OttoL
10-06-2019, 22:02
Nå er det jo ofte slik at pinsen faller sammen med en tur nedover på kontinentet, og i år var intet unntak. Denne gangen falt valget på Lugano, av den grunn at det er en veldig fin by som har mange turmuligheter. Burde kanskje sjekket værhistorikken før vi bestilte, for juni er den måneden med desidert dårligst vær. Da vi kom kjørende fra Zurich til Lugano for 8 år siden i midten av juni var det bergensvær 2 dager til ende, men men.
”Normale” folk ville nok flydd til Malpense og tatt buss til Lugano, eventuelt nøyd seg med flyturen til Zurich og tatt tog videre. Derimot går det en Saab 2000 mellom de to byene, så valget var egentlig enkelt, selv om det betydde rundt 4 timer venting på veien ned. Tur ble bestilt, hotell ble bestilt og hotell ble bestilt. Da turen nærmet seg viste det seg at leiebil ikke var nødvendig, ettersom vi landet på både plan B og C for helgen og da holdt det med tog.
Turen startet fredag 7. Juni med LN-RRJ rundt 2 timer forsinket. Grunnen til dette var at det opprinnelige flyet ble truffet av lyn, og måtte sendes rett i hangaren. Ikke så mye mer å melde enn dette bildet:
https://live.staticflickr.com/65535/48038692711_a9331fb74e_c.jpg
Underholdning for turen ble Jo Nesbø sin nye bok. Selv om Nesbø, i mine øyne, ikke har skrevet noe annet enn lettbeint krim siden Frelseren, er det behagelig og bedagelig å lese
https://live.staticflickr.com/65535/48038733683_40f40d9cda_c.jpg
Hadde fortsatt godt over 2 timer til rådighet da vi landet, så stakk snuten innom A-loungen. Denne var omtrent like stappet som SAS sin innenrikslounge en torsdag ettermiddag. Ikke veldig mye å skryte av verken utseendemessig, innholdsmessig, plassmessig eller renholdsmessig. Så endte opp med å rusle litt rundt på en flyplass jeg bare har vært 3 ganger tidligere
https://live.staticflickr.com/65535/48038692616_e11192fa34_c.jpg
Ikke så lenge etter var det på tide å tasse til buss-gatene, som ellers med buss-gater ikke er veldig givende. I utgangspunktet er det et venteområde i etasjen over, men her er det også ett av mange røykerom, som gjorde det nesten ulidelig å sitte selv på andre siden av venterommet. Ser helst at folk som røyker blir jagd langt opp i skogen. Men nok om det….
https://live.staticflickr.com/65535/48038795767_d72cbfc447_c.jpg
Uansett, selv røykere skal ikke ta fra meg første målet med denne turen som var å fly Saab 2000 til Lugano. Uten å ha lest meg veldig opp på dette så var dette vel en rute som ble drevet av Darwin Airlines, som igjen ble Etihad Regional i 2014. I noen år etter det så hadde dette selskapet en del ruter fra Lugano, blant annet Geneve og Roma. Etter konkurs tok Tyrolean Airlines over ruten (fortsatt på vegne av Swiss), før Adria plukket opp et 4 Saab-maskiner fra Darwin og satt en inn på ruten til Lugano på vegne av Swiss. Dagens beholdning fra LUG er 4 avganger/ankomster til/fra ZRH
”Normale” folk ville nok flydd til Malpense og tatt buss til Lugano, eventuelt nøyd seg med flyturen til Zurich og tatt tog videre. Derimot går det en Saab 2000 mellom de to byene, så valget var egentlig enkelt, selv om det betydde rundt 4 timer venting på veien ned. Tur ble bestilt, hotell ble bestilt og hotell ble bestilt. Da turen nærmet seg viste det seg at leiebil ikke var nødvendig, ettersom vi landet på både plan B og C for helgen og da holdt det med tog.
Turen startet fredag 7. Juni med LN-RRJ rundt 2 timer forsinket. Grunnen til dette var at det opprinnelige flyet ble truffet av lyn, og måtte sendes rett i hangaren. Ikke så mye mer å melde enn dette bildet:
https://live.staticflickr.com/65535/48038692711_a9331fb74e_c.jpg
Underholdning for turen ble Jo Nesbø sin nye bok. Selv om Nesbø, i mine øyne, ikke har skrevet noe annet enn lettbeint krim siden Frelseren, er det behagelig og bedagelig å lese
https://live.staticflickr.com/65535/48038733683_40f40d9cda_c.jpg
Hadde fortsatt godt over 2 timer til rådighet da vi landet, så stakk snuten innom A-loungen. Denne var omtrent like stappet som SAS sin innenrikslounge en torsdag ettermiddag. Ikke veldig mye å skryte av verken utseendemessig, innholdsmessig, plassmessig eller renholdsmessig. Så endte opp med å rusle litt rundt på en flyplass jeg bare har vært 3 ganger tidligere
https://live.staticflickr.com/65535/48038692616_e11192fa34_c.jpg
Ikke så lenge etter var det på tide å tasse til buss-gatene, som ellers med buss-gater ikke er veldig givende. I utgangspunktet er det et venteområde i etasjen over, men her er det også ett av mange røykerom, som gjorde det nesten ulidelig å sitte selv på andre siden av venterommet. Ser helst at folk som røyker blir jagd langt opp i skogen. Men nok om det….
https://live.staticflickr.com/65535/48038795767_d72cbfc447_c.jpg
Uansett, selv røykere skal ikke ta fra meg første målet med denne turen som var å fly Saab 2000 til Lugano. Uten å ha lest meg veldig opp på dette så var dette vel en rute som ble drevet av Darwin Airlines, som igjen ble Etihad Regional i 2014. I noen år etter det så hadde dette selskapet en del ruter fra Lugano, blant annet Geneve og Roma. Etter konkurs tok Tyrolean Airlines over ruten (fortsatt på vegne av Swiss), før Adria plukket opp et 4 Saab-maskiner fra Darwin og satt en inn på ruten til Lugano på vegne av Swiss. Dagens beholdning fra LUG er 4 avganger/ankomster til/fra ZRH