PDA

View Full Version : SAS til og fra en laaaang ferie i Amerika og omeng.


SudCaravelle
19-08-2019, 09:02
Nå er ferien over to uker unna så jeg kan skrive om den uten at jeg begynner å sippe og får Blue Moon abstinenser..

Det ble booket en laaaang ferie i år så det ble mye bagasje for fire og en halv uke til fem personer. Som vanlig er det fint lite innspill å få fra de fire andre så jeg er litt alene der jeg sitter og planlegger og booker…

Som vanlig bestemmer jeg meg for å ikke igjen booke SAS Plus da jeg bare syter etterpå men ender opp med samme greiene da disse poengene har gått til hodet mitt og håpet om en kvikk oppgradering. Jeg tror Dragen fremdeles ikke vet at vi kunne kommet mye kjappere ned, utenom EWR med en deilig Lufthansa A380 for ca 16.000 kroner mindre.. Pytt pytt..

Vi forhåndsbooket maxi taxi som er den beste løsningen med fem personer som skal være borte mer enn 2 uker og jeg lærer aldri.. Jeg bruker da den billigste løsningen (Norges Taxi) som skuffer hver eneste gang.. (Jeg er litt som de søte jentene i de amerikanske filmene som drar tilbake til han voldelige med gule solbriller).

Den var booket til klokken 0800, og 08.15 kommer det ett stykk Prius.. Veg blir litt stresset og etter en ganske heftig diskusjon med sentralen hvor de mente at bil nummer to var på vei, men at vi måtte selvfølgelig betale for to taxier da de ikke kunne noe for at de ikke hadde noen maxi ledig.. Jeg får da veldig vibber til noen Seinfeld episoder hvor han må forklare hva reservasjon og forhåndsbooking går ut på..
08.43 var vi avgårde og med årene så blir jeg veldig kort irritert så guttebilen (junior og jeg i Prius nummer 2) briljerte med arabiskkunnskapene våres og savnet nesten ikke jentene.

Innsjekken var kjapp og fin og siste mulighet for oppgradering ble bekreftet at var utelukket… SAS Loungen er som vanlig bedre og bedre og de får gangene i året ungene får spise Nugatti er her.. De flyr rett bort til en av de hyggelige vertene som fort henter faenskapet på bakrommet.

Boardingen på SK 907 (som for øvrig er et herlig flightnummer som er godt å uttale..) blir noe kaotisk da 90% av flyet er Priority og 90% av dem igjen tror ingen andre er det) NB! Disse «bøllene» i dress med gullkort var ikke denne gangen heller de verste.. Men det kan jo være fordi det var juli ��

47398

47399

47400

Someone
19-08-2019, 09:45
Ser frem til resten. Men aldri en høydare å begynne ferien med en Prius :p

SudCaravelle
19-08-2019, 09:58
Ser frem til resten. Men aldri en høydare å begynne ferien med en Prius :p

Takk skal du ha. Egentlig rart at en ihjelkjørt Prius koster det samme som en ny E klasse, eller hvis du har virkelig flaks en skikkelig slede. Det eritreiske sjåføren var i allefall meget hyggelig og kunner veien til Gardermoen.

jcnorway
19-08-2019, 10:20
Fete felger på den Priusen. Ser fram til fortsettelsen :D

SudCaravelle
19-08-2019, 10:37
Så var det selve SK907 som er en fin dagflight med fin utsikt på styrbord side. Jeg har vent meg mer og mer til Plus og har lært og vet at man må virkelig huske at det er økonomi pluss og ikke business minus. Servicen var helt grei og jeg skjønner fremdeles ikke at de skal fylle opp bordet mad masse plastglass og at du må bestille børst halve flyturen mede en gang.. Jeg mener også at de kunne kostet på seg det ekte glasset man får med en gang.. Musserende (og den er ganske god blanc de blancs) er jo så mye morsommere i glass..

Maten var en slags kylling som jeg synes var greit, men reisefølget klarte ikke annet enn en bit av den – jeg har sagt flere ganger før hva jeg mener om maten på Pluss og jeg kan faktisk ikke fatte at de ikke klarer å tilby noe bedre.. Tenk noe thai mat eller en burger?

Heldigvis fant jeg en skikkelig dårlig komedie på skjermen.. Sitte brisen på fly og flire til banal humor er en av de idrettene jeg liker aller mest.. Jeg duppet faktisk av etter en snau time og ble borte over en time noe som sjeldent skjer.. Se bort i fra mine vrange ønsker om bedre mat og vin så er det i alle fall en komfortabel reise og man kommer utvilt frem.. Rene fly, gode seter og deilig pledd.

Vi var veldig spente på hvordan EWR skulle behandle oss og det er en herlig opplevelse å går ut av flyet og være i Amerika (fint ord) igjen.. Varmen, luktene og kaoset.. Fra vi gikk ut av flyet til bagasjen var levert på nytt tok vel ca 50 minutter hvor største bremsen var vente på bagasjen (priority sist) og denne gangen køen til customs som var kaotisk og ganske slett køkultur. De som jobber på EWR er enten skikkelig hyggelige (blant annet pass-stempleren som var dritkul og stemplet liksom-passene til barna også) eller så ufordragelige at du tror det er skjult kamera. Dragen spurte han som pælmet koffertene på båndet om dette var riktig til Miami hvor han klikket og la ut på skikkelig slang om hvordan hun ikke skulle fortelle hvordan han skulle gjøre jobben sin.. Han virket ruset og veldig sint.. Jeg bla litt perpleks og ba han jekke seg betraktelig ned hvor han plutselig var på «Sir» osv.. Merkelig at slike kan jobbe på en flyplass?

Så var det rett ut i den herlige massive varmen og rett inn i en Uber.. Da er livet godt når du fra en grusom Prius plutselig sitter i en boligblokk av en Suburban og glor utover varm betong.. Vi dro på denne outlet mallen som er blitt anbefalt og ungene fikk et par nye sett med sommer-klær og dragen noe stæsj. Rart å føle at du gjør noe «vilt og gæærnt» og forlate flyplassen, men jeg fikk ikke noe rebell-status av reisefølge av den grunn..

4 Juli feiringen ble da legendarisk og det var da på Appelbees Newark.. At det går an å kose seg så mye på en så elendig restaurant… Turens første Blue Moon ble inntatt og maten er så ufattelig dårlig at man lurer på om de gjør det med vilje? Møkkete og jævlig, sure kelnere og en biff som jeg ikke kan fatte at en amerikaner kan godta? Men vi koste oss veldig.. Vi var skikkelig i Amerika.
Tilbake til EWR var det en herlig cubansk jente som hentet oss og vi fikk briljert med spansken vår (hun kunne nada engelsk og Miami følelsen kom snikende…)

Da vi var tilbake på EWR var det faktisk over to timer igjen til avreise og vi ga loungen et forsøk og der møtte vi en eldre dame som jeg trodde slapp oss inn, men det var helt uaktuelt, det er meget sjeldent vi opplever og vi kom tross alt med plus biletter (vet det ikke har noe å si), 1 EBD, 1 EBG og 3 EBS.. Vi så på denne varianten at det var ikke vits å prøve en gang og tuslet ned mot gaten.

Gaten ble byttet tre (3) ganger på en time og gamling-appen min fortalte meg at vi hadde 11,6 KM til fots fjerde Juli og det var meget godt å sette seg på UA sin A320.

Denne UA flighten her har man så lave forventninger til at den blir bare helt herlig.. Meget hyggelig crew (hvor en av dem gikk i sivile klær?) som var veldig på vakt på reisefølget mitt som alle fire sovnet før avgang. Han var borte to ganger å ba meg si fra til han i det de våknet så de kunne få seg pretzels osv.
Innflygningen til Miami var legendarisk og vi fulgt kysten nedover fra Jacksonville tenker jeg og siden det var 4 juli så var det fyrverkeri nedover hele stripen..
Tipper nesten 20% av passasjeren e ombord var norske og regner med de også savner OSL-MIA ruten betraktelig.

Vi hadde bestilt stor SUV via Sixt Limousine.. Dette var meget bra.. Masse updates på appen med hvilken bil, hvilken sjåfør osv og det sto en meget flott mann i dress med navnet vårt på et skilt ved koffert-karusellen og ventet.. Alle fem baggene kom først denne gangen og han fulgte oss ut in en temmelig ny Caddilac Escalade (den lange).. Dette ga Dubai vibber..
NB! Står på kontoret nå og det er 15 grader utenfor og regn… Jeg tror jeg hadde gitt lillefingeren min for å kunne plutselig sitte på Appelbees igjen nå..

47401

47402

47403

47404

47405

47406

47407

47408

47409

47410

47411

47412

47413

darkcho
19-08-2019, 13:25
Takk for hyggelig rapport så langt. Kjenner meg igjen i beskrivelsene og den gode følelsen av å være i USA igjen. SAS PLUS syns jeg er et helt fint produkt for 6-7 timer, enda ikke hatt en dårlig opplevelse ombord.

Ser frem til fortsettelsen!

kimpe
19-08-2019, 14:41
De visste nok at det var du som hadde booket Escaladen, siden registeringsnummeret direkte referer til "Ola Nordmann" som har med "Dragen" på tur... OLA-TNT :) :) :)

Herlig rapport, kjenner meg godt igjen her ja!

Kim

LN-MOW
19-08-2019, 14:59
Fin rapport. Applebee’s er ikke favoritten her heller. Prøv heller Chili’s. Lett meksikansk i utvalget men mange vanlige retter også. Samt ‘barnas favoritt’ - chocolate molten cake.

https://food.fnr.sndimg.com/content/dam/images/food/fullset/2010/12/28/4/FNM_010111-Copy-That-026_s4x3.jpg.rend.hgtvcom.616.462.suffix/1382545880780.jpeg

Escalade er forøvrig noe ‘ingen’ hvite kjører her jeg bor. Dårlig rykte som gjengbil. Hvis noen banker på ruta og vil kjøpe dop, vet du nå hvorfor ..

OttoL
19-08-2019, 20:08
Takk for turen så langt og takk for at du deler :) Ser frem til resten av turen

SudCaravelle
20-08-2019, 08:40
Fin rapport. Applebee’s er ikke favoritten her heller. Prøv heller Chili’s. Lett meksikansk i utvalget men mange vanlige retter også. Samt ‘barnas favoritt’ - chocolate molten cake.

https://food.fnr.sndimg.com/content/dam/images/food/fullset/2010/12/28/4/FNM_010111-Copy-That-026_s4x3.jpg.rend.hgtvcom.616.462.suffix/1382545880780.jpeg

Escalade er forøvrig noe ‘ingen’ hvite kjører her jeg bor. Dårlig rykte som gjengbil. Hvis noen banker på ruta og vil kjøpe dop, vet du nå hvorfor ..

Ha ha.. Bil-antropologi er alltid herlig.

SudCaravelle
20-08-2019, 11:59
Da blir det litt til.. Får så reiselyst av dette at jeg blir kvalm.. Si i fra hvis det blir for mye rosa-blogg.

Jepp.. Så var det halvannen dag i Miami hvor vi bodde på W Miami Downtown.. Fint hotell med store ganske harry (type Stordalen) suiter med god plass til hele klanen. Ikke min type hotell, men absolutt verdi for pengene og en perfekt beliggenhet. Servicen var svært god og de at man kan litt spansk gjør det enda enklere å få litt ekstra «perks».

Miami slutter aldri å overraske og jeg synes det er en perfekt by med nye ting å oppleve hver dag.. (og vi er da ikke innom South Beach engang). Vi oppdager nye områder for hver gang og downtown er virkelig stilig og har en herlig atmosfære langs Miami River og Biscayne Bay. Hvis jeg igjen skulle bli forvist fra hjemlandet som expat er nok Miami helt klart på topp tre listen.

Været i Florida i juli er jo et yndet tema, men på over tre uker var vel temperaturen aldri over 33 (som da var kaldere enn mer eller mindre hele Europa og Asia) og vi fikk ikke noe avbrutt av dårlig vær. Jeg tror jeg fikk regn i håret tre ganger i løpet av turen og det kan jeg leve med. Vi tok en ufattelig morsom tur med Miami Thriller som skremte vannet av den ene ungen som er en slags speedbåt som måker gjennom turistattraksjonene rundt Miami. Første dagen spaserte familien over en mil og bare nøt. Middagen den første dagen ble på det meget ærverdige Hooters på Bayside Marketplace.. Snow crab og Blue Moon… Savner..

Frokostene ble inntatt på lokale sjapper i Brickell området og det er fantastisk å sitte ute i 26 grader og dytte i seg egg og bacon til cubansk musikk mens Amerika glir forbi deg på fortauet og i gaten..
Halvannen dag er alt for kort og det var faktisk nesten motvillig vi karret oss ned i not en afroamerikansk SUV til cruise havnen..

47427

47428

47429

47430

47431

47432

47433

47434

47435

47436

47437

47438

SudCaravelle
21-08-2019, 09:57
Cruise ja.. Da fikk vi opplevd det. Dette var temmelig annerledes enn hva vi er vant til og vi er vel alle enige om at det var en meget artig opplevelse, men det skjer neppe igjen. Jeg fulgte med på noen lukkede grupper for denne «MSC Seaside» på fjesboken hvor vi lærte litt triks på forhånd.
De ihugede cruise fansene på denne gruppen hadde veldig rett i at skipet var veldig imponerende og man gikk de første dagene og måpte av skipet i seg selv.. Tror det er rett over ett år gammelt og de har gitt full gass med Swarowski trapper, bowling hall, sklier osv..

Det jeg ikke var enig med de ihugede cruise fansene var maten og drikken.. Vi valgte en full pakke med all mat (inkludert frokost på rommet, room service) og drikke inkludert og det var så som så. Vinene var musserende (faktisk noe så sjeldent en OK Prosecco) og resten var da basert på fargen.. Middagene var i hoved restauranten med fast bord, kelner og sommelier. Dette bordet brukte vi to ganger da vi fant ut at det var en egen etasje med noen fantastiske restauranter hvor man spiste mot et (klekkelig) tillegg.. Her var servicen, maten og vinene utrolig bra men har gjaldt ingen av pakkene, ikke en gang på cherry colaen til arvingene. De hadde til og med an utrolig bra hibachi restaurant med Roy Yamaguchi signatur.. Her oppe var alt et sterkt terningkast fem.

Lugarene var fine med connecting, badekar osv. Det kule var at de også fjernet veggen mellom balkongene så den ble ganske stor og herlig å nyte frokosten på eller night capen med Dragen etter arvingene ble lagt til lading.

Servicen om bord var 80% veldig bra (og da stort sett filippinere) og 20% ufattelig dårlig (da stort sett Europere).. Klientellet var så som så og cruise entusiastene mente at europeerne om bord lagde mye kvalm som til dels kan stemme da det er et italiensk skip – det ble mye skriking og små badebukser fra våre italienske venner, men må igjen nevne at en viss gruppe amerikanere hørtes ut som og oppførte seg som Snoop Dog.. Cognac i bassenget fulle av tatoveringer etterfulgt av hvit 50 dollars smoking på kvelden.

Det som imponerte nesten mest var det å få mennesker av og på dette enorme skipet (over 5000 pax og over 7000 med crewet). Fra vi gikk ut av lugaren til vi var i San Juan tok kanskje 12 minutter.. Wow.. meget bra.
Ekskursjonene kostet skjorta og var overhodet ikke eksklusive på noen måte (det fremsto som meget romantisk og flott). Selv de dyreste pakkene så ble man stappet inn på små båter osv.. Kult og se alle disse stedene (St Thomas, St Marteen, Puerto Rico og Bahamas). Føler vi fikk makset port callene og ungene fikk badet med delfiner og far fikk dratt med seg hele familien på fly spotting på Maho.

Ganske vanskelig å finne bilder uten familie og/eller bikini og/eller alkohol, men hadde noen få.

Siste døgnet var savnet til Florida ganske høyt og man gledet seg til å si hadet bra til sine nye 5498 venner..

47447

47448

47449

47450

47451

47452

47453

47454

47455

47456

47457

47458

47459

47460

47461

47462

47463

47464

Hypern
21-08-2019, 12:01
Hvis jeg skal på cruise holder det med Kielferga for min del. Har skjønt at ordentlige cruise kan bli skikkelig dyrt.

LN-MOW
21-08-2019, 13:30
Hvis jeg skal på cruise holder det med Kielferga for min del. Har skjønt at ordentlige cruise kan bli skikkelig dyrt.



Det kommer helt an på deg selv. Hvis du holder til det som er inkludert, og kun ‘kosedrikker’ behøver det ikke bli så mye ekstra. Utflukter kan man de fleste steder også få kjøpt på havna til en adskillig rimeligere pris enn av rederiet. Det er også mye man kan gjøre på egenhånd - som f.eks. flyspotting på St Maarten.

SudCaravelle
21-08-2019, 14:05
Det kommer helt an på deg selv. Hvis du holder til det som er inkludert, og kun ‘kosedrikker’ behøver det ikke bli så mye ekstra. Utflukter kan man de fleste steder også få kjøpt på havna til en adskillig rimeligere pris enn av rederiet. Det er også mye man kan gjøre på egenhånd - som f.eks. flyspotting på St Maarten.

Faktisk så tok vi flyspottingen på egenhånd med taxi som gikk helt greit. Vi vurderte de langt rimeligere utfluktene lokat men var litt nervøse som første-cruisere å ikke rekke båten osv :D

Som du sier så kunne vi faktisk fint klart oss de syv dagene uten å bruke en eneste krone og hatt det godt.

KnutW
21-08-2019, 19:29
Hvordan var stranden og strandbaren på Maho etter orkanen? Hadde de begynt å få orden på øya igjen?

LN-MOW
21-08-2019, 21:28
Det ser akkurat ut som da jeg var der, med unntak at rekkverket er gulmalt.

SBT
23-08-2019, 15:09
Førstegangs cruisere som velger MSC eller Costa, reiser som regel aldri på cruise igjen, i motsetning til de som velger RCCL eller Celebrity, for å holde oss til denne kategorien cruiseskip.

SudCaravelle
23-08-2019, 15:20
Førstegangs cruisere som velger MSC eller Costa, reiser som regel aldri på cruise igjen, i motsetning til de som velger RCCL eller Celebrity, for å holde oss til denne kategorien cruiseskip.

Tja.. nå vet jeg ikke helt hvor du henter denne statistikken. Den gjengen (og den er stor) på denne fjesbok-gruppen reiser på Seaside om og om igjen og mener det slår RCCL, mens venner jeg har som har seilt på RCCL sier de aldri setter som fot igjen på et cruise skip med mer enn 200 pax. Tror det er smak og behag og skal man flotte seg med Seadream og den typen så koster det ganske mange skjorter. Virket som det var svært mange stamgjester ombord.

Bergern
23-08-2019, 18:01
Hola!
Tusen takk for rapporteringen. Herlig subjektive fakta og underholdningsnivå høyt der oppe.
Når det gjelder cruise, har jeg bare prøvd RCCLs ett eller annet 'of the seas'. Tror muligens det var Alure.
Selv for en som meg, med mark i .... og kronisk kløe i nysgjerrighetsmuskelen, er det helt supert. Jeg hilste trolig på hver eneste bartender rund baut, jeg kan anvise ethvert bøttekott på eget og nærliggende dekk og smakte nok på et høyt tosifret antall lunchretter på de ulike menyrestaurantene. Trening hver dag. Og iland spant vi avgårde for å finne noe lokalt. Oftest nærme, noen ganger med drosje.
Vi hadde fem lugarer i rekke, og fikk balkongskilleveggene klappet inn. Utrolig hyggelig utover natten :D

The Viking
26-08-2019, 21:52
For min del, med div tenåringer i reisefølget, blir cruise på "Megaskipene" (>2500 pax) et spørsmål om å kunne trekke seg tilbake og vekk fra Snoop Dog og Speedo. Bruttoutgiften ved å booke "Yacht Club" på MSC er minimal i forhold til hva man får igjen; Helt annet servicenivå, mat- og vinkvalitet av høyere klasse og ikke minst en egen enclave med albuerom, lavt støynivå og "ryddig" attitude.
På NCL er det "The Haven" som gjelder med tilsvarende privilegier, her er prisdifferansen ned til almuen større.
Dog: Seabourn ruler uansett, men ikke med barna..

SudCaravelle
27-08-2019, 09:13
For min del, med div tenåringer i reisefølget, blir cruise på "Megaskipene" (>2500 pax) et spørsmål om å kunne trekke seg tilbake og vekk fra Snoop Dog og Speedo. Bruttoutgiften ved å booke "Yacht Club" på MSC er minimal i forhold til hva man får igjen; Helt annet servicenivå, mat- og vinkvalitet av høyere klasse og ikke minst en egen enclave med albuerom, lavt støynivå og "ryddig" attitude.
På NCL er det "The Haven" som gjelder med tilsvarende privilegier, her er prisdifferansen ned til almuen større.
Dog: Seabourn ruler uansett, men ikke med barna..

Hei - Yacht Club var en av planene, men var fullbooket og det ville kostet oss ca 45-50.000 kroner ekstra for denne uken så det er jo litt mer. Da drar vi heller på et skikkelig cruise. Fremdeles vil også ekskursjonene bære preg av stor båt, samt disse showene osv.

SudCaravelle
27-08-2019, 10:14
Så ble det endelig gode gamle Amerika og Florida på programmet.. Jeg mannet meg opp til den sedvanlige diskusjonen host Sixt og booket XFAZ som i det minste garanterer at du slipper Volvo XC90 eller lignende. Vi ble tilbud dette i fjor som endte opp med en liten diskusjon som da igjen resulterte i en Range Rover med blandede følelser.

Damen i skranken spurte umiddelbart om jeg kunne tenke meg en noen dager gammel X7 som det ikke en gang hadde streifet meg at de allerede hadde inne.. Dragen var litt skeptisk da hun har en relativt lik slede hjemme, men jeg som nedverdiger meg til en elbil daglig overstyrte og sa ja. Dette var en utrolig bil å herje med i 21 dager… Den var rett og slett nydelig (jeg er litt upartisk kanskje i og med at for meg er det kun BMW og et annet litt sintere tysk bilmerke som gjelder). Den er teknisk helt rå og milevis foran 2018 X5 osv, større enn forventet, ufattelig komfortabel (endelig har BMW nå komplett luftfjæring på SUVene sine) og en overraskende deilig motor til å være den «minste» 4.0 som er tre liter og 340 hester. Den var faktisk ganske kjapp tross den enorme størrelsen. Den vekket på godt og vondt svært mye oppsikt i området selv om de er godt vant og den var populær blant gutta på valet parkeringene.

Det ble mye god mat og mye utflukter så det ble lite avslapping.. Høydepunktene var vel den tradisjonelle sump-turen og masse leie av båt. Båtleie i Florida er mafia uten like og du får ikke prutet noe under 100 USD per time og da pluss fuel. Du får da ofte en litt sliten båt med 150 til 200 hester, men det er VIRKELIG verdt det.. Vi hadde noen herlig båtturer i kanalene og intercoastal og mot slutten ble vi såpass varme i trøya at vi dro ut på «havet» og badet osv. (Vi fikk se senere fra luften at det vi fortøyde for å bade var det alltid stappfullt av store hai som gjorde at dette turte vi ikke igjen..

Vi fikk også leid helikopter en dag som vanligvis er litt små-kjedelig, men her hadde de ikke de typiske «tourene» så vi måtte leie fra et vanlig helikopter service selskap. Dette var rett og slett dritgøy og vi hadde en ung tysk pilot som tok os med på en fantastisk sightseeing. Yngstemann var happy også, men det at han fikk kjøre buggyen fra rullebanen tilbake til kontoret er den store samtalen i barnehagen om dagen..

Et annet høydepunkt var også en tur tilbake til Miami hvor vi dro igjen på Smith & Wollenski Southe Point. NÅ er den favoritten av alle restauranter.. For en mat, for en service (for noen priser) og for en beliggenhet.. Bortsett fra at en velkledd herremann fra nabobordet ble lagt i bakken med håndjern av tøffe politifolk (FBI?) så var det nydelig. Det kule (som var litt av planen) var at «vår» MSC Seaside gled forbi oss midt under middagen.. South Beach er pyton, men gøy å råne opp med norsk sommer-musikk på full guffe til stor glede for de lett gjenkjennelig norske som var oppover stripa.

Et annet høydepunkt var en tur opp til Cocoa Beach som vekket gamle minner fra Pappa-perm (pappaperm på en av tre barn er ikke ille). Her bodde vi på stranden hos fatteren som bor 7 uker her denne sommeren. Her fikk vi for første gang se en kul Tesla – en såkalt SpaceX. Dette var en helt rå utskytning.. Her satt vi på stranden med en iskald øl og så på at denne måkte på opp i atmosfæren og enda mere imponerende landet noen minutter senere.. Man blir bare måpende..

Det var tre uker hvor det ikke var et kjedelig sekund og amerikanerne er fantastiske folk.. Satt på om morgenen på bryggen vår og diskuterte politikk med min herlige anti-Trump nabo, og det er herlig å høre hvor reflekterte mange amerikanere faktisk er. Det var som vanlig veldig trist å forlate stedet, men banken synes nok det var på tide at vi stakk – det ble mye bonuspoeng og CT på denne turen.

47494

47495

47496

47497

47498

47499

47500

47501

47502

47503

47504

47505

47506

47507

47508

47509

47510

47511

47512

SudCaravelle
27-08-2019, 15:24
Snipp snapp snute og 5 kilo senere..

Hjemturen er som vanlig temmelig trist.. Her er det bare å pakke og komme seg hjem. Vi var nå oppe i 8 bagger og kofferter og hadde med 60 kilo mer enn når vi dro.. (CFOen er flink til å shoppe, jeg hadde med 7 Blue Moon og et par strandsandaler). Vi hadde en limit på 17 bags a 23 kilo så vi var fint lite nervøse på annet enn overvekt per koffert hvor United er litt sinte.

Her blir det lite bilder da mer eller mindre alle er med faimilien.

Bilen ble fylt opp på bensinstasjonen ved siden av SIXT MIA, som da tar dobbel pris på bensin så vi kunne fulgt min plan om å bare levere den med halv tank. Det ok 55 USD for halv tank som er hinsides i USA.

Innsjekken var meget ubehagelig hvor man hadde en United ansatt som var svært guffen og holdt på nesten et kvarter med at bookingen vår ikke fantes i systemet osv. Da vi spurte hva som skjedde bjeffet hun kraftig og vi måtte vente på hennes supervisor osv. Vi fikk aldri vite hva det var og plutselig var vi «good to go». Hun mente at kun toi av koffertene var kvalifiserte til Priority tags som var helt feil, men det truende blikket vi fikk gjorde at vi lot den gå.. (De som lempet inn bagasjen satte på tagger etterpå uten å stille noe tvil) Rart at United kan ha en del slike ansatte som forsurer hele opplevelsen? Har de aldri stikk-kontroller? Hadde jeg vært i ledelsen av United og opplevde den type ansatt (ikke bare det hun gjorde, men så ufattelig utrivelig og sur) så hadde jeg pælmet henne på gaten umiddelbart.. Ingen kake, ingen tale.. ikke en gang et artig bilde som kollegaer har signert.

På MIA gadd vi ikke mase med å gå til Avianca loungen og hadde en sentimental lunch på pizza sjappen på gaten (faktisk tredje år på rad..)
United flighten var helt steril og fin ingen ting jeg egentlig husker.. Boarding prosessen til United er artig og jeg regner med at ca 10% av gjestene står igjen etter alt av veteraner, gullkunder osv er ombord.

Newark gikk greit og vi tok denne shuttlebussen til den andre terminalen hvor vi tok en tur på SAS loungen.. Her er det ganske kaotisk, men de har Miller Lite på fat, svært gode oliven, og crispy stangselleri så da gikk tiden. Rart å ha vært «kul amerikaner» i over en måned også plutselig sitter du tett i tett med nordmenn som sikkert føler seg litt i samme båt..

EWR-OSL husker jeg nesten ikke noe av (lav promille), men vi droppet maten og vi sov vel mesteparten av turen.. Vi ble ikke oppgraderte som tidligere nevnt og Pluss setene er OK å duppe av i.. Maten, rart serveringsmønster var litt copy/paste av OSL-EWR. Det som jeg synes er skikkelig ille er at de lager et helvetes vesen (får minner til marinen) tre timer før landing.. Nå har vi slappet av litt så nå skal alle på flyet våkne.. Må virkelig frokosten være så tidlig og så bråkete? Må de ha flombelysning?

Norges Taxi stod klar med en Mercedes E klasse, så her ble det over en time krangling med sentralen og ende opp en time senere hjemme i to biler til to full pris. Her var det helt kaos med frekke folk på terminalen og jeg fant ut at mitt forhold til Norges Taxi er nå over.. En ting er at de ikke klarer å sende maxi taxi som avtalt, en annen ting er at vi må vente 40 minutter på bil nummer to, men det at de mener at jeg soleklart må betale for bil nummer to fordi de ikke hadde maxi taxi inne blir helt fjernt.. (Jeg fikk faktisk pengene igjen etter en ilter telefon til ledelsen deres på mandagen)

Thats it… For en tur.. Savner hvert minutt.

47522

47523

47524

47525

47526

47527

Dag Viking
27-08-2019, 16:45
Takker for super rapport. Interessant for en som aldri drar på lenger båtturer enn superspeed.
Enig i at 40i funker overraskende bra, ser frem til 45e i garasjen.

SudCaravelle
27-08-2019, 17:09
Takker for super rapport. Interessant for en som aldri drar på lenger båtturer enn superspeed.
Enig i at 40i funker overraskende bra, ser frem til 45e i garasjen.

Takk for tilbakemelding. Den herlige motoren med et saftig hybrid drag på “toppen” må være nydelig - skulle ønske de kunne ta det stuntet på X7 også.

KnutW
27-08-2019, 18:13
Boarding prosessen til United er artig og jeg regner med at ca 10% av gjestene står igjen etter alt av veteraner, gullkunder osv er ombord.

Takk for turen, alltid artig å følge familien Suds reiser gjennom livet på solsiden. Du får unnskylde et muligens dumt spørsmål fra en som ikke er så bevandret i edelmetallkort-verden, men hva er "veteran"? Uniteds variant av Pandion e.l.?

SudCaravelle
27-08-2019, 18:45
Takk for turen, alltid artig å følge familien Suds reiser gjennom livet på solsiden. Du får unnskylde et muligens dumt spørsmål fra en som ikke er så bevandret i edelmetallkort-verden, men hva er "veteran"? Uniteds variant av Pandion e.l.?

He he - det virker som veteraner fra militæret i U.S. har priority boarding samt et par andre grupper.

ToreD
27-08-2019, 18:48
He he - det virker som veteraner fra militæret i U.S. har priority boarding samt et par andre grupper.



Veterans er mer hellig enn noe annet i USA. De går før både Pandioner, HON’er og Diamondplatinumplutoniumsapphirer.
Omtrent som pensjonister på chartertur med Thomas Cook i Norge;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

KnutW
27-08-2019, 19:15
Bare fordi de har vært i militæret går de foran i køen?

SudCaravelle
27-08-2019, 19:35
Bare fordi de har vært i militæret går de foran i køen?

Jepp, og de har ikke en gang et forsvar, kun angrep.

LN-MOW
27-08-2019, 21:33
Det er nå en gang slik at man vil vise at man støtter de som setter liv og helse i fare i landets tjeneste.

Man kan selvfølgelig sette spørsmål ved lederskapet, men ‘gutta i felten’ har støtte og sympati fra praktisk talt hele befolkningen, uansett politisk ståsted.

KnutW
27-08-2019, 22:19
Jepp, og de har ikke en gang et forsvar, kun angrep.

Nettopp derfor jeg valgte å kalle det militæret.

WF-380
28-08-2019, 11:48
Takk for nok en gild rapport fra Florida.

Bilen ble fylt opp på bensinstasjonen ved siden av SIXT MIA, som da tar dobbel pris på bensin så vi kunne fulgt min plan om å bare levere den med halv tank. Det ok 55 USD for halv tank som er hinsides i USA.

Da jeg leide bil hos Sixt i Miami ble jeg advart mot de skyhøye bensinprisene nært flyplassen og anbefalt å fylle et annet sted.

SudCaravelle
28-08-2019, 11:55
Takk for nok en gild rapport fra Florida.



Da jeg leide bil hos Sixt i Miami ble jeg advart mot de skyhøye bensinprisene nært flyplassen og anbefalt å fylle et annet sted.

Naiv som jeg er så var jeg faktisk ikke klar over det.. Jeg regnet med det var for drøyt til å være tilfelle. Jeg burde jo egentlig skjønt lunta når en velkledd columbianer fylte opp for oss og nektet tips.