver. En del gammel flyhistorie (og fotballhistorie) husker jeg som det skulle vært i går, men om kjerring ber meg huske å kjøpe et eller annet i butikken så er det glemt med en gang og ikke sjelden kommer jeg hjem uten det hun ba meg kjøpe.