PDA

View Full Version : Om å reise med Color Line

Pages : [1] 2

SudCaravelle
13-02-2019, 08:43
Vi har booket et langt klisje-cruise til sommeren i Karibien og har litt lyst til å dra på pre-cruise med barna som aldri har vært på noe større enn glassfiber.

Er disse helge-cruisene til Kiel innafor? Noen råd og triks med booking? Ser at det "beste" med tre barn er connecting utvendig lugar (3 stjerners)

Hvordan er badeparken sov ombord?

Booker man restaurantene osv på forhånd? (Disse pakkene) Er det bra mat ombord?

Anbefales dette rett og slett?

Ship o hoi.

sail4fun
13-02-2019, 08:54
Kiel er alltid innafor
Utvendig lugar er det som gjelder, med connecting.
Også frokost bak.
Middag , buffet pleier vi å booke før vi går ombord i Oslo, aldri hatt problem med å velge slot som passer selv i skoleferien.
AlCart menyen på restauranen bak er vel ikke så spennende som buffet for de mindre vil jeg tro.
Badeparken, ikke stor, men ok. Pleide å gå direkte til den når mankommer ombord i Kiel siden man som t/r reisende kan komme ombord før resten, = bedre plass der oppe.
Maten har vært bra med unntak av noen Pizza restauranten. Tapas baren har vært bra .

LN-KOG
13-02-2019, 09:00
Det er ikke tapas bar på Color Magic lenger. Nå er det et parfymeri. Ellers er jeg helt enig med sail4fun - Color Line er alltid innafor.

Martin
13-02-2019, 09:00
Kiel er alltid innafor
Utvendig lugar er det som gjelder, med connecting.
Også frokost bak.

Frokosten bak får man vel kun om man har fire stjerner på lugaren?

Maten har vært bra med unntak av noen Pizza restauranten. Tapas baren har vært bra .

Kan være verdt å nevne at Tapasbaren kun finnes på Color Fantasy (Magic har ne klesbutikk istedenfor). Også så jeg noen bilder etter siste dokkbesøk der det så ut som de hadde begynt å satse mer på sushi (men aner ikke om de evt. har kuttet ut tapasen).

Jeg har alltid trivdes om bord, men er kanskje i en litt annen målgruppe enn Caravelle'n.

sail4fun
13-02-2019, 09:05
Det er ikke tapas bar på Color Magic lenger. Nå er det et parfymeri. Ellers er jeg helt enig med sail4fun - Color Line er alltid innafor.

Stemme, det er vel bare Tapas bar på Fantasy ? eller er den også fjernet ?

Frokosten bak får man vel kun om man har fire stjerner på lugaren?

Kan være verdt å nevne at Tapasbaren kun finnes på Color Fantasy (Magic har ne klesbutikk istedenfor). Også så jeg noen bilder etter siste dokkbesøk der det så ut som de hadde begynt å satse mer på sushi (men aner ikke om de evt. har kuttet ut tapasen).

Jeg har alltid trivdes om bord, men er kanskje i en litt annen målgruppe enn Caravelle'n.

Må vel innrømme at vi de siste årene har reist på **** , samt en tur i Rederlugaren (som ble litt too much mtp størrelse, men ok for nachspiel om man er flere :) )

Martin
13-02-2019, 09:16
Ser de har kuttet ut Tapas og satser nå på rå fisk og ris:

https://www.colorline.no/oslo-kiel/sushi-bar

mckvakk
13-02-2019, 09:20
Har reist en god del med disse båtene. Dog aldri med barn.

Har stort sett alltid kjørt innvendig eller utvendig lugar med dobbeltseng. Ville holdt meg unna lugarene med promenadeutsikt da jeg ser for meg disse vil ha en del mer støy fra barene og gangen like under.

Badeland er helt ok for et par timers avslapning. Er to sklier, en stor og en for de minste barna. "bassenget" går i sirkel med litt strømmer her og der. For de voksne er det to boblebad.

For barna er nok buffet mer å anbefale enn a la carte. Men som voksne var vi ganske imponerte over a la carte, og litt skuffet over buffeten.

Skal dere få med dere showet vil jeg anbefale å booke dette på forhånd da jeg merker det blir fort fullt. For ikke så mye penger får man et reservert bord til fire personer, og en flaske champagne til de voksne. Usikker på om de minste får noe inkludert.

Både show og måltider anbefales å booke på forhånd for å spare noen kroner :)

Tror jeg aldri har spist frokost om bord, men går man i land i Tyskland så har de et veldig koselig bakeri på togstasjonen (ala backstube her hjemme i oslo) som har mye godt.

Og hvis de voksne skulle ønske å ha med noen gode dråper med rødt eller hvitt hjem er det et par matbutikker inne på senteret ved stasjonen som har et bedre og billigere utvalg enn de har på båten.
Er også en butikk like ved båten med litt sterkere dråper.

FlyingDutchman
13-02-2019, 10:07
Dersom DFDS til Køben er et alternativ kan jeg varmt anbefale Pearl Seaways baljen i en Commodore Suite med egen balkong og privat boblebad.
Det er en stor lugar med en god dobbelseng, og de kan re opp til opptil 3 småbarn i stuen.
Minibaren er fylt, adgang til lounge, frokost fikk vi servert i lugaren.

LN-HFH
13-02-2019, 10:29
Maten om bord er veldig bra i mine øyne. Sammenliknet med RCCL Allure-båt sin hovedbuffet vil jeg si at buffeten på kielferga var like bra. Større utvalg på Allure så klart, men bedre smak på maten på kielferga, mye fordi det ikke er så industrielt som på de store i Kariben. Skal man sammenlikne a la carte restauranten på kielferga og hovedresturanten på Allure (som er inkludert, så kanskje litt feil å sammenlikne) vil jeg si at Kielfera vinner soleklart. Det Nordiske kjøkkenet er bedre (i mine øyne) enn det amerikanske, myyyye mindre industrielt, bedre smaker og mange flere prikker over i-ene.

Tjab
13-02-2019, 11:00
Reiste med kidsa for ikke så lenge siden. 6, 7 og 11 år. Første helga i November.

Vi hadde det veldig trivelig i skybaren når alle alkisene var i land for å kjøpe pølse i Kiel. Da hadde de det veldig fint når de fikk sitte å drikke barnedrinker i baren. Samt fikk de jo seff veldig bra service ettersom at de var eneste betalende kunder :)

De ble også vartet opp noe voldsomt i showlounge begge kveldene.

Badeland er vel helt ok. Utover det stusset de på at så mange voksne oppførte seg innmari rart (fulle folk over alt)

Båten vi var på anser jeg for å være litt slitt. Litt SAS med fortsatt gamle seter feeling ;)

Personlig ikke noe for meg m/familie. Men for all del, jeg kan alltids bli med på en rotbløyte om det passer.
Med barn: No. Uten: Tja.

AirbusTrond
13-02-2019, 11:15
Noe mer info om buffeten? Ser på noen bilder at de blant annet har sjøkreps, men det er kanskje bare reklame. Frokosten må da være ideell å ta i Kiel...

Ska på min jomfrutur om et par uker. Billige reiser å få. Men det blir ingen dobbelttur, det er vel bare på Stena Saga man kjører denslags...

https://www.youtube.com/watch?v=B0HhDVT0wzQ

Bizflyer
13-02-2019, 11:33
Har du råd så gå for en av de femstjerners suitene. De har sofa som gjøres om til seng, og da får du frokost oppe i Observation Club som er helt glimrende.

Showet ombord er alltid en hyggelig opplevelse og både buffet og a la carte byr på nydelig mat.

Kan absolutt anbefales.

ToreD
13-02-2019, 18:36
Sier som Biz’ern, kjøp 5* lugar. Den er faktisk innmari bra. Suitene ligger bak låste dører til gangene, så riffraffet slipper ikke inn for å banke på døra di.

Maten ombord er svært bra. Pizzasjappa i handlegata når dere kommer ombord, buffet ene veien og ala carte på returen. Da får dere testa skikkelig. Og med 5* lugar er frokosten oppe i toppetasjen. Denne er meget bra!

Har alltid vært svært fornøyd med Kielbåtene og gudskjelov vært heldig med været alle gangene jeg har tatt de. Jeg er en sånn som blir sjøsjuk av kulingvarselet på radioen....

Sent from my iPhone using Tapatalk

jcnorway
13-02-2019, 20:04
5* lugar er tipp topp! Sitte og se ut av vinduet kan man også gjøre - slik som her for 5 år siden [emoji4]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190213/6c150f2b57970372fa3e57b491704cf7.jpg

Wig-wag
13-02-2019, 20:18
Det er gratis WiFi i 5-stjerners (Color suite) også.

Bizflyer
13-02-2019, 21:39
Det er gratis WiFi i 5-stjerners (Color suite) også.

Og gratis inngang til SPA.

Når det gjelder mat i Kiel, lander jo båten kl 10 så litt sent for frokost kanskje. Men lunsj har de masse av. Min favoritt er Das Wirtshaus som ligger første til venstre opp i gågaten etter at man har gått gjennom kjøpesenteret Sophienhof og kommet ned i gågaten. Ligger på høyre side etter man har tatt til venstre.
Link: http://www.wirtshaus-kiel.de/
Deilig øl og fantastiske schnitzler i i ulike varianter.

Vil du ha noe mer street-food aktig, så ta turen opp i andre etasje i Sophienhof når du kommer inn over gaten fra jernbanestasjonen. Mye god pizza, kebab, sushi osv der.

PS: Det går også an å bestille VIP bord i Observation Lounge til utseilingen både fra oslo og Kiel. Så har man fast plass og kan nyte utsikten mens man får deilig lunsj.

SudCaravelle
13-02-2019, 22:28
Dette virker jo meget bra. Jeg ser på nettet at det ikke dukker opp noen bra alternativer med tre barn. Kan man stappe fem inn på suitene? Helst eget soverom til barna så det ikke blir camping.

SBT
14-02-2019, 12:53
Noen tyske montører som bruker Colorline som transportmiddel til Norge, sier at Colorline har tapt seg veldig i de siste årene mht underholdning om bord, - tidligere var det mer levende musikk om bord, og Wallmannshowet er krympet til kun 4 artister på scenen.
Jeg har en tanke omkring prisen på et slikt to-dagers 'cruise', - når man er tilbake i Oslo, hvor mye har man brukt om bord i tillegg til billettene ? Like mye som et 7-dagers cruise med et virkelig cruiseskip.

Fnate
14-02-2019, 12:57
Vi skal på sånt cruise med DFDS. Det er vel ikke helt på høyde med Color Line. Men brura så sånn "Truls a-la Hellstrøm" episode der de var på Commodore Balcony lugar og spiste på "Sjø" (som er i selverklært eliteklasse).

Så da måtte det bookes og nå gleder vi oss grusomt mye til vi skal det om ca to uker.

Hos DFDS har de også lounge om bord med gratis øl og brus!!!

Rosalie
14-02-2019, 13:02
Jeg liker DFDS mye bedre enn Color Line.

FlyingDutchman
14-02-2019, 13:03
Dette virker jo meget bra. Jeg ser på nettet at det ikke dukker opp noen bra alternativer med tre barn. Kan man stappe fem inn på suitene? Helst eget soverom til barna så det ikke blir camping.

Min erfaring er at det er lurt å ringe. Det å ha tre barn er noe herk rent reisemessig (hilsen, trebarnsfar), men de som svarer (prøvd color, dfds og stena) har god peiling på hva som går an på båtene utover det man klarer å finne på nettet.
Mener å huske at jeg slapp telefonbestillingsgebyr også, fordi det rett og slett ikke var mulig å få til selv online.

God tur!

Millemor
16-02-2019, 00:10
Suitene er beregnet til 1-2 personer og fås ikke som connecting. Det er kun redersuiten som har eget soverom, suitene har en sofa-avdeling som kan skjermes fra sove-delen med en gardin. Mulig de kan sette inn ekstraseng.

Et alternativ for en familie på fem er å to connecting 4-stjerners Color Class lugarer. Da kan de voksne bo i den ene og barna i den andre. Det er dobbelseng + at stolen mellom nattbordet og ytterveggen kan gjøres om til seng, så det blir totalt tre soveplasser. https://www.colorline.no/oslo-kiel/color-class-med-havutsikt.

Ring å snakk med kundeservice, så får du sikkert råd og tips.

Jeg kom hjem fra en tur med Fantasy i dag, synes det er en fin liten tur uten at det koster allverden.

SudCaravelle
17-02-2019, 16:17
Hmm.. Ganske hissig prispolitikk (eller er det jeg som blingser?)

Hvis man velger å bli tre dager i Tyskland så blir det fire (4) ganger så dyrt (Kun båt, ingen pakker eller lignende)

Hypern
17-02-2019, 17:08

Hvis man velger å bli tre dager i Tyskland så blir det fire (4) ganger så dyrt (Kun båt, ingen pakker eller lignende)

Dessverre slik det funker med Color Line... Mån tro om de saksøker meg om jeg kjøper kun et minicruise og tja hopper på et tog videre nedover Europa fra Kiel... For meg som er litt interessert i togreiser er det egentlig ganske perfekt å starte turen med Kiel-ferga, da har man en times tid i Kiel før det går et tog til Zurich Hbf derfra (ja er et tysk ICE tog)

Millemor
18-02-2019, 00:32

Stemmer nok det ja. Mamma og pappa har tatt Kielferga til Kiel noen ganger når de skal besøke lillesøsteren min i Køben (jeg vet det høres helt teit ut, men fatter'n jobba på Kielferga på 70-tallet, den gangen rederiet het Jahre Line og balja het Kronprins Harald, så DFDS er uaktuelt for ham) og de har betalt mer for de turene i "vanlig" suite (med bil) enn de betalte for et 2-døgns cruise i redersuiten med måltider inkludert.

Selv gjør jeg som jeg flyr på Kiel-ferga og slummer "bak gardina", så kjører standard 3-stjerners lugar. Turen denne uka betalte jeg 400 kr for. 150 av det var for oppgradering til promenadeutsikt og 250 kr var et "depositum" for bruk av gavekort som jeg fikk igjen i nøkkelkortet til bruk i restaurantene og barene ombord, så strengt tatt betalte jeg vell 150 kr for turen. Men det gikk jo selvsagt en del penger ombord, til mat, drikke og litt shopping. Det er vel i hovedsak det folk bruker ombord de tjener på.

Bizflyer
18-02-2019, 00:58
Kan vel bli billigere totalt sett hvis du kjøper pakke med båt og hotell.

Futura
18-02-2019, 10:40
Prisene på Colorline med bil er helt sinsyke. Jeg skulle til Chamonix 25 desember 98 og for 2 personer og bil, skulle de ha 2900kr en vei i std lugar. Det var en som kjent en, som kjente en som gjorde at vi kom ned i 1300kr. Fergen var helt tom og det var 212personer ombord, med crew.
Året etter skulle jeg ned 26.12 da var vi 4 i bilen. De skulle fremdeles ha ca 3000, men da 2 av gutta hadde studentbevis bestilte vi til studentpris og fikk turen for ca 1500.
Ser man på enveis pris med bil og sammenlikner med andre konkurrenter, ligger de altid langt over. DFDS er vesentlig billigere men da kommer fergen til Tyskland i tillegg. Vi bruker stort sett Stenaline, ofte Trelleborg-Rostock, men vi har det som transport og ikke cruise. Vær ellers oppmerksom på at det er billigere om bord på Colorline en DFDS, som kjører prisene i Danske kroner

AirbusTrond
22-02-2019, 11:32
Noe som er billig er Glengoyne 18. Den koster 1857 NOK på polet, 659 om bord! Dog - dette er en halvsannhet, for den om bord er på 40 prosent, den på polet 43 prosent. Det kan utgjøre en ganske vesentlig smaksforskjell. Dog, det er en meget habil whisky - så jeg skal nok ha meg en slik flaske, åkkesom. Glengoyne 18 er en flott whisky, den kan gjerne erstatte f.eks. konjakk til jul, mener nå jeg. En del sherry, men ikke overveldende.

AirbusTrond
05-03-2019, 10:37
Beste matbutikk i nærheten av terminalen - noen som vet? Tenker å kjøpe andrebryster og Niederegger-marsipan og denslags.

Bizflyer
05-03-2019, 11:06
Beste matbutikk i nærheten av terminalen - noen som vet? Tenker å kjøpe andrebryster og Niederegger-marsipan og denslags.

Andebryst får du kjøpt ombord. Beste shopping i Kiel er å gå over broa, forbi jernbanen og inn på kjøpesenteret Sophienhof. Inn der og til venstre, og så på venstre side ligger en stor Edeka butikk som har supert utvalg. Du finner nok det meste du trenger der. Har også ferskvaredisk med både kjøtt og ost.

Dag Viking
05-03-2019, 12:49
Noe som er billig er Glengoyne 18. Den koster 1857 NOK på polet, 659 om bord! Dog - dette er en halvsannhet, for den om bord er på 40 prosent, den på polet 43 prosent. Det kan utgjøre en ganske vesentlig smaksforskjell. Dog, det er en meget habil whisky - så jeg skal nok ha meg en slik flaske, åkkesom. Glengoyne 18 er en flott whisky, den kan gjerne erstatte f.eks. konjakk til jul, mener nå jeg. En del sherry, men ikke overveldende.

Absolutt et knallkjøp. Hatt den som "husdram" på flere Danmarks-ferier.

Chr1st1an
06-03-2019, 12:29
kjøpesenteret Sophienhof.

Er det noe bra utvalg av vin her? Skal en tur med fergen i april. Første tur på sikkert 15 år....

Henshaw
06-03-2019, 12:52
Husker ikke nøyaktig hvor, men det ligger en dedikert vin/alkoholbutikk i området.

LN-KOG
06-03-2019, 13:22
Den finnes kanskje her (https://www.sophienhof.de/das-center/centerplan/lageplan/)

Bizflyer
06-03-2019, 13:53
Er det noe bra utvalg av vin her? Skal en tur med fergen i april. Første tur på sikkert 15 år....

Hvis du er ute etter billig vin av lav kvalitet finner du masse på Edeka. Hvis du vil ha mer kvalitetsvin (fra 100kr og opp) synes jeg utvalget er bedre ombord.

Chapoutiers Bellesuche Cote de Rhone til 99 kr ombord synes jeg er strålende.

Er du ute etter Champagne har Edeka noen ganger ekte champers til 12,99 Euro som har vært god. Billigere finner du det knapt.

God tur!

mckvakk
06-03-2019, 15:22
Husker ikke nøyaktig hvor, men det ligger en dedikert vin/alkoholbutikk i området.

Hvis jeg husker rett: Når man går ut fra terminalen. Ta trappa som er rett frem i enden av landgangen/brua stedet for til høyre mot sentrum. Da finner du denne butikken umiddelbart på enten høyre eller venstre side.

Chr1st1an
06-03-2019, 19:01
Hvis jeg husker rett: Når man går ut fra terminalen. Ta trappa som er rett frem i enden av landgangen/brua stedet for til høyre mot sentrum. Da finner du denne butikken umiddelbart på enten høyre eller venstre side.

Takk begge!

Hvis du er ute etter billig vin av lav kvalitet finner du masse på Edeka. Hvis du vil ha mer kvalitetsvin (fra 100kr og opp) synes jeg utvalget er bedre ombord.

Chapoutiers Bellesuche Cote de Rhone til 99 kr ombord synes jeg er strålende.

Er du ute etter Champagne har Edeka noen ganger ekte champers til 12,99 Euro som har vært god. Billigere finner du det knapt.

God tur!
Er mer på jakt etter 150+ viner. Da sjekker utvalget ombord før jeg vandrer til dedikerte vin butikken. Finner jeg ikke noe spesielt der så får jeg ta en runde på fergen på returen.

robertaas
06-03-2019, 20:43
De har også et alternativ i Bergen med en båt som går t/r Kirkenes. Ikkeno taxfree og langt færre alkiser, men muligheter til utflukter underveis.

Bizflyer
06-03-2019, 21:11
Er mer på jakt etter 150+ viner. Da sjekker utvalget ombord før jeg vandrer til dedikerte vin butikken. Finner jeg ikke noe spesielt der så får jeg ta en runde på fergen på returen.

Du finner sikkert noe bra. Mine favoritter ombor til over 150 kr:

Hvite:
Georg Breuer - Terra Montrosa (199 kr)
Stags Leap - Chardonnay (249 kr)
Albert Bischot - Chassagne Montrachet (Kr 399)

Røde:
Chateau Durfort-Viviens 2dre cru de Bordeaux (kr 499)
Chateau Batailley
Nervi Gattinara

Husker ikke prisene på de to siste. Men håper det hjelper litt?

Chr1st1an
07-03-2019, 17:44
Du finner sikkert noe bra. Mine favoritter ombor til over 150 kr:

Hvite:
Georg Breuer - Terra Montosa (199 kr)
Stags Leap - Chardonnay (249 kr)

Røde:
Albert Bichot - Chassagne Montrachet (Kr 399)
Chateau Durfort-Viviens 2dre cru de Bordeaux (kr 499)
Chateau Batailley
Nervi Gattinara

Husker ikke prisene på de to siste. Men håper det hjelper litt?
*Rettet et par skrivefeil og annet i den originale posten.*

Tusen takk for disse. Har smak flere av dem selv tidligere, men skal prøve de jeg ikke har hatt.
Har laget en liten oppsummering av de ulike mot Polet og anmeldelser.

- Georg Breuer Terra Montosa: 282,- på VMP/91p i DN.
- Stags Leap Chardonnay: ikke på VMP/4.0 ca på Vivino.
- Albert Bichot Chassagne Montrachet: 279,- på OSK/87p i Aperitif (2013)
- Chateau Batailley 2012: (er vel den som er på tax free? VMP 3695201) 600,- påVMP/90p i Aperitif.
- Nervi Gattinara: 380,- på VMP/89p i DN.

Om noen har flere anbefalinger på hvite så hiv dem ut. Vinskapet inneholder 90% røde allerede, så trenger å fylle på med litt lyst.

MountainDew
09-03-2019, 02:03
NB! Dersom du reiser fra Oslo på en Lørdag kommer du til stengte butikker i Kiel. Been there done that :drunk:

Chr1st1an
09-03-2019, 17:41
NB! Dersom du reiser fra Oslo på en Lørdag kommer du til stengte butikker i Kiel. Been there done that :drunk:

Hmm.... Alt stengt? Vi drar på en lørdag nå i april.
Håpet den vin-sjappa var åpen, men det burde jeg kanskje sjekke på forhånd ja.

ToreD
09-03-2019, 18:02

Den er nok åpen, men mange typiske kles og matbutikker er stengt

sail4fun
09-03-2019, 18:44

Sophienhof er stengt søndager, men muligens åpen 28.4

jb1
09-03-2019, 20:09

AirbusTrond
10-03-2019, 10:21
Da var jeg hjemme fra et 2-dagers cruise med Color Fantasy. Det var et hyggelig avbrekk. Tok trikken til Skillebekk og angret litt på at ikke taxi ble spandert, for det var sørpete og de trappene og gangvegen over veien der er slik jeg får litt panikk av... Men kom da over til terminalen ca 1300 og det var ombordstigning for oss med normal lugar 1315.

3-stjerneres utvendig lugar betalte jeg litt ekstra for ift "gratisreisen" jeg hadde fått - dvs jeg måtte ut med 400 kr netto for turen totalt sett, for noe av bakt inn i et gavekort jeg kunne spise og drikke for. Helt greit med køya nederst og lugaren for meg selv. Kurant.

Fikk satt fra meg bagasjen fort og oppsøkte umiddelbart Observation Lounge. Det var godt fylt opp, men fant meg en god stol her. Tilbudet om Champagne og fire lunsjretter forhåndsbestilt til fire personer til 1000-lappen og gode bord må være veldig bra om man er fire personer, da...

Fint med tre øl etter en trave arbeidsuke og det var kanskje høydepunktet å selve reisen å sitte der og nyte seilasen ut fjorden. Kom meg etter hvert på lugaren for å sove og slappe av litt.

På utreisen ble buffeten testet. Den var sånn stort sett grei. Krabbe og sjøkreps var tørre og smakte ingenting. Gravlaks og denslags var bedre. Lammeskanker så fristende ut, men blir litt mye mat. En saftig entrecote i skiver var litt for tydelig sous vide-stekt, med fettet godt bevart. Tilbehøret til varmmaten var bra. Ostene var kjedelige, dessertene og kakene bedre og fristende. Brødet jeg spiste var gammalt og tørt - faktisk så begredelig et jeg ble litt sur. Hvorfor ikke lage godt brød, slik at folk spiser dette, i stedet for bare "pålegg"? I det hele tatt ingen stor opplevelse - hadde kanskje litt for nøye forventninger - dessuten, når jeg tenker med, buffeter ender nesten opp med en liten skuffelse.

Casino var også en skuffelse. Masse maskiner, men ingen sitteplasser ved rulette- eller blackjack-bordene. De to gangene jeg var innom for å titte var der også trengsel og det så lang fra fristende ut å stå der. Casino forestiller jeg meg er et sted man kan sitte, slappe av og kose seg med en drink og gjerne en sigar når man spiller...

... drikkestedene var der flere av. Den pianobaren over restauranten var fin, men ikke mye folk der. Den forferdelige Donkey pub levde opp til navnet mht klientellet. Sorry. Ellers var et greit å ha en kafe for å bare få tatt en kaffe som frokost, da jeg ikke er noe frokostmenneske, så ble ikke frokosten prøvd.

Fire timer i Kiel er jo perfekt for litt shopping og en solid lunsj. Fylte godt opp med Niederegger påskeegg, diverse snacks, sure kirsebær på glass, tysk sennep (min favoritt) og litt småting.

Takker også for tipset om Das Wirtshaus! Her fikk man akkurat det gode følelsen av å være i Tyskland. Erketypisk godt voksen servitørdame med typisk humør. Gikk rett på haxe og angret ikke på det. Kanskje den beste jeg har spist.

https://farm8.staticflickr.com/7924/32393701837_4026ddc590_b.jpg

Litt lekkert bakverk ble brakt tilbake til lugaren også. Så da var det bare å slappe av, lese litt bok og ta det med ro før middag. Valgte Oceanic al carte på tilbaketuren. Den foreslåtte treretteren så lovende ut: Hitrakrabbe, entrecote av kalv og creme brulee. Klassiske og gode saker. Denne kostet 459 kroner, tilhørende vinmeny 349 eller 449. Synes faktisk den billigste vinmenyen fristet mest, der og da.

Det var god plass om bord - nesten glissent. Hyggelig eldre gråhåret hovmester. Og en ung dame som servitør. Krabben var meget lekkert presentert. Smakte bra, men den var jo blandet sammen med noe majonesgreier, så da blir det nå godt uansett. Entrecote av kalv var fint temperert i vannbadet sitt, men altså - jeg liker ikke at man bruker sous vide på entrecote. Man ser jo fettet ligger der bare størknet sammen i all sin prakt, i stedet for at det smelter litt ut og gir god smak. Men helt kurant. Creme bruleen skulle ha "solbærgel" ved siden av seg, men solbæren var bare en litt tykk seig sirup, og ikke helt slik jeg forestilte det meg. Skulle gjerne sett en kule med solbærsorbet eller lignende i stedet. Alt i alt et bra måltid for prisen.

Oppsummert var jeg enig om at det hadde vært en OK tur. Reiser nesten alltid alene, og foretrekker det, men her må jeg vel si at det hadde vært en hyggeligere tur med litt selskap. Ellers ble det litt utbytte av turen ettersom jeg fikk hjem en flaske Glengoyne 18 også. Angrer på at jeg ikke kjøpte 2. Og så hadde de andebryster og andeconfit om bord til en meget gunstig penge også. Så da har jeg litt glede av turen etter turen også.

Krabbe
https://farm8.staticflickr.com/7843/32393597227_5428e33b4b_b.jpg

Kalv
https://farm8.staticflickr.com/7927/46612290374_ab0a1ef802_b.jpg

Dessert
https://farm8.staticflickr.com/7824/46420708095_4ed77ba843_b.jpg

Millemor
11-03-2019, 18:20
Bottleshop er åpen 10-14 på søndager. Ligger rett ved fergeterminalen, bare gå rett over gangbroa og ned trappa mellom to bygg rett frem, og du finner butikken på høyre side på bunnen av trappa.

Det er en liten matbutikk på togstasjonen, REWE, som er åpen på søndager. Den ligger på bakkeplan, ved inngangen ved taxiholdeplassen. Det er en liten "søndagsbutikk" så utvalget er ikke det helt store, men jeg fikk i alle fall kjøpt med noen bokser Bitburger derfra den gangen jeg kom til Kiel en søndag uten å være klar over at alt er stengt der på søndager, akkurat som i Norge.

Chr1st1an
11-03-2019, 20:29
Bottleshop er åpen 10-14 på søndager. Ligger rett ved fergeterminalen, bare gå rett over gangbroa og ned trappa mellom to bygg rett frem, og du finner butikken på høyre side på bunnen av trappa.

Takk. Da prøver vi oss på den sjappen og ser om de har noen godsaker de ikke har på båten.

Martin
11-03-2019, 20:36

Helt tilfeldig at de har åpent akkurat de timene ferga ligger inne? :rolleyes:^_^

Millemor
11-03-2019, 20:49
Helt tilfeldig at de har åpent akkurat de timene ferga ligger inne? :rolleyes:^_^
Ja, er nok veeeldig tilfeldig... ;) Tror ikke den sjappa har mange kunder som ikke er passasjerer på ferga for å si det sånn. De kjører forresten sånn "Syden-innkaster-opplegg" og har en fyr som står å deler ut flyers på gangbroa og peker i retning butikken. Prisene på flyersene er "tilfeldigvis" oppgitt i NOK.

Chr1st1an
15-03-2019, 12:16
Ja, er nok veeeldig tilfeldig... ;) Tror ikke den sjappa har mange kunder som ikke er passasjerer på ferga for å si det sånn. De kjører forresten sånn "Syden-innkaster-opplegg" og har en fyr som står å deler ut flyers på gangbroa og peker i retning butikken. Prisene på flyersene er "tilfeldigvis" oppgitt i NOK.

Lukter litt "dumme nordmenn på Granca dette".... Er det verdt turen i det hele tatt?

Millemor
15-03-2019, 12:47
Lukter litt "dumme nordmenn på Granca dette".... Er det verdt turen i det hele tatt?
Må vel innrømme at jeg har tenkt tanken. Mitt hovedinntrykk er at de pusher billig alkohol til nordmennene som kommer med ferga, ikke at de satser på et stort og spennende utvalg i vin. Da tror jeg du bør oppsøke en av vinbutikkene inne i sentrum, men de er ikke søndagsåpne.

Ettersom Bottleshop ligger der den ligger krever det ikke akkurat noe ekstra innsats å gå innom og sjekke utvalget, man passerer jo på vei fra/til ferga om man går i land og skal inn i Kiel en tur.

Millemor
15-03-2019, 12:50

Her er flyeren jeg fikk for en måneds tid siden:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190315/ca99365b7bb3856c603e6b184a020582.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190315/4eb79a9ca149c1b8c2954fdb15885a4b.jpg

LN-KOG
15-03-2019, 13:54
Og domenet www.bottleshopkiel.de er til salgs...

SudCaravelle
18-03-2019, 17:22
Takk for mange gode råd - da ble det bestilt et forberedelses-cruise med Color Line. Vi måtte ringe for å booke bedre lugar og det stoppet på fire stjernes utvendig connecting med tre unger på slep. Veldig vanskelig å få tak i dem på telefon men VELDIG god service når du fill tak i dem.

5.900 NOK for alle fem i to lugarer med frokost og parkering er slettes ikke ille i Påsken. Spennende å Pepsi-challenge dette med MSC Seaside etter sommeren.

Norge Rundt På 14 Dager
19-03-2019, 18:12

Tror dette er ganske vanlig for alle båtene. Da jeg skulle til København i forbindelse med Sykkel-VM i 2011. Så skulle jeg ha båt ned og tog hjem. Det endte med at jeg bestilte mini-cruise fordi minicruise billetten ble billigere enn å kjøpe 1 billett ene veien faktisk.

SudCaravelle
23-04-2019, 08:54
Da var den turen unnagjort og med moderate forventninger må man si at dette var proffe greier.. Gøy å se at et norsk selskap kan ha så mye kvalitet i de fleste ledd og tydeligvis kan de dette med opplæring og motivering av ansatte. De fleste du møtte var fort på fornavn med barna og med litt amerikansk tipse-kultur så ble det fort de beste bordene osv. Kort oppsummert:

Bra:
- Lugarene (connecting fire stjerners utvendig): De er tross alt 11 år gamle og var absolutt godkjente. God plass (badene var bedre/større enn mange bad på en del norske hoteller.
- Servicen om bord; alle - fra de som rengjorde lugaren til de som tok deg imot ombord var proffe og stolte av jobben sin.
-Tax Freen (Jeg kjørte full harry-tur og kjøpte and og spekeskinke hvor vi faktisk sparte mer enn hva turen kostet) Meget bra og hyggelige folk.
- Båten generelt var mere cruise enn ferge-aktig.
- Buffeten (Jeg er militant anti-buffet) var det Dubai-klasse over.. Mer eller mindre alt var "hjemmelaget" inkludert røkelaksen.

Ikke så bra:
- Litt kjedelig med køene for å gå av og på skuten.
- Maten i den "flotteste" restauranten
- Badeparken (Litt sliten, men tross alt er det faktisk en badepark ombord – passe nok bedre for de aller yngste)
- Kiel.. Tja – ikke min favoritt by i Tyskland (var der ca 40 ganger på nitti-tallet som NATO-kurer) og vi kommer nok til å dra på museum eller lignende hvis vi drar igjen.

Alt i alt – en hyggelig og alternativ opplevelse med god value for money..

46891

Tom_86
24-04-2019, 01:58
Jeg liker DFDS mye bedre enn Color Line.

Kan bare si det samme! Bedre service, og mer koselig ombord :colgate:

Eriksan
24-04-2019, 08:50
Skal bli spennende å prøve Kiel-ferga til helgen, har ikke tatt den siden Kronprins Harald og Prinsesse Ragnhild seilte. Men er redd fallhøyden blir stor fra Azamara Club Cruises som vi cruiset med nå i påsken...

LN-HFH
26-09-2019, 14:56
Et familiemedlem handla på g-sport og fikk da et gavekort på Kiel-ferga. Står på lappen at det er inntil 4 personer, men får booket for 5 voksne i en lugar uten noe ekstra kostnad, så da går jeg utifra at det er greit. MEN stemmer det virkelig at det finnes lugarer for 5 personer? På bildet ser det ut til at det er 3 senger nede (2sofaer og en seng), og da sikkert 2 køyesenger...? Har ikke sett de reklamere med denne type lugar tidligere, så begynte å lure.
47743

sabergum
26-09-2019, 15:55
Det stemmer nok det. Sengene du ser på bildet + to køyer i taket.

LN-HFH
26-09-2019, 22:35
Bra, blir jo trangt, men man er jo ikke på Kiel-ferga for å sove ;)

Someone
04-01-2020, 19:01
Hva er tipset til lugar og løsning når man ha med seg baby/små barn på tur til Kiel? Den minste djevelen vil fortsatt være avhengig av reiseseng eller noen annet med høye kanter. Antar dette ikke nødvendigvis får plass på alle lugarer?

Futura
04-01-2020, 20:18
Hva er tipset til lugar og løsning når man ha med seg baby/små barn på tur til Kiel? Den minste djevelen vil fortsatt være avhengig av reiseseng eller noen annet med høye kanter. Antar dette ikke nødvendigvis får plass på alle lugarer?
På 4 sengs rom, er det overkøyer som kan vippes ned. Mulig det også er underseng som kan vippes opp, så du får plass til barneseng, men kontakt Colorline. Jeg blir ikke overrasket om de har ekstra sengehester heller. Du er ikke den første som reiser med baby på Colorline.

Bizflyer
04-01-2020, 20:33

Suite er aldri feil. Der er det dobbelseng pluss sofa som kan gjøres om til dobbelseng. Mye plass og mye extra. Anbefales.

Alternativ finnes det noen få 5 sengs lugarer i trestjerners kategorien som har litt bedre plass. 4 sengs lugarer er normalt 2 køyer på hver side med ikke så mye plass i midten.

4* har dobbeltseng, en stol som kan gjøres om til enkeltseng og en køye som hentes ned fra taket.

meliiis
04-01-2020, 21:18
Colorline skriver på sine sider at de har begrenset antall barnesenger gratis til utlån på båtene, og at det er plass på alle lugarer unntatt 3* lugar med dobbeltseng. https://www.colorline.no/oslo-kiel/lugarer

Har hatt 4* color class med dobbeltseng og promenadeutsikt, som jeg husker er det ganske god plass der, dobbeltseng og ekstraseng som kommer ned fra taket. (hadde vorspiel der med 7-8stk og hentet stoler fra de andre lugarene)

https://www.colorline.no/oslo-kiel/color-class-med-promenadeutsikt

Millemor
29-01-2020, 20:07
I tillegg til mer plass er det også mer inkludert i prisen om man går for 4- eller 5* lugar, fremfor standard 3*.

3* lugarene er små, men det går greit med barneseng i de med køyer. Da kan man ha den ene underkøya oppslått og bruke gulvplassen der til barnesenga. Så sover en person i den andre underkøya (sofaen) og de to siste i de to overkøyene (som kommer ned fra taket).
https://www.colorline.no/polopoly_fs/7.98606.1528705834!/image/4038382107.jpg_gen/derivatives/16x9_xlarge/4038382107.jpg

4* er en fin familielugar. Da får mor og far dobbeltseng, eldstemann kan sove i køya som kommer ned fra taket og barnesengen kan plasseres ved vinduet der det lille bordet står.
I 4* lugar er frokost i restauranten akterut samt internett-tilgang inkludert i prisen. Minibar er også inkludert (fylles ikke opp før returen).
https://www.colorline.no/polopoly_fs/7.72694.1549110313!/image/1374169323.jpg_gen/derivatives/16x9_xlarge/1374169323.jpg

5* lugarene er svært romslige, med god plass til barneseng. (Skal på Kieltur neste uke, blir første gang i 5* for meg og jeg gleder meg.) For reisende i 5*lugar er frokost i Observation Club på dekk 15, internettilgang, minibar (som fylles opp før retur) og inngang i spa-avdelingen inkludert.
Man får også gå ombord tidlig, fra kl. 11 og har tilgang til "VIP-lounge" i baren akterut på dekk 7. Lugaren får man ikke før kl. 13. Ombordstingning for "allmuen" starter kl. 13:15. Tidlig ombordstinging er nok viktigst for de som vil sikre seg et bra bord i Observation Lounge. Er mange som liker å nyte utsikten derfra under utseilingen og det er rift om de "beste" bordene.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/39752033_2344912242200453_1793690020549230592_o.jp g?_nc_cat=110&_nc_ohc=wHaRj0SwxTwAX_cc0bj&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=a56a06464e35b5aa47aabcd74445cd43&oe=5EC86924

Millemor
06-02-2020, 20:12
Denne uka ble to ukers ferie innledet med et 2-døgns cruise med Color Magic. Turen ble booket i begynnelsen av januar, da det var halv pris på oppgradering for medlemmer av Color Club og jeg gikk for en 5* Color Suite. Prisen endte på 3.500 kr. Det var definitivt verdt det.

En av fordelene med å reise i 5* lugar er at man kan gå ombord fra kl. 11. (Normal ombordstigning starter kl. 13:15.) Da har man tilgang til "lounge" i baren akterut på dekk 7. Lugaren er først lovet klar fra kl.13. Selv var jeg ute i siste liten og gikk ombord omtrent kl. 13, så bare noen minutter før normal ombordstinging.

Jeg hadde håpet på bord i Observation Lounge for å få meg et smørbrød og en øl eller tre under utseilingen fra Oslo, men det viste seg at det var veldig fullt der allerede før ombordstingningen for nye passasjerer startet i Oslo, så jeg droppet det og gikk ned på lugaren igjen.

5-stjerners lugarene er veldig fine. God plass og personlig synes jeg nesten at badet er den største fordelen. Det er likt i 3 og 4* lugarer, mens i 5* er det vel omtrent 3 ganger så stort. Dusjen er romslig med sittebenk og det er godt med benkeplass ved vasken. Og varmekabler i gulvet.

Selve lugaren er svært romslig og delt opp i to avdelinger, sove- og sitteavdeling, som kan separeres fra hverandre med gardiner. I soveavdelingen er det dobbelseng, garderobe og benk til å legge kofferten på. I sitteavdelingen er det sofagruppe med to-seter og lenestol og en arbeidsplass med stol. Det er også mulig å sitte i karnappet, der er det en sittepute.

Det er minibar inkludert i prisen. Den inneholder 4 bokser brus, 2 bokser Aass fatøl, 2 flaseker prosecco, 2 flasker hvitvin, 4 vannflasker, Martini bianco og rosso samt peanøtter og sjokolade. Den fylles opp til returen.

Frokost er også inkludert. Den inntas i Observation Club på dekk 15. Utvalget er likt frokosten for 4* lugarene i a la'Carte restauranten og duger, men synes de kunne spandert bedre juice for reisende i de beste lugarene. Utvannet dispenserjuice er ingen høydare og de gangene jeg har bodd på 5* hotell har det vært ferskpresset appelsinjuice til frokost. Virket som pensjonistdamene satte pris på at det var prosecco tilgjengelig, selv er jeg ingen stor tilhenger av bobler og i alle fall ikke til frokost.

WiFi er inkludert og koder fås i resepsjonen ombord (gjelder både 4* og 5*). Man har også fri tilgang til spa-avdelingen om man reiser i 5*.

Konklusjon etter første tur 5*: Det blir ikke siste gangen. Utrolig deilig med god plass og å ha et sted å sitte når jeg ønsket å trekke meg litt tilbake. Badet var supert!

Et tips til de som ikke reiser i lugar med inkludert frokost, som ikke trenger en stor frokostbuffet: Observation Lounge er åpen og de selger rundstykker med ost og skinke der på morgnen. Kaffe, te og diverse annen drikke har de også. Er mye hyggeligere der enn i kafeen i promenaden synes jeg.

Ellers anbefaler jeg å melde seg inn i Color Club. Medlemskapet koster 160 kr og de sparer man raskt inn igjen. Nå er det f.eks. halv pris på oppgradering av lugaren for medlemmer og da blir det fort mye å spare. Noen priseksempler på 2-døgns cruise 10.-12.02 (for 2 pax):
-3* utvendig: 2.296,- (ikke medl.) 1.596,- (medlem)
-4* utvendig: 4.296,- (ikke medl.) 2.596,- (medlem)
-5* Color Suite: 7.296,- (ikke medl.) 4.096,- (medlem)

Man sparer også opp bonuspoeng når man reiser og poengene kan brukes til å betale reiser eller oppgraderinger. Et 2-døgns cruise til Kiel gir 200 poeng. Et bonuspoeng = 1 kr.

FlyingDutchman
07-02-2020, 08:21
Så prisforskjellen mellom 4 og 5 blir minimal dersom man benytter seg av alt som er inkludert i 5* egentlig? Og da er det veldig greit å ha litt mer plass å boltre seg på :D

MountainDew
10-02-2020, 01:29
Er den sofaen også en sovesofa?

Tips!
Det var ingen problem å bytte ut alkohol i minibar med brus når jeg hadde 4* lugar.

Someone
10-02-2020, 06:33
Tips!
Det var ingen problem å bytte ut alkohol i minibar med brus når jeg hadde 4* lugar.

Kan man gjøre det motsatte? [emoji13]

robertaas
10-02-2020, 07:19
Tips!
Problemet er vel utvalget. Som på mange fly er det godt utvalg av alkohol, men når det kommer til alkoholfritt er det kun Cola og Sprite. :headbang

Martin
10-02-2020, 07:29
Problemet er vel utvalget. Som på mange fly er det godt utvalg av alkohol, men når det kommer til alkoholfritt er det kun Cola og Sprite. :headbang

Sliter med å se problemet. Cola og Sprite er da godt?

robertaas
10-02-2020, 07:41
Sliter med å se problemet. Cola og Sprite er da godt?
Eh, nei. Og hvor mange ganger har du sett en bar som kun kan tilby 2 valg for alkoholholdige drikker?

Martin
10-02-2020, 08:25
Eh, nei. Og hvor mange ganger har du sett en bar som kun kan tilby 2 valg for alkoholholdige drikker?

99% av alle som drikker brus liker minst enten Coca Cola eller Sprite, meg inkludert.

Er selvsagt de som foretrekker noe annet, og det er helt greit.

robertaas
10-02-2020, 08:53
99% av alle som drikker brus liker minst enten Coca Cola eller Sprite, meg inkludert.
Man kan skkert også finne én ølsort og én vin som 99% av de som drikker alkohol kan drikke. Burde ikke de to holde for de fleste barer?

Martin
10-02-2020, 08:55
Man kan skkert også finne én ølsort og én vin som 99% av de som drikker alkohol kan drikke. Burde ikke de to holde for de fleste barer?

Nei, men det er vel ikke helt riktig å sammenligne en bar med en minibar?

robertaas
10-02-2020, 09:02
Nei, men det er vel ikke helt riktig å sammenligne en bar med en minibar?
En gjennomsnittlig minibar har kanskje 2 typer alkoholfri drikke og 10 typer drikke med alkohol.

En gjennomsnittlig bar har derimot kanskje 2 typer alkoholfri drikke og 100 typer drikke med alkohol.

Samfunnet er helt klart tilpasset de som bruker alkohol og koffein.

Martin
10-02-2020, 09:04
En gjennomsnittlig minibar har kanskje 2 typer alkoholfri drikke og 10 typer drikke med alkohol.

De minibarene på de hotellene jeg pleier å bo på har som regel en/to typer øl og en flaske vin av hver type: en rød og en hvit.

robertaas
10-02-2020, 09:10
De minibarene på de hotellene jeg pleier å bo på har som regel en/to typer øl og en flaske vin av hver type: en rød og en hvit.
Pluss 4 små flasker med sprit. Da er vi oppe i 8.

Henshaw
10-02-2020, 10:07
Enhver dugelig bar har jo vesentlig mer enn to typer alkoholfritt. Fort brus type cola/fanta/sprite, vann med og uten kullsyre, en håndfull alkoholfri øl, energidrikke, diverse miksere. Er man en halvveis fungerende bartender mikser man lett opp diverse alkoholfrie cocktails også

Hickok
10-02-2020, 10:17
Enhver dugelig bar har jo vesentlig mer enn to typer alkoholfritt. Fort brus type cola/fanta/sprite, vann med og uten kullsyre, en håndfull alkoholfri øl, energidrikke, diverse miksere. Er man en halvveis fungerende bartender mikser man lett opp diverse alkoholfrie cocktails også

Pluss et batteri av forskjellige typer juice.

Eriksan
11-02-2020, 08:39

En gjennomsnittlig bar har derimot kanskje 2 typer alkoholfri drikke og 100 typer drikke med alkohol.

Samfunnet er helt klart tilpasset de som bruker alkohol og koffein.

Denne tapte du så det sang, Jølsrud!

memphis_belle
12-02-2020, 00:24
Er det fremdeles fult av røyk på Colorline?
Jeg tok turen til Kiel for noen år siden og kjedet meg ombord.
Eksempel: når det er show er det røykfritt, men når showet er over deles rommet i to. Røyking lov på en side og røykfritt på den andre.
Sikkert fint det, men dem glemte å fortelle røyken at den skulle holde seg på bare den ene siden. Så da var det ut derfra. Gikk en tur i handlegata, røyk tøyt ut av baren.

Gratis dansekurs, gikk dit. Snudde når det viste seg at det ble holdt i diskoteket som også fungerte som røykerom.

Reiste hjem skuffet og har ikke sett meg tilbake siden.
Men kunne tenkt meg en tur, men ikke hvis det er røyking tillat fremdeles i 2020..

Hypern
12-02-2020, 01:22
Eksempel: når det er show er det røykfritt, men når showet er over deles rommet i to. Røyking lov på en side og røykfritt på den andre.
Sikkert fint det, men dem glemte å fortelle røyken at den skulle holde seg på bare den ene siden. Så da var det ut derfra. Gikk en tur i handlegata, røyk tøyt ut av baren.

Gratis dansekurs, gikk dit. Snudde når det viste seg at det ble holdt i diskoteket som også fungerte som røykerom.

Men kunne tenkt meg en tur, men ikke hvis det er røyking tillat fremdeles i 2020..

Røyking er lov i et område i en bar på dekk 7 (den midt i handlegata) og casionet. Ellers må man ut. Så er fortsatt risiko for å treffe på røyk innendørs på de båtene.

Hypern
12-02-2020, 01:29

Jepp og det er garantert et godt utvalg av mocktails på Color Fantasy/Magic som faktisk har fungerende bartendere. Uansett så er det jo legitimt å mene at det norske samfunnet er ganske tilpasset folk som drikker alkohol, men det er ikke så rart når 9 av 10 voksne nordmenn drikker det. Den siste ti prosenten er stort sett folk som ikke drikker av religiøse årsaker. Har en forståelse for robertaas sitt synspunkt og det er viktig og også respektere de som ikke drikker av ulike årsaker. Det kan være religiøse, det kan være at man ikke liker alkohol, det kan være at man ikke tåler det osv osv, ja mange ulike årsaker som man egentlig ikke har noe med. Jeg personlig kjenner en som aldri begynte å drikke det og sånn har det bare forblitt.

robertaas
12-02-2020, 13:07
Enhver dugelig bar har jo vesentlig mer enn to typer alkoholfritt.
Synd at så få av dem er dugelige. Se har gjerne god utvalg av alkoholholdige drikker... og skryter til og med av utvalget, men når jeg ber om noe uten alkohol og kaffein så ser de fleste ut som en levende størsmålstegn. "Sprite?" bruker det komme etter en stund og kanskje "... men vi har da Munkholm".

Someone
12-02-2020, 13:19
Synd at så få av dem er dugelige. Se har gjerne god utvalg av alkoholholdige drikker... og skryter til og med av utvalget, men når jeg ber om noe uten alkohol og kaffein så ser de fleste ut som en levende størsmålstegn. "Sprite?" bruker det komme etter en stund og kanskje "... men vi har da Munkholm".

Muligens du frekventerer feil barer og steder? Barer og utesteders svar på Derby kanskje?

Når kona var på tjukka var det sjeldent noe problem å få se gode alkoholfrie (og koffeinfrie) drinker, som faktisk også smakte bra

Chr1st1an
13-02-2020, 12:50
Muligens du frekventerer feil barer og steder? Barer og utesteders svar på Derby kanskje?

Når kona var på tjukka var det sjeldent null problem å få se gode alkoholfrie (og koffeinfrie) drinker, som faktisk også smakte bra

Jeg tør påstå at det ikke finnes barer i Norge som bare kan tilby "sprite" eller "munkholm". Det er to store leverandører norske barer benytter, Ringnes og Hansa. Begge har stort utvalg av alkoholfritt og det er en økende etterspørsel etter dette.
Ringnes på sin side er stort sett representert med minst 2 alkoholfrie øl i de barer de er representert i.
Jeg kan anbefale Kronenbourg 1664 Blanc, Brooklyn Brewery Nanny State/Special Effects og Erdinger "blå". Dette er alle ordentlig øl, og en god erstatning man ofte sliter med å kjenne fraværet av % i.

darkcho
13-02-2020, 13:31
Selvfølgelig er det korrekt. De aller aller fleste barer har en rekke alkoholfrie tilbud.

Millemor
13-02-2020, 23:01
Har vært på to turer til Kiel de siste to ukene, begge i 5* Color Suite.

Sofaen er en sovesofa.

Innholdet i minibaren er:
-2 x prosecco (2 dl)
-2 x hvitvin (1,7 dl)
-2 x martini bianco (5 cl)
-2 x martini rosso (5 cl)
-2 x aass fatøl (0,33 l)
-2 x fanta (0,33 l)
-1 x cola (0,33 l)
-1 x cola zero (0,33 l)
-2 x peanøtter (småposer)
-1 x mørk sjokoladeplate
-2 x kvikk lunsj
-4 x aqua d'or vann (0,33 l)

Fylles opp på returen, så om man tømmer minibaren før ankomst Kiel får man 2 x dette.

Innholdet i minibaren en 4* lugar er ganske likt, men det er ikke sjokolade der og hvitvinen erstattes av to ølbokser. Fylles ikke opp på returen.

Millemor
13-02-2020, 23:08
Color Magic vs. Color Fantasy

Skipene er i utgangspunktet like, men noen forskjeller er det. Color Line gjorde nemlig noen justeringer basert på erfaringer fra Fantasy da Magic skulle bygges.

Fysiske forskjeller:
• Flere 5* lugarer av typen Color Suite på Magic. På Fantasy finnes disse kun på dekk 10 og 11. På Magic finnes de også på dekk ni.
• Lugartypen 5* Junior Suite finnes kun på Magic. Fire stykker som ligger forut på dekk ni. Litt mindre enn de ”vanlige” suitene, men med samme tingene inkludert i prisen. Samme utsikt som rederlugarene. Er populære, har fortsatt ikke sett dem tilgjengelige når jeg har booket tur.
• Fantasy har to spisesteder som ikke finnes på Magic:
o Bar Bella – italiensk ”tapas” midskips i Promenaden på dekk 7.
o Sushi Bar – shusi og ramen serveres akterut i Promenaden på dekk 7.
• Magic har butikken Fashionsize der Sushi Bar ligger på Fantasy. Denne butikken selger sko, vesker, skjerf, smykker osv. Noen av disse varene finnes i Fashion Boutique på Fantasy, men alt i alt er utvalget av den typen varer større på Magic.
• Magic har flere sitteplasser i puben i promenden, der Bar Bella ligger på Fantasy.
• På Magic er det noe flere sitteplasser i Observation Lounge på dekk 15.
• På Magic er det 3* lugarer på dekk 5. Der er det messeområde på Fantasy og det er kun lugarer på dekk 8 til 11.

Som gjest oppleves skipene ganske like estetisk sett. Det går i messing og mørkt treverk. Klassiske maritime farger som blått og rødt går igjen, men senere oppdateringer av lugarene har gjort at tekstilene der går i mer dempede farger; brun og beigetoner går igjen.

Ettersom Color Line generelt sett er gode på vedlikehold, både løpende og større sjauer der skipene ligger i dokk eller ved kai en periode (i januar hvert år), fremstår det ikke som gammelt og slitt. Tepper, tekstiler og madrasser byttes jevnlig.

På Fantasy har de skilter med ”Dette bordet er forbeholdt spisegjester” på bordene i første rekke i Observation Lounge. Det har de ikke på Magic, og det mener jeg de burde hatt. Jeg har flere ganger opplevd at bordene blir okkupert av (tyskere) som spiller kort e.l. og ikke kjøper noe i det hele tatt, til tross for hyppige fremstøt av servitørene. Hvorfor de ikke har disse skiltene på begge skipene lurer jeg på. Er jo samme rederi.

Det var det jeg klarte å komme på av forskjeller/sammenligningsgrunnlag nå.

Millemor
13-02-2020, 23:09

Røyking er tillatt i røykeområdet i Monkey/Donkey pub i promenaden på dekk 7 og i egne områder i casionet. Resten av skipet er røykfritt og man må ut på dekk for "en blås". Sitter man nær røykeområdet i puben kjennes røyklukta godt. Selv foretrekker jeg baren akterut eller Observation Lounge.

sabergum
14-02-2020, 10:40
Color Magic vs. Color Fantasy

Skipene er i utgangspunktet like, men noen forskjeller er det. Color Line gjorde nemlig noen justeringer basert på erfaringer fra Fantasy da Magic skulle bygges.

Fysiske forskjeller:
• Flere 5* lugarer av typen Color Suite på Magic. På Fantasy finnes disse kun på dekk 10 og 11. På Magic finnes de også på dekk ni.
• Lugartypen 5* Junior Suite finnes kun på Magic. Fire stykker som ligger forut på dekk ni. Litt mindre enn de ”vanlige” suitene, men med samme tingene inkludert i prisen. Samme utsikt som rederlugarene. Er populære, har fortsatt ikke sett dem tilgjengelige når jeg har booket tur.
• Fantasy har to spisesteder som ikke finnes på Magic:
o Bar Bella – italiensk ”tapas” midskips i Promenaden på dekk 7.
o Sushi Bar – shusi og ramen serveres akterut i Promenaden på dekk 7.
• Magic har butikken Fashionsize der Sushi Bar ligger på Fantasy. Denne butikken selger sko, vesker, skjerf, smykker osv. Noen av disse varene finnes i Fashion Boutique på Fantasy, men alt i alt er utvalget av den typen varer større på Magic.
• Magic har flere sitteplasser i puben i promenden, der Bar Bella ligger på Fantasy.
• På Magic er det noe flere sitteplasser i Observation Lounge på dekk 15.
• På Magic er det 3* lugarer på dekk 5. Der er det messeområde på Fantasy og det er kun lugarer på dekk 8 til 11.

Som gjest oppleves skipene ganske like estetisk sett. Det går i messing og mørkt treverk. Klassiske maritime farger som blått og rødt går igjen, men senere oppdateringer av lugarene har gjort at tekstilene der går i mer dempede farger; brun og beigetoner går igjen.

Ettersom Color Line generelt sett er gode på vedlikehold, både løpende og større sjauer der skipene ligger i dokk eller ved kai en periode (i januar hvert år), fremstår det ikke som gammelt og slitt. Tepper, tekstiler og madrasser byttes jevnlig.

På Fantasy har de skilter med ”Dette bordet er forbeholdt spisegjester” på bordene i første rekke i Observation Lounge. Det har de ikke på Magic, og det mener jeg de burde hatt. Jeg har flere ganger opplevd at bordene blir okkupert av (tyskere) som spiller kort e.l. og ikke kjøper noe i det hele tatt, til tross for hyppige fremstøt av servitørene. Hvorfor de ikke har disse skiltene på begge skipene lurer jeg på. Er jo samme rederi.

Det var det jeg klarte å komme på av forskjeller/sammenligningsgrunnlag nå.

I tillegg til flere sitteplasser så er Observation Lounge fysisk mye større på Magic; tror heller ikke "stilleavdelingen" Observation Library finnes på Fantasy.

Dessuten har Show Lounge på Fantasy vesentlig færre sitteplasser, delvis pga. en ekstra midtgang/trapp. På Fantasy er det dessuten trapp direkte mellom Show Lounge og Casino, som stjeler plass begge steder.

Millemor
14-02-2020, 11:44
I tillegg til flere sitteplasser så er Observation Lounge fysisk mye større på Magic; tror heller ikke "stilleavdelingen" Observation Library finnes på Fantasy.

Dessuten har Show Lounge på Fantasy vesentlig færre sitteplasser, delvis pga. en ekstra midtgang/trapp. På Fantasy er det dessuten trapp direkte mellom Show Lounge og Casino, som stjeler plass begge steder.

Stemmer det, hadde glemt det.

En annen forskjell er at på Fantasy er det toaletter på dekk 15, i gangen inn til Observation Club, mens på Magic ligger toalettene på dekk 14 så man må ned en trapp (evt. ta heisen). Gangen inn til Observation Club er helt fjernet på Magic (i alle fall som en bred, åpen gang som passasjerene kan benytte) og inngangen til Observation Club er via Observation Lounge.

Det er Observation Library på Fantasy, ligger på styrbord side. Er dog ganske sikker på at det er større på Magic enn Fantasy.

LN-KOG
14-02-2020, 13:27
Det er forbausende stor forskjell på skipene. Magic er 129 tonn tyngre enn Fantasy og tar nesten 100 flere passasjerer.

sabergum
14-02-2020, 13:47
Ja, og det virker jo som de etterhvert har valgt å "spesialisere" skipene litt med fokus (i promenadens akterdel) på shopping på Magic vs. dining på Fantasy.

KnutW
19-02-2020, 13:37
Vet vi noe om dette påvirker antall brutto registertonn og dypgående på babords låring aktafor tvers?

Concorde98
19-02-2020, 14:00
Vet vi noe om dette påvirker antall brutto registertonn og dypgående på babords låring aktafor tvers?

Vanskelig å si... De slipper ihvertfall å klare brasene ombord. ;) Jeg har vært med å klare brasene på seilskipet Sørlandet. Mange utrykk fra sjøen. Det er liksom en rød tråd der når det gjelder utrykk. ;)

LN-KOG
19-02-2020, 16:27

Du får sjekke i morra, lettmatros :drink

SudCaravelle
23-05-2020, 11:11
Noen som vet når Color Line starter Kiel igjen? Ser at det kan bookes i juni og juli.

Kan det være at de starter cruise hvor man ikke får forlate båten? (Annet en de som har grunn selvf)

ToreD
23-05-2020, 12:59
Noen som vet når Color Line starter Kiel igjen? Ser at det kan bookes i juni og juli.

Kan det være at de starter cruise hvor man ikke får forlate båten? (Annet en de som har grunn selvf)

Jeg skulle vært ombord nå i helga, men siden de kansellerte alle avganger frem til og med 29/5 fikk jeg refundert billetten og 20% ekstra poeng i colorclub. Dama på kundesenteret sa at de vurderte så fortløpende nå at de kun kansellerte en drøy uke av gangen nå. Men tviler på de kommer til å seile før karantenereglene blir opphevet for oss Nordmenn og turister som kommer med båten. De har neppe råd til å seile kun på cruise uten bilpassasjerer/turister

LN-HFH
23-05-2020, 18:43
Ikke glem fraktdelen av ruta. Color carrier går jo som aldri før, og det har jo så vidt jeg har forstått også vært snakk om å sette inn en av superspeed-båtene på Oslo-Kiel for å dekke frakt. Jeg tviler også på at fantasy og magic kommer igang før karantenereglene er myket mer opp, evt at man slipper karantene hvis man ikke går av båten i Kiel, selv om dette bare blir symbolsk rent praktisk. «Heldigvis» har de jo også to båter, slik at de kan sette inn den ene, og vente med den andre til passasjergrunnlaget er det, noe jeg tror de nok gjør.

Hadde selv håpet på at også Color hybrid kunne kommet igang igjen, aldri reist med Strømstad-ferga før den kom, men ble nærmest frelst på første tur, som var dagen etter jomfruturen. Er jo også veldig greit å ta en tur med den når været på hytta ikke er helt på topp. Og prisen på 30kr er jo bare symbolsk det også, selv om jeg inderlig håper de setter opp prisen når de kommer igang igjen.

geirs
23-05-2020, 23:29
Ikke glem fraktdelen av ruta. Color carrier går jo som aldri før, og det har jo så vidt jeg har forstått også vært snakk om å sette inn en av superspeed-båtene på Oslo-Kiel for å dekke frakt. Jeg tviler også på at fantasy og magic kommer igang før karantenereglene er myket mer opp, evt at man slipper karantene hvis man ikke går av båten i Kiel, selv om dette bare blir symbolsk rent praktisk. «Heldigvis» har de jo også to båter, slik at de kan sette inn den ene, og vente med den andre til passasjergrunnlaget er det, noe jeg tror de nok gjør.

Hadde selv håpet på at også Color hybrid kunne kommet igang igjen, aldri reist med Strømstad-ferga før den kom, men ble nærmest frelst på første tur, som var dagen etter jomfruturen. Er jo også veldig greit å ta en tur med den når været på hytta ikke er helt på topp. Og prisen på 30kr er jo bare symbolsk det også, selv om jeg inderlig håper de setter opp prisen når de kommer igang igjen.

Har fraktbåten til Color Line en annen kai til lasting/lossing? Den bruker jo samme kai som passasjerbåtene. Og der har Color Magic stått over lenger tid nå. Har sett den stå bak Magic. Vet ikke om den bare var parkert da.

Martin
23-05-2020, 23:39
Har fraktbåten til Color Line en annen kai til lasting/lossing? Den bruker jo samme kai som passasjerbåtene. Og der har Color Magic stått over lenger tid nå. Har sett den stå bak Magic. Vet ikke om den bare var parkert da.

Color Carrier bruker samme kai, så det er derfor de to Kiel-fergene har ligget andre steder. Så midlertid nå at den ene Kielfergen har blitt flyttet til den vanlige kaia (pga. manglende landstrøm der den lå), og da blir den nødt til å flytte på seg hver gang Color Carrier er innom.

geirs
24-05-2020, 00:14
Color Carrier bruker samme kai, så det er derfor de to Kiel-fergene har ligget andre steder. Så midlertid nå at den ene Kielfergen har blitt flyttet til den vanlige kaia (pga. manglende landstrøm der den lå), og da blir den nødt til å flytte på seg hver gang Color Carrier er innom.

Da har de isåfall litt og drive med hvis Color Magic må flyttes hver gang. Har sett før ihvertfall, fra Kongen Marina, at fraktbåten er inne mandag, onsdag og fredag ettermiddag.

EB
24-05-2020, 16:26
Har hørt august/september...men dette kan jo endres. Det er vel først og fremst antall pax som er utfordringen.

Kanon
28-05-2020, 16:17
Regjeringen har lagt tilrette for at passasjerer vil kunne seile på Color Lines skip, men de vil ikke kunne gå i land, opplyser næringsminister Iselin NybøNå kan du dra på cruise med Colorline me du kommer ikke i land noe sted. ;)

– Vi har en gladnyhet om at passasjerer kan ta Color Line til Kiel, men de kan fortsatt ikke gå i land ennå, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Sondbjo
28-05-2020, 19:57
Hmm. Jeg har testet meg for antistoffer så om jeg har det kan jeg ta Kiel båten og gå i land :D Uten karantene på vei hjem :)

jameson82
28-05-2020, 20:06
Hmm. Jeg har testet meg for antistoffer så om jeg har det kan jeg ta Kiel båten og gå i land :D Uten karantene på vei hjem :)

Gjelder vel kun om du har bekreftet positiv covid-19 prøve..
https://www.nrk.no/osloogviken/flere-vil-ta-korona-test-for-a-slippe-harryhandel-karantene-1.15018468

LN-HFH
28-05-2020, 23:35
Fantastiske nyheter! Blir flott å se den seile ut av oslofjorden igjen, og ikke bare rundt i Bunnefjorden.

Blir derimot interesannt hvordan de skal følge avstandsteglene. På Hjortneskaia er det alltid svært trangt om plassen. Med tanke på at det ikke blir så mye biler starten kan man jo tilby folk å ta med bilen ombord og parkere den der, det vil jo lette trykket i terminalen noe (det å parkere bilen på båten var forøvrig noe man kunne gjøre før på noen av de gamle danskebåtene). Det å slippe på gangpassasjerer igjennom baugen bør vel også kunne gjennomføres, bare det skjer i ordna forhold. Trengselen ved avstigning vil jo også bli et problem, så her blir det kanskje gruppevis avstigning som på de store cruice-båtene tenker jeg.

Får håpe Strømstad-fergene kommer igang igjen med et lignende system der man ikke får gå i land. Man har vel tidligere vært tvunget i land der(?). Dette blir derimot kanskje vanskelig med tanke på tax free-lovgivningen, som jo «driver» ruta?
Men får all del, det å åpne grensene til Sverige for at folk skal handle dårlig mat på maximat og eurocash er jeg ikke for! Nå bør man være såpass egoistiske at man tenker norske arbeidsplasser fremfor svenske, og det tror jeg regjeringen gjør blant annet ved å åpne opp for kielfergene.

Sondbjo
29-05-2020, 02:17
Gjelder vel kun om du har bekreftet positiv covid-19 prøve..
https://www.nrk.no/osloogviken/flere-vil-ta-korona-test-for-a-slippe-harryhandel-karantene-1.15018468

Det sto i loven at de som kan bevise gjennomgått infeksjon(antistoff) kan slippe karantene i 6 mnd. Jeg venter fortsatt på resultatet. Jeg har ikke tatt en ordinær corona test. Jeg lurer på om det blir mulig og gå i land i det hele tatt, for de som eventuelt har dette i orden. Om det ikke blir mulig å gå i land, så er det jo ingen vits. Da kan de like så godt seile frem og tilbake til Nordsjøen...

Eirik
29-05-2020, 08:41
Om det ikke blir mulig å gå i land, så er det jo ingen vits. Da kan de like så godt seile frem og tilbake til Nordsjøen...

Fra 15. juni er det i alle fall fritt fram for å entre Tyskland, så får en se det an mht. gyldig reiseforsikring og ev. karantene ved hjemkomst.

Kanon
29-05-2020, 13:45
Både TV 2 og NTB erfarer nå at regjeringen vil åpne for fritidsreiser til Danmark. Reiserådet vil tre i kraft fra 15. juni, og man vil samtidig åpne for at danskene kan reise til Norge.

Reiser til Sverige, uten karanteneplikt, er fortsatt til vurdering, skriver NTB.
Da blir det lovlig og akseptert å reise til Danmark fra 15.06

Kanon
29-05-2020, 14:07
Mulig Sverige med begrensning på å reise til områder med høy spredning (Stockholm,) og andre nordiske land som Island og Finland.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mg8qA/aapner-grensene-til-danmark

Chriscross
05-06-2020, 09:26
Vil tax-free være åpen Når Kielfergen begynner?

Martin
05-06-2020, 09:43
Fant ut i går at det er obigatorisk med bordbestilling om man skal se showet ombord.

Normalt kan man bare bestille inkl. en flaske vin/champagne/8 øl, men nå kan man også booke "bare" bord til 249(!) kroner. Gjelder for inntil fire personer. Greit om man er fire, ikke så greit om man reiser på egenhånd.

Hypern
05-06-2020, 11:34
Vil tax-free være åpen Når Kielfergen begynner?

Ja taxfree vil være åpent og det meste av restaurant og bartilbudet også. Nattklubben er stengt , det samme gjelder også badeland. Alt dette står på Color Lines nettsider. Buffettilbudet vil bli erstatta med en 3 retters til middag og en frokosttallerken til frokost.
Siden Color Lines nettsider er litt tungvinte å navigere på legger jeg like gjerne direktelenke med her jeg
https://www.colorline.no/oslo-kiel/restauranter-og-barer

Fnate
07-06-2020, 15:49
Noen som aner hvordan disse 2-dagers cruisene til Kiel kommer til å funke i praksis? Ser det er null landgang i Kiel, noe som i og for seg er helt fint. Men spørsmålet er jo om man bare kunne valgt å sove videre i kabinen eller om man MÅ opp kl 10?

Ser tidligere i tråden at det er 5* lugarene som alle anbefaler. Regner med det fortsatt er tilfellet.

Martin
07-06-2020, 15:56
Noen som aner hvordan disse 2-dagers cruisene til Kiel kommer til å funke i praksis? Ser det er null landgang i Kiel, noe som i og for seg er helt fint. Men spørsmålet er jo om man bare kunne valgt å sove videre i kabinen eller om man MÅ opp kl 10?

Ser tidligere i tråden at det er 5* lugarene som alle anbefaler. Regner med det fortsatt er tilfellet.

Man har aldri måttet gå i land i Kiel, så man kan sikkert henge på lugaren hele tiden.

Litt usikker på om de kommer og gjør rent. Normalt står det en bøtteballett klar på landgangen i Kiel, men aner ikke om de kommer til å gjøre det nå. Og ingen skal jo uansett «sjekke ut» i Kiel.

Eneste må være at på 5-stjerners får du påfyll på minibaren, så det kommer muligens noen med påfyll til den

Også litt sideinfo til elefanten: Jeg mener de har Pepsi på alle serveringsstedene, men om han går i kiosken har de originalcola på boks.
Antageligvis de de fyller minibaren med også.

LN-KOG
07-06-2020, 16:02
Det har alltid vært rengjøring og etterfylling på Color Suite i Kiel/Oslo. Jeg regner med at det er det fortsatt.

Fnate
07-06-2020, 16:10
Takker for hjelpen.

Noen som mener det er noe praktisk forskjell på Magic og Fantasy? Bør man velge avgang basert på hvilken balje?

LN-KOG
07-06-2020, 16:14
Fantasy har sushi bar der Magic har et parfymeri. Ellers er fint lite som skiller dem fra et passasjersynspunkt. Den ene har plass til flere biler enn den andre. Vi tar som regel den ene sørover og den andre nordover avhengig siden vi reiser ut på torsdager (relativt fast siden vi overtar huset på lørdag) og hjem midt i uka en måned senere.

Elefanten
07-06-2020, 16:15
Også litt sideinfo til elefanten: Jeg mener de har Pepsi på alle serveringsstedene, men om han går i kiosken har de originalcola på boks.
Antageligvis de de fyller minibaren med også.

Makan! Mulig jeg kan få smusstillegg da?

Martin
07-06-2020, 16:20
Takker for hjelpen.

Noen som mener det er noe praktisk forskjell på Magic og Fantasy? Bør man velge avgang basert på hvilken balje?

Magic er litt større. Bl.a. Flere av de 5-stjernerslugarene og litt flere sitteplasser rundtomkring.

Showene er også forskjellige, om man evt. finner et man har kjempelyst til å se

https://www.colorline.no/oslo-kiel/show-lounge

Fnate
07-06-2020, 16:22
Fantasy har sushi bar der Magic har et parfymeri. Ellers er fint lite som skiller dem fra et passasjersynspunkt. Den ene har plass til flere biler enn den andre. Vi tar som regel den ene sørover og den andre nordover avhengig siden vi reiser ut på torsdager (relativt fast siden vi overtar huset på lørdag) og hjem midt i uka en måned senere.

Magic er litt større. Bl.a. Flere av de 5-stjernerslugarene og litt flere sitteplasser rundtomkring.

Showene er også forskjellige, om man evt. finner et man har kjempelyst til å se

https://www.colorline.no/oslo-kiel/show-lounge

Tusen hjertelig takk, begge to!!!

Martin
07-06-2020, 16:27
Tusen hjertelig takk, begge to!!!

Da vedder jeg en cola på at du tar Magic med parfymesjappe fremfor Fantasy og rå laks?

Discus
07-06-2020, 16:34
Og ingen skal jo uansett «sjekke ut» i Kiel.

Kan være det er mye langtransport som bruker båten så noen skal nok av og på. Sesongarbeidere m.v. flytter også på seg i disse tider så helt hermetisk er det jo ikke.

Martin
07-06-2020, 16:38
Kan være det er mye langtransport som bruker båten så noen skal nok av og på. Sesongarbeidere m.v. flytter også på seg i disse tider så helt hermetisk er det jo ikke.

Har vel forstått det sånn at de kun skal selge billetter til cruisepassasjerer med påstigning i Oslo?

TG923
07-06-2020, 18:41
Virka ikke som det var noe problem å bestille enveisbillett

Ser da greit ut å bestille enveisbillett fra Kiel også

Martin
07-06-2020, 18:57
Virka ikke som det var noe problem å bestille enveisbillett

Men får du bli med?

De sier selv på nettsidene at det er ingen påstigende gjester i Kiel, men jeg fikk selv dummybooket Kiel-Oslo. Kom meg bare dit mann begynner å taste inn navn. Vet ikke om man evt. får fuøøført hele bookingen.

Kan jo godt være de har litt tekniske begrensinger som gjør at de ikke kan stoppe salget. Sammenligner med f.eks. DFDS virker systemet et par hakk enklere (Hos DFDS kan man f.eks. endre lugar/måltider/etc. etc. Hos Color Line må man ringe inn for å endre ting).

Eirik
07-06-2020, 19:32
Det er jo forøvrig fritt fram for innreise til Tyskland på ‘eget ansvar fra den 15. av, så burde jo vær mulig å gå av i Kiel og ikke bli med tilbake.

Fnate
08-06-2020, 00:51
Tur booket. Med mat og alt mulig. Kun Elefanten er skeptisk i fht Cola/Pepsi mysteriet. Men regner med å ta med penger til ekte brus på båten.

Millemor
08-06-2020, 02:22
Tur booket. Med mat og alt mulig. Kun Elefanten er skeptisk i fht Cola/Pepsi mysteriet. Men regner med å ta med penger til ekte brus på båten.
Det mysteriet skulle jeg likt å se noen finne ut av. Det er Pepsi-produkter på alle serveringsstedene på båten, men i minibaren i 4- og 5-stjerners lugar er det Coca Cola-produkter(kun Zero, Fanta). Mener også å huske at om man kjøper brusbokser i kiosken ved resepsjonen og i taxfree så er det Cola-produkter. De har også Hansa-øl i tappekranene, men ølboksene i minibarene er Aass fatøl. Det må være to separate avtaler tenker jeg. Men hvorfor?

Jeg reiser sannsynligvis 23.-25.06, sjans for at vi sees?

Millemor
08-06-2020, 02:32
Fantastiske nyheter! Blir flott å se den seile ut av oslofjorden igjen, og ikke bare rundt i Bunnefjorden.

Blir derimot interesannt hvordan de skal følge avstandsteglene. På Hjortneskaia er det alltid svært trangt om plassen. Med tanke på at det ikke blir så mye biler starten kan man jo tilby folk å ta med bilen ombord og parkere den der, det vil jo lette trykket i terminalen noe (det å parkere bilen på båten var forøvrig noe man kunne gjøre før på noen av de gamle danskebåtene). Det å slippe på gangpassasjerer igjennom baugen bør vel også kunne gjennomføres, bare det skjer i ordna forhold. Trengselen ved avstigning vil jo også bli et problem, så her blir det kanskje gruppevis avstigning som på de store cruice-båtene tenker jeg.

Får håpe Strømstad-fergene kommer igang igjen med et lignende system der man ikke får gå i land. Man har vel tidligere vært tvunget i land der(?). Dette blir derimot kanskje vanskelig med tanke på tax free-lovgivningen, som jo «driver» ruta?
Men får all del, det å åpne grensene til Sverige for at folk skal handle dårlig mat på maximat og eurocash er jeg ikke for! Nå bør man være såpass egoistiske at man tenker norske arbeidsplasser fremfor svenske, og det tror jeg regjeringen gjør blant annet ved å åpne opp for kielfergene.
Det er et tilbud. Bilen kan bli med på cruise for samme pris som parkering på kaia, 490 kr.

Eirik
08-06-2020, 06:42
Er det noen lugarer ombord der en kan åpne vinduet ?
Husker det var det på en trivelig minisuite bakerst i båten på tampen av 90-tallet eller så.

Martin
08-06-2020, 08:41
Det mysteriet skulle jeg likt å se noen finne ut av. Det er Pepsi-produkter på alle serveringsstedene på båten, men i minibaren i 4- og 5-stjerners lugar er det Coca Cola-produkter(kun Zero, Fanta).

Bare Zero og ikke vanlig cola på lugarene?

Mener også å huske at om man kjøper brusbokser i kiosken ved resepsjonen og i taxfree så er det Cola-produkter.

Kan bekreftes. Dog et par år siden jeg reiste sist nå.

Fnate
08-06-2020, 08:48
Jeg reiser sannsynligvis 23.-25.06, sjans for at vi sees?

Det gjør vi nok ikke da desverre. Vi drar litt uti Juli.

ToreD
08-06-2020, 09:47
Husker det var det på en trivelig minisuite bakerst i båten på tampen av 90-tallet eller så.

Nei, ingen muligheter for det.
På nittitallet var det Ragnhild og Harald som var i trafikk. Nå er det Fantasy og Magic

Millemor
08-06-2020, 12:14
Jepp, var ikke vanlig Cola i minibaren da jeg reiste i februar i alle fall. Kun Zero og Fanta. Skikkelig nedtur dagen derpå. ;)

Martin
08-06-2020, 12:14
Jepp, var ikke vanlig Cola i minibaren da jeg reiste i februar i alle fall. Kun Zero og Fanta. Skikkelig nedtur dagen derpå. ;)

Da holder jeg meg til trestjerners og går heller i kiosken.

Fnate
08-06-2020, 13:32
Vi får alle samles utenfor hovedkontoret deres og kreve Cola i minibaren.

SudCaravelle
08-06-2020, 14:28
Vi booket i juli med full pakke og i disse dager gir det massiv reisefeber..

2x4 stjerners utvendige lugarer (fri minibar) (5 stjerners går fremdeles ikke med tre unger), parkering (artig nok på båten siden det er rolig på dekk), frokost begge dager, full middag begge veier, show begge veier med VIP-bord og Champagne kom for fem personer på 11.300,- Det er ikke ille idet hele tatt.

Bonusen er jo også at båten er kune med 50% passasjerer og at man ikke "må" i land i Kiel. Renger med de har noen aktiviteter ombord disse timene.

Fnate
08-06-2020, 17:25
Vi booket i juli med full pakke og i disse dager gir det massiv reisefeber..

2x4 stjerners utvendige lugarer (fri minibar) (5 stjerners går fremdeles ikke med tre unger), parkering (artig nok på båten siden det er rolig på dekk), frokost begge dager, full middag begge veier, show begge veier med VIP-bord og Champagne kom for fem personer på 11.300,- Det er ikke ille idet hele tatt.

Bonusen er jo også at båten er kune med 50% passasjerer og at man ikke "må" i land i Kiel. Renger med de har noen aktiviteter ombord disse timene.

På Colorline.no??? Vi booket 5 stjerners for med full gourmet matpaket og lunchbord på dag 2. Det endte på kjekke 13200,-. Ble litt klam i nikkersen av å betale 13 lapper for en tur med D-båten. Så 11.300,- hørtes ut som en megadeal.

SudCaravelle
08-06-2020, 17:56
På Colorline.no??? Vi booket 5 stjerners for med full gourmet matpaket og lunchbord på dag 2. Det endte på kjekke 13200,-. Ble litt klam i nikkersen av å betale 13 lapper for en tur med D-båten. Så 11.300,- hørtes ut som en megadeal.

Bestilte på telefon. Barn koster mer eller mindre nada (i alle fall på Kielfergen)
Tror de suitene er en del dyrere, men finnes ikke i connecting.

Martin
08-06-2020, 18:18
Bestilte på telefon. Barn koster mer eller mindre nada (i alle fall på Kielfergen)

Tror de suitene er en del dyrere, men finnes ikke i connecting.

Du betaler vel strengt tatt for to lugarer uansett om det er voksne eller barn som sover der?

SudCaravelle
08-06-2020, 18:27
Du betaler vel strengt tatt for to lugarer uansett om det er voksne eller barn som sover der?

Tror faktisk ikke det. Tror det er et pakketilbud samt at den inkluderte frokost osv ikke er voksenpris. På MSC var faktisk lugar nummer to gratis for familier.

Martin
08-06-2020, 22:34
Ser de tar Diners. Finnes det fortsatt?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200608/63f4b7afef640c501132d58df3815ed1.jpg

Bizflyer
09-06-2020, 09:00
Ser de tar Diners. Finnes det fortsatt?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200608/63f4b7afef640c501132d58df3815ed1.jpg

Utstedes ikke i Norge lenger, men det finnes jo fortsatt i utlandet.

Bizflyer
09-06-2020, 09:03

Nei, ingen vinduer kan åpnes. Det du husker er minisuitene helt akter på Prinsesse Ragnhild som hadde balkong. Hun har dessverre funnet sitt endelikt på en strand i India......

Bizflyer
09-06-2020, 09:04

Ikke helt korrekt. Magic har en butikk som selger accessories som sko, vesker, smykker etc. Tidligere var det tapasbar her.

LN-HFH
09-06-2020, 09:22
Ikke helt korrekt. Magic har en butikk som selger accessories som sko, vesker, smykker etc. Tidligere var det tapasbar her.

I tillegg er det kommet Bar Bella på fantasy, som selger tapas og antipasti. Så det er altså to flere spisesteder på fantasy enn magic. Med begrensende åpningstider i burgerbaren så er det dermed tydelig forskjell i antall spisesteder. Til middag så havner man derfor fort enten i bufèen eller med en 2 eller 3-retters bak på magic, men på fantasy har man liksom noen alternativer. Så for oss blir det fantasy neste gang, for å ha noe å velge i når det kommer til mat (skal også nevnes at de 3 siste turene har vi tatt magic, så man må jo variere litt og)

mann78
09-06-2020, 11:24
Er det noen som kan gi en vurdering av spisemulighet? Både fantasy og magic.

Er alt middels eller bedre?

Martin
09-06-2020, 11:54
I tillegg er det kommet Bar Bella på fantasy, som selger tapas og antipasti. Så det er altså to flere spisesteder på fantasy enn magic. Med begrensende åpningstider i burgerbaren så er det dermed tydelig forskjell i antall spisesteder. Til middag så havner man derfor fort enten i bufèen eller med en 2 eller 3-retters bak på magic, men på fantasy har man liksom noen alternativer. Så for oss blir det fantasy neste gang, for å ha noe å velge i når det kommer til mat (skal også nevnes at de 3 siste turene har vi tatt magic, så man må jo variere litt og)

Så de gjorda først om Tapasbaren til en Sushibar, og så bygde de en ny Tapasbar?

Du har jo Mama Bella også. Jeg pleier å ende opp med middag der på tur ned, og en treretter med utsikt akterover på veg hjem.

Valgte Magic på neste tur om et par uker. Håper jeg ikke sulter i hjel :cool:

LN-HFH
09-06-2020, 12:35
Så de gjorda først om Tapasbaren til en Sushibar, og så bygde de en ny Tapasbar?

Usikker, men har det ikke altid vært sushi på fantasy, og tapas på magic før den forsvant?

Leste forøvrig at det er italiensk på bar bella, så da blir vel tapas litt feil ordbruk, men er visst noe pølser, skinke, ost og litt diverse, har ikke selv fått testet den ut.

Martin
09-06-2020, 15:24
Usikker, men har det ikke altid vært sushi på fantasy, og tapas på magic før den forsvant?

Var vel Tapas på Fantasy før, så begynte de å servere sushi også, før det gjorde det om til "bare" sushi.

Aner ikke hva det var på Magic før, det må ha vært før min første tur.

Fnate
09-06-2020, 15:33
Var vel Tapas på Fantasy før, så begynte de å servere sushi også, før det gjorde det om til "bare" sushi.

Aner ikke hva det var på Magic før, det må ha vært før min første tur.

På en måte er jo sushi tapas også. Bare i mannevond form og aldri magisk

KnutW
09-06-2020, 15:46
Du/en/man går ikke glipp av en kulinarisk perle ved å gå forbi sushibaren på Color line. Bufféen i restauranten er derimot meget bra!

Hypern
10-06-2020, 08:24
Du/en/man går ikke glipp av en kulinarisk perle ved å gå forbi sushibaren på Color line. Bufféen i restauranten er derimot meget bra!

Som nå ikke lenger er en buffet på bakgrunn av smittevern. Nå er det en 3 retter man får servert. Color Line skriver på sine nettsider at de opprettholder det ut november iallefall.

Hypern
10-06-2020, 09:00
Kan uansett anbefale å bli medlem i Color Club - det gir litt rabatt på grunnprisen og bonuspoeng som kan brukes på ny reise.

SudCaravelle
10-06-2020, 09:14
Kan uansett anbefale å bli medlem i Color Club - det gir litt rabatt på grunnprisen og bonuspoeng som kan brukes på ny reise.

Tror ikke det gir rabatt på reise, men man får tilbud og rabatt i butikkene ombord (og bonuspoeng).

Martin
10-06-2020, 09:20
Tror ikke det gir rabatt på reise, men man får tilbud og rabatt i butikkene ombord (og bonuspoeng).

Jo. Jeg bestilte nettopp en tur som ble 200 kroner billigere.

Prøv å søk på f.eks. minicruise til Kiel for en person, først utlogget så innlogget.
Kostet 1298 utlogget og 1098 innlogget.

Riktignok koster det 160 kroner året, men har fortsatt spart 40 kroner. Og det blir jo fort en brus om bord :spin

SudCaravelle
10-06-2020, 09:22
Jo. Jeg bestilte nettopp en tur som ble 200 kroner billigere.

Prøv å søk på f.eks. minicruise til Kiel for en person, først utlogget så innlogget.
Kostet 1298 utlogget og 1098 innlogget.

Riktignok koster det 160 kroner året, men har fortsatt spart 40 kroner. Og det blir jo fort en brus om bord :spin

Ahh.. Jeg er 100 år så jeg brukere telefonbooking og da sa hun det var ingen hovedstaden i Marokko med kortet.

Millemor
10-06-2020, 09:24
Jo, som Martin skriver får man litt rabatt på selve reisen. I tillegg har de jevnlig egne kampanjer for medlemmer, f.eks. at man får halv pris på oppgradering av lugar.

Hypern
10-06-2020, 10:22
Ahh.. Jeg er 100 år så jeg brukere telefonbooking og da sa hun det var ingen hovedstaden i Marokko med kortet.

Hæ har spellcheck på telefonen tatt seg en runde? :)
Men ja tror nok du kunne fått rabatt på telefonbooking og. Uansett greit å sikre seg når man reiser med en bølingflokk , connecting osv.

Martin
10-06-2020, 10:25
Hæ har spellcheck på telefonen tatt seg en runde? :)
Men ja tror nok du kunne fått rabatt på telefonbooking og. Uansett greit å sikre seg når man reiser med en bølingflokk , connecting osv.

Jeg måtte også tenke litt. Hovedstade i Marokko = Rabat ;)

SudCaravelle
10-06-2020, 14:29
Jeg måtte også tenke litt. Hovedstade i Marokko = Rabat ;)

10 poeng til den unge herremannen..:D

Hypern
10-06-2020, 14:31
10 poeng til den unge herremannen..:D

Jaja så dum kan man være :D
Tok å bestilte meg en tur selv men "kun" tre stjerner utvendig. Fikk jo halv pris på lugaroppgradering og det synes jeg er helt greit. Skal med første tur etter coronastengingen av ruta om en uke så. :)

Martin
10-06-2020, 14:36
Jaja så dum kan man være :D
Tok å bestilte meg en tur selv men "kun" tre stjerner utvendig. Fikk jo halv pris på lugaroppgradering og det synes jeg er helt greit. Skal med første tur etter coronastengingen av ruta om en uke så. :)

Jeg skal faktisk prøve noe så spennende som promenadeutsikt for første gang :drunk:

Best å passe på å dra for gardinene om man skal i dusjen.

Falcon
10-06-2020, 16:41
Det er faste tilbud for Color Club-medlemmer, i tillegg til hyppige kampanjer. Så medlemskap er en lur ting å ha.

Mvh Finn Fokkeslask

Martin
11-06-2020, 08:41
Er forøvrig salg på gang nå.

766 kroner for en person alene i innvendig tre-stjerners om man er Color Club-medlem.
Drøyt 900 kroner om man er to.

Til sammenligning kostet det 1098 da jeg booket i forrige uke.

LN-HFH
11-06-2020, 09:11
Blir nok masse salg når sommerferien er ferdig. Høsten og vinteren er en vanskelig periode, kanskje utenom julebordssesongen. Siden Sunde, tidligere ihvertfall, eide g-sport/Intersport pleide det å være hyppige kampanjer om at hvis man handler for 1500kr så fikk man gavekort for intill 5 på kjøpet. Dette fjernes nok nå som Gresvig gikk konkurs og ble en del av sport1. På båten måtte man derimot handle for 2500kr for å få gavekort.
Blir intresannt hvordan de skal sette gavekortene i omløp nå, eller kanskje de dropper gavekortene og setter enda lavere priser?

Sondbjo
11-06-2020, 09:40
Er forøvrig salg på gang nå.

766 kroner for en person alene i innvendig tre-stjerners om man er Color Club-medlem.
Drøyt 900 kroner om man er to.

Til sammenligning kostet det 1098 da jeg booket i forrige uke.

Litt kjedelig at tilbudet kommer noen få dager etter man booket. Jeg booket for 21 juni. Litt merkelig at jeg ikke fikk flex inkludert. Fikk du det?

Fnate
11-06-2020, 09:41
Som regel er det bare å følge med på når jeg bestiller ting, for da kommer det som regel et salg noen dager etter. :)

Gleder meg til cruise altså. Jeg er spent på om vi kommer til å foretrekke dette over DFDS sin Commodore greie, som vi begge likte innmari godt. DFDS båtene er jo ikke all verden, men Commodore lounge opplegget var helt knall

Martin
11-06-2020, 09:54
Litt kjedelig at tilbudet kommer noen få dager etter man booket. Jeg booket for 21 juni. Litt merkelig at jeg ikke fikk flex inkludert. Fikk du det?

Har Flex, ja. Men jeg har råd til den prisforskjellen, og tenker at Color Line sikkert trenger pengene. Pluss at jeg ikke gidder å styre med det. Må visst ringe inn og kansellere, og i følge tilbakemeldingene på CL sine FB-sider er det visst flere timer ventetid.

Jeg booket jo en tur jeg hadde råd til, og jeg får jo ikke dårligere råd om CL setter ned prisen :)

Hypern
11-06-2020, 10:29
Har Flex, ja. Men jeg har råd til den prisforskjellen, og tenker at Color Line sikkert trenger pengene. Pluss at jeg ikke gidder å styre med det. Må visst ringe inn og kansellere, og i følge tilbakemeldingene på CL sine FB-sider er det visst flere timer ventetid.

Jeg booket jo en tur jeg hadde råd til, og jeg får jo ikke dårligere råd om CL setter ned prisen :)

For meg som hadde bestilt utvendig sparer jeg 80 kroner på å avbestille og bestille på nytt. Dette pga det var et tilbud som var 1/2 pris på oppgradering av lugar. Tror jeg ikke gidder å styre med akkurat det.

Millemor
12-06-2020, 02:21

Du må huke av for oppgradering til Flex når du velger dato, du får det ikke automatisk selv om det for tiden (ut juni) er gratis. En økonomibillett kan ikke oppgraderes til Flex i etterkant.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200612/7ef1e0b3e91bc390e8527afe8470fa8f.jpg

Sondbjo
12-06-2020, 04:19
Du må huke av for oppgradering til Flex når du velger dato, du får det ikke automatisk selv om det for tiden (ut juni) er gratis. En økonomibillett kan ikke oppgraderes til Flex i etterkant.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200612/7ef1e0b3e91bc390e8527afe8470fa8f.jpg

Det kostet 500 når jeg booket så jeg klikket ikke på boksen. Det kan ha vært en feil i systemet.

Så med det tilbudet kunne jeg ha spart 1000 omtrent så det er litt irriterende at tilbudet kom i etterkant.

Millemor
14-06-2020, 23:32

Jeg huska feil. Fant igjen et innlegg jeg skrev rett etter turene i februar. Det var en boks vanlig Cola, en boks Zero og to med Fanta. Rett skal være rett. Uansett feilprioritering å ha så mye Fanta synes nå jeg. To Cola og to Zero hadde vært mer fornuftig i min verden.

Martin
14-06-2020, 23:37
Jeg huska feil. Fant igjen et innlegg jeg skrev rett etter turene i februar. Det var en boks vanlig Cola, en boks Zero og to med Fanta. Rett skal være rett. Uansett feilprioritering å ha så mye Fanta synes nå jeg. To Cola og to Zero hadde vært mer fornuftig i min verden.

Litt vel mye Zero etter min smak.

Chriscross
17-06-2020, 11:35
Sitter og vurderer om jeg skal stålsette meg for kø på telefon eller booke 4-stjerners lugar på nett med to barn. Vurderer for eller mot måltidspakke. Hvor mye koster en typisk en flaske vann i restaurantene? Hva med brus og øl?

SudCaravelle
17-06-2020, 12:04
Sitter og vurderer om jeg skal stålsette meg for kø på telefon eller booke 4-stjerners lugar på nett med to barn. Vurderer for eller mot måltidspakke. Hvor mye koster en typisk en flaske vann i restaurantene? Hva med brus og øl?

Jeg anbefaler på det sterkeste å vente på telefonen (de har call back funksjon) da lugarene er overraskende store og frokosten i hovedrestauranten akterut som da er med i prisen er veldig bra. Disse to fulle minibarene er jo også artig.

Millemor
18-06-2020, 00:53
Jeg pleier ikke å kjøpe måltidspakke, men forhåndsbestiller stort sett en 3-retters i Oceanic a'la Carte til returen. På turen sørover pleier jeg å spise middag i den italienske restauranten i promenaden (eller i sushibaren om jeg reiser med Fantasy), tre-retters begge dager blir litt vel mye for meg. Men det er selvsagt smak og behag.

Drikkepriser (i Observation Lounge, men såvidt jeg vet er det samme priser over hele skipet) i følge Color Line-appen:
-1 glass brus (22 cl) 34 kr
-1 flaske vann (33 cl) 22 kr
Alkoholfrie drinker koster 49 kr. Øl koster 49 kr for 0,4 l og 69 kr for 0,6 l. Vin på glass koster +/-100 kr, varierer etter type vin. Drinker med alkohol ligger også rundt en hundrelapp.

Martin
18-06-2020, 08:45
over hele skipet) i følge Color Line-appen:
-1 glass brus (22 cl) 34 kr
-1 flaske vann (33 cl) 22 kr
Alkoholfrie drinker koster 49 kr. Øl koster 49 kr for 0,4 l og 69 kr for 0,6 l. Vin på glass koster +/-100 kr, varierer etter type vin. Drinker med alkohol ligger også rundt en hundrelapp.

Kan man finne de uten å være om bord? Jeg prøvde, men fikk beskjed om at jeg ikke var koblet til skipets wifi.

Forøvrig ikke halvgærne priser. 34 kroner for 0,22 liter brus er vel nesten hakket verre enn 49/69 for 0,4/0,6 liter øl?

mann78
18-06-2020, 11:12
Kan man finne de uten å være om bord? Jeg prøvde, men fikk beskjed om at jeg ikke var koblet til skipets wifi.

Forøvrig ikke halvgærne priser. 34 kroner for 0,22 liter brus er vel nesten hakket verre enn 49/69 for 0,4/0,6 liter øl?

34kr for 0,22l sukkervann er jo galskap. Men folk på tur kjøper uansett.

Chriscross
18-06-2020, 12:42
Da ble det booket to voksne og to barn i femstjerner til 12067 kr. Oppgradert måltidspakke og show uten drikke. Fant en meny til sushirestauranten og en flaske riesling var firegangern sammenlignet prisen i tax-free, men det er vel tross alt en sunnmøring som styrer shappa. Det hele tok 7 min og 58 sek etter at de ringte tilbake etter 3 t 16 min. Var på hugget fra 08.56.

Millemor
18-06-2020, 23:35

Ser at jeg er logget inn i appen med bookingnummeret på turen jeg skulle tatt i mars, men droppet pga Covid-19. Får feilmeldingen "Noe er galt" et par steder, men når jeg velger "Om bord" i menyen nederst på skjermen og går inn på Observation Lounge og trykker på den blå knappen med "Se meny/Bestill" får jeg opp menyen. Mulig det ikke er en oppdatert meny, men menyen som gjaldt i mars, så får ta forbehold om at det kan være endringer nå.

Og ja, er enig i at prisen på brus er verre enn prisen på øl. Her i elvebyen må vi vel stort sett ut med 90-100 kr for en halvliter for tida, så 69 kr for 0,6 l synes jeg ikke det er noe å si på. Selv om det ikke er Aass. ;)

Sondbjo
19-06-2020, 19:50
Noen her inne som reiser på søndag?

Hypern
20-06-2020, 08:51
Ser at jeg er logget inn i appen med bookingnummeret på turen jeg skulle tatt i mars, men droppet pga Covid-19. Får feilmeldingen "Noe er galt" et par steder, men når jeg velger "Om bord" i menyen nederst på skjermen og går inn på Observation Lounge og trykker på den blå knappen med "Se meny/Bestill" får jeg opp menyen. Mulig det ikke er en oppdatert meny, men menyen som gjaldt i mars, så får ta forbehold om at det kan være endringer nå.

Og ja, er enig i at prisen på brus er verre enn prisen på øl. Her i elvebyen må vi vel stort sett ut med 90-100 kr for en halvliter for tida, så 69 kr for 0,6 l synes jeg ikke det er noe å si på. Selv om det ikke er Aass. ;)

Så ta hintet da og ta den ølen. :drink Men kan bekrefte at det fortsatt er 49 for 0.4 og 69 for 0.6 ombord. 99 for det meste av drinker. Reiste på onsdag.

Uansett - det er ingen bøtteballett som kommer ombord i Kiel slik det pleier og det er ikke housekeeping på vanlige lugarer (om det er det på 5 stjerners vet jeg ikke), men vil anta om man trenger flere håndklær kan man få det i resepsjonen.

Skipet kan oppleves om fullt selv om det ikke er det, dette pga restirksjoner i barer og restauranter som gjør at ventetid må påregnes i de travleste periodene (jeg liker ikke å forhåndsbestille mat - tar heller det som frister der og da). Nattklubben er inntil videre stengt. Boarding og deboarding per dekk funka veldig fint - ikke på noen måte trengsel.

Millemor
20-06-2020, 11:58
Så ta hintet da og ta den ølen. :drink Men kan bekrefte at det fortsatt er 49 for 0.4 og 69 for 0.6 ombord. 99 for det meste av drinker. Reiste på onsdag.

Uansett - det er ingen bøtteballett som kommer ombord i Kiel slik det pleier og det er ikke housekeeping på vanlige lugarer (om det er det på 5 stjerners vet jeg ikke), men vil anta om man trenger flere håndklær kan man få det i resepsjonen.

Skipet kan oppleves om fullt selv om det ikke er det, dette pga restirksjoner i barer og restauranter som gjør at ventetid må påregnes i de travleste periodene (jeg liker ikke å forhåndsbestille mat - tar heller det som frister der og da). Nattklubben er inntil videre stengt. Boarding og deboarding per dekk funka veldig fint - ikke på noen måte trengsel.

Tipper det er housekeeping i 5* lugarene, såvidt jeg vet er det det personale ombord som tar seg av de lugarene. De er i gang før skipet legger til kai, det observerte jeg begge gangene jeg reiste i 5*. Det er også en turndownservice på kvelden i de lugarene, de tar av sengeteppet og drar for gardinene.

LN-HFH
20-06-2020, 16:48
Da er tur den 5.juli bestilt med fantasy! Blir deilig å komme ombord igjen da vi akkuratt ikke rakk turen i vår før corona slo inn. Tenkte egentlig å ta med bilen ombord, men det tilbudet varte kun til og med 30.juni (selv om det sikkert forlenges hvis dagens situasjon vedvarer). Noen som vet om det fortsatt er automatinsjekk på hjortneskaia, eller må man til skranke for å «skrive under» på at man ikke er i karantene etc?

Hypern
21-06-2020, 11:47
Da er tur den 5.juli bestilt med fantasy! Blir deilig å komme ombord igjen da vi akkuratt ikke rakk turen i vår før corona slo inn. Tenkte egentlig å ta med bilen ombord, men det tilbudet varte kun til og med 30.juni (selv om det sikkert forlenges hvis dagens situasjon vedvarer). Noen som vet om det fortsatt er automatinsjekk på hjortneskaia, eller må man til skranke for å «skrive under» på at man ikke er i karantene etc?

Automatene er fullt ut operative (iallefall var de det på onsdag) - ikke noen manuell prosess noe sted. Man fikk utdelt en brosjyre der man scanner nøkkelkortet om smittevernstiltak som også gav praktisk info om boarding og deboarding som foregår etter dekknummer og hva man skulle gjøre om man fikk symptomer på covid 19 ombord (nokså enkelt - hold deg på lugaren og ring resepsjonen).

En annen digresjon er at man slapp å scanne nøkkelkortet når man deboardet som man alltid har pleid å gjøre.

Martin
25-06-2020, 14:14
Varm velkomst og god stemning blant mannskapet da Magic hadde sin første post-corona-ankomst i Kiel i dag, mens en viss Queen-låt ble spilt over PA-anlegget.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200625/725b0ce7fb3ecda735c295fc778f160c.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200625/23a4735c12a67fc94c34425aeb50ee0f.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200625/a4ff0bad3f792a14f8301868c671d4e6.jpg

Hypern
25-06-2020, 14:32
Det skal bli spennende å se hva som skjer kl 16 nå da - kan man gå i land i Kiel er vel et spm man kan få svar på. Har noen kilder internt i apparatet i Helsedirektoratet og det kan komme noen overraskelser i dag visstnok. Hva det består i vet jeg ikke for ordens skyld - men det ble hinta litt til at flyprisene kan øke og det tolker jeg som at det åpnes opp for enda mer.

LN-HFH
25-06-2020, 14:37
Det skal bli spennende å se hva som skjer kl 16 nå da - kan man gå i land i Kiel er vel et spm man kan få svar på. Har noen kilder internt i apparatet i Helsedirektoratet og det kan komme noen overraskelser i dag visstnok.

Tror nok det blir lov å gå i land jeg. Samt at de kanskje også åpner for at Strømstad-ferga kan gå, forutsatt at man blir med på samme retur (som jo svært mange reisende gjør)

LN-HFH
25-06-2020, 18:53
Vet ikke om det er reiserådene som utløste det, men nå har prisene falt drastisk. For oss 4 hadde vi nå bare måttet punge ut med ca1200kr, men vi betalte over 3000kr når vi bestile for en liten uke siden

Chriscross
27-06-2020, 14:36
Da har et Restplassalg nå. Tillegget for 5 stjernes lugar ble høyere med dette tilbudet.

Ser også ut til at en nå kan parkere bilen på båten første uken i juli nå.

Er det av og til spesialtilbud i tax-free som ikke annonseres? Mener det var snakk om det her inne en gang. Generelt ser priser på alkohol ut til å være like eller høyere enn osl. Unntak er Harahorn gin og 24/48 Aas fatøl. Kjøper du 48 øl koster det ca 11kr etter at du har fortollet det som er for mye.

Millemor
28-06-2020, 12:56
Da har et Restplassalg nå. Tillegget for 5 stjernes lugar ble høyere med dette tilbudet.

Ser også ut til at en nå kan parkere bilen på båten første uken i juli nå.

Er det av og til spesialtilbud i tax-free som ikke annonseres? Mener det var snakk om det her inne en gang. Generelt ser priser på alkohol ut til å være like eller høyere enn osl. Unntak er Harahorn gin og 24/48 Aas fatøl. Kjøper du 48 øl koster det ca 11kr etter at du har fortollet det som er for mye.
Må si jeg synes tilbudene blir vanskelige å forholde seg til ettersom tilleggene for å oppgradere lugaren varierer etter hvilke tilbud det er.

Jeg booket tur 7-9/7 på fredag (på restplasstilbudet som gikk ut fredag kveld). Da betalte jeg 558,- i grunnpris og 690,- for oppgradering til utvendig lugar, totalt 1248,-. Sjekket prisen for samme turen i dag, tilbud med 30% rabatt. Grunnpris 766,- og tillegg for oppgradering til utvendig lugar 500,-, totalt 1266,-.

M.a.o. er det nesten ikke noe forskjell på totalprisen på disse to tilbudene selv om grunnprisen på torsdag var litt lavere, men økt pris på oppgradering gjorde at totalen endte så godt som likt.

Jeg håper det kommer et tilbud på oppgradering av lugar den neste uka, det hender jo de kjører halv pris på det. Kunne godt tenkt meg 5-stjerners igjen, de lugarene er supre, men med noe begrenset budsjett for øyeblikket er det ikke aktuelt å spandere 5K på den oppgraderingen. De pengene legger jeg heller igjen ombord på mat, drikke og litt shopping.

LN-HFH
28-06-2020, 13:36
Jeg håper det kommer et tilbud på oppgradering av lugar den neste uka, det hender jo de kjører halv pris på det. Kunne godt tenkt meg 5-stjerners igjen, de lugarene er supre, men med noe begrenset budsjett for øyeblikket er det ikke aktuelt å spandere 5K på den oppgraderingen. De pengene legger jeg heller igjen ombord på mat, drikke og litt shopping.

Fikk netopp en Mail angående vår tur den 5.7 som gjaldt oppgradering av lugar. Ikke noe spesialtilbud eller noe pris, men hvis det var aktuelt måtte jeg ringe kundesenteret. Hadde de kommet med et tilbud eller en pris hadde det vært lettere å få folk til å bite på kroken, det å be folk å ringe for å få mer info er dårlig taktikk, ihvertfall når man må vente 3 timer som jeg måtte tidligere i uka.

Sikla selv på oppgradering til 4-stjerners med utsikt når det var 1/2 pris tidligere i vår. Da måtte vi bare ut med 3000 for alle 4, noe som ikke er gærent når man får både frokost, minibar og wifi. Hadde vi fått det tilbudet nå hadde jeg slått til.

Når man hører at passasjertallet ligger på mellom 600 til 900 per seiling, så står nok av lugarer tomme. Det å da komme med et «spesialtilbud til deg» på Mail om tilbud på oppgradering hadde ikke kostet noe. Med tanke på at de nå egentlig er desperate etter penger (som alle andre) burde de kanskje jobbet hardere her...

Martin
28-06-2020, 13:50
Først og fremst kunne de jo ha forbedret nettsiden så man kunne oppgradert/endret online.

Har mange ganger «gått på en smell» hos DFDS fordi det er mulig å oppgradere lugar online. Kunne fort ha gjort det hos CL også, men gidder sjeldent å ringe for å få fikser sånt.

Chriscross
28-06-2020, 15:06
Først og fremst kunne de jo ha forbedret nettsiden så man kunne oppgradert/endret online.

Har mange ganger «gått på en smell» hos DFDS fordi det er mulig å oppgradere lugar online. Kunne fort ha gjort det hos CL også, men gidder sjeldent å ringe for å få fikser sånt.

Ja, sidene er jo helt håpløse. Noen som vet hvordan det er å endre spisetider og show når en har kommet ombord? Det går ko ikke online. Skal forsøke med en e-post, men tipper det er enda mer håpløst enn telefon.

Martin
28-06-2020, 15:34
Ja, sidene er jo helt håpløse. Noen som vet hvordan det er å endre spisetider og show når en har kommet ombord? Det går ko ikke online. Skal forsøke med en e-post, men tipper det er enda mer håpløst enn telefon.

Usikker på show, men jeg gikk og spurte i Oceanic A La Carte. Null problem.

Millemor
28-06-2020, 20:43
Restaurantbooking har jeg ikke hatt problem med å endre ombord. Show er jeg usikker på siden det er en ny ordning å forhåndsbestille bord. Ville gått i resepsjonen ganske raskt etter ombordstigning og snakket med dem. Har forresten vært greit fornøyd med å kontakte Color Line på Messenger. De svarer stort sett etter noen timer der, så kan være verdt et forsøk.

Jeg synes det er håpløst at de ikke har selvbetjeningsløsninger for ting som å oppgradere lugar, endre tidspunkter på restaurantbookinger osv. De kunne jo redusert trykket på kundesenteret betraktelig om folk kunne ordne ting selv på nett - og dermed unngått en del misfornøyde kunder som er frustrert over timesvis med telefonkø, venting på tilbakering eller lang responstid på epost.

Og sånn i forhold til oppgradering av lugar er jeg helt enig i mailen burde inneholdt konkrete tilbud, ikke bare "ønsker du oppgradering, ring oss for pris". I disse tider er det merkelig at de ikke velger en mer proaktiv strategi enn det for å få penger i kassa. Særlig når belegget er såpass lavt.

Et belegg på 600-900 passasjerer betyr at de kun bruker rundt 1/3 av totalkapasiteten til skipene (som er på 2400 og 2600 passasjerer) for tiden. Med det i tankene må det da være bedre å selge en oppgradering for en redusert pris enn å ikke selge den i det hele tatt?

Martin
28-06-2020, 20:54
Og sånn i forhold til oppgradering av lugar er jeg helt enig i mailen burde inneholdt konkrete tilbud, ikke bare "ønsker du oppgradering, ring oss for pris". I disse tider er det merkelig at de ikke velger en mer proaktiv strategi enn det for å få penger i kassa. Særlig når belegget er såpass lavt.

Et belegg på 600-900 passasjerer betyr at de kun bruker rundt 1/3 av totalkapasiteten til skipene (som er på 2400 og 2600 passasjerer) for tiden. Med det i tankene må det da være bedre å selge en oppgradering for en redusert pris enn å ikke selge den i det hele tatt?

Hva er egentlig ekstrakostnaden for å plassere en person i en firestjernes kontra en trestjerners? Innholdet i minibaren? Vet ikke om det (per i dag) er noe voldtsomt mye finere frokost bak i Oceanic? Frokosten er riktignok inkludert på fire, så jeg vet ikke hvordan de gjør det om man allerede har booket frokost sammen med en trestjerners og så oppgraderer?

Jeg hadde glatt hoppet på et tilbud på f.eks. 500 kroner fra tre- til firestjernes.

Millemor
28-06-2020, 21:50
Hva er egentlig ekstrakostnaden for å plassere en person i en firestjernes kontra en trestjerners? Innholdet i minibaren? Vet ikke om det (per i dag) er noe voldtsomt mye finere frokost bak i Oceanic? Frokosten er riktignok inkludert på fire, så jeg vet ikke hvordan de gjør det om man allerede har booket frokost sammen med en trestjerners og så oppgraderer?

Jeg hadde glatt hoppet på et tilbud på f.eks. 500 kroner fra tre- til firestjernes.
Innholdet i minibaren, internettilgang og frokost er det man får ekstra i 4-stjerners, så er vel ikke den store ekstrakostnaden.

Jeg oppgraderte fra 3 til 4-stjerners i fjor en gang. Da hadde jeg bestilt frokost den ene veien med 3-stjerners og den trakk de fra i prisen på oppgraderingen.

Jeg hadde også glatt hoppet på det tilbudet.

Sondbjo
28-06-2020, 22:35
Man trenger ikke bestille bord på showet man kan kjøpe enkelt sete til 25 :) Men gjør det fort for det blir fort utsolgt!

Fnate
29-06-2020, 16:08
Litt kult at mest populære tråd i reiseforumet på Flyprat handler om cruise til Kiel.

Hickok
29-06-2020, 17:34
Litt kult at mest populære tråd i reiseforumet på Flyprat handler om cruise til Kiel.

Det betyr vel dessverre bare at det er svært så lite reising blant folk, og dermed mangel på bedre ting å diskutere. Kjedelige tider.

LN-KOG
30-06-2020, 08:24
Man trenger ikke bestille bord på showet man kan kjøpe enkelt sete til 25 :) Men gjør det fort for det blir fort utsolgt!

Jeg har gjort det jeg kan for å unngå showet de siste 20 årene. Dessverre har kone og døtre overstyrt meg mer enn en gang. Da er det greit med sjampis i Observation på forhånd :drink

Hypern
01-07-2020, 18:45
Det betyr vel dessverre bare at det er svært så lite reising blant folk, og dermed mangel på bedre ting å diskutere. Kjedelige tider.

Men Color Line funker jo som en tur til "utlandet" uten karantene. Og man får dessuten fylt opp skapet med billig børst.

Chriscross
02-07-2020, 11:25
Ja, her planlegges en todagerstur mer detalgjert en turer til andre siden av jorda. Så nå er spørsmålet. Er det gode priser på ost skinke etc på tax-free?

kimpe
02-07-2020, 14:38
Larvik - Hirtshals

Noen som vet hvordan frokosten er ombord? Har booket avgang 08.00 med "bord i restaurant" og mat under overfarten.

Er taxfree åpen?

Kim

LN-HFH
02-07-2020, 14:56
Larvik - Hirtshals

Noen som vet hvordan frokosten er ombord? Har booket avgang 08.00 med "bord i restaurant" og mat under overfarten.

Er taxfree åpen?

Kim

Har ikke vært på superspeedbåtene, men color hybrid er ihvertfall kjent for god mat. Har selv spist både formiddag- og ettermiddagsbufffet på den, og det var veldig gode greier!! (Var derimot de første dagene den var i trafikk, så kan godt hende de pøste på med litt ekstra godsaker da).

Taxfree er nok åpen. Enkelte har rapportert om dårlig holdbarhet på enkelte varer på kielferga, kan godt hende det også er tilfellet på de andre båtene.

Hypern
02-07-2020, 15:07
Har ikke vært på superspeedbåtene, men color hybrid er ihvertfall kjent for god mat. Har selv spist både formiddag- og ettermiddagsbufffet på den, og det var veldig gode greier!! (Var derimot de første dagene den var i trafikk, så kan godt hende de pøste på med litt ekstra godsaker da).

Taxfree er nok åpen. Enkelte har rapportert om dårlig holdbarhet på enkelte varer på kielferga, kan godt hende det også er tilfellet på de andre båtene.

Det med dårlig holdbarhet er nok av midlertidig karakter og antagelig gjelder ikke det varer som er forbundet med helsefare å konsumere etter utgått dato. Potetgull, brus og alkohol er det null problem å konsumere. Så om det er det man kjøper så ville jeg ikke brydd meg nevneverdig om dårlig dato. Men etterhvert som varene selger ut så blir det jo fylt opp med nytt. Uansett om man ser noe som er utgått må man bare si i fra til betjeningen for det er ikke lov å selge selv om det er greit å konsumere (feks øl). Om det er kort tid før utløp er det lov å selge naturlig nok. Det høres paradoksalt ut, men reglene er nå sånn av en grunn.

Vegasbaby
02-07-2020, 18:48
Er det mulig å velge lugar-nr på forhånd, eller får man bare tildelt tilfeldig lugar innenfor den kategorien man har kjøpt?

Hypern
02-07-2020, 19:46
Er det mulig å velge lugar-nr på forhånd, eller får man bare tildelt tilfeldig lugar innenfor den kategorien man har kjøpt?

Man får tildelt dette ved innsjekk nokså tilfeldig innenfor kategorien vil jeg tro. Men man kan alltids høre med kundeservice om man har veldig sterke preferanser (jeg har ikke gjort dette og vet ikke om det er mulig). Det er uansett ikke mulig å gjøre dette online i motsetning til Stena Line som hadde den muligheten mot et lite tillegg i prisen. Men merk at kundeservicen er treg nå til dags, det greieste er vel å ringe og be om å bli oppringt evt sende dem melding direkte på Facebook messenger.

Bizflyer
02-07-2020, 20:19
Larvik - Hirtshals

Er taxfree åpen?

Kim

Du får en frokosttallerken, og så kan du selv forsyne deg med drikke under hele overfarten. Dvs kokkene står og serverer deg det du vil ha av det varme etter hva jeg har forstått. Du har bordet i restauranten under hele overfarten.

Taxfree er vidåpen med alle de vanlige varene til salgs.

God tur!

Bizflyer
02-07-2020, 20:21
Ja, her planlegges en todagerstur mer detalgjert en turer til andre siden av jorda. Så nå er spørsmålet. Er det gode priser på ost skinke etc på tax-free?

Det finnes en liten pakke med meget tynne skiver serrano skinke som jeg kjøper med meg noen av hver gang jeg reiser. Synes det er den beste. Koste bare 20 kr pakka.

Av ost kjøper jeg alltid et kilosstykkemed parmesan med noe gul/rødt på innpakkingen. Husker ikke pris eller hva den koster, men jeg synes den er meget god og billigere enn i land.

Bizflyer
02-07-2020, 20:23
Et par tips til Kiel-tur:

Gå i resepsjonen etter ankomst og spør om de kan gi deg et godt tilbud på oppgradering!
Bestiller du VIP bord i observation er 4 lunsjretter og 1 flaske champers inkludert. Dette er billigere enn om du skulle kjøpe det individuelt.
VIP bord i showlounge inkl champagne koster ikke mer en champersen koster i baren. Du kan også velge VIP bord i showlounge med en flaske rødvin, hvitvin eller 8 flasker øl. Prisen er den samme, men du kan velge drikke. Da får du også plass på et av de beste bordene i salen.

God tur! Vi får håpe fra at man kan gå i land i Kiel en tur fra 15. juli.....

TG923
02-07-2020, 20:27
Gå i resepsjonen etter ankomst og spør om de kan gi deg et godt tilbud på oppgradering!

Er det ikke bedre å spørre om oppgradering før avgang? :old

Bizflyer
02-07-2020, 20:29
Er det ikke bedre å spørre om oppgradering før avgang? :old

Jo, men jeg tror du har lettere for å forhandle frem en bedre pris ombord.

Martin
02-07-2020, 20:38

Men må jo være dumt å spørre etter ankomst? Da er jo turen ferdig.

Bizflyer
02-07-2020, 20:39
Men må jo være dumt å spørre etter ankomst? Da er jo turen ferdig.

Hvem har snakket om etter ankomst? :rolleyes: Mente etter at man er ankommet ombord. Men det forstod nok de fleste bortsett fra deg.

Martin
02-07-2020, 20:41
Hvem har snakket om etter ankomst? :rolleyes: Mente etter at man er ankommet ombord. Men det forstod nok de fleste bortsett fra deg.

Nei, jeg tror det var det TG923 også påpekte ;)

Fnate
02-07-2020, 21:33
Bestiller du VIP bord i observation er 4 lunsjretter og 1 flaske champers inkludert. Dette er billigere enn om du skulle kjøpe det individuelt.

Det har vi booket og gleder oss til.

Elefanten er derimot ganske skuffa over at verken 5-rettersen på Manhattan eller 3 retters på Oceanic inkluderer brus. Det står ettertrykkelig at de voksne får vin. Hvorfor får ikke han da brus?

Kanskje noe å ta om med bolaget?

Bizflyer
02-07-2020, 21:36

Elefanten er derimot ganske skuffa over at verken 5-rettersen på Manhattan eller 3 retters på Oceanic inkluderer brus. Det står ettertrykkelig at de voksne får vin. Hvorfor får ikke han da brus?

No worries!
Vin kan byttes mot både øl og brus.
Skal jeg forhåndsbestille noe spesiel snabelbrus for deg kanskje? :lol:

Martin
02-07-2020, 21:45

Brus og brus. Er vel Pepsi de serverer der?

Overhørte dog på nabobordet i Oceanic, der det var to besteforeldre på tur med en gjeng barnebarn, at det var heeeeelt i orden for yngstemann å få to desserter. Tror dog han endte opp med en kjempestor istedenfor to små. En is som kelneren kalte «mer enn du klarer å spise»

Millemor
02-07-2020, 21:50
Har du erfaring med dette? Jeg har booket tur til uka og har lyst til å oppgradere lugaren, men siden økonomien er litt stram for tiden ønsker jeg (selvsagt) å betale minst mulig. Ser ut til at det er en mye ledig kapasitet på turen, fortsatt mulig å bestille både parkering, bord i restauranter og show osv.

Bizflyer
03-07-2020, 11:19
Har du erfaring med dette? Jeg har booket tur til uka og har lyst til å oppgradere lugaren, men siden økonomien er litt stram for tiden ønsker jeg (selvsagt) å betale minst mulig. Ser ut til at det er en mye ledig kapasitet på turen, fortsatt mulig å bestille både parkering, bord i restauranter og show osv.

Som med flyselskapene er det jo et sjansespill. Når man kommer til gaten (resepsjonen) er jo sjansen for at oppgraderinger er utsolgt. Men jeg tror at dersom man spør pent så er det litt forhandlingsmonn. Man kan jo uansett bare få et nei når man spør.....

sabergum
03-07-2020, 13:17

Du kan legge inn ønske om en spesifikk lugar, og min erfaring er at det har blitt oppfylt. Nå har det vanligvis ikke så mye for seg, men det er noen "skjulte perler" av 3* utvendige lugarer på Fantasy, forut på dekk 9 (lugarnr 9118, 9120, 9122, 9322, 9320 og 9318). Disse har samme plassering som 5* juniorsuite på Magic, rett under rederlugarene på dekk 10 og 11, og har vindu forover. Hvis man har 5* juniorsuite (på Magic) bør man velge 9118 eller 9318, da disse har to vinduer.

Chriscross
05-07-2020, 18:38
Noen som vet om det er noe billettkontor på Hjortneskaia og hvor tidlig det åpner på mandager?

sabergum
05-07-2020, 18:43
Noen som vet om det er noe billettkontor på Hjortneskaia og hvor tidlig det åpner på mandager?

De har åpent 9-14 hver dag, ifm. innsjekk. Vet ikke om du kan kjøpe billetter der, men ville i tilfelle møtt opp tidlig da trykket på skrankene er stort de siste par timene før avgang.

Chriscross
05-07-2020, 19:11
De har åpent 9-14 hver dag, ifm. innsjekk. Vet ikke om du kan kjøpe billetter der, men ville i tilfelle møtt opp tidlig da trykket på skrankene er stort de siste par timene før avgang.

Takker. Tlf er jo håpløst å komme gjennom på og skal reise i morgen, men varslet rimelig friskt i Skagerak de neste to dagen så håper å få booket om til senere i uken.

Hypern
05-07-2020, 23:15
Takker. Tlf er jo håpløst å komme gjennom på og skal reise i morgen, men varslet rimelig friskt i Skagerak de neste to dagen så håper å få booket om til senere i uken.

Prøv Facebook messenger - bruker å funke bedre.

Martin
05-07-2020, 23:18
Prøv Facebook messenger - bruker å funke bedre.

Har KJEMPEgod erfaring med CL i Messenger:

(Nei, det er ikke noe å scrolle videre nedover på)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200705/b5381ad54924d7652208846ba3fe15c1.jpg

Hypern
05-07-2020, 23:24
Har KJEMPEgod erfaring med CL i Messenger:

(Nei, det er ikke noe å scrolle videre nedover på)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200705/b5381ad54924d7652208846ba3fe15c1.jpg

Hehe ja at de har sine åpningstider er da naturlig. Men ja enig i flere betraktninger man må kunne gjøre ombookinger, oppgraderinger osv selv via nettet. Hadde spart kundeservice for mye arbeid.

Martin
05-07-2020, 23:34
Hehe ja at de har sine åpningstider er da naturlig. Men ja enig i flere betraktninger man må kunne gjøre ombookinger, oppgraderinger osv selv via nettet. Hadde spart kundeservice for mye arbeid.

Standardsvaret/autoreplyen er grei nok, men se helt nederst. Noen svarte et hei, og det var det.

Hypern
06-07-2020, 08:42
Standardsvaret/autoreplyen er grei nok, men se helt nederst. Noen svarte et hei, og det var det.

Ah skjønner. Rare greire. Kanskje en medarbeider som hadde det litt for travelt og multitaska med forskjellige ting uten å følge deg opp. :rolleyes:

Hypern
06-07-2020, 08:53
Uansett oppdaterte tekstvarsler for havområdene finnes her. YR sine sider er litt vanskelige å finne ut av men er nå her
https://www.yr.no/hav_og_kyst/tekstvarsel/hav/

LN-KOG
06-07-2020, 09:41
Da er Barentswatch (https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/lista/8) litt bedre

Millemor
06-07-2020, 09:57
Det hadde spart kundene for mye frustrasjon også, siden det er bortimot umulig å få kontakt med kundesenteret som tydeligvis ikke klarer å holde tritt med mengden henvendelser de får.

Jeg har prøvd i en liten uke uten å lykkes med å få kontakt med dem. Sendt melding på Messenger uten å få svar der to ganger (utover autosvar med åpningstider og at de vi svare meg så raskt de kan i åpningstiden).Ringte og ba om at de ringer tilbake både torsdag og lørdag uten å høre noe. I går droppet jeg å prøve, siden det var meldt dårlig vær i Skagerrak regnet jeg med at de ble helt oversvømt med henvendelser og jeg regner med at det er samme sak i dag.

De hadde jo sluppet mange av disse henvendelsene om folk kunne oppgradert lugar, reservert bord, endret reservasjoner osv. på nett fremfor å måtte kontakte kundesenteret for hver lille ting, så jeg fatter bare ikke at de ikke har åpnet for det.

LN-HFH
06-07-2020, 11:09
God morgen fra Kiel!!
For komme med en liten statusrapport:
Det var god plass i terminalen, vi satt oss innerst (trolig i den gamle lounge-delen?) med utsikt mot Coop kaffe-bygget. Var nesten de eneste som satt der, men da vi gikk ombord klokka13, var det mange som satt tett i tett i resten av hallen. Selve boardingen gikk smertefritt.
Da vi kom ombord gikk vi rett i resepsjonen og spurte om mulighetene for å oppgradere. Hun i skranken fant frem en laminert tabell som sa at det ville komme på 500kr per pers å bare oppgradere til en 3* med havsutsikt, så det droppet vi.
Vi gikk rett opp i observation lounge etter vi hadde dumpet bagasjen på lugaren, der var det ikke noe problem å få bord, og det ble aldri fullt eller noe kø for å få plass heller. Biffsmørbrødet var meget gode greier, AMBEFALES!
Litt shopping etter det. Mye store størrelser igjen, og når vi spurte de ansatte om de hadde andre størrelser, sa de at de nå ikke tok inn mer, men heller prøvde å tømme lagrene da det plutselig kunne bli stopp igjen.
I tax free var det som noen har påpekt tidligere litt dårlig holdbarhet på diverse varer. Noen av matvarene var markert med halv pris, men fant noe med dårlig holdbarhet som ikke var merket og. Kjøpte en potetgullpose som går ut i slutten av juli, det skal godt gjøres å få potetgull til å gå ut på dato, så tydelig at de sliter. Skal derimot sies at jeg gledelig kjøper ting som har gått ut, ingen datofobi her i heimen. Tomt for Pepsi og diverse andre varer, så tenker de også her heller vil tømme lagrene og ikke kjøpe inn mer.
Middagen ble inntatt på mama bella, prøvde selv en antipasti fra bar bella. Var ikke den beste skinka eller osten jeg har smakt, litt smakløs, men et godt alternativ til pizza.
Ambefaler folk å teste ut Manhattan bar bakerst, mye flottere drinker der kontra på toppen, så der skal det testes ut mer i kveld (også litt greit å slippe det bulgarske orkesteret på toppen, da de spiller ganske høyt etter min smak). Donkey bar så ut til å være det mest populære stedet ombord, så der fikk vi faktisk ikke bord, selv om vi prøvde flere ganger.
Nå skal frokost fortæres i en eller annen form, tror de har noe godt på cafen.
Blir spennende med litt mer sjø i kveld og i natt, gynga bra ut av oslofjorden i går, men roet seg tidlig på kvelden.
Kan umulig være mange folk ombord, har glemt å spørre, men tipper på maks 600, rett og slett tragisk.
Men vi koser oss ombord! Flott mannskap og deilig å endelig være på tur igjen, selvom vi vel juridisk sett fortsatt er i Oslo.

Millemor
06-07-2020, 22:12
God morgen fra Kiel!!
*klipp*
Nå skal frokost fortæres i en eller annen form, tror de har noe godt på cafen.
*klipp*
Frokost-tips til i morgen: De selger rundstykker med ost eller skinke i Observation Lounge på morgenen, de åpner 7. Triveligere å sitte der med en kaffekopp og et rundstykke enn nede i promenaden under innseilingen til Oslo synes jeg. (Med forbehold om at de har dette tilbudet nå da, de hadde det i alle fall på begge turene jeg var på i februar.)

LN-HFH
07-07-2020, 14:50
Da var man hjemme igjen!
Ved avreise Kiel, som forøvrig var en time tidligere enn normalt, satt vi oss i observation igjen, hvor det nå var bedre belegg enn dagen før. Et par friske drinker ble inntatt før vi handla litt mer i tax free.
Lunsjen igår ble inntatt på sushibaren. Ikke verdens beste utvalg eller kvalitet, men godt var det. Da vi satt der var vi nesten alene, var et annet følge, ellers rolig.
Ettermiddagen gikk ellers til både kort- og brettspill, som er artige turaktiviteter!
Middagen ble inntatt i oceanic bakerst. Hadde forhåndsbestilt 3 retter klokka 20, og da var det faktisk ganske fullt. Vi fikk et av de beste bordene nesten rett ved vinduet med majestetisk utsikt akterut. Til forett tok jeg de ganske kjente gratinerte krepsehalene, som stammer fra Kronprins Harald eller en annen av de gamle skutene. Det ble visst startet en kampanje for å få disse tilbake på menyen for noen år siden, og resultatet er at de nå er tilgjengelig på Fantasy. De ser kanskje ikke så imponerende ut, med veldig godt var det! En i følge tok ginmarinert reinsdyr. Smakte på det, og spennende smaker de trikser og mikser sammen for å skape gode matopplevelser! Til hovedrett ble det andebryst, som var veldig mørt og godt. Til dessert gikk jeg for dagens surprise, som var en frisk sammensetning av tropiske frukter, sorbet og kokoskrem.
Etter middagen gikk vi igjen til cosmopolitan og prøvde flere av de tropiske drinkene, og når du har prøvd noen av de der, så blir det i observation skuffende i forhold. Prisdifferansen var bare 5kr og på standarddrinkene, og forskjellen er verdt mye mer enn det. Hadde vært fint om noen flere av drinkene i cosmopolitan også fantes i observation, men de prøver kanskje å ha litt forskjell på det slik at den eneste forskjellen ikke bare er hva slags stol du sitter i.
00:25 gikk vi opp inobservation igjen, men der ble vi informert om at de stengte om 5(!!!) minutter. Tidligere har vi da sittet der til langt utpå natta, men sikkert litt begrenset nå med tanke på lavt belegg. Alle de andre barene så da ut til å stenge også, så vi gikk på lugaren og spilte litt spill der isteden.
Våknet i dag av en beskjed på høytaleranlegget om at alle måtte gå til lugarene sine 09:30 for å gjøre klart til puljevis ilandstigning. Så rakk desverre ikke tipset om frokost på toppen:(. Først fikk de med bilen parkert ombord gå til bildekk, der de startet på toppen og tok et nytt dekk hvert 10min. Samme system når de som brukte beina skulle av. Proffersjonelt og ikke noe trengsel som jeg kunne se. Tror de stoppet på dekk 8 allerede, så lugarene på dekkene under var antakelig ikke i bruk.

Når det kommer til båten så er den jo over 15 år gammel, uten at det har vært noen «major upgrades». I fellesområdene synes det ikke, da de her skifter ut tepper ofte og holder ting ved like. Den oppleves derfor fortsatt som relativt ny, og designmessig(mtp på hvordan båten ser ut utvendig) er den jo i en annen liga kontra også nyere båter til for eksempel Stena Line, der enkelte ikke kan kalles et særlig designmessig pent syn. I observation har de faktisk lagt samme gulvteppe som på color hybrid, noe som har gjort hele denne etasjen (dekk 15), sammen med nye stoler mye mer moderne. Det skal altså lite til, til tross for at det er en ganske stor jobb å få endret på alle de brune veggene og detaljene i «tre» ombord. (Som i hele båtens levetid vel egentlig ikke har vært særlig moderere?).
På badet på lugarene var det tydligere slitasje, var en sponplate som var ganske vasket ihjel, og blandebatteriet og andre krummede detaljer var også litt slitent.
Man merker veldig på de ansatte at de er stolte av jobben sin. De sa flere ganger helt av seg selv at de var det eneste rederiet med norske eiere, mannskap, og der båten er registrert i Norge. De syntes selvfølgelig det var deilig og komme tilbake på jobb igjen og, selvom de fleipet om at det også var greit å få penger av å ligge på sofaen hjemme:p

Den ene kelneren på toppen gjetta på at det var ca 700 ombord, og jeg overhørte i tax free at det i dag skulle 1100 på cruice.
Vi ble litt overaska når vi hørte på radioen at superspeed var innstilt i går, den sjøen merka ikke vi stort til.

Alt i alt en flott tur! Flott å komme seg bort litt for en billig penge. Deilig mat og fantastisk personale. Tør nesten ikke å sjekke kontoutskriften nå, men jeg vet at pengene går til en god sak og synes hver krone var vel brukt!

Fnate
07-07-2020, 15:32
Da var man hjemme igjen!
Ved avreise Kiel, som forøvrig var en time tidligere enn normalt, satt vi oss i observation igjen, hvor det nå var bedre belegg enn dagen før. Et par friske drinker ble inntatt før vi handla litt mer i tax free.
Lunsjen igår ble inntatt på sushibaren. Ikke verdens beste utvalg eller kvalitet, men godt var det. Da vi satt der var vi nesten alene, var et annet følge, ellers rolig.
Ettermiddagen gikk ellers til både kort- og brettspill, som er artige turaktiviteter!
Middagen ble inntatt i oceanic bakerst. Hadde forhåndsbestilt 3 retter klokka 20, og da var det faktisk ganske fullt. Vi fikk et av de beste bordene nesten rett ved vinduet med majestetisk utsikt akterut. Til forett tok jeg de ganske kjente gratinerte krepsehalene, som stammer fra Kronprins Harald eller en annen av de gamle skutene. Det ble visst startet en kampanje for å få disse tilbake på menyen for noen år siden, og resultatet er at de nå er tilgjengelig på Fantasy. De ser kanskje ikke så imponerende ut, med veldig godt var det! En i følge tok ginmarinert reinsdyr. Smakte på det, og spennende smaker de trikser og mikser sammen for å skape gode matopplevelser! Til hovedrett ble det andebryst, som var veldig mørt og godt. Til dessert gikk jeg for dagens surprise, som var en frisk sammensetning av tropiske frukter, sorbet og kokoskrem.
Etter middagen gikk vi igjen til cosmopolitan og prøvde flere av de tropiske drinkene, og når du har prøvd noen av de der, så blir det i observation skuffende i forhold. Prisdifferansen var bare 5kr og på standarddrinkene, og forskjellen er verdt mye mer enn det. Hadde vært fint om noen flere av drinkene i cosmopolitan også fantes i observation, men de prøver kanskje å ha litt forskjell på det slik at den eneste forskjellen ikke bare er hva slags stol du sitter i.
00:25 gikk vi opp inobservation igjen, men der ble vi informert om at de stengte om 5(!!!) minutter. Tidligere har vi da sittet der til langt utpå natta, men sikkert litt begrenset nå med tanke på lavt belegg. Alle de andre barene så da ut til å stenge også, så vi gikk på lugaren og spilte litt spill der isteden.
Våknet i dag av en beskjed på høytaleranlegget om at alle måtte gå til lugarene sine 09:30 for å gjøre klart til puljevis ilandstigning. Så rakk desverre ikke tipset om frokost på toppen:(. Først fikk de med bilen parkert ombord gå til bildekk, der de startet på toppen og tok et nytt dekk hvert 10min. Samme system når de som brukte beina skulle av. Proffersjonelt og ikke noe trengsel som jeg kunne se. Tror de stoppet på dekk 8 allerede, så lugarene på dekkene under var antakelig ikke i bruk.

Når det kommer til båten så er den jo over 15 år gammel, uten at det har vært noen «major upgrades». I fellesområdene synes det ikke, da de her skifter ut tepper ofte og holder ting ved like. Den oppleves derfor fortsatt som relativt ny, og designmessig(mtp på hvordan båten ser ut utvendig) er den jo i en annen liga kontra også nyere båter til for eksempel Stena Line, der enkelte ikke kan kalles et særlig designmessig pent syn. I observation har de faktisk lagt samme gulvteppe som på color hybrid, noe som har gjort hele denne etasjen (dekk 15), sammen med nye stoler mye mer moderne. Det skal altså lite til, til tross for at det er en ganske stor jobb å få endret på alle de brune veggene og detaljene i «tre» ombord. (Som i hele båtens levetid vel egentlig ikke har vært særlig moderere?).
På badet på lugarene var det tydligere slitasje, var en sponplate som var ganske vasket ihjel, og blandebatteriet og andre krummede detaljer var også litt slitent.
Man merker veldig på de ansatte at de er stolte av jobben sin. De sa flere ganger helt av seg selv at de var det eneste rederiet med norske eiere, mannskap, og der båten er registrert i Norge. De syntes selvfølgelig det var deilig og komme tilbake på jobb igjen og, selvom de fleipet om at det også var greit å få penger av å ligge på sofaen hjemme:p

Den ene kelneren på toppen gjetta på at det var ca 700 ombord, og jeg overhørte i tax free at det i dag skulle 1100 på cruice.
Vi ble litt overaska når vi hørte på radioen at superspeed var innstilt i går, den sjøen merka ikke vi stort til.

Alt i alt en flott tur! Flott å komme seg bort litt for en billig penge. Deilig mat og fantastisk personale. Tør nesten ikke å sjekke kontoutskriften nå, men jeg vet at pengene går til en god sak og synes hver krone var vel brukt!

Takk for veldig fin rapport. Hvordan var det om morgenen i Kiel? Virket det som om man bare kunne bolte igjen døra og slumre som en sokk og ta "frokosten" i Observation lounge kl 13? Eller måtte man stå opp?

LN-HFH
07-07-2020, 15:43
Takk for veldig fin rapport. Hvordan var det om morgenen i Kiel? Virket det som om man bare kunne bolte igjen døra og slumre som en sokk og ta "frokosten" i Observation lounge kl 13? Eller måtte man stå opp?

Bare å sove så lenge man ville ja. De hadde en melding klokka 10:30 på høyttaleren om at lastebilsjåfører måtte gå til bildekk, samt noen meldinger om at hvis man ville legge eller ta noe fra bilen måtte man gjøre det mellom 11:30 og 12. Ingen oppredning av senga på 3* heller (mulig det er det i Kiel til vanlig), noe som også er likså greit. Rolig og stille på båten, aldri noe problem å få en heis for seg selv, og ingen løpende barn rundt om. Noen drikker jo øl til frokost, og noen sover halve dagen. Alt er normalt og sosialt akseptert, litt som å være på OSL klokka 07 om morningen:p

Fnate
07-07-2020, 15:52
Bare å sove så lenge man ville ja. De hadde en melding klokka 10:30 på høyttaleren om at lastebilsjåfører måtte gå til bildekk, samt noen meldinger om at hvis man ville legge eller ta noe fra bilen måtte man gjøre det mellom 11:30 og 12. Ingen oppredning av senga på 3* heller (mulig det er det i Kiel til vanlig), noe som også er likså greit. Rolig og stille på båten, aldri noe problem å få en heis for seg selv, og ingen løpende barn rundt om. Noen drikker jo øl til frokost, og noen sover halve dagen. Alt er normalt og sosialt akseptert, litt som å være på OSL klokka 07 om morningen:p

Fabelaktorsaurus

Millemor
07-07-2020, 16:13
God ettermiddag fra Color Fantasy.
Her er det omtrent 1200 passasjerer med i følge hun jeg snakket med i innsjekk på Hjortnes. Var visst en del som hadde flyttet turer fra søndag og mandag pga været. Oppgradering til 4* utvendig kom på snaut 2600 kr, ikke akkurat billig (og null rom for å forhandle på pris), men dette blir vel årets ferie, så da får man koste på seg litt, frokost akterut i a'la Carte restauranten pleier å være bra. 5* var helt utsolgt.

Et lite tips: Sjekk inn i skranken og be om lugar på dekk 11 om mulig. Da havner man i første pulje (utenom de som har reservert bord i a'la Carte restauranten og de som reiser i 5* lugar) som får gå ombord. Ombordstigning dekk for dekk var veldig behagelig. Null trengsel og venting på heis. Tommel opp!

Det merkes godt at det er mye folk ombord. Det er jo egentlig ikke mer enn snaut halvfull båt, men i dagens situasjon med smitteverntiltak tror jeg nok ikke man skal ha særlig fler ombord før det blir alt for mye køståing.

Jeg har lugar på dekk 11 og kom så tidlig ombord at jeg fikk bord i Observation Lounge, men da jeg gikk derfra i 15-tiden var det 10-15 stk i kø for å få bord. Gikk en tur i promenaden for en halvtimes tid siden og da var det kø til puben, pizzeriaen og baren akterut. Det stod også folk i kø for å komme inn i parfymeriet. Nede på dekk 6 var det ganske lang kø for å komme inn i taxfree-sjappa. Har ikke forhåndsbestilt mat, så blir jo interessant å se hvor man klarer å få seg middag i kveld.

Millemor
07-07-2020, 16:24
Åjåjåj! Gode nyheter for Elefanten : Det er orntli’ Cola i minibaren!
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200707/193d35e63ec3f5640ab732ade3e6d148.jpg

LN-HFH
07-07-2020, 17:00
Hehe, med tanke på at du nå rapporterer om kø så er jeg glade for at vi dro på søndag. Jeg er absolutt ikke noe sjømenneske, og må si at den sjøen vi opplevde ikke var noe som skremte meg akkuratt. Men klart, noen er mer sensitive enn andre. Værste sjøen jeg har opplevd var på andre dag med rutetrafikk på Color hybrid. Da var det ganske ekstrem helling på båten, og i tilegg problemer med stabiliseringsmekanismen. Man kunne høre det splitter nye serviset falle i gulvet i tusen knas inne på byssa.

Grunnen til cola i minibaren er nok fordi der er tomt for pepsibokser i tax free, går ut ifra at de kommer fra samme lager/sted. Blir nok Pepsi så fort de får det ombord og på lager igjen. Det er jo de(ringenes?) som det virker som det er ingått avtale med da det er Pepsi på spisestedene.