PDA

View Full Version : Saab 2000 innenriks i Sveits - Pinsetur til Lugano


OttoL
10-06-2019, 22:02
Nå er det jo ofte slik at pinsen faller sammen med en tur nedover på kontinentet, og i år var intet unntak. Denne gangen falt valget på Lugano, av den grunn at det er en veldig fin by som har mange turmuligheter. Burde kanskje sjekket værhistorikken før vi bestilte, for juni er den måneden med desidert dårligst vær. Da vi kom kjørende fra Zurich til Lugano for 8 år siden i midten av juni var det bergensvær 2 dager til ende, men men.

”Normale” folk ville nok flydd til Malpense og tatt buss til Lugano, eventuelt nøyd seg med flyturen til Zurich og tatt tog videre. Derimot går det en Saab 2000 mellom de to byene, så valget var egentlig enkelt, selv om det betydde rundt 4 timer venting på veien ned. Tur ble bestilt, hotell ble bestilt og hotell ble bestilt. Da turen nærmet seg viste det seg at leiebil ikke var nødvendig, ettersom vi landet på både plan B og C for helgen og da holdt det med tog.

Turen startet fredag 7. Juni med LN-RRJ rundt 2 timer forsinket. Grunnen til dette var at det opprinnelige flyet ble truffet av lyn, og måtte sendes rett i hangaren. Ikke så mye mer å melde enn dette bildet:
https://live.staticflickr.com/65535/48038692711_a9331fb74e_c.jpg

Underholdning for turen ble Jo Nesbø sin nye bok. Selv om Nesbø, i mine øyne, ikke har skrevet noe annet enn lettbeint krim siden Frelseren, er det behagelig og bedagelig å lese
https://live.staticflickr.com/65535/48038733683_40f40d9cda_c.jpg

Hadde fortsatt godt over 2 timer til rådighet da vi landet, så stakk snuten innom A-loungen. Denne var omtrent like stappet som SAS sin innenrikslounge en torsdag ettermiddag. Ikke veldig mye å skryte av verken utseendemessig, innholdsmessig, plassmessig eller renholdsmessig. Så endte opp med å rusle litt rundt på en flyplass jeg bare har vært 3 ganger tidligere
https://live.staticflickr.com/65535/48038692616_e11192fa34_c.jpg

Ikke så lenge etter var det på tide å tasse til buss-gatene, som ellers med buss-gater ikke er veldig givende. I utgangspunktet er det et venteområde i etasjen over, men her er det også ett av mange røykerom, som gjorde det nesten ulidelig å sitte selv på andre siden av venterommet. Ser helst at folk som røyker blir jagd langt opp i skogen. Men nok om det….
https://live.staticflickr.com/65535/48038795767_d72cbfc447_c.jpg

Uansett, selv røykere skal ikke ta fra meg første målet med denne turen som var å fly Saab 2000 til Lugano. Uten å ha lest meg veldig opp på dette så var dette vel en rute som ble drevet av Darwin Airlines, som igjen ble Etihad Regional i 2014. I noen år etter det så hadde dette selskapet en del ruter fra Lugano, blant annet Geneve og Roma. Etter konkurs tok Tyrolean Airlines over ruten (fortsatt på vegne av Swiss), før Adria plukket opp et 4 Saab-maskiner fra Darwin og satt en inn på ruten til Lugano på vegne av Swiss. Dagens beholdning fra LUG er 4 avganger/ankomster til/fra ZRH

OttoL
10-06-2019, 22:03
Dagens maskin S5-AFJ, har vært inne på ruten siden starten av november i fjor. Det er kun en maskin som betjener ruten. Maskinen har plass til 50 passasjerer, og ble levert ny til Crossair i 1995 med registrering HB-IZH. Siden juli 2018 har den vært registrert som S5-AFJ
https://live.staticflickr.com/65535/48038733393_aec8f1a957_c.jpg

Godt plassert i 5A var dette utsikten
https://live.staticflickr.com/65535/48038795642_cb3781312f_c.jpg

Med god benplass
https://live.staticflickr.com/65535/48038692166_d431bfb49a_c.jpg

På vei ut til rullebanen fikk jeg øye på en rev langs rullebanen. En ansatt?
https://live.staticflickr.com/65535/48038795487_2d846cb168_c.jpg

Flott på vei ut av ZRH
https://live.staticflickr.com/65535/48038692031_3696f9d185_c.jpg

I business kunne man visst få servert et glass sprudlevann, mens alle passasjerene fikk utdelt en liten flaske vann
https://live.staticflickr.com/65535/48038795352_e4fb22081f_c.jpg

Og en liten sjokoladebit, som er bedre enn noe Freia klarer å hoste opp
https://live.staticflickr.com/65535/48038732908_d87c1d1704_c.jpg

Dessverre kom skyene i det vi fløy inn over alpene
https://live.staticflickr.com/65535/48038691921_8582d6fd6d_c.jpg

Etter å ha fløyet inn rett over Lugano og tatt en sving på 180 grader var det rett ned mot Lugano Agno flyplass
https://live.staticflickr.com/65535/48038691711_a0a581600e_c.jpg

Og trygt parkert.
https://live.staticflickr.com/65535/48038691611_90a658e09f_c.jpg

OttoL
10-06-2019, 22:04
Mål 1 med turen var å gå opp til Monte Generoso, men det endte opp med at vi tok toget begge veier
https://live.staticflickr.com/65535/48038691556_1a33b1a1ab_c.jpg

På en klarværsdag ser man langt, men ikke gale denne dagen heller
https://live.staticflickr.com/65535/48038732668_826611e404_c.jpg

Også tøft å se på noen seilfly som var ute
https://live.staticflickr.com/65535/48038793487_d7e3b9f693_c.jpg

Neste topp var Monte San Salvatore, som har en fin utsikt utover Lugano og mot gotthard-passet
https://live.staticflickr.com/65535/48038793367_dea6bf01e7_c.jpg

Lugano er jo en veldig fin by, med flott utsikt. Kan anbefale å legge to netter innom
https://live.staticflickr.com/65535/48038794652_d3536b57dd_c.jpg

Søndagen ble med en dagstur til Milano ettersom det var meldt styrtregn i og rundt Lugano. 8 år siden jeg var i Milano sist, og med en slik tidsdifferanse merker man den eksplosive veksten i turister. Trenger ikke å lime inn et bilde av Duomo, men det var egnetlig det eneste bildet jeg tok ☺

Så var det dags for hjemreise. Skulle ikke tro at det lå en flyplass her
https://live.staticflickr.com/65535/48038732463_f3bc76717c_c.jpg

Men det dukket opp indikasjoner på at det var en flyplass likevel
https://live.staticflickr.com/65535/48038794357_5a7140e7dc_c.jpg

Ellers var det bare å ta en espresso og kjike på den lille GA-trafikken
https://live.staticflickr.com/65535/48038793272_b2192609c2_c.jpg

Etter en rask sikkerhetskontroll var dette hele terminalen
https://live.staticflickr.com/65535/48038794277_e1b22ef884_c.jpg

Etter en 40 min forsinkelse grunnet noe teknisk, var det på tide å labbe til flyet
https://live.staticflickr.com/65535/48038732048_d1fb239c12_c.jpg

Flott fly. Er vel det raskeste passasjerpropellflyet som finnes, men lite økonomisk sammenlignet med maskinene som Widerøe har.
https://live.staticflickr.com/65535/48038689756_0fcff97271_c.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/48038794087_e8df058057_c.jpg

Godt plassert i 6A denne gangen
https://live.staticflickr.com/65535/48038731883_c90bbe5bd8_c.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/48038690681_3f50048596_c.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/48038731693_d8bc5d61c9_c.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/48038731518_93123deecd_c.jpg

Så var det bare å hive i seg litt mat og rusle mot gaten og LN-RRE siste strekket. Litt yr å melde om i sveits, så ble stående i 20-25 min før vi fikk ta av
https://live.staticflickr.com/65535/48038793627_af5e81f882_c.jpg

Fint i Oslo
https://live.staticflickr.com/65535/48038689521_0001a5dc32_c.jpg

Dett var dett. Ruslet som vanlig rett forbi tax-free, så ble stående å people-spotte litt mens jeg ventet på bagasjen. Oppsummert så er Saab 2000 et morsomt fly, men om det blir retur til Lugano så velger jeg nok å fly direkte til Malpensa og buss videre. Lugano og området rundt i kantonen Ticino er vel verdt et besøk, og det blir nok en retur om ikke så veldig lenge.

Someone
10-06-2019, 22:28
Takk for rapporten.

Saab 2000 er jo et eksotisk fly generelt og ikke er det mange rapporter av de her inne.

Hvordan var støynivået kontra Q400?

OttoL
11-06-2019, 08:29
Glemte at alle 45 pax på LUG-ZRH i går hadde connection. Antar at det ikke er stor O&D rute.




Hvordan var støynivået kontra Q400?
I det vi taxet tenkte jeg at det var mye bedre enn en Q-400, men da vi tok av endret jeg mening til at det er like bråkete. Det er vel først og fremst hastigheten som er bedre på en Saab 2000, men med Y50 var det vel et lite hensiktsmessig fly å operere for WF. Derimot er plassen langt bedre enn i WF sine maskiner, så totalt sett mer behagelig opplevelse enn å fly WF.

CFM
11-06-2019, 19:55
Det er vel først og fremst hastigheten som er bedre på en Saab 2000

Forskjellen i hastighet på en Q400 og en SAAB 2000 er så liten at det i praksis ikke vil ha noen videre betydning.

OttoL
11-06-2019, 22:03
Forskjellen i hastighet på en Q400 og en SAAB 2000 er så liten at det i praksis ikke vil ha noen videre betydning.

Det vet du bedre enn mitt raske søk på Google :D

LN-MOW
11-06-2019, 22:20
S2000: Max cruise speed: 685 km/h

Q400: max cruise speed 667 km/t

Bergern
11-06-2019, 22:46
Nesten uavgjort, altså.
Takk for rapport! Nærmeste jeg har kommet, er en 9-3 tidlig i millenniet. Også skal det testes en 340 kommende fredag.